[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“
Bugarska razmatra nabavku i amfibijskih protivpožarnih aviona AT-802 / Foto: Dragan Cvetić

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

Bugarska je, Pored Grčke i Makedonije, takođe mnogo propatila ove godine kada je reč o šumskim požarima. Suočena sa ograničenim nacionalnim kapacitetima za gašenje požara iz vazduha, Bugarska nije imala izbora nego da pozove u pomoć Evropsku uniju. Kao odgovor, razni vazduhoplovi za gašenje požara raspoređeni su u Bugarsku u julu i avgustu kroz rescEU mehanizam civilne zaštite Evropske unije.

Tako su, pored dva helikoptera bugarskog ratnog vazduhoplovstva (jedan AS.532 Cougar i jedan Mi-17, oba opremljena sistemima „Bambi Bucket“), u operacijama gašenja požara angažovana i dva helikoptera (Bell 412EP i UH-60A) koje je obezbedila Češka, par CL-415 španskih vojnih vazduhoplovnih snaga (raspoređenih u zemlji u dve odvojene prilike), par CL-415 i jedan Super King Air 200 kojima upravlja Ministarstvo unutrašnjih poslova Francuske, kao i dva Air Tractor AT-802 „Fire Boss“ aviona Švedske agencije za civilne vanredne situacije.

Bugarska poseduje tri transportna aviona C-27J Spartan koji trenutno nemaju mogućnost gašenja požara iz vazduha / Foto: Aleksandar Milošević

Kriza sa šumskim požarima još jednom je ukazala na činjenicu da je Bugarska slabo opremljena za gašenje šumskih požara iz vazduha jer njeno ratno vazduhoplovstvo ima samo tri sistema „Bambi Bucket“, a transportni avioni C-27J Spartan nisu opremljeni modulima za gašenje požara.

To je sredinom jula izazvalo razvoj javne i političke diskusije, što je na kraju rezultiralo sednicom bugarskog parlamenta koja je održana 18. jula na kojoj je jednoglasno (svih 201 prisutnih poslanika glasali su „Da“) usvojena preporuka koja glasi: „Parlament obavezuje Ministarski savet (Vlada Bugarske) da preduzme neophodne radnje planiranja i finansiranja za nabavku specijalizovanih protivpožarnih aviona za potrebe Ministarstva unutrašnjih poslova“.

Pored toga, 20. jula vlasti u Sofiji su hitno odobrile nabavku još dva sistema „Bambi Bucket“. Sve se to dogodilo samo dva dana nakon što je 18. jula tadašnji vršilac dužnosti ministra unutrašnjih poslova Kalin Stojanov objasnio da će „analiza potreba za protivpožarne vazduhoplove biti pripremljena i tražiće se pomoć iz fondova Evropske unije za protivpožarne vazduhoplove“.

Tokom narednih nedelja u bugarskom društvu razvile su se dve interesantne debate: da li Bugarska treba da kupuje helikoptere ili avione za gašenje požara; i, da li bi ta novonabavljena sredstva trebalo da služe u okviru bugarskog ratnog vazduhoplovstva ili u okviru avijacijske jedinice koja tek treba da bude uspostavljena u okviru Glavne direkcije „Protivpožarna bezbednost i zaštita stanovništva“ bugarskog Ministarstva unutrašnjih poslova, poznatog pod skraćenicom GDPBZN-MVR.

Ovog leta RV Bugarske je gasilo požare sa samo dva helikoptera, jedan od njih je bio Mi-17 / Foto: kapetan Dimo Vičev/RV Bugarske

Diskusija o vrsti vazduhoplova (helikopteri ili avioni) koji će se nabaviti nekako je pala u senku druge rasprave u kojoj se predsednik (general u penziji) Rumen Radev otvoreno sukobio sa ministrom unutrašnjih poslova Kalinom Stojanovim.

Radev, bivši pilot na MiG-u 29, rekao je da novim vazduhoplovnim sredstvima treba da upravlja ratno vazduhoplovstvo jer ono već ima uspostavljenu infrastrukturu, kapacitete, osoblje i znanje da lako prihvati i stavi u operativnu upotrebu novu vazduhoplovnu tehniku. Stav bugarskog predsednika dobio je snažnu podršku bugarskog ministra odbrane Atanasa Zaprjanova. Za razliku od ta dva političara, vršilac dužnosti ministra unutrašnjih poslova Stojanov se založio da njegovo ministarstvo bude budući korisnik novih vazduhoplovnih sredstava za gašenje požara.

U danima koji su usledili, trogodišnja politička kriza u Bugarskoj rezultirala je stvaranjem nove prelazne vlade 27. avgusta. Radev je ponovo imenovao privremenog premijera Dimitra Glavčeva da vodi privremeni kabinet nakon što je odbio prethodnog kandidata za premijera, Goricu Kožarevu, jer se nisu slagali oko njenog insistiranja da Kalin Stojanov ostane ministar unutrašnjih poslova, čemu se Radev oštro protivio. Sadašnja (104.) prelazna vlada ima Atanasa Ilkova za ministra unutrašnjih poslova i ima glavni zadatak da organizuje nove opšte (parlamentarne) izbore 27. oktobra u još jednom pokušaju da se prevaziđe politički ćorsokak izazvan manjinskim vladama, neuspelim koalicijama i niskim odzivom birača.

U zanimljivom razvoju događaja, istog dana kada je uspostavljena nova privremena vlada Bugarske, predsednički sekretar za bezbednost i odbranu Dimitar Stojanov (koji je bio i ministar odbrane u obe prelazne vlade predsednika Rumena Radeva) u objavi na Fejsbuku napisao je da je kancelarija bugarskog predsednika Rumena Radeva u vezi sa planiranom izgradnjom nacionalnih vazduhoplovnih kapaciteta za gašenje požara, uputila preporuku vladi Bugarske da investira u povećanju raspoloživosti (putem generalnih remonta) helikoptera Mi-17 i Cougar (za formiranje ukupne flote od 8 helikoptera), obuku posada helikoptera, nabavku modularnih protivpožarnih sistema MAFFS II od 8.000 litara za postojeća tri aviona C-27J Spartan, nabavku dodatnih aviona C-27J i moguću kupovinu amfibijskog aviona AT-802F „Fire Boss“.

AT-802F Z3-BGT Direkcija za zaštitu i spasavanje Makedonije / Foto: Igor Božinovski

Komentarišući poziv za nabavku dodatnih aviona Spartan, Stojanov je napisao:

– Ne treba zaboraviti da je 2006. godine potpisan ugovor o kupovini pet C-27J, ali da su 2011. iz ekonomskih razloga dva od njih otkazana. Potrebe naših Oružanih snaga za transportnom avijacijom, međutim, nisu smanjene, a Predsedništvo smatra da treba planirati nabavku dodatnog broja aviona Spartan koji mogu da obavljaju ne samo vojno-transportne i humanitarne zadatke, već i da se bave gašenjem požara, uključujući i one u inostranstvu. –

– Avijacijska komponenta takođe može biti dopunjena jednomotornim amfibijama AT-802F „Fire Boss“. Ovaj tip može da nosi nešto više od tri tone vode, potrebne su mu male površine za zahvatanje vode, cena nabavke i upotrebe je veoma niska i, ne najmanje važno, ovim tipom uspešno upravljaju brojne evropske zemlje, uključujući i one na Balkanu. – napisao je Stojanov i dodao da je za maksimalno efikasne vazduhoplovne snage za gašenje požara neophodno blagovremeno dostavljati pouzdane i ažurirane informacije donosiocima odluka. To bi, napisao je Stojanov, zahtevalo izgradnju Nacionalnog centra za praćenje, kontrolu i upravljanje vazduhoplovstvom koji bi funkcionisao u koordinaciji sa bespilotnom komponentom koja će se koristiti za vazdušno osmatranje.

– Očekivani troškovi predloženog rešenja su više nego duplo manji od iznosa koji kruže u medijima za nabavku nove protivpožarne opreme za Ministarstvo unutrašnjih poslova, u vidu četiri helikoptera i dva aviona velikog kapaciteta. U ovom trenutku, a s obzirom na očekivane ozbiljne troškove takve nabavke i dug rok isporuke, čini se nelogičnim kupovina novih helikoptera, posebno ako nisu namenjeni ratnom vazduhoplovstvu. – zaključio je Stojanov u svojoj objavi na Fejsbuku.

Bugarsko predsedništvo uputilo je navedenu preporuku novoimenovanom tehničkom premijeru Dimitru Glavčevu, predsedniku Odbora za odbranu u Narodnoj skupštini Hristu Gađevu i predsedniku Odbora za unutrašnju bezbednost i javni red Manojlu Manevu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Prilično loša situacija u Bugarskoj. Mogli su se obratiti Srbiji za pomoć. Siguran sam da bi Srbija pomogla sa par helija.

Odgovori
An

Ne bi, zato se i nisu obratili. Srbija je poslednjih godina prilično narušila odnose sa Bugarskom jednostranim akcijama i mešanjem u izbore za veće nacionalne manjine. Bugarski konzulat je uložio protestnu notu jer u spisku birača bugarske manjine ima više glasača nego zvanično Bugara u Srbiji.

Fe

@Anti-Rafalovac

Ma ti znas da ne bi? Ovu drugu tvrdnju vec ne vredi komentarisati: opravdavanje jedne teorije drugom, iz rubrike #nijesedesilo…

Pe

Srbija bi pomogla. A priča je daleko komplikovanija. Imaš bugarske ministre koji otvoreno pričaju ili su bar pričali (čitao ovo jednog mislim pretprošle ili prošle godine, tako da ne znam da li je još ministar a i ne interesuje me) kako je Dimitrovgrad bugarski i ostale gluposti.

Petljancija bila i sa Bugarskim pasošima (ne samo sa njihovim već i od drugih država), ljudi gurali u EU pa uz pomoć bugarskog popa i dva svedoka postajali formalno Bugari preko noći a pitanje je da li se izjašnjavaju na popisu kao takvi jer se ne osećaju Bugarima, samo im bilo zgodno da se tako zaposle u EU.
Tako da je to daleko, daleko, od nekih jednostranih akcija, kuva se to dugo.

Pe

Inače, odnosi među predsednicima su dobri. Pomoć uskočila iz EU, da je bilo realne potrebe tražili bi i dobili i od nas i drugih. Ipak nisu oni bespomoćni, samo im zafalilo ponešto.

An

@Perko
Jeste, tako mali Perica zamišlja da se neko uz dva svedoka i u prisustvu popa izjasni kao Bugarin a onda mu Radev ekspresno dodeli bugarski pasoš. Jes hau nou. Budalaštine iz srpskih tabloida. Radi se o proceduri dugoj 5 godina koja ide sasvim legalno uz posredstvo srpskih državnih organa, sa zdravstvenim pregledom koji se radi u srpskim državnim bolnicama i sa dokumentima koje izdaju srpske matične službe.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor