[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024
[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu
Iran je u periodu 1976-1979. primio u naoružanje 79 aviona F-14A koji je najmoćniji borbeni avion u inventaru IRIAF. Poslednji 80-ti naručeni avion ostao je zbog islamske revolucije u SAD / Foto: Uroš Mitrović

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

Kako evropski aeromitinzi postaju sve manje interesantni kada je u pitanju raznolikost vazduhoplovne tehnike, mnogi ljubitelji avijacije odlaze na neka daleka mesta gde se još uvek mogu videti retki tipovi aviona, helikoptera, pa i besposadnih letelica.

Jedna od takvih letelica je američki palubni lovac-presretač Grumman F-14 „Tomcat“ koji danas leti još samo u Iranu. SAD su ga povukle iz naoružanja sada već daleke 2006. godine.

Prilika da šira javnost možda poslednji put uživo vidi „Persijske mačke“ bio je međunarodni aero-miting Iran Air Show koji je u periodu od 10. do 13. decembra dvanaesti put održan na ostrvu Kiš u Perijskom zalivu.

Glavna zvezda i razlog odlaska na aeromiting u Iran – lovac-presretač F-14A Tomcat / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Ekipa Tango Sixa se odvažila na dug i veoma rizičan put, u uslovima neizvesnosti i veoma složene geopolitičke situacije u svetu u kome trenutno traje nekoliko ratnih sukoba.

Jedna od neuralgičnih tačaka je već dugo vremena i Bliski istok čiji smo sjaj i bedu mogli u potpunosti da sagledamo tokom našeg putovanja.

Od prebogatih Ujedinjenih Arapskih Emirata (Dubaija i Abu Dabija), do veoma siromašnog južnog dela Teherana. Put nas je vodio i preko Istanbula, koji je negde između kontrasta UAE i Irana.

Treba naglasiti da u Iran danas baš i nije lako ući. Srbija je jedna od svega pet evropskih zemalja kojima ne treba viza, u našem slučaju za turiste, u trajanju od 15 dana. Na aeromitingu smo osim iranskih, sreli spotere i novinare iz Japana, Kine, Slovačke, Turske i Rusije.

Od helikoptera na statici bilo je samo civila, Belovi 212, A109 i Mi-17 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Iran Air Show 2024 bio je, iz objektivnih razloga, jedno od slabijih izdanja ovog događaja. Na to je uticalo rušenje mlaznog trenažnog aviona Jasin (Yasin) iranske proizvodnje 5. decembra, prilikom uvežbavanja letnog programa upravo za predstojeći aeromiting. Tom prilikom poginula su oba veoma iskusna pilota, pukovnici Hamidreza Randžbar i Manučehr Pirzadeh.

Kako smo saznali, oni su bili opitni piloti iranskog Vazduhoplovno-opitnog centra. Ne samo da su trebali da dolete na Kiš i prikažu u letu avion Yasin, već i da lete na lovcima F-5. Zvanično još uvek nije saopšten uzrok udesa. Postoji pretpostavka da je došlo do tehničkog kvara, ali i da izbaciva sedišta nisu odradila kako treba (u pitanju je iranska kopija ruskog sedišta Zvezda K-36DM koja ima naziv ‘‘Sarir‘‘).

Pošto je aerodrom Kiš civilni, posetioci su mogli da vide i putničke avione u redovnom vazdušnom saobraćaju. Prava egzotika su različite verzije aviona DC-9 (ovim avionom je na Kiš letela ekipa Tango Sixa). Tu su potom Fokker 100 i BAe 146 / Foto: Uroš Mitrović

Istog dana kada se dogodio udes, Tango Six ekipa je od organizatora dobila e-mail kojim su nas obavestili da na aeromitingu neće biti vojne avijacije. Moral nam je, naravno, odmah pao, bili smo veoma razočarani i razmišljali smo da i pored rezervisanih avio-letova, smeštaja i ostale logistike, odustanemo od puta.

Činilo se da su bili uzaludni naši uzvratni mejlovi u kojima smo nastojali da organizatoru naglasimo koliko nam je važno da vojna avijacija učestvuje. A onda smo dan kasnije iznenada dobili sjajnu informaciju da je ipak odlučeno da se iranske vojne vazduhoplovne snage pojave na aeromitingu.

Skoro neograničen pristup novinara i spotera avionu F-14 na zemlji i privilegija da ovu legendu izbliza gledamo u vazduhu / Foto: Uroš Mitrović

Moram naglasiti da su prvog dana događaja spoteri koji su platili posebnu kartu od nekoliko stotina dolara, doživeli veliku neprijatnost. Organizator nije bio sposoban da ih uvede na poseban deo aerodroma koji je bio rezervisan za njih. Videlo se da postoji neorganizovanost i neusklađenost sa policijom i vojskom koji su obezbeđivali aerodrom.

Iz organizacije su se izvinili i poslednjeg dana aeromitinga kao nadoknadu ponudili prepodnevni turistički obilazak ostrva Kiš. Dobra strana tog prvog dana je bila što su novinari i spoteri imali skoro neograničen pristup avionu i posadi F-14.

Na statici se nalazilo sedam IRIAF aviona / Foto: Uroš Mitrović

Iransko ratno vazduhoplovstvo (IRIAF – Islamic Republic of Iran Air Force) jeste učestvovalo, ali sa vrlo malim brojem letelica. Na zemlji i u vazduhu moglo se videti samo deset aviona.

Na statičkoj izložbi šest (tri F-5 i tri PC-7) plus jedan koji je i leteo (F-14), i u vazduhu još tri (F-4). To je daleko od onoga što je zvanično najavljeno na sajtu organizatora. Pored F-4 i F-14, trebali su da lete i avioni Jasin, F-5, MiG-29, Jak-130, a dobar deo toga je trebao da se nađe i na statici.

Učešće IRIAF je bilo skromno ne samo zbog već pomenute katastrofe trenažnog aviona Jasin, već i sigurno jer stanje u ovom vidu oružanih snaga Irana nije baš najbolje, pre svega što se tiče broja operativnih vazduhoplova.

Većina aviona je veoma stara, 30-50 pa i više godina. Iako su se Iranci u uslovima sankcija odavno prilagodili i snalazili na sve moguće načine, sve je teže održavati takvu tehniku. U to smo se delimično mogli uveriti i na samom aeromitingu, F-14 smo u letu videli samo prvi dan, dakle dolazak, prelet (brisanjac), zaokret, sletanje i rulanje. I to je bilo to, taj avion na aeromitingu više nije leteo (aerodrom je napustio tek 14. decembra).

F-14A (Block 95, c/n 160334, ev. broj 3-6006) stigao je iz 8. taktičke vazduhoplovne baze Isfahan gde su stacionirane tri taktičke borbene eskadrile (81, 82. i 83.) naoružane ovim avionom. Drugog dana se očekivala, odnosno najavljena je trka F-14 i automobila marke Lambordžini, ali je „Tomcat“ imao tehnički kvar, i umesto njega smo u trci sa automobilom videli civilni Hawker Beechcraft 400XP avio-kompanije „Toos“.

Lovci-bombarderi F-4E su trenutno glavni oslonac RV Irana / Foto: Uroš Mitrović

Još jedan od trenutno u svetu retkih „čeličnih ptica“ jeste američki lovac-bombarder F-4 Phantom II koji se u Evropi još uvek može videti u Grčkoj i Turskoj. Jedini preostali korisnik u svetu je Iran, a tri F-4E 91. taktičke borbene eskadrile IRIAF, su doletala iz matične 9. taktičke vazduhoplovne baze Bandar Abas. Tri od četiri dana trajanja aero-mitinga posade su izvodile po dva veoma efektna preleta u formaciji i zatim još nekoliko solo preleta.

Dvorepi iranski F-5E nazvan „Saghe“ / Foto: Uroš Mitrović
Jedna od modernizacija iranskih lovaca F-5 – borbeni avion „Kowsar“ / Foto: Uroš Mitrović

Na statici su najzanimljivija bila dva borbena aviona „Saeghe“ (iranski modernizovani američki F-5E Tiger II sa dva vertikalna stabilizatora) iz 23. taktičke borbene eskadrile, 2. taktičke vazduhoplovne baze Tabriz. Pored njih se nalazio borbeni avion „Kowsar (Kowsar-I, Kosar), takođe varijanta F-5, modernizovani dvosed F-5F.

Iranski modernizovani PC-7 sa oznakom T-90 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Preostale tri letelice RV Irana na zemlji su bili švajcarski turboelisni školski avioni Pilatus PC-7 „Turbo Trainer“ takođe u iranskoj varijanti, modernizovani avioni sa oznakom T-90.

Interesantno je napomenuti da je Iran reverzibilnim inženjeringom kopirao PC-7, nazvavši ga S-68. Avioni T-90 pripadaju 84. trenažnoj eskadrili, 8. taktičke vazduhoplovne baze Isfahan.

Ruski hidroavioni u inventaru IRGCAF / Foto: Uroš Mitrović
Neuobičajni ali u budućnosti verovatna sve češći prizor na aeromitinzima, formacija borbenih besposadnih letelica / Foto: Uroš Mitrović

Vazduhoplovne snage Korpusa islamske revolucionarne garde (IRGCAF) predstavile su se lakim transportnim avionom Y-12-II „Turbo Panda“ kineske proizvodnje, koji je najverovatnije baziran u vazduhoplovnoj bazi Bandar Abas, ali mu je matični aerodrom Širaz.

Interesantna su bila i dva hidroaviona AeroVolga LA-8 ruske proizvodnje. Na kraju letačkog programa bi obično letela formacija tri izviđačko-borbene besposadne letelice Mohajer 6 koje takođe pripadaju IRGCAF.

Neobično ofarbani civilni An-26B kompanije „Atlas Air“ / Foto: Uroš Mitrović
Atraktivan program ultralakih aviona Remos GX koji su imali dimne generatore / Foto: „Uroš Mitrović“

Od ostalih letelica koje su vredni pomena, a koje su se mogle videti u letu jesu prototip iranskog transportnog aviona „Simourgh“, potom sovjetski transportni avion An-26B avio-kompanije „Atlas Air“ (jedan je leteo i iz njega su iskakali padobranci, a jedan je bio na statici), iz iste kompanije je leteo i PA-31-350 „Navajo Chieftain“.

Izuzetno atraktivan letački program imala su tri ultralaka aviona Remos G-X koji pripadaju avijacijskoj školi „Asoo Aviation“.

Prototip transportnog aviona „Simourgh“ / Foto: Uroš Mitrović

Transportni avion Simourgh predstavlja dalji razvoj putničkog aviona IrAn-140 koji je zapravo licencni rusko-ukrajinski An-140. „Simourgh“ je u odnosu na IrAn-140 dobio zadnju rampu, umesto trapeznih tu su krila pravougaonog oblika, horizontalni stabilizatori su potpuno horizontalni dok su kod IrAn-a 140 pod uglom (V-oblik), a postoje izmene i na zadnjem delu trupa.

Pogonsku grupu čine dva turboelisna motora Klimov TV3-117VMA-SBM1 snage po 2.465 KS. Nosivost aviona je 6 tona, mogu se ukrcati 52 osobe ili se postaviti 24 nosila, maksimalna masa iznosi 21.500 kg, maksimalni dolet je 3.900 km, dolet sa 6 tona tereta je oko 900 km, krstareća brzina 533 km/h. Avion je prvi put prikazan maja 2022, prvi let je izvršen 30. maja 2023.

Model kabine borbenog aviona „Kosar“, vidljiva je antena radara „Bayyenat II“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Iranska izviđačko-borbena besposadna letelica „Ababil 5“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Iran Air Show nije samo aeromiting, to je zapravo iranski vazduhoplovni sajam, a izložba se održava u hali centra „Kish International Exhibition Center“. Svoje štandove obično imaju kompanije gotovo čitave iranske vazduhoplovne industrije koje nude svoje proizvode i usluge. Pored kompletnih letelica, izloženi su i razni sklopovi, podsklopovi, simulatori, pogonske grupe, razne mašinske, elektronske, optoelektronske komponente, modeli.

Od interesantnijih eksponata izdvojićemo model kabine borbenog aviona Kosar („Kowsar“) za koga smo već naveli da je zapravo modernizovani dvosed F-5F Tiger II. Na modelu se mogao videti i radar „Bayyenat II“ koji predstavlja iransku kopiju kineskog radara SY-80.

Među velikim brojem tipova besposadnih letelica različitih tipova i namena (od FPV dronova, većih kvadkoptera, taktičkih besposadnih letelica avionskog tipa, pa do BPL klase MALE) vredi istaknuti izviđačko-borbene letelice Ababil 5 i Mohajer 6C.

Za još sadržaja i naših utisaka iz Irana pratite Tango Six u narednim danima.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Upravo zbog stanja avijacije ne počinju rat sa izrealom jer ne da nemaju šanse nego su zaostali tri generacije u svakom smislu.
izreal bi ih tako ponizio i vratio u kameno doba.

Odgovori
Pa

Iran bi napao Izrael? Iran grčevito radi na razvoju pvo i strateških raketnih snaga ‘samo’ da bi opstao. Ali u nekim igricama i to je moguće. kao što napisa jedan, bestrzajnom sa zemlje…

Vl

Tomcat je savrsenstvo od aviona. Nema dalje.

Odgovori
Pe

Vrlo rizican put.
Posle likvidiranja PVO i RV Sirije pocetkom decembra, Izrael moze neometano da koristi vazdusni prostor Sirije za avio cisterne, sto ranije nisu mogli.
A to znaci da Izrael sad moze neometano da vrsi bombardovanja svih delova Irana, gde su vec unistili sve S-300 napadom u novembru

Odgovori
KK

Tomcat predivan i dalje.

Citam neke analize da nakon fijaska u Siriji, Rusija daje dozvolu i licencu da se Su35 radi u Iranu. Takodjer da ce omoguciti da Iran postane nuklearna sila. Ulozi rastu.

Odgovori
Fr

Meni je još uvek bizarno što nisu dobili one Su-35SE namenjene za Egipat.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor