Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024
Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije
Letelice CH-95 u renoviranim armirano-betonskim skloništima na aerodromu ''Morava'' / Foto: isečak iz dokumentarnog filma VFC ''Zastava film''

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

Povodom jubileja vrednog pažnje – 75. rođendana 98. vazduhoplovne brigade RV i PVO Vojske Srbije, Vojnofilmski centar ‘‘Zastava film‘‘ je krajem novembra prošle godine objavio kraći dokumentarni film o istoriji ove jedinice koji je premijerno bio prikazan na svečanosti kojom je na vojnom aerodromu ‘‘Morava‘‘ obeležen ovaj praznik.

U bogatoj kolekciji upečatljivih kadrova mogu se izdvojiti prvi put viđeni kadrovi kineskih izviđačko-borbenih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 kojima je trenutno opremljena 353. izviđačka eskadrila ‘‘Sokolovi‘‘ (ie), 98. vazduhoplovne brigade (vbr).

Kineske BPL CH-95 pogoni austrijski klipni motor austrijske kompanije Rotax / Foto: isečak iz dokumentarnog filma VFC “Zastava film“

Na kadrovima se mogu videti pripadnici 353. ie tokom aktivnosti opsluživanja i održavanja BPL CH-95 koje se u video klipu mogu videti smeštene u renoviranim armirano-betonskim skloništima.

Jednoj od letelica je skinut kapotaž motora pa se može uočiti da je pogonska grupa austrijskog proizvođača, kompanije Rotax. Najverovatnije je reč o motoru Rotax 914. Rotax je jedan od najpoznatijih i najzastupljenijih proizvođača ovakvih motora koji pogoni i veliki procenat srpske generalne i ultra-lake aviajcije.

Srbija je prva u regionu nabavila besposadne letelice ove klase, od kineske kompanije ALIT. Šest CH-92A je isporučeno na samom početku jula 2020. godine, a CH-95 su primljene početkom 2023 (još uvek zvanično nije saopšteno koliko je letelica nabavljeno). Osim toga, RV i PVO VS je i prvi poznati strani korisnik ovih kineskih daljinski pilotiranih vazduhoplova (DPV).

Osim za izviđanje, letelice CH-92A mogu biti naoružane sa dve poluaktivno laserski vođene višenamenske rakete vazduh-zemlja FT-8C mase 18 kg efikasnog dometa do 9 km. Ove rakete mogu da se lansiraju i sa CH-95 koja ima 4 potkrilna nosača, a naoružane su i raketama FT-8B mase 45 kg maksimalnog dometa do 20 km. Osim toga ‘‘95-ca‘‘ ima i sposobnost nošenja kontejnera sa opremom za protivelektronska dejstva.

Postavljanje nosača ubojnih sredstava na krilo DPV CH-95 / Foto: isečak iz dokumentarnog filma VFC “Zastava film“

Uz nabavku CH-92A dogovoren je i transfer tehnologije sa ove letelice na domaći Pegaz, ali još uvek nije primećeno da je 353. ie primila serijske primerke, već da koristi samo nekoliko prototipova među kojima su i dva koja su dorađena u Kini.

Kao što je Tango Six već preneo, Srbija bi ove godine mogla da dobije i četvrti tip izviđačko-borbenih DPV iste kategorije, reč o izraelskoj Hermes 900 koje će najverovatnije biti nabavljene zajedno sa artiljerijskim raketnim sistemima tipa PULS.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Dobro je sto se renoviraju betonski kaponiri. To je jos i najbrza varijanta.
Čak i Rusi počinju masovno da prave nove betonske kaponire za sve. Malo su se kasno setili, ali ajd.

Najgluplje bi bilo da neki civil moze da se usunja sa dronom i zapali Rafale ili tako nesto.

Odgovori
Pe

Rusima je sve ovo što im sad gađaju bila duboka pozadina, kaponire su imali na obodnim delovima, npr. ka Kini (pošto SSSR je i ratovao malo sa Kinezima i nisu bili u dobrim odnosima) su imali aerodrome sa ozbiljnom mrežom betonskih kaponira. Dakle, čisto stvar percepcije pretnji. Pre ovog rata i nisu ibaš morali, ali sad su maltene obavezni.

Dr

Bravo,tako je..oduvek je držanje svega na otvorenom nikakva ideja..baš nikakva,kojom se samo štedi da se ništa ne potroši,nista drugo pozitivno…al ajde,neko nekad nauči..neko nikad..neko samo preko svoje kože..neko propadne skroz..videćemo..

Jo

Slažem se, uvek sam zagovarao ovaj vid zaštite – neće svaki protivnik i uvek moći da gađa preciznom municijom velikog kalibra od koje nema spasa – i stoga se ne sme dozvoliti da nam neko olako uništi sredsta na prepad… naravno u slučaju razvijenog sukoba – uvek treba vršiti i izmeštanja… Lepi kadrovi sa Morave, nek se isto uradi i na Batajnici i Ponikvama kao rezervi…

Jo

Slažem se. Kaponire treba obnavljati.. i na ostalim lokacijama.

Pe

jugoslavija (SFRJ,naravno, ne krnja takozvana SRJ) je jos 1950-ih bila vodeca zemlja u gradjevini, isped Australije, i upravo Jugosloveni su izgradili sve vojne baze bunkere i aerodrome u Iraku, Libiji i drugim zemljama,rekordne mostove i zeleznicu Beograd Bar, aerodrom i baze za podmornice u planinama…
Danas jedna od naslednica, Srbija, slavi izgradnju armiranih kaponira za avione..

Mi

Ne slavimo nego pozdravljamo dobru ideju i adaptiranje na danasnje pretnje. Retko ko u svetu je investirao u nove armirane betonske kaponire u zadnjih 30 godina. Medjutim danas postoje drugacije pretnje i ljudi su daleko ludji sto se tice napada na sa svima dostupnim „igrackama“ koje ubijaju. Ranije niko nije ni sanjali o takvim nekim stvarima. Vremena su se jako promenila, a mali dronovi ce moci sve dalje da nose te male granate, i da stvaraju eksplozije i pozare.

Evo isecak iz nedavnog clanka na twz vezanog za USA budjenje sto se ove teme tice.

„Novi nezavisni izveštaj kaže da su američke vazdušne baze ostale zabrinjavajuće ranjive, posebno u indo-pacifičkom regionu, zbog nedostatka ulaganja u nova, ojačana skloništa za avione, ili čak neočvršćena. Nasuprot tome, Kineska narodnooslobodilačka armija (PLA) je više nego udvostručila svoj ukupan broj očvrslih i neočvrsnutih skloništa za avione u poslednjih 15-ak godina, zajedno sa velikim proširenjem druge infrastrukture vazdušnih baza. Druge zemlje, uključujući i Rusiju, sve više rade isto. Ovo dolazi usred burne debate između američke vojske i Kongresa oko prave kombinacije aktivne i pasivne odbrane baze

– A new independent report says that U.S. airbases have been left worryingly vulnerable, especially in the Indo-Pacific region, by a lack of investment in new hardened aircraft shelters, or even unhardened ones. In contrast, the Chinese People’s Liberation Army (PLA) has more than doubled its total number of hardened and unhardened aircraft shelters in the past 15 years or so, along with a major expansion of other airbase infrastructure. Other countries, including Russia, are increasingly doing the same. This comes amid a heated debate between the U.S. military and Congress over the right mix of active and passive base defenses..“

Iv

Udar kakve rakete ili drona moze kaponir da izdrzi? Negde sam citao da su 99 te busili ove kaponire ko sir i da nisu ama bas nista vredeli ni sacuvali… a ipak kostaju.

Odgovori
Sr

@Ivkos
Za uništavanje betonskih kaponira je potrebna totalna vazdušna prevlast jer je to operacija sa nekoliko koraka. Poenta kaponira je da se ne uništi čitava avijacija u jednom iznenadnom napadu ili da ne može diverzantska ekipa sa jednim minobacačem da uništi milijardu evra u avionima.

Mi

Naravno da se moze probiti svaki armirani betonski zid jos od kraja 80tih.
Ali to zahteva jednu od najmocnijih vojnih sila, i kosta jako jako mnogo da se sprovede preciznim udarima. Sansa za takve napade se ugalavnom zna pre udara, i avioni se razmeste i sakriju na druga mesta.
Kaponiri su da zastite avione od manjih napada koje moze svaka susa da sprovede danas ako je dovoljno luda i agresivna. Cak i pojedinci amateri sto sto uce kako da budu teroristi na youtube.

Pe

@Ivkos Ipak su neki MiG-29 i MiG-21 preziveli svakodnevne udare po svim vojnim aerodromima 1999, kao i drugi avioni.

Jo

Nema svaki protivnik preciznu municiju velikog kalibra i to u neograničenim količinama. Treba preživeti prvi udar, udare malim kamikazama, izvršiti dislokaciju,… U protivnom sve je ,na izvolte,.

Odgovori
St

Pegazi se vise i ne spominju u govorima i predstavljanjima naoruzanja. Da neko nije slucajno konacno odustao od toga, posle 15 godina kalemljenja?

Odgovori
Pe

Bravo za drzavu koja konstanto ulaze u Vojsku.

Odgovori
Vl

sta ce nam te igracke nama treba atomska bomba To je jedino orzje s kojim mozemo biti sigurni da nas niko nece dirati u narednih hiljadu god

Odgovori
Bo

Jedino oruzje koje nas moze spasiti je mozak a ne atomska bomba.

Jo

Karponiri su nesagledivo jeftiniji od letelica koje se tamo smeštaju. Nisu svemogući, ali mogu da pomognu.
Raduje me što se ovaj deo vazduhoplovstva dobro razvija. Valjda će i ti pegazi biti završeni. Ali dolazak Hermesa, ako se potvrdi ono što je Tangosix pisao, će biti otprilike ono što su Rafali za nadzvučno vazduhoplovstvo. Ogroman pomak, ne samo u odnosu na ovo štopped Srbija danas ima, nego i na Barjaktare o kojima je svojevremeno razmišljala. (U odnosu na Barjaktar, Hermes leti 5000 stopa više, nosi 3 puta više, ostaje u vazduhu 9 sati duže i ima 3 puta veći domet. Pri tome može da se naoruža Spike NLOS projektilima)

Odgovori
Bu

Držati tako skupu opremu na otvorenom je krajnje neodgovorno , makar mora biti nadkriveno Jedino Rusi što naprave može gde god i kako god bilo, ni kiša, sneg, sunce, dan ,noć. ne može ništa. Sipaj goriva i teraj 😆🤣🤣🤣🤣🤣🤣👍👌👑

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor