Balkanska Bezbednosna Mreža: U Portugalu otvoren Međunarodni helikopterski centar za obuku čiji je jedan od osnivača i Srbija

29. nov 2023

Slovenija potpisala ugovor o kupovini šest višenamenskih helikoptera AW139M

28. nov 2023

[RAT U UKRAJINI] Dalje jačanje ukrajinske PVO, Rusi iznad Ukrajine masovnije koriste kasetne avio-bombe, vatreno krštenje MiG-a 35

27. nov 2023

Dva slovenačka vatrogasna aviona Air Tractor AT-802 pretvorena u amfibije Fire Boss

24. nov 2023

Nove informacije vezane za osavremenjavanje jurišnih aviona Orao: Serijska modernizacija, obuka pilota, oprema i naoružanje

23. nov 2023

[POSLEDNJA VEST] Na Batajnici prikazani helikopteri Mi-35P nabavljeni sa Kipra, kupljena 22 Talesova radara, najavljena kupovina još Erbasovih helikoptera

23. nov 2023

[ANALIZA] Kineski PVO sistem HQ-17 za Srbiju: Alternativa Panciru ili prilika za širu stratešku nabavku?

22. nov 2023

Potpisan ugovor za drugi transportni avion C-27J za Sloveniju

21. nov 2023

Hrvatska preuzela prvi jednosedi Rafal

21. nov 2023

[EKSKLUZIVNO ] Nenad Miloradović o aktivnostima srpske delegacije u Dubaiju: Prisutni komandanti RV i PVO eskadrila, nastavak razgovora o novom višenamenskom borbenom avionu

21. nov 2023

Srpska kompanija „Green Power Turbine Systems“ na sajmu u Dubaiju: Predstavljeni novi projekti „drona-samoubice“ i besposadnog kargo helikoptera

20. nov 2023

[POSLEDNJA VEST] Na Batajnicu sleteo Antonov 124, najveći vazduhoplov na svetu u serijskoj proizvodnji

19. nov 2023

RV i PVO Vojske Srbije dobilo prvog pilota koji je završio vojnostručno osposobljavanje za rezervne oficire roda avijacije

16. nov 2023

[EKSKLUZIVNO] Tango Six u najnovijem vojnom transporteru srpskog RV i PVO: Erbasov C295MW za nove sposobnosti 138. eskadrile

14. nov 2023

[POSLEDNJA VEST] Srbiji isporučen i drugi vojni transportni avion C295MW

14. nov 2023

[DUBAI AIR SHOW 2023] Tango Six u Dubaiju: Srbija i Republika Srpska prisutne, statika i dinamika nikad egzotičnije

14. nov 2023

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci uskoro u Rumuniji na obuci za F-16, Severna Koreja šalje Rusiji značajne količine municije i naoružanja

10. nov 2023

Slovenačkoj vojsci predstavljeni Erbasovi helikopteri uz pomoć H145M srpskog RV i PVO

10. nov 2023

Ujedinjenim Arapskim Emiratima isporučeni prvi kineski trenažni avioni L-15 Falcon

7. nov 2023

Otvorena izložba „Sto godina nacionalne vazduhoplone industrije“ u zgradi Komande RV i PVO

6. nov 2023
252. pamti svoja laširanja: 40 godina Utve-75
Legenda ulazi u petu deceniju / Foto: Dragan Trifunović

252. pamti svoja laširanja: 40 godina Utve-75

Jubilej vredan pažnje, 40 godina od prvog leta Utve-75, obeležen je juče na vojnom aerodromu Batajnica skupom koji je ova legendarna letelica i više nego zaslužila.

Domaćini događaja, pripadnici 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade su se i više nego potrudili da godišnjica bude sadržajna, emotivna i na kraju simpatična.

Spisak prisutnih zvanica bio je probran. Od konstruktora Utve-75 gospodina Dragoslava Dimića, preko skoro kompletne današnje komande 252. eskadrile, bivših i sadašnjih pilota, inženjera i tehničara fabrike aviona Utva, nastavnika letenja, vazduhoplovnih entuzijasta i svih drugih poštovalaca i svedoka istorije domaće avijacije. Većina njih letela je na avionu V-53, za koji slobodno možemo reći da je probrao i obučio gotovo sve aktivne pilote našeg Ratnog Vazduhoplovstva.

Dragoslav Dimić, otac Utve 75 ponovo je posetio Batajnicu. Sa sobom je doneo priče iz dana kada se radilo na razvoju dva aviona u isto vreme. Orao nije smeo da trpi, V-53 je bio "projekat sa strane" / Foto: Dragan Trifunović
Dragoslav Dimić, otac Utve 75 ponovo je posetio Batajnicu. Sa sobom je doneo priče iz dana kada se radilo na razvoju dva aviona u isto vreme. Orao nije smeo da trpi, V-53 je bio „projekat sa strane“ / Foto: Dragan Trifunović

Nakon uvodnih govora komandanta i pilota 252. eskadrile svoje obraćanje prisutnima započeo je gospodin Dimić. Iako već duboko u devetoj deceniji, i dalje oštrouman, imao je šta da kaže. Pričao je o zanimljivostima koje su vezane za njegovu bogatu karijeru tehničara, inženjera, pilota i konstruktora kao i neke interesantne detalje vezane za rađanje „sedamdesetpetice“.

Zahvaljujući 252. eskadrili, Komandi RV i PVO i Vojnofilmskom centru “Zastava film“ imali smo prilike da premijerno pogledamo kratak dokumentarni film “40 godina Utve-75“. Manje ili više znani ali i prvi put viđeni kadrovi bili su propraćeni gotovo svim značajnim podacima o karijeri V-53.

Maketa Utve 75 izrađena od papira / Foto: Dragan Trifunović
Maketa Utve 75 izrađena od papira / Foto: Dragan Trifunović

U holu zgrade u kojoj je smeštena komanda “Kurjaka sa Ušća“ bili su izloženi panoi sa fotografijama Utve-75 u različitim periodima eksploatacije, kako kod civilnih tako i kod vojnih korisnika. Deljen je poster aviona kao i DVD sa prethodno viđenim dokumentarnim filmom.

Druženje je nastavljeno na stajanci eskadrile gde je za ovu priliku bilo postrojeno desetak Utvi-75 koje su stajale pored mlaznih Super Galebova na kojima su piloti imali redovne letačke aktivnosti. Možda i simbolično, na čelu stajanke nalazio se i naslednik V-53, avion Lasta.

Priređen je i adekvatan letački program. U specijalno, za ovu priliku označenoj Utvi-75 (evidencijskog broja 53252) nekoliko krugova iznad aerodroma napravila je posada Mrvić-Štogren.

HA2A5438
Kao nekad / Foto: Dragan Trifunović
Utva i brisanjac? Na ovaj dan da / Foto: Dragan Trifunović
Utva i brisanjac? Na ovaj dan da / Foto: Dragan Trifunović

 

20160519_145525
Zamenik komandanta eskadrile major Dragan Mrdak autor je logoa posvećenog godišnjici. Izrađena je i određena količina prišivki / Foto: Dragan Trifunović
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

So

53252 Je evidencijski broj koni je leteo ;-)

Odgovori
Ja

Neka je srecan jubilej! Cestitke konstruktorskom timu i ljudima koji lete na Utvi. Valjda ce mi se nekada pruziti prilika da me neko provoza ovim avionom.

Odgovori
vr

Kada se obeležavalo 50 godina MiG-21 u RV pominjalo se da će jedan UM poneti prigodne oznake povodom tog jubileja. Koliko znam 185 treba da izađe sa remonta, nadam se da će ga lepo išarati kao ovu Utvicu, zaslužio je to pošto nam to magare bukvalno održava RV u životu…

Odgovori
ka

LETEO SAM NA UTVI 75 I SIGURAN SAM DA JE TO LOSA LETELICA JER :
1) IMA PROMENJLJIV KORAK ELISE ( KOMPLIKUJE NEPOTREBNO LETENJE A POSTO SLUZI ZA OBUKU TO SE MORA IZBECI JER JE POCETNIKU IONAKO VEC TESKO )
2) MNOGO SE CUJE MOTOR I VELIKE SU VIBRACIJE I JEDVA DA SE NESTO CUJE RADIO-STANICA ( CESTO I NE RADI )
CESNA JE ZA OVAJ KRS NEDOSTIZNA PO SVOJIM KVALITETIMA.

Odgovori
ra

pa trebalo ti je 40 godina decace….

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor