Srpski MiG-ovi 29SM+ prvi put prikazani sa ruskim protivradarskim raketama H-31P

22. apr 2025

Makedonsko ratno vazduhoplovstvo dobilo novog komandanta, Skoplje se priprema za ponovne pregovore o sporazumu vrednom 249,9 miliona evra za helikoptere AW169M i AW149

21. apr 2025

Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025
252. pamti svoja laširanja: 40 godina Utve-75
Legenda ulazi u petu deceniju / Foto: Dragan Trifunović

252. pamti svoja laširanja: 40 godina Utve-75

Jubilej vredan pažnje, 40 godina od prvog leta Utve-75, obeležen je juče na vojnom aerodromu Batajnica skupom koji je ova legendarna letelica i više nego zaslužila.

Domaćini događaja, pripadnici 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade su se i više nego potrudili da godišnjica bude sadržajna, emotivna i na kraju simpatična.

Spisak prisutnih zvanica bio je probran. Od konstruktora Utve-75 gospodina Dragoslava Dimića, preko skoro kompletne današnje komande 252. eskadrile, bivših i sadašnjih pilota, inženjera i tehničara fabrike aviona Utva, nastavnika letenja, vazduhoplovnih entuzijasta i svih drugih poštovalaca i svedoka istorije domaće avijacije. Većina njih letela je na avionu V-53, za koji slobodno možemo reći da je probrao i obučio gotovo sve aktivne pilote našeg Ratnog Vazduhoplovstva.

Dragoslav Dimić, otac Utve 75 ponovo je posetio Batajnicu. Sa sobom je doneo priče iz dana kada se radilo na razvoju dva aviona u isto vreme. Orao nije smeo da trpi, V-53 je bio "projekat sa strane" / Foto: Dragan Trifunović
Dragoslav Dimić, otac Utve 75 ponovo je posetio Batajnicu. Sa sobom je doneo priče iz dana kada se radilo na razvoju dva aviona u isto vreme. Orao nije smeo da trpi, V-53 je bio „projekat sa strane“ / Foto: Dragan Trifunović

Nakon uvodnih govora komandanta i pilota 252. eskadrile svoje obraćanje prisutnima započeo je gospodin Dimić. Iako već duboko u devetoj deceniji, i dalje oštrouman, imao je šta da kaže. Pričao je o zanimljivostima koje su vezane za njegovu bogatu karijeru tehničara, inženjera, pilota i konstruktora kao i neke interesantne detalje vezane za rađanje „sedamdesetpetice“.

Zahvaljujući 252. eskadrili, Komandi RV i PVO i Vojnofilmskom centru “Zastava film“ imali smo prilike da premijerno pogledamo kratak dokumentarni film “40 godina Utve-75“. Manje ili više znani ali i prvi put viđeni kadrovi bili su propraćeni gotovo svim značajnim podacima o karijeri V-53.

Maketa Utve 75 izrađena od papira / Foto: Dragan Trifunović
Maketa Utve 75 izrađena od papira / Foto: Dragan Trifunović

U holu zgrade u kojoj je smeštena komanda “Kurjaka sa Ušća“ bili su izloženi panoi sa fotografijama Utve-75 u različitim periodima eksploatacije, kako kod civilnih tako i kod vojnih korisnika. Deljen je poster aviona kao i DVD sa prethodno viđenim dokumentarnim filmom.

Druženje je nastavljeno na stajanci eskadrile gde je za ovu priliku bilo postrojeno desetak Utvi-75 koje su stajale pored mlaznih Super Galebova na kojima su piloti imali redovne letačke aktivnosti. Možda i simbolično, na čelu stajanke nalazio se i naslednik V-53, avion Lasta.

Priređen je i adekvatan letački program. U specijalno, za ovu priliku označenoj Utvi-75 (evidencijskog broja 53252) nekoliko krugova iznad aerodroma napravila je posada Mrvić-Štogren.

HA2A5438
Kao nekad / Foto: Dragan Trifunović
Utva i brisanjac? Na ovaj dan da / Foto: Dragan Trifunović
Utva i brisanjac? Na ovaj dan da / Foto: Dragan Trifunović

 

20160519_145525
Zamenik komandanta eskadrile major Dragan Mrdak autor je logoa posvećenog godišnjici. Izrađena je i određena količina prišivki / Foto: Dragan Trifunović
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

So

53252 Je evidencijski broj koni je leteo ;-)

Odgovori
Ja

Neka je srecan jubilej! Cestitke konstruktorskom timu i ljudima koji lete na Utvi. Valjda ce mi se nekada pruziti prilika da me neko provoza ovim avionom.

Odgovori
vr

Kada se obeležavalo 50 godina MiG-21 u RV pominjalo se da će jedan UM poneti prigodne oznake povodom tog jubileja. Koliko znam 185 treba da izađe sa remonta, nadam se da će ga lepo išarati kao ovu Utvicu, zaslužio je to pošto nam to magare bukvalno održava RV u životu…

Odgovori
ka

LETEO SAM NA UTVI 75 I SIGURAN SAM DA JE TO LOSA LETELICA JER :
1) IMA PROMENJLJIV KORAK ELISE ( KOMPLIKUJE NEPOTREBNO LETENJE A POSTO SLUZI ZA OBUKU TO SE MORA IZBECI JER JE POCETNIKU IONAKO VEC TESKO )
2) MNOGO SE CUJE MOTOR I VELIKE SU VIBRACIJE I JEDVA DA SE NESTO CUJE RADIO-STANICA ( CESTO I NE RADI )
CESNA JE ZA OVAJ KRS NEDOSTIZNA PO SVOJIM KVALITETIMA.

Odgovori
ra

pa trebalo ti je 40 godina decace….

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor