Severna Makedonija prizemljila tajnu policijsku jedinicu opremljenu bespilotnim letelicama

21. feb 2020

RV i PVO Vojske Srbije ponovo dobija izviđačku eskadrilu?

20. feb 2020

Rusija ujedinjuje kompanije “MiG“ i “Suhoj“

17. feb 2020

SEAS 2020 – Najveća vazduhoplovna konferencija u regionu 19. i 20. marta u Beogradu

14. feb 2020

[INTERVJU] APS – Aviation Parts Service: Prva konferencija, 10 godina borbe za generalnu avijaciju u Srbiji

12. feb 2020

Intervju komandanta RV i PVO za “Odbranu“: Unapređene operativne sposobnosti, poboljšan standard pripadnika vida, nedostatak kadra vazduhoplovno-tehničke specijalnosti

12. feb 2020

Boing i američka Mornarica rade na projektu Loyal Wingman, u istraživanjima koriste i bespilotne EA-18G ‘’Growler’’

7. feb 2020

Vijetnam najverovatnije nabavlja školsko-borbene avione Jak-130

6. feb 2020

Nastavlja se ispitivanje domaćeg naoružanja na helikopteru H145M, sledi integracija vođenih ubojnih sredstava

3. feb 2020

Poljska potpisala ugovor za nabavku 32 borbena аviona F-35, prva isporuka 2024.

1. feb 2020

Rumunija nastavlja sa opremanjem borbenim avionima F-16

30. jan 2020

[ANALIZA] Tragedija Kobija Brajanta i paralele sa Srbijom

29. jan 2020

[POSLEDNJA VEST] Srušio se helikopter hrvatskog ratnog vazduhoplovstva OH-58D Kiowa Warrior

27. jan 2020

Pripadnici RV i PVO se obučavaju na desantno-jurišnim helikopterima Mi-35M

27. jan 2020

Bugarska će remontovati 18 sovjetskih raketa vazduh-vazduh R-27R kojima će naoružati svoje MiG-ove 29

24. jan 2020

Bugarska raspisala tender vredan 12,66 miliona evra za nabavku 12 mini i dva mala bespilotna sistema

22. jan 2020

Srpski MiG-ovi 29 na nivou MiG-29M2? Da li je i koliko realno?

21. jan 2020

Hrvatska ponovo u procesu nabavke višenamenskih borbenih aviona

17. jan 2020

Piloti RV i PVO na letačkoj obuci na školskom avionu Lasta V-54

15. jan 2020

Obaranje ukrajinskog Boinga 737: Krivac nije nesposobni komadant PVO sistema već direktor civilnih vazduhoplovnih vlasti Irana

10. jan 2020
[FOTO REPORTAŽA] SIAF 2017: Najbolji aero-miting u Istočnoj Evropi ove sezone
Tako i u Španiji probijaš zvučni zid? / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] SIAF 2017: Najbolji aero-miting u Istočnoj Evropi ove sezone

Sedmi međunarodni „Air Fest 2017“ održan je 26. i 27. avgusta u bazi slovačkog Ratnog vazduhoplovstva Sliač nedaleko od grada Zvolen u centralnoj Slovačkoj.

Vazduhoplovna priredba koja konstantno raste ovaj put je prema proceni organizatora ugostila oko 150.000 posetilaca od kojih je preko 100.000 vazduhoplovnih entuzijasta posetilo prvi dan kako bi po izrazito vrelom danu uživali u statici i letačkom programu.

Iako je Slovačka bila zemlja domaćin, sa 2.400 metara piste u bazi Sliač poletao je zaista raznovrstan miks domaćih i inostranih učesnika. Otvaranje fešte pripalo je domaćem RV-u koje je iz SAR opremljenog Mi-17LPZS isporučilo grupu padobranaca koji su tradicionalno za sobom vukli zastave zemalja učesnika i one najbitnije – Slovačke, Evropske Unije i NATO-a.

Formacija Ratnog vazduhoplovstva Slovačke / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

SIAF statika je ove godine bila izuzetno raznovrsna. Sa strane domaćina bio je tu LET L-410FG Turbolet za aero-foto i misije izviđanja, veoma vidljivo prisustvo slovačkog MiG-a 29AS/UBS dvoseda kao i L-39CM/ZAM. Ove letelice su takođe učestvovale i u letačkom programu a pilot Martin „MAT“ Kuterka bio je zvezda domaće publike zbog izvanrednog letenja na MiG-u 29AS koji je baziran u Sliaču. Za svoj displej dobio je nagradu komandanta slovačkog RV-a.

Ali ako pričamo o premijeri i poslednjoj domaćoj novini onda je to svakako bio presovski Helikopterski ving koji je na statici svetu prvi put predstavio jedan od dva nedavno nabavljena helikoptera Sikorski UH-60M.

Premijera pred domaćom publikom / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
LET L-410FG Turbolet / Foto: Igor Božinovski
Atraktivan letački prikaz omiljenog slovačkog vojnog pilota / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Domaće vazduhoplovne snage bile su predstavljene i sa „fast-rope“ demonstracijom iskrcavanja vatrogasaca iz helikoptera Mi-171 dok je lokalna publika mogla da uživa u ispraćaju poslednjeg VIP konfigurisanog Tu-154M u penziju. Veteran je preleteo aerodrom, uradio „touch-and-go“ a zatim i formacijski let sa naslednikom – Erbasom A319. Par je bio ispraćen i jednim od dva Fokera 100 koji se trenutno nalaze u službi državnog vazduhoplovnog servisa.

Demonstracija izlaska vatrogasaca tzv. „fast rope“ tehnikom / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
Veteran pred penziju / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
…i njegov naslednik / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Uzimajući u obzir da Slovaci žele da zamene svoje lovce MiG-29 u godinama koje dolaze, nije bilo iznenađenje da je „fighter mafia“ bila prisutna i željna prikaza svojih aduta.

Generalni sponzor SAAB je bio sveprisutan sa svojim glavnim proizvodom JAS-39C/D Gripenom kojeg je na efektan i agresivan način kroz nebo „provozao“ češki pilot u jednosedu svog ratnog vazduhoplovstva JAS-39C. Kao dodatak Mađari su poslali svoj JAS-39D za statiku a bio je pristuan i već dobro poznati SAAB simulator u jednom od hangara.

Zemlje mušterije Gripena redovno podržavaju prodajne kampanje švedske kompanije / Foto: Igor Božinoviski, Tango Six

Budući da su nekada bili u istoj državi, Čehoslovačkoj, uobičajeno je da Česi značajno pomažu svojoj nekadašnjoj braći ne bi li SIAF bio što kvalitetniji. Pored pomenutog Gripena oni su tako učestvovali sa parom AERO L-159 ALCA jednoseda kao i sa interesantno ofarbanim jurišnim helikopterom Mi-35. Statiku su oplemenili jednim Mi-171Sh.

Mi-35 češkog ratnog vazduhoplovstva / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Poljska i Austrija su takođe bile dobre komšije kako na statici tako i u nebu. Poljska je bila prisutna sa CASA C-295M transporterom i F-16D Blok 52+ dok je njihova mornarica „parkirala“ avion PZL M-28 Bryza-1TD. Austrijanci su učestvovali u letačkom programu sa EF-2000 Tajfunom S.

PZL M-28 Bryza-1TD poljske mornarice / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
Austrija nema koristi od Tajfuna? A aero-mitinzi? / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Od drugih Evropljana tu je bio nemački Luftvafe koji je na statiku doveo jedan Panavia Tornado ECR koji je nosio par protiv-radarskih AGM-88 raketa, zatim jedan dvosedi Tajfun i jedan Sikorski CH-53GA transporter. Belgijanci su došli sa helikopterom A109BA „Hirundo“ koji je imao izvrstan letački nastup.

 
Sjedinjene Američke Države poslale su svoju standardu lovačku postavku iz Aviana – par F-16C za statiku dok je F-16C iz Turske, solo demo tim logično nazvan „Solo Turk“, bio zadužen za letenje. Do Sliača su doleteli i Španci sa parom EF-18A(M) Horneta koji su dobili i nagradu za najbolji nastup za statici zbog svog „Tiger Meet“ pedigrea.

„Tiger Meet“ mačka iz Španije / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Većina posetilaca dolazi na aeromitinge da vide akrobatse letačke grupe a na ovogodišnjem SIAF-u svu slavu pokupilo je Ratno Vazduhoplovstvo Hrvatske sa njihovom akro-grupom “Krila oluje“ koja se bazira na aerodromu Zemunik i koja je zahvaljujući svojim čudesnim, ekstremno precizno izvedenim manevrima formacije od 5 aviona (šesti avion je prizemljen zbog medicinske suspenzije pilota), nagrađena za tehnički najprecizniji letački program.

Još jedna nagrada za „Krila Oluje“ / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Druga zapažena akro-grupa u Sliaču bila je Al Fursan iz RV-a Ujedinjenih Arapskih Emirata. Oni su u Slovačku došli sa 8 mlaznih trenažnih aviona MB-339NAT ofarbanih u crno-zlatnu šemu koja simbolizuje zaštitne znake UAE – zlatno sunce i crnu naftu. Kao jedna od najmlađih, ako ne i najmlađa akro-grupa na svetu (osnovani 2010) koristila je 7 MB-339NAT kako bi na impresivan način ofarbala nebo iznad Sliača i efektno pokazala šta su njeni piloti naučili od svojih italijanskih mentora – čuvene akro grupe Frecce Tricolori.

„Al Fursan“ na još jednom međunarodnom aero-mitingu / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Međutim, jedna od najvećih atrakcija SIAF-a svakako je bio prelet dva tipa američkih strategijskih bombardera koji mogu nositi nuklearno naoružanje. I dok je B-52H Stratofortress, koji je baziran na aerodromu u Lujziani i koji pripada USAF Reserve Command, imao svoj nastup 26. avgusta, apsolutna atrakcija došla je sledeći dan kada je bombarder B-1B Lancer koji je baziran u Teksasu, u dva navrata zagrmeo iznad vazduhoplovne Sliača.

„B(ONE)“ / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
Dok druge letelice ulaze u službu i zatim odlaze u penziju, B-52H…/ Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Uvek inovativno holandsko kraljevsko Ratno Vazduhoplovstvo je takođe bilo prisutno kao deo statičke izložbe na koju su blizu svojih taktičkih transportera C-130H postavili disko/bar u obliku čizme kako bi zabavili fanove avijacije iz celog sveta.

Promocija aviona velike tonaže dostigla je svoj vrhunac kada su zapanjujući manevri Erbasa A380 iznad Sliača postali realnost,  u lepo isplaniranom balansu pretežno vojnog aero-mitinga.

Kada nemaš sreće sa novim narudžbinama tu su uvek aero-mitinzi / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Ljubitelji istorije Prvog svetskog rata takođe su našli zadovoljstvo u tzv. “Pterodaktil odeljenju“ koje predstavlja kompaniju koja je registrovana u Engleskoj i koja pruža simulaciju demonstracije vazdušne borbe i pirotehničke efekte napada na ciljeve na zemlji koristeći replike dvosedog višenamenskog dvokrinog aviona Sopwith 1 1/2 Strutter, dvokrilnog lovca Royal Aircraft Factory S.E.5a, trokrilnog lovca Fokker F.I i trokrilca Fokker DR.I Crvenog barona. Fanovi Drugog svetskog rata takođe nisu bili zaboravljeni, uživali su u letovima dve legende: Supermarine Mk IX (Type 361) Spitfire LF16E u bojama RAF-a i lovca Jakovljev Jak-3UM koji je ponosno nosio sovjetsku crvenu zvezdu.

Nezaobilazni oldtimeri / Foto: Igor Božinoviski, Tango Six
JAK-3UM / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Pored vazduhoplova, hladnog piva i prirodne lepote slovačkih žena, SIAF je takođe za mnoge bio retka prilika da izbliza vide nešto od vojnih sistema koji su obično daleko od očiju javnosti – oklopno vozilo 4×4 Aligator, taktičko oklopno vozilo Iveco M65E 4W LMV koje koristi 5. regimenta specijalne namene koja se bazira u Zlinu, samohodna haubica Zuzana, amfibijsko borbeno vozilo pešadije BVP-2, osnovni tenk T-72M1, laki prenosivi infracrveno samonavođeni raketni sistem PVO 9K38 Igla (NATO: SA-18 Grouse), lanser raketa 2P25 raketnog sistema PVO 2K12 Kub srednjeg dometa (NATO: SA-6 Gainful), lansirno vozilo na kamionu MAZ-543M raketnog sistema PVO S-300PMU (NATO: SA-10 Grumble), vozilo za prevoz teškog tereta i trupa Tatra 815-7LOR59 4×4, dve verzije specijalnog vojnog vozila TATRAPAN ZASA 6×6, dve verzije skoro isporučenih srednjih kamiona Aktis 4×4, više različitih tipova univerzalnih vozila, streljačkog naoružanja, antiterorističke opreme i robota.

Ono što Srbija „dobija“ već decenijama / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Ukupno je na SIAF-u 2017. učestvovalo 15 nacija koje su pokazale preko 100 različitih vazduhoplova kako na statici tako i u letačkom delu aero-mitinga. Događaj je pratilo 95 akreditovanih novinara kao i hiljade vazduhoplovnih spotera koji su došli iz Slovačke i iz celog sveta samo da bi bili deo SIAF 2017 koji je bio pravi izbor jer to bila jedna od  najbolje organizovanih vazduhoplovnih priredbi ove godine u Evropi a nema sumnje da je to bio najbolji “er-šou“ u istočnoj evropi ove godine.

 

Komentari

B

Ti Hrvati poznati po extremizmu ?
Moji (mu)cenici.
Bravo momcovi

Odgovori
M

Letece zvezde su neuporedivo bolje!

B

Steta sto ih nema nigdje za vidjeti

J

Nas nigde

Odgovori
z

Dobra reportaza..respect

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend