[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025

[IDEX 2025] Proizvođač PVO sistema Pancir ekskluzivno za Tango Six: Srbija bi uz minimalne modifikacije i obuku mogla brzo da usvoji novi Pancir SMD-E

20. feb 2025
[FOTO REPORTAŽA] SIAF 2017: Najbolji aero-miting u Istočnoj Evropi ove sezone
Tako i u Španiji probijaš zvučni zid? / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] SIAF 2017: Najbolji aero-miting u Istočnoj Evropi ove sezone

Sedmi međunarodni „Air Fest 2017“ održan je 26. i 27. avgusta u bazi slovačkog Ratnog vazduhoplovstva Sliač nedaleko od grada Zvolen u centralnoj Slovačkoj.

Vazduhoplovna priredba koja konstantno raste ovaj put je prema proceni organizatora ugostila oko 150.000 posetilaca od kojih je preko 100.000 vazduhoplovnih entuzijasta posetilo prvi dan kako bi po izrazito vrelom danu uživali u statici i letačkom programu.

Iako je Slovačka bila zemlja domaćin, sa 2.400 metara piste u bazi Sliač poletao je zaista raznovrstan miks domaćih i inostranih učesnika. Otvaranje fešte pripalo je domaćem RV-u koje je iz SAR opremljenog Mi-17LPZS isporučilo grupu padobranaca koji su tradicionalno za sobom vukli zastave zemalja učesnika i one najbitnije – Slovačke, Evropske Unije i NATO-a.

Formacija Ratnog vazduhoplovstva Slovačke / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

SIAF statika je ove godine bila izuzetno raznovrsna. Sa strane domaćina bio je tu LET L-410FG Turbolet za aero-foto i misije izviđanja, veoma vidljivo prisustvo slovačkog MiG-a 29AS/UBS dvoseda kao i L-39CM/ZAM. Ove letelice su takođe učestvovale i u letačkom programu a pilot Martin „MAT“ Kuterka bio je zvezda domaće publike zbog izvanrednog letenja na MiG-u 29AS koji je baziran u Sliaču. Za svoj displej dobio je nagradu komandanta slovačkog RV-a.

Ali ako pričamo o premijeri i poslednjoj domaćoj novini onda je to svakako bio presovski Helikopterski ving koji je na statici svetu prvi put predstavio jedan od dva nedavno nabavljena helikoptera Sikorski UH-60M.

Premijera pred domaćom publikom / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
LET L-410FG Turbolet / Foto: Igor Božinovski
Atraktivan letački prikaz omiljenog slovačkog vojnog pilota / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Domaće vazduhoplovne snage bile su predstavljene i sa „fast-rope“ demonstracijom iskrcavanja vatrogasaca iz helikoptera Mi-171 dok je lokalna publika mogla da uživa u ispraćaju poslednjeg VIP konfigurisanog Tu-154M u penziju. Veteran je preleteo aerodrom, uradio „touch-and-go“ a zatim i formacijski let sa naslednikom – Erbasom A319. Par je bio ispraćen i jednim od dva Fokera 100 koji se trenutno nalaze u službi državnog vazduhoplovnog servisa.

Demonstracija izlaska vatrogasaca tzv. „fast rope“ tehnikom / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
Veteran pred penziju / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
…i njegov naslednik / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Uzimajući u obzir da Slovaci žele da zamene svoje lovce MiG-29 u godinama koje dolaze, nije bilo iznenađenje da je „fighter mafia“ bila prisutna i željna prikaza svojih aduta.

Generalni sponzor SAAB je bio sveprisutan sa svojim glavnim proizvodom JAS-39C/D Gripenom kojeg je na efektan i agresivan način kroz nebo „provozao“ češki pilot u jednosedu svog ratnog vazduhoplovstva JAS-39C. Kao dodatak Mađari su poslali svoj JAS-39D za statiku a bio je pristuan i već dobro poznati SAAB simulator u jednom od hangara.

Zemlje mušterije Gripena redovno podržavaju prodajne kampanje švedske kompanije / Foto: Igor Božinoviski, Tango Six

Budući da su nekada bili u istoj državi, Čehoslovačkoj, uobičajeno je da Česi značajno pomažu svojoj nekadašnjoj braći ne bi li SIAF bio što kvalitetniji. Pored pomenutog Gripena oni su tako učestvovali sa parom AERO L-159 ALCA jednoseda kao i sa interesantno ofarbanim jurišnim helikopterom Mi-35. Statiku su oplemenili jednim Mi-171Sh.

Mi-35 češkog ratnog vazduhoplovstva / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Poljska i Austrija su takođe bile dobre komšije kako na statici tako i u nebu. Poljska je bila prisutna sa CASA C-295M transporterom i F-16D Blok 52+ dok je njihova mornarica „parkirala“ avion PZL M-28 Bryza-1TD. Austrijanci su učestvovali u letačkom programu sa EF-2000 Tajfunom S.

PZL M-28 Bryza-1TD poljske mornarice / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
Austrija nema koristi od Tajfuna? A aero-mitinzi? / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Od drugih Evropljana tu je bio nemački Luftvafe koji je na statiku doveo jedan Panavia Tornado ECR koji je nosio par protiv-radarskih AGM-88 raketa, zatim jedan dvosedi Tajfun i jedan Sikorski CH-53GA transporter. Belgijanci su došli sa helikopterom A109BA „Hirundo“ koji je imao izvrstan letački nastup.

 
Sjedinjene Američke Države poslale su svoju standardu lovačku postavku iz Aviana – par F-16C za statiku dok je F-16C iz Turske, solo demo tim logično nazvan „Solo Turk“, bio zadužen za letenje. Do Sliača su doleteli i Španci sa parom EF-18A(M) Horneta koji su dobili i nagradu za najbolji nastup za statici zbog svog „Tiger Meet“ pedigrea.

„Tiger Meet“ mačka iz Španije / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Većina posetilaca dolazi na aeromitinge da vide akrobatse letačke grupe a na ovogodišnjem SIAF-u svu slavu pokupilo je Ratno Vazduhoplovstvo Hrvatske sa njihovom akro-grupom “Krila oluje“ koja se bazira na aerodromu Zemunik i koja je zahvaljujući svojim čudesnim, ekstremno precizno izvedenim manevrima formacije od 5 aviona (šesti avion je prizemljen zbog medicinske suspenzije pilota), nagrađena za tehnički najprecizniji letački program.

Još jedna nagrada za „Krila Oluje“ / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Druga zapažena akro-grupa u Sliaču bila je Al Fursan iz RV-a Ujedinjenih Arapskih Emirata. Oni su u Slovačku došli sa 8 mlaznih trenažnih aviona MB-339NAT ofarbanih u crno-zlatnu šemu koja simbolizuje zaštitne znake UAE – zlatno sunce i crnu naftu. Kao jedna od najmlađih, ako ne i najmlađa akro-grupa na svetu (osnovani 2010) koristila je 7 MB-339NAT kako bi na impresivan način ofarbala nebo iznad Sliača i efektno pokazala šta su njeni piloti naučili od svojih italijanskih mentora – čuvene akro grupe Frecce Tricolori.

„Al Fursan“ na još jednom međunarodnom aero-mitingu / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Međutim, jedna od najvećih atrakcija SIAF-a svakako je bio prelet dva tipa američkih strategijskih bombardera koji mogu nositi nuklearno naoružanje. I dok je B-52H Stratofortress, koji je baziran na aerodromu u Lujziani i koji pripada USAF Reserve Command, imao svoj nastup 26. avgusta, apsolutna atrakcija došla je sledeći dan kada je bombarder B-1B Lancer koji je baziran u Teksasu, u dva navrata zagrmeo iznad vazduhoplovne Sliača.

„B(ONE)“ / Foto: Igor Božinovski, Tango Six
Dok druge letelice ulaze u službu i zatim odlaze u penziju, B-52H…/ Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Uvek inovativno holandsko kraljevsko Ratno Vazduhoplovstvo je takođe bilo prisutno kao deo statičke izložbe na koju su blizu svojih taktičkih transportera C-130H postavili disko/bar u obliku čizme kako bi zabavili fanove avijacije iz celog sveta.

Promocija aviona velike tonaže dostigla je svoj vrhunac kada su zapanjujući manevri Erbasa A380 iznad Sliača postali realnost,  u lepo isplaniranom balansu pretežno vojnog aero-mitinga.

Kada nemaš sreće sa novim narudžbinama tu su uvek aero-mitinzi / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Ljubitelji istorije Prvog svetskog rata takođe su našli zadovoljstvo u tzv. “Pterodaktil odeljenju“ koje predstavlja kompaniju koja je registrovana u Engleskoj i koja pruža simulaciju demonstracije vazdušne borbe i pirotehničke efekte napada na ciljeve na zemlji koristeći replike dvosedog višenamenskog dvokrinog aviona Sopwith 1 1/2 Strutter, dvokrilnog lovca Royal Aircraft Factory S.E.5a, trokrilnog lovca Fokker F.I i trokrilca Fokker DR.I Crvenog barona. Fanovi Drugog svetskog rata takođe nisu bili zaboravljeni, uživali su u letovima dve legende: Supermarine Mk IX (Type 361) Spitfire LF16E u bojama RAF-a i lovca Jakovljev Jak-3UM koji je ponosno nosio sovjetsku crvenu zvezdu.

Nezaobilazni oldtimeri / Foto: Igor Božinoviski, Tango Six
JAK-3UM / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Pored vazduhoplova, hladnog piva i prirodne lepote slovačkih žena, SIAF je takođe za mnoge bio retka prilika da izbliza vide nešto od vojnih sistema koji su obično daleko od očiju javnosti – oklopno vozilo 4×4 Aligator, taktičko oklopno vozilo Iveco M65E 4W LMV koje koristi 5. regimenta specijalne namene koja se bazira u Zlinu, samohodna haubica Zuzana, amfibijsko borbeno vozilo pešadije BVP-2, osnovni tenk T-72M1, laki prenosivi infracrveno samonavođeni raketni sistem PVO 9K38 Igla (NATO: SA-18 Grouse), lanser raketa 2P25 raketnog sistema PVO 2K12 Kub srednjeg dometa (NATO: SA-6 Gainful), lansirno vozilo na kamionu MAZ-543M raketnog sistema PVO S-300PMU (NATO: SA-10 Grumble), vozilo za prevoz teškog tereta i trupa Tatra 815-7LOR59 4×4, dve verzije specijalnog vojnog vozila TATRAPAN ZASA 6×6, dve verzije skoro isporučenih srednjih kamiona Aktis 4×4, više različitih tipova univerzalnih vozila, streljačkog naoružanja, antiterorističke opreme i robota.

Ono što Srbija „dobija“ već decenijama / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Ukupno je na SIAF-u 2017. učestvovalo 15 nacija koje su pokazale preko 100 različitih vazduhoplova kako na statici tako i u letačkom delu aero-mitinga. Događaj je pratilo 95 akreditovanih novinara kao i hiljade vazduhoplovnih spotera koji su došli iz Slovačke i iz celog sveta samo da bi bili deo SIAF 2017 koji je bio pravi izbor jer to bila jedna od  najbolje organizovanih vazduhoplovnih priredbi ove godine u Evropi a nema sumnje da je to bio najbolji “er-šou“ u istočnoj evropi ove godine.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Be

Ti Hrvati poznati po extremizmu ?
Moji (mu)cenici.
Bravo momcovi

Odgovori
Mi

Letece zvezde su neuporedivo bolje!

Be

Steta sto ih nema nigdje za vidjeti

Jo

Nas nigde

Odgovori
zo

Dobra reportaza..respect

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor