BEG airport status
[ANALIZA] Šta je urađeno posle godinu dana: Srpski MiG-ovi 29, trenutni status flote Vežba BARS-2018 i dvosed MiG-29UB 18351 koji je, zanimljivo, tom prilikom nosio nosače APU-68-85E za nevođene rakete S-24B kalibra 240 mm koje kao i ostala ubojna sredstva vazduh-zemlja odavno nisu primećena na našim 29-kama / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

[ANALIZA] Šta je urađeno posle godinu dana: Srpski MiG-ovi 29, trenutni status flote

RV i PVO Vojske Srbije je u odnosu na 2016. godinu, ovogodišnju zajedničku rusko-srpsku vazduhoplovnu letno-taktičku vežbu BARS dočekalo sa povećanim kapacitetima kada je u pitanju lovačka avijacija a u to su se prilikom posete Batajnici četvrtog dana održavanja vežbe mogli uveriti i mediji.

Izvođenje BARS-a poklopilo se sa godišnjicom isporuke aviona MiG-29 koje je Rusija donirala Srbiji pa smo rešili da analiziramo dokle se stiglo sa njihovim uvođenjem u upotrebu.

Podsetimo, u periodu od 2. do 4. oktobra 2017. godine Srbiji je isporučeno 6 bivših ruskih MiG-ova 29 od kojih je jedan odmah vraćen u Rusiju na generalni remont.

Izgled instrument table jednog od doniranih MiG-ova nakon izvršenih radova / Foto: Screenshot iz video materijala Ministarstva odbrane Rusije o vežbi BARS-2018

Ubrzo nakon njihovog prvog javnog prikazivanja na vežbi “Sloboda-2017“ koja je održana 20. oktobra 2017, na 5 aviona koji su ostali u Srbiji su u hangarima aerodroma Batajnica započeti remonti manjeg obima i dovođenje na isti nivo na kome se nalaze postojeća 4 srpska aviona tj. dorada na približan standard verzije MiG-29SD.

9.12A 18151 na vežbi BARS-2018 / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Na radovima su ostala tri jednoseda, jedan u verziji 9.12A kao i dva 9.13 a pored njih još i dva dvoseda 9.51. Prvi koji je poleteo 27. avgusta ove godine bio je jednosed 9.12A evidencijskog broja 18151 a par dana kasnije svoj prvi let imao je i dvosed ev. broja 18351.

MiG-29 9.13 18203 / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six
Prvi let dvosed 18352 imao je istog dana kada smo posetili Batajnicu / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Tokom meseca septembra poletela su oba 9.13 i to 18202 i 18203 dok je upravo za vreme vežbe BARS-2018 4. oktobra prvi let obavljen i na dvosedu 18352. Prisustvujući aktivnostima istog dana primetili smo da su na vežbi tada bila upotrebljena 4 aviona i to po dva jednoseda (od kojih jedan 9.13) i oba dvoseda.

Dežurna para 4. oktobra, 9.12A 18151 i 9.12B 18102 / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

U dežurnoj pari nalazio se jedan stariji avion, jednosed 9.12B ev. broja 18102 kome, pošto mu je remont završen početkom 2011. godine, resursi ističu 2021. (ukoliko do tada ne naleti 700 sati od remonta) kao i jednosed 9.12A koji je istog dana povremeno korišćen za potrebe uvežbavanja zajedničkih rusko-srpskih posada.

Avion 9.13 18201 u 121. remontnom zavodu u Kubinki. Moguće je da će već ovog meseca biti na Batajnici / Foto: Jevgenij Gordejev

Može se dakle konstatovati da Srbija trenutno raspolaže sa 6 operativnih 29-ki od kojih 5 iz ruske donacije odnosno da su na bivšim ruskim primercima radovi završeni i da su oni sada operativni. Šesti MiG-29, jednosed 9.13 ev. broja 18201, koji je Rusija poklonila Srbiji još uvek je u 121. remontom zavodu u Kubinki i kako smo saznali, do kraja godine a možda već ovog meseca, stići će na Batajnicu.

Jedan od tri starija srpska aviona MiG-29, primerak 9.12B 18108 trenutno na radovima. Primetna su ojačanja vertikalnih stabilizatora kao na doniranim ruskim avionima / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six

Za vreme boravka na Batajnici, u hangarima i ispred njih videli smo i da su radovi na preostalim srpskim avionima u punom jeku. Na njima se ne radi opšta opravka već remonti manjeg obima kao i radovi na njihovom produžetku životnog veka a podsetimo njihovo održavanje će se u budućnosti raditi po stanju. Takođe smo saznali da će najverovatnije biti završeni do kraja godine tako da bi Srbija tada ili početkom 2019. mogla imati 9 ako ne i svih 10 aviona u eskadrili.

Tokom 2019. godine u Srbiju bi trebalo da stigne i 4 aviona iz Belorusije, postoje špekulacije da će svi biti jednosedi 9.13. Ovom isporukom RV i PVO će zaokružiti pravu eskadrilu sa 14 aviona od toga 11 jednoseda i tri dvoseda. Kada je reč o daljem osavremenjavanju flote srpskih 29-ki još uvek nemamo zvaničnu potvrdu da je potpisan ugovor o njihovoj modernizaciji niti bilo kakve informacije o tome kako bi ona izgledala.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Jedna od onih reportaza koje ti uljepsaju dan. Sve ovo izgleda jako dobro.

Odgovori
Al

ide to svojim putem

Sr

Lepo ali posto sam Srbin i u svemu nadjem manu ne mogu a da ne prokomentarisem da nam fali jos dvoseda. Ista prica ko i sa Orlovima gde je NJ danas u vreme skromnog naleta pilota zlata vredan. Da se ja pitam bar jos dva bi trebalo uzeti i sa 11 B+S i 5 UB bi imali solidnu eskadrilu od 16 aviona koja bi pokrila narednu deceniju i po.

Odgovori
Vu

Kakva mana, ne treba vise od tri dvoseda. I to je previse! Dvosedi nisu borbeno sposobni jer nemaju radar.
Neki vazduhoplovi poput su30, f16 ili f15 imaju dvosede koji su cak i bolji od jednoseda ali nije tako kod mig29. Uvek sam se cudio zasto se to napravilo?
Eventualno da im integrisemo neki mali radar? Mozda bi moglo da se u Momi to uradi.

Pl

Srboljub: Ја се слажем да би требало имати више авиона бар до 16 у мом случају желео бих 18,али то је друга ствар.5 двоседа нам не требају,врло добро знате колико је двосед УБ лимитиран у некој еведентној борби,ја сам за 16 авиона од тога 12 једноседа и 4 двоседа,или 18 са 14 једноседа и 4 двоседа….али нажалост од свега тога биће само 14 и свега 11 способних за неку озбиљнију борбу под условом да се модернизују,ако се не модернизују то све заједно нам не вреди нешто посебно. А што се Орлова тиче мени је драго да нешто што је наше да успемо да повратимо у оперативну употребу па ако бог да да их модернизујемо,али што се тиче модернизације ја мсм да од тога неће бити ништа и ако буде све то иде споро,а њима век употребе цури из дана у дан… иако нема везе са ваздухопловством даћу вам пример шта се дешава са М-84,остао је још увек на верзији из доба Југославије,а пројекти модернизације остали на прототиповима,слично и са М-80 БВП…у преводу у војсци имамо доста машинерије из доба Југе и Совјетског савеза а мало нечег модернизваног и новог да је у оперативној употреби. Једино што ме је мало порадовало куповина на шачици: Ми-17,Ми-35М и Х145М…И у копну ако дође тих 30 тенкова Т-72Б3 (био бих пресрећан да је Б3М али мало вероватно)…Углавном све то иде много споро. На крају да похвалим Т6 на објективности и писању оваквих чланка,пуна подршка,једина замерка што не пишете ћирилицом,али нема везе,још једном похвале!.

Jo

Slazem se sa tobom. Belorusi su velikodusno nudili cak 12, naravno nesto bi se platilo, ali mislim da nismo trebali da se zadrzimo na 4 beloruska, trebalo je uzeti 6-8 i to najmanje 2 dvoseda. Slazem se da bi nam jos koji dvosed lego, kada bi ih ukupni imali 5,6 to bi zaista bila prava stvar. Naravno, primetan je napredak, kako je bilo ovo sve predstavlja veliki iskorak. Lepe vesti u svakom slucaju.

Dj

Pitanje je ko ce na njima da leti, manjak je i pilota, a za trenazu i bivse Jugoslavije dva dvoseda su bila sasvim ok.Doduse tad se radila preobuka na mig-29 gde su piloti imali iskustva sa letenjem na supersonicnim avionima tipa mig-21,koji se jos uvek skromno koristi u verziji dvoseda.

St

Dvosedi nisu efikasni u borbi. Neka jednoseda, nista im ne fali. Na toliko aviona 3 dvoseda su sasvim dovoljna

Po

Ako bude modernizacije, i hipoteticki, ako bi dvosedi izasli na verziju UBT tj. dvosed sa avionikom SMT i znacajno poboljsanim sposobnostima za napade na zemaljske ciljeve, to bi bio veoma koristan avion u svakom smislu. Takvih bi bilo korisno imati sto vise. A nemodernizovani, i dvosedi i jednosedi, posluzice samo za prezivljavanje avijacije i trenazu do nekih drugih vremena. Barem se meni tako cini.

Iv

Ne treba zaboraviti da gubitak dvoseda može značiti i gubitak dva pilota, umesto jednog. Svetski trend je da se što više koriste bespilotne letelice.

Yo

Pravo je pitanje šta mi zapravo želimo sa vojskom i vazduhoplovstvom i sl. Ukoliko se ugledamo na npr. neutralne Austriju, Švajcarsku i Švedsku i šta one imaju, a pritom uzmemo u obzir da im je okruženje znatno stabilnije od našeg – onda se zaključak nameće da moramo modernizovati sve što ima smisla – i osvajati sopstvenu proizvodnju. Rusi su kompletnu modernizaciju izveli za 10-ak godina i od krša iz hladnog rata napravili respektabilne mašine.. Dosta toga što je ostalo od ex-JNA se može modernizovati i fino i prodati – ako je nepotrebno.
Kupiš kad moraš… Uopšte nije nemoguće napraviti dobar posao od ulaganja u vojsku – imati je sposobnu i savremeno opremljenu – a pritom razvijati tehnologije i praviti pare..

Д

@ Posetilac
Не може УБТ јер се радар Оса 2 који је инсталиран на УБТ више не производи. Да ли постоји замена за исти а да може да се спакује у двосед прве генерације 29-тке заиста не знам! То је радар центиметарског дијапазона са фазном решетком. Он је препознавао циљ на даљини 85км а дејствује се на 65км, пратио је 8 а могао да делује на 4 циља у целој зони дејства радара (по месту и азимуту угао од 60 степени)

Ma

Kakva je situacija sa MIG-21? Koliko ih je aktivnih i kada se planira konačno povlaćenje iz upotrebe?

Odgovori
Ž

У последње време је био активан само један двосед. Вероватно неће још дуго јер више нема смисла употребљавати га.

Ђ

Један можда активан мада сумњан, други који је био активан је завршио своје.
Дакле 21- инице су своју каријеру у ВС завршиле.

Pl

Или у преводу смеши му се музеј…

Al

Aktivna su dva , jedan dvosed i jedan jednosed. jednosed vrlo retko leti!

De

Hoce li biti nekakva proslava za povlacenje MiG-21? Taj avion je ipak sluzio preko 50 godina.

St

Ako ne gresim aktivan je samo 16185, i koliko se secam negde je pisalo da ce moci da leti do 2020 ili 2021. Bilo bi lepo vidjati ga na otvorenim danima i mozda nekom aeromitingu kako leti ili u na statici, ipak ima veoma lepu maskirnu semu.

Ma

Aktivan je dvosed mig 21 UM, ev.broja 16185, poslednje nabavljen mig 21 od strane SFRJ, napravljen je u decembru 1986.godine, tako da je u odnosu na naše 29/tke stariji svega godinu/dve, a u odnosu na donirane 29tke 3/4 godine je stariji. Avion je remontovan, jako lepo je ofarban i integrisane su mu rakete R 60 MK. Imajući u vidu da je pilotima prelaz sa G4 na mig 29 jako zahtevan, taj dvosed bi mogao da posluži kao prelazni avion, G4- mig 21UM- mig 29, i to bi bilo svakako bilo lakše i jeftinije za obuku. Tako da lično ne vidim logiku da se povlači iz naoružanja taj dvosed, barem ne još neko vreme. A svakako bi i na aeromitinzima bio interesantan.

Ma

@ Marko Aktivan je dvosed mig 21 UM, ev.broja 16185, poslednje nabavljen mig 21 od strane SFRJ, napravljen je u decembru 1986.godine, tako da je u odnosu na naše 29/tke stariji svega godinu/dve, a u odnosu na donirane 29tke 3/4 godine je stariji. Avion je remontovan, jako lepo je ofarban i integrisane su mu rakete R 60 MK. Imajući u vidu da je pilotima prelaz sa G4 na mig 29 jako zahtevan, taj dvosed bi mogao da posluži kao prelazni avion, G4- mig 21UM- mig 29, i to bi bilo svakako bilo lakše i jeftinije za obuku. Tako da lično ne vidim logiku da se povlači iz naoružanja, barem ne još neko vreme. A svakako bi i na aeromitinzima bio interesantan.

ve

Yoda Rusi danas imaju daleko manje aviona u odnosu na godine kada se raspao SSSR.Danas je najbrojniji i najbolji avion u ruskom vazduhoplovstvu Mig 31 samo sto su ih 90-te imali oko 500 komada a danas manje od 200 u aktivnoj upotrebi.SU 35 koji je u aktivnoj proizvodnji je negdje na 70-80 primjeraka u upotrebi ,dominiraju Su 27 i Su 30 u lovackoj avijaciji tako da je pitanje koliko su Rusi modernizovali svoju avijaciju.Oslabila jeste svakako u odnosu na vrijeme SSSR.

DI

E još malo o pilotima i sve5

Odgovori
ma

Ja mislim da nam treba jos jednoseda pored ovih 4 iz Belorusije bar jos jedan jednosed tada bi imali 12 jednoseda i 3 dvoseda pogotovu ako ne bude nikakve dublje modernizacije. SFRJ je imala samo 2 dvoseda. Ako se ne izvrsi modernizacija na stvarni standard 4plus sa radarom veceg dometa kao i raketama R77 i ugradnja modernog sistema za samozastitu i ometanje protivnika Baraci imace za nijansu vece mogucnosti posebno u elektronici. E sada zavisi sta ce Izrael isporuciti od elektronike Hrvatskoj i koje rakete V-V. Ne verujem da ce isporuceni F16 imati kompletnu elektroniku. Ali mi ne bi trebalo da se osvrcemo na susedstvo vec treba da pratimo EU standard u naoruzanju kada vec svim silama idemo u tu EU (na svetoga Zivka). Modernizacija bi opet trajala oko 2godine a jos nista nije dogovoreno po tom pitanju. A na ovu zemlju se svakim danom sve vise vrse razni pritisci ukljucujuci i vojni onaj ko donosi odluke o modernizaciji Mig29 snosi veliku odgovornost ako ne daj Boze sutradan zatreba u odbrani zemlje kao i sama kolicina lovaca na raspolaganju.

Odgovori
Fa

MiG-29 ne može da odbrani ni sebe, kamoli Srbiju. Možemo samo da se molimo da više nikada nećemo morati da testiramo naše RV u borbenim uslovima jer su trenutni kvalitet i kvantitet aviona/pilota na prilično niskom nivou (osim u Dnevniku 2).

Zbog svojih TT karakteristika MiG-29 nije dobar ni za BVR borbu, niti za CAS ulogu, niti za precizne udare stand-off municijom u dubini neprijateljske teritorije, u stvari je prilično beskoristan avion za bilo šta, posebno ako se poredi sa Barakom.

Ako se sve ovo radi da bi se naše RV održalo u kakvoj-takvoj formi dok se ne stvore političko-ekonomski uslovi za nabavku boljih aparata, onda sve ove nabavke i remonti imaju smisla, više nam i ne treba, zaista.

Ako planiramo da sa MiG-29 opet teramo inat NATO-u i da se na njega oslanjamo u nekom budućem ratu, ni 80 komada nam ne bi bilo dovoljno.

Mi

Kako pise Hrvatska stampa, Baraci ce biti isporuceni sa svom pripadajucom elektronikom koju koristi RV Izraela. Radi stanice ce biti promenjene, bice stavljene neke u NATO standardu. Takvi Baraci su vrlo respektabilne borbene masine i bojim se, ukoliko se ne uradi znacajna modernizacija nasih MiG- ova 29 na standard SM/SMT, oni nemaju sta da traze u eventualnom vazduanom boju sa Baracima. To je realnost, ma kako ruzna bila. Bez te modernizacije, sve ovo sa MiG- ovima 29 je samo igranje, pravljenje aviona za parade, aero mitinge i vezbanje.

Pl

mateus: Поред тих 4 из Белорусије који ће највероватније бити једноседи, не фали нам само један једносед него најмање још два до 4 једноседа,ако узимамо у обзир двоседе које углавном вреде само за обуку.А без модернизације све то неће вредити ништа.

Ma

Smesno je i pomisliti da 12 aviona F-16 prestavlja bilo kakvu pretnju za Srbiju. Nad nebom Srbije letelo je i preko 100 NATO aviona u pojedinim napadima pa su obarani i F-16 (KUB) kao i stelt aviona.

La

Od nekoliko hiljada borbenih letova oboreno je dva aviona, nekoliko još pogođeno od kojih je jedan otpisan.
Da vaistinu su f16 smesni avioni, dok su svi naši avioni koji su poleteli oboreni i zato strah i trepet NATO-u.

Vl

Opet su pojedinci zaluđeni sa f16 počeli da ga dižu u nebesa i da pljuju Mig 29… Budite realni, ispadate smešni…
Baš me zanima kako bi prošao F16 u borbi protiv 29-ke bez pomoći Avaksa i ostalih oruđa kojima raspolažu bogate zemlje. Normalno, podrazumeva se ista generacija i isti broj aviona. Isto važi i za naoružanje.

In

Ista generacija….isti posao.
On placu mjeri u 1000 a ja u 100 necega….

Pe

@Vlad
U pravu ste , ne bi prosao..samo bi se svi ovi CNNovi pravili ludi i rekli bi da se nista nije ni dogodilo, ma boze sacuvaj!
Nego odrzavaju se vazduhoplovne vjezbe izmedju RV Indije i Singapura..to je otprilike taj odnos!

Pe

@Lanter
Mogu se stvari postaviti i ovako.
Od tih nekoliko hiljada letova, koliko su vrijednih vojnih ciljeva unistili ti avioni, npr tenkova…
Da li to znaci da moras biti ca 600 puta jaci od protivnika da bi na miru mogao dejstvovati sa preko 5000m visine naravno…
Kada se pricamo o broju oborenih aviona, posle 2000 nasi su se zadrzali na brojci od 2 jer toliko smo pokazali olupina, sta je stvarno stanje uzimajuci razna svjedocenja jos uvijek necemo saznati…jer svi koji su padali po planinama i u more izvan naseg prostora se vode kao izgubljeni usled tehnicke greske.
Zapravo ako je NATO ucio iz te kako kazu ‘kampanje’, onda su blago receno ‘osramoceni’.
Samo sam htio reci da nije relvantno za poredjenje!

Do

Falcon
Nisi u pravu to sto pises za MiG-29.
Jako dobar avion.
Podseticu te samo jednu cinjenicu,
JEDINI RUSKI AVION KOJI JE USAO U REDOVNO DEZURSTVO I KORISCENJE U NATO-u,(Nemacka),a kada su ih preuzeli Poljaci,oni ih nisu bacili u staro gvozdje i otpad jer ne vrede nista,nego ih odrzavaju i aktivno koriste.
A to su zemlje mnogo finansijski mocnije od nas gde se svaki euro ili dolar oprezno trosi.

mi

hvala na informacijama, ka bih zamolio ako t6 ima saz-njanja, koja verzija motora je na nasim 29-kama, i da li ima informacija, koji bi radar mogao da se ugradi u modernizovanu 29-ku.

postoje informacije o zhuk-u, ili topazu sa SMT, jer safir koji izvorno koristi 29-ka je radar sa savremenije lovacke verzije 23-ke od radara zavisi i naoruzanje

ako raspolazete sa informacijama i ako ih mozete deliti molio bih vise o njima, jer tek tako mozemo sagledati sta smo dobili

Odgovori
Ž

За сада нема никаквих значајних побољшања наших МиГ-ова 29.

Zo

Verzija motora na, nazovi novim migovima je stara , prva verzija RD – 33, to je onaj sto dimi kao furuna a sto se tice radara, nista novo tu nema, lazu svi prijatelju, radar ostaje stari sa sitnom modernozacijom, 10 prati, 4 u zavrsnoj fazi a mogucnost dejstvovanja je na 1 do 2 aviona, SRAMOTA!! Znaci, laze Vucic, laze Vulin, laze Miloradovic!! Svi lazu, nema od radara ZUK- M nista, kazu, bice to dobar avion, bice nista kao sto je i bio nista!! JEBEMTE DRZAVO LAZOVSKA I NESPOSOBNA!!

Bo

Postovani. Zaista cenim sta pisete i zaista pratim, Vas izraz. Ne mogu da verujem da u autistickom, a to su divni ljudi, stavu i dalje se prica o donaciji. Za te pare 186, cinimi se miliona novaca se moglo kupiti, mozda jedan manje, ali nov. Mozda gresim i spreman sam na raspravu. Ne kazem dasu migovi losi, ali cinimi se da nisu poklonjeni. S postovanjem
B. I. Ivkovic

Odgovori
Go

Nemoguce je da se za te pare kupuju novi avioni!!! U tih 186mil evra je uracunato i rezervni delovi, remont nasih 4 aviona, rakete i obuka pilota(posto nismo imali dovoljan skolovanih pilota za svih 10aviona). Pogledaj samo hrvatsku, oni ce platiti za 12 aviona tipa f16barak koja su takodje stare preko 25godina najmanje 500mil evra tako da cena od 186mil nije velika.

Ž

Госн Ивковићу

Да ли Ви сигурно имате информацију да смо већ потрошили 185 милиона евра на ове авионе?

Када се говорило о тој цифри то је подразумевало много штошта, све ово што смо до сада видели плус модернизација која се још није догодила.

Чињеница је да је руска војска тј. да су ВКС Русије те авионе поклониле а то шта ћемо ми даље радити са њима је наша ствар.

Наравно да смо за сада морали да платимо превоз авиона до Србије, све ремонте, прилагођавање нивоу наших старијих авиона, да купимо резервне делове и земаљску опрему.

Остаје да се новац потропи на модернизацију и даљу куповину опреме и делова, али и на наоружање.

Pl

Boris Ivkovic Ivandekic: Мјанмар је за око 550 милиона долара наручио 16 „нови“х авиона JF-17 Blok 2,али чуо сам да је набавка отказана од стране Пакистанаца. Не знам тачно да ли је завршен Блок 3 али та верзија ће бити много боља од претходних,наравно и блок 2 је савршена за Србију. Е сада да ли је Мјанмар са тих 550-565 милиона купио комплет све са авионима,ракетама,резервним деловима и обуком или би вукло још новца за све то то је друга ствар.

Ni

„na 5 aviona koji su ostali u Srbiji su u hangarima aerodroma Batajnica započeti remonti manjeg obima i dovođenje na isti nivo na kome se nalaze postojeća 4 srpska aviona tj. dorada na približan standard verzije MiG-29SD.“

Da li je to podrazumevalo i vadjenje ECM uredjaja Gardenija sa 9.13 i njena zamena odgovarajucim tegom, kao i zamenu radara 9.13 kako bi imali uredjaj identican sa 9.12B?

Odgovori
Pe

Interesantno pitanje za razmisljanje.. mislim da necemo dobiti neki zvanican odgovor na to pitanje ( mislim da je gardenija jos tu) barem brzo.. nego da vidimo modernizaciju kad krene.

en

9.13 iz Belorusije….Radujem se tome. Jos kad bismo kupili neka sredstva PVO-a srednjeg i dugog dometa koja su moderna po aktuelnim parametrima ,bila bi to prica za svaki respekt.

Odgovori
Ro

Drago mi je da se popravlja stanje Vašeg zrakoplovstva i da danas imate duplo više ispravnih aparata u resursu nego lani, a dogodine će ih biti i više. Neka ih piloti potroše u miru.

Odgovori
Do

Hvala na podrsci.
Iskreno se radujem i cestitam i Vasem vazduhoplovstvu na novim letelicama i da ih u miru i sa uspehom koristite.
Lep napredak i dobar korak za Vas,komsije.
VELIKI POZDRAV!

Mi

Уместо додадних двоседа и модернизације једноседа старих 30 година мислим да би нам било исплативије набавити једномоторни фтц 2000 који би замено мига 21, галеба и орла. Могао би послужити осим за обуку пилота и за јуришно извићачке задатке и за дежурну пару. А после пар година определити се или за миг 35 или ј 10.

Odgovori
ma

Posetilac Potencionalni agresor nece pitati da li ce ti lovci sluziti samo za prezivljavanje i trenazu.

Odgovori
Bo

To Orlova i Migova sta smo sakupili-sakupili…ne trositi pare na modernizaciju, vec za 5-7 godina kupiti 16 novih MiG-35 dvoseda i da smo zdravo. MiG-29 i Orao polako u zasluzenu penziju.

Odgovori
Pe

Ne naprotiv. Modernizacija obavezno.
MiG-35 ili 29 koristiti za jurisne zadatke je skupo rjesenje, mnooogo je isplativije modernizovati eskadrilu orlova plus razvija se kompletna familija ubojnih sredstava za Orla kao platformu, i sa mogucnoscu nanosenja preciznih udara sa distance puna kapa. Da ne ulazim u to koliko je ovaj projekat koristan sa stanovista ovladavanja novim tehnologijama, uposljavanja ljudi itd… Orao je kompletno usvojen u naoruzanje, nase tehnicko osoblje uspjesno ga odrzava, relativno mali broj sati naleta operativnih primjeraka, prosto ‘rano je za penziju’.
Sa Mig -35 svakako kao novim lovackim (visenamjesnkim) avionom se racuna..ali da prvo osposobimo eskadrilu postojecih za punu operativu.

Ra

Samo mala ispravka za dvosede, a posebno ona koja se tice radara. Verzije sa dva sedista koja su ucestvovala u nato bombardovanju svakako imaju radare. Licno poznajem i pilota koji je tada leteo iskljucivo na dvosedu jedina bitna razlika je u tome sto dvosed ima kraci dolet. Sto se 21ica tice, s’ obzirom da zivim bukvalno uz ogradu aerodroma Batajnica mogu vam reci do jos uvek leti, kao npr pre par dana, ali koliko ih je to ne znam.

Odgovori
Zi

Dvosedi MiG-29UB nema radar. To je opste poznata cinjenica.

Iv

Postovani gospodine Brankovicu.

Ako se ne varam, ranije ste pisali da je bio predvidjen sledeci redosled:
1. Dolazak ruskih doniranih aviona i radovi na njima kako bi se doveli na standard postojecih aviona.
2. Kada se ruski donirani avioni uvedu u upotrebu nasi avioni idu na remont zbog isteka resursa.
3. Kada se izvrse radovi na nasim avionima, ruski donirani avioni idu na remont zbog isteka resursa.
4. Moguca modernizacija

Da li mozete da pojasnite da li su ovi navedeni koraci zaista takvi kako sam ja razumeo ili je to drugacije. Iz teksta mi nije jasno da li se vrsi remont na nasim avionima za produzenje resursa ili neki redovan servis?

Odgovori
Zi

Ispostavilo se da vise nema potrebe za opstom opravkom odnosno generalnim remontom. Na nasim avionima se rade ojacanja a u principu manji remont ili veliki casovni pregledi

Br

Inace sta proizvodimo od ovih V-Z sredstava? Mislim da sam negde video da krusik radi S-8 ili S-24 da zato hocemo da ih integrisemo na H-145M?

Odgovori
Zi

Krusik i Edepro proizvode S-8. Edepro i 128 mm.

Ga

Jos nabaviti neki dobar pvo kao s 300

Odgovori
Br

Daj boze da se ovo sa Belorusijom ostvari,mnogo se radujem tome,bio bih presrecan

Odgovori
Zi

Rusi odavno vise ne nude Osu za dvosede. Nemaju ih cak ni indijski UB UPG.

Odgovori
А

Верујем да би за паре Руси стављали и по два комада на УБ ако треба.

Ж

Не исплати се покретање производње радара од кога се одустало.

И још за само неколико авиона….

ma

Playma Srbija Ja bih voleo da imamo 50 jednoseda ali treba veliki novac uloziti u nove PVO sisteme kao i u drugo naoruzanje. Ja sam dao jedan minimum ispod kojeg ne bi trebalo ici u brojkama sa jednosedima Mig29 i valjalo bi imati paran broj lovaca. Potpuno se slazem da bez modernizacije veliki je rizik sa strane bezbednosti ostaviti zemlju 10tak godina sa istom opremom Mig29 iz 90tih godina. Za tih 10tak godina svasta moze biti. Trebalo je mnogo ranije nabaviti lovce koji su mogli da se nabave a nisu jer je nekim sveznalicama to bilo nepotrebno jer nekima nije trebala ni vojska u celini.

Odgovori
ID

Kao i obično, najavljene bajke u realnosti nešto drugo.
Očigledno je da od modernizacije ovih aviona nema ništa ili se, možda, čeka da navrše 40 godina? Čemu eskadrila krševa? Bolje manje novih aviona. To što su na nivou od pre 40 godina, nema veze daćemo im imena poginulih pilota… Ogavno.
Ono što bi bilo jako interesantno videti koliko je ovaj „poklon“ koštao do sada? Jedina cifra koja se spominjala je 185 miliona dolara, a sada je muk.
Ja lično sam ubeđen da o poklonu nema ni reči. Koliko je ova lakrdija koštala, verovatno nikad neće reći. Uvek ide argument dobro je da je i ovako. Što se mene tiče, nije dobro dok se ne zna koliko je to koštalo. Obzirom na sve, mislim da je na našu štetu. A, predstavlja se da smo najjači u regionu u šta svetina veruje. A niko da pisne da se stogodišnjica proboja Solunskog fronta obeležava gej paradom.

Odgovori
AL

Secam se komentara da pre 2021 nece poleteti svi i kako sam se raspravljao sa dusebriznicima da nakon osposobljavanja prvog, ostali ce ici neuporedivo brze, ali nije bilo govora da promene misljenje. E sad gospodo sto ste govorili kad je najavljena donacija da „migovi nikad nece stici“, pa kad su stigli da 2. „nece moci nasi da ih remontuju“ pa najskorije da se nece do kraja godine zavrsiti nista i finalno da „modernizacije nece biti sigurno“. Sta cete kritikovati kad se sve zavrsi po planu? Sta ce vam onda biti „trn u oku“ i da li ce se i dalje voditi rasprava sta je „najbolje za RV Srbije“? Dokle pljuvanje? Dokle omalovazavanje truda ljudi unutar RV? Cinjenica da se stanje bar sto se tehnike tice promenilo drasticno na bolje. Naravno od „sile u regionu“ smo svetlosnu godinu daleko i ko u to veruje je skromne ili inteligencije ili ne zeli da vidi realnost, ali to je tema za neki politicki portal, a ne T6.
Elem videli smo da je Rusija bila spremna da nam donira odredjenu tehniku koja je nama, budimo realni, od upotrebne vrednosti s obzirom s kojim tehnickim i finansijskim sredstvima raspolazemo i da je ista stigla uredno na vreme. Videli smo da su nasi ljudi u stanju da tu tehniku osposobe. Jedino ostaje da vidimo da li je drzava u stanju da izvdoji sredstva za najavljenu „duboku“ modernizaciju i postizanje ozbiljnijeg naleta, od do sada, izvinjavam se na izrazu ali bednih 20h godisnje.

Odgovori
ID

Lepo piše u svakom članku da se radi o remontu manjeg obima i doradi na standard SD. Objasnili ljudi i šta je to.
Osposobljavanje nije rađeno, pretpostavljam da misliš na dovođenje u letno stanje. Zvanična informacije je da su „donirani“ avioni u letnom stanju i da su doleteli na aerodrom(u Rusiji), gde su pri put prikazani javnosti.

Fr

Upravo je sve ostalo kako je i rečeno avioni nisu još svi u zraku na njima se nije ništa napravilo osim komunikacije po NATO standardu i dovođenja na nivo već davno zastarjelih 29 koje ste imali. Kad svi budu letno sposobni još jedno godina tada im počimaju isticati resursi i opet kreće rasipanje eskadrilice a o modernizaciji niti ima rječi niti će je bit. Ovo su gole činjenice!

Ж

Франко

Нема више одржавања по ресурсима него по стању. Дакле као на западу.

Тако да ниједном авиону неће истећи ресурси за “једно годину дана“.

Ma

@ Franko Gole činjenice su da neka vazduhoplovstva u okruženju još uvek koriste mig 21 bis i tako će biti još nekoliko narednih godina;
Gole činjenice su da je fokus VS na jakoj umreženoj PVO a ne na RV;
Gole činjenice su da avioni mig 29 i bez dublje modernizacije u rukama dobro obučenih pilota mogu dobro da posluže ukoliko to ustreba;
Gole činjenice su da će se 29tke „održavati po stanju“ i da će se resursi produžiti možda i na celih 12-14 godina;
Gole činjenice su da je mig 29 prelazno rešenje do nabavke novih višenamenskih aviona;
Gole činjenice su da su opredeljena ozbiljna sredstva za stok delova i naoružanja kao i za gorivo, kako bi piloti imali znatno veći nalet od dosadašnjeg;
Gole činjenice su da će 4 mig 29 izdelije 9.13 stići početkom 2019.god i može biti da će već biti modernizovane na beloruski standard BM….. trebali Vam još golih činjenica navesti ili!?

Br

@Franko
Dajte molim vas. Izgleda da ljude ovde stvarno treba hraniti ponavljanjem istih cinjenicama koliko god se oni gadili politizacije nabavke. Do modernizacije ce svakako doci iz vise vec dosta puta ponemutih razloga.
1. Srpsko vazduhoplovstvo ne sme zaostajati za regionalnim u jednoj od najvaznijih sfera modernog ratovanja
2. To je cena koju srbija moze prijustiti i to i u tekucoj godini. Suficit budzeta srbije ce biti dovoljan za nabavku modernog diviziona S-300 a ne modernizacije 14 aviona.
3. Posle toliko naglasene politizacije i otvorenog uporedjivanja sa susedima, vucic ne moze prijustiti da do modernizacije ne dodje
4. Piloti ce mnogo brze preci na sledeceg lovca ako su pre toga uslovojili znanja kao sto su BVR borba i CAS podrska.
5. Dosta komponenti cemo moci preneti i na buduceg lovca VS, najverovatnije Mig-35. Npr i ruski Su-57 ce nositi R-77.
6. Odbrana VaP ne moze pocivati samo na PVO, treba imati sredstva sa upad i u tudju teritoriju
7. Vise puta je i Zivojin u avojim tekstovima napomenio da je modernizacija planirana. Ukljucujuci i intervjue sa pilotima koji impliciraju isto kao i zvanicnici VS

Tv

Franko
Pogresio si mesto ocito, nije ovo stadion za pljuvanje.
Pojma nemas o cemu pricas sem ukoliko nisi u onim hangarima.
Dakle, zastareli, eskadrilica….treba vam zapakirati za poneti?

Dr

Franko

Cinjenica 1: Na Batajnici se nalaze dvadeseddevetke u letnom stanju
Cinjenica 2: Na Plesu se nalazi zrak iznad prazne stajanke I tako ce biti jos dugo vremena .

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Ivan na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Drugo svi zaboravljaju da uz novu verziju rafala da se razvija Mica NG dometa 200km.

27. Mar 2025.Pogledaj

Zadar - Ponikve na: Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

NATO avijacija je letela van dometa naše PVO. Dejsvovali smo sam u prvim danima rata. (bofors , 40mm) Svaki dan su vrlo precizno dejstvovali po nasem aerodromu. Magacini. Rezervoari. Kaponiri. pista. Zgrade... Nas , vojsku, naše položaje, nisu gađali. Ono što je tema ovoga Zoranovig teksta, a čega sam ja svedok , je rešenje MIG…

27. Mar 2025.Pogledaj

Miloš77 na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

I moze da ih dobije u najbrzem roku, bukvalno za dva tri dana ako dodje do nekog zakuvavanja, za razliku od Srbije koja i d moze mora da ceka n odobravanje vise zemalja ukljucujuci i USA. U nestabilnom regionu imati bilo šta na.stanju ipak pravi veliku razliku. Hrvatska nije u takvom regionu gde joj preti…

27. Mar 2025.Pogledaj