BEG airport status
LYBE 2300:30 Z 210°06KT CAVOK 22/20 Q1021 NOSIG=
Sa Batajnice poleteo prvi MiG-29 koji je Rusija donirala Srbiji U pravo vreme. Prvi let novopristiglih aviona / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Sa Batajnice poleteo prvi MiG-29 koji je Rusija donirala Srbiji

Kako Tango Six saznaje, juče je sa vojnog aerodroma Batajnica, nakon skoro 10 meseci od pristizanja u Srbiju, poleteo prvi lovački avion MiG-29 koji je doniran od strane Ruske Federacije. Kako saznajemo reč je jednosedu 9.12A evidencijskog broja 18151.

Podsetimo, u periodu od 2. do 4. oktobra prošle godine Srbiji je iz Rusije isporučeno 6 lovaca MiG-29 od kojih je jedan (jednosed 9.13) zbog isteka resursa odmah vraćen na generalni remont u ruski 121. remontni zavod iz Kubinke.

Tako je 20. oktobra piltikom manifestacije ‘’Sloboda-2017’’ prikazano 5 aviona i to jedan jednosed 9.12A, dva jednoseda 9.13 i dva dvoseda 9.51A.

Radovi na „ruskim“ MiG-ovima na Batajnici / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six 

Odmah nakon završetka ovog događaja na doniranim ruskim avionima su u hangaru aerodroma Batajnica započeli radovi koji su obuhvatali sve neophodne preglede i radnje kako bi se utvrdilo njihovo tehničko stanje radi daljeg produžetka životnog veka a ujedno je i rađeno na dovođenju ovih aviona na nivo postojećih srpskih aviona koji su u periodu od 2007. do 2011. u velikoj meri dovedeni na standard MiG-29SD.

Treba napomenuti i da šesti donirani avion još uvek nije stigao sa remonta u Rusiji.

U međuvremenu srpska lovačka avijacija je i dalje u teškoj situaciji. Od tri dostupna MiG-a 29 koja uključuju jedan dvosed, na dva aviona (jednosed i dvosed) su u maju istekli resursi ali su oni i pored toga nastavili da lete. Četvrti MiG-29 u inventaru Vojske Srbije nije leteo još od 2010. godine.

Takođe, leteo je i samo jedan dvosedi MiG-21 koji je dorađen kako bi mogao da bude naoružan raketama vazduh-vazduh i tako čak bio korišćen i u dežurstvima pare lovaca u okviru sistema PVO. Preostala dva dvoseda MiG-21 koja su poslednjih godina bila aktivna nisu skoro primećena u letu.

Komentari

G

MiG-29… Šta reći? Za mene je on najlegendarniji borbeni avion svih vremena! :-)

Odgovori
N

Uf,prijatelju pa legendarni je velika rijeć za avion koji nema potvrđeno obaranje ni jednog aviona od 3gen.na dalje.

M

@ Nino
Možda zato što zemlje koje su imale operativne „Dvadesetdevetke“ nikada nisu napadnute. Naravno, i ovo je izvlačenje iz konteksta…

N

Indija, Irak, Etiopija, Jugoslavija?

G

Nino, druže, ja sam rekao ‘za mene’. A meni uopšte nije merilo da li je šta oborio. Drž’ se ti mikrofona, bolje ti je ;)

А

Што би рекли – „зар већ, најзад“.

Odgovori
l

Nisam ni sumnjao da ce prvi leteci biti stari dobro poznati osiromaseni, vec imajuci u naoruzanju 9-12b.
Ali dobro bitno je da su krenuli da lete, docice i ostali na red, pitanje je koliko treba vremenski da rusi remontuju 9-13?

Odgovori
s

Aj nebi li ikako…

Odgovori
M

Susjedi cestitam! Nek vam je na casti i pilotima zelim puno sati naleta!

Odgovori
M

Hvala:)

M

Ne pise nista jel mu stavljen onaj Zhuk radar?

Odgovori
V

@ Milivoj

Nista od Zhuk-a samo se ugradivala komunikacijska elektronika i navigacijska svijetla i to je sve.

o

To ide uz modernizaciju,ali o svemu tome malo se zna,zapravo ništa.

B

Jos uvek se pregovara za zhuk. Mislim da rusi ovde ni ne mogu odratiti modernizaciju. Vucic nebi podneo da su hrvati iznad nas vidite da je naruceno jos 4 od belorusa. Sem toga piloti ce mnogo lakse preci na savremeniju tehniku ako vec budu upoznati sa pojedinim komponentama (BVR, air-surface borba npr ce biti opcije koje nuditi sledeci lovac posle migova cak ce i Su-57 nositi R-77) sem toga ako su hrvsti mogli dati 500 milki mozemo i mi vec najavljenih 185. Sem toga stanje u drzavnoj kasi je dobro, sta i da se potrosi suficit koji trenutno imamo, bdp raste mnogo brze od deficita koji bi onda nastao)

R

Dzabe ti nikad veci broj migonja u novijoj istoriji kada ti piloti nisu osposobljeni za akro letenje i aero mitinge. Jos u paru kad lete u zbijenoj formaciji na pola kilometra jedan od drugog. Kad pogledas Strize izgleda jezivo. Bar pilotima zelim dovoljno goriva i potrosnih materijala i dobru trenazu.

Odgovori
F

Umesto da smo već u NATO-u i da naši piloti, obučeni u USA, lete na polovnim F-16C/D ili F/A-18C/D mi se kao „vojno neutralna država“ na Balkanskom buretu baruta i dalje oslanjamo na raspali MiG-29. Lično mrzim MiG-29 iz dna duše, totalno izvikan i precenjen avion, katastrofalnih karakteristika, nedorečen, avionika kao na Tomosu 4, avion koji jednostavno nema šta da traži na modernom bojištu 21-og veka. Niti je dobar lovac (zbog loše avionike, lošeg radara, čađavih motora, očajne preglednosti iz kabine, nema FBW, SA pilota katastrofalna, lak za ometati i oboriti) niti je dobar za napade na zemaljske ciljeve (zbog male nosivosti, malog radijusa, opet nedostatka adekvatne avionike, ni S od preciznog stand-off naoružanja, AIDEWS skoro i da ne postoji, CAS/BAI misije su misaona imenica za pilote 29-ke, nema Air to Air Refueling sistem) niti je zahvalan za održavanje (zbog lošeg kvaliteta materijala od kojih je napravljen, motori posebno, logistika i rokovi isporuke iz Rusije su posebna priča). Pripisuju mu se neke „vrhunske karakteristike“ koje je kao pokazao na raznim vašarima, simulacijama i aero mitinzima, a u 30 godina postojanja rasturen u borbi gde god da se pojavio. Mogu samo da zavidim HRZ-u na Baracima koji treba da im stignu, nama ostaje da ponavljamo čuvenu srpsku mantru „ćuti, može i gore“…

Odgovori
k

e moj ti, zacudjujuce je koliko zapravo nemas pojma. sedi 1

V

@ Falcon

Totalno si u pravu u svemu sto si napisao. Samo SRV nema niti novaca niti kadra za prelazak na neki drugi zrakoplov i ovo im je jedina opcija da za pristojne novce odrze zrakoplovstvo.

Nadam se da te zbog ovog komentara nece napasti i optuziti kao izdajnika samo zato sto si napisao svima nama znane cinjenice.

D

Auuuu brate mili što si nalupao , ajde odgovori mi molim te što će ti Air to Air Refueling za malenu Srbiju čak i za celu Jugoslaviju bio je suvišan.

B

Vecinu tih navedenih karakteristika nisu imale ni pocetne verzije F-16A/B. Ako do modernizacije ipak dodje (najverovatnije hoce) dobijamo avion po tvojoj meri

I

Druze zaboravljas kada je mig 29 napravljen, ko je nama kriv sto koristimo tehniku iz 80tih.Mo hocemo da se sa avionom iz 80tih borimo sa lovcima iz 2020tih,e pa nece da moze.Uzmi mig 29k ili ili mig 29smt pa da vidis sta je zver,i fica je bila dobra kada je izasla sada je za muzej kao i migovi 9.12 koji mi imamo kao sto je i f16A, mirage prve verzije itd

M

Nama i netrebaju avioni sa velikim doletom jer su nam svi susedi blizu. A ti si leteo na MiG-29 pa ga mrzis iz dna duse? Na kraju krajeva to je uz Suhojia i medju najlepsim avionima ikada.

R

Ne miješajući se u politiku, sve navedeno szoji….

m

Tako je.
100% se slažem.

K

Dajte ljudi, tu smo svi uglavnom ljubitelji zrakoplovstva i s obzirom na ekonomsko stanje u regiji, dobro da i mi i vi uopće imamo lovačku avijaciju, bolje da vam leti MIG-29, nego ništa.

Ja bi isto htio F-35 umjesto Baraka za HRZ, ali za državu koja ima stanovnika kao neki veći europski grad, a nema npr standard Danske, i Barak je premija samo takva…

Do nekih boljih vremena, krpajmo se kako znamo…

I

Pazi, meni je lično MiG-29 najdraži avion. Ali zato ne tvrdim da je i najbolji. Čak naprotiv. Dosta toga što si ti napisao stoji, a oni koji su te napali nisu izneli argumente zašto nisi u pravu. Jako je teško posmatrati neutralno kada su te stvari u pitanju. Zapadna tehnika se podcenjuje, Istočna precenjuje. Razbiće njih Rusi, samo da oni napadnu Rusiju. Ma važi. Što se NATO-a tiče, od toga nema ništa. Ne posle 99-te. Ja lično bih na nekom tamo referendumu zaokružio NE, i to par puta. Da je Jugoslavija izabrala kurs ka Zapadu, umesto mirenja sa SSSR-om, mi bi već odavno bili u NATO-u i uopšte ne bi imali problem sa njima. Ali to je druga priča. Slušao sam intervjue ruskih pilota koji baš i ne preferiraju MiG-29. Su-27 i ostali su druga priča. Prosto. MiG-29 je frontovski lovac. Predviđen za borbu na liniji razdvajanja hladnoratovskih sila. Praktično čim poleti da je u borbi. Blokovska podela više ne postoji. Majka vazdušnog boja danas je BVR. Što jači radar, što moćnije rakete. MiG-29 je inferioran i zastareo. Nama je bio prelazno rešenje do N/A, ali to se nažalost nije desilo. Kada se kretalo u nabavku novih letelica, ja sam se ipak nadao da će biti nešto drugo, a ne MiG-29. Ali naše želje su jedno, mogućnosti nešto sasvim drugo. Mi smo prošli kroz rat sa najvećom silom u istoriji čovečanstva. Dobro je što smo spasili i ovo što smo uspeli. Za vojsku, za RV para nema. I ovo je dobro. A što se tiče isplativosti. Dok se ne dokaže suprotno u praksi, zapadne letelice su neprikosnovene.

G

Ne ulazim u karakteristike avijona .. znamo kakva je trenutno financijska situacija u vojsci zato je “ kupovina “ migova spas za srpsko ratno vazduhoplovstvo. U biti je kupovina avijona politicka odluka jer od koga kupis ides pod njegovov kisobran. Ako bude amerikancima trebala Srbija oni ce je za 10-15 godina pridobiti sa nekim mekanim metodama politickog uticaja. Kako omeksati Srbiju? Neka naprave jedan muzicki festival u jednom od južnih gradova Srbije sa medunarodnom scenom. Otvore dole jednu fabriku koja ce zaposliti 1000 ljudi.. TV stanica.. radijo.. za 15 godina srbija prelazi na americki tip avijona.. sve AKO bude Srbija trebala usa-ju?

P

@ Falcon Poštovani, ako mogu da dodam na ovu vašu priču. Avion mig 29 je u Rusiji napravljen po istoj logici kao i slavni tenk t34 iz II svetskog rata. Malen, lak za izradu, jednostavan, jeftin itd. Međutim, ništa od toga nije ispunjeno. Kao projekat, on je pre svega podbacio u matičnoj zemlji jer nije ispunio očekivano. Ovo su reči ruskih stručnjaka. I u tome bih se složio sa vama. Što se tiče letnih karakteristika, izuzetan vazduhoplov. Što se tiče „rasturanja“ u ratnim sukobima, pre svega bih u tom slučaju dao akcenat na obuku i iskustvo pilota. Svojevremeno su amerikanci radili simulaciju borbi sa istočno-nemačkim 29-kama i o tome možete naći podatke. A da, i nisu koristili f16, već f18.

D

Falcon, cak da je Srbija u NATO, ne bi bilo ni F-16 ni F/A-18. Nema novaca za takve projekte

Gledaj koliko se muce Bugari a I bogatiji Rumuni I Hrvati nisu mnogo godina mogli kupiti zamijenu za MiG-21 I kra

Vjerovatno bi airpolicing odrzavali Grci dok bi Srpska lovacka aviacija bila u slicnoj ktizi kao I Bugari.

n

to ti je tako kada kupimo mig-29 umesto mirage 2000,
sada mora da se sastavi operativna eskadrila, ili da ukinemo RV.

A

Manje-vise u nekom roku u kojem sam ocekivao. Zbog obima posla i trenutnih kapaciteta, sto tehnickih, sto ljudskih, nije to moglo brze. Svaka cast ekipi na uradjenom poslu. Koliko god to nekima izgledalo prosto, sama kompleksnost tehnike(a malo sta je kompleksnije od lovackog aviona) cini sve jako teskim i zahtevnim. E ostalo je jos „samo“ 5 puta ovoliko, pa komplet modernizacija. Jedino sto me od detalja zanima je koliko se novog kadra upoznalo sa doticnom masinom? To je najbitniji deo, same specifikacije vise sluze ljudima na internetu da se raspravljaju(i meni se omaklo) nego sto u praksi nesto obavljaju u RV sa jednom ili dve lovacke eskadrile.

Odgovori
V

Nije ostalo jos 5 puta po 10 meseci,nego uz 4 beloruske 29 jos 9 puta 10 meseci sto je oko 9 godina…pa vi sad vidite da li ce nakon toga za preostalih 5-6 godina koriscenja biti uradjen smt standard i koliko je to moguce kad jednostavniji sd traje ovoliko kao i koliko je racionalno ekonomski.

A

Prvi put posle dugog niza godina se radi ovakav obim posla na avionu tipa Mig-29 i logicno je da ce osposobljavanje prvog aviona najduze trajati, a za svaki sledeci ce se eksponencijalno skracivati. Drugo kad se skidaju krila sa aviona, postoji citv niz testova i procedura koje se moraju obaviti da bi se avion ponovo stavio u upotrebu, a te procedure su se ko zna kad radile u Momi, ako i ikad, na ovom tipu vazduhoplova. Rokovi su svi ispostovani i sve se odvija po planu, a modernizacija na „SMT“ standard ce se vrsiti 2020 po planu. Nema potrebe za pljuvanjem, omalovazavanjem i sl.
Tako se pricalo da „nikad nece stici 29ke“ pa kad su stigle onda prica „to su kante, nama to treba“, pa je sad prica“ nikad se nece modernizovati“ pa kad se modernizuju bice prica „to je djubre, treba nam F-15 strike eagle“ i sve to uz kompletno ignorisanje cinjenica i okolnosti. Naravno da MIg-29SMT nije najoptimalnije resenje i ne cini nas „regionalnom silom“ pored Grcke koja ima stotine aviona, ali trenutno, ponavljam trenutno sa ovim ekonomskim i tehnickim kapacitetima jeste optimalno resenje, jer na bilo koji drugi vazduhoplov bi potrosili 5 god. min. da ga uvedemo u naoruzanje i jos toliko da se postigne neka borbena gotovost(da piloti i tehnicko osoblje bude u potpunosti obuceno za sve zadatke), a u medjuvremenu bi nam trebalo par milijardi da osposobimo sve sisteme i na kraju bi mogli da drzimo maksimalno 50% flote u vazduhu jer ne bi imali iskustva sa tom platformom. Ovi avionu u planiranom broju ce sluziti svrsi za neko osnovno cuvanje vazdusnog prostora u narednih 10 godina i to je za sad iskorak i to ogroman u odnosu na stanje sa pocetka 2000ih pa do skoro. Budmo malo realni, nije „sjajno i bajno“, ali nije toliko lose koliko je do juce bilo. I nije ovo neki hvalospev vlasti niti avioni tipa Mig-29, to je skroz druga prica i trenutno nije tema

J

A sta se ceka zasto se ne kupi josetak 10. Aviona mig 29 ili SU-35 Srbija treba da jaca vojsku iz dana u dan.

Odgovori
5

А шта чекаш ти, зашто не купиш нови БМВ? Зато што немаш пара, као ни Србија за гомилу авиона.

Чупамо се како знамо и умијемо, и позитивно је што се уопште почињемо чупати.

А ти ако можеш, буди патриота па купи Србији три авиона као поклон за Дан Републике!

М

hahahaha… e kako sam se slatko nasmejao! Dobro je što još ima duhoviti ljudi poput tebe u ovoj opljačkanoj, uništenoj Srbiji.. Su-35, haha

M

ali može se, Srbija može dići kredit na recimo 30 godina i kupiti su-35

G

Da li to znaci da je 18151 remontovan i da ce ici odmah na modernizaciju?

Odgovori
V

@ Gus

Modernizacija Mig-29 je pusta zelja, koja se nikada nece ostvariti. Ako bi se i ostvarila to bi bilo rasipanje novaca.

B

Zasto? Piloti bi se sastim lepo uvezbali na modernim sistemima od kojih ce mnogi ostati i na buducem migu-35

G

U puste zelje mogu da povjerujem a da je modernizacija ovih aviona bacanje para je cista glupost i neznanje.Svi moderneziju avione,od istoka do zapada,Ameri jos uvijek modernizuju onaj B52 iz vijetnamskog rata,da ne govorim o avionima koji su godista kao nasi Migovi-29.Stari Harijeri jos uvijek lete,stari Tornadi jos uvijek lete,modernizovani,po cemu su ti avioni bolji od nase 29-ke koja je perfektni avion.Eno u Asutriji,njihova vojska,jos uvijek vozi pincgauere kao nase,ne pada im napamet da ih bace,voze stare Puhove kao sto su nasi,odlicna vozila,nisu ludi da bacaju kao sto mi bacamo sve to.Remont,generalka,tjeraj dalje.Stvarno svako ziv danas moze da pise takve gluposti da je to nevjerovatno.Isto kao za Boforse,sto treba kao da bacimo,kao sta ce nam to,pa sto ih ne bace Svedjani,Amerikanci i ostale armije koje ih koriste?Al ne,nama to ne treba,mi smo super sila i pametniji smo od Svedjana i Amera i svih ostali,sta oni znaju o tome.Sve marsali do marsala u Srbiji,svi najpametniji i svi sve znaju.

V

@ Gus

Tebi je pametno dati npr. 200 mil EUR za modernizaciju zrakoplova koji ce letjeti samo 15g?! Meni je to cista glupost. A kako Srbija radi modernizaciju prije ce biti da bi 10g bili u hangarima, a samo 5g letjeli. Uostalom Njemci su zakljucili da Mig-29 nije pogodan za modernizaciju i za 1 EUR ih poklonili Poljacima. Za Srpske Mig-29 nigdje ne pise da imaju resurse za 30g. Svi pisu i govore da je to prijelazno razdoblje od 15g kako bi se ocuvalo SRV. Bilo je par clanaka i izjava klepavog ministra i struke o tome. Prema tome bolje je stedjeti novce za novi zrakoplov nego trositi na zrakoplov koji jos moze letjeti 15g.

l

@Vukovarac Kako si došao do tog zaključka? Pilotima bi kasnije bilo mnogo lakše prebaciti se na Mig-35, kada bi narednih 10 godina letjeli na modernizovanim avionima. Uostalom i da neće prelaziti na Mig-35, kao što moraju, zašto letjeti na aviona koji su dovedeni samo na stari standard. Možda se i prije odluče za novu nabavku, ali to zasigurno neće biti u narednih 7-8 godina.

Ne očekujem argumentovan odgovor, s obzirom da se u svakom tvom komentaru može primjetit zavist i iskompleksiranost, što je zapravo jako žalosno, ali razumljivo. :)

R

Objasnite mi isplativost modernizacije. Kada se zbroji cijena transporta, usklađivanja na sadašnji nivo, modernizacije, oružja, obuke pilota, tehničara, alata…..goriva, maziva
…. Koliko košta sat leta takvog zrakoplova do isteka resursa…(700-800 sati)???
Da li je pametno ulupati novce u te migove ili kupiti pantsire, bukove ili slične sustave koji će ostati kad migovi odu na otpad???

B

Ukupno kostanje po satu hoce biti veliko ali u tu cenu od 185 milki ulaze i rezervi delovi i naoruzanje od cega ce dosta stvari moci da se koristi i na sledecem lovcu. Sem toga PVO ne moze bombardovati i tesko moze osvojiti tudji vazdusni prostor. Cena modernizacije je oko 9 milki po avionu, ne znam dal bi za te pare mogli uzeti neki respektabilan PVO sistem u dovoljnim kolicinama koji ce nadoknaditi slabost vazduhoplovstva

R

S troškom od 185 milja eura i resursima od 700-800 sati po avionu, salatu let već košta debelo preko 20.000,00 eura. Uračunajte gorivo, pilote, maziva koje mig puno troši….ispada blizu cijene sata leta f35.
I o kakvoj zračnoj nadmoći u tuđem zračnom prostoru pričati s eskadrilom od deset zrakoplova, minus oni neoperativni.
Ne vidim tu logike nikakve. Tu se već moglo uštedjeti za 2 mig35. Ili novce utrošiti na obuku novih pilota, tehničara, kupovinu PZO sustava, radara….
Ovdje je Rusija super prošla. Zna Putin posao.

A

@Robi
185 mil nije cena aviona nego modernizacije koja ukljucuje nove radere, rakete(koje kostaju i do milion po komadu), prelazak na odrzavanje „po stanju“, odgovarajucu opremu za dijagnostiku, senzoriku itd. itd. Cena aviona je 0.00$ jer se radi o donaciji. Kao sto sam vec rekao avioni ce se odrzavati po stanju i „resurs“ tu nece igrati preveliku ulogu, kao sto je hrvatskim Baracima istekao davno resurs pa ce ga sad produziti bez ikakvih problema. Rakete, radari i sl. nemaju veze sa „letnim satom“, ako poletis i ispucas raketu, to je „letni sat“ od milion dolara po tvojoj logici, a sto se tice same cene letnog sata, nece biti drasticna uopste jer je Srbija ulozila novac u remontni centar Orao iz Bijeljine koji ce biti sertifikovan za remont motora RD-33, a dobar deo delova za 29ke RV vec poseduje. Naravno da je bolje imati nov avion, ali trenutno su takve mogucnosti.
Da zakljucimo za 185 miliona Srbija ce imati 10 modernizovanih aviona, a Rumunija je za svojih 12 potrosila milijardu, Hrvatska 500mil za „klot“ avione i neko osnovno skladistenje i obuku, ali sa naoruzanjem i opremom ce na kraju izaci blizu milijardu. Pa sam zakljuci da li je „isplativo“ ili „nije“.

R

AL-41F1
Nisam imao zle namjere. Slažem se da naoružanje ne ulazi u cijenu sata leta, ali većina drugih stavki ulazi.
Želio sam istaći da je mig kratkotrajno prijelazno rješenje za SRV i da visoka ulaganja u te zrakoplove nisu baš pametna. Za 5-10 godina treba planirati zamjenu za te migove. SRV očekuje uvođenje u operativnu uporabu dva nova tipa helikoptera i novi primjerci Milova koje već koriste. Svim ti letjelicama treba osigurati pilote, oružje, održavanje, nalet… Da li je to malo prevelik zalogaj, ne znam.
Nisam vrijeđao, bio zlonamjeran…pa mislim da mogu iznijeti svoje mišljenje. Šteta je što se većina stavki oko nabavke ne zna pa bi se zaključci lakše donosili. Cijena prevođenja na SD standard, remonta, modernizacije, količine i cijene oružja….
Isto tako mislim da će završni račun biti veći od 185 milki, ukoliko se sva obećanja vaših vladajućih ostvare.
LP

N

Brad@ „Sem toga PVO ne moze bombardovati i tesko moze osvojiti tudji vazdusni prostor. “
Koji će te prvo od NATO članica prostor „osvajati“s 29-kom?

B

@Nino
Ko god da nas napradne pod uslovom da to rade van kisobrana nato. Nato je iskljucivo odbrambreni pakt ako bi hrvatska imala ambicije prema RS npr morali bi pokoravati taj vadzusni prostor. Naravno niko ne govori da je to realna opcija ali i sam znas kako armije danas razmisljaju. Takodje migovi bi nam mnogo bioje dosli i za kosovo cak sam procitao od jednog hrvstskog analiticara iz hine da je naoruzavanje VS za sad usmerenije na kosovo nego na druge drzave okruzenja (zapostavljanje nabavke PVO sistema insistiranje na helikopterima, projekat 1500 i 1500+).
@Robi
Mislim da je hteo reci da mi sa ovih 185 dobijamo i modernizaciju, rezervne delove, remont i naourzanje kod vi sa 500 miliona dobijate samo remontovane avione sa produzenim resursom a ostalo se naravno mora dokupiti tu je i naveo primer rumunije. Bilo bi nefer uracunavati i rezervne delove i naoruzanje u srpsku racunicu a ne njihov manjak u hrvatsku

B

@Robi
Ups izgleda da hrvtska u tih 500 miliona dobija inicalno naoruzanje stim da ne znamo detalje ni o jednoj ni drugoj nabavci(i sam mozes videti kako mi je ova informacija odmah promenila racunicu, do duse pominjani su i rezervni delovi i simulatori, pitanje je u kojoj kolicini tako da se svasta moze desiti, recimo i da ispegovalamo isti paket za samo 40 miliona dolara manje to ce znacajno promenitiracunicu). Moja poenta je da trebamo sacekati i videti posto cak ni ne znamo koju ce cenu srbija platiti za sve (ako uospte uzme sve) a sta ce uzeti hrvatska.

l

@Nino Srbija nema ambicije ni prema jednoj teritoriji koja je pod okriljem NATO-a. :) Uostalom, NATO je odbrambeni mehanizam, zar ne? Kada bi recimo Hrvatska imala ambicije prema nekom dijelu teritorije Republike Srpske, i kada bi izvršila agresiju, NATO ne bi imao nikakav validan i argumentovan razlog da se uključi u taj rat, a s druge strane mala je vjerovatnoća da bi Srbija to samo posmatrala, ipak nije ovo ’95-a godina, te tu nastupaju 29-ke. Naravno hrvatsko rukovodstvo bi trebalo biti previše glupo da uradi tako nešto, ali govorimo hipotetički. :)

R

Do sada nisam ni u jednom komentaru spominjao h carsku nabavku Baraka ili Brakeeta. Stoga, ne znam zašto odmah povlačite poveznice s njima. Hrvatska dobija avione, inicijalne pakete američkog naoružanja, obuku, simulator, podršku… Plaća 500 milja u deset godina bez kamata. Uz to dobija ofset.
U srpskom poslu s MiGovima je daleko više nepoznanica.
Za deset srpskih i ruskih s prevođenjem na SD, modernizacijom, naoružanjem, dijelovima….cijena 185 milja.
Gdje su tu 4 bjeloruska?
Rokovi izvedbe?
Uvjeti plaćanja?
Količina i vrste naoružanja?
Krajnji rok korištenja MiGova?…..
Da li je ugovoren offset iliti gospodarska kompenzacija???
Da li će proračun za RV podnijeti uvođenje novih MiGova, H145, Milova 35 i 17…???
Završno, mislim da je ovo prilično loš posao za SRV.
Pametno bi bilo uzeti nove migove kao Egipat. Ako su oni plaćali ispod 50 milja dolara po komadu, Srbija je možda mogla proći i jeftinije.

J

Hvala komsija…neka je samo mir…

Odgovori
R

Daj Boze sto se moze! Ovo sa Migovima 29 je bio samo jos jedan epp Vodje. Taj avion je mozda bio aktuelan u drugoj polovini 20.veka ali danas, u lovackoj avijaciji, je fica medju porseima. U ratu Mozambika i Bocvane mozda bi igrao neku ulogu.

Odgovori
B

Mozeli Fića voziti 180 časova na sat?

Kad će te vi shvatiti da je borbeni avion samo nosač borbenih sretstava.

Sama letelica nezaostaje za gripenom, tajfunom ili rafalom:
dostize brzine preko 2.000 na sat, plafon leta do 15.000 metara, ima mozda samo malo lošije penjanje.

Kad bi taj avion dobio dobar radar, elektriniku i oruzije, nebi ni malo zaostajao za spomenutim.

M

@ Beli
Uh, gde baš penjanje pomenu… MiG-29 (naročito 9-12) je avion sa najbržim penjanjem (od serijski proizvedenih).

N

@Beli kada bi se u Ficu ugradile sve komponente Porsea onda bi se vrv zvala Porse. Da ti avioni mogu da predstavljaju pretnju savremenim borbenim avionima 4 i 4++ g Rusija ne bi trosila novac i resurse na usavrsavanje silnih varijanti Su-35 isl. i tu sva realna diskusija oko savremene upotrebne vrednosti tih aviona moze da pocne i da se zavrsi. Los je potez oko nabavke tih starudija, u smislu buduceg razvoja avijacije jer sramota je da se nove generacije preko te bede uvode u karijeru (da se ne lozimo), ali kako nas narod lepo kaze ‘eh sirotinjo i Bogu si teska’. Umesto da se razvija privreda i zaradi novac za ozbiljnu opremu ovde se radi o vasarskoj zabavi za siroke narodne mase, jos samo kad bi mecku mogli da dovedu, ali je to verovatno u neskladu za mrzovoljno usvojenim EU zakonima… (ovde se misli na sve vlastodrsce u zadnjih 40 god).

I kad bi fici promenio sasiju, motor, trap mogao bi i on da ide 180 km/h.
Bez toga je fica…isto je tako i sa ovim Migovima, oni odavno nisu konkurentni, pa cak ni u nasem regionu.

o

MiG 29 je baš suprotno tome što ste naveli avion sa najvećom brzinom penjanja, a i plafon leta mu je iznad 15000m. Oko 18000m. Taj „fića“ već ide preko 180km/h, ali treba mu neke novitete uvesti koje ima „porše“ npr. abs, klimu, servo itd. ☺ Kao što je neko gore napisao avion je samo nosač raketa i onoliko koliko su one dobre i avion je dobar. MiG-u 29 treba dobar radar koga Rusi imaju u ponudi kao i R77 rakete. Uz R73 koje već imamo nije to uopšte loš lovac. Uz nadogradnju elektronike i boljeg radara omogućiti mu nošenje raketa v-z za precizne udare po tlu i to je to. MiG 29 nije bio zamišljen kao višenamenski avion, ali ima sve potrebno da uz modernizaciju to može biti. Sad hoće li se to i u raditi na srpskim avionima… e to ostaje da se vidi.

o

Ja vjerujem da bi od toga vašeg MiG-a jedino izraelci nešto napravili.Rusi nisu, niti ne planiraju. Izrael neće nikada dobiti priliku za to. Pa hajde napravite vi čudo od njega da i to vidimo ,no nisam baš siguran da je isplativo ako je limitiran sa 700 sati naleta,ali kako se kaže na našim prostorima „nije Beg cicija. Lično bi volio da ga sredite kao što nitko do sada nije….ali koštat će to ,a rezultate ćete vidjeti. Uvjerite ili razuvjerite sve nevjerne Tome.

H

@omniameamecumporto izrael radi modernizaciju miga 29 kao i miga 21 kao čak ako se ne varam vidio letak i za SU-27

V

A neka se i to dogodilo valjda ce za 60 mjeseci biti gotovi i ostalih 5 Mig-29.

Odgovori
B

Džaba zlo Vukovarac. Letjeće oni.

Mi ih dobili. Još uvjek ljudima nismo platili ni dolara. Remont na postojeći standard uradili u svojoj zemlji, u svom zavodu. Stigli NOVI setovi svih komponenti, imamo i duple setove motora. Naši ljudi zaradili platu i stekli iskustvo. Sertifikovani opitni pilot RS MIG Dimitrij Selivanov je počeo sa probnim letovima prije uvođenja u operativnu upotrebu letjelica i……

….opet smo to sve uradili brže i kvalitetnije nego vi sa zapada kada ste onomad remontovali MiG-21 u Ukrajini. 10 mjeseci kod nas? Pa vi ste za godinu dana samo probili rok. Koliko su vam 21-ce bile na remontu i kakve su došle? Koliko imate stvarnog resursa na motorima? Kakva je hidraulika i operativna spremnost „eskadrile“, kako prođe vježba? Može li pilot na 7 letjelica da lokuje cilj sada? Kako ide to? Što je najtužnije- stvar radi na ovima koje leže od početka (ukrajinskih 5), a na vašima ne. Pusti „Barake“ koji „će doći“, kakvo je stanje danas? Strava i užas.

U sklopu državnog sistema odbrane niste sposobni da napravite ni dispenser za „Pez“ bombone, morate da čistite tuđa skladišta i plaćate direktno iz narodne „vene“, kako bi vas neko branio kad zatreba. Proći će neko vrijeme dok shvatite koje su razmjere toga- raspitaj se.

U toku je opšti atak na ostatke „Đure Đakovića“, nekadašnji ponos te Hrvatske. Država im zateže sa finansiranjem- opet će se kratiti restruktuiranjem- znaš kako je- treba pravdati sledeće godine nabavku polovnih Leoparda. Samo se čeka kada će se proglasiti stečaj „Uljanika“, pa da se na miru mogu kupiti polovna plovila za HRM iz Italije. Kupili ste polovne Pzh 2000, opet za živu lovu, a Srbija je na livadi, iz ničega, podigla fabriku složenih borbenih sistema i sami pravimo Noru B-52 (između ostalog).

Reći ćeš pa polovan PzH je bolji. Moguće, ne znam. Ali je našim poreskim obveznicima skup, isto kao i Barak za 500 miliona nečega. Nama ovo što se ima radi posao. Nama valja, pa se ne sikiraj. Bilo u Vojnom opitnom centru- ljudi zadovoljni. Zadovoljni smo i 29-kama u obimu modernizacije koji je predviđen, ne brini. Za ono za šta nama treba- odlično.

Mi smo Noru upravo prodali članici EU. Prave se za Kipar 4 baterije (24 komada). Kada se završi ta narudžba- to će biti 84 komad koji smo IZVEZLI. Kompletno napravili u Republici Srbiji, prodali, uzeli pare i izvezli. Koliko ste vi prodali Patrija u sklopu dogovorenog offseta? Ujeo vuk magarca moj ti Vukovarac…

Ti se nekome rugaš? Pa ti da si nekakav Hrvatski rodoljub nebi bio na ovom portalu pričajući nama kako „neće to ništa biti“ ili „neće to ništa valjati“, nego bi radio na tome da se kod tebe može uraditi remont bilo čega, makar to nešto bilo staro- polovno, makar se radilo i za 10 mjeseci. Narod je čudo, naučiće, možda se sledeći remont napravi za 8 mjeseci, ili za 6? Ko zna?

BTW, kraj projektnog ciklusa ove akvizicije je predviđen za 2020 godinu. Ustvari se operativno kasni samo 17 dana. Toliko da znate.

Pozdrav svima!

G

Svaka čast Banjalučanine, neko konačno da odgovori onom delu Hrvata i zabludelih Srba… ne zaboravimo i da je trenutno operativno 8 Orlova i da se do kraja godine očekuje i svih 12…takođe, nalet Orlova je u prethodnoj godini bio najveći od 1999!, uz noćno letenje, bojeva gađanja itd…

M

@Banja Luka
„Stigli NOVI setovi svih komponenti, imamo i duple setove motora.“
Jesi li ti siguran u ovo što si izjavio?

„Pa vi ste za godinu dana samo probili rok.“
U tom periodu je počeo rat u Ukrajini pa su se stvari zakomplicirale.
To valjda znaš? Ili ne?

„kakvo je stanje danas?“
HRZ ima više letno sposobnih MIG 21 u bilo kojem trenutku nego SRV MIGova 21 i 29 skupa (letno sposobnih). Valjda si to znao?

„mogu kupiti polovna plovila za HRM iz Italije“
OOB se završava u Splitu, a talijanski ratni brodovi nisu nikad bili interesantni HRM.

„Prave se za Kipar “
Zanimljiva informacija. Za Grke ili Turke? Ili popola?

Itd….Previše je toga za odgovoriti.

V

@Banjalucanin Ma koliko se ti trudio vrlo dobro znas sta je nato i da tu nista ne pomaze,a cak i bez njega hrz ce imati barake jer je sve dogovoreno i obljavljeno javnosti.Ti avioni su bolji od mig-29 cak i na smt standardu.Nore mi trenutno imamo 6 komada,a verovatno ce i one na Kipar da bi se postigla narudzbina.Manje vise i sa srpske i sa hrvatske strane sve je jeftina populisticka prica,ali hrvatska ce ipak imati malo bolju masinu u vazduhu(ako mi budemo imali standard smt,ako ostanemo na ovom sd hrvatska ce imati ne malo,nego mnogo mnogo bolju masinu).

P

Doprvaci…
E popeste se bogu na …sa pricom o kupovini sustava(kvaliteta?) od Izraela, te Nato(vec su tu f22 35 b2 da zamene branitelje…). Ajmo malo bez potcenjivanja i prepotentnosti koja nikad nije imala potporu realnosti.

2

@Banjaluka
To što si napričao za „remont“ MiG-29 jednostavno nije tačno, i to znaju svi koji su na tome radili, ali moraju da ćute. Tek priča za „Noru“ proizvedenu davnih 80.-ih u BNT nema veze sa mozgom. Ti ili si veoma neobavešten optimista, ili si veoma aktivan bot.

G

Banja Luka

Zemo kapa dolje,skolski tekst.Ali dzabe,u Srbiji to jako malo ljudi moze skapirati sta si ti napisao sad (jer Boze moj,kod nas svi sve znaju) a kamoli nase komsije koje su u nekom svom svijetu samo njima znanom.
Jos jednom svaka cast kad imas volje da se raspises o tako nekim prostim i jednostavnim stvarima i cinjenicama ali opet za ogroman broj ljudi u Srbiji to je potpuno neshvatljivo,jednostavno receno mi mrzimo sami sebe.
Pozdrav iz Austrije.

D

Medo s mora,

Sto se tice HRM, ophodni brod nije jos privhvacen u sluzbu niti je odluka donesenja dase kupi vise. To je prototip. A nije ni ratni brod. To je brod za policijske sluzbe (i bice u Hrvatskoj oblanoj strazi). A i kasne puno godina i buducnost nije jos osigurana.

Sto je razoracenje je sto izgleda da Hrvatska nema nikakve velike planove za HRM. Skoro svi brodovi su preko 30 godina stari a mnogi i 40 godina i najcesce iz doba Jugoslavije.

Sijecam da se pricalo jednom o korvetama. Od toga nista. a sto vidim Hrvatska ce u prosijeku imati iste brodove 2025-e ko i sada.

Nema planova za zamijenu bilo kojih RTOP od kojih je najstarija 40 (RTOP-21), dvije su 33-34 godina (RTOP-41 i 42), jedna je 26 godina stara (RTOP-11) i jedna je 17 godina stara (RTOP-11).

Andrija Mohorovičić (skolski brod a koji se koristi i kao OPV) je 46 godina star a Hrvati planiraju ga na opci remont 2024-e (kad ce biti 52 godine star).

Faust Vrančić (spasilacki brod za podmornice koje vise ne postoje) je 42 godine star a ide u remont do 2020e.

Jedino ce Mirne otici u penziju kroz sljedecih godina kako ih zamijenuju novi ophodni brodovi (pod uslovom da Hrvatska kupi nove brodove).

Kao sto mozete vidjeti, Hrvatsku vladu ne interesira puno mornarica.

Desantni Brod Minopolagači Cetina i Krka su 25 i 23 godine stari. Nema neke vijesti o njima a mozemo ocekivati posto su to medu najnovijim brodovima HRM da ce dugo sluziti.

Ostatak flote je iz 1970-ih osim malog mino lovca Korcula i dva remorkera koji su iz 1950-ih (a i Titova jahta Ucka jos uvijek sluzi ali mislim da je to skoro kao muzeski brod).

A Hrvatska ne ulaze u patrolne avione (ajmo reci tip Cessna 208 a kamo li ATR-72MP) ili mornaricke helikoptere.

To je uzasna situacija danasnje HRM.

K

„Sto se tice HRM, ophodni brod nije jos privhvacen u sluzbu niti je odluka donesenja dase kupi vise. To je prototip. A nije ni ratni brod. To je brod za policijske sluzbe (i bice u Hrvatskoj oblanoj strazi). A i kasne puno godina i buducnost nije jos osigurana.“

Kakve su to fantazije. Naručeno ih je 5. Nije to baš tako kompleksni borbeni sustav da treba godine premišljanja i testiranja. HRM je s tim brodom zadovoljna, i uvesti će ih u službu polako, sporim tempom kojim se grade. Sami brodovi nisu neki uspjeh, ali o tom potom. Moglo ih se kupiti europskim novcima da ministarstvo nije inzistiralo na više-manje besmislenim Kongsbergovim borbenim stanicama. Šteta, ali nije to tako golema investicija da sad može nešto grozno poći po zlu.

„Sto je razoracenje je sto izgleda da Hrvatska nema nikakve velike planove za HRM. Skoro svi brodovi su preko 30 godina stari a mnogi i 40 godina i najcesce iz doba Jugoslavije.“

A da, ali kada je HRM definitivno zadnja rupa na svirali, i to vrlo logično. Slovenija, Crna Gora i Albanija nemaju ništa ozbiljno od brodova, a Italija je toliko svjetlosnih godina ispred RH da je nekakvo pariranje nezamislivo. Osim toga, Jadran je NATO more, nema tu nikakvih prijetnji RH. Daleko je važnije ojačati kopnenu vojsku i zrakoplovstvo, nego upucavati desetine milijardi (a toliko bi bilo potrebno) u mornaricu koja praktično nema svrhu.

Ja mornaricu obožavam, a siguran sam i da čitava primorska hrvatska priželjkuje povratak nekim boljim danima. Činjenica da je HRM naneperspektivnija grana OSRH me žalosti, no to je jednostavno tako. Novaca nema za sve tri grane. A druge dvije su daleko važnije. RH jednostavno nema prijetnji na moru, niti ima potrebe ili smisla projicirati moć izvan svojih voda. Sama pomisao zvuči komično.

M

@K
„niti ima potrebe ili smisla projicirati moć izvan svojih voda“
Potpuno točna izjava,
Stoga apsurdno zvuči da je HRM, kada su Cetinom i Krkom prebacili ljude i opremu u Španjolsku na vježbu, postigla novu sposobnost (transport i desant ljudstva i opreme na području Mediterana). Isto tako zvuči i da smo u jednom trenutku imali privezana 4 ratna broda u talijanskoj luci (što na odlasku, što na povratku s misija).

n

mislim da od modernizacije nema nista nazalost aqi ako je bude ON ce je najaviti

Odgovori
S

Ljudi sta se palite u vezi tih migova 29 ..kao da li su/ce biti ozbiljnije modernizovani…oni su privremeno resenje koje treba samo da posluzi nekih 7 godina.. A potom novi visenamenski avioni :)

Odgovori
R

Srbija je poslom odrađenim do sada napravila dobar posao jer si je za male novce omogućila obavljanje airpolicinga idućih desetak godina, opstanak LA, školovanje pilota, tehničara, zanavljanje opreme, alata… Iz teksta je vidljivo da bi vrlo brzo morala te zadaće povjeriti drugoj državi i to vjerojatno platiti.
Međutim, svaka zahtjevnija modernizacija bila bi bacanje novaca jer osim same modernizacije zrakoplova treba platiti i doobuku pilota i osoblja, kupnju novih oružja… A sve to za zrakoplove koje koristiš desetak godina. I već za 5-7 godina moraš započeti nabavku nove eskadrile kako opet ne bi došli u situaciju da su operativna 2-3 zrakoplova, a gdje će opet uslijediti istovjetni troškovi.

Odgovori
Z

10 meseci da se avion dovede na standard na kojem su postojeci avioni?! Tim tempom za 5 godina ce ih tek imati sve u jednom standardu. Tu ne racunam vreme potrebno za beloruske migove jer i njih ceka isto. Od modernizacije, novih radara, novih raketa v-v, v-z da ne govorim nece biti nista. Mislim da je i najvecim optimistima jasno da ce ovi avioni biti sve samo ne ozbiljna konkurencija sa svojim mogucnostima susednim falconima i gripenima koliko god neki tabloidi i vodje vristali da je drukcije. Probni let miga 29 9-12 2018 godine. Sta vise reci.

Odgovori
V

Ljudi, o kakvoj mi konkurenciji govorimo, a u komsiluku svi listom u NATO paktu. Pa jednom smo dobili po lampi, a imali smo i opremljeniju vojsku i vise resursa nego sto imamo danas. Ovo cime se zamlacujemo (dva i po aviona u resursu) ce sluziti za air policing i nista vise. I to nam je, sto nam je za narednih 2-3 decenije. Seci dupe, krpi usi. Da ce biti bolje, nece sigurno.

A

U pitanju je prvi avion ovog tipa na kojem se radio ovakav posao posle koliko godina u Momi? To objasnjava tempo. Drugo kad se skidaju krila sa aviona(a skidana su zbog transporta) sam proces vracanja u vazduh zahteva niz testova koji nasi verovatno nikad nisu radili na 29kama. Jednostavno nove procedure, svaki sledeci avion ce ici sve brze i brze, nemas brige. Sto se modernizacije tice, ne verujem da nece nista biti, jednostavno se previse trubilo o tome, a izdvojena su i sredstva

m

Falcon bi u nato a sta bi radio tamo bas me zanima? Mig29 nikada nije bio predvidjen kao visenamenski avion vec iskljucivo kao lovac presretac manjih gabarita ako Falcon uopste zna sta to znaci. Tadasnji SSSR je imao citavu paletu lovaca bombardera kao i jurisnika tako da im jos jedan slican avion nije bio potreban. Doktrina vazdusne borbe u RV SSSR je bila drugacija od zapadne. Tada je projektovan izvanredan lovac u to vreme SU27 velikih mogucnosti gde bi se sa Mig29 dopunjavali u borbenim operacijama na malim i srednjim daljinama dok je Mig31 bio zaduzen za dejstva na velikim daljinama. Zapravo Mig29 je bio zaduzen za protivnicke lovce koji bi prosli odbranu Mig31 i SU27. Zato je projektovan tada iskljucivo za dogfight i zato mu i nije bio potreban radar veceg dometa. Mig29b izvanredno bi funkcionisao u tandemu sa SU27 u to vreme. On tada nije projektovan da vrsi operacije samostalno i napada ciljeve na vecim daljinama, ono sto mi uporno zelimo da od njega stvorimo u svojim glavama a to je da bude devojka ili baba za sve, da nas odbrani od danas mnogo savrsenijih lovaca. Da bi Mig29b pa i SMT verzija bio uspesan u borbi mora imati u vazduhu jos jedan tip lovaca za dejstva na srednjim i velikim daljinama pracenih sa svim sistemima navodjenja u slucaju sudara sa mocnim protivnikom. Mig29 je tek kasnije sa verzijom SMT postao visenamenski lovac vecih performansi uvodjenjem naoruzanja za zemaljske ciljeve. Raspad i ogromna pljacka Rusije je iskljucivi krivac sto se taj lovac nije modernizovao jos 90tih godina. Posto se nije nabavio lovac velikih mogucnosti kao sto je SU30sm ostaje nam samo da cekamo ostale Migove da polete a za 10tak godina nadam se i Mig35 ako uopste ostane nesto od ove Srbije.

Odgovori
B

Ameri su imali F-15, F-16 i A-10 pa sada vecinu tih zadataka izvrsava F-16 a uskoro i F-35. Visenamenski lovci su nov koncept. Originalni F-16 ima bolje manevarske sposobnosti nego debeli F-16 bl 52+. Jedina prava mana Mig-29 je slab resurs sve ostalo moze da se doradi modernizacijama

m

@mateus Dobra i tacna analiza.

K

Problem je u tom što Srbija nikada nije, niti će ikada moći koristiti MiG-29 na način kako je on dizajniran, kao laki frontovski lovac građen u ogromnom broju. Za svrhu za koju je dizajniran on je vrlo dobar, ali Srbija (niti itko osim rusije) ne može ga koristiti tako. Niti Srbija posjeduje neki drugi snažniji lovac kojim bi pokrila mane 29-ke, niti ima 29-ki u dovoljnom broju da nadjača protivnika brojevima.

B

Koja je tvoja poenta? Onda bi i HR trebala da dokupi neke polovne F-15? Sto je naravno glupost jel to sem vecih sila niko ne radi

F

Upravo si potvrdio sve što sam rekao za MiG-29. Totalno beskoristan avion osim ako nije okružen znatno jačim i boljim avionima sa BVR i v-z mogućnostima. Po tebi treba nam još barem 1-2 tipa aviona da pokrivaju 29-ku, da bi uradili posao jednog američkog/zapadnog višenamenskog aviona?! MiG-29SMT je toliko dobar da ga Rusija ima u čitavih 44 komada, od toga im je Alžir vratio 28 komada zbog izuzetnog „kvaliteta“ i stanja u kojem su se nalazili. Zajedno sa indijskim MiG-29UPG i jemenskim SMT je napravljen/modifikovan u oko 100-ak primeraka. Falcon je prešao 4.500 primeraka i još se proizvodi. Mi verziju SMT nemamo niti sam je pominjao, ne znam odakle ti sad poređenje sa njim? Zaboravljaš da ni F-16A/B nije odmah zamišljen kao višenamenski avion već kao laki dnevni lovac, dopuna u kvantitetu uz znatno skuplje F-15 ali je vremenom Falcon evoluirao u ono što jeste danas – najbolji i najuspešniji višenamenski borbeni avion ikada. 29-ka to nikada nije uspela niti će, baš zato što je u startu loše i jeftino projektovana u duhu komunističke doktrine i raspalog SSSR-a. Kao što rekoh, upravo si potvrdio sve što sam naveo za MiG-29 uz tvoje dodatno podsećanje da je MiG koncipiran za glomazni sistem PVO raspalog SSSR-a i da bez jake podrške ne može da uradi previše. Hvala na dopuni mog komentara, Mateuse. P.S. ne kaže se „devojka ili baba za sve“ već – višenamenski borbeni avion (ako uopšte znaš šta je to) :)

K

Moja poanta je da MiG-29 nije zamišljen kao višenamjenski lovac, i da kao takav nije neki izbor za manje zemlje. S obzirom na to što je pokazao, i da izgleda da nema baš puno zemalja koje žele njegove modernizirane verzije (uostalom, ne želi ih ni Rusija), izgleda da izvorni dizajn nije bio pogodan za modernizaciju i promjenu uloge u višenamjenskog lovca.

Ako baš moramo o HRZ-u i F-16, što se tog aviona tiće, on nije izvorno zamišljen kao pandan Mig-29ki, no nije zamišljen ni kao višenamjenski lovac. Međutim, izgleda da se dizajn pokazao daleko lakše prilagodiv u višenamjenskog lovca od Mig-29ke. Zašto je to točno tako, vjerojatno bi se dali pisati stručni radovi. Pretpostavljam zato jer za razliku od Miga, on nije projektiran kao potrošni avion (jeftiniji ne znači i potrošan), a ulogu sigurno ima i daleko veći broj proizvedenih primjeraka, koji je dao daleko više iskustva proizvođaču. Pretpostavljam da tu postoje i drugi, možda čak i važniji, faktori koji meni nisu poznati.

E sad, Mig-35 može biti druga priča, kao avion više manje iz temelja građen prema novom konceptu. No s obzirom na manjak entuzijazma Rusije i drugih potencijalnih kupaca, nisam siguran što će od toga biti. Svakako je izgleda državama lakše jednostavno kupiti marginalno skuplji Su-35 koji ima provjerene i daleko veće sposobnosti.

Н

Како су то стари авиони већ доведени на стандард СД? Ако ће на томе остати, онда ту никакве нове модернизације нема, зар не? Ништа од Р77?

Odgovori

Upravo tako, da li je iko verovao u modernizaciju?

A

standard „SD“ se odnosi na sisteme komunikacije, transporeder, IFF itd. itd. sto je sustinski prva, mozda i najbitnija stvar koja se treba uraditi na lovackom avionu. Prakticno gledano i slovacki avioni su „SD“. To je ona famozna „prva faza“ od tri, treca ukljucuje modernizaciju u smislu naoruzanja/radara itd. to je tek na kraju, racunaj tamo posle 2019. a druga faza je remont, prebacivanje na odrzavanje po stanju i sl.

M

Zanima me da li ovi dvosedi imaju radare? Pitam jer su dva dvoseda iz prve eskadrile s kraja 80-ih bili nastavni i nisu imali radar.

Odgovori
А

Велика вероватноћа да неће имати радаре.

A

Mig 29 ima 2 generacije zmajeva, prva generacija 29A/B/S/SM/SMT/UPG nemaju radar na dvosedima. Postojali su protipovi 29UBT i UBM koji imaju radar Osa-2 dometa 60ak km, mogucnost nosenja R-27 i R-77. Jemen je valjda nabavio 4 UBM, e sad da li njihovi imaju radare, ne znam, ali svakako postoji mogucnost ugradnje radara.

B

Znači biti će „unaprijeđeni“ na MiG-29SD ? Pa to smo govorili mjesecima, a to što Vulin prodaje bajke, to je druga priča.

Odgovori
P

Vidim da ovde mnogi komentarisu ‘SD’ , ali ustvari mnogi ne znaju sta sve srpska varijanta ‘SD’ ukljucuje… to je vise od onog sto procitate na vikipediji, ti tehnicki detalji nisu obelidanjeni svi…BTW.. kao sto rece banjaluka, ovaj cijeli cijlus radova se zavrsava 2020.

V

@ Perice

Nemoj biti toliki amater vec odi na stranice MIG-a i procitaj sto ti pise za modernizaciju na stadard SD.

To sto vas klempavi ministar i njegov vrhovni komadant pricaju bajke i izmislja neke pluseve to je predstava za ovce i naivce.

Т

Air-to-air kills – Air-to-air losses – Losses to ground fire
MiG-29 6-18-1
Lebanon War 1982-2000 (Syria) 0-2-0
Gulf War (Iraq) 0-5-0
Transnistra War (Moldova, Russia) 0-0-0
Brothers in Rescue incident (Cuba) 2-0-0
Slovenian War (Yugoslavia) 0-0-0
Croatian War (Yugoslavia) 0-0-0
Bosnia (Serbia) 0-0-0
Kosovo (Serbia) 0-6-0
Kargil War (India) 0-0-0
Ethiopian-Eritrean War (Eritrea) 3-5-0
Georgian border violation 2008 (Russia) 1-0-0
Darfur War (Sudan) 0-0-1

Odgovori
F

We should have in mind that Cuban „air-to-air“ kills were actually 2 Cessna Skymaster airplanes and that in Georgia border violation one MiG-29 shot down a drone, so 4-18-1 is by far more realistic kill-loss ratio…

m

Falcon opet nisi shvatio sustinu, razlika je velika u nasim komentarima ali sta da se radi to je tvoja stvar verujem da neces nikada ni shvatiti o cemu sam pisao jer ti to gledas iz suprotnog ugla sa druge strane. Ne rece sta bi mi radili u nato pa jos se domogli do silnih F16 pa cak i do F18 po meni najlepsi USA avion koji je ikada uradjen a zatim dolazi F16. Podsetime na onog nazovi generala Grahovca gde je na jednoj TV izjavio jos pre 15tak god. kako ce crnogorci pristupanjem nato paktu leteti na ni manje ni vise nego na F18 Super Hornet i gomilu ostalih gluposti. Tako si i ti u istoj bajci za odrasle. A za devojku ili babu tumaci kako hoces tvoja stvar.

Odgovori
F

Suština mojih komentara je da žalim što srpsko RV ne može (zbog raznih ekonomskih i političkih razloga) da uhvati korak sa modernim vazduhoplovnim tehnologijama, počevši nabavkom boljeg aviona. Prihvatam da je MiG-29 morao biti kupljen jer se nema para za bolje, ali ne mogu da prihvatim komentare da će Srbija postati regionalna sila zbog 29-ki niti da je MiG-29 super, uspešan, efikasan ili „opasan“ avion, posebno ne da može da parira Falconu (pričam o našim verzijama MiG-29 i verzijama F-16 koje lete ili će leteti u našem okruženju). I da, mislim da je Srbija trebala da uđe u NATO početkom 90-ih, a mislim da bi trebala i sada, posebno ako ne može da priušti dovoljnu količinu modernog naoružanja. Sada su u NATO-u skoro sve zemlje oko nas, mi ostajemo usamljeni na krvavom Balkanu. Neko to zove „vojna neutralnost“, ja to zovem čista glupost. Ako smo posle svega kroz šta smo prošli spali na „vojnu neutralnost“ i reanimirane MiG-29, onda mislim da imamo veliki problem u najavi ako opet dođe do nekih sukoba. Izvini ali ne kontam kakve veze imaju Grahovac, Crna Gora (skoro duplo manja od Vojvodine?!?) sa našim RV? Zar ne bi Srbiju trebalo porediti sa malo većim i ozbiljnijim NATO državama – Hrvatskom, Mađarskom, Bugarskom…? Šta bi mi radili u NATO-u?! Zar ne misliš da je naš stručni vojni kadar u stanju da bude podjednako sposoban da prihvati NATO avione i NATO doktrinu generalno, kao recimo Hrvati (koji inače sa MiG-21 prelaze na Baraka)? I da, mislim da naši piloti zaslužuju F-16 ili F/A-18 i ubeđen sam da bi bili među najboljim i najcenjenijim u NATO-u! Priseti se perioda 1991-1999 pa razmisli šta nas čeka ako opet krene neki belaj. I tada smo bili „neutralni“ i tada smo imali čak i više 29-ki nego danas. Ništa nije skupo kao izgubljeni rat, mi to najbolje znamo…

D

@Falcon
Apsolutno se slazem sa Vama. Okruzeni smo zemljama koje su clanice NATO, i mi cemo biti regionalna sila sa 29-kama.

D

Falcon,
Realnost je da cak da je Srbija u NATO, nema novca za polovne avione tipa F-16 ili F/A-18.

Ruska donacija 6 MiG-29 jedva odrzava Srpsko lovacko zrakoplovstvo sljedecih 10-15 godina. A u realnosti nakon sti ti stari MiG-ovi odu u penziju, Srpsko lovacko zrakoplovstvo se ili gasi ili Srbija ce primiti ponovo donzaciju polovnih MiG-29SMT.

Pravo da vam kazem mislim da ce do 2035-e se ugasiti i Hrvatsko i Bugarsko lovacka aviacija. Siromasne drzave ne mogu prijustiti takve skupe igracke.

m

Zaboravih jos da dodam da nas niko nije bio po usima da smo morali nabaviti bas Mig29 krajem 80godina. Kada je taj lovac dosao u SFRJ ja sam bio u tadasnju JNA. Nije taj lovac nista kriv sto smo tada odabrali njega, tako je tada odlucila politika i struka. Tada su pocele price i o novom projektu NA koji je prosao kako je prosao. Mozda smo mogli tada da predjemo na zapadni avion ali zasto nismo. Ako je planiran raspad SFRJ mnogo ranije nego sto smo mi o tome ista saznali besmisleno je i pomisljati u to vreme na bilo koju zapadnu tehnologiju.

Odgovori
M

@ Mateus- Možda zato što je mig 29, pored već poznatih političkih razlog, bio više nego upola jeftiniji od Mirage 2000!? A možda je i razlog iznos obuke pilota, cene rezervnih delova, cena promene celokupne infraastrukture i cena zemaljskog opsluživanja aviona? O razlozima izbora aviona mig 29 kao novog lovačkog aviona za tadašnje RV SFRJ je govorio general Bilbija. F-16 je otpao u samom startu iz više razloga, a Mirage 2000 posle probnih letova naših pilota. Nije baš tako jednostavno izabrati lovački avion, neki avion može imati mnogo bolje karakteristike ali jednostavno da ne odgovara određenom RV, recimo jednostavno je jako komplikovan za upravljanje i održavanje, i iz tog razloga se proceni da se ne kupuje taj avion, već neki drugi koji je jeftiniji, jednostavniji, lakši za održavanjanje ali recimo nije ekonomičan za eksploataciju.

m

Falcon Nimalo ne sumnjam da bi nasi piloti bili cenjeni u tom savezu. Da li bi i kako bi i za koliko bi dosli do tih lovaca koje spominjes? Ja nemam nikakav problem sa tim, ako imas dovoljno para za citavu logistiku tih lovaca i ako si vest pregovarac slobodno kupuj koji god hoces. Drugo ne razumem koja je to inteligencija da budes u vojnom savezu sa nekim ko ti na silu otima teritoriju i ta prica se tu nece zavrsiti bili mi u ljubavi sa nato ili ne.Mislis da ce nas ostaviti na miru i kada kojim slucajem budemo u njihovim redovima. A time rizikujes da dodatno dovedes zemlju u jos vecu opasnost od vojnog odgovora RF. Ne sakupljaju oni clanice za mir vec za ratove jer od toga zive. A mi bi im bili idealni za Balticke drzave na granici sa RF samo da bi nas jos vise ponizili ako nista drugo. Svi nato vazali su negde rasporedjeni da glume nekakve i necije zastitnike od nepostojece i lazno izmisljene agresije. Da li si ti spreman za takvu neku avanturu? Ja shvatam tvoju zabrinutost za RV Srbije ali nije to bas tako jednostavno uraditi po tvojim razmisljanjima. I ja sam za saradnju sa njima u svakom pogledu ali oni tu saradnju shvataju na sasvim drugaciji nacin. Mi smo za njih samo pokusni kunici nista drugo, time je sve receno. Ne samo mi vec ceo Balkan. Bitno je huskati jedne na druge a oni da izvlace najvecu korist to je cela poenta price. Ne znam koliko je tacna informacija da je tadasnja vlast 90tih god. upucivala zahtev za clanstvo u nato pakt ali da su oni to odbili. Imali su drugacije planove za nas kao sto se i videlo kasnije.

Odgovori
m

Markus Naravno da postoje vise razloga zasto nije izabran ovaj ili onaj lovac. Tada su F16 i Miraz2000 bili znatno skuplji jer su tada bili u eksploataciji svega nekoliko godina. Drugo tada kada se pojavio Mig29b bio je potpuno novina u vazduhoplovstvu sa nekim sistemima koje zapad na svojim lovcima tada nije imao kao i bolje manevarske sposobnosti
i naravno niza cena od konkurencije. E sad sto je tadasnja njegova prednost u vazduhu anulirana pojavom modernijih F16, F15 je drugo pitanje. USA nije dozivela brodolom kao Rusija vec je njena ekonomska moc bila u punom zamahu kao i u Evropi. Ni evropljani tada pa ni danas nisu uspeli postici takav tehnoloski nivo borbenih aviona kao USA. Jedino Francuska je uspela sama da proizvede Rafal dok je na EF radilo nekoliko drzava dok neki pljuju po Rusiji zasto je zaostala u tome pa i sa Mig29 ne osvrnuvsi se kroz sta je sve prosla i ko je vladao SSSRom poslednjih godina i RF 90tih godina. Sve ono vredno sto je decenijama sticano izneseno je na zapad 90tih godina da bi neki danas pametovali da je Rusija zaostala u svim sfermama zivota ne samo u RV. A taj zapad nije se obogatio bas iskljucivo svojim radom vec i drugim rabotama. I onda je lako reci USA imaju vec 5generaciju lovaca a Rusija ih jos testira i Mig29 nista ne vredi.

Odgovori
С

Требало је купити модернизоване Су-27 (ако је већ Су-35 „прескуп“). Јесте нешто скупљи, али је много способнији, а чак и јефтинији за одржавање. Нажалост, нико се не боји МиГ-29…

Odgovori
D

Da smo bili mudriji početkom devedesetih sada bismo leteli na domaćim ili barem kupljenim vazduhoplovima a ovako svi zajedno šaka jada.

Odgovori
A

Ovde u komentarima covek moze svasta nesto da procita….ko je bolji? ko je jaci? Ameri Rusi? …..pre nego sto pocnu da pricaju o tome kako 29ka nije dobar avion, ljudi i trebalo prvo da uzmu kartu sveta pa da shvate neke stvari!!!! Rusija je zemlja koja se prostire na 12 casovnih zona, Amerika na 6. Amerika je kontinent i izdvojena je od ostatka sveta….u prevodu njima da bi zadrzali status svetske sile neophodna jaka mornarica i avijacija….Rusiji to nije prioritet! Amer ako hoce da napadne nekog on mora da pridje….zato mu je neophodan stelth tehnologija….Rus sa druge strane ima jaku mohda cak i najjacu PVO….Ruski avioni su u dogfightu nepobedivi….Rus moze da digne 29ku i sa autoputa. Amer to ne moze, e zato Rus smatra da je aerodinamika i manevarska mogucnost aviona preduslov za pobedu!!! Poletece u blizini protivnickog aviona ako se provukao kroz pvo, i tu ce 29ka pokazati zasta je namenjena!!! Totalno 2 razlicite filozofije i koncepcije ratnog aviona!!! Prednost dajem Rusima!!!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Hmm na: Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

@Petrovic Dusan Ko zna sta ste vi gledali i da li ste uopste i gledali. Evo vam vest iz 2013. godine u vezi Gvozdene Kupole. https://www.b92.net/info/vesti/index.php?yyyy=2013&mm=03&dd=12&nav_category=78&nav_id=694522

22. Aug 2019.Pogledaj

Narednik na: Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

uglavnom namenjen za odbranu od artiljerijskih i raketnih projektila Rafael za PZO nudi Spyder SR i MR

22. Aug 2019.Pogledaj

Al-41F1 na: [POSLEDNJA VEST] Prve zvanične fotografije srpskih Mi-35M: Delegacija Ministarstva odbrane posetila fabriku helikoptera “Rosvertol“

@Dane ne mogu se G17+ uzeti kao "nepristrasni strucnjaci" jer ih je stvorio NED koji ima svoje politicke ciljeve. Ako necemo javno iznositi cinjenice i pokretati diskusiju, nece nikad doci do realnog napretka niti ce iko ikada odgovarati za zlodela koja cini svom narodu. Nemojte kritiku odredjenih poteza ljudi sa vlasti da uzimate kao kritiku…

22. Aug 2019.Pogledaj
22. Aug 2019.Pogledaj

Strela na: Američka vojska kupuje raketni sistem Iron Dome

Neka kosta koliko hoce. Razmisljanje tipa skupo itd., nikako da naucimo od 1914. Nismo bili spremni 14, nismo bili spremni 1941, nismo bili spremni 1999. Koliko puta jos treba da se nam desi, da bicemo bili su tehnicki nadmocniji!? Nemoj S-300, nemoj S-400, nemoj Patriot, nemoj ovo nemoj ono. Ako se nema para, onda sparanje,…

22. Aug 2019.Pogledaj

Send this to a friend