Državna medijska agencija Rusije, Rosija Sevodnja, kroz svoju podružnicu Sputnjik prenela je u subotu vest o sastanku ministra za dilove sa Rusijom u Vladi Srbije Nenada Popovića i zamenika premijera Rusije Jurija Borisova. Kako Sputnjik prenosi, dva zvaničnika sastala su se na Međunarodnom ekonomskom forumu u Sankt Peterburgu i, između ostalog, „vratili na sto temu o poslu nabavke aviona Suhoj Superdžet 100 od strane Srbije“. Saopštenje je napisalo i distribuiralo rusko Ministarststvo industrije i trgovine, čiji je šef, Denis Manturov, takođe prisustvovao sastanku. Saopštenje dalje precizira da su strane „razgovarale o razradi posla nabavke“ putničkih Suhoja i da se ova tema nastavlja od oktobra 2019. godine kada su dve zemlje razgovarale o, kako se navodi, „isporuci SSJ100 letelice za državno rukovodstvo Srbije (Vladin avion) i osam letelica ovog tipa za Er Srbiju“.
Imajući u vidu objektivnu nebitnost Srbije i njene ekonomije na samitu ovog formata, sastanak je očigledno bio ništa značajnije od protokolarnog (dan ranije realizovana je mnogo bitnija stvar) s tim da su Rusi ponovo kandidovali svoju želju da prodaju SSJ Srbiji. Saopštenje se završava i tvrdnjom da je navodno „Beograd izrazio interes za novi ruski srednjeprugaš MC-21“, tokom, kako agencijska vest definiše, „pregovora“.

Osim činjenice da Rusija želi (već nekoliko godina) da proda svoj putnički metal politički, donekle u manjem obimu i ekonomsko partnerskoj zemlji, da ministar Manturov ima značajan vazduhoplovno-industrijski pedigre i da je njegovo ministarstvo nadležno za razvoj ruske vazduhoplovne industrije, malo je verovatno da su u pitanju bili pregovori i da se bilo šta konkretno dogovorilo. Rusija je ponovo emitovala svoj prodajni PR na radost srpskih treš medija koji ponovo konstatuju da se dogodilo ono što nije, umesto da prenesu običnu agencijsku vest. Informer tradicionalno odlazi i korak dalje i svoju vest adekvatnije ilustruje.
Trud Rusije i Suhoja
Pored tradicionalnih veza u vojnom segmentu i zavisnosti Srbije od brenda MiG, Rusija je uporno pokušavala da ubedi razna državna rukovodstva naše zemlje da kupimo ponešto i iz civilnog programa.
Tako je Suhoj Jatu nudio svoj SSJ100 još 2012. godine. Nakon formiranja nove nacionalne avio-kompanije redovno su u prodajnom kapacitetu nudili svoj avion i posećivali Srbiju. Prva značajna poseta, kako je tada Tango Six izvestio, dogodila se 2015. godine. Suhoj je tada razmišljao o široj industrijskoj saradnji, ne samo prodaji konkretnih letelica, ali se ništa nije dogodilo. Kompanija je zatim 2106. godine u Srbiji promovisala interesantnu vezu njihove civilne letelice sa konkurencijom iz Erbasa u formi „common type ratinga“. Godinu dana kasnije Suhoj pokušava (ispostavilo se na kraju, bezuspešno) da ubedi Srbiju da za svog predsednika kupi VIP verziju SSJ100. Rusija je, takođe 2017. godine, htela da poboljša šanse Suhoja u Srbiji nudeći interesantnu opciju formiranja „centra za personlizaciju enterijera“. Jat Tehnika je 2019. godine (pre privatizacije), nevezano za prodajne aktivnosti Suhoja uperene ka Avio-službi Vlade i Er Srbiji, sama, u zamenu za besplatno parkiranje određenog broja ovih letelica na njenim stajankama, osvojila sposobnost linijskog i baznog održavanja SSJ100. Suhoj je na kraju osmislio prodajnu ofanzivu i ulazak na tržište bivše Jugoslavije kroz Kroaciju erlajnz i slovenačku Adriu. Hrvatska nacionalna avio-kompanija nije kupila letelice, dok je epopeja sa Adriom bila značajno dramaturški posoljena. Država Rusija je ponovo 2019. godine preuzela inicijativu, Putin se zatim lično uključio iste godine, da bi se pomenuti Borisov pobrinuo da i 2020. godine Rusije proba još jednom. Za očekivati je da će Rusija ili Suhoj ovim (prodajnim) povodom ponovo pozvati nekog srpskog zvaničnika i/ili predstavnika Er Srbije na predstojeći vazduhoplovni sajam u Moskvi.

Subotnja vest predstavlja dakle nastavak prodajnog truda koji je, kako vidimo, višegodišnji, konstantan i slojevit. Suhoj i država Rusija ponašaju se kao i slični uporni Zapadni proizvođači vazduhoplovne tehnike uz, za posmatrače interesantnu, želju da se u Srbiji i bivšoj Jugoslaviji probiju i u civilnom segmentu. Srbija je osigurana kao mušterija kada su vojni lovački avioni i helikopteri (više tipova) u pitanju. Međutim, proboj u civilni sektor je izostao.
Pita se i Er Srbija
Dok Embraer, ATR i Erbas takođe redovno posećuju nacionalnu avio-kompaniju u želji da im prodaju ili pruže podršku prilikom iznajmljivanja njihovih letelica od trećih lica, Suhoj je, kako Tango Six saznaje, svoje posete proredio u poslednje vreme. Razlog je jednostavan – Er Srbija ne želi ovaj tip letelice i ako eventualno (u Korona poslovnim realnostima) bude inovirala u pogledu svoje flote to jedino može biti u formi zamene ATR letelica verzija 200 i 500 najnovijom verzijom 600. Putničke letelice su sada svakako jeftine za iznajmljivanje i ako nastupajući pik letnje sezone bude obećavajući, kompanija može kratkoročno iznajmiti, verovatno ne više od jednog, Erbasa ili Boinga.
Ironija je da su u pogledu saobraćaja, Er Srbija i Rusija u ljubavi kakva se ne pamti. Iza scene, nacionalna avio-kompanija se izborila za dodatne frekvencije letova ka ovoj zemlji dok su, zahvaljujući takođe i Aeroflotu, Beograd i Moskva povezani kao nikad. Pored Moskve, srpska nacionalna avio-kompanija leti za Krasnodar, Sankt Peterburg i Rostov na Donu. Samo ne ruskim putničkim avionima.
Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.
Liegestuhl Klappbar
„Borisov je rekao da Moskva i Beograd planiraju da se na leto, kada se u Srbiji formira nova vlada, vrate raspravama o isporuci aviona “
Ovo je tek smehotresno, kao da se vlada pita bilo sta i kao da ce na to leto nesto da se promeni, ali eto, moramo da glumimo normalu u kojoj „vazne odluke“ ne mogu da se donose pred izbore :-)
max
To bi bio odličan potez, dovoljno je vidjeti 15 Adrijinih SSJa kako krstare nebom i donose profit.
Također, uz Ljubljanski regionalni centar održavanje neće biti ni problema sa rezervnim dijelova koje imaju drugi.
Robi
Max
Ovo je vic ili…???
max
Samo vijest iz paralelne stvarnost, gdje bi sa SSJom dobili „odličnu cijenu, sigurno održavanje, nov, pouzdan i konkurentan avion“.
Isto kao što je i Adria dobila.
Mali Radojica
Max prijatelju dragi…… Ruje prave jako dobre borbene avione Mig-ove razne Sukhoje pa ponekad i neki dobar helikoptercic.O tenkovima bornim kolima pa cak i ponekad o automobilima ne treba mnogo pricati ali u PUTNICKI avion i to Ruske proizvodnje ne bi usao ni da mi plate….Ja sam dva puta leteo TU 134 i rekao NIKAD VISE. Radije cu se voziti (ne)dovrsenim brzim(gonzales)prugama nase malecke Srbije i regiona nego sto bih seo u ovakav limeni kovceg(mislim ziv).
max
Ja vjerujem da je to dobar avion sa puno potencijala. Problem je klasičan ruski – u proizvodnji i održavanju.
Zapravno nazvat ćemo ga Slavenskim, znamo svi mi ovdje dobro kako to ide.
Wes
Čestitke za sadržaj.
Djordje
Ameri su ispali glupi sto nisu nastavili saradnju sa rusima oko Sukhoi superjeta 100 sa njihovim motorima.Zar nije njima profit bitan ?Da su i oni radili kampanju mozda bi i bolje prosla prodaja ovoga aviona
Dassal
Ameri uvek ispadnu glupi u vicu….a da li je, mozda ipak postojala procena da profita nece biti? Samo pitam
Pšemislav
Biće kako tata, a i mama kažu.
Vasa
Najbolje od Rusije ovo mora odma da se uzme
Hardy
Samo Rusi imaju takvu tehnologiju !!
Majka Rusija !
eureka
ja neću leteti suhojem sigurno
Vortex
Ako je ikako moguće pokušaj pronaći Boeing 737 MAX8 u izvornoj verziji i leti do mile volje, ali upamti nečeš dugo. Dobro došao u klub NATO tukaca.
max
@Vortex – pokušajte usporediti broj nesreća SSJa i 737 prema broju operacija pa će stvari malo sjesti u perspektivu.
letač u pokušaju
max, nije tebe prozivao nego 737MAX8 ;-)
branislav
Nepotrebna srdžba u tekstu.
Er Srbija će se prodati a kupac normalno nebi da ima Ruske avione u floti..jer je u lancu već dugo.
Zorica Markovic
Petre ovi vasi ironicno/sarkasticni tekstovi su me u proslosti cesto iritirali ali kako prolazi vreme postaju mi sve vise i vise simpaticni.
Skroz realna analiza, sve pohvale, ali vam oprostiti necu sto ste hotlinkovali informer pa sam ga nesvesno otvorio.
Sad imam zabelezeno u istoriji da sam posetio to ruglo.
T. H.
Informer je stavio sliku od SU-34. LOL
T. H.
Izprika.
Ima jos najmanje dva texta u Imformeru o civilnom SUHOJu.
Strela
Moze ako u paket ulaze i Su35.
bogdan
Možete kupiti za Vladu ali nikako za ER Srbija.Nadam se da svi koji putuju avionima znaju zašto !
Nixon
За народ треба куповати 737.
Dejan K.
MAX?
Marko
Ako ne gresim u Beogradu je duze vreme vec parkirano nekoliko SSJ. Zna li im se sudbina?
Živojin Banković
Marko
Можда да одете на Google Earth и сами проверите?
Robi
Za Air Serbiu bi sad bilo odlično zamijeniti tih 5-6 ATR-ova ovim avionima. Dobili bi odličnu cijenu, sigurno održavanje, nov, pouzdan i konkurentan avion, a pretpostavljam da bi i uvjeti poslovanja u Rusiji postali bolji i jeftiniji.
Dejan K.
A sta ako se dogovori da Er Srbija placa samo sate naleta? kao sto ima ugovor za A319? Ako ne letis ne dobije parice… pa neko drugi mora da misli o motorima i nabavci/logistici.
Avione „upregnuti“ za regionalne linije i za letova ka Rusiji.
Znam da je lose za PR u svetlju prozapadne pljuvacine (nisam ni na jednoj strani), jednostavno ne koristiti za letove ka zapadnim destinacijama.
Nikola
Nažalost Sukhoi se pokazao veoma neslavno na međunarodnom tržištu. Do sada je Belgijanski Brisel Erlajns vratio Rusima svoje avione a Meksički Interdžet ih je parkirao. Nemam ništa protiv njihovih aviona, možda su ih do sada poboljšali ali bi radije voleo da vidim proverene Embraer E195-E2 u civilnoj službi Er Serbie i Embraer C-390 u službi vojske Srbije. Erbas ima A220 i A319Neo u sličnoj klasi, a možda bi i njih mogli naručiti u paketu sa vojnim transporterima A400M ili Španskim EADS CASA C-295. Boing ima 737 Max 7, ali njih samo kupovati na veću količinu, odnosno ukoliko bi Er Serbia potpuno obavljala svoju flotu. Ali Rusi imaju i drugi malo veći avion koji će uskoro krenuti da leti, Irkut MC-21, kao i Kinezi i njihov Comac C919, ta dva aviona su veoma interesantna ali su to veći avioni u klasi Erbasa A319/A320 ili Boinga 737. Da se mene pita ja bi kupovao više i dugoročno i za civilno i vojno vazduhoplovstvo, a tip aviona koji bi izabrao najviše zavisi od ponuđenih uslova, nekako su mi najviše Brazilci zanimljivi u paketu.