[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024

Nove informacije o “lutajućoj municiji“ Gavran

23. dec 2024

Tango Six u Iranu: Priča o islamskom F-14 Tomketu

20. dec 2024

Nastavak razgovora Francuske i Srbije o realizaciji ugovora nabavke Rafala u Beogradu

19. dec 2024

Ruski proizvođač helikoptera neisporučeni Ansat Republici Srpskoj koristi za testiranje domaćih sistema

18. dec 2024

[REPORTAŽA] Tango Six u Iranu: „Iran Air Show 2024“ – poslednja prilika da uživo vidimo F-14 „Tomcat“ u letu

17. dec 2024

Ministarstvo odbrane potvrdilo: Gradiće se novi hangari za Rafale na Batajnici

16. dec 2024

Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

11. dec 2024

„Dassault Aviation“ zapošljava menadžere za program „Rafal Srbija“

10. dec 2024

Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024
Kako je lovac postao višenamenski borbeni avion: Detalji novog naoružanja na premijeri modernizovanih MiG-ova 29SM
MiG-29SM nastao modernizacijom aviona MiG-29A iz ruske donacije / Foto: Dimitrije Ostojić

Kako je lovac postao višenamenski borbeni avion: Detalji novog naoružanja na premijeri modernizovanih MiG-ova 29SM

Kineski raketni sistem PVO FK-3 svakako je bio glavna atrakcija prikaza ‘‘Štit 2022‘‘ , tako nešto se moglo i očekivati, ali to nije bila jedina premijera na ovom događaju. Druga, ništa manje značajnija, a takođe očekivana premijera bilo je prvo javno prikazivanje modernizovanog lovačkog aviona MiG-29, odnosno sada višenamenskog borbenog aviona MiG-29SM.

Priča o modernizaciji flote lovaca MiG-29 RV i PVO Vojske Srbije traje još od 2016. godine kada je najavljena donacija 6 aviona tog tipa iz Ruske Federacije. Narednih godina bilo je nekoliko zvaničnih i nezvaničnih izjava o tome kako bi ta modernizacija mogla da izgleda, međutim nije bilo previše detalja već samo nagoveštaja šta će sve biti osavremenjeno i kakvo će naoružanje biti integrisano.

Na Batajnici se izbliza moglo videti 5 jednoseda MiG-29SM. Avion na fotografiji ima nosač AKU-170E za raketu vazduh-vazduh R-77 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Avioni iz Rusije su nakon isporuke 2017. godine prošli kroz različite obime remonta (jedan je generalno remontovan u Rusiji i isporučen krajem 2018. godine), a paralelno su dovedeni na nivo približan verziji MiG-29SD (kako i jesu označeni) na kome su već bila postojeća 4 aviona. Modernizacija na nivo MiG-29SM započela je oktobra 2020. godine, a prvi završeni avioni su primećeni prošlog maja. Od početka ove godine su se u par navrata mogle uočiti još neke dorade koje su pre svega ukazivale na unapređenje naoružanja srpskih 29-ki.

Konačnu potvrdu, pre svega kada je reč o vazduhoplovnim ubojnim sredstvima, dobili smo na statičkoj izložbi prikaza Štit 2022. Kako još uvek nemamo kompletne i potpune detalje o tome šta sve modernizacija obuhvata, ovoga puta ćemo se koncentrisati samo na ono što je moglo da se vidi.

Izložen je MiG-29SM nastao modernizacijom jednoseda MiG-29A (Izdelije 9.12A, kasnije naravno MiG-29SD) iz ruske donacije. Osim već poznatog naoružanja i rezervoara za gorivo, videli smo nove tipove i verzije raketa vazduh-vazduh kao i samonavođene rakete vazduh-zemlja.

Kao što se na, do subote objavljenim fotografijama moglo zaključiti, srpski MiG-ovi 29SM naoružani su inercijalno i aktivno radarski samonavođenim raketama vazduh-vazduh R-77 (RVV-AE, Izdelije 190) dometa do 80 km u prednju polusferu cilja. Na izloženom avionu dve rakete su bile podvešene ispod krila, na nosačima AKU-170E, a dve su bile postavljene ispred aviona. Varijanta MiG-29SM bi trebala da može da ima podveđeno do 6 raketa R-77.

Rakete vazduh-vazduh R-27ER1, R-77 i R-73E ispod krila MiG-29SM / Foto: Nemanja Zotović

Međutim to nije jedina novost kada su u pitanju rakete vazduh-vazduh. Nabavljena je i inercijalno i poluaktivno radarski vođena raketa R-27ER1 dometa do 100 km u prednju polusferu cilja (vrednost se pre svega odnosi na velike nemanevrišuće ciljeve, a domet zavisi između ostalog i od visine lansiranja). Do sada se na našim 29kama koristila samo raketa R-27R1 dometa do 50-60 km koje su nabavljane, kako krajem 80-tih tako i 2008. godine. Raketa R-27ER1 (Izdelije 470-1E) ima maksimlanu brzinu od 4,5 maha, masa pre lansiranja je 354 kg, masa bojeve glave je 39 kg, može dejstvovati na ciljeve koji lete na visinama do 27 km i pri opterećenjima do +8G. Kao i u slučaju R-27R1, moguće je nositi samo dve rakete R-27ER1.

Najveće vazduhoplovno ubojno sredstvo ispred MiG-a 29SM bila je raketa vazduh-zemlja H-29. Pored nje nalazila se raketa vazduh-vazduh R-77 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Od vođenih ubojnih sredstava vazduh-zemlja bila je izložena samo raketa H-29 u varijanti H-29TE (Izdelije 63M) sa televizijskim samonavođenjem. Prema dostupnim informacijama minimalni domet rakete je tri kilometara, maksimalni 30 km, maksimalna brzina 720 m/s. Za srednje moguće kružno odstupanje (tzv. CEP) se navodi da je 2,2 m. Može se lansirati sa visina od 200 metara do 10 km, i pri brzinama aviona nosača od 600 do 1250 km/h. Masa rakete pre lansiranja je 690 kg, masa bojeve glave 317 kg, a masa eksplozivnog punjenja 116 kg. Raketa se podvešava na nosač tipa AKU-58, na srpskim avionima je to izvozna verzija AKU-58AE. MiG-29SM ima mogućnost nošenja dve rakete H-29TE.

Vežbovno sredstvo KAB-500Kr-U za obuku pilota za dejstvo vođenih bombi KAB-500Kr, KAB-500-OD i KAB-1500Kr / Foto: Nemanja Zotović

Još jedno sredstvo koje je privuklo pažnju jeste trenažna bomba KAB-500Kr-U (možda je prikladniji naziv vežbovno sredstvo) koja se koristi za obuku u upotrebi televizijski vođenih bombi KAB-500Kr, KAB-500-OD i KAB-1500Kr. Bomba KAB-500Kr-U se koristi u simuliranju odbacivanja pravih bombi, ima masu od 85 kg, dužina je 1,83 m, prečnik 350 mm, može se koristiti 100 puta (to je broj poletanja i sletanja), životni vek u skladištu je 8 godina. Za pretpostaviti je da je nabavka ovih (TV vođenih) bombi sledeća na redu.

Na kraju da dodamo da se u subotu na batajničkom aerodromu iz blizine moglo videti pet jednoseda MiG-29SM, 4 aviona iz ruske donacije i jedan ‘‘stari‘‘ primerak. Ranije se na dostupnim fotografijama i video snimcima mogao uočiti još jedan bivši jugoslovenski primerak koji je modernizovan. Za sada nije primećeno da su radovi izvođeni na 4 jednoseda koje je Srbiji donirala Belorusija. To se najlakše može zaključiti na osnovu toga što nemaju antene signalizatora radarskog ozračenja L-150-29 ‘‘Pastelj‘‘, što srpskom MiG-u 29SM između ostalog omogućuje i dejstvo protivradarskim raketama H-31P. Za sada ostaje nedoumica da li je Srbija nabavila i ove rakete, kao i bombe KAB-500Kr.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Fa

Naš MRCA-29 se polako ali sigurno približava borbenim mogućnostima koje je početkom 90-ih imao F-16C Block 30.

Impresivno…

Odgovori
al

@Falcon

To je skroz relevantno razmisljanje i realan osvrt ali mogu se stvari posmatrati i kroz drugu dioptriju – dobili smo mogucnosti VBA koje nikada do sada nismo imali. I to je znacajno za nas, koliko god mi uvek zeleli da se poredimo sa jacima i bogatijima, stvarnost je nazalost drugacija. Za para koliko je odvojeno, ovo je dobar kompromis i svakako znacajno unapredjenje nadzvucne komponente RV-a.

Svako ko tvrdi drugacije u najmanju ruku je nerealan.

Fa

@ alexanto

Kupio sam Garmin navigaciju za moju Ladu Samaru.

Sada Lada ima mogućnosti koje nikada nije imala, jeeeee…:)

Mi

Upravu si za okvirno nivo Block 30 Falkona, ali ima i par prednosti. Nova R-27ER koja ima daleko vece sposobnosti od Aim-120 sa pocetka 90tih. R-77 koja ima daleko najvece sposobnosti skretanja ali i dosta dobar domet u rango Aim-120 1990-2010. Takodje zmaj je brzi i okretniji značilo to nešto u ratu ili ne.

Ali ne brini, novi avioni ce biti uplaćeni uskoro. Verovatno rafal F4. Ovi jesu odlicno prelazno resenje za sitne pare.

Pe

@Miloš77 Nisam uveren da bi nas MiG-29 danas bio tehnicki sposoban da izvede operaciju „Opera“-bombardovanje irackog nuklearnog reaktora-koju su izveli izraelski F-16 1982.
Ipak je F-16 znacajno bolji avion od samog pocetka, sta god nakacili na MiG-29.

Br

@Dusan

Ne, F-16 nije bolji avion od samog pocetka bez obzira sta nakacili, jer je varijanta M svojevremeno u v-v duelu bila mnogo, mnogo bolja od tadasnjeg F-16, za dejstvo po ciljevima na zemlji je svojevremeno bio bolji posto MiG jos nije imao te mogucnosti, ali je zato F-16 imao samo jedan motor sto je katastrofa za visenamenske avione, jer dejstvo po ciljevima na zemlji nije moguce ostvariti iz supsersoncne brzine i neophodna su dva motora za prezivljavanje na duze staze… Cudno je da jedan vrstan poznvaoc NATO naoruzanja ne poznaje osnovne stvari… Za neke stvari je bio bolji, ali ne za sve.

Mi

@Petrovic Dusan
Zasto da ne?
Sa dobrom taktikom i losim proivnikom sve se moze. Previse gledas u tehnicke sposobnosti aviona, a i to pogrešno gledaš.

Veze nema operacija Opera sa sposobnoscu F-16A, niti se sposobnosti F-16A is 1982 mogu porediti sa sposobnoscu MiG-29SM. F-16 iz 1982 je kao avion bio pun problema i to veoma dobro dokumentovanih problema. Od pucanja zmaja do nosenja raketa VV samo kratkog dometa. Izraelci su ga tamo poslali kao obicnog bombardera koji je bacio po dve nevodjena bombe. Sve se svelo na odlicno planiranje i taktiku. Bili su u pratnji F-15 koji tada jos nisu mogli da bacaju bombe!

Stavi na papir performanse i naoruzanje koje moze MiG-29SM i F-16A iz 1982 da nosi pa poredi ako ne verujes.

Fa

@ Miloš77

Sreća da ne pomenuh F-16 Block 40/42 iz 1988. Zvali su ga Night Falcon jer je mogao da nosi LANTIRN podove.

Možeš li da zamisliš naše 29-ke koje noću lete nisko koristeći FLIR i TFR sa nišanskih kontejnera i laserski navođenim bombama uništavaju cilj? Ni ja…

P.S. Ako zaista nabavimo Rafale F4 vodim te na pivo i pljeskavicu :) Daj Bože da si u pravu, navijam za ovu opciju!

@ Petrovic Dusan

U centar! Da stvar bude još bolja (tj gora) to su bili F-16A Block 10 iz 1980.

A posebno me zanima kako ćemo da održavamo ovu „nadzvučnu komponentu“ kada su nam glavni dobavljači pod sankcijama?

Ako rat potraje (a hoće) imaćemo veoma brzo „vučnu komponentu“ koju traktori vuku iz hangara u hangar…

Aj

A da li neko u „okruzenju“ ima ista slicno ili mozda bolje? Ovo sve je namenjeno za buraniju iz okruzenja a sa USA ili Rusijom ratovati necemo vise nikad. To bi svako iole obavesten trebalo da zna. Nema nista iritantnije nego kad neko 10 puta losiji kritijuje boljeg od sebe. Treba nesto uraditi, imati konkretne rezultate pa se usuditi da se kritikuje.

Mi

Blok 40 je jos dalje otisao sa osposobljavanjem F-16 da bude bombarder.
Dakle podvesni nisanski kontejner, i „pamentnije“ skuplje bombe.
Ipak nikakvu prednost nije imao nad cak i originalnim MiG-29 kao lovac. Šta više, sa Aim-9 i Aim-7 bio nij imao cime da se pohvali osim kontejnerom i novim bombama. F-15 i F-16 su dobili Aim-120 tek kasnije Devedesetih kada i tada od tada su imali BVR na tim avionima. U isto vreme Sovjetski Savez se raspao i razvoj MiG-29M kao i R-77 je stao.
Samo nemojte preterivati sa F-16 pre Aim-120 kao neki bolji lovac od MiG-29A jer to nije tacno. Kao bombarder, naravno da. Kao lovac tek od uvodjennja prve generacije Aim-120.
Moze ćevapi🍻

Sr

@Falcon
F-16 je svojevremeno dobio i Data-Link, no nije to bitno. LA je provela 3 decenije na zemlji. Ovo sad je upotrebljivo sa tehnickog aspekta, moze se izgraditi baza znanja, pa tek onda neki nov aparat. Treba biti malo realan.

Pr

>> Možeš li da zamisliš naše 29-ke koje noću lete nisko koristeći FLIR i TFR sa nišanskih kontejnera i laserski navođenim bombama uništavaju cilj?

Oh, pa to je za sve sto leti VKS naucna fantastika, znaci oni taj scenario nikada nisu postigli, ni u SSSR, vidimo u Ukrajini svakodnoevno bombardovanja u sred bela dana sa 500 m.

Fa

@ Miloš77

Suma sumarum, tek sada imamo avion koji ima deo mogućnosti Falcona od pre 30 godina. That’s all I have to say about that (F. Gump)

Može – koliko Rafala toliko ćevapa :)

@ Srbofil

Pa dobro, dokle god nismo u ratu ovo možda i može da prođe kao „prelazno rešenje“.

Nadam se samo da će ovaj nesrećni rat u Ukrajini ubrzati penzionisanje 29-ki i okretanje ka zapadnom avionu.

I dalje tvrdim da je ova igrarija sa „donacijama“ i „modernizacijama“ 29-ki veliki promašaj i veliko gubljenje vremena sa neperspektivnim avionom i zastarelim tehnologijama.

A političku i logističku cenu šurovanja sa Lukašenkom i Putinom ćemo tek da platimo. I ovde treba biti realan…

@ Prolaznik

Upravo tako. Sada vidim da su promenili taktiku pa ruski SU-25 lete 30-50 metara iznad zemlje, naravno danju. Deluju kao Šturmikovi iznad Kurska 1943.

Baš me zanima učinak ruskih aviona i helikoptera u noćnim napadima, biće valjda neka analiza i o tome.

Mi

Biće Rafali F4 bar 8-12 komada. Sad moraju jer ovo je opklada! :-)
p.s Nadam se da se i polovni računaju u ćevape :-)

„Suma sumarum, tek sada imamo avion koji ima deo mogućnosti Falcona od pre 30 godina.“
Tako je i to nije lose. Takodje delom ima i neke vece sposobnosti u VV domenu i brzini. Ne znam koju raketu je F-16A devedesetih imao 30km dometa sa preko 300kg bojevom glavom. Jedino sto ta raketa nije namenjena za MiG-29 originalno :-)

Za bombardovanje i te kontejknere… ja stvarno nisam fan tih stvari. Ne volim lake bombardere. To su stvari za vece dronove u danasnje vreme bar. Mene licno interesuje odbrana vazdusnog prostora.

Ako kupimo Rafala, a hocemo, i to F4!, .. nadam se da nijedan Evro necemo baciti na „pametne“ bombe, nego samo VV i VZ rakete.

Bombe, pametne ili ne su za neprijatelje koji nemaju moderan PVO i to je dokazano toliko puta. Ako udjes u domet moernog PVO, kad tad ces da puknes. Dakle ne ulazi jer moze da se desi u prvom letu. Rusi to nisu skontali u ovom ratu i sada ih njihov licni PVO skida i ubija im pilote. Isto je bi se desilo i NATO avionima da tako lete ma koji da je avion u pitanju.

Sr

@Falcon
A sta je drzava trebala da radi? 2008 nas je pokosila kriza, uradjen je samo remont i modernizacija kom. i nav. opreme.
2014. i 2016 poplave, resursi isticali 2016. Sve i da su nadjene u nekom kredencu 2 milijarde koje nismo imali, ne bi se postiglo FOC do 2018.

Ovo sad je bilo samo kupovina vremena i gradnja baze znanja. Piloti konacno lete i to stalno, lepo ih je videti i slusati, imace i na cemu na vezbaju taktiku upotrebe modernih BVR projektila, vodjenih sredstava VZ itd.

Volim ja svoju vojsku, ali treba biti realan. Niko tu nije imao naleta za osnovne stvari, kamoli za ratovanje, sve i da su dobili nove avione, koje god hoces, nikakav faktor ne bi predstavljali jer i pored par decenija u uniformi, prakse je prosto falilo.

Sada ce to biti reseno i kad stigne novi aparat, piloti ce biti vise nego spremni. Znam da ti ne volis Mig-29, ali to je sada odlican avion za trenutne potrebe drzave i vojske pritom je i dalje kralj one-circle.

ev

Када видимо рат у Украјини, дронове, ометања, далекометне ракетне нападе. цео концепт високо модерних ескадрила да неколико утврдјених аеродрома постаје упитан.
У прбим сатима напада било кога ти авиони на пистама и у Хангарима су апсолутно први циљ као и писте.
Нисам сигуран да су и најсавременији авиони у таквим условима више потребни.
Пре ту помаже веома вишеслојна ПВО пре свега, то важи поготово за мање земље. Дакле прво веома јак ПВО па онда авиони!

Mi

Vodeci se nekim dosadasnjim nacinom prezentovanja svega oko MIG-29 da se sa velikim procentom sigurnosti pretpostaviti da su i vodjene bombe i protivradarske rakete nabavljene. Sve do sada receno da ce se uraditi je i uradjeno a ne vidim zasto bi izlagali trenazna sredstva a da nema i ubojnih.

Najveca steta za nas je dalja nemogucnost nabavke helikoptera i Krasuhe iz Rusije kao i Pancira …

Odgovori
V

Zbilja fino prelazno rješenje za narednih 10-ak godina. Ako vam stignu novi aparati do tamo nekog perioda 2025-2027, taman će 29ke odraditi posao još tih par godina dok se novi uvedu.

Odgovori
TT

To je svo vreme i bio plan vojske..

ev

Мислим да је и јако добро што је сада већ у току разговор око наследника, реално то може да траје и 10 година док наследници у пуном капацитету и са свим одлукама, уговорима, обкукама, адаптацијама и испорукама итд лете са Батајнице.
И ако бих волео да видим и руску контра понуду, па и кинеску чак, мислим да ће за руску до тада бити тешко, иако и даље не немогуће.

Mi

Ako se odlučimo da zadržimo MiG-29 na duže staze, uz najavljeni dolazak C295 koji može da se koristi i kao tanker, možda ne bi bilo loše razmišljati i u pravcu ugradnje IFR. Uz najavljenu kupovinu Rafala bi to još više imalo smisla.

Odgovori
Me

Mislim da se neće ili ne može dalje produžavati životni vek. Kako koji stekne uslov, ići će u penziju. Ako se do neke 2030-e stvarno popune dve nove/polovne eskadrile verovatno će se povući iz upotrebe svi u tom trenutku preostali migovi. Nadam se da će do tada osposobiti veliki broj pilota i da imaju što više vežbi sa bojevim gađanjima.

Bo

Odlično je što su uzete samonavođene R-77 jer 29 sad može da ispali rakete na cilj i da odmah pređe u izbegavanje protivničkih raketa.
Napokon lepe vesti, jer tako naši piloti imaju veće šanse da pogode cilj i da prežive. Mnogo veću bezbednost daju pilotu ove rakete.
Kad uzmu rafale obavezno da uzmu i najmanje 100 komada meteora.

Pr

Interesantno bi bilo prodiskutovati kako se ta H-29TE sa televizijskim samonavođenjem moze „samonavesti“ na cilj udaljen cak 30 km??? Pilot sigurno ne moze kroz TV kameru sa rakete videti na displeju u kokpitu cilj udaljen 30 km i markirati ga. Mozda nosac aviona od 100K tona na otvorenom moru za vreme lepog vremena?!? Ideja da ova raketa sama moze prepoznati cilj prethodno unesen u memoriju mora se takodje odbaciti, to je raketa iz SSSR a ne loitering municija. Izvinjavam se sto mracim ali to sto se u tekstu tvrdi prosto je nemoguce…

Odgovori
Re

Možda i može da vidi nešto manje mi, al treba i da leti avion u borbenim uslovima i da gleda ekran dok raketa putuje 30 km i još navodi…baš me zanima kako taj sistem funkcioniše…

А

Може. Ти не гађаш тачкасти циљ већ неки већи објекат са том мрцином.

Pr

>> al treba i da leti avion u borbenim uslovima i da gleda ekran dok raketa putuje 30 km

Naravno, meni je to takodje neverovatno ali moguce je da raketa moze da se lock-uje na siluetu izabranog objekta i onda platforma/avion moze da se udalji. U stvari, pre neki dan se na Telegramu pojavio Su-34 koji navodno upravo ispaljuje upravo ovu raketu, ne moze se proveriti ali se vidi da vazduhoplov ispaljuje i odmice se, pravi par ostrih zaokreta i sve vreme izbacuje mamce, pri tome leti jako nisko… Dakle, zbog cega jedan Su-34 mora da se spusti nisko da bi dejstvovao raketom sa tv vodjenom glavom koja navodno moze pogadjati ciljeve na 30 km udaljenosti? Tu prosto nema logike.

ni

uneses sliku sa saatelita mete..program uporedi unetu sliku sa onim sto vidi na kameri…..duzinu sirinu okolinu odzake ako je kuca npr itd….program potvrdi cilj i pogodi ga….to imas u danasnjjim igricama simulacija sto mislite da nema vojna tehnologija takav softver….

Be

Ovo odmah Ukrajini donirati i traziti 3 eskadrile ceka treba od NATO proizvodjaca

✌️🇺🇦

Odgovori
Ai

Koliko god ja bio protiv, ima ova tvoja logike.
Kako god okrenes …

Ne

Bez uvijanja. To je logika secikesa. Kad nismo imali avione Rusi i Belorusi donirali. Sad daj oružje da isti ti Rusi i Belorusi ginu. Imaš li ti čoveče iole morala kad tako nešto pričaš. Samo dokazuješ da ti niko nikada ništa ne treba da da. Sad si se najeo i napio i baš te briga za prijatelje. Imaš ti nove prijatele. E zemljo gde i među kojim ,,ljudima,, mi živimo. Hvala i Rusiji i Belorusiji što imamo šta da nam čuva nebo i što imamo iole šta da pokažemo

Sr

@Beduin
Mi cemo, bar jednom u poslednjih 100+ godina da ne ucestvujemo u nekom ratu.

Podrzavam zvanicni stav republike u svakom mogucem pogledu, kao i vecina gradjana.

Mi

@Srbofil
Slažems se 101%, …jedino što ovaj put nećemo ni učestvovati i zbog toga opet ćemo ga fasujemo.

@Beduin
Ako to uradimo Putin ce da nam donira salvu Kinžala po Beogradu na vodi i to ekspres hipersonicnom poštom preko NATO clanica. Ono kao izvinte nije moglo vozom ili Iljušinom ..sankcije jbg :-).

Be

Nenade, naravno da imam i morala i odgovornosti vise nego ces ti sve skupa sa svim istomisljenicima ikad imati

Be

Srbofil…to bi bilo tamo negdje onda cirka oko 2099…………
ako sve prodje kako treba

Mi

Beduin😄😄😄 možda ipak bolje da menjamo staro za novo npr . 2eskadrile SU30SM i 1 SU35S 😁😁😁

Be

@Falcon

Ako ce mo tako, onda je Orao bio moderniji nego Mig-29, jer je koristion raketu Maverick.

Sto se tice naoruzanja ni danasnje, modernije variante F-16 nisu nesto puno napredovale Aim-9, Aim-120 AMRAAM, TV vodjene bombe, itd.
Naravo, sto se tice komunikacije, ometanja, komfora za pilota, itd. tu su daleko od ovog Miga-29SM.

Nama je bitno da imamo ispravne avione, ispravan radar i rakete srednjeg dometa (R-77 i R-27ER). I vazno je da ce mo imati moderne radare na kopnu koji ce usmeravati i upozoravati nase avione.

Sve to od 1999 nismo imali! I prije 1999 nismo bili ni blizu ovoga sad.

Za 10 godina svakako dolaze novi avioni.

Odgovori
Pe

@Beli To bi bilo tacno, kad bi ove sad MiG-29 poslali vremenskom masinom u 1999.
Ne ide tako; morate porediti nas avion, MiG-29, sa nivoom tehnoloskog razvoja u isto to vreme, a ne sa 1911 ili 1945 ili 1999.
MiG-29 vojske Jugoslavije 1999 su bili stari svega 10 godina i nisu bili toliko prevazidjeni kao danas.
Za proteklih 20-i kusur godina tehnologija se razvila.Kako bi modernizacija, koju su izveli Rusi, (a znamo da Rusi kasne za zapadom) dostigli i prestigli pocetnu zastarelost MiG-29 u odnosu na zapadne avione, a onda jos dostigli i razvoj zapadnih aviona od 1999-2022? Nikako.

Yr

Ameri i Rusi su do 1991. igrali igrice pa su se stizali i prestizali. Mig-29 je u vreme kad se pojavio bio korak ispred US konkurencije. Samo proverite kada je ko uveo na serijski avion Helmet Mounted Sigth, ko je imao V-V rakete većeg dometa 1989.-e i ko je imao i možda i još uvek ima bolju raketu kratkog dometa. Malo proguglati kad se pojavila R-27 a kada AIM-120 i šta je nosio F-16 do polovine 90-ih od V-V raketa. Uporediti šta je mogao F-16 AIM-9 protiv Mig-29 sa R-73 i Šmelj-om. Kao višenamenska platforma nikad nije parirao ali kao V-V u mnogo čemu i u dobrom delu operativne upotrebe bio ispred F-16. Ono što smo mi uradili je najrazumnije moguće rešenje. Dobiti pristojnu platformu za max 10 godina prelaznog perioda, potrošiti relativno malo novca i izvući maksimum od aviona koji već imaš uz dovoljno vremena da se pređe na novu platformu kad ova ode u večna lovišta. Vrlo, vrlo racionalna odluka našeg RV. Uostalom pogledajte šta imaju u okruženju od platformi i naoružanja i u kojim količinama. Šta imaju a ne šta su naručili. Dal’ se više tresti od rumunskih F-16 starijih od ovih Migova, mađarskog Gripena sa „čudom od rakete“ Maverikom koji mi „nikad videli nismo“ ili bugarskih 29-ki ili hrvatskih kečeva. Ovo je sasvim pristojno za narednih 5-7 godina minimum.

Zi

Petrovic Dusan
Bolje iskusan pilot u Mig29 nego neiskusan u Rafalu.

Bo

Ovo je sada sasvim solidan avion, i odlican za nas. Sluzice jos desetak godina, a za to vreme cemo obuciti dovoljan broj mladih pilota, koji ce dobiti veliko letacko iskustvo, na visenamenskom avionu 4 generacije, sto je i bio cilj. A zatim prelaz na glanc novi avion.

Odgovori
Do

Mene vise zanima koliko ce posle ovih modernizacija biti razlike u svim ovim varijantama? Ili ce iako su izvorno razliciti ipak na kraju svi biti identicni?

Odgovori
La

Ovakvog aviona da se ne postidi ni USAF.
Ozbiljna ptica, još opasnija nego što se javnosti predstavlja. Siguran sam da je bolji i od Mig35, jer mi smo stara škola koja na istočnu tehniku, zna da budži što šta zapadnog porekla. Nas je 1999 spaslo upravo to što smo kombinovali istok i zapad.

Odgovori
Re

Sve ovo logicki vodi da bi novi avion trebao biti Mig35. Koristi sva ova oruzija i orudja, mehanicari i piloti bi imali malu preobuku, samo bi trebalo dodati najnovijeg naoruzanja. Bolje za iste pare kupiti 48 ili cak 60 novih Migova, nego 24 polovna/nova preskupa Rafala. Za nasu malu zemlju u sukobu kakav smo imali je znacajniji kvantitet, nego kvalitet.

Odgovori
Bo

Rusija će dugo biti pod sankcijama zbog ukrajne i pitanje je da li će moći da napravi migove.
I ovo helikoptera što smo poručili pitanje za koliko godina će biti u stanju da nam isporuče.
Drugo mi smo u okruženju NATO zemalja. U ratovima u kojima smo bili Rusija nam nije mnogo pomogla zbog našeg okruženja.

Jo

Rusija će moći da napravi avione, bez obzira na sankcije. Neke stvari će biti rešavene drugačije, neki delovi će doći iz Kine, ali ne treba imati nikakve iluzije da će sankcije zaustaviti rusku namesku industriju.

Rusija dugo vremena neće biti u mogućnosti da izvozi naoružanje, i to ne radi sankcija, nego radi toga što će biti potrebno da obnovi ono što je izgubila u ratu.

Mig-35 je osuđen na propast, jer nema tržište.

Pe

@Jordan Niste u pravu-Po analizama samih Rusa, da bi ostvarili domacu produkciju, trebalo bi da Rusija u 3-4 godine napravi skok koji je Taiwan napravio za 30 godina uz pomoc Amerike.To je neizvodivo, pre svega jer se Rusija razvija sporije od Taiwana, i nema niciju pomoc.
Svakako postoji neka zaliha kupljenih delova za sklapanje Su-30 i Su-35, ali ce to potrositi.Kada bi tako lako bilo“staviti iz Kine“-na bi Kina kupovala od Rusa ruske Su-35, iako sami Kinezi proizvode domacu kopiju Su-27 i Su-30.
Prakticno gledacemo kraj ruske vazduhoplovne industrije, a vlasti ce i to objaviti kao „pobedu“.

Yo

Lepo zamišljeno i odrađeno – ali su se u međuvremenu bitno promenile okolnosti – pa se sada i zvanično radi na nabavci i Rafala i Tajfuna…
Opstala je avijacija, piloti se obučavaju – i to je verovatno maximum koji se iz ovoga može izvući – uz povećane sposobnosti samih aparata.
Najlepši avion po meni i voleo bih da smo npr. kupili licence i mašine da ga sami pravimo i budžimo – da ga približimo Mig 35 od koga su Rusi odustali jer imaju drugačije potrebe i bolje aparate, a nama bi lego ko kec na 10 – jer imamo uhodanu obuku, infrastrukturu, simulatore. Još pomoćnik ministra izjavi da na Orlovima imamo i komponente sa Rafala…
Koliko mi se sviđa – da sam aviomehaničar – ne bih izlazio iz kanala…. :)

Odgovori
Iv

Ti si druže kao ja.Zadnji sam otišao sa Bataje,žena i deca kukaju šta više buljiš u jedan te isti avion pola sata.Ja da mogu da vratim vreme samo mehanicar na 29tki.A zamisli tek Suške ili mig 31,nema lepšeg posla na svetu.

Pe

@Yoda Napokon se jednom sa Vama slazem-MiG-29 ima zaista lep oblik, i to je rezultat rada stotina hiljada inzenjera i instituta u SSSR, zemlji koja je ulagala jako mnogo u nauku i tehniku, matematiku i td
Ako vidite danasnju Rusiju-korumpirano drustvo koje samo gleda da digne pare i kupe sebi jahtu i stan u Londonu, takva dostignuca izgledaju kao iz druge epohe.Upravo zato nije bilo realno da naprave modernizaciju Mig-29 koju je,svakako,ovaj avion zasluzio
MiG-29 bi znacajno bolje prosao da je SSSR potrajao jos 5-10 godina – na primer, Su-27 su uspeli da podignu na Su-30 i naprave Su-34 poslednjih dana SSSR, 1991, a do MiG-29 prosto nisu stigli.

Yo

Zapostavljena mašina u svakom pogledu od samog njenog nastanka, a sada, pored svega onoga iz Suhoj familije – besmisleno im je da je unapređuju…

Pe

@Yoda Ako pogledate zamisljene tehnicke karakteristike MiG-35 i Su-57, pocevsi od AESA radara do novih motora, i „stealth“ odraea na Su-57-videcete da Rusi jos nikad nisu zapravo proizveli nista slicno.
I jedini razlog odustajanja od MiG-35 i Su-57 je nesposobnost ruske tehnoloske grane da isporuci takav avion.Zato i vojska nece da kupi vise od par komada, jer ipak nece macku u dzaku, i radije ce leteti na pouzdanim Su-30/35.

Pr

>> i radije ce leteti na pouzdanim Su-30/35.

Pri tome je svrha Su-30 potpuno nejasna osim ako nije cena pa moze vise da ih se dobije od Su-35 za iste pare (a i prevozi jednog putnika).

Ba

Svakako je Mig 29sm veliki skok u odnosu na ono što smo imali, ali meni je najveći utisak ostavila činjenica da su ovog puta, u odnosu na 2017 godinu, kada su isto dolazili pred publiku, ovog puta iz Migova izašli piloti u proseku 15 godina mlađi.

Odgovori
De

Ipak avioni su stariji od pilota..

Ma

Moram da se slozim sa konstatacijom prava istina. .svi koji misle da su nezamenljivi grese…
Treba da dodju do izrazaja novi letaci i tehnicari.
Oni koji pricaju o tehnickom kosmaru zbog prijema nove tehnike ocigledno nisu radili na j 22…
350 magistara je bolje zivelo na racun ovog naroda a napravili su logisticki kosmar zadnjih 35 godina ekspoloatacije ORLA.
Kolege koje su radile i koje rade znaju o cemu pricam.
Tako da je ovo ogro.an skok u tehnickom smislu a i operativnom.
Mogucnost dejstva sa bezbedne daljine i prezivljavanje u vazdusnom dejstvu..to nismo imali.
Ovo je samo stepenik ka boljem sutra….

Pr

>> Mogucnost dejstva sa bezbedne daljine i prezivljavanje u vazdusnom dejstvu..to nismo imali.

A sad imamo? Kojim to sredstvima i sa kojih platformi se dobila ta mogucnost? Hvala.

ma

Urade modernizaciju i kao da je zabranjeno da ih prefarbaju u neku bolju shemu da izgledaju bar malo svezije i vizuelno. Svakako odlicno za RV i da sto vise budu u vazduhu. Za sledeci avion bi pozeleo nesto tipa jednomotorac kao sto je JF17 block III i da sa dve eskadrile imamo RV koji je primeren budzetu i mogucnostima ove zemlje. Nikome ne stajes na zulj takvim avionom niti provociras a veoma si operativan.

Odgovori
Bo

I ja se slažem da bi nam bio primereniji jednomotorac zbog troškova, nešto kao gripen.

Fe

@Yoda
Koliko je uspeha MiG-29 imao protiv Suhoja? Njega je zemlja proizvođač izbacila iz upotrebe – u RF u V-V segmentu 29 služe samo kao aggressor force na vežbama, a 29M i varijante isključivo za napade na ciljeve na zemlji.Najskuplja je neupotrebljiva avijacija – svi avioni su “najbolji” sve dok stvarno ne zatrebaju. Tako je ranije i MiG-21 bio “odličan” “za naše potrebe”, pa se desila ‘99-ta.

Odgovori
Yo

Ne sporim ja inferiornost MiG 29 u odnosu na nove avione, niti potrebu da se podnovimo nečim adekvatnim savremenim potrebama – sve to stoji – ali se isto tako sećam i ocena da je avion koji se pokazao najkorisnijim tokom agresije ’99. bio Orao – pravljen po specifikacijama prema aktuelnim potrebama.
Ako je nabudženi MiG 21 dobar i za velika vazduhoplovstva – kakav bi tek bio tako nabudženi MiG 29?
Trebaju njemu jači motori, veća nosivost, radijus i sl., ali bi takav rešio štošta i u našim okvirima, a možda bi se i neke parice zaradile…

Mi

Da je za male pare nije,250 mil$ Još malo da se dodalo i mogli smo kupiti 10 mig35 ili 6 SU30 ili miraž2000 10 kom J10….ili još jedan divizion FK3 i rešiti PVO i zaključati nebo . Ovako imamo eskadrilu aviona koji se može uporediti sa F16 blok 30 koji i nije nešto.LA avijacija je i dalje na nivou 99 samo joj je dodata mogućnost delovanja po zemlji.Da nemamo preko 20 Orlova bilo bi opravdano ovako čemu to?? A lovačke sposobnosti su za mm poboljšane, i dalje u potencionalnom sukobu sa F16 blok 70 , F15 ,Rafal f3,4 ,Tajfun, SU30,35 ,Gripen 3,4,F35,F22 je beznadežno inferioran!!!!! Naravno sad će skočiti svi kao ugasila bi se LA avijacija. Naravno da nebi svi ti migovi 29 su bez problema mogli raditi airpolice bez ikakvih poboljšanja. I isto bi trajali do kraja 2030.. A pare ne bismo stucali u ladu samaru nego u nešto što nam stvarno treba.

Odgovori
Dr

Polako odmah pa mečka.Biće i ona al prvo Golf.

Ne

Realno sta znaju oni sa cvarcima na uniformi trebalo je tebe da pitaju, vidi se da si strucan i upucen i da znas sta je hitnije.

Sr

Milos S
Za 250 miliona mogao si kupiti 4-5 Mig 35 i to bez delova i naoruzanja. Ovako za 250 miliona si dobio 14 ispravnih aviona sa rezervnim motorima, delovima, remontovani, modernizovani, modernizovani radari, sredjena infrastruktura, i gomilu naoruzanja za isti. Ovo je vise nego jeftino.

Pe

@Srbijanac Pre svega, MiG-35 se uopste ne proizvodi i ne prodaje.Ikad je napravljeno nekih manje od 10 probnih primeraka,i nijedan nije u eksploataciji do dan danas.
A kad pominjete „remontovano i modernizovano“ sovjetsko naoruzanje koje je pravljeno da prezivi prvih 10 minuta konflikta sa NATO…jasno je da to nikada nije pouzdano kao novo, niti tehnicki savrseno kao zapadno oruzje, jer je SSSR kasnio u preciznoj mehanici za zapadom (na primer, zato je na ruskim avionima resurs motora vise puta kraci, trenje deluje, manja preciznost izrade)

Bl

Malo povratka u realnost ne bi skodilo. Pojedinci ovde komentarisu kao da se spremamo u najmanju ruku za rat sa Ukrajinom. Na nasem lokalnom planu ovo nam ipak obezbedjuje adut u ruci za razne vrste pregovora i nekakvu zastitu nasih interesa. Necemo da vodimo rat sa NATO.

Odgovori
Fe

@Bleki
Ni ’99-te nismo mi hteli nego su neki ustanovili da smo preslabi i kao takvi odlicni za razna slanja signala nekima vecim od nas. Odgovor je stigao sada – ovo u Ukrajini.

Simbolicna vojska – da bi se imala, da bi bila veca od susedske ne sluzi bas nicemu – treba da bude dovoljno velika da se intervencije ne isplate, a to bez sposobnosti da se udari po protivniku na njegovoj teritoriji nije izvodljivo. Sta ti vredi sto si se „odbranio“ kad si ti porusen i demoliran 100% a druga strana samo elegantno ode negde drugde… Npr intervencija u Libiji – da li neko zna koji je bio povod? To se ne zna, ali se lepo vide posledice, i tek ce da nastave.

Le

Многи погрешно тумаче члан 5 Нато пакта. У случају да неко нападне чланицу Нато пакта активира се заједничка одбрана итд. У случају да чланица Нато пакта нападне другу државу ( нпр Турска Кипар) члан 5 се не активира, тј. није обавезујући. Србија јесте већином окружена чланицама Нато пакта али то не значи да ће ако једна од чланица да изврши агресију на Србију сви да учествују. Толико, наравно надам се да до никаквог сукоба неће доћи.

Mi

@Nenadm realno i oni sa čvarcima greše i prvo se konsultuju sa vojnim analitičarima pa tek onda odlučuju šta i kako. Ovde što se tiče konsultacija izgleda je bilo ko na pijaci. Ko koga zzzz…

Pe

@Feline Ne vidim kakva je veza intervencije NATO zbog rata na Kosovu u Srbiji 1999, i ruskog upada u Ukrajinu 2022.
Rusija je 2014 upala u mirnu zemlju , aneksirala Krim, izazvala rat u Donbasu, zatim 2022 pokusava da vrati Ukrajinu pod kontrolu Moskve, i trajno okupira tu zemlju.
NATO agresija imala je za cilj izbacivanje srpske vojske sa Kosova posle tri godina etnickih sukoba izmedju Albanaca i Srba.Ali ne „zauzimanje Srbije“ i posebno nisu hteli da prikljuce Srbiju Americi ili EU – nazalost.
U Libiji ce Gadafi vojnim avionima ubijao svoj narod, i UN izgladao zonu slobodnog leta.Niko nije bio protiv.

Sr

@Feline
Nasa drzava nema ekonomiju da podrzi nikakav prolongiran konflikt. Nemamo fabrike, nemamo dovoljno energenata, nemamo luke, logistiku, preduzeca, pristup finanijskim tokovima, devizne rezerve, jak izvoz, neku veliku ulogu u medjunarodnoj trgovini, niko ne zavisi od nas itd.

VS nije simbolicna. Njena uloga je definisana i spram uloge se grade sposobnosti.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor