Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

27. feb 2025

Srpski vazduhoplovni inženjer ima rešenje: Pretnja asteroida „2024 YR4“ i moguće strategije odbrane planete Zemlje

26. feb 2025

[IDEX 2025] Ruski helikopteri izložili flotu svoje novije civilne ponude: Ka-32A11M prvi put prikazan u Abu Dabiju

22. feb 2025

EKSKLUZIVNO: RV i PVO Vojske Srbije na Batajnici ima petnaesti MiG-29

21. feb 2025

[IDEX 2025] Ministarstvo odbrane Srbije potpisalo Memorandum o razumevanju sa Talesom

20. feb 2025

[IDEX 2025] Proizvođač PVO sistema Pancir ekskluzivno za Tango Six: Srbija bi uz minimalne modifikacije i obuku mogla brzo da usvoji novi Pancir SMD-E

20. feb 2025

[IDEX 2025] Vreme je da menjamo nazive kineskih dronova u RV i PVO, izložena i planirajuća bomba FT-6

19. feb 2025

[IDEX 2025] Rusi su se vratili

18. feb 2025

[IDEX 2025] Tango Six na najvećem sajmu naoružanja i vojne opreme na planeti: Srbija i zemlje regiona izlažu, Rusiji dozvoljeno da se vrati pod reflektore

17. feb 2025

Alžir najverovatnije prvi strani korisnik ruskog borbenog aviona Su-57, hoće li ga nabaviti i Indija?

14. feb 2025

Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025
Rumunija potpisala ugovor za još 32 polovna F-16, bugarski parlament odobrio kupovinu dodatnih 8 novih Block 70
Realizovanjem novih nabavki, Rumunija će imati 49, a Bugarska 16 F-16 / Foto: MO Rumunije

Rumunija potpisala ugovor za još 32 polovna F-16, bugarski parlament odobrio kupovinu dodatnih 8 novih Block 70

Ministarstvo odbrane Rumunije saopštilo je u petak 4. novembra da je istog dana u sedištu državne kompanije Romtehnika potpisan ugovor o kupovini 32 borbena aviona F-16 od vlade Kraljevine Norveške. Kako se navodi, avioni će biti isporučeni u konfiguraciji M6.5.2, zajedno sa rezervnim motorima i logističkim podrškom, vrednost ugovora je 388 miliona evra, njegova realizacija trajaće tri godine, a prvi avion će biti isporučen krajem 2023. godine.

Avioni će biti isporučeni Rumuniji u operativnom stanju, sa raspoloživim resursima koji će rumunskom ratnom vazduhoplovstvu omogućiti njihovo korišćenje u periodu od najmanje 10 godina, odnosno tokom prelaznog perioda do dolaska aviona 5. generacije. Ugovor je definisan i realizovan uz podršku vlade Sjedinjenih Američkih Država, a u tom smislu, vlada Rumunije je poslala vladi SAD „Pismo zahteva“ za koje se očekuje da dobije odgovor do kraja godine.

Rumunski F-16AM i BM su trenutno na MLU standardu M5.2R, uskoro će biti dovedeni na nivo M6.6 / Foto: Igor Božinovski, Tango Six

Ministarstvo odbrane Rumunije napominje da nabavka 32 aviona od vlade Kraljevine Norveške u stvari predstavlja transfer sposobnosti između dve zemlje članice NATO-a, kako bi se povećao odbrambeni kapacitet Rumunije i obezbedio njen doprinos kolektivnoj odbrani u okviru Severnoatlantske alijanse. Podseća se i da je saglasnost rumunskog parlamenta za pokretanje postupaka nabavki dobijena u decembru 2021. godine.

Rumunsko ratno vazduhoplovstvo trenutno raspolaže sa 17 aviona (13 jednoseda F-16AM i 4 dvoseda F-16BM) u MLU konfiguraciji M5.2R, koji će, kako je saopštilo rumunsko ministarstvo odbrane, biti nadograđeni u konfiguraciju M6.6. Dodatnom narudžbinom aviona istog tipa rešiće se problem zamene sovjetskih aviona MiG-21 za koje je, nakon što su bili prizemljeni sredinom aprila, ipak odlučeno da ostanu u naoružanju do sredine maja sledeće godine.

Dodatne američke borbene avione F-16 nabavlja i Bugarska, što je i bilo za očekivati obzirom da je već naručeno i plaćeno 8 aviona Block 70 što naravno nije dovoljno za eskadrilu. Sa 162 glasova ‘‘za‘‘, 49 protiv i 11 uzdržanih, bugarski parlament je takođe 4. novembra odobrio projekat investicionih troškova za realizaciju druge faze nabavke aviona F-16. Prethodno je nacrte međunarodnih ugovora sa SAD, u vezi one kupovine, privremena bugarska vlada odobrila 26. oktobra.

Ono što je zanimljivo je da su se na sednici na kojoj je nabavka odobrena mogli čuti argumenti predstavnika stranaka koje su bile protiv ovog posla. Tako se moglo saznati da američka strana prema ugovoru navodno može bez najave podići cenu 10 procenata, a uz najavu i više. Tu su potom tvrdnje da u ponudi dobavljača nigde nije naznačena cena rezervnih delova, da ni u prvom niti u drugom ugovoru nema klauzula o osiguranju kvaliteta aviona, rezervnih delova, odgovornosti dobavljača za nezadovoljavajući kvalitet i kazne za kršenje rokova isporuke. Pri tom se podseća i da je isporuka prvih 8 aviona već odložena, umesto 2023-24. avioni bi trebali stiči 2025. godine, a početna operativna sposobnost bi možda mogla biti postignuta 2026. godine.

Prvi paket sa 8 aviona vredan 1,256 milijardi dolara plaćen je odmah, drugi paket takođe sa 8 aviona koštaće 1,296 milijardi, i trebao bi biti plaćen u roku od 10 godina / Foto: Lokid Martin

Bugarski ministar odbrane Dimitar Stojanov izjavio je da je u ugovoru za drugih 8 F-16 planirana isporuka dodatnih rezervnih motora, dodatnih radarskih stanica, dodatnih nišanskih kontejnera i dodatnog naoružanja, i istakao da u ugovoru za prvu tranšu aviona nije bilo dovoljno naoružanja za svih 8 letelica. On je pojasnio i da će se avioni otplaćivati u ratama u periodu od 10 godina, kao i da se očekuje da će isporuka drugih 8 aviona biti obavljena 2027. godine. Ponuda za drugih 8 Block 70 koju su poslale SAD ističe 15. decembra, do tada bi dve zemlje trebalo da potpišu međunarodni ugovor o nabavci i da se izvrši prva uplata.

Stojanov je takođe naglasio da je potrebna prelazna platforma bez koje Bugarska neće moći da zaštiti svoj vazdušni prostor od kraja 2023. do 2029. godine. Odgovarajući na pitanja narodnih poslanika zašto je potreban ovaj projekat, odnosno nabavka i drugih 8 F-16, bugarski ministar odbrane je pojasnio da bi u slučaju da Bugarska ostane samo sa 8 letelica, u svakom trenutku mogla da računa na samo 6 aviona (naveo je da je uobičajno da operativnost na početku upotrebe sasvim novih aviona bude 70 posto), da bi od tih 6 aviona dva morala da dežuraju u sistemu PVO, da bi onda ostalo 4 aviona za redovne zadatke i obuku, a to bi značilo samo 50 sati naleta po pilotu godišnje, što je nedovoljno.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Ma mi smo jaci, 6 polovnih Migova platimo „ne manje od 230 miliona $“ a posle poklonjena 4 uvedemo sankcije Belorusiji.

Odgovori
Bo

Stojko
Dobro znas sta spadam u tih 250 miliona. Nikako nije tih 6 polovnih, vec svih 14, sa rezervnim motorima, naoruzanjem, modernizacijom trenanzera, zemaljska oprema , infrastruktura….da te podsetim da imamo po nekoliko paketa raketa za sve avione, a samo jedan paket raketa, za svih 14 aviona kosta 30 miliona. Tako da je ovo i vise nego povojno.

Re

Svaka čast,e to je prava nabavka i kvalitet i kvantitet

Odgovori
le

Kvantitet na papiru, a u stvarnosti ih nema…
A ovaj kredit od 10 gdina će biti kao Zepterov kredit kućanskih aparata, uplaćuješ rate i kada zadnju uplatiš onda ti isporuče…

Ovi Rumunski će stići, a ovi Bugarski nikad neće biti isporučeni. NIKAD

Re

Nadam se da si bio ironican ))

om

Kako izgleda ovaj F16 ljudi moji…svemirski brod .
Ovo mogu samo Ameri, Kinezi kopiraju a Rusi su još u prošlom stoljeću.
Onda mi rusofili prave usporedbe, Ameri su zakon, njihovi prastari F15 i kultni F22, dok im F35 poslije svih priča postaje ponovo najprodavaniji avion na planeti i to čiste pete generacije. Za to vrijeme mogu razvijati besposadne velike letjelice vođene umjetnom inteligencijom ako primat ne preuzmu mali dronovi….ako…ako.

Odgovori
67

Taj F16 tako nakrcan je glineni golub, negde u rangu Tornada po envelopama leta. Samo za V-Z operacije i to sa debelom pratnjom…
Sto se F35 tice najveci promasaj u savremenom RV, tkzv.ptica za sve koja je prepuna decijih bolesti, losa manevarbilnost, prevelik RCS i pored tkzv stelt tehnologije, mala nosivost…sa njim nemoguce je ostvariti vazdusnu izolaciju bojista, cesti kvarovi, preskupo odrzavanje, politicko uguravanje u ropske Nato drzave.
F15/F22 neprevazidjeni za VV misije.jos dugo dugo godina….sa druge strane Su35/mig 31 i PakFa kada se istanca ma da je pitanje koliko ce on bolesti morati da prelezi…

YP

Pa F35 je svakako najprodavaniji avion pete generacije jer drugi u prodaji i nemaju, tako da je konkurencija za navedeni model – niko.

Rumuni svakako pametno rade, ali iza svega ovoga stoji privreda koja je nekoliko puta jača od naše i to im ne predstavlja problem kao nama, tigru od papira.

le

SU57 vrijedi kao F35 i F22 zajedno… 22+35=57 ;-)

Sr

@677.trae
Two-bag Viper sa kontejnerom jeste CAT3 ogranicen na maks 4G, ali to nije zavareno, znate i sami. M6.6 u QRA konf. mogu nositi AIM-120D, najnoviji standard za Link-16, brz, agilan, a stiti ga Patriot sa kojim je uvezan putem Link-16. Ogroman izazov za svakog.

Mig-31 je zastareo i raspolozivost im je jako mala, SU-35 nema ni za 5 postenih eskadrila, a NATO aviona kao komaraca…

br

Pa i taj čarobni F16 je imao hrpu dječjih bolesti. To je normalno kada se radi o razvoju sofisticiranih sustava.

Fa

@ Srbofil

Ma kakav bre F-16 i AIM-120D, riganje saćastim lanserima u propinjanju radi povećanja dometa NRZ je taktika budućnosti.

Taj link da valja bio bi Link-1 a ne Link-16, zar ne?

Ček samo da vidiš kako će IDF i HAF prvi da krenu da vraćaju Falcone, samo da im 677.trae nacrta envelope na papiru od bureka i objasni im ukratko letne karakteristike glinenih golubova…

Ob

@Falcon

Zadatak iz fizike u skoli negde u Srbiji: Pod kojim uglom propinjanja i pri kojoj brzini/visini pilot VKS angarzovan u spec. operaciji denaficikacije mora da propne vazduhoplov tipa Su-57 da bi nevodjena raketa ispaljena iz stealth sacastog lansera sa leve obale Dnjepra pogodila bilo sta (bilo koga) u Hersonu?

Pa

Ho ho ho
Hoce li se uskoro pojaviti vedete f35 i f22 raptor kao vrsni komentatori sa nedostiznim rx umnim parabolama? Sa sve iz prve ruke ekspertizama?

Fa

@ Oblomov

Hahaha :)

A pitanje iz Filozofije će biti: zašto T-90 ima bolje letne karakteristike od Ka-52 :)

al

Zamenjuju 50 godina star avion sa 50 godina starim avionom koji je modernizovan..

Kakvi smo mi debili u ovom delu Evrope bolje i ne moze da nam bude..

Ameri kasiraju kako znaju i umeju.. M.I.C otvara sampanjac..

Odgovori
Mi

Ubedljivo najbolji posao rade Rununi po pitanju prelaska na moderne i veoma sposobne avione zapadnog bloka. Ovaj polovni F-16 modernizovan na M6.6 je zver za super jeftine pare da radi svoj posao u narednih 15-20 godina ladno. Šta je tu loše? Sve super i na vreme isplanirano od strane Rumuna. F-35 F4 je jedini prirodni korak dalje. Jedina opcija ustvari. Srecom pa nisu bacali pare na F-35 do sada na ove slabije varijante pune decijih bolesti i ograničenja, mnoge od kojih se nece ni modernizovati.

Pe

@altec Kako uopste mozete porediti sovjetski krs koji sad imaju kao MiG-21 ili Bugari sa F-16?
To nema bas veze, posebno jer su Bugari uzeli nove avione

Fa

@ Miloš77

Upravo tako. Iako intezivno rabljeni 40 godina, norveški Falconi su jedni od najbolje održavanih 16-ica.

Kongsberg Aviation Maintenance Services će sigurno pružiti visok kvalitet usluga u isporuci, obuci i održavanju Falcona.

Kako zavidim Rumunima :(

Sr

@Falcon
40 godina upotrebe dovodi neka ogranicenja, ali avion nije video igrica. Kada usvajas komplet nove procedure, naoruzanje, vezbas interoperabilnost, odrzavanje svega toga ne mozes previse vremena provesti u BFM/ACM viseci na 9G, bar ne za prvo vreme. S toga ovo uopste nije lose. Kao sto ni nasi 29SM nisu losi jer vojska, realno 30 godina nije letela i sad ce odjednom 200h godisnje na recimo Super Hornetima? Pa kako ne…

Dosta praske, pa novo. Steta sto u nasem slucaju to polovno je na granici upotrebljivog, ali sta je tu je, vise para nismo imali.

Te

Two very different approaches. Only time will tell which is the wright one. My logic tells me the Ro one is the right. But, maybe, I’m wrong and biased.

Odgovori
Sr

@Tedy
From the beginning I thought your approach made more sense. Yes, the planes are old, but you’ll get sufficient training, pilots and ground crew are already familiar with NATO procedures, you’re integrated with Link-16, all the while having sufficient capability, interoperability and in the meantime, you’ll transition to 5th gen.

Bulgaria is spending over 2 billion on a squadron of planes that, in essence, will only be marginally better than yours, granted brand new with less of a maintenance burden, but still…

De

I have change my mind and think the Romanian decision is correct for Romania as it allows Romania to keep 3 squadrons operational instead of buying far smaller numbers of newer aircraft.

Coupled with Patriots this represents more than a respectable deterrent against any threats from the amazingly incompetent Russian air force.

I also think the Bulgarian choice is fine for them as they are effectively replacing MiG-29 on a 1:1 ratio. They lose the 7 Su-25s but F-16C/D Block 70 is far more capable in ground attack and also offers longer range precision strike capabilities assuming the Bulgarians buy the right weapons.

Al

Što se tiče Rumunije, svaka čast. Avioni koštaju pa koštaju ali ovaj potez do prelaska na 5 generaciju je za pohvalu. Eto Srbija ipak ima na koga da se ugleda i to još u svom komšiluku, normalno shodno svojim potrebama i mogućnostima. Ovo sa isplaćenim raketama Mistral a ne isporučenim dovodi u pitanje i samu kupovinu Rafala. Ako Srbija krene u priču sa kupovinom istih može da očekuje iste ovakve probleme što po našu celokupnu bezbednost predstavlja veliki problem. Mislim da ovo što teraju Rumunija i Bugarska moguć scenario i za nas. Ipak smo mi u sveri Američkog uticaja tako da očekujem zanavljanje naše celokupne flote sa američkim avionima. Da ne uvredim braću koja drugačije razmišljaju, ja obožavam ruske avione i tehniku ali smo mi po svemu sudeći sve dalje i dalje od iste. Ali opet Srbija i srpski narod pre svega i na prvom mestu.

Odgovori
le

A Bugarska će kao da dobije avione? Pa ovo je gore hiljadu puta nego „Mistral sistemi“…

А

@Aleksandar

Куповина америчких авиона се једноставно неће десити из простог политичког разлога, што би то била огромна политичка авантура, коју Конгрес никада не би одобрио. Па чак и да неким чудом прође, читава набавка би била праћена различитим ограничењима са америчке стране.

@letač u pokušaju

Бугарска ће добити своје авионе, опусти те се. Буквално већ две године живимо у периоду великих проблема производње микрочивопа, те је самом због њих оправдано зашто ће достава и Мистрала нама и Ф-16 Бугарима каснити, а да не причамо о неким другим стварима.

Друго је питање шта ће бити са Ф-16 у бугарској служби када га добију, јер су Бугари до сада пали на сваком испиту по питању преласка са источне на западну технику.

22

Ovako treba da izgleda kad ti saveznik „pokloni“ nešto za preko 300 milki, a ne kao mi!

Odgovori
Yo

Nije toliko do Rusa koliko do vrhovnog komandanta…
Gotovo identični „princip“ važi i kada su u pitanju izgradnje puteva, rudarstvo i rente, subvencije…
Negde se ovce šišaju, a kod nas – deru…

Lo

Pare se znaju i zagubit.

Bo

Kad Bugarima stignu novi F16, Rumuniji ti polovni a Hrvatima Rafali, mi ćemo biti u ozbiljnom tehnološkom zaostatku za našim NATO okruženjem.
Od naše modernizacije nema ništa dok se ne donesu neke geopolitičke odluke.
Podržavam ideju da naše RV nabavi eskadrilu novih Rafale aviona.
Ali bez šire geopolitičke priče i našeg okretanja zapadu, nema ništa od toga.

Odgovori
Mr

Ne treba sada u ovim vremenima trčati ispred rude– potrebno je biti neutralan oko ukajinsko-ruskog rata. Samo akose ugledamo na jevreje, koji mudro šute i neeksponiraju se previše potom pitanju. Može bar jedan svjetski rat da nas promaši ;) U 3 sv. ratu će biti puno manji broj ljudskih žrtava nego u predhodna dva. Pretpostavljam da će to biti neki hibridni rat (raketno-informatički rat) koji će mimoići Srbiju.

Ob

>> potrebno je biti neutralan oko ukajinsko-ruskog rata.

Sta se tu ima biti neutralan? Na jednoj strani ceo civilizovani svet kojem civilizacijski i ti pripadas a na drugoj Rusija, Iran, S. Koreja, Kina u kojoj se Si upravo proglasio za dozivotnig predsednika (jer u Kini od njih milijardu i po nema nikog sposobnijeg da ga malo odmeni), Lukasenko itd. Ne znam sta bi ti tu cekao? Da ova ekipa zavlada svetom? Da Amerika i Engleska bidnu zemlja proleterska? Malo morgen

Be

@Bole Apsolutno se neće ništa promjeniti. Kada Bugarima, Rumunjima i Hrvatima dođe novi avioni biti će kao i do sada, tj. Srbija okružena NATO državama. Novi avioni ništa ne mijenjaju…

А

@Oblomov

Чињеница да нас запад од 2008. активно гура од себе, својим одлукама око Косова. Наша позиција је таква. Са западом не можемо због Косова (а то питање испада неће бити решено у некој скоријој будућности), док са истоком не можемо из бројних разлога. Тако да је нама у интересу да будемо и војно и потенцијално политички неутрални.

Pa

Mig 31 zastareo….
Daleka proslost u dalekoj buducnosti…
I naravno svemocni patriot…kraljevski

Odgovori
De

MiG-31 je izgleda jedini Ruski avion koji ima ikakvih uspijeha nad Ukrajinom.

Su-30/35 su se dokazali za vraga protiv Ukrajinskog PVO.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/11/08/russias-mig-31-crews-are-shooting-at-ukrainian-pilots-from-a-hundred-miles-away-and-the-ukrainians-cant-shoot-back/?sh=61fbd9795d06

Ze

Pa i nije bas na visini zadatka ,jeste nije zastario,ali problema ima sa radarima

De

Prije Februara 2022-e rekao bih da je Rumunski plan za 49 F-16AM/BM glupav i da zaista trebali pokusati kupiti modernije avione barem 4+ generacije ako ne i F-35.

A sada kako vidimo izgleda da je F-16AM/BM plus Patriot sasvim dovoljno zato sto Rusi nisu sposobni za ista.

Odgovori
F-

Tako to rade ozbiljne drzave i svaka cast!Bugarski Viper je bolji od bilo kog ruskog aviona jer je to sasvim nov avion.Mislim da je glupo uporedjivati ruske krseve sa americkim avionima jer jednostavno ne idu ni u istu recenicu…Ovo je recept i za nas,Srbiju.Okrenuti se Americi i Zapadu totalno.Ionako smo pod americkom interesnom sferom pa treba to iskoristiti na najbolji moguci nacin.Najvise bih voleo kada bih video na nasim aerodromima dve eskadrile najnovijih F-15 a bio bi srecan kada bi to bile i dve eskadrile F-16 Viper.Ipak su to najjaci avioni u klasi po svim parametrima…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor