Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Goran Memon za Tango Six: EDePro razvija dva tipa letelice, cilj je da „mock-up“ dvomotorne bude izložen na sajmu u Dubaiju

10. mar 2025

Konačan poslovni i finansijski izveštaj Dasoa za 2024: Još jedna uspešna godina, ostalo da se proizvede i isporuči još 220 Rafala

5. mar 2025

Američki ubica Jastrebova u Farnborou: Priča o tri zelene zvezdice

4. mar 2025

[ANALIZA] Nesreće V-22 Ospreja: P-faktor, prokletstvo tiltrotora i imperativa tehnološke superiornosti američke vojske

3. mar 2025

[IDEX 2025] Od streljačkog naoružanja do dronova: Srpska namenska industra na štandu Jugoimport SDPR-a

28. feb 2025
[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine
Drugačiji tretman od pustinjskog 1999. godine za jedan od najboljih USAF jurišnika / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[ANALIZA] Novi podaci o dejstvima Vojske Jugoslavije protiv USAF jurišnika A-10 „Thunderbolt“ iznad Kosova i Metohije 1999. godine

Tango Six uporno, već nekoliko godina, prikuplja nova svedočenja o sukobima na nebu tokom agresije na Jugoslaviju 1999. godine. Iako nismo telo države ni vojske, niti smo istoričari/istraživači, trudimo se da prikupimo nove podatke o do sada neobjavljenim pogocima, detonacijama koje su se dogodile blizu ciljeva koji su preživeli i naknadno sleteli.

Od rekonstrucije bombardovanja grdeličke klisure, izbegavanje četiri Neve lansirane na jednan USAF avion, mogućeg oštećenja bombardera B-1B, novih detalja o obaranju pukovnika Milenka Pavlovića, PVO gonjenja „Prowlera“, još jedne verzije bombardovanja RTS-a. Zatim smo analizirali učinke artiljerijsko-raketnih jedinica tokom rata, i sa posebnim zadovoljstvom kopali sve moguće podatke koji nam mogu reći da li je bilo još pogodaka aviona F-117A, i sa kojim raketama.

Potrudili smo se i da napravimo i Sveobuhvatnu lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine.

Konstatovali smo još ranije da nikada nije napisana detaljna analiza NATO dejstava u agresiji nad SRJ, bar u onoj meri u kojoj je to učinjeno nekih sedam godina nakon završetka 1. Zalivskog rata, kada su amerikanci napisali analizu toliko preciznu da su tabelarno prikazali svaki avion koalicije koji je oboren, teže oštećen i zatim rashodovan, pa čak i lakše oštećen i kasnije vraćen u upotrebu. Čak su naveli i kojim tipom sistema je letelica pogođena (protivavionska artiljerija, IC samonavođeni raketni sistemi, radarski navođeni raketni sistemi ili „iz drugih i nepoznatih razloga“). Ovo „iz drugih i nepoznatih razloga“ je najčešće bilo pogađanje savezničkih aviona u vazduhu od strane iračkih lovaca, pa tako i amerikanci teška srca priznaju jedan (a možda ih je bilo i više) gubitak F/A-18 Horneta u vazdušnoj borbi sa iračkim lovcem sovjetske proizvodnje tipa MiG-25.

Prinuđeni smo da se služimo onim analizama i zapisima koje imamo sa Zapadne strane, nekim našim analizama i procenama i naravno materijalnim dokazima, u nadi da će se pojaviti novi dokazi ili pak svedočanstva određenih zanimljivih događaja iz tog perioda. Perioda herojstva, znanja i truda da se narod na zemlji odbrani.

„Krpljenje“ jednog od najboljih USAF jurišnika

Nikada se nismo detaljnije bavili veoma široko korišćenim i veoma opasnim američkim frontovskim bombarderima A-10 „Thunderbolt“, koji su, pogotovo u rejonu Kosova i Metohije i juga centralne Srbije, ali pri kraju rata i u bokokotorskom zalivu u rejonu poluostrva Luštica i na jadranskoj obali kod Ulcinja sejali strah, ali i municiju sa osiromašenim uranijumom. Pored toga, korišćen je i u CSAR misijama evakuacije i spašavanja oborenih pilota. Avion je podzvučan, veoma dobro oklopljen i sa prepoznatljivim motorima, razdvojenim i smeštenim sa gornje leve i desne strane. Opremljen je rotacionim topom GAU-8/A kalibra 30 mm i može biti naoružan širokim spektrom vođenih i nevođenih avionskih bombi, kasetnih bombi i navođenih projektila vazduh-zemlja.

Ovaj avion je bio toliko neprijatan za kopnene snage Vojske Jugoslavije, da je u jednom trenutku na području Kosova i Metohije čak, nezvanično, dat prioritet jedinicama PVO da se svim raspoloživim sredstvima posebno koncentrišu na ove letelice koje su nanosile gubitke u tehnici i ljudstvu snagama Vojske Jugoslavije.

U tom smislu je i zanimljivo analizirati, koliko se to može u jednom tekstu, borbu između jugoslovenskih artiljerijsko-raketnih jedinica PVO i američkih frontovskih bombardera A-10A.

Nosivost, borbena žilavost i spuštanje nisko, tamo gde je akcija / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

U tome će nam pomoći i podaci iz dostupnih publikacija sa Zapada, a koje govore o gubicima među ovim avionima, iako, podsećam, ove podatke ne treba uzimati kao potpune, jer detaljna analiza sa strane NATO-a nikada nije u suštini urađena. Ili to nama, kao u slučaju Srbije, nije poznato.

Tako se u publikaciji “NATO Air War for Kosovo: A strategic and operational assessment” može pronaći podatak da su tokom 78-dnevnog vazdušnog rata nad SRJ, pogođena četiri aviona A-10A od kojih su dva pogođena, kako se navodi protivavionskom artiljerijom ali nisu oborena. Jedan je pogođen IC samonavođenom raketom u jedan od motora i prinudno sleteo na aerodrom Petrovec u Skopju, dok je još jedan avion pogođen „mobilnim raketnim sistemom PVO“ ispod kokpita pilota, ali se projektil, kako se navodi, nije aktivirao i letelica je prošla sa lakšim oštećenjima konstrukcije.

Pre nekoliko dana se pojavio podkast na izuzetnom YouTube kanalu nekadašnjeg aktivnog pilota-oficira USAF-a gde smo, ponovo, primetili jedno interesantno svedočanstvo.

Pukovnik G. Hall Sebren mlađi, zamenik komandanta Centra za održavanje američkih vazduhoplovnih snaga u ovom podkastu priča o tome kako se održavaju borbeni avionu u USAF-u i samo zbog toga vam preporučujemo da ga u celosti preslušate.

Sebren je kao mlad poručnik učestvovao u operaciji „Saveznička Sila“ 1999. god nad tadašnjom SRJ u sastavu 81. Lovačkog puka (81. Fighter Squadrom FS) koji je u svom sastavu imao avione A-10A. Pukovnik prepričava da su dve letelice A-10 tokom obavljanja misije nad SRJ bile pogođene, kako on svedoči, protivavionskim raketama u motore, jedna letelica u levi, a jedna u desni motor.

Piloti ovih aviona uspeli su prinudno da slete, a motori su se, kako svedoči, rasprsnuli i letelice nisu bile borbeno upotrebljive. Inače,  radi o dva odvojena događaja (ne istovremena), ali se po daljem opisu može naslutiti da su letelice pogođene u (relativno) kratkom vremenskom razmaku jedna nakon druge. Dalje saznajemo da su pozvali u pomoć stručno osoblje iz sastava jednog od tadašnjih Pukova za borbenu logističku podršku, kojih je u to vreme bilo ukupno tri. Njihov zadatak je bio, kako pukovnik svedoči, da pronađu rešenje kako da „veoma polomljenu letelicu, ponovo vrate u letno stanje“. Pripadnici jedinice su na skladištima rashodovanih aviona i aviona koji čekaju na remont i opravku koje oni nazivaju „boneyard“ pronašli odgovarajuće motore i druge neophodne delove, skinuli sve oštećene komponente sa pogođenih aviona i izvršili zamenu sa ispravnim delovima. Zatim su vršene provere na zemlji, a potom i u letu i letelice su ponovo bile spremne za upotrebu.

Iz svedočenja pukovnika Sebrena, nije jasno da li su se letelice vraćale u misiju nad tadašnjom Jugoslavijom, pogotovo što je i sam konstatovao da je rat trajao „samo 78 dana“. Iz podataka koje sam uspeo da pronađem iz drugih izvora, bilo je potrebno 31 dan da se na letelici A-10 pogođenoj u motor 02.05.1999. godine,  izvrši zamena motora, što je značilo nekih 4-5 dana pred potpisivanje Kumanovskog sporazuma i prekida bombardovanja.

Za drugu letelicu, nemamo vremenski okvir kada se dogodilo pogađanje, ali iz priče američkog pukovnika možda se može naslutiti da su obe letelice opravljane u istom periodu, tako da je verovatno da su obe popravljene pred sam kraj sukoba, ali je upitno da li su odmah krenule i u borbene misije, da li je bilo potrebe za tim i da li je korisno i opravdano tek opravljene letelice svega nekoliko dana od opravke odmah vraćati u borbenu zonu, pogotovo kada se očito bližio kraj rata, a Amerikancima (na žalost) ipak nije falilo ovih aviona da su bili primorani na tako nešto.

U knjizi „A-10’s over Kosovo@, autora pukovnika Kristofera Hejva i potpukovnika Fila Hauna, pominje se i opisuje pogađanje i teško oštećenje jedne letelice 02.05.1999. godine, ali se ne navodi da li se ona vraćala u zonu borbenih dejstava, što navodi na zaključak da najverovatnije – nije.

Dakle, iz ove priče pukovnika Sebrena, saznajemo da su dva aviona A-10 imala teška oštećenja motora i okolne konstrukcije letelice od protivavionskih raketa i da su krajnjim naporom logističke jedinice vraćena u letno stanje.

Šta kažu naši izvori?

Kao što sam rekao, borba protiv aviona A-10 je u jednom trenutku, posebno nad područjem Kosova i Metohije, postala posebno važna za naše jedinice PVO, ali i za druge jedinice kopnene vojske koje su morale tražiti načine da se sklone od pogleda ovih „ubica sa neba“. Sve artiljerijsko-raketne jedinice PVO stacionirane na području KiM i juga centralne Srbije gde su ovi avioni najviše korišćeni, imali su posebnu želju da baš ovaj avion pogode i obore nad našom zemljom.

O tome postoje i neka svedočanstva sa naše, ali i sa američke strane.

Prema podacima naših sistema radio-elektronskog izviđanja, 16.04.1999. godine jedan od aviona A-10A (81-0984 kodna slova SP), iz 81. FS, sleteo na aerodrom Skopje, a razlog sletanja je bio „pad pritiska goriva“.

Dana 02.05.1999. godine, jedna od baterija 4. diviziona 52. arbr iz sastava Prištinskog korpusa, raketom 9K32 „Strela-2M“ pogodila je, u reonu sela Klokot kod Gnjilana, američki jurišni avion A-10 „Thunderbolt“. Avion je pogođen u levi motor sa koga je otpala oplata koja se i danas čuva u jedinici kao trofej. Avion je prinudno sleteo sa teškim oštećenjem jednog motora na aerodrom Petrovac. Za ovaj avion se tvrdi, kako sam ranije naveo, a prema podacima koje sam pronašao pre više godina, da su oštećenja otklonjena i novi motor i delovi ugrađeni nakon 31 dan od prinudnog sletanja, (prema izvorima iz knjige “A-10s over Kosovo”, avion je opravljen nakon “manje od 30 dana”)  svega nekoliko dana pred kraj rata.

A-10 pogođen 02.05.1999

Artiljerijsko-raketne jedinice PVO tadašnje Vojske Jugoslavije, pogodile su još jedan A-10 iznad teritorije Kosova i Metohije i to dana 11.05.1999.

Izvor se može pronaći i u domaćim publikacijama, ali za ovu analizu ja ću opet koristiti američku publikaciju, knjigu „A-10s over Kosovo“ i izjavu tadašnjeg kapetana-pilota Krisa Šorta, koji je pilotirao pogođenim jurišnikom.

Inače, kapetan Kris Šort je sin tadašnjeg komandanta vazduhoplovnog dela operacije Saveznička Sila generala Majka Šorta, a danas je i sam brigadni general američkog vazduhoplovstva. Tokom penjanja, kapetan Kris Šort je osetio „udarac“ na donjoj strani trupa aviona, iza svog sedišta. Kao mera samoodbrane i njegova letelica i letelica u sastavu pare, izbacile su IC mamce. S obzirom da su oba aviona bila upravljiva, letelice su nastavile do tankera, tankirale se i nastavile misiju u kojoj su otpustile Mk-82 bombe na srpski cilj na Kosovu i Metohiji.

A-10 pogođen 11.05.1999.

Letelice su se potom vratile u svoju bazu „Gioia del Colle“. Kada su avioni bili u fazi razoružavanja, tehničko osoblje je na A-10 Krisa Šorta primetilo oštećenje sa donje strane trupa. Od pogotka projektila ili njegovih fragmenata, otkinuta je FM antena i primetno je veliko udubljenje na donjoj strani trupa sa crnim tragovima paljevine.

Projektil je očigledno eksplodirao veoma blizu letelice i kapetan Šort je sretno umakao.

U ovom slučaju se u američkim izvorima tvrdi da se radi o pogotku „mobilnog raketnog sistema PVO“, što bi mogla biti raketa sistema PVO Strela-10M, kako se uglavnom navodi u zapadnim izvorima, ali koja se nije aktivirala. Ipak, ne treba isključiti ni mogućnost da je letelica pogođena granatom iz protivavionskog topa koja je samo odskočila od trupa letelice i nije probila trup.

Dakle, od ranije smo već imali podatke iz naših i zapadnih izvora, ali i materijalne dokaze za pogađanje dva aviona A-10A i informaciju izviđačkih jedinica o prinudnom sletanju jednog A-10A u Skopje, dok smo sada saznali od pukovnika Sebrena detalje za pogađanje još jednog A-10A takođe u motor. Ostaje nam, prema američkim podacima još (barem) jedna letelica A-10A koja je pogođena, ali za koju nemamo detalje kako i kada se dogodila.

Takođe, treba napomenuti da je više artiljerijsko-raketnih jedinica PVO prijavilo pogađanje aviona A-10 iznad Kosova i Metohije te 1999. godine.

Nasilje nad A-10

Dana 01.05.1999 u popodnevnim satima, grupa aviona A-10 u pratnji SEAD avijacije F-16CG imala je zadatak uništenje opreme Vojske Jugoslavije u okolini aerodroma Slatina kod Prištine. Po dolasku u rejon, u 17:22 časova, 1. Samohodna raketna baterija PVO Kub-M iz sastava tadašnjeg 311. Samohodnog raketnog puka iz Prištine, lansirala je četiri rakete na nadolazeće A-10 uz korišćenje televizijskog optičkog sistema.

Četvrta raketa, lansirana sa drugog lansera je ostvarila stabilan zahvat i pratila cilj do eksplozije „u blizini aviona“.

Američki izvori iz pomenute knjige, kažu da je „avion A-10 pobedio projektil“ bez dodatnih detalja.

Nakon 10-15 minuta NATO avijacija (A-10 i F-16CG) vrši kontraudar po vatrenom položaju 1. baterije PVO sa pet avio-bombi i dve vođene rakete. Prilikom dejstava nije bilo povređenih. Lakše je oštećen RStON (radarska stanica osmatranja i navođenja) i UPPC (Uređaj za prenos podataka o cilju).

Po američkim izvorima, udarna grupa ide nazad na dopunu gorivom i naoružavanje i vraća se nakon 45 minuta pojačana sa još A-10 aviona i opet uz pratnju SEAD grupe u isti rejon. S obzirom da je 1. srb PVO Kub-M bila u velikoj opasnosti, u rad se uključila posada 2. Srb PVO Kub-M radi zaštite svojih drugova kojima je NATO avijacija zamislila potpuno uništenje.

U 18:32 časova, 2. srb PVO Kub-M na nadolazeću grupu lansira 2 protivavionske rakete.

Rezultat dejstva nije poznat ali se čula eksplozija u vazduhu. Po američkim izvorima, ne pominje se kako su „pobedili“ prvu raketu, ali se pominje da je druga raketa pratila jedan A-10 koji je manevrisao koliko god je to bilo moguće, a onda je raketa „promašila za oko 300 metara“.

Nedugo zatim, položaj 2. srb PVO Kub-M je gađan sa pet laserski vođenih avio-bombi. Lakše je ranjen komandir raketne baterije, a jedan vojnik, inače strelac na lakom raketnom sistemu PVO Strela-2M je nažalost poginuo.

Dana 2. maja 1999. godine, u rejonu sela Globočica, na Kosovu i Metohiji, formirana je grupa za zasedna dejstva koju su činili 4. srb PVO Kub-M iz sastava 311. srp PVO Kub, zajedno sa 3 PAT 30/2 mm Praga iz sastava lake samohodne artiljerijske baterije PVO istog 311. Puka. U ranim jutarnjim satima zaposeli su zasedni položaj i maskirali sredstva. U jednom trenutku grupa jurišnika A-10 započinje preletanje granice Srbije i Albanije u potrazi za jedinicama Kopnene vojske. Avioni lete relativno nisko. U tom trenutku 4. srb PVO lansira prvu raketu sistema Kub prema grupi jurišnika A-10, iznad kojih su leteli F-16 kao SEAD podrška. Nakon nekoliko sekundi, poleće i druga raketa. Rakete eksplodiraju u blizini aviona i oni za trenutak nestaju iz vidokruga grupe. Prema oceni rezultata gađanja na indikatoru daljine, impuls cilja se ubrzo rasplinuo. Pogodak! Ipak, nekoliko trenutaka kasnije, pojavljuju se jurišnici A-10 i počinju otvarati vatru na borbenu grupu. Granate su proletale između sredstava grupe, kako između RStON-a i dva samohodna lansirna oruđa, tako i između topova 30/2 mm Praga.

Grupa se hitno prebacuje u marševski poredak i napušta položaj samohodno prema ranije dogovorenom skrovitom zaklonu. U protivnapadu jurišnika A-10, ispaljen je veći broj granata, ali na sreću niko nije povređen i nije bilo štete na borbenim komponentama sistemima Kub-M i 30/2 mm Praga.

Pripadnici 250. raketne brigade za PVD Vojske Srbije vežbaju raketnim sistemom Kub-M na poligonu u Bugarskoj / Foto: Ratno vazduhoplovstvo Bugarske

Dana 17.05.1999. godine na avion A-10 dejstvovala je i raketna baterije Kub-M iz sastava 60. Samohodnog raketnog puka koja je bila premeštena na prostor Kosova i Metohije. Već po ustaljenoj proceduri i taktici koja se primjenjivala u uslovima potpune prevlasti neprijatelja u vazdušnom prostoru, u radu su koristili TOS (televizijski optički sistem). U datom trenutku, uočen je cilj na monitoru televizijskog optičkog sistema. Cilj je bio američki jurišnik A-10. Avion je dolazio iz pravca Albanije i preletao je upravo Šar planinu.

Operator nišanskog radara je uključio predajnik osvetljenja i po dobijanju gotovosti za lansiranje raketa, komandir baterije je lansirao raketu. Raketa je poletela i videlo se jasno da je imala vođenje, odnosno da se samonavodila na cilj, na osnovu navođenja radara i predajnika osvetljenja upravljačkom palicom televizijskog optičkog sistema. Avion A-10 je krenuo u manevar propinjanjem po visini. Raketa ga je sustizala i eksplodirala na granici zone uništenja. Nakon toga , posada je na monitoru videla i prijavila katapultiranje pilota. Avion je bio usmeren ka Makedoniji i uspeo je preleteti granicu. Posada je spakovala radar i lansere i sakrila se u očekujućem rejonu. Sredstva su maskirali granjem.

Nakon nekih pola sata do najviše sat vremena, veća grupa NATO aviona aktivno je nadletala prostor u kome je jedinica dejstvovala, jasno čekajući da se ponovo aktivira ili da ih pronađu tokom marševanja. Zato su mirovali i tek nakon nekoliko sati, a nakon što su NATO avioni odustali od potrage za njima, sredstva su pomerili na sledeći vatreni položaj.

Prema svedočanstvu očevidaca dejstva, pripadnika 311. Srp PVO Kub-M, raketa je eksplodirala sa zadnje strane aviona A-10A. Avion je počeo da pada pravo na dole, ostavljajući crni trag dima.

Raketna kreativnost

Za kraj bih izdvojio nekoliko posebno zanimljivih detalja, a tiču se gađanja aviona A-10 sa improvizovanim mobilnim raketnim sistemom PVO RL-4M, sa raketama R-73E sa dodatim motorom kao busterom radi povećanja dometa po daljini i visini, a smeštenim na samohodnu šasiju vozila Praga.

U knjizi „A-10’s over Kosovo“, pominje se aktivnost para jurišnih bombardera A-10A američke avijacije u misiji nad Kosovom. Autor pominje da se aktivnost odigrala poslednjeg dana rata, s obzirom da se, već znalo da će sporazum biti postignut i da će ovo biti poslednja borbena misija.

U tom smislu je tako i nazvano poglavlje u toj knjizi: „Poslednji dan za letenje – poslednja šansa za pogibiju“.

S obzirom na obaveštajne podatke koje su dobili od kolega iz AFAC misije, poleteli su u zonu jugozapadno od Prizrena, gde se navodno nalazila jugoslovenska artiljerija, oklopna vozila i tenkovi.

Nakon što su primetili formaciju u obliku konjske potkovice, drugi pilot u formaciji je dejstvovao po formaciji projektilima Mk-82.

Kako nije bilo nikakvog pokreta na zemlji, prvi pilot, vođa grupe iz formacije je odlučio da i on dejstvuje po „formaciji“ i to na istočnoj strani, projektilima Mk-82. Prilikom manevra izlaska iz napada i penjanja po visini, vođa para je naredio drugom pilotu da ponovo dejstvuje projektilima Mk-82, po zapadnoj strani formacije.

Baš kada se spremao da izvrši udar, drugi pilot je primetio lansiranje rakete zemlja-vazduh prema njima. Prekinuo je napad na ciljeve na zemlji i počeo protivraketne manevre sa izbacivanjem IC mamaca, a to je činio i vođa para.

Nekoliko trenutaka kasnije, primetio je raketu zemlja-vazduh kako proleće pored aviona vođe grupe i promašuje ga.

Uspeo je da primeti približnu poziciju „mobilnog lansera“, a karakteristično je bilo to da se dim još uvek nije potpuno razišao sa mesta lansiranja. Beli gusti trag rakete video se većim delom putanje kojom je prošla. Odmah im je bilo jasno da se ne radi o lakom prenosnom raketnom sistemu, nego o nečemu sa većim dometom.

Doneli su odluku da izvrše protivudar po mestu odakle se video dim od lansiranja rakete. Vođa para je po položaju dejstvovao topovima, a drugi pilot je zatim dejstvovao projektilima Mk-82 po drvoredu do saobraćajnice u blizini reona odakle je dejstvovano na avione, a gde bi se mogla nalaziti srpska vojna vozila.

Nakon izvršenih dejstava, vođa para je primetio eksploziju na zemlji, što je trebalo da bude potvrda da su nešto pogodili na zemlji.

Po povratku u bazu, prilikom analize misije, došlo se do zaključka da su verovatno pogodili „srpski mobilni raketni sistem PVO“, ali da će to teško moći da se potvrdi, jer „Srbi imaju običaj da sklanjaju pogođene i oštećene ostatke vojne tehnike“, te je potvrda na terenu teži posao.

Izneću podatke o dejstvima sistema PVO RL-4M koji su malo poznati našoj javnosti, a verujem da će biti zanimljivi i zbog lokacije baziranja ovog sistema na Kosovu i Metohiji, zbog ciljeva na koje su dejstvovali i datuma dejstava.

Naime, jedan samohodni raketni sistem PVO RL-4M bio je raspoređen na teritoriji Kosova i Metohije. Položaji su bili u reonu Prizrena, što odgovora opisu iz knjige američkih pilota.

Prvo gađanje, jedinica je imala 01.06.1999. godine, upravo na avion A-10A sa položaja nedaleko Prizrena. Na avion je, nakon ostvarenog zahvata svojom IC glavom, lansirana raketa R-73E sa dodatim busterom. Prema tvrdnjama očevidaca iz ove jedinice, raketa je pogodila levi motor aviona A-10A, na kome se navodno pojavio crni dim. Na isti avion, vatru je otvorila i artiljerijska jedinica PVO naoružana sa PAT L-70 Bofors kalibra 40 mm, a svedoci tvrde da je tom prilikom gustom vatrom topova, pogođena jedna laserski navođena avio bomba, odbačena sa A-10A.  Avion je ipak nastavio let u pravcu prema Tetovu.

Drugo gađanje izvršeno je 05.06.1999. godine na avion „Sea Harrier“ sa položaja južno od Prizrena, pored puta Prizren-Dragaš.

Treće gađanje izvršeno je dana 08.06.1999. godine, takođe iz rejona južno od Prizrena, ali se u izvorima ne navodi na koji cilj je dejstvovano, već se samo konstatuje promašaj. Ovaj događaj se sasvim verovatno podudara sa iznad opisanim svedočanstvom aktivnosti američkih pilota A-10A prilikom „poslednje šanse za pogibiju“, kako su karakterisali pomenuta dejstva u samom finišu rata.

Hteo bih na kraju da podvučem i to da su lake raketne jedinice naoružane lakim raketnim sistemima PVO Strela-2M i Igla i mobilni sistemi Strela-1M i Strela-10M, takođe dejstvovali na avione A-10, a brojna dejstva na ovaj tip vršile su i artiljerijske jedinice PVO naoružane topovima 30/2 mm Praga, 20/3 mm u više verzija i topovima 40 mm L-70 Bofors.

Stalno podsećam, a vidimo da se to i potvrđuje, da će vreme pred nama doneti izvesne nove informacije i pojašnjenja oko detalja vazdušnog rata nad tadašnjom SRJ. Kako se akteri sa obe strane bliže penziji, tako se i pišu nove knjige, memoari i sećanja, prave novi podkasti, video prilozi. Verujem da će se to nastaviti dok god ima živih učesnika i svedoka ovog ratnog sukoba. Mi ćemo sigurno u narednom vremenu saznavati nove informacije, potrudićemo se da to sve pratimo, koliko je moguće, i za Tango Six čitaoce to i pojasnimo, raščlanimo i možda povežemo sa određenim događajima koji su nama već poznati, da bi informacija bila potpuna, dobijena sa obe strane.

Naše analize su, po mom mišljenju, korisne i da se bolje shvati kakva se lavovska borba vodila između jugoslovenske PVO i američke avijacije svih 78 dana agresije NATO na tadašnju SRJ. Kolika je to „David protiv Golijata“ bitka bila i koliko su posade PVO bile spremne da učine sve što je u njihovoj moći da u krajnje nepovoljnim i neravnopravnim uslovima potpune dominacije neprijatelja u vazdušnom prostoru pokušaju da izvrše svoj zadatak – zadatak odbrane slobodnog neba Srbije i Jugoslavije.

Epizodu „Afterburner“ podkasta koja nam je pružila nove podatke možete pogledati ovde.

Zoran Vukosavljević, bivši pripadnik raketnih jedinica PVO Vojske Jugoslavije, učesnik borbenih dejstava tokom NATO agresije i vrsan poznavalac PVO tematike ekskluzivni je Tango Six kolumnista.

Zoran je i administrator grupe o PVO tehnici na Fejsbuku, kao i global moderator na balkanskom forumu Palubainfo.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Da

E,ovako se piše
Svaka čast

Odgovori
Mi

Slava i čast istinskim rodoljubima iz PVO!

Mi

Bravo!
Ja sam jedan od učesnika tog lova na A10. Rezervni podoficir 4.diviziona 52.Đakovačke lpvo brigade. Sale je dobro „uradio“ A10 u okolini Gnjilana starom Strelom. U drugoj fazi rata sam pridodat posadi RL4m i vreme do kraja rata smo proveli na položajima između Prizrena i Dragaša.
Nismo pretrpela nikakve gubitke, imali smo 3 lansiranje sa „Raketne Prage“ i non stop smo bili traženi od NATO avijacije.
Vreme slave!
Ovom prilikom pozdravljam sve saborce 52.lpvo brigade (čuvena Đakovačka) i uopšte sve borce iz rata protiv Nato-a 1999. godine!

dr

Ozbiljan tekst.
Mada opet tuga što David nije uspeo ni da zagolica Golijata.
No, kako je bilo, super smo prošli.

Odgovori
No

Jesmo zagolicali.
Moglo je mozda i bolje…
Sjajno je sto nismo prosli gore nego sto jesmo.

SVIMA: pamet u glavu!!! Knjige, a ne zvona i praporci.

Mi

Početkom juna ,kao stanovnik Prizrena ,gledali smo vrlo često A-10….ali su se toga dana toliko spustili nisko,bukvalno su mogle da se vide rakete…neuobičajeno nisko …i onda su dejstvovali topovima karakterističnog zvuka prema Pastriku i reci Drimu …. PVO je tada dejstvovala iza strusene kasarne u PZ….prage su bile u pitanju,bukvalno su pogađale ispod aviona … mi svi srećni..mislili smo 100%.da su ih pogodili….,međutim da li zbog dometa,ili oklopa…..samo su otišli dalje…i posle par minuta dejstvovali po kasarni i okolini……

Odgovori
De

Praga im ne može ništa,kao komarac protiv slona.

Pe

Što bi reko Čarls Barkli:
Što ulaziš u frku kad si slabiji.

Srpska PVO: 0 poena
NATO avijacija: 10 poena

Ti

Prijatelju, da li si vidio ili držao u ruci 30mm metak/granatu prage? To je i danas perspektivna PVO municija ali zavisi koje je zrno, da li rasprskavajuće ili pancirno. Nije džaba imala nadimak ,,Majka,, ali do duše zbog dejstva po ciljevima na zemlji. Neka nje, dok ne bude nešto bolje.

Zo

@Peki

Lako je sada govoriti sa ove vremenske distance i kritikovati. Mada ja ne mogu da razumem naše ljude koji ovako komentarišu. Pripadnici PVO VJ su svoje živote stavili u službu svoje zemlje. Bilo je poginulih i ranjenih, deo sa traumama koje će nositi ceo život, a pojedinci se ovde bave „doskočicama“.

Ve

Koliko je ovaj tip aviona u dananjem vremenu sposoban da doprinese na modernom bojistu?Po desavanjima u Ukrajini rekao bih da je vrijeme jurisnih aviona i helikoptera proslo i da se oni mogu koristiti samo protiv strane koja ima jako los PVO.

Odgovori
Ac

Glavni princip koji koriste je da se napadaju slabijij udruženo sa praktično svime što imaju na raspolaganje, pa tako i ovaj tip opreme ima funkciju. Rat u Ukrajini je pokazao stvarnu efikasnost i moć obzirom da se sučeljavaju jednaku protivnici, možda na drugoj strani i moćniji protivnik. Nažalost od početka smo bili slabiji i sami i to je to.

Fr

Vrlo su korisni van konteksta „near peer“ ratova. Jurišnici su vrlo osetljivi u Ukrajini zbog terena povoljnog za PVO i kvaliteta sistema sa kojima se suočavaju. Bilo koja varijanta Tor i Pantsira, Verbe i Stingeri, čak i Osa-AKM su daleko sposobniji od bilo čega sa čime je VJ raspolagala 99e, a da ne pričam o pretnji protivničkih lovaca u slučaju Ukrajinskih jurišnika.

Ac

Svaka cast autoru na ovoj isrpnoj analizi i odvojenom vremenu pre svega,da nama docara lavovsku borbu Vojske Jugoslavije sa mnogo nadmocnijim neprijateljem.

Izuzetna mi je cast citati o tim poduhvatima i modifikacijama nase RV i PVO.

Bravo.

Ne

Zalosno je sto mi u ARJ nismo imali nesto mocnije za dejstvo po njima jer su nam non stop bili ko na tacni.Ali na ivici dometa,oklopljeni za nas najcesci kalibar 20 i 30mm svako dejstvo a bilo ih je zaista puno bilo je stavljanje glave u celjusti lava a znas da nemas velike sanse da mu naudis i rizikujes protivudar i sopstveno unistenje

Odgovori
Mi

A10 su uvek leteli na krajnjem dometu raketa „Strela“ i „Igla“.
Posle svakog našeg lansiranja su izbacivali gomilu IC mamaca, prekidali napad i bežali na veću visinu.
Nekada je i samo lansiranje rakete bilo dovoljno da ih odvrati od nauma da bombarduju ciljeve na zemlji, da kruže, traže položaj sa koga je raketa lansiranja, troše gorivo i na kraju se vrate u svoje baze.
Piloti su leteli sa rukom na ručici za katapultiranje. Igra živaca, i naših i njihovih!

Ne

Cela PVO nekadašnje SFRJ je povučena u Srbiju i Crnu goru pa je ovo veoma loš rezultat da se nije moglo izaći na kraj ni sa sporim i niskoletećim A10.
Problem je bio zahvat cilja od 30m² radarskog odraza pa kako bi se onda danas nosili sa 4,5 i 5. generacijom koji imaju 30-300x manji radarski odraz?

Odgovori
Zo

Nije cela PVO nekadašnje SFRJ povučena u Srbiju i Crnu Goru. A i sama SFRJ je imala, kada govorimo o radarski navođenim sistemima PVO srednjeg dometa, sasvim skroman i zastareo arsenal, iako se često misli drugačije.
Nije problem sa A-10 bio radarski zahvat tog cilja, nego protivradarske rakete koje su ciljale naše radare čim se uključe, a delovali su uvek kao zaštita ovih grupa. Najčešće F-15 i F-16 i EA-6B.
Zato se radilo pretežno, kada god su to vremenski uslovi dozvoljavali, u režimu rada sa korišćenjem televizijskog-optičkog sistema.

Vl

Pitaj pilote F-117. Nije odrazna površina problem već robusnost i tehnička rešenja samog aviona. Vrlo težak za obaranje. Na našu žalost nismo imali tako jaka sredstva da bi ga obarali. Zbog male dubine teritorije i ono što je pogađano preletalo je ili padalo van naših granica. Sreća pa ima i ovoliko slika i materijalnih dokaza. U protivnom bi bilo kao da ništa nismo ni radili.

Da

Pa Pancirom :-)

Ne

Srbija je imala hiljade prenosnih pvo oruđa, što je bio problem rasporediti to po šumovitim brdima Kosmeta da otvaraju vatru na sve što leti? Protivnik nema upozorenje na radarski zahvat, malo vremena da reaguje.
Da su napadani i pogađani, možeš misliti kako bi i dalje leteli nisko i upotrebljavali A10 nad Srbijom.
Zato je meni neshvatljivo veoma loš rezultat pvo 1999.

Pe

@Neno
Te „hiljade prenosnih PVO sistema“ su imale domet 3-5 km. A leteti na 4 km recimo je i dalje nisko, vrlo lako vidljivo sa zemlje (kao rukom da možeš da ga dohvatiš) a van dometa većine sistema trupne PVO. I drugo, nikad nisu leteli sami već sa ekipama za potiskivanje PVO koje eto samo Ameri imaju u tom kapacitetu.

Ljudi potcenjuju silu sa kojom smo se suočili. To je celokupni NATO koji je pravljen da zaustavlja SSSR sa zemljama Varšavskog ugovora. Mi smo za njih bili vojni komarac. I ono što smo učinili je bilo neverovatno.

Ne

Perko,
A10 lete na malim visinama jer im je 30mm gatling top glavno naoružanje.
Izgleda su više-manje izvodili šta su hteli nad SRJ.

Op

Neno i Perko, razmislite malo o čemu pričate.

Tehnika SRJ je tada bila već prilicno zastarjela, dio prodat (naprimjer modernizovane Neve Egiptu čini mi se), dio slabo održavan. Predsjedniku SRJ vojska nije bila omiljena niti imala prioritet pa se i malo ulagalo.

1999 bila je svega par godina poslije raspada SFRJ. Nove kasarne, skladišta, komandna mjesta, mirnodopske i borbene položaje, sve se to ne gradi preko noći. Praktično svi u komšiluku su znali kako, dje i što u SRJ, i to znanje su drago dijelili sa NATO savezom.

Ne zaboravite da je SRJ sa praktično svih strana bila dostupna neprijatelju.
Mislim da je učinak NATO saveza taj koji je slab. 78 dana im je trebalo za nešto što su procijenili da će biti u tri dana riješeno (zaboravljaju to a vole da zbore kako su Rusi u tri dana mislili sve obaviti!), i na kraj rata dočekali poduge kolone OMJ- jedinica Vojske Jugoslavije. Sramota za NATO savez.

Il

Zorane svaka cast za tekst.

Odgovori
Ti

Odličan tekst, sve pohvale autoru. Moram samo napomenuti da nisu u potpunosti razjašnjena ni događanja u vazdušnom prostoru iznad Republike Srpske, tokom građanskog rata u BiH. Naime, kako sam proveo istraživnje o korištenju sistema KUB od strane Vojske Republike Srpske i o istome objavio rad u Gradiškom zborniku, od strane NATOa i zapadnih izvora se ne govori o dejstvu 1 baterije KUBa 26.11.1994. godine, nad Donjim Vakufom. Tog jutra je gađani cilj nestao sa radara, RSTONa. Po nezvaničnim informacijama, radilo se o tornadu ECR Luftvafea. Cilj je nestao nad područjem koje je kontrolisala Armija BiH i nije bilo informacija sa terena o materijalnim dokazima. Vrijeme će možda potvrditi navedeno a ukoliko je tačno radilo bi se o dva obaranja NATO vazduhoplova (potvrđeno je obaranje F-16 sa pilotom O,Grejdijem) od strane 1 baterije, 155 raketne brigade VRS, pod komandom sada pokojnog a tada kapetana Mirka Zinajića.

Odgovori
Te

Moracu te razocarati ali skoro je nemoguca da je taj Tornado oboren, jer da se to zaista desilo, u Nemackoj bi se sigurno saznalo i pisalo o tome. Onaj ko se razume u nemacke prilike, medijsku i politicku scenu i lokalne polemike oko upotrebe tih vazduhoplova zna da je to tako.

Mi

Krajem maja ili početkom juna meseca lično sam gledao A10 kako topom uništava predajnik Pljačkovica. u povratku prema Makedoniji pogadja ga raketa. Iza aviona počinje crni dim baš izrazito da izlazi, nekako je i čudno leteo a i čudan zvuk imao nakon pogotka. uveče smo slušali na radiju Kumanovo da su seljani pronašli nekog pilota a da se za olupinom aviona traga. Da li neko možda zna detaljnije o ovom avionu

Odgovori
Za

nema izveštaja o obaranju jednog i oštećenju drugog B2, poznato je da su povučeni iz upotrebe.

Odgovori
Mi

Ja sam jedan od ljudi iz 4. diviziona iz 52 Đakovačke lpvo brigade, učesnik svega gore navedenog. Kao bivši aktivni pripadnik Vojske – rv i pvo, pridodat sam sastavu koji je „radio“ na RL 4M u reonu Đakovica – Dragaš, granica sa Albanijom. Tri lansiranja, bez naših gubitaka. Pored navoda za A10, predpostavljena komanda i jedinice za Ei Ped baratuju sa oštećenjima jednog Herijera i F15.
Svašta smo prošli, svašta videli, stavili glave tamo gde drugi nebi ni prst.
Najteži trenutak rata za sve nas, posadu RL4M je dana kada su iz pravca Albanije u visini Đakovice u naš vazdušni prostor ušla 2 bombardera B52, napravila zaokret u dubini Kosova i uzela kurs ka Prizrenu da bi bombardovali Karaulu Gorožup i položaje vojske. Visina: 10.500 metara, van dometa rakete R73 sa dopunskim busterom. Sedeli smo bespomoćno na položaju i od nemoći plakali kao deca. Ovu sliku i danas nosim u očima.
Pozdrav svim borcima 52. Đakovačke brigade, saborcima sa RL 4M i svim učesnicima rata 1999.godine.

Odgovori
Ve

Brate hvala i tebi i svim tvojim saborcima.Nazalost B52 je svojim dejstvima odnio mnogo nasih zivota.U jednom bombardovanju od strane B52 poginuo je i moj rodjak mladic od 21 godinu.Treba razvijati vjestu diplomatiju ali jacati i vojsku zlu ne trebalo.Primjer vas koji ste branili i odbranili KiM 1999 treba da bude posebna lekcija iz istorije i da se uci u skolama.

Ne

Da,mi smo tada bili sa nasom baterijom Bov 3 u okolini Radonjickog jezera i isto sam ih posmatrao.U jednom momentu nas uhvatila panika zasto su tako duboko i da mozda ne krene tepih bombardovanje u dubini po nama,posto smo nocu videli kako to izgleda malo dalje od nas gore na Prokletijama.Napravili su zaokret i otisli ka Albaniji.Dosta godina kasnije imao sam priliku zaviriti u odeljak za bombe na aktivnom B52 i celo vreme sam bio sav najezen dok sam bio unutra

Pa

Zanimljiv je bio odgovor, koji mi je kap. Nakovski dao na pitanje da li Praga moze da naudi savremenoj avijaciji. Kaze Naki: „Moraju oni sa se spuste da bi delovali.“ Nije bas tako bilo.

Odgovori
en

Veliko hvala autoru teksta na istom kao i portalu Tango Six. Kao rodjenom Prizrencu, koji je u vreme ratnih desavanja imao 11 godina, zaista je od od svake dragocenosti procitati ovako nesto. Pravo svedocanstvo o zestokoj borbi nase Vojske i Policije u najnepovoljnijim mogucim uslovima, naspram armade koja nas je ugrozavala. Takodje sam posan na cinjenicu da su otac i stric kao i brojni rodjaci ucesnici ratnih desavanja bas u rejonu Prizrena, okolnim mestima i ono sto znam sela Planeja, iako ne govore o tome ili nerado koju rec. Moj najdublji naklon svim pripadnicima Vojske Jugoslavije i Policije. Hvala na svemu i slava palim borcima.

Odgovori
Vl

A-10 nam je bio veca muka od svih strateskih bombardera i ostalih aviona u sastavu USAF. Prasio je i prasi za sve pare.

Odgovori
iv

Jedno pitanje za strucnjake. Da je Vojska Jugoslavije imala duplo vise Neva i Kubova, da li bi to nesto vise znacilo ili je zapravoo presudan domet raketa bio i nacin vodjenja?

Odgovori
Ma

Presudan je bio nacin vodjenja i domet raketa. Tim redom. Zato sto, cim bi mi ukljucili radare za navodjenje oni su bili na meti njihovih dezurnih lovaca na radare tj. Sead jedinica, kojih je bilo u ogromnom broju u svakom trenutku. I nasi bi morali gasiti radare posle odredjenog broja sekundi bez obzira da li je projektil dostigao metu ili ne, a uglavnom ne, jer nije bilo dovoljno vremena ili bi njihovi avioni na vreme izasli iz radijusa dejstva zbog kratkog dometa nasih raketa. Oni su to znali i, naravno, na to obracali posebnu paznju i prilagodjavali svoju taktiku. Da smo imali tadasnje verzije S-300 u broju u kojem smo imali kubove i Neve, bombardovanje ne bi nikad pocelo ili bi pokusali samo sa dalekometnim raketnim napadima, tomahavcima, ali ne bi bilo nekog veceg ucinka zbog nemogucnosti osmatranja nase teritorije izbliza avaksima i ostalim izvidjackim letelicama. Tomahavcima bi pogodili samo neke fiksne mete, ali i to u manjem procentu, jer bi nasa pvo, svih vrsta, mogla nesmetano da dejstvuje po njima.

Re

Odavno ne pročitah bolji tekst.Odlično smo se odbranili sa onim što smo imali u tom trenutku a imali smo potpuno zastarelu tehniku.I kad neko kaže šta će nam vojska,što se „bacaju“ pare na naoružanje,pa prosto da ga čovek otera u tri lepe.Nikada dosta naoružanja a pogotovu PVOa.To je jedini segment gde je država napredovala.Samo smo došli u apsurdnu situaciju da smo nabavili solidnu PVO a da nema ko da je opslužuje.Izgubila se ta supstanca odličnih podoficira koji su bili kičma armije a i moral.Da smo tada imali sličnu PVO ne bi nas ni bombardovali.

Odgovori
zo

Da li postoje neke fotografije mobilnog prenosnog sistema sa raketama R-73 sa busterima iz tog vremena – obično se ekipe slikaju za uspomenu.

Odgovori
Dj

Hvala na izuzetnom članku!

Odgovori
Op

Ako je 60ti SRP iz Danilovgrada dejstvovao na KiM, sta je onda dejstvovalo u Crnoj Gori, u rejonu rijeke i kanjona Tare?

To je bio Kub prije dislociranja?

Odgovori
Ra

Ozbiljan tekst I sam sam iz jedinica PVO, a bio sam u PVO jedinici u rejonu Kraljeva gde je dejstvovao sistem Neva. Imali smo vise potvrda da je raketa eksplodirala u rejonu cilja, I verovatno su avioni osteceni, jer su odmah odustajali od zadatka I udaljavali se iz zone. Predlazem da vise istrazite dejstva PVO u rejonu Kraljeva.

Odgovori
Yo

Imao sam prilike da malo razmenim mišljenja sa jednim inžinjerom iz Northrop Grumman-a koji je na aerodromu (nije rekao kom) radio na održavanju i popravci aviona tokom agresije i zaključak je sledeći – naši su ih pogađali možda i mnogo više nego što misle, ali su oštećenja aviona bila suviše mala da bi avione izbacili iz upotrebe – što zbog njihove jake konstrukcije, a najviše zbog slabe tj. nedovoljne razorne moći pvo raketa…
A-10 je pravljen da se vrati sa jednim krilom, jednim motorom i sa kabinom u titanijumskoj „kadi“ i izuzetno ga je teško oboriti.
Avioni su se vraćali unakaženi – ali funkcionalni. U sećanju mu je ostao slučaj jednog A-10 sa ženskim pilotom za koji im nije bilo jasno kako je uspela da vrati i uspešno sleti.
Da su nam pvo rakete bile preciznije i/li razornije, priča bi bila drugačija…
F-117 je ubrzo nakon agresije izbačen iz upotrebe i otkazane su nove narudžbine, a A-10 leti i dalje.
Da ga je VSU imala u vreme kada su Rusi zaglavili svoj oklop u kolonama od više desetina kilometara – od oklopa bi ostali samo dugmići…

Odgovori
Mi

Yoda

Kazes ubrzo povucen..
To „ubrzo“ je skoro desetljece kasnije.., a u medjuvremenu je ucestvovao u jos dva sukoba. Povucen je zbog starosti i jer je prva generacija stealth aviona. Iznad Srbije je obavio na hiljade uspjesnih naleta.

Pr

F-117 napravljen kao polueksperimentalni vazduhoplov, oko 60 komada, pusten u upotrebu 1983., povucen 2008. Posle obaranja iznad Srbije intenzivno koristen u jos dva rata.

ni

Bio sam na poluostrvu Lustice kao rezervista i gledao sam kako dva A10 gadjaju brdo PVO na brdu iznad . Pucali su iz topova kratkim rafalima u naletu pa bezali od strela 2M i odmah ispaljivali mamce dok su projektili 2M ispaljivani na njih.Gledajuci to video sam da svaka treca ili cetvrta isla ka avionu ostale su nekontrolisao skretale tako da , po mom misljenju ,nisu sve bile ispravne za upotrebu.Avioni su otisli tek kada se jedna raketa aktivirala blizu jednog od ta dva aviona.

Odgovori
Ob

Ja sam kao nišandžija na samohodnom topu 57/2mm pogodio avion kod smederevačkog mosta,koji smo branili,mislim polovinom aprila 99god.Avion je pogođen ali nije oboren,samo je otkačio rezervoar koji je pao 500m od našeg položaja.To nam je sutradan ujutru i potvrdio komandir diviziona.Kada se rat završio nikada do danas nisam našao nikakvu informaciju o tome.

Odgovori
Ja

O kom avionu je rec? Koji avion je leteo toliko nisko?

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor