Jubilej vredan pažnje, 40 godina od prvog leta Utve-75, obeležen je juče na vojnom aerodromu Batajnica skupom koji je ova legendarna letelica i više nego zaslužila.
Domaćini događaja, pripadnici 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade su se i više nego potrudili da godišnjica bude sadržajna, emotivna i na kraju simpatična.
Spisak prisutnih zvanica bio je probran. Od konstruktora Utve-75 gospodina Dragoslava Dimića, preko skoro kompletne današnje komande 252. eskadrile, bivših i sadašnjih pilota, inženjera i tehničara fabrike aviona Utva, nastavnika letenja, vazduhoplovnih entuzijasta i svih drugih poštovalaca i svedoka istorije domaće avijacije. Većina njih letela je na avionu V-53, za koji slobodno možemo reći da je probrao i obučio gotovo sve aktivne pilote našeg Ratnog Vazduhoplovstva.
Nakon uvodnih govora komandanta i pilota 252. eskadrile svoje obraćanje prisutnima započeo je gospodin Dimić. Iako već duboko u devetoj deceniji, i dalje oštrouman, imao je šta da kaže. Pričao je o zanimljivostima koje su vezane za njegovu bogatu karijeru tehničara, inženjera, pilota i konstruktora kao i neke interesantne detalje vezane za rađanje „sedamdesetpetice“.
Zahvaljujući 252. eskadrili, Komandi RV i PVO i Vojnofilmskom centru “Zastava film“ imali smo prilike da premijerno pogledamo kratak dokumentarni film “40 godina Utve-75“. Manje ili više znani ali i prvi put viđeni kadrovi bili su propraćeni gotovo svim značajnim podacima o karijeri V-53.
U holu zgrade u kojoj je smeštena komanda “Kurjaka sa Ušća“ bili su izloženi panoi sa fotografijama Utve-75 u različitim periodima eksploatacije, kako kod civilnih tako i kod vojnih korisnika. Deljen je poster aviona kao i DVD sa prethodno viđenim dokumentarnim filmom.
Druženje je nastavljeno na stajanci eskadrile gde je za ovu priliku bilo postrojeno desetak Utvi-75 koje su stajale pored mlaznih Super Galebova na kojima su piloti imali redovne letačke aktivnosti. Možda i simbolično, na čelu stajanke nalazio se i naslednik V-53, avion Lasta.
Priređen je i adekvatan letački program. U specijalno, za ovu priliku označenoj Utvi-75 (evidencijskog broja 53252) nekoliko krugova iznad aerodroma napravila je posada Mrvić-Štogren.
Sonne
53252 Je evidencijski broj koni je leteo ;-)
Jason Born
Neka je srecan jubilej! Cestitke konstruktorskom timu i ljudima koji lete na Utvi. Valjda ce mi se nekada pruziti prilika da me neko provoza ovim avionom.
vrabac
Kada se obeležavalo 50 godina MiG-21 u RV pominjalo se da će jedan UM poneti prigodne oznake povodom tog jubileja. Koliko znam 185 treba da izađe sa remonta, nadam se da će ga lepo išarati kao ovu Utvicu, zaslužio je to pošto nam to magare bukvalno održava RV u životu…
kamarad
LETEO SAM NA UTVI 75 I SIGURAN SAM DA JE TO LOSA LETELICA JER :
1) IMA PROMENJLJIV KORAK ELISE ( KOMPLIKUJE NEPOTREBNO LETENJE A POSTO SLUZI ZA OBUKU TO SE MORA IZBECI JER JE POCETNIKU IONAKO VEC TESKO )
2) MNOGO SE CUJE MOTOR I VELIKE SU VIBRACIJE I JEDVA DA SE NESTO CUJE RADIO-STANICA ( CESTO I NE RADI )
CESNA JE ZA OVAJ KRS NEDOSTIZNA PO SVOJIM KVALITETIMA.
rasputin
pa trebalo ti je 40 godina decace….