BEG airport status
Dubai Airshow: Zašto su Emirati naručili 40 najnovijih Boinga i kako je nekad Srbija mogla da profitira od toga Još jedna narudžbina, još jedan posao za lokalnu vazduhoplovnu industriju

Dubai Airshow: Zašto su Emirati naručili 40 najnovijih Boinga i kako je nekad Srbija mogla da profitira od toga

Prvi dan Dubai Airshowa protekao je u znaku Emirata. Kako zbog prve velike porudžbine Boingovih aviona tako i zbog premijere verovatno najluksuznije i najmodernije prve klase u nekoj letećoj spravi danas. Detaljniji izveštaj o novom izgledu prve klase u Emiratovim 777 pročitajte ovde.

Prvu konferenciju za medije avio-prevoznika baziranog i dalje na starom aerodromu u Dubaiju (DXB) obeležilo je potpisivanje narudžbine za 40 Boinga 787-10. Vrednost naručenih Drimlajnera je, kako je saopšteno, 15,1 milijardu dolara a njihove isporuke očekuju su od 2022 godine. Planirano je da baš 2022. godine Emirati počnu sa uvođenjem novog 777X.

Boingov 787-10 je najnoviji i najduži član Drimlajner familije. Iako više ne nosi titulu najnovije i tehnološki najnaprednije opcije na tržištu, Boing je prodaje kao letelicu koja troši 10% manje goriva i isto toliko procenata manje emituje štetne gasove u atmosferu. Za 787 program ova narudžbina prestavljaće prelazak ukupno naručenih primeraka letelice iznad 200.

Jedan od tri test primeraka produženog 787-10. Završetak sertifikacije očekuje se sredinom sledeće godine / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kako je rečeno na konferenciji za medije, trenutno najnoviji lajner, Erbasov A350 bio je takođe u razmatranju ali „Drimlajner je bio bolja opcija“. On će biti treći dugoprugaški tip u floti inače najvećeg operatera Boingovog 777 i Erbasovog A380 na planeti.

Kada je o A380 reč, nakon neuspelog ubeđivanja Emirata da prihvate i tako lansiraju verziju letelice sa modernijim opcijama motora (A380NEO), mnogi su očekivali da će Erbas na ovogodišnjem sajmu dobiti narudžbinu do 40 A380CEO. Budući da prevoznik iz Dubaija već ima 100 u svojoj floti, da mu i dalje finansijski dobro ide, on će biti jedini tas na vagi koji će dugoročno odlučiti nastavak proizvodnje najveće putničke letelice na svetu. Međutim, i oni imaju svoje zahteve.

Džon Lihi ima do četvrtka da ispregovara novu narudžbinu Emirata za A380 / Foto: Emirati

Međutim, kada su „manje“ letelice u pitanju Emirati su se odlučili i definitivno izbacili Erbasov A350 kao opciju. Ovo je potvrda najvećeg otkazivanja narudžbine u istoriji Erbasa iz 2014. godine kada je prvobitna namera da se pazari 70 letelica (miks -900 i -1000 verzija) otkazana. Boing je izjavio da će Emirati imati pravo da zamene -10 za manji 787-9. Desetka će biti isporučivana sa konfiguracijom u dve i tri klase sa opcijama kapaciteta od 240 – 300 putnika.

 

Kad smo kod kapaciteta…

Čemu toliki?

Uzimajući u obzir sve trenutne otežavajuće aspekte poslovanja MEB3 avio-kompanija, očigledno je da se ne zaustavljaju kada je reč o naručivanju novih letelica.

787-10 u standardnoj konfiguraciji prima oko 300 putnika, što je zapravo na dnu skale kada su Emirati u pitanju. Pored A380 kompanija leti i 777-300ER koji prima 354 putnika. Većina analitičara upravo je predviđala da će kompanija naručiti letelicu manjeg kapaciteta pre svega za testiranje novih tržišta. 787-9 bi tu bio idelna opcija pa nije do kraja jasno zbog čega bi uzeli veću -10?

Jedan od odgovora na nastavak kupovine novih letelica, od oba proizvođača, uprkos izazovima kako u regionu u kojem posluju tako i globalno sigurno je Mubadala.

U okviru jedne od najvećih kompanija u Ujedinjenim Arapskim Emiratima posluje divizija koja ove godine obeležava svoju prvu dekadu aktivnosti u vazduhoplovnoj industriji. Za samo 10 godina Mubadala Aerospace uvela je Emirate u sam vrh najprofitabilnijih segmenata industrije – u proizvodnju i održavanje.

Možda nikada i ne vidimo usporavanje velikih narudžbina / Ilustracija: Boing

Mubadala je, pre svega kroz proizvodnju kompozitnih delova aviona u kompaniji Strata i dilovima za reparaciju najmodernijih avio-motora u kompaniji TS&S Aerospace postala dobavljač prvog nivoa (Tier 1) za Boing i Erbas. Svaki novi naručeni putnički avion dva proizvođača tako će biti delom proizveden u UAE a avio-kompanije Etihad i Emirati repariraće svoje motore u zemlji.

Ovo je uvek i bila strategija države. Da njene, sada tri, avio-kompanije naručuju letelice od Erbasa i Boinga a da se duopol obaveže da će sekcije tih letelica biti proizvođene u Al Alainu, nedaleko od Abu Dabija. U jednom trenutku je i Srbija bila razmatrana za low-cost verziju fabrike kompozitnih avio-delova ali su umesto nje u trci sada Maroko i Tunis. Srbija pre dve godine, a sada Maroko i Tunis, u razmatranju su isključivo zbog niske cene radne snage.

Kako je Tango Six prvi izvestio iz Dubaija pre dve godine, razmatrana je i akvizicija Jat Tehnike ali se od toga po svemu sudeći odustalo. Mubadala je bila ključna u prelasku dela SR Technicsa iz Švajcarske u Srbiju ali je naknadno izašla iz suvlasništva ove kompanije u korist HNA Grupe koja se takođe strateški interesuje za srpsko civilno vazduhoplovstvo.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Vl

Dobar ovaj salto mortale Boeinga. Da je nama takvih salta malo više, kamo lepe sreće. No nama ostaju samo mortala.

Izgleda da je Airbus u interesantnoj situaciji. No sačekajmo.

Kokice i pivo. Obavezno!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

28. Nov 2024.Pogledaj

Miloš77 na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

^^ Pa najverovatnije ono sto je i najlogičnije. 1. Eliminacija cevčuge za srkanje goriva u vazduhu. Ako Gripen ima mesta naći će i za Rafala. Kreativni subto inžinjeri pa mogu nešto malo bolje da urade. 2. Comformal Fuel tanks.. uz eliminaciju starih cilindričnih spoljnih rezervoara za gorivo. Ili, kao F-22 i Izraelski F-35 dobice STEALTH…

28. Nov 2024.Pogledaj

Vaste na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Aleksandar Zato se verovatno Alžir odlučio za Rusko oružije ? oko 5 miliona Alžiraca ima u Francusku plus Alžirci ne mirišu Francuze,toliko o južnoj pokrajini !

28. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Yoda na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

@ Petrovic Dusan "Neistina je da Rusi imaku bilo lalvu prednost.“, sto se i videlo na snimku pada „Lesnikovace “ (oreshek) gde se bojeva glava raspala na vise neravnomernih komada koji padaju raznom brzinom, dok bi trebalo da su jednake i u istim intervalima (objasnjenje fizicara Marka Solomina, ne moje)." Propaganda, radi se o podmuniciji,…

27. Nov 2024.Pogledaj