[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
[FOTO-REPORTAŽA] USS George H.W. Bush: Već drugi američki nosač ove godine u Splitu
Splićani naviknuti na nosače aviona / Foto: Goran Leš

[FOTO-REPORTAŽA] USS George H.W. Bush: Već drugi američki nosač ove godine u Splitu

Nakon nosača aviona USS Harry S. Truman (CVN-75), koji je u Hrvatsku svratio u veljači (februaru) ove godine, početkom ovog mjeseca pred Splitom se na nekoliko dana usidrio i posljednji nosač aviona iz klase „Nimitz“ – USS George H.W. Bush (CVN-77).

U godini kad Ratna mornarica Sjedinjenih Američkih Država obilježava 100 godina od svog prvog nosača aviona, USS Langley (CV-1), Split su tako posjetila dva američka supernosača aviona. USS Bush istovremeno je i zapovjedni brod Nosačeve udarne skupine Deset (CSG-10), koju čine još i raketna krstarica klase „Ticonderoga“ i četiri raketna razarača, a obično je tu negdje i neka od američkih podmornica.

Brod je na krstarenje krenuo iz matične baze Norfolk u Virginiji 10. Kolovoza (Avgusta). Petnaest dana kasnije, prošao je Gibraltar i ušao u Sredozemno more, gdje se 27. kolovoza (avgusta) zamijenio sa USS Trumanom pred ulazak u Jonsko more. Sutradan je prošao kroz Otrantska vrata i ušao u Jadransko more. Dana 6. rujna (septembra) obavljao je aktivnosti na 40 nautičkih milja od crnogorske obale. Dvadeset dana kasnije izlazi iz Jadranskoga mora pa se ponovno vraća par dana kasnije.

Markantni USS Bush usidren pred Splitom / Foto: Antonio Prlenda
F/A-18E Super Hornet najbrojniji je avion na brodu. Ovaj pripada lovačkoj eskadrili VFA-143 Pukin Dogs, čije oznake u filmu „Top Gun: Maverick“ nosi navigator (WSO) „Fanboy“. Autori filma pogriješili su, jer eskadrila leti samo na jednosjedima / Foto: Antonio Prlenda

Najviše je Super Horneta

Od isplovljavanja iz Norfolka do sidrenja pred Splitom USS Bush se zaustavio u samo jednoj luci – Souba Bay na grčkom otoku Kreti. Pred Splitom, putnički katamarani više su puta dnevno plovili od broda do Splita, prevozeći posadu na kopno i nazad. Zadnjega dana boravka broda na sidrištu, prigodu za posjet ovom „plovećem aerodromu“ dobili su i novinari, te obišli uzletno-sletnu palubu, hangarsku palubu i zapovjednički most broda.

Kada sam posljednji put bio na američkom supernosaču aviona, na brodu USS Truman pred Splitom 2015. godine, i tada su na palubi bili zrakoplovi Palubnog vinga Sedam (CVW-7). No sada više nema one jedne lovačke eskadrile sa starijom inačicom „Legacy Horneta“ F/A-18C, koji su povučeni iz upotrebe s brodova, već su sve Super Horneti (jedna eskadrila dvosjeda F/A-18F, tri eskadrile jednosjeda F/A-18E i jedna eskadrila od nekoliko mlažnjaka elektroničke varijante EA-18G Growler). Tu je još i po nekoliko helikoptera SH-60/MH-60 Seahawk u dvije varijante: MH-60S za opću namjenu i traganje i spašavanje te protupodmornički MH-60R. Naravno, na palubi je i leteći radar u novoj varijanti E-2D Advanced Hawkeye. Sve skupa, na brodu je nešto više od 70 letjelica.

Na nosaču USS Bush ukrcano je nešto više od 70 zrakoplova / Foto: Antonio Prlenda
Treskava lutkica na zapovjedničkom mostu, koja se može vidjeti na uvodnoj špici filma, predstavlja američkog predsjednika po kojem brod nosi ime / Foto: Antonio Prlenda

Promjena je i to što USS Bush ima samo tri kočeće žice za zaustavljanje zrakoplova nakon slijetanja. Naime, zbog preciznijeg uređaja Fresnelovih zrcala i svjetala, koja pilotima vizualno pomažu u slijetanju na brod, izgubila se potreba za četvrtom slijetnom žicom, pa se zbog smanjenja troškova i povećanja raspoloživog prostora u potpalublju, od gradnje broda USS Ronald Reagan (CVN-76) nadalje, na američke nosače ugrađuju samo tri žice.

No, kako se, na žalost, radilo samo o posjeti brodu na sidrištu, kada nema letova, ta mi promjena nije bila od značaja. Svakako se u ovakvim posjetima lukama zaustavne žice uklone s palube.

Još pod dojmom dugo očekivanog nastavka kultnog filma „Top Gun: Maverick“, čovjek rado poredi stvarnost i čari Hollywooda. Ljubitelj filma pomisli kako bi bila dobro s lica mjesta nabaviti neke od amblema eskadrila iz filma. Kad je nosač USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69) posjetio Dubrovnik 1999. godine, neke od eskadrila na palubi su imale male štandove na kojima su prodavale svoje oznake. No, kao ni 2015. godine na USS Trumanu, ovaj put ništa od toga.

Zmija čegrtuša oznaka je lovačke eskadrile VFA-86 Sidewinders, iz koje u filmu potiče pilot „Coyote“ / Foto: Antonio Prlenda
Poručnik John Haslatt govorio je o svojim iskustvima kao pilot mlažnjaka EA-18G Growler / Foto: Antonio Prlenda
Eskadrila za elektroničko djelovanje VAQ-141 Patriots na brodu ima samo nekoliko aviona Growler / Foto: Antonio Prlenda

Novinare na USS Bushu dočekali su zapovjednik plovnog sastava CSG-10 kontraadmiral s jednom zvjezdicom (komodor) Dennis Velez i kapetan bojnog broda Dave Pollard, zapovjednik broda USS Bush. Izbjegli su odgovor na novinarsko pitanje o tome koliko bi brodu i zrakoplovima trebalo da iz sadašnje faze mirovanja na sidrištu postanu operativni i krenu u akciju.

– Na palubi imamo četiri parna katapulta te obično katapultiramo četiri aviona za manje od jednog i pol minuta, a za manje od dva minuta postavimo naredne avione na njih. Obično obavljamo oko stotinu letova dnevno. Dakle stotinjak aviona uzleti i sleti 24 sata dnevno. – istaknuo je kapetan Pollard.

Inače, u brošuri za medije koju za novinare uvijek pripreme vrijedni časnici za odnose s javnošću na američkim nosačima aviona, navodi se da posada uzletno-sletne palube po danu može lansirati dva aviona i spustiti jednog svakih 37 sekundi, a po noći katapultirati jednog svake minute. Brod pogone dva nuklearna reaktora, koja mu omogućuju maksimalnu brzinu veću od 30 čvorova. Za vrijeme letnih operacija, brod uvijek usmjeri pramac u vjetar.

Leteći radar E-2D Advanced Hawkeye iz sastava Eskadrile za rano upozoravanje VAW-121 Bluetails / Foto: Antonio Prlenda
Lovčka eskadrila VFA-103 s poznatim znakom gusarske zastave Jolly Rogers jedina je u ovom vingu (CWV-7) koja leti dvosjedima F/A-18F. Neke od lubanja na repu ukrašene su u stilu nedavne Noći vještica / Foto: Antonio Prlenda

Ovih nekoliko dana odmora u Splitu dobro je došlo posadi s više od 5.000 ljudi da se rasterete nakon složene i za NATO savez vrlo važne vježbe „Neptunov udar 22.2“ (Neptune Strike 22.2), koja se odvijala od 14. do 28. listopada (oktobra) uz sudjelovanje pomorskih, zračnih i kopnenih efektiva 19 članica NATO-a. Zrakoplovi s palube USS Busha letjeli su od Sjeverne Makedonije do sjeverozapada Poljske. Povratak s poljskog neba, za skupinu od osam aviona 24. listopada (oktobra) je okončao relativno stresno, jer su zbog nedostatka goriva i nevremena nad Jadranom bili prinuđeni sletjeli u Zračnu luku Dubrovnik.

Bez Growlera u filmu

Od aktivnih pilota, novinarima je za razgovor na raspolaganju bio poručnik bojnog broda John „Earbud“ Haslatt, iz Eskadrile za elektronsko djelovanje VAQ-140 „Patriots“, koji ima više od 500 sati naleta na prednjem sjedalu elektroničkog jurišnika EA-18G Growler. Svojim elektroničkim uređajima Growleri ometaju protivničke radare i letjelice, pa i neutraliziraju protivničku protuzračnu obranu, djelujući i proturadarskim raketama AGM-88 HARM. Time podržavaju udarnu skupini lovaca i bombardera pri djelovanju na protivnika, i važan su element svake ozbiljnije akcije iz zraka. Posade izbjegavaju govoriti o taktičko-tehničkim detaljima njihova aviona ili pak o konkretnim djelovanjima u kriznim žarištima.

Helikopteri Seahawk pripadaju eskadrilama HSC-5 Nightdippers i HSM-46 Grandmasters / Foto: Antonio Prlenda
Statua predsjednika Busha (starijeg), kako trči prema avionu dok je bio avijatičar, u hangarskoj palubi broda / Foto: Antonio Prlenda
Dvosjedi F/A-18F eskadrile Jolly Roger na održavanju je zaštićen posebnim navlakama na aerodinamičnim površinama i pokrovu kabine / Foto: Antonio Prlenda
Parkirani i lancima pričvršćeni avioni ne smetaju bočnim katapultima 3 i 4, koji bi se u slučaju nužnog uzlijetanja očigledno aktivirali prvi / Foto: Antonio Prlenda

Earbud veli da letenje Growlerom zahtjeva dobru uvježbanost i koncentraciju, jer bude baš velika količina informacija koju dvočlana posada mora obraditi te ih brzo razumjeti i reagirati na njih. Uvjeren je da je njegov Growler među najboljim avionima za elektroničku borbu na svijetu i stalno se poboljšava.

Upitan kako gleda na to da u novom filmu „Top Gun: Maverick“, američki avijatičari u opasnoj zadaći lete bez podrške aviona Growlera, Earbud nam kaže:

– Što se te konkretne zadaće tiče, možemo pretpostaviti da Growlerima možda nije dato da sudjeluju u tim scenama borbe, jer se nije dobilo odobrenje za to. Vrijedan je to avion. Što ako jednog izgubite? Ovdje, recimo, imamo možda pedesetak Super Horneta, ali samo pet Growlera. Ali bih ipak rekao da je to zato, jer su autori filma željeli da se pažnja gledatelja ne skreće sa osnovnih varijanti Super Horneta. – pretpostavlja poručnik Haslatt.

Kako su nam se pohvalili domaćini, čim digne sidro i krene ka pučini, brod je spreman za bilo kakve operacije. Kamo i dokle idu, nisu najavljivali. Vele da se u SAD vraćaju na proljeće. Ubrzo nakon dvosatnog posjeta medija, USS Bush je napustio Split.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ze

Aviona i tehnike na brodu,vise nego u celoj Jugoslviji sto je nekad bilo

Odgovori
Ne

U toku dana 100 letova
Hipoteticki da jedan dan svi u isto vreme lete na prostoru bivse SFRJ ne bi napravili toliko letova,mozda cak ni sa sve helikopterskim letovima

Po stanju iz 1990. ratno zrakoplovstvo je imalo 32.000 zaposlenika, a zbog profesionalnih i tehničkih zahtjeva struke, regruta je bilo manje od 4000. U upotrebi je bilo preko 400 borbenih zrakoplova i 200 naoružanih helikoptera.

Mi

Jedan takav nosač uz krstarice, fregate i podmornice koje ga prate ima veću borbenu snagu od ostalog svijeta zajedno izuzev nekoliko velikih sila.

Odgovori
Be

Impresivni strojevi ti nosaci aviuna

Odgovori
Go

Svega je natovareno na brod nebih se ni upuštao u procjenu vrijednosti jer na jedan nosač stane dovoljno tehnike za malo ozbiljniju državu

Odgovori
Be

Nemalo puta sam, tijekom svojih ronilacih izleta u arapskom moru i arapskom/perzijskom zaljevu, cuo radio obkavi brodova USN.
Ovdje brod taj i taj, na toj i toj smo lokaciji za emergencies imamo na raspologanju helikopter i baro komoru u sljedecih 12 sati…. ferkvencija za kontakt ta i ta….

Odgovori
Ma

„Sve skupa, na brodu je nešto više od 70 letjelica“ „Dakle stotinjak aviona uzleti i sleti 24 sata dnevno“

i tako od 6 do 8 meseci u patroli po celom svetu… letenje po svim vremenskim prilikama, razlicitm konfiguracijama terena, raznim politickim (vojnim) situacijama, odlazak i dolazak po aredromima nato clanicama

ne mozes reci da nisu vrhunski piloti…

Odgovori
Re

Ceo nosac aviona je vojno jaci od cele jugoistocne Evrope u vojnom smislu,bez Grcke naravno.Oprema,vazduhoplovi,obucenost posade, sve na vrhunskom nivou.Jednostavo,USA je najjaca sila na svetu.Veoma su mi zanimljivi Super Horneti za srpsko nebo.Neverovatno impresivan i mocan avion koji bih voleo da vidim u srpskoj avijaciji.Koliko znam Finska ih veoma uspesno koristi.Avion je veoma mocan i pouzdan.Sve u svemu ceo nosac aviona je impresivan u svakom smislu…

Odgovori
Mi

Da, samo trosi puno.. :)
Bas me interesuje koliko kosta prosecan dan upotrebe ovog nosaca za vreme regularnog mirnodobskog dana.

Lu

Jedan američki nosač aviona nosi više aviona nego što je Srbija ikada imala.

Te

@Miloš77
Operativni troškovi su nekoliko miliona dolara na dnevnom nivou (čak $6-8M) dok je za ratne operacije pre 10ak godina pominjana cifra od $20M i više… Sama udarna grupa sa nosačem aviona bi trebalo da košta oko x4 u mirnodopsko vreme…

Vl

Teshke,
Biće zanimljivo videti kako će Amerikanci finansirati sve te troškove kada im petro dolar isklizne iz ruku kao sredstvo pijenja krvi celom svetu (i to na slamčicu)…

Iv

Jbg zahvaljujući mornarici USA vlada svetom.Ameri jedini na svetu sleću i poleću sa nosača noću.Sigurno da na F 18ticama lete najbolji piloti na svetu.Voleo bih da vidim to parče metala koje nosi avione po morima uživo,mora da izgleda neverovatno

Odgovori
Be

A nisu jedini…i francuzi to cine.
I indijci a odskora i kinezi.

Mozda su to i rusi cinili u onim rijetkim trenutcima kad im je Kuznetsov bio na moru

Sr

@Ivan Uzice
Radi De Gol nocu, siguran sam i QE i Cavour. Ne sumnjam ni u Spance.

Iv

Zanimljive informacije,imate možda neki snimak?

Ob

Tradicionalni ILS na nosacu aviona je opticka sprava koja koristi svetlost, dakle ne vidim sta je prepreka za sletanje po mraku…

Pe

Lepo receno za Super Hornet, kad bi bio na Srpskom nebu, i sigurno bolja opcija od Rafala. Barem u mom pogledu.

Odgovori
Mi

Interesantno ih je porediti. Dva palubna dvomotorca, iste namena ali potpuno drugacije konfiguracije zmaja.
Rafal je nesto brzi i ima vecu brzinu penjanja. Superhornet je malo veci uz dosta vecu nosivost. I jedan i drugi ustvari imaju odlicnu nosivost ( i arsenal) i agilni su vise nego dovoljno mada Superhornet nije dizajniran da izdrzi toliko G sila te se mora stedeti u tom smislu u odnosu na Rafala.

Zasto je Hornet sigurno bolja opcija za nas? Nisam bas siguran u to.

Sr

@Milos77
Super Hornet nije rate fighter samim tim ne prioritizuje G, ali moze naravno debelo preko tih „7“, samo ces posle sa mehanicarima da menjas panele. On je slow speed-high alpha i tu je u samom vrhu. Masina u samom vrhu vazd. tehnologije.

Mada sa nasim finanijskim i tehnickim mogucnostima, dobar bi nam bio i legacy Hornet. Ako ce budzet obezbediti 60-70h naleta godisnje, bilo kakav nov avion je totalno bacanje para i sve sto na papiru nudi nece biti realno ostvarivo.

Yo

Novi Super Horneti su, možda, jedini moderni avioni koje možemo dobiti u pristojnom roku da zamene modernizovane Migove.
Iskreno – meni je omiljen zbog različitih varijanti i namena, što nije „invalid“ koji ne može bez aerodroma, što se mogu „pazariti“ preiskusni instruktori za unapređenje obuke, što je to glavni aparat koji projektuje USA vojnu moć širom sveta – i štošta…
Ruske, kineske, evropske i dr. aparate – teško da ćemo dobiti tj. moći da servisiramo u razumnom roku…
Ako odnosi sa USA krenu uzlaznim tokom, a imaju razumevanja za našu poziciju (proxy su nerazumni) u aktuelnom istok-zapad trvenju – uz eskadrile Super Horneta bih pazario i jednu novu mpdernizovanog F-15.
Taj tandem je, verovatno – najjeftiniji…

Odgovori
Vl

Bože, čitam komentare i ne verujem koliko izgubljenih u vremenu i prostoru ovde ima. Super Hornet za Srbiju? Baš će nam Ameri i gumu od točka za njega da prodaju. A gde su tu još i ucene i curenje informacija.
Za par godina svašta se može desiti, pa čak možda kupimo i ruske avione. Posle ratnih iskustava i upotrebe to će definitivno biti najbolje mašine u tom trenutku.
Za sada su za nas jedino izvesni kineske letilice ili onaj obogaljen Gripen u starijoj varijanti. Od Rafala bi bežao u svakom slučaju. Lep je to i dobar avion, ali nije za nas. Ako ga i kupimo (uplatimo novac) i ako ga ikada dobijemo od Francuza, možemo ga parkirati u hangar i naplaćivati obilazak. Suviše skupo zadovoljstvo..

AI

@Miloš77
Znas kako,da nemaju sredstava sigurno ne bi uvodili jos nosaca aviona u svoj arsenal,tako da za USA to nije nikakav trosak koji ne mogu da podnesu.Uostalom,nisi razmislio koliko im samo jedan nosac aviona donosi novca jer da im odnosi veruj mi da ih ne ni koristili.Ne zaboravi da su Amerikanci majstori ekonomije…

Odgovori
Mi

Masteri ekonomije i proizvodnje oruzija. Tako je. Ima se para za jos nosaca aviona bez problema. Znam.
Samo im je problem ako zafali ratova. Zbog toga to nikako ne smeju da dozvole da se desi.

F-

@Srbofil
Gresis debelo.Super Hornet je avion pre svega namenjen za nametanje vazdusne nadmoci nad neprijateljskim nebom i presretanje ciljeva u vazduhu koji su potencijalna opasnost.Zato je i glavni palubni lovac u americkoj mornarici.Brzi je od Rafala,ima jace motore od Rafala i naravno neverovatno je agilan.Najveci potisak Rafala je 75,0 kn dok Super Horneta je 97,0 kn.Super Hornet je nesto malo brzi,brzina mu je 1970 km/h maksimalna dok je Rafalu 1800 km/h.Takodje,Super Hornet moze bez problema preko 9 G,znaju Amerikanci kakav su avion odabrali da im bude palubni lovac.Ne kazem da je Rafal los avion,bas naprotiv,i jedan i drugi su vrh u svetu osim naravno F-22 Raptor koji jednostavno nema konkurenciju u svetu sem mozda najnovijeg F-15.Ipak bih voleo Super Hornete da cuvaju srpsko nebo zbog jednostavno tehnologije a i Super Hornet je jeftiniji avion ali borbeno mnogo vise puta dokazan.Ili jos bolje,jedna eskadrila Rafala F4 i jedna eskadrila Super Horneta za nebo Srbije…

Odgovori
Sr

@F-15 Strike Eagle
Air-superiority uloga nema veze sa favorizacijom odredjenih aerodinamickih karakteristika jer moze u oba smera. F-16 je rate fighter, two-circle. On tih 9G moze da drzi „ceo dan“, ali ima mali maksimalni napadni ugao, dok je F/A-18 obrnuto, one-circle, moze on da premasi, ali ne i da zadrzi 9G zato nije dobar u two-circle borbi, ali ima jako velike maksimalne napadne uglove. Maksimalna brzina pri ravnom letu nema nikakve veze sa time.

Mig-29 moze maksimalno 2.2 maha, ali je pri vazd. borbi preferima nize brzine jer takodje nije pravljen kao rate-fighter(isto kao Hornet), mada je tu dosta bolji od F/A-18.

Rafal mu dodje nesto izmedju sto se toga tice. Sve u svemu, Super Hornet je sjajan avion, takodje i Rafal.

Na zalost, nemamo mi novca za RV kakvo vojska zasluzuje.

Be

Mislim, hallou, vama svima je jasno da se sva borbena dijelovanja l, bilo da se radi o zracnim bornama ili dijelovanju na zemaljske ciljeve, vrse u podzvucnom dijapazonu brzine.

Mislim, trebalo bi biti jasno

go

Rus je u Siriji, dakle kontroliše Mediteran, pa su se zavukli u Jadran. A u jednom trenutku u Jadranu su bila čak 2 nosača. Stratfor ima redovno prikaz približnih lokacija. Do prošle godine švrćkali bi se po Mediteranu oko obala Afrike, pa malo do zaliva da obidju Arape. Sada, samo oštro levo, pa u Jadran. A možda ima još nešto, ovi evropljani odavno kukaju da neće više nuklarno oružje kod sebe.

Odgovori
Be

Gledaj Gorane, ne mijesaj babe i zabe.
Rusi nemaju kapacitet za kontrolu.
Rusi iz Sirije ne kontroliraju nista.

Komtrola i prijetnja su dvije sasvim razlicite aktivnosti.

Ob

>> Rus je u Siriji, dakle kontroliše Mediteran

Ovo je jedan od najsmesnijih komentara u poslednje vreme. Rus ne kontrolise ni ulaz/izlaz iz Crnog mora, niti moze zastiti sopstveno bordovlje u glavnoj vojnoj luci Sevastopolj. Za njega je kontrola Sredozemlja dostizna kao i Tihog okeana….

AI

@Srbofil
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/09/boeing-delivers-first-operational-block-iii-f-a-18-super-hornet-to-the-u-s-navy/ Poredjujes MIG-29 sa Super Hornetom.Ne idu u istu recenicu prijatelju.Radi se o glavnom americkom palubnom lovcu koji ce obavljati taj posao jos sigurno 20 godina.Super Hornet je bukvalno u svemu bolji jer se radi o trenutno od jednog od najboljih aviona sveta.Ratno isproban u Iraku,Siriji,nazalost Srbiji, Avganistanu,Siriji,Libiji.U Iraku je neutralisao sa grupama F-15 Strike Eagle iracke MIG-ove i iracku PVO bez ijednog gubitka i to za 48 sati.Radi se o paklenoj masini sa ogromnim mogucnostima koje Rafal tek treba da pokaze i da se dokaze tako da opcija za Srbiju bi idealna kada bi Super Hornete ova lenja vlada uspela da izboksuje od Amerike.Tramp je bese nudio dve eskadrile nekih lovaca koliko se secam…

Odgovori
Sr

@AIM-260
Ne poredimo ih tehnoloski, lete na „isti nacin“ to sam hteo reci. Oba su one-circle fighteri. Proucite malo tu filozofiju, zanimljivo je. Zato mu i nije ogranicenje to „7.5G“ jer mu ne treba ni toliko da zavrsi posao, dok Vajperu ili Tajnufu je G kljucan(ne racunajuci naravno radar, bvr itd. itd., govorimo samo o BFM/ACM).

Sv

Super hornet nije ni postojao za vrijeme zaljevskog rata.

Sv

Niti je srbija bombardovana niti je super hornet ucestvovao u tome.

Mi

Nas su bombardovali obicnim Hornetima, a ne Super Hornetima. Prvi Super Horneti su tad tek ulazili u upotrebu kod nosaca koji nisu ni bili blizu nas.

AI

@Srbofil
Ja iskreno preferiram Rafal.Nekako bi se super uklopio u nase ratno vazduhoplovstvo.Mislim,to bi bio prvi savremeni vazduhoplov koji bi smo uveli u naoruzanje i koji bi nas pouzdano sluzio minimum 30 godina.Tehnologija mu je takodje vrh ali mene plasi datum isporuke,kada bi Francuska nama isporucila eskadrilu.Mnogo su nasi lenji po postizanju dogovora o nabavci novih vazduhoplova.Kada pogledam red za Rafale onda logicno okrenem se prema Super Hornetu jer USA ima ogromne kapacitete za proizvodnju i isporuku.

Odgovori
Sr

@AIM-260
Sa odrzavanjem po stanju, Migovi nisu hitni dokle god se potpise ugovor u narednih 4 godine. Po meni je mnogo hitnije zameniti Galebove i Orlove i to treba uraditi bukvalno sad.

Be

Srbofil….ne kuzim tu zamjenu Orlova.
Cemu?

Pa prevaxidjeni su po svakom aspektu.

Zamjena za njih je u Rafalu…ili bilo kojem visenamjenskom zrakoplovu zapadna porijekla.

Zoran primjer tome ti je Rafale…on je zamjena i za Jaguara koji je u biti Orao s jacim motorima.

G4 ne treba mijenjati.
Zmajevi su odlicni, motori sasvim OK.
Ali je potrebna temeljita modernizacija.

Be

Srbofil,
Ili glede Orla, USN i Super Horten je isto zoran primjer.
Na palubama nosaca je zamihenio i A6 i A7 koji su iste namjene kao i Orao

Sr

@Beduin
Upravo tako. Vojska se drzi stava da su joj te tri eskadrile potrebne(Mig, Orao i Galeb). Sto? Ne znam, ali neka bude. J-22 i G-4 vise nemaju svoj logisticki lanac, fabrike koje su to proizvodile ne postoje, nisu pouzdani ni perspektivni, usudio bi se reci ni bezbedni. Dakle, potreban je nov avion. Ako bi 241. i 252. dobile istu platformu, jedina opcija trenutno na trzistu je FA-50.

U koliko bi sa tri smanjili na dve eskadrile(dakle penzija Orla i ulogu 241.LBAE da preuzme 101.), onda je nesto u klasi Hawk vise nego odlicno da zameni G-4, posto ne vidim kojom magijom bismo priustili dve eskadrile Rafala, F-16 itd.

Iskreno, ne vidim ni kako cemo tu jednu da platimo.

Be

A vidi Srbofil.
Kad vucem paralele…..ni G4 ni leteca KIA nisu potrebne.

A zasto?
U HR i SRB slucaju pricamo o mozda 3 do max 4 pilota godisnje za NBZ.
I to sam puno rekao.

HR je u prednosti jer ne treba mlazne trenazere.
Prmal broj pilota koji bi to opravdao.
Srecom, NATO ima nekoliko programa za tu tranziciju.
Sto u USA sto na Sardiniji…..to je proslo uspod radara, al novac za to je vec izdvojen za sljedece 2 petoljetke.
Radi se o nekih 200 000 EUR po pilotu
Sad sracunaj.

U SRB slucaju, imate ih vec.
Iskoristite ih mudro.

Ali, Orlovi moraju u smece

Va

A kakav novac moze da donese nosac aviona, ajde sada detaljno iznesi ovde barem delic ?! Kakav novac donosi plutajuci gutac para osim sto sluzi da po svetu donosi demokratiju pa preko toga donosi novac ako si mislio na te majstorije finansija !?

Odgovori
AI

@Vaste
Pa vidis npr.taj nosac aviona unisti sa svojim Super Hornetima ratno vazduhoplovstvo i PVO neke jace drzave za veoma kratko vreme i onda USA crpi naftu narednih 20 godina od te drzave i napravi od te iste drzave,saveznicku drzavu.E sada kada bi stavio na papir koliko je USA tu u dobitku ne bi tako pricao.Racunaj i da svaki njihov nosac aviona drzi potencijalni sukob sto dalje od SAD i prisutni su trenutno u svakom delu planete gde svojim nosacima aviona kontrolisu stanje u svakom cosku planete.Plus sto ti nosaci aviona znaju dobro da posluze i u politickom smislu.Malo edukacije nije na odmet prijatelju…

Ni

@AIM-260

Gde god da su dosli Amerikanci, nigde nisu stvorili saveznika. Od Iraka, Avganistana, Sirije itd.
A to da uniste RViPVO neke jace drzave, mozda ali ako su drzave poput Libije.
Sto ne udare na Iran ili S. Koreju?
I ne drze njihovi nosaci aviona potencijalni sukob sto dalje od USA, vec im je to udarna pesnica zadnjih xx decenija koja im sluzi za disciplinovanje drzava koje nemaju cime da se brane. Ali ta pesnica im je poslednjih 20-ak godina dobrano otupela, jer su mnoge drzave uspele da razviju i razvijaju protivbrodske i druge rakete, a neki cak i nukelarno oruzje a takve nije moguce uplasiti nosacem aviona ili ih napasti. Cak i drzave koje nemaju raketne sisteme da se odbrane, posle Ukrajine dobice ih vrlo brzo…

Va

AIM-260 U prevodu mislis namecu svoju volju drugima nosacima ? A sada mi obljasni gde su to super horneti unistili PVO jace zemlje i koje su im to zemlje postale prijateljake posle toga ? Posto Irak to nije !

Odgovori
ob

Nosači aviona su moćno oružano sredstvo namenjeno prvenstveno za vojnu dominaciju u ma kom delu sveta. Zaista impresivna koncentracija oružane moći na jednom mestu koje se ne može porediti ni sa jednim drugim oružjem. Ali… uvek ima ali. Kroz istoriju je poznato da svako oružje ma kako moćno bilo već svojom pojavom izazove pojavu protiv oružja. Nosači aviona su veoma i veoma unosan cilj koji ako se uništi znatno utiče na vojnu snagu protivnika. Velike sile Kina i Rusija prema dostupnim informacijama razvijaju ili imaju rakete namenjene za dejstvo po nosačima aviona. Opet prema dostupnim informacijama to su rakete veoma velikih brzina, dometa i preciznosti. Ako je to sve tačno onda nosači aviona više ne deluju tako impresivno i zastrašujuće za eventualne protivnike. Sledi razvoj protiv raketa koje će štiti nosače aviona od tih raketa i tako dalje i dalje…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor