Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024

Popis svih vazduhoplovnih događaja u septembru: Otvoreni dan na Batajnici, veliki aero-miting u Vršcu, dva fly-ina, USAF ponovo iznad Pranjana, novi Embraer na „Tesli“

6. sep 2024

Erik Trapije o planovima Dasoa nakon srpske narudžbine: „Očekivali smo kupovinu iz Beograda, do kraja godine još jedan izvozni ugovor“

5. sep 2024

Hrvatskoj odobrena nabavka artiljerijskih raketnih sistema HIMARS: Kupovina kojom će doći do pomeranja odnosa snaga na Balkanu

4. sep 2024

Iza scene izveštavanja o objavljivanju srpskog ugovora za kupovinu Rafala: Napetost, pokušaj kršenja embarga i osmesi

3. sep 2024

[EKSKLUZIVNO] Veliki aero-miting u Vršcu 22. septembra: Učešće RV i PVO, Policije, domaće i inostrane generalne avijacije

2. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Daso će Srbiji isporučiti prvi Rafal 2028. godine

29. avg 2024

[POSLEDNJA VEST] Srbija potpisala ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal za 2,7 milijardi evra

29. avg 2024

„La Tribune“: Francuska i Srbija okončale pregovore o nabavci Rafala; Vučić: Još nije gotovo

27. avg 2024

Slovenački Pipistrel nastavlja sa osvajanjem projekata u američkoj vojsci: Posle Virusa, Sinus za Marince

22. avg 2024

[RECENZIJA] Jedan od najboljih: „The Blue Max“

20. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci već 10 dana dejstvuju unutar ruske teritorije, uspešni napadi na vazduhoplovne baze u Rusiji, pogođen i aerodrom sa avionima MiG-31I koji nose rakete Kinžal

16. avg 2024

Nova „Advanced Eagle“ mušterija: Izraelu odobrena nabavka borbenih aviona F-15IA i modernizacija F-15I

15. avg 2024

Poljska potpisala sporazum za nabavku 96 borbenih helikoptera Apač

14. avg 2024

Na “Armiji 2024“ predstavljen laki višenamenski borbeni avion Jak-130M

13. avg 2024

[RAT U UKRAJINI] Ukrajinci napali rusku Kursku oblast, postignut prvi dokazani pogodak borbenog helikoptera FPV dronom

9. avg 2024
Borbena besposadna letelica Bajraktar TB-2: Zbog čega je toliko izvikana, ko je sve koristi i koliko košta?
Pet letelica TB-2 (ukoliko je zaista kupljeno toliko) moglo bi Kosovo da košta i do 50 miliona dolara / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Borbena besposadna letelica Bajraktar TB-2: Zbog čega je toliko izvikana, ko je sve koristi i koliko košta?

Turska kompanija Bajkar objavila je krajem juna ove godine da je sa njihove proizvodne trake sišla 500-ta besposadna letelica tipa TB2. Najveći korisnik su turske oružane snage a do sada je ovu letelicu kupilo ili naručilo skoro 30 država, što je čini najrasprostranjenijom BPL klase MALE (medium altitude long endurance) u svetu.

Tokom prošle godine mesečno je proizvođeno 20 letelica, a najavljeno je da će u ovoj godini proizvodnja biti povećana na 30. Kao što je Tango Six preneo u ponedeljak, dobili smo i potvrdu da je teritorija Kosovo jedan od najnovijih korisnika. Ostaje pitanje u kojoj su konfiguraciji opreme i naoružanja pretpostavljanih pet kupljenih primeraka.

Treba naglasiti da su Bajraktar kupovale, kako siromašne afričke i azijske države, tako i evropske zemlje članice NATO. Zemlje koje se nalaze na afričkom i azijskom kontinentu sa skromnijim izdacima za vojsku obično su kupovale mali broj, dve do šest letelica, dok su u Evropi Rumunija i Poljska nabavile 18 odnosno 24. Najveći korisnik posle Turske koja poseduje oko 250 (zajedno sa Žandarmerijom, policijom, obaveštajnom službom i Obalskom stražom), je Ukrajina kojoj je isporučeno nekoliko desetina TB2 (neke procene idu i preko 70 komada), a najviše BPL stiglo je nakon početka rata (pre toga je koristila svega 12).

Detalj sa proslave povodom 500-tog proizvedenog Bajraktara TB-2 / Foto: Bajkar

Jedan od ključnih razloga dobre prodaje sasvim sigurno je nepostojanje političkih ograničenja u pogledu poslovanja sa budućim kupcima. Naročito je važno napomenuti da je poslednjih godina, kako ističu iz kompanije Bajkar, udeo turskih komponenti u letelici dostigao 93 procenata. To je dodatno pospešilo prodaju jer u mnogo većoj meri nisu potrebna odobrenja država u kojima se proizvode elementi TB2 koji nisu domaći odnosno turski.

Ono što je takođe zanimljivo je činjenica da je većina stranih kupaca Bajraktar nabavila u periodu od 2020. do 2023. godine. Za sada je letelice dobilo 17 zemalja, za šta imamo dokaze u formi fotografija ili video snimaka.

Prvi strani korisnici bili su Libija (zvanična vlada u Tripoliju koju između ostalih vojno podržava i Turska), Katar (prvi strani korisnik, 6-12 letelica) i Ukrajina koji Bajraktare koriste od 2019. godine. Za sada postoje dokazi da letelicu poseduju još i Azerbejdžan (različiti podaci govore o 12 do 24 nabavljene letelice), Burkina Faso (3), Džibuti (2), Etiopija (4), Kirgizija (Granična garda 3 letelice), kosovske bezbednosne snage (moguće 5), Mali (6), Nigerija (6), Pakistan, Poljska (24), Somalija, Togo, Turkmenistan, UAE (20), a proizvođač je zvanično saopštio da su TB2 kupili i Albanija (3), Irak, Kuvajt, Maroko (19), Niger (6), Ruanda, Rumunija (18), dok letelicu planiraju da kupe Angola, Litvanija i Japan.

Poljska je kupila 24 letelice u paketu vrednom 268 miliona američkih dolara / Foto: Ministarstvo odbrane Poljske

Još jedna od novijih informacija vezanih za Bajraktar, a koju je Tango Six preneo u jednom od naših redovnih nedeljnih pregleda rata u Ukrajini, jeste da je u ovoj zemlji započela izgradnja novog proizvodnog pogona koji bi trebalo da počne sa radom 2025. godine. Dobijeno je i odobrenje od turske države da se Ukrajincima proda licenca. Ostaje da se vidi kakav će biti dalji tok rata i da li će se ovaj projekat ostvariti.

Komandna stanica deo je sistema besposadnih letelica. Bajkar komandna stanica izložena na sajmu UMEX u Abu Dabiju / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Kada je u pitanju cena TB2, ne postoji zvaničan podatak. Jedina informacija sa kojom se barata jeste da je cena samo letelice oko 5-6 miliona dolara. Takva pretpostavka je najverovatnije tačna jer je toliko novca obično prikupljano za jednu letelicu u akcijama koje su prošle godine organizovale pojedine evropske države kako bi se Bajraktari slali Ukrajini, a pomenuta aproksimacija cene objavljivana je na sajtu proizvođača.

Međutim, ako se analiziraju nabavke pojedinih država gde je objavljena vrednost ugovora, TB2 i nije toliko jeftin kada se saberu troškovi nabavke komandnih stanica, rezervnih delova, obuke, logističke podrške, simulatora, naoružanja (u zavisnosti od tipa, cena se kreće od oko 25 do 100 hiljada dolara po jedinici) i svega ostalog što bi trebalo da čini jedan paket. Tako je na primer prvi ukrajinski ugovor za 6 letelica i tri komandne stanice (obično za dve-tri letelice ide jedna komandna stanica) iznosio 69 miliona američkih dolara, Poljska je 24 letelice nabavila u paketu vrednom 268 miliona dolara, Rumunija 18 za 321 milion USD.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mi

Znači Kosovo je 5 letelica platilo 50 miliona, oni nemaju ni 5 miliona a kamoli 50 miliona to je isto kao da.mi nešto kupimo za 5 milijardi, što dovodi do zaključka da im je to neko drugi olatii

Odgovori
ni

ili Turska donirala

PS

Platili su, iz redovnog budžeta. To se tamo lepo slika. Pošto nemaju privredu više političarima poena donosi naoružavanje protiv Srbije nego podizanje plata vaspitačicama npr.
Zato im odliv stanovništva sve veći i veći. Zasenio i nas…

Vl

To im je vrlo glupa nabavka. Kosovo nije veliko toliko da se ti droni i ne vide radarom. Ta nabavka je političke prirode jer nemaju vazduhoplovstvo. Vrlo lako ih obara Pancir koga mi već imamo a i dobri stari trocevac može da posluži.

Mi

Turska platila. Turska da npr. 100 milijuna eura Kosovu i kaže da potroši te pare na turske kompanije. win / win situacija za Erdogana i za Kurtija.

Wa

Nisi skoro bio na Kosovu ? Priština je velegrad.Ja sam bio u Gnjilanu,i oduševio se ! Prebogati su, firme i benzinske stanice svuda uz put,novi kamioni,autobusi,automobili,zgrade,savremeni putevi i ulasci u grad.Prošetaj se slobodno do Gračanice,koja je ostala što je i bila…

St

Nase vazduhoplovstvo bi to trebalo da eliminise sto pre. Ova kupnja ide protiv rezolucije 1244. Znaci pravno mozemo da dejstvujemo.

Odgovori
Da

Mislim da bi momentalno ostali bez svog zrakoplovstva!

Iv

Ne mozemo mi nista, jer nemamo politicke snage za to, niti saveznika. Rat sa KiM ili za KiM znaci rat sa zapadom, a to vodi u propast. Mi ne mozemo da izadjemo sa tim na kraj. Kao sto vidis i Ruje se jedva koprcaju iako imaju sve od sirovina, dubine teritorije, tehnike itd. Jer oni u slucaju nase intervencije ne bi KiM podrzali samo tehnikom kao Ukr vec bi usli direktno u taj sukob kao 99. Kad 1992 nismo odigrali pametno, sad je kasno i treba sacekatu bar 50 godina, da dodju nove generacije i uspostave se novi odnosi u svetu. Nama treba Oberenovic politika. Sa svima ulepo, slizes se i tako. Opstanak je u pitanju. Da smo bili pametniji, kao sto nismo , imali bi danas bar 2 puta vecu teritoriju i 3 puta vise stanovnika. Mi smo sada denografski ugrozeni i to treba imati u vidu. Ne mozes i ne moras sve kroz oruzje i borbu da resavas. Pogledaj neke nase komsije.

St

VEc smo planirali udare sa nasih nosaca aviona, stelt avionima i krstarecim raketama, po aerodromima na kojima su ove BPL, nista se ne brini.

Mi

I onda je mrmot zamotao cokoladu foliju a Srbija ponovo bombardovana.

Ma

E, ako pravno možete da djelujete, onda se nema što čekati, treba to uništiti prije nego se Albanci izvježbaju.
Inače, pravno je to vaša teritorija, a opet, svatko ko ih je priznao, pravno za njih Kosovo je država, nit bi mogli surađivati s njima, nit poštovati zakone, i milion drugih stvari. Znači, pravno su obe strane u pravu. E sad koja više? Nažalost, ona strana koja ima kontrolu, a s time i odgovornost provođenja zakona na teritoriji koju kontroliše. Je li to Srbija?

la

Stevo, eto ti idi na Kosovo i spali im to, niko ti ne brani. Zaboravio zasto je VJ otisla sa Kosova?

Be

@Stevo Pravno Srbija može gledati preko granice države Kosovo dok unutar svog zračnog prostora Albanci lete Bajraktare i promatraju teritorij Srbije. Što ti je to 1244 ? Da ta rezoluciju nešto znači nekome, sigurno bi Europa i Sjeverna Amerika nešto rekli o tome zadnjih desetljeća. NATO tj. KFOR ima prvu i zadnju riječ… i to je to. Nekim Srbijancima to još nije ušlo iz guzice u glavu, pa se busaju u prsa.

Sr

@Beduinko
NATO je tamo isključivo po mandatu rezolucije 1244. Sa njihovog sajta:

The operation derives its mandate from United Nations Security Council Resolution 1244 (1999) and the Military-Technical Agreement between NATO, the Federal Republic of Yugoslavia and Serbia.

Iv

Bajraktar se pokazao u Nagorno Karabahu i bio je tada nesto novo. Kao kad su se mongolski ratnici pojavili u Evropi. Potpuno nova taktika i nacin ratovanja, idealan za nadnorsku visinu od preko 2000 metara i ogoljene vrleti protiv protivnika koji se opustio, ogordio, osiromasio i raspolagao sa sada vec jako zastarelom PVO koja vise nije nepoznanca. Protiv malo jace pvo nema i dalje nikakve sanse.

Odgovori
Ni

Ne znam koja je strategija Srbije u vezi snaženja sistema PVO, ali po meni glavna sredstva treba uložiti u PVO i sisteme PED, kao i sve vrste bez-posadnih letelica (od domaćih i Mitrovićevih, pa do kineskih , izraelskih, i svih drugih koji se mogu nabaviti na tržištu). Videli smo da nam je od rusa stigla samo jedna baterija (6 vatrenih jednica-vozila, sa nepoznatim brojem raketa) Pancira, a od kineza verovatno samo jedna baterija FK-3. Od francuza nekoliko destina lansera za Mistral, nepoznati broj raketa i biće nešto radara. Sve to je nedovoljno, pa bi hitno trebalo na tržištu naručiti sve što može da se kupi, a malo toga može u ovom trenutku. Od rusa ne možemo ništa da dobijemo, od kineza takoje ide teško (brane nam prelete), od francuza može, ali tu i nije baš neki izbor onoga što žele da nam prodaju i sve je značajno skupo, a da ne govorimo da je uglavnom bez prave ratne potvrde o efikasnosti. Medjutim, sada je situacija „daj šta daš“, pa treba prihvatiti neke kompromise po cenu bolje opreme na našu vojsku. Kinezi uopšte nisu loš izbor, ali je problem doprema i transporta. Možda treba pričati sa Izrealom (mada oni za većinu proizvoda moraju da dobiju saglasnost od amera). Sve u svemu mi ne možemo da gledamo kako se drugi naoružavaju…svetska trka u naoružanju je uveliko u toku…i bili bi neodgovorni da mislimo da to nama ne treba i da nas niko neće dirati.

Odgovori
Pr

Treba proizvesti domaći PVO sistem, prikazuju se javnosti Strela-10 i RLN IC 170, barem nešto za prvu pomoć. A tužno je videti da se u Turskoj pravi 20, a biće i 30, TB2 mesečno, a Srbija najavljuje da će za 12 Pegaza da utroši 18 meseci…

Pr

Profo Fini, ti stvarno poredis Srbiju i Tursku??

Br

Rakete z-z, vodjene, dometa 300-400km na sta imamo pravo po Dejtonu nam je najpotrebnije, Pa onda vazdujoplvstvo sa vodjenim v-z raketama, pa onda pvo i ped, nema nista bez mogucnosti za napad na daljinu.

Ni

@Branko

Nije nam to pravo dato u Dejtonu. Svaka drzava ima pravo da razvija rakete dometa i preko 300km ako ima tehnologiju i znanje za tako nesto. Jedino nije dozvoljeno prodavati rakete dometa preko 300km trecoj strani, i to vazi za Ruse i za Amerikance i za sve ostale. Zato np. nije moguce kupiti od Rusa sistem Iskander dometa preko 300km vec samo izvoznu verziju Iskander-E.

A sto se vodjenja raketa tice, tu i jeste problem jer mi nemamo nacin da navodimo rakete na tim daljinama. Dakle, treba satelit ili neke vece BPL koje mogu ostati duze vreme u vazduhu, ili avioni poput Avaksa. Bez toga tim raketama mogu da se gadjaju iskljucivo stacionarni objekti.

B

Galeb G-2 i Lasta u konfiguraciji sa spregnutim mitraljezima od 20 mm su vredniji od 20 Barjaktara.

Odgovori
De

Galebove G2 više i nemamo. Laste imamo i možemo ih proizvesti. Jedna lasta bolja je od 4 passarsa. Za lastu je potreban i pilot. Investicija, ali dobra za odbranu od barjaktara.

zo

Pa, Miloradović je tipovao kineske besposadne letelice i transfer tehnologije … sada neka se isprsi i počne proizvodnja letelica u pogonima Srbije…nije da nemamo kvalitetnih inženjera..hvalimo se njima!

Odgovori
B

Mnogo bolja letelica je Pegaz zbog manjih gabarita i posledicno manje uocljivosti, plafon leta je isti kao kod Barjaktara, 6000m. Teoretski jednostavno jeftine kontramere za bespilotne letelice je isti ili bolji optoelektronski sistem za osmatranje koji poseduje bespilotna letelica sa automatskom detekcijom kretanja (pozeljno sa zvucnim signalom, uzbunom) „uvezan“ sa PVO sredstvom, teoretski to moze biti i covek sa lako prenosivim PVO sistemima tipa Igla ili Verba koja je savremenija i verovatno je sredstvo sa kojim bi moglo lakse da se izvrsi zahvat cilja.

Odgovori
PS

Pegaz je ipak klasa ispod. Vrlo upotrebljiva ali nije im ista niša upotrebe. CH 95 je rang Bajraktara, kao i ta neka buduća letelica koju ćemo i sami da pravimo (zbog čega smo i kupovali CH 95, kao sa Pegazom i CH 92, da naučimo što više).

Sr

@PSA
CH-95 je ipak značajno veća letelica od TB-2 sa 30% većom nosivošću. CH-92 je bliža TB-2 ali ipak manja, Pegaz još manja.

TB-2 je veliki uspeh turske industrije, ali nije „bez alternative“, daleko od toga.

B

Jeste klasa ispod u smislu nosivosti, duzine autonomije leta… ali manja cena Pegaza i manja uocljivost mogu biti kljucni. Mislim da se u Ukrajini Barjaktar koristi isklucivo za izvidjanje, izvan dometa PVO sredstava. Teoretski i Pegaz moze da se koristi kao PVO sredstvo, naoruzan mitraljezom ili raketnim sredstvom. Na primer protivoklopni sistem Kornet moze da se koristi kao PVO sredstvo ili sredstvo dejstovanja po ciljevima na zemlji, bilo sa zemlje ili vazduha i to vrlo efikasno sa laserskim obelezavanjem cilja, a sve nabrojane letelice su relativno spore. Mislim da standardne rakete za dejstvo po cilevima na zemlji za Pegaz imaju domet od 5 km, za CH95 6,8 km, Kornet ima domet 8-10km a moze da dejstvuje i na zemlju i u vazduh.

Odgovori
So

Mislim da su kinezi ogranicili pegaza na dosta manje od 6.000metara ( mislim da se spominjalo 3.500m.
Ipak bi im bila prevelika konkurencija!

Odgovori
Du

Maksimalni operativni plafon leta Pegaza je malo više od 5.000 metara

Do

U borbernoj upotrebi nema veliku korist ako je neprijatelj iole tehnoloski opremljen.Ono u cemu je skroz dobar je da zbog malih dimenzija i brzine zuji iza linije fronta i radi nadzor javljqnje ili skupljanje informacija a tada vec ide ona prica cena vs benefit a nije da nema konkurencije

Imate na telegramu da su rusi skinuli par komada u zadnjih par dana..i to u borbenoj misiji.Nezvanicno i da je i neko onu veliku Akinci skinuo negde severnom Iraku Kurdi ili ko vec

Odgovori
Ga

A sta mi na ovu temu kao nekada ozbiljna vazduhoplovna industrija , mozemo da napravio….? Sve sem elektronskih komponenti…..I to problem da se nabavi kod “ prijatelja“….!?….sve je TU samo obicna igracka osim Sistema upravljanja sa time….

Odgovori
De

U slučaju rata Priština neće imati 5 nego 55 barjaktara. Lako će ih Turska dopremiti u Tiranu odakle će se premestiti do aerodroma Kukeš na severu Albanije odakle će delovati. Zvuči neverovatno ali protiv barjaktara su najbolji avioni laste …

Odgovori
Sh

Laste? Kako će Laste da otkriju Bajraktare? Radarom možda? XD

Vl

Odlicna letelica bez dileme. Broj korisnika sve govori, Turci zaista rade odlican posao.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor