Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala
Piloti HRZ-a pored svojih Rafala u bazi Mont-de-Marsan / Foto: Hrvatski Vojnik

Srpska ambasadorka u Parizu sa direktorom Dasoa, prva fotografija naoružanog hrvatskog Rafala

Prethodna nedelja donela je do sada najviše novosti za Rafale u hrvatskoj i potencijalnoj srpskoj službi. Direktor Dasoa uslikan je prošlog ponedeljka u srpskoj ambasadi u Parizu, predsednik Srbije izjavio je da se za ovaj avion i dalje „bori“, a dobili smo i prvu fotogradiju hrvatskog Rafala sa okačenim naoružanjem.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je za vikend na temu Rafala: „borićemo se za Rafale, nove Rafale, a ako ne budemo mogli nabavićemo negde nešto drugo“. Predsenik Srbije je potom, ponovo obraćajući se medijima, kazao da je „u toku nabavka novih lovačkih aparata za Vojsku Srbije o čemu ćete uskoro biti obavešteni“.

Samo šest dana ranije, 25. marta, ambasadorka Srbije u Francuskoj Ana Hrustanović održala je sastanak sa Erikom Trapijeom, direktorom Dasoa. Ambasada je saopštila da je sastanak upriličen „radi konstruktivnih razgovora o saradnji Francuske i Srbije i da razvijanje strateškog partnerstva u svim oblastima ostaje naš prioritet“.

Direktor Dasoa prošlog ponedeljka u srpskoj ambasadi u Parizu

Osnovni paket naoružanja?

Kako je Tango Six već javio, prvih 6 hrvatskih Rafala (4 jednoseda i 2 dvoseda) mogli bi u Zagreb sleteti već 25. aprila. Prvo javno prikazivanje ovih letelica planirano je za 11. maj na zagrebačkom aero-mitingu AIRVG.

Urednica Hrvatskog Vojnika, glasila hrvatskog Ministarstva odbrane, boravila je nedavno u bazi francuskog ratnog vazduhoplovstva Mont-de-Marsan gde je u toku obuka prvih instruktora HRZ-a koji će obučavati svoje kolege pilote i tehničare tokom osvajanja upotrebe Rafala. Tom prilikom snimljen je video prilog u trajanju od 14 minuta u kojem se u jednom od kadrova vidi poster fotografije jednoseda „150“ sa naoružanjem. Ukoliko nije reč o fotomontaži, ovo je prva javno viđena fotografija hrvatskih Rafala sa naoružanjem.

Jednosed „150“ na njoj nosi rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa MICA i vođene rakete (kitove) vazduh-zemlja AASM Hamer. Ovakav borbeni komplet predstavlja osnovni paket naoružanja, kako smo na Tango Sixu već detaljnije analizirali.

Poster u francuskom hangaru prikazuje fotografiju ili foto-montažu naoružanog hrvatskog Rafala

Video koji je napravio Hrvatski Vojnik interesantan je i zbog zamućivanja lica pilota HRZ-a. Uredništvo i MORH su tako odlučili da zamute lica pilota (ne i tehničara), da se tokom videa jasno vide evidencijski brojevi letelica, da bi ti isti brojevi na fotografijama Hrvatskog Vojnika bili zamućeni.

Evidencijski brojevi HRZ Rafala koji će prvi preleteti u Hrvatsku su ipak već poznati: „150“, „151“, „152“ i „153“ su jednosedi, dok su „170“ i „171“ dvosedi.

 

Evidencijski brojevi se prilično jasno i često vide na video reportaži, dok su na fotografijama zamućeni / Foto: Hrvatski Vojnik

Iz MORH-a navode da će preostalih šest aviona doleteti u Hrvatsku kada se završi obuka ostalih pilota, što bi trebalo da se realizuje do početka sledeće godine. Takođe se podseća da je obuka tehničkog osoblja započela krajem 2022., a letačkog osoblja u prvom tromesečju prošle godine, kao i da je u Francusku poslato 90 pripadnika HRZ.

Hrvatska je Rafal izabrala 28. maja 2021. kada je njena vlada donela odluku da je ponuda Francuske najpovoljnija, a potom su sa kompanijama Daso, MBDA i Safran 25. novembra 2021. potpisani Tehnički dogovor i tri ugovora.

Njihova ukupna vrednost iznosi 999.068.493 evra, odnosno 1.152.496.307 evra sa PDV-om i procenjenim troškovima indeksacije cena. Finansijska sredstva osigurana su u budžetu ministarstva odbrane, plaćanje je započeto 2021. godine, a poslednja godina otplata biće 2026.

Prema ugovorima, od Francuske se nabavlja 12 korišćenih aviona Rafale u varijanti F3R (deset jednoseda i dva dvoseda), a napominje se da su avioni na istom standardu kao i avioni koji se koriste u francuskim Vazduhoplovnim i kosmičkim snagama. Hrvatska je aktivno radila na obezbeđivanju infrastrukture, a zvanično je najavljeno da će početna operativna sposobnost biti dostignuta krajem 2025. godine.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Nr

Sahuktalo se po pitanju Rafala, Francuzi osvajaju ovaj dio Evrope. Slika je fotomontaza, jer za sada 150-tka, nema integrisan DDM-NG, kao što ima ovaj na slici, ali nam to ukazuje da će se na njega najverovatnije ugraditi isti

Odgovori
KK

Dobro receno – Francuzi osvajaju ovaj dio Europe. SRB kupuje Thales radare, Mistral. RH Rafale, Mistral, razmatra se Crotale itd.

Moli se za raketu vise, novi avion jer komsiluk ima polovno, a dok vruce glave navijaju za okrsaj neko radi dobar posao, a neko bere proviziju :)

E a da je pokrenuti zajednicke projekte za izvoz na treca trzista, to bi bio posao!

Ro

Prelepi. Sjajno im legla i ova šahovnica na vertikalcu. Kad nemozemo mi, srecan sam zbog komsija

Odgovori
Ba

Roller, nije ti ovo sport pa da neguješ nekakav usiljeni fer-plej. Što se mene tiče, voleo bih da im ode i egr ventil i plivajući a zašto ne, i korpa kvačila već posle prvih 1000 km

Mi

Banacanin

Daleko prije ce sve otici na mig 29. Ako ne stane sa Ukrajinom i sankcije Rusima potraju nema ni remonta.

А

@Mislav

Kog remonta, kad se avion održavaju po stanju, tj. ne postoji više jasno ograničenje resursa letelice?

Mi

Aleksa,

To svakako ne znaci da mu remont ne treba i da resursi svakako imaju ogranicenje. Znas li uopce sta znaci odrzavanje po stanju?

А

@Mislav

Poenta priče (koja je gomilu puta ovde objašnjavana) jeste da će Migovi leteti do kraja svog životnog veka u skladu sa svojim stanjem (znači 2030-2032 zavisno od konkretno kog MiGa) i da bilo kakvog novog remonta neće biti. U pogledu rezervnih delova smo navodno pokriveni, jer se na njihovog nabavci insistiralo, a samostalno smo sposobni za sve ispod remonta u pogledu održavanja.

Ne

@Mislav

Hrvatski Rafali ce ionako za Ukrajinu. Migovi ce da odrade svojih jos 5-6 godina, pa da vidimo sta ce Rusi tada da imaju u ponudi. Pa onda uzeti tridesetak komada necega. A mozda ne bi bila losa ni ruska baza na Slatini. Onako sigurnostj radi.

St

@Mislav
Naravno da ima, kao i ostalo sto stize ili odlazi, spakuju se u ukrajinske transporne avione, i odvezu do UAE ili Egipta, odakle presedaju za dalje.

Mi

Aleksa,

Ajde bas da vidimo kako ce i koliko letjeti bez remonta. Odrzavanje po stanju samo znacinda nece svi odjednom ici na remont vec pojedinacno po potrebi i stanju pojedinog zrakoplova

Mi

Stojko,

I kako ce doci do Egipta? Teleportirat ce se i izbjeci NATO zracni prostor. Ajde spakujte pa da vidimo dokle ce pod ovim sankcijama Rusiji. Mislis da je zapad glup. Moze samo biti presretnuto zbog krsenja sankcija Rusiji i isporuceno Ukrajini.

Ra

@aleksa
Po stanju znači samo redovno servisiranje, inače za mig29 je propisan remont svakih 700 časova naleta jer zmaj aviona nije nešto kvalitetan i treba pregled i popravke skidanjem delova oplate, motora, sistema.
Motori trebaju generalni remont svakih 1000-2000 časova.

Kako je mig29 koncipiran kao lošije kvalitetan, masovan i jeftin produkt.
Rusi ih se redovno ratosiljaju nakon 25 godina, što se kod nas smatra mladićem.

To

Ovi mladi ljudi su buducnost HRZ-a i prelazak u 21 stoljece.Sto se tice naoruzanja ni vi niste znali da li ce vasi migovi koji su dopremljeni kamionima biti modernizirani.Na kraju ste ih modernizirali i naoruzali.Tako ce biti i sa Rafalima.Sve od naoruzanja sto nije kupljeno odmah,biti ce kupljeno naknadno.Mada Jutarnji drugacije pise

Odgovori
Br

Migovi su bili isporuceni avionima.

Mi

Ovaj avion ima skoro 40 godina verovatno stariji od tebe. Pisi ti Jutarnjem da ste dali par milijardi za smece. Tesite se da i Svajcarci bacaju pare po 200 milona za F35 iako mu je kao cena za US 80. Inace su se na Masinskom u Beograd kunuli u snecma M88.

Ž

Tomass

Сви МиГ-ови 29 који су из Русије и Белорусије испоручени Србији су стигли транспортним авионима Ан-124. А не камионима.

Што се тиче модернизације, тај процес је од почетка био најављен, тако да се знало.

Al

Ovo naše lutanje i biranje novog aviona za RV predugo traje, rekao bi čovek da je ovo samo bacanje prašine u oči. Jel moguće da je u našem slučaju potrebno baš ovoliko provedenog vremena u pregovorima sa Francuzima i da dalje ne znamo na čemu smo. Ovo može da se tumači kao gubljenje vremena ali i kupovina. Ako je gubljenje mi na kraju nećemo dobiti ništa o čemu se dosad govorilo, a ako je kupovina onda do kraja godine možemo zaključiti kupovinu ali sa drugim, starim prodavcem. Iskreno nekako bi za nas bilo naj bolje da počnemo da gledamo u pravcu Kineskog J35, taman kada isteknu resursi naših 29 do tada će Kinezi otkloniti sve nedostatke na J35 i eto priče za nas. Za sumu novaca koji se predviđa za jednu eskadrilu Rafala ovde bi dobili dve. Vreme teče, i ako želimo da sačuvamo svoju avijaciju sada je zadnji čas.

To

Ok avionima.Moja greska

Br

@Aleksandar
Od pocetka pregovara: kamate su skocile, izbila je kriza sa inflacijom i Dassault je dobio masu narudzbi. Da ne pominjem rat u Ujrajni koji nam uopste ne ide na ruku ni u ovoj prici. I da normalno je da pregovori dugo traju

Pe

Problem sa modernizacijom MiG-29 je u tome, sto su je radili Rusi, koji blago receno nisu u vrhu po pitanju tehnologija, dok Francuska svakako jeste.
Ta modernizacija MiG-29 je pre nesto sto je bilo logicno da se uradi na aparatima iz 1980-ih, svakako je poboljsanje, ali nema bas nikakve veze sa Dassault i Francuskom i Raffale, osim sto je i to avion.

Ne

@. Aleksandar

Baš odličan komentar . Odličan i realan.
Teško da će proći dogovor i ugovor sa Francuzima i mislim da je to pucanj u prazno zbog geopolitike.

Doći ćete u vremensku stisku kao i mi i onda drž nedaj . A to je vrlo blizu.

Ne znam zašto mi se brišu komentari .

Ne

Migovi su sasvim uredno dopremljeni transportnim avionima a postoje snimci i video materijal.Loš pokušaj trolovanja.
Što se naoružanja tiče,vi kao dokazano nepouzdan partner nećete dobiti ništa osim ovog osnovnog paketa.Živi bili pa videli.O vašoj pouzdanosti dovoljno govori činjenica da SAD ni po koju cenu nije želela da vam proda F16.
Vi se smejete našim migovima ali mi imamo na njima naoružanje o kojem vi možete samo da sanjate.Mi već sada imamo nešto što je za vas drugi univerzum i ostaće to da bude.

Ne

@ Nenad

Imenjače , na raspisanom tenderu za kupovinu borbenih aviona za HRZ imali smo četiri ponude koje su ušle u uži krug :

1 JAS Gripen Švedska

2 Rafale Francuska

3 F-16 Izrael i …..
……..
Ma zamisli , četvrta ponuda F-16 Block 70/72 od SAD i oni su se jako trudili da kupimo baš njihov zrakoplov.

Imenjače , SAD ponuda je usla u najuži izbor , no izabrali smo Rafale .

Frende , OSHR sudjelovale su ili sudjeluju u brojnim NATO misijama od Afganistana , Golanske visoravni Izrael do danas aktualne misije na Kosovu te misiji prednje prisutnosti u Poljskoj i Litvi .

Nismo pouzdani ?!

Vojska Srbije se također kao i HV obnavlja i kupuju se noviji ili novi sustavi i tu je sve poznato . I s vaše , i s naše strane .

Dakle , promisli malo.

Mi

Nenad

Los pokusaj trolovanja. Amerika ne na tenderu dala ponudu za F16 block 72. Dakle bezveze trolas. Na eng. Wikioediji za Meteor se navodi i Hrvatska kao korisnik, a wiki takve podatqke stavlja samo na osnovu izvora. Meteor ce doci ali naknadno jer Meteor ne proizvodi Dassault i nema veze sa ovim ugovorom.

TD

Nenad

Ove usporedbe Rafala i Migova 29 već su postale malo dosadne, zna se kakva su oba aviona,koje verzije, kakve tehnologije posjeduju, koje su im uloge i koliko su stari. I opet se iznose neistine. Potvrđeno je od glavnog zapovjednika HRZ-a da uz Rafale dolazi i SCALP-EG što vjerovatno znači u buduće Meteori i Exoceti pošto se traži i zamjena za protubrodske rakete. Šta slično SCALP-u ima Srbija na migovima? Naravno ništa još, za desetak godina uz novi avion vjerojatno će i Srbija nešto slično kupiti. To je podcjenjivački stav koji ne vodi nigdje. Modernizacija svega i svačega je tijeku u Hrvatskoj i Srbiji, ide puževim korakom sporo, male količine ali ide se dalje.

Vl

Nadam se da nećemo kupovati Rafale. Dobar je to avion ali realno, eskadrila ne vredi 3 milijarde. Mnogo toga se može kupiti i rešiti u VS za taj novac. Navijam za ruske ili kineske avione. Za 3 milijarde se može kupiti 2 do 3 eskadrile MF aviona ruske ili kineske proizvodnje i 1 do 2 eskadrile Yak 130 ili L15 u varijantama školsko-borbenog ili lakog lovca. Realno, takvi vazduhoplovi puno više vrede nego 12 Rafala.

Odgovori
PS

Ne može ni kod njih baš tako jeftino. Ne košta eskadrila sama 3 milijarde, već čitav paket. Prelazak na bio koji savremeni avion a da nije MIG-29 košta najmanje duplo od cene samog aviona. Rezervni delovi, rezervni motori, radari, ispitne stanice, simulatori, obuke, naoružanje i ode sve to.

Hr

Hrvatska je kupila Rafale za svoj račun, Srbija će kupiti također što god za svoj račun, stvar Srbije. Ovo je zrakoplovni portal koji bi trebao spajati ljude koji vole zrakoplovstvo, a ne politička tribina (iako je politika uključena u to). Hrvatska je u NATO i podupire Ukrajinu u obrani od agresije, Srbija je navodno neopredijeljena, Hrvatska teži integraciji u EU, Srbija želi srpski svet, u EU, u Euroazijsku grupu… Razdvojeni smo, čist račun, duga ljubav. Kupite što god želite, Rafale, Migove, F35, J10,15, 20…modernizirajte Orlove, sretno!

Ra

Bilo da se kupuju francuski, kineski, američki, ruski, avioni to znači prelazak na potpuno novu tehnologiju i naoružanje. Opet mora sve da se kupuje od nule i nema tu razlike u ceni.

Prelazno rešenje sa donacijom MiGova 29, jer je to nama poznat avion, nas je koštalo sa modernizacijom i kupovinom naoružanja ne manje od 400-500 miliona dolara, a njima se već vidi kraj karijere krajem decenije.

Vl

Ako se dobro sećam Azejberdžan kupuje 60 aviona JF17 blok 3 za 1.6 milijardi dolara. Menja flotu Mig-ova 29 i Su 25 (slična situacija poput naše). To je 5 eskadrila za pola novca za Rafale. Ko onda prigovara da se ne mogu kupiti 3 eskadrile sa sve naoružanjem, opremom i ostalim „tricama i kučinama“ za 1.5 milijardi?
I ostaje još pola novca (1.5 milijardi) za PVO i dve eskadrile L15.

Vl

Greška, 2 eskadrile JF 17 za 1.5 milijardi…

Mi

@Vlad

Super,

Sretno sa Chengdu Xiaolong srpskog zrakoplovstva.

Pe

Kupovati od Rusa je tehnicki nemoguce, osim sto i nemaju sta da ponude Srbiji niti bi nam prodali jeftinije nego Francuzi, a svakako su ruski avioni znacajno slabiji.
Kina je moguca, i Srbija ne bi imala problem da kupi nekakve avione od njih, jedino je pitanje sta tacno.
Politicki, bitno je da se kupuje od EU zbog ulaska u EU, naravno, jer to treba Srbiji vise nego sto Srbija treba Eu.

Ra

Školsko borbeni, večinom bez radara, male nosivosti, malog dometa. U ratu glineni golubovi, pogotovo protiv aviona poput Rafala.
JF17 isto slabo, u rangu F16 blok40 iz 1986.

U okruženju Rafala, F16V, Gripena MS20, EF2000, kupovati slabiju opremu je žrtvovanje pilota i predaja u najavi.

Ma

Da li se samo razmatraju Rafali ili postoji jos opcija?

Jo

@Vlad

Kineski avioni su sasvim realna mogućnost, u slučaju da se ne postigne dogovor sa Francuzima. Međutim, to ne bi bio JF17, nego J10, koji je bolja platforma. Od ruskih aviona nema ništa, iz prostog razloga što rat i dlaje traje, a ruski proizvodni kapaciteti će i nakon završetka rata biti optrećeni proizvodnjom za domaće potrebe.

Kupovina iz Kine je, ustvari, i jedina realna alternativa Rafalima. Nabavka iz Amerike bi bila veoma komplikovana i neizvesna. U svakom slučaju, Srbija neće dozvoliti da ostane bez nadzvučne avijacije. Ako Francuzi neće – ima ko hoće.

Nabavka Mig-29 u vreme kada su školski Mig-21 bili na dežurstvu (jedini su mogli da lete) je bila odličan potez, jer je sačuvala nadzvučnu avijaciju. I ako je koštala 500 miliona i obezbedila 10 godina, to je 50 miliona godišnje. Kada se nabave novi avioni i njihova cena podeli sa predviđenim životnim vekom, biće skuplje.

Mi

Drago mi je da vidim da komšije najzad prelaze na daleko viši stepen od prethodnog sa Rafalima, i da uvođenje u upotrebu ide bez zastoja. Što se Srbije tiče, i dalje po tom pitanju imamo isključivo samojvalisavo lupetanje sa de favto najvišeg mesta u despotiji.

Odgovori
Ra

Moze li se ovaj dodatak za tankanje goriva u letu da skine, posto vidim da se ne moze uvuci u nos aviona? Jako mi ruzno izgleda ova izvedba da ovoliko strsi na avionu.

Odgovori
Mi

Nema potrebe da se skida. Ne utice na aerodinamiku, a nebitno kako izgleda. Uostalom potreban je za punjenje u zraku.

Du

Milisav
Sa dodatnim rezervoarima za gorivo, ima daleko veci odraz, i mnogo losije manevarske sposobnosti.

Mi

Dunedain

Pricamo o nastavku za punjenje goriva u zraku, ne o dodatnim spremnicima goriva.

Pe

Meni jedan od najruznijih aviona sto se tice estetike i dizajna. Nema neku privlacnu liniju niti izgleda robusan kao pravi ratnik. A ova “trklja“ sto viri na prednjem dijelu aviona izgleda ocajno. Zaista nevjerovatno da je ova projekotvano na ovaj nacin.
O borbenim mogucnostima izgleda da je dobar, tu nema dileme.

Mi

Peter

Ljepota je u oku promatraca. Sto je nekom ruzno drugom je lijepo i obratno. Zadnja tvoja recenica je jedino bitna u svemu.

Dj

Naravno da nastavak za punjenje goriva utice, kako na aerodinamiku tako i na radarski odraz!

Mi

Djuka,

Rafale je jedan od najbrzih lovackih aviona i ne ne utice nista znacajno na radarski odraz. Da utice bio bi teleskopski.

Dj

>> Rafale je jedan od najbrzih lovackih aviona i ne ne utice nista znacajno na radarski odraz. Da utice bio bi teleskopski.

Jbte ovde se u medjuvremenu i zakoni fizike dovode u pitanje, ne samo logike…

Rafal ima po dizajnu solidnu radarsku vidljivost, a i dva motora, te se pricenilo da sa cevkom moze da se zivi. Ni ovaj eksterni spremnik uzgred nije narocito sretno resenje glede aerodinamike i radarske (ne)vidljivosti

Ma

Nadam se da od te borbe za Rafala neće biti ništa. Odličan je to avion da se odmah razumemo, ali što bi naši preci Stari Sloveni rekli „overkill“ za nas i ceo region. Za te novce kupovati i razvijati PVO sisteme malog-srednjeg-velikog dometa, razvijati i kupovati sve moguće antidron sisteme, zatim uložiti novac u dronove, lutajuću municiju, FVP dronove i slične skalamerije jer to je sadašnjost. Ko bude prespavao trenutne promene, koje je doneo ovaj nesrećni rat u Ukr, taj će biti u velikom problemu u bliskoj budućnosti, jer nam ne ginu ratovi oko resursa vode i hrane. Takođe dobar deo novca koje bi se uložilo u eksadrilu Rafala, ulagati u modernizacije postojećih sistema, u to treba ubrojiti i oklop za Kopnenu vojsku i artiljeriju, jer kako su neki vojni komentatori lepo primetili, bolje je imati veliki broj pa makar i zastarele opreme nego jako mali broj sofisticirane opreme, jer u ratu velikih razmera sva oprema brzo strada bez razlike.

Odgovori
PS

Bez jake avijacije PVO samo trpi udare dok se ne slomi. Kao bokser u ringu koji pristane da samo trpi. I ovaj trenutni rat će u ključnim segmentima rešiti avijacija i već to čini.
Avijacija razbija napadačku silu na plastično opisano „manje komade“ koje PVO može da savlada lakše. Učestvuje u pripremi PVO zaseda itd. Da ne tupim mnogo.

Samim podizanjem avijacije pravi se haos kod napadača, bombarderi odbacuju bombe da bi povećali manevarbilnost (čak i čuveni F-16 sa bombama ima manevarbilnost ćuskije kad je maksimalno opterećen, a samo u lovačkoj konfiguraciji trpi 9G i više). Svega nekoliko tipova aviona može u napadu da promeni obrazac napada iz VZ u VV misiju a da može da zadrži bombe, od zapadnih mislim Rafal, F-18 i delom F-35 (poslednji mislim da samo sa onim što nosi u spremnicima), za istočne nemam podatke. To što smo mi imali ne samo nemodernizovane avione već i pogrešnu strategiju upotrebe avijacije je druga stvar, a i ne bi promenilo mnogo u onom odnosu snaga.
Bez avijacije PVO je lutka za udaranje. Ako je napadač spremio strategiju ometanja, mamaca, zasićenja PVO svim i svačim i pri tom je spreman i da podnese poneku žrtvu jer je rat, PVO će pre ili kasnije da ostane bez municije i da bude slomljena (što upravo gledamo u Ukrajini). Zato je zaštita vazdušnog prostora mnogo kompleksnija priča od toga kako se na prvi pogled čini.

Xy

Rafal može da upravlja dronovima…

Pe

@PSA ne znam kako je to „PVO slomljena“ u Ukrajini. Rusi i dalje ne smeju da prilete blize Ukrajini, bacaju rakete daleko iznad ruskih gradova da im PVO Ukrajine ne srusi Tu-160, a koriste bombe sa dodatnim krilima bas jer to omogucava dodatni domet bombama i sigurno su od PVO Ukrajine.
Samo od pocetka 2024 Ukrajinsko PVO srusilo je gomilu ruskih aviona, raketa, Cirkon i Kindzal i td. Ne mogu sve, ali i te kako radi
PVO slomljena-pre je to maj 1999, kad je B-52 slobodno bombardovao tepih bombama Kosovo, a Beograd nadletali americki avioni u sred bela dana, licno video.

Vl

Petrovic Dusan,
Pa dobro, gde je to po tebi još aktivna PVO u Ukrajini?
Vidiš da Rusi ravnjaju Harkov krmačama a Kijev gađaju kako im se ćeifne. Više i nemaš Nato države koja će im isporučiti neki Patriot ili Iris jer znaju da im je rok trajanja oko nedelju dana. čak šta više, Patriot je postao vrlo retka zverka u EU, pogađaš zašto?
Izgleda da Natofili u jednom momentu postanu osobe ispranih mozgova te i definitivno izgube vezu sa realnošću.

Ma

@ PSA Slažem se sa Vašim konstatacijama, RV i PVO je jako složen sistem i obuhvata dosta toga. Ali moj komentar se odnosi pre svega na nabavku malog broja preskupih aviona, da se kojim slučajem nabavlja recimo 48-60 aviona Rafal (ta brojka je misaona imenica za mnoge zemlje), onda bi takva nabavka rešavala posao i bila sredstvo odvraćanja, dok je ovako nabavka jedne eskadrile za mnogo novaca šta?! Održavanje naleta pilota i uvežbavanje avio mehaničara za održavanje aviona ili? Cela eskadrila koja stoji na nezaštićenom Aerodromu koji nema anti dron sisteme ometanja, anti dron puške i recimo anti dron mreže, potpuno ranjiva i može se cela uništiti u dva tri napada sa rojevima dronova i/ili lutajućom municijom. Tako da gubi smisao nabavka tako malog broja aviona bez adekvatne logistike i infrastrukture. Lično mislim da je mnogo bolje i pametnije uložiti u oklop i trupnu PVO, kao i dronove i lutajuću municiju jer bi u eventualnom ratu efekat dejstva bio daleko veći nego upotreba jedne eskadrile višenamenskih aviona, koji bi se vrlo retko i selektivno koristili: jer kad imaš malo aviona onda jako vodiš računa gde ćeš ih upotrebiti, posebno ako nemaš načina da popuniš gubitke. To je smisao gornjih navoda, itekako sam svestan da nije dovoljno da imaš sisteme za odbranu več moraš da imaš i sisteme za napad, jer se odbranom rat ne dobija.

Va

Petrović Dušan Kao prvo krstareće rakete sve ama baš sve u svetu se lansiraju sa daljinskog platformi i to jeste fazon ,1999 su lansirane na nas pretežno sa Jadrana inače koja je svrha i logika da rizikujem stratešku bombarder ulaskom u neprijateljsku teritoriju koji ima moderan PVO !? Drugo vi uporno porediti nas i Ukrajinu ?! Opet imate poriv da nas omalovažavate 1999 i stavljati u koš sa ogromnom državom koja je pre rata imala gomilu PVO i kasnijim isporukama sistema ! Izvinite a dali znate da je NATO odložio bombardovanje novembra 1998 dok se nisu uverili da nemamo S-300 i slično ? Dali vas mrzi da potražite govor Veslija Klarka, da im najgori scenario bio da Milošević Dunavom prošvercuje sistem ? U Rambuje su Milanovića pitali na pauzama više puta dali imamo sistem da slobodno kaže jer će oni pre ili kasnije saznati !? Dali znate zašto su se toliko raspitivali ? Jer nisu želeli da dnevno gube po par aviona i dok ne pronadju sisteme i unište ,imaju sumu od preko 100 uništenih aviona za kratko vreme od jedne male izolovane zemljice ! Jer su isti u Vijetnamu izgubili hiljade aviona zbog modernijeg tada PVO ! B-52 je leteo samo na granici sa Kosovom i nije leteo dublje dok ostali letovi se nisu spuštali ispod 4000 metara zbog brojnosti portabl PVO sistema što im skidam kapu jer su pazili na gubitke i kakve veze ima dali je dan ili noć ?! I Srpski PVO jeste zaustavljen zbog zastarelosti pretežno ali slomljen nije, jer ni oni nisu koristi tu rečenicu koju vi koristite osim da su uspešno zaustavili njeno delovanje od ometanja do lova na njih koji je više prouzrokovao pasivnost PVO nego njeno uništenje i tome obezbedili slobodno delovanje njihovih akcija ! Jer da je slomljen nebi ostalo čitavo 90 posto sistema posle sukoba ! Da se Cirkoni i Kinžali ruše tako lako, al bi paradirao Kličko sa ostacima redovno ,ovako svako veće parče koji nadju u zoni udara ( što je redje) viču oboreno i idu toliko daleko da su rekli da su neke oznake na Cirkon urezane ekserima kao loša proizvodnja a nisu u stanju da zaustave nijedan masovniji udar ,Lvovu pogadjaju redovno ,kad god nadju neki cilj u taj grad Rusi najzapadnija tačku znači ! A krilate vodene bombe ,da bi oborio avion moraš jošndabgavpribližip frontu da bude u dometu ,to su pokušali Ukrajinci,nešto su oborili ali ubrzo su oazarili i Patriot i IRIS i ostali sistemi koje bi iz dubine ubacili blizu fronta,brzo su ih nalazili inpazarili Iskandere ! Sreća što je Ukrajina ogromna zemlja pa mogu uspešno da ih kriju po dubini i menjaju položaj ! Barem se malo informišite pre nekog pisanja !

Ra

Pvo od 100km dometa poput FK3 je dobar protiv tehnički slabijih letelica .
U vreme planirajučih navođenih bombi dometa 130-140km, antiradarskih raketa dometa 160km, to će prvo da bude cilj iz bezbednosti odstojanja.

Bez sposobne avijacije sve drugo je ništa isto vredi obratno.

Va

Rade A koja je sposobnost avijacija treba da bude i kolika da bude ako si okružen članicama NATO-a ? Treba da imaš barem 50 kvalitetnih aviona + sva infrastruktura odgovarajuća za uspešan prijem istih na tako maloj teritoriji ,jednostavno ajde obrazloži kako to zamišljaš da naše tačke geopolitičke pozicije i veličine zemlje i ekonomske moći ?

Sl

Dokle ce ljudi na ovom portalu sanjati o nabavkama iz Rusije, kad je Rusija hermeticki zatvorena ka Evropi sledecih 50 godina ? Otpisite Rusiju sa karte sveta kod nabavki. Da li cemo uzeti Rafale ili nesto drugo, to ce odluciti A. Vucic i njegova stranka. Nikad se struka nije ni pitala, niti je postojao tender. Tako da Jak, Mig i Suhoj treba zaboraviti. Plus mi smo u kisobranu NATO-a, tako da ce svaki nadzvucni lovac odraditi posao kontrole vazdusnog prostora. Bitno je da su avioni noviji i bezbedni, iovako u slucaju nemoguceg rata sa bilo kime u okruzenju, ne bi ni poleteli.

Odgovori
Mi

Rat je u toku pa prepostavke da će nešto trajati 50 godina su neosnovane.Kada pukne linija odbrane u Ukraini i drugi tz. zapadni vazali razmisliće da li se isplati suprostaviti Ruskoj federaciji.Da jedna apsolutna sila vlada bar istočnom evropom to nema teorije.

Vl

Čemu ovakvo upinjanje da se dokaže da se nešto ne može nabaviti iz Rusije?
Pa dokazali smo da može, i to više puta…

PS

@Vlad
Ma, nije problem da se prošvercuje, ali to se radi u neposrednoj ratnoj opasnosti, kad si u situaciji nek košta šta košta. Raditi to na silu u ovom okruženju bi nas politički i ekonomski koštalo mnogo, mnogo, više od cene tih aviona.

Sl

Ne dokazujem ja nista, konstatujem cinjenice.

1. Cinjenica broj jedan – Rusija je pod embargom kompletne Evrope

2. Cinjenica btoj dva – Srbija ako nastavi ovim putem i samoizolacijom, docekace jos gore devedesete.

3. Srbija nema kapacitet da ratuje ni sa jednim susedom, jer sledeci put bismo potpisivali kapitulaciju cele drzave, ne samo Kosova i Metohije

4. Nemoguce je dopremiti borbene avione iz Rusije. Ne treba zaboraviti da su Migovi 29 nabavljeni pre rata i to u toliko simbolicnom obimu, da nisu pretnja nikome.

I 5. Niti ce Rusija osvojiti Ukrajinu, niti ce biti skinute sankcije Rusiji, niti ce Srbija biti deo neke Rusije, jer izmedju Rusije i Srbije je vise drzava + mi nemamo nikakve veze sa Rusijom osim slicne zastave, tako da nam je jedna Slovenija sto puta bliza u svakom smislu nego Rusija koju 99% gradjana Srbije nije nikad posetilo.

Srdacan pozdrav.

Dj

>> Kada pukne linija odbrane u Ukraini i drugi tz. zapadni vazali razmisliće da li se isplati suprostaviti Ruskoj federaciji.

Hahah, ti si lud. Mislis kad rat stane sve ce biti kao pre? Mislim sve ove stotine milijardi izgubljene zarade, otpisana ulaganja u RF, militarizacija Evrope zbog putina itd., to cemo sve kao odmahzaboraviti i krenuti krpiti NS1, NS2 a za NS3 skupljati pare da se postavlja? Previse citas rusku naucnu fantastiku.

Al

Slađan

U čemu je utemeljena tvoja tvrdnja da je za nas narednih 50 godina zatvoren svaki vid saradnje sa Rusijom. Ti Slađane gledaj, šta donose naredna tri meseca i nadam se da ćemo biti u prilici ponovo da komentarišemo. Naj bolje rešenje za nas bi bilo ono u kome se pitaju upravo oni koji će upravljati sa tim avionima i da Srbija posluša mišljenje profesionalaca i kupi takvu opremu, ali situacija u kojoj se mi nalazimo govori da će uvod u ovo muzičko delo biti dosta prepravljeno. Koliko je za nas bitan ishod rata u Ukrajini tako je podjednako bitan ishod Američkih izbora.

Pe

@Miloš Vama nije dovoljno 750 dana ruske bruke pa jos mislite kako ce „puknuti front“.
Nema od toga nista, Rusi mogu da idu napred deset km za godinu dana, pa ih onda isteraju domacini, a kad se zahukta Amerika i EU sa 25 puta jacom ekonomijom od ruske, moze samo da pukne Ruska granica.

Mo

PetrovićDušan Dule ,Dule a šta sve napisa prošlo proleće,i na more Ukrajinci i pretprošle raspad Rusije od sankcija sada 10 po 10 km napred idu a Ukrajinci se sve više ukopavaju ispred ! A kada se zahukta Amerika bića opasno,ode pola Ukrajine kompanijama ! Pa jel ti Dule misliš da su milijarde davane Ukrajini direkt ? A ne gospodine Dušane davane su kompanijama naoružanja i sličnim posrednicima a one će naplatiti od Ukrajine ,jedan Black Rock kompanija već polaže prava na delove Ukrajine koje Zelenski poziva otvoreno imate i govor ! Ta super ekonomija štampanja para Amerika radi supe Evropa malo teže pošto se Evropa pretvorila u ogroman turistički centar starina i birtija i živi se na staroj slavi mada imaju sklonost štampanju Evra ! Ala vi zamišljate okalo sukob pa to je čudo jedno !

Pe

@Monti Pajton Niste citali Tango6.
Za sad je sve oruzje davano Ukrajini iz skladista samih zapadnih zemalja; dakle nisu prodavali nista.
Svakako je bolje da Ukrajina bude u EU i da ima zapadne fabrike, nego da ih okupira najgota tiranija Rusija i opljacka citavu zemlju.
Uvek sam ovde isticao da pobeda Ukrajine nije „zauzimanje Moskve“-jer Ukrajina i nije agresivna, vec se brani na svojoj zemlji od Rusa agresora.
Pobeda Ukrajine je da sacuvaju svoju drzavu nezavisnu od Rusije, u sto vecem procentu.
I za ovih 2 godine i 2 meseca pobednik je Ukrajina, jer drze preko 80% svoje zemlje.
Uprkos ruskim lakejima u Srbiji koji od prvog dana najavljuju na tango6 „pad Ukrajine“-nema nista od toga.

da

Čujem mnogi navode kako se za 3 milijarde može kupiti 2 do 3 eskadrile MF aviona ruske/ kineske proizvodnje. A nitko se ne pita da li bi u tom slučaju Srbija imala dovoljno pilota/mehaničara za 30-tak aviona.
Podsećam: Vučić je pitao i da li imamo dovoljno pilota ili „koliko ćemo još dugo da ih imamo“. Odgovoreno mu je da ih za sada ima ali da će se tek videti “kakva je tendencija u budućnosti, ali nije obećavajuće i treba nešto da se radi na tom pitanju“.

Odgovori
Sr

@Darac
Srbija već ima 30ak mlaznih aviona u službi.

Fa

@ Srbofil

…od toga samo 11 sa radarima :(

Vl

darac,
Mogu se kupiti ne samo tri eskadrile MF aviona iz Kine već i jedna do dve eskadrile recimo L15…

Sr

@Falcon
Neverovatno, ali da…s tim što izgleda da će relativno uskoro to da se promeni.

Pu

Najveći kapital nisu sami zrakoplovi, već znanje i tehnologija koja s njima dolazi! A posebno novi obučni centar za NATO pilote,koji se gradi u suradnji s Francuskom.
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo potpuno je obnovljeno i danas je na jednoj potpuno novoj razini.Od pisti,hala,učionica,spavaonica,kadra,tehnologije,aparata,alata,do naoružanja i prateće infrastrukture!!
Tko je nekad mogao sanjat da ćemo imat najnovije generacije projektila Hellfire (helikopteri),Mica,PZ rakete dometa 300km,laserski vođene bombe,antiradarske rakete,protubrodske rakete,proturadarske rakete ili projektile dometa 500 km?!
Pomalo mi je žao što naši Migovi odlaze.Bit će to rastanak s suzom u oku!

Odgovori
Dj

>> Najveći kapital nisu sami zrakoplovi, već znanje i tehnologija koja s njima dolazi!

Svi to ponavljaju godinama, to je nacin na koji politika narodu prodaje taj projekt. Ja tvrdim da ne dolazi nikakva tehnologija, a od znanja samo vojne vestine vezane za konkretu upotrebu vazduhoplova.

Pa

Da da, puki korisnici preko noci posta(do)se eksperti za sve znanje na rafalu, a i sire.
I stalno ista zvaka, sustav, transfer tehnologije itd…vazi se.
Ako tehnicko osoblje bude bilo u stanju da utvrdi manji kvar bice na konju.
Ima li nesto originalnije sem prezvakavanja stalno iste price.

Dj

>> Ako tehnicko osoblje bude bilo u stanju da utvrdi manji kvar bice na konju.

Lokalno ehnicko osoblje usteka dijagnosticki kompjuter koji im je prodao Dessault, ovaj odradi test, posalje rezultat na njihov logisticki sistem, par miliona eura se skine sa kreditne kartice MORH-a i za par nedelja stignu rezervni delovi :-).

Pe

Svakako odlican potez Hrvatske.
Jednom kad se ostvari taj prelaz sa MiG-21 na vrhunsku zapadnu opremu, nema nazad.
To i jeste najveci uspeh, ne konkretni avioni.
Posle ovoga, Hrvatska moze nabaviti i jos bolje avione u buducnosti, i imace vec reseno pitanje citave neletacke komponente.
Srbija za sad nije ni zapocela taj proces, i veliko je pitanje da li ce, i kad, i poceti.

Mi

Petrovic Dusan

Za sad se ambasadorka slikala sa direktorom Dassaulta za ove tri godine kako se prica o kupovini Rafalea u Srbiji. Hrvatska za tri godine je zavrsila obuku pilota i za koji dan ceka prve prelete bez da se ambasador ikad slikao sa direktorom Dassaulta.

Sh

Osim prelaska na potpuno novi sistem i zapadnu tehnologiju, što je započeto još 90-ih uvođenjem AN/FPS-117, PC-9 i Bell-206 u HRZ, kao i CL-415, Hrvatska je zaokružila prelazak sa istočne na zapadnu tehnologiju, što za sobom povlači mnogo toga, i za to chapeau-bas! Naročito ako uzmemo u obzir činjenicu da je polazna tačka HRZ bila na nivou Letonije, Estonije ili Makedonije. Dakle, skoro pa 0. Ono što je mnogo važnije je da je kupovinom Rafala kupljeno članstvo u Evrozoni i Šengenu. E sad, pošto je Hrvatska u NATO, a Srbija okružena članicama istog, da li ćemo gledati reprizu kultnog filma „Partizanska eskadrila “ Hajrudina Krvavca? Naravno da ne!

Pu

Grčka je odlučila čim više unificirat svoju zrakoplovnu komponentu. Odlučili su otpisat Mirage 2000-5,F5 i dio F-16 Block 20/30!
Kad bi bilo pameti da se kupe grčki Miragi 2000-5!
Grčna je inače nudila Hrvatskoj svoja 24 Miraga 200,-5 u zamjenu za 12 Rafalea!
Mirage 2000 sustav je kompatibilan Rafaleu.Slična avionika,motori istog proizvođača,radarski sustavi,naoružanja.Svaki pilot Rafala može letjet na Miragu! Za 300-500 milijuna 24 grčka Miraga 2000-5 mogla bi bit na jugu Hrvatske!U zračno/raketnoj bazi Divulje?
Taj kompleks je zapušten, a nalazi se ukupan stotine metara ispod zemlje.Čak ni atomski udar ne može ništa zrakoplovima!
https://pbs.twimg.com/media/GJmuhN3WEAIppkL?format=jpg&name=900×900

Odgovori
Fa

E ovo se zove „so na ranu“.

Neko će da leti na „modernizovanim“ tiganjima i gleda u skazaljke kako se vrte levo-desno, a neko će da se šepuri u jednom od najboljih aviona današnjice.

Da stvar bude gora sada će dežurni atašei SSSR-a na portalu da nam objasne kako ovaj naš nesrećni „presretač NLO-a iznad Valjeva“ može da parira Rafalu i kako bi kineski copy/paste Frankenštajni zapravo bili idealno dugoročno rešenje za srpski RV.

Odoh da popijem Brufen od 600mg…:(

Odgovori
Du

U ratu ti je najbitnije da imas sareni tablet ekran ispred sebe, a manje je vazno sto su piloti neiskusni, jel da?

Fa

@ Dunedain

Kao prvo, najbitnije je da do rata uopšte ne dođe – znači treba imati mudru diplomatiju i odličnu spoljno-političku strategiju prilagođenu okruženju i geo-političkim trendovima.

Ako do rata ipak dođe – treba imati i dobar hardware i još bolju taktiku i pilote.

Mi nemamo ništa od toga…

Pe

@Dunedain Taj tablet je „šareni“jer pokazuje podatke sa vrhunskog AESA radara, pa pilot zna sta se dogadja, i koga da nisani.
U isto vreme, piloti u MiG-29 imaju neuporedivo manje informacija od pilota u Rafalle.
A to jeste najbitnije u ratu.

Pa

Zabiravili ste reci da je pilot, sem tableta,, direktno prikljucen na isti, uz transfer tehnologije i znanja, pa moze misaono da upravlja avionom, bez skretanja pogleda sa sveobavestajnog gedzeta. Isti dijagnosticki uredjaj, sam menja zakazalu komponentu. Inace, serveri po bankama u slucaju neispravnosti bilo koje funkcionalnosti automatski zovu ovlascenog servisera, pa se pojavi gospodin iz Svice sa dnevnicom od 10 tisuca jura i placenim hyatom i popravi kvar, a ne tamo kao neki preiskusni lokalni serviseri rafala…

Dj

>> pilot, sem tableta,, direktno prikljucen na isti, uz transfer tehnologije i znanja, pa moze misaono da upravlja avionom

Taj cinizam samo demonstrira ignorantnost i neznanje.

>> pokazuje podatke sa vrhunskog AESA radara, pa pilot zna sta se dogadja, i koga da nisani.

Ne samo radar, „sareni dusplej“ kojeg kolega ismijava pokazuje fuzionisanu situacionu sliku. Tu se ne vidi samo cilj kojega je identifikao radar nego kombinacija informacija svih aktivnih i pasivnih senzora + ono sto prima AWACS-om i od drugih vazduhoplova ukljucenih u misiju!

Pa

Ako nije u boji i 3d prikaz u 4K onda nista…

Fa

@ Djuka

Upravo tako. Reklo bi se da očajna „situational awareness“ nije boljka samo 29-ke nego i mnogih komentatora ovde…

Pa

Verovatno gledas u isti gedzet u kokpitu, reci, ima li sem suvremenog aesa prikaza, termovizijski, ic, uv, akusticni, geofonski situacioni prikaz. Koje jos aktivne i pasivne fuzionisane sustave i senzore koristi? Sa koliko vazduhoplova ima prikaz i sa kojom procesorskom snagom to obradjuje i koliko ociju to gleda?!

Vl

Petrovic Dusan,
Evo, namestiću ti tri monitora i pet tableta u Lastu sa sve linkom na T6 i pretplatom na Netflix. Ako ti je to malo kupiću tri, četiri frkalice kod Kineza i uokviriti sve to za potpun događaj. Naravno, monitori moraju biti 4K.
I tako Lasta postade bolja mašina od Rafala…

Ma

Nema previše veze sa ovim komentarima o modernim sistemima na Rafalu, što je nesumnjivo i nesporivo. Ali, da li nekome pada na pamet, šta će pilot uraditi u situaciji kada mu otkaže neki od tih naprednih sistema ili nešto krene „nepredviđeno“ da se dešava, šta onda? Odmah se setim onog pilota na A330 Air France što je skrljao avion u Atlantski okean, jer nije znao osnove letenja i pravilno da odreaguje u tzv. „kriznoj situaciji“ , a kvar koji je imao na A330 je bio potpuno banalan. I od te banalne sitaucije imate situaciju da je pao avion sa 30000 ft na dno okeana jer je pilot bio nedovoljno obučen, da ne upotrebim drugi izraz. imate jako dobru emisiju o tom padu na NG u Air crash Investigation. Elem, hoću da kažem da šta vrede svi napredni sistemi, koji lete avionom umesto pilota, ako taj pilot ne zna da leti avionom, nema veštinu letenja već se samo oslanja na napredne sisteme u avionu, šta će uraditi kada mu otkaže neki od tih sistema, da li će uspeti bezbedno da sleti? Ili u slučaju lovačkih aviona, da li će uspeti da se bori i preživi tu borbu ako mu otkaže više naprednih sistema koje avion kojim leti poseduje? A što je najgore, pa gotovo nikad ne možete znati unapred kako će koji pilot reagovati u kojoj kriznoj situaciji, to je indiviualna kategorija, da li će se predati i dopustiti da mu se struši aviona ili se boriti do kraja.

Iv

@Markus1463
Pričaš o pilotima koji su letjeli na Mig21, ako netko nije bio ovisan o modernim sustavima i znao je letjeti bez modernih sustava to su piloti Mig21, tako da ti ovo pada u vodu …

Dj

@Markus1463

>> a kvar koji je imao na A330 je bio potpuno banalan.

Otkaz senzora za merenje brzine u sred noci, iznad okeana, na 10K metara visine. Potpuno bananal kvar? Sta je pilot trebao da radi, otvori prozor, izbaci glavu i „proceni“ brzinu?

Drzi se ti tenkova i minobacaca, to ti bolje ide…

Dj

>> Ako nije u boji i 3d prikaz u 4K onda nista…

Pre 30 godina F-18 je imao monohromatski SA (situational awareness) na kome je bilo prikazano kompletno stanje u realnom vremenu a na bazi informacija od sopstvenih senzora, senzora clanova tima i AWACS-a, koristenjem razlicitih simbola. Pilot je trenutno mogao prepoznati ko je prijatelj a ko neprijatelj, da li je status (friend, foe) potvrdjen od strane 1 ili vise senzora, da li je izvrseno nekooperativno prepoznavanje itd. SA displej j etakodje pokazivao ozracenje itd. Dakle pricamo o necemu od pre 30 i vise godina, iscudjavati se tim stvarima godine 2024 zaista je bezveze.

Ma

@ Djuka – kvar senzora za merenje brzine na bilo kom modernom komercijalnom avionu spada u manje kvarove, nikako isti kvar ne sme da dovedu ni do incidenta, a kamoli do pada aviona. Kakve veze ima da li je bila noć ili dan, kada se leti po IFR pravilima? Nema nikave veze. Drugo, kada avion gubi uzgon, a taj A 330 AF je gubio uzgon, tada pilot MORA da spusti nos, tj da odgurne palicu od sebe i da poveća brzinu aviona, a ne da povlači palicu ka sebi i da pogoršava situaciju, to su osnove letenja i takvu grešku ne da nije smeo pilot da napravi, nego je začuđujuće kako je uopšte postao pilot a da toi nije savladao, i to ni manje ni više nego u Air France! To je azbuka bre, a ja o tome pišem, da ja avion sam leteo, i kad se pojavila prva ozbiljnija situacija, pilot zbog svog ne znanja osnova letenja sruši aviona sa 250+ putnika.. sramota jednom rečju!
@Ivan Jovan Srednji – nisam pričao niti pomislio na pilote mig 21, jer ko zna da leti na mig 21, koji je jako zahtevan avion, taj će zanti da leti na bilo kom drugom avionu. Generalno sam govorio, o novim naraštajima pilota, koji lete „fly by wire“ i nikada ne nauče osnove pravog letenja, na njih se odnosi moj komentar koji nije ni najmanje maliciozan, već sam samo zabrinut na budućnost letenja i ono što isto nosi. Nadam se da se sada razumemo.

Ma

@ Djuka – kvar senzora za merenje brzina na bilo kom modernom komercijalnom avionu spada u manje kvarove, i nikako ne smeju da dovedu ni do incidenta a kamoli do pada aviona. Kakve veze ima da li je bila noć ili dan, kada se leti po IFR pravilima? Nema nikave veze. Drugo, kada avion gubi uzgon, a taj A 330 AF je gubio uzgon, tada pilot MORA da spusti nos, tj da odgurne palicu od sebe i da poveća brzinu aviona, a ne da povlači palicu ka sebi i da pogoršava situaciju, to su osnove letenja i dtakvu grešku ne da nije smeo da napravi, nego je začuđujuće kako je uopte postoa pilot i to ni manje ni višpe nego u Air France! To je azbuka bre, a ja o tome pišem, da ja avion sam leteo, i kad se pojavila prva ozbiljnija situacija, pilot zbog svog ne znanja sruži aviona sa 250+ putnika.. sramota jednom rečju!
 @Ivan Jovan Srednji – nisam pričao niti pomislio na pilote mig 21, jer ko zna da leti na mig 21, koji je jako zahtevan avion, taj će zanti da leti na bilo kom drugom avionu. Generalno sam govorio, o novim naraštajima pilota, koji lete „fly by wire“ i nikada ne nauče osnove pravog letenja, na njih se odnosi moj komentar koji nije ni najmanje maliciozan, već sam samo zabrinut na budućnost letenja i ono što isto nosi. Nadam se da se sada razumemo. 

Ma

@ Djuka – kvar senzora za merenje brzina na bilo kom modernom komercijalnom avionu spada u manje kvarove, i nikako ne smeju da dovedu ni do incidenta a kamoli do pada aviona. Kakve veze ima da li je bila noć ili dan, kada se leti po IFR pravilima? Nema nikave veze. Drugo, kada avion gubi uzgon, a taj A 330 AF je gubio uzgon, tada pilot MORA da spusti nos, tj da odgurne palicu od sebe i da poveća brzinu aviona, a ne da povlači palicu ka sebi i da pogoršava situaciju, to su osnove letenja i takvu grešku ne da nije smeo da napravi, nego je začuđujuće kako je uopte postao pilot i to ni manje ni višpe nego u Air France! To je azbuka bre, a ja o tome pišem, da ja avion sam leteo, i kad se pojavila prva ozbiljnija situacija, pilot zbog svog ne znanja sruži aviona sa 250+ putnika.. sramota jednom rečju!
 @Ivan Jovan Srednji – nisam pričao niti pomislio na pilote mig 21, jer ko zna da leti na mig 21, koji je jako zahtevan avion, taj će zanti da leti na bilo kom drugom avionu. Generalno sam govorio, o novim naraštajima pilota, koji lete „fly by wire“ i nikada ne nauče osnove pravog letenja, na njih se odnosi moj komentar koji nije ni najmanje maliciozan, već sam samo zabrinut na budućnost letenja i ono što isto nosi. Nadam se da se sada razumemo. 

Xy

Svaka kupovina aviona, bilo civilnih ili vojnih, je politički posao par ekselans. Francuski jer je sva ili gotovo sva tehnologija njihova (možda je pilotskoj sedište britansko) . Kineski znače prst u oko Zapadu, a Ruske je nemoguće dobiti. Gripen iako Švedski zavisi od američke tehnologije i to bi bilo pregovaranje sa 3 strane (Britanci, Švedska i SAD)…. Jas-39 je jeftiniji, manji su troškovi održavanja, možda i bolji za naše prilike ali je pitanje šta može da se dobije i po kojoj ceni. Npr Indija je kupila 36 rafala a za isti novac mogla je da dobije 72+ Gripena. Ali politika odlučuje šta se kupuje. Vojska ispostavi zahteve a političari odaberu.

Odgovori
Yo

Nije kod Indusa politika igrala ulogu – hteli su SU-35, ali su bili nezadovoljni jer exportna varijanta nije ispunjavala dogovarane specifikacije – pa su se odlučili i za Rafale.
Slično je bilo valjda i za mornarički MiG-29K – taj ih je tek razočarao, pa ga menjaju za mornarički Rafal-M – ili tako nekako.
Rafal je prosto zver, da ima unutrašnje spremište za municiju bio bi avion 5. generacije, ali ovako diže skoro 10t municije na vrlo daleke distance.
Jedina politika koja utiče na Indiju je frka od Kine, pa zatim i od agresivne USA politike – i zato se nikada neće odreći Rusa – osim ako ne moraju…

Dj

>> hteli su SU-35, ali su bili nezadovoljni jer exportna varijanta nije ispunjavala dogovarane specifikacije

„Odredjene specifikacije“ (citaj los kvalitet, nedosatne sposobnosti, visoka cena, probijanje rokova, zahtev za doplacivanjem) nije ispunio ni Su-57 kao ni podmornice i jos neka druga kapitalna sredstva made in SSSR…

Ali Indija je naravno veliki ruski saveznik :-)

Pe

@Yoda Indija nije htela dalje ruske avione iz drugog razloga, uopste im nije trebao Su-35, jer Indija sama proizvodi Su-30 po licenci.
Problem je:
1/ogromni radarski odraz Su-30, i neuporedivo manji Raffale
2/ iako „visenamenski“ ipak je Su-30 izveden iz lovca Su-27 i ogranicen je u mnogo cemu, dok je Raffale od starta visenamenski
3/Kina koja je odmah pored Indije koristi Su-27 porodicu aviona, imaju svoje kopije Su-27,Su-30 i kupili su Su-35
4/Raffale jeste mnogo savremeniji od svih aviona izvedenih iz Su-27.

Ax

Prodaja Rafala Srbiji je de-facto prodaja Rafala Rusiji. To je trenutna politicka realnost… a vi tipkajte…

Odgovori
PS

Ruski saveznici već imaju Rafal (troje njih). Nije uopšte tema. Pa vi tipkajte i dalje.

Ad

@ Isto kao što smo im dali Mistrale, Alfu i ostalu Thalesovu elektroniku

Il

Prodaja Rafala Srbiji je dugorocno stratesko vezivanje Srbije za Francusku i NATO, a to znaci odvajanje od Rusije.

Dj

A ko su ti saveznici, Indija? Ne verujem u kakvim ruskim bajkama zivite…

PS

@Djuka
Indija, UAE, Egipat. I prilicno su im bliski odnosi. Svet nije 2D, kao sto navijaci dve strane zele da prikazu.

Dj

Toliko ste ocajni da predstavite kako je to sto se radi po Ukrajini ok, da izmisljate nekakva nepostojeca saveznistva. Cuj, UAE… oni prepuni americkog oruzija i vojske, imaju hiljade milijardi investiranih u zapadnu ekoniomiju i na to sve ruski su saveznici? Ne verujem sta citam

Pe

@PSA Egipat, Indija i UAE nisu „ruski saveznici“.
Ove zemlje koriste losu situaciju u kojoj je Rusija da ostvare svoje interese, na primer, da jeftinije dobiju ruske sirovine, ili kao i Srbija, politicku podrsku od Rusije u UN, itd
„Saveznik“ je nesto drugo, to su zemlje koje imaju potpisan ugovor o uzajamnoj vojnoj pomoci, kao clanice NATO, ili Rusija i Belorusija.
Ni jedna od ovih zemalja vojno ne pomaze Rusiju, niti bi prstom mrdnuli da direktno svojim snagama pomognu Rusiji.

Ma

Meanwhile, Srbija je prva inostrana država u koju su izvezli moderizovani GM-400 Alpha, najjači (NATO) radar u toj klasi. Heheheh.

Sv

@Axel Stvari su kompplikovanije od toga.Da nisu ne bi nikad turska vidjela s-400 a ni indija.Koa sto ni srbija ne bi vidjela mistral 3 i talesov radar.

Vl

Hrvati lepo finisiraju posao, dok smo mi ni na nebu ni na zemlji. Svaki dan koji prodje smo blize nemanju RV-a u skoroj buducnosti.

Odgovori
Du

Vlado
Srbija ima avione, a ima i daleko iskusnije pilote od Hrvatske. A njihovom nabavkom polovnih su daleko od toga da su zavrsili posao.

mi

@Dunedain ajde nam objasni na temelju čega si to zaključio

Vl

Srbija ima avione koji su pred istekom roka i koji su po svemu inferiorni u odnosu na Rafal. To o pilotima je vase subjektivno misljenje.

Pe

@Vlado Tacno tako, i koliko god iskusan bio pilot, on jeste ogranicen mogucnostima svoje letelice, kao sto smo videli u Ukrajini gde stari sovjetski MiG-29 i Su-27 nemaju sanse protiv modernizovanih ruskih Su-30 i Su-35.
U isto vreme, bas to iskustvo na MiG-29 i jeste prepreka ukrajinskim pilotima da se prebace na F-16, jer je sve drugacije, a pod stresom su u pitanju milisekunde i automatski se donose resenja.
Zbog toga je i bitno da Hrvatska obucava nove pilote na nove avione, dok ovde u Srbiji jos nije ni zapoceo taj proces, i ne zna se kad ce, kao sto pise u tekstu.

Du

mikeV
Evo da ti objasnim. Koliko su Hrvatski piloti imali sata naleta u zadnjih 10 godina? Jesu li imali bar o 10 sati godisnje? Sa druge strane Srbija ima 14 ispravnih, a od toga 3 dvoseda, gde se istovremeno obucavaju i dopunjavaju sate naleta po dvojica. I Imaju bar po 50 sati naleta godisnje. Sto u startu daje da svaki Srpski pilot ima bar 500 sati naleta u avionu, dok Hrvatski nema ni deseti deo od toga. A tek sa skupim satom naleta na Rafalu nece nikada doci do 500 sati naleta!

Be

Dune…..djacace dragi…

Srpski miG29 su prosle godine napravili cumulative of 520 sati lizanja neba.

To je cinjenica.

mi

@Dunedain ma hrvatski piloti imaju 2 aviona i njih je 300 pa onda izračunaj za 10 godina, daj ne lupetaj bez veze niti znaš koliki je nalet srpskih ni koliki je nalet hrvatskih pilota

To

Samo zapadno, nista od raspadnutih rusa.

„Teško onom ko Rus brani i rus hrani“

Mada bih vise voleo da kupimo američko, jer ti francuzi bas se nećkaju kad je u pitanju Srbija

Odgovori
Le

Francuzi se „ne nećkaju“ nego nisu sisali vesla, kao ogroman procenat stanovnika Srbije kojima se sve može podvaliti, jer je tako rekao On.

Vučićeva Srbija je ta koja pokušava da prevari Evropu, Ameriku, samim tim i Francusku, da nismo rusko kukavičje jaje, na „majke mi“, a vođa samo što otvoreno ne kaže da jedva čeka putlera u Parizu, dok vozi Armatu (praćenu vozilom za izvlačenje, just in case)

Du

Znaci kao sto se i znalo: Nista od Meteora, i Aesa radara!

Odgovori
Pu

24 Meteora kao inicijalni paket (12*2) već su u Hrvatskoj! Hrvatska je čak i na stranicama proizvođača navedena kao korisnik rakete Meteor,kao i na američkoj Wikipediji.
https://en.wikipedia.org/wiki/Meteor_(missile)
Što se tiče radara zrakoplove je potpuno identičan francuskoj verziji! AESA radar posljednje generacije!(2018.)
F4 standard ima samo softwarsku nadogradnju u odnosu na F3R.
Mi ne bi pristali na 3 milijarde eura posla bez Meteora.Hrvatska je Rafale platila 1.1 milijardi eura,kupljeno je 63 milijuna Mistrala 3.U konačnici se planira 350 lansera(to je posao od nekoliko stotina milijuna eura u fazama). Hrvatska će ove godine potpisat sporazum za PZO srednjeg dometa MICA NV ugovor težak 500 milijuna eura.Hrvatska će kupit radare GM-200,58 samohodni haubica Cesarea,otvoren je i posao s tenkovim Leclear,pa korevet,u desetljetnom planu su i sustavi dalekog dometa Mamba.

KK

@Putnik

Odakle sad ovo? Koji je izvor informacije za ovo dolje?

„Hrvatska će kupit radare GM-200,58 samohodni haubica Cesarea,otvoren je i posao s tenkovim Leclear,pa korevet,u desetljetnom planu su i sustavi dalekog dometa Mamba.“

Cista je ludost pored PzH uvoditi sad opet neku drugu samohotku kad vec postoji uvjezbana ekipa koja pokriva servis, logistiku itd. Prije neki dan se spominju Leopadi 2 iz Svicarske, sada Leclerci, GM-200 itd. Malo je previse neprovjerenih informacija koje se ispucavaju lako.

Pu

@KK
Za tenkove nije tajna? Izaslanstvo francuskog proizvođača bilo je na sastanku u vladi,zar ne? Evo referenca: https://www.poslovni.hr/hrvatska/francuzi-bi-hv-mogli-opremiti-i-borbenim-tenkovima-leclerc-4332987
Nudili su i kredit za Leclerc XLR.
Što se tiče MG-200 radara,Leoparda 2 A4/A8,Cesarea,Mambi/Astera,evo ti na Wikipediiji izvori,poveznice i sve ostalo.Neće se ostat na PzH 2000 u planu je 58 kotačni sustava! Žurno će se nabavit njih 18,kao i dodatnih 12 PzH2000!
Kao što imaš kotačne i gusjenična borbena vozila imaš i topničke sustave.
Imaj na umu da ovu stranicu uređuje CIA.Do detalja je navedena tehnika za koju se i ne bi smjelo znat da je IMAMO!Recimo laserski označivači cilja Safran Vectronix ?Pa satelitski sustav za nadzor i komunikaciju HawkEye 360? Skrolaj do dna stranice?
Cijeli plan razvoja OS za idućih 10 godina! Nešto je trebal bit i tajno!
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Croatian_Army

Tr

Moze li neko da mi objasni kako Hrvatska sa vojnim budzetom koji je ako sam dobro video jako slican nasem, tu su negde, ima ozbiljnije i obimnije nabavke ? Ako pogledamo na wikipediji na linku koji je postavio Putnik83, Hrvatska se opremila ogromnim brojem protiv tenkovskih sistema, 1700 Tow-a, 200 spike-a, 600 rgw90, at4 u neznanim kolicinama ( pretpostavljam veci broj od prethodnih jer je jeftiniji sistem ) , Javelini itd, a u planu je nabavka jos veceg broja istih..Ako se ne varam Srbija je nabavila samo oko 300 lansera za kornet..Hrvati su RPG i zolje zamenili sa AT4, a mi i dalje koristimo te zastarele sisteme. BrDM su strpali u muzej a mi i dalje koristimo te sovjetske krseve..Trenutno skripe sa PVO i tenkovima, ali onog trenutka kada ih nabave i tu ce biti u prednosti, jer ce automatski biti savremenije od nasih sistema..Gde odlaze pare iz naseg vojnog budzeta ???

Iv

@Trundle
Dobar dio su dobili u vidu kompenzacija od USA pa tako od nabavljenih 12 UH60M su platili samo 6 ostalo je donacija USA, Bradley su isto Amerikanci sufinancirali, Rafale su kupili u najbolje vrijeme i prošli vrlo jeftino, PzH2000 su bili njemački viškovi i plaćeno je vrlo jeftino, tako da se dijelom radi o sreći jer je kupljeno u pravo vrijeme kad je bilo viškova ili su prednost članstva u NATO savezu, tj. dobrih odnosa s USA …

Ne

Komsijama zelim da ih u zdravlju koriste i da nikad nemaju potrebe da ih i upotrebe. Narocito „glede“ ucesca u nekom NATO ratu sa Rusijom.

Rafal za Srbiju mi se ne svidja iz dva razloga.

1. Preskup.

2. Guranje Srbije u nasilno poredjenje i lazne utakmice sa Hrvatskom. Dve drzave su neuporedive, potpuno razlicitih reda velicina. Govori mi da obema drzavama vladaju globalisti.

Odgovori
om

Vas kao trideset milijuna i neuporedivo veće površine ili šta.
Inaće nije ovo za rat naravno, već za tehnološki iskorak prema naprijed. Još samo da pronađemo i neku ekonomsku računicu u čuvanju neba okolnih zemalja i školovanju svojih i tuđih pilota na čemu se radi planiranjem NATO obučnog centra sa Francuzima. Što će vjerojatno rezultirati dokupom tehnike i financijskim potporama.

Pe

Kakav rat NATO sa Rusijom, posebno kakve veze ima Hrvatska?
Rusi kakvi god da su, nisu ludi da posle poraza od Ukrajine napadnu na tri nuklearne sile.

Ne

@Omnia

Kao veca i sasvim drugacija drzava. To je dovoljno reci, a da se ne bude grub. Vec smo pricali o „transferu tehnologije“ i cini mi se, slozili se da to nije to. Hrvatska ce raditi air policing samo gde NATO to dozvoli. Grcka i Italija su tu mnogo perspektivnije. Treba biti realan, Hrvatska nije bas od vodecih vojnih sila u NATO-u.

@Dusan Petrovic

Kako god da ide Rusiji u Ukrajini, ako NATO krene u rat sa Rusijom, Hrvatska je obavezna da ucestvuje. A izgleda da se krece u pravcu provokacije Rusije u tom smislu (Makron).

Pa da li neko od komentatora uopste prati situaciju u svetu ili samo pisemo svoja zeljna razmisljanja?

Ne

@ Dušane

Rusi metar po metar ostvaruju svoj plan u Ukrajni . Ma koliko to koštalo u ljudstvu i tehnici . To je činjenica . I tko zna kakvi su im daljnji planovi u Ukrajni .

Vl

Petrovic Dusan,
Ti kao da živiš na Marsu…
Da nije novca sa zapada i oružja i logističke podrške u svim aspektima (čak i u ljudskim resursima opravdanim u domicijalnim državama kao dobrovoljci) iz Nato-a, Ukrajina bi izdržala tačno 36 sati u sukobu sa Rusijom.

Mi

Nenad,

Hrvatska ima vecu povrsinu, a time i zracni prostor da cuva od Srbije. Nisi racunao akvatorij.
Znas kako avioni lete iznad mora? Jednako kao i iznad kopna!

Mi

Vlad

A gdje ti zivis? Rusija da nije od S.Koreje izmolila 3 miliona granata i dronove i krstarece rakete od Irana sad bi gledala u nebo odakle se oblaci.

Vl

Mislav,
Rusija ispaljuje dnevno 5 do deset puta više granata od Ukrajine (celog Nato-a). To je činjenica. I ima proizvodnju da to nadomesti. Kada si video zadnji put da su ispalili Kalibar. A štancaju ih samo tako. Nešto mi govori da će NATO u Ukrajini u maju i junu (ukoliko su dovoljno ludi da uđu tamo, a jesu) dobiti takvo kalibrisanje da neće stići ni da pokupe mrtve.
I iz Severne Koreje stiže još 1.6 miliona granata 152 mm i pola miliona onih od 120 mm. Gde je tu još i Kina i Iran. E to su pravi saveznici koji i pored sankcija i otvorenih pretnji pomažu. A kako prolaze saveznici Nato i USA (Ukrajina), pa govori li ti šta Avganistan?

Mi

Vlad

Da imaju proizvodnju da to nadoknade ne bi moljakali Koreance i Irance. To ti je činjenica. Za sad jedino Rusi ne stizu pokupiti mrtve.

Dj

>> iz Severne Koreje stiže još 1.6 miliona granata 152 mm i pola miliona onih od 120 mm. Gde je tu još i Kina i Iran.

Pomenute drzave su teroristicke tvorevine pod sankcijama. One vide priliku da od Rusije nesto usicare, da dobiju zito, energente, neku tehnologiju koja im je decenijama uskracena itd. Sigurno im ne pomazu i „salju“ samo onako, iz bratske ljubavi, kako ti to nama ovde predstavljas.

Kina Rusiju koristi kao pijuna u svojoj geopolitickoj igri protiv zapada a ima i u Ukrajini velike interese. Kina verovanto nece dozvoliti nestanak Ukrajine i Jacanje RF preko odredjenog minimuma.

La

Bravo komsije!U miru ih koristili!Ovako se zavrsava posao oko nabavke borbenih aviona u ozbiljnoj drzavi!Ne bi bilo lose da prepisemo to od Hrvatske.Lepo tender medunarodni kao sto i nalaze zakon RS,opis i zahtevi za potencijalni buduci novi avion i ostalo sto ide u kulturnom i razvijenom svetu.https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/le-sultanat-d-oman-s-interesse-au-rafale-de-dassault-aviation-994343.html inace, trenutno se vode pregovori sa Omanom oko Rafala tako da izjava ambasadorke i slikanje sa nekim iz Daso-a apsolutno ne znaci nista,sem pokusaja dobijanja poena na politickom planu jer se blize izbori.Previse providno…Inace,niko nista nece nama da proda dok isti precednik pljuje po tom zapadu,ide da podnosi izvestaje ruskom ambasadoru,ne pokrece drzava krivicne prijave protiv aktera u Banjskoj,sedi se na pet stolica i ostala spoljnopoliticka pogubna politika za srpski narod i drzavu koji cini narod a ne politicari!Srbija mora da prati spoljnu politiku EU i bezbednosnu jer je sama Srbija aplicirala za ulazak u EU.Tek kada se Srbija okrene totalno ka EU i posveti iskreno pridruzivanju,tek tada Srbija moze da dobije savremene avione sa Zapada.Dotle samo moze da se leti na 30 godina starim MIG-29 i time vrsi Air Policing,dok im uskoro ne isteknu resursi i politicki spinuje kao sto je slucaj sada sa nasom ambasadom u Francuskoj…

Odgovori
Ne

@ Ladjevci

Veliki lajk za komentar !
Sve je rečeno i jasno .

Pe

@Ladjevci Tacno tako, samo, Vi mislite da je to cilj Srbije, sto je naivno; nije to ni Rusija, vec odrzavanje situacije koja jeste, zato sto neki u tome imaju fenomenalnu korist, materijalnu.

La

@Petrovic Dusan
Mislio sam i na to naravno ali sam hteo da se drzim samo teme nabavke vazduhoplova.To sto si me dopunio u komentaru se podrazumeva…

Re

Smeniti ambasadorku Srbije u Francuskoj pod hitno ! NEDOPUSTIVO JE DA ZASTAVA REPUBLIKE SRBIJE IZGLEDA KAO OKACENI KAPAUT KOGA SU KOZE ŽVAKALE SRAMOTA!

Odgovori
Is

Mocno!!!
Jaaaaako mocno 🥹

Odgovori
Be

Nije mocno vec primjereno

М

Мислим да наше 29ке могу да лете још 40 год 😁 без проблема јер су млађе од орлова и г-4

Odgovori
To

Lud je onaj koji ne bi hteo da vidi naše pilote u mašinama, ali što je mnogo, mnogo je…

Za ogromne novce, koji se pominju, moguće je kupiti eskadrilu takođe pristojnih lovaca sa istoka, a ostatak novca preusmeriti u ništa manje značajne projekte – PVO, dronove, pa na kraju krajeva i KoV.

Eskadrila novih višenamenskih aviona, tipa J10, plus modernizovani Orlovi, koji mogu da koriste vođene bombe i druga ub. sredstva, plus sijaset dronova, za Srbiju je i više nego dovoljno što se tiče vazduhoplovnih platformi.

PVO je dosta veća sila odvraćanja za potencijalnog agresora, dok je za Srbiju jedina realna pretnja NATO, protiv kog nam avioni nikako ne bi pomogli, a ako njih u nekom „sandbox“ scenariju isljučimo i dođemo do nekog mogućeg sukoba na žarištima… Rafali su preskupo rešenje za posao koji mogu i drugi da obave.

Odgovori
Pi

Gripen bi bio savršen za Srbiju. Samo je pitanje da li bi Švedska prodala, pošto svi znamo što Baltik misli o Srbiji, gdje ih gledaju kao „male Ruse“. Rafale Francuska sigurno neće prodati Srbiji pošto ima Američke i Britanske komponente, dijelove gdje čak i ako bi Francuzi pristali, Britanci sigurno neće. Sva sreća što je Hrvatska država Europske Unije i NATO-a gdje nije imala nikakvih problema kupiti Rafale F3R i rakete METEOR, SCALP, MICA NG, itd.

Odgovori
Va

2008 je Srbija raspisala potražnju za avionima,tadašnja demokratska vlast je tražila sa Švedjanima pregovore i zainteresovanost oko Gripnea,Švedjani su na prvu odbili i sam potraži u medijima ,nisu hteli ni da čuju ! Šta se tiče Rafala izvadi pare pa ćeš dobiti i ograničen paket ako treba a to što su komponente Američke i Britanske jaka stvar pa kolika smo zemlja oni od 2000 -te imaju u uvid sve što radimo ma koliko na ulicama vikao živela Rusija i priredjivao utakmice ,njima ne smeta jer naše vlasti znaju dokle je granica brisanje u grudi i dokle smeju da idu sa Rusofilstvom ! Jedna Indija ima decenijski saradnju sa Rusima (ista ona koja je preprodavali Evropi Rusko gorivo po većim cenama ) pa vidim ne libe se da im prodaju tako tajnu tehniku ! Uostalom zadnji intervju pokojnog Djindjića pokazuje svu snagu njihovog licemerstva, gde se nije libio da kaže sve šta misli o njima kada je shvatio da sa velikima nema saradnje ma ko oni bili već samo poslušnost !

Ra

Rafale ima britanska izbaciva sjedišta Martin-Baker zbog kojih Rafale nije jedana Argentina mogla kupiti, a ako Srbiji Britanci 2022. nisu željeli prodati rabljene Eurofighter Typhoone Tranche 1 vjerojatno je da će se i Britanci nešto pitati ako Srbija želi biti kupac Rafala.

Va

Okruženi NATO državama,nama trebaju u principu novi avioni da što duže traju za air policing i barem neko osveženje oko tehnologije ! Svaka čast Hrvatima ali 12 aviona je 12 aviona ma bili i F-22 ! Ali svakako je skok u novu tehnologiju i trendove i saradnju u daljem razvoju ! Po meni nama je dovoljno novi Kinezi i to je to ! Nema mi sa kime da se takmičimo okolo i jurimo vrlo jednostavno ! Naše okruženje,geopolitika struktura terena sa gomilu državica Balkana ……Bolje da gledamo kako će da zaustavimo odliv ljudi !

Odgovori
Ma

12 Rafala je više od 14 migova29, od kojih je 11 lovaca sa radarom i 3 trenažera bez radara.
Da se ne lažemo dva Rafala bi poobarala sve naše migove koji ih ne bi ni videli.

Va

Marko I oborili Migove a posle uništili sve ciljeve na zemlji a na kraj krajeva treba da nedaj bože zaratiš u toj mašti plus da izuzmeš PVO koji verovatno neće videti Rafal koliko je napredan ?! Pa tako jedna Makedonija bez ikakvih aviona i sa njom da zaratiš čeka te ista sudbina ko sa Hrvatima koji imaju Rafale i sa kime se onda trkamo !? Nismo mi Rusija da može i da zaluta koji projektil nad mini članicama pa čak i Poljskoj i da ćute svi !

Tu

‘tedoh onomad i ja da kupim Lambordžinija. Nisu hteli da mi ga prodaju zbog mojih političkih stavova kao i zbog mogućnosti da njegove delove ustupim konkurentnoj firmi na proučavanje…

Mante se više te priče kako neko neće nešto da nam proda zbog ovoga ili onoga. Zaiste verujete da smo mi ti koji smo neka bitna stavka u svetu pa samo nas „skroziraju kroz rengen“ što bi rekli u Selo gori a baba se češlja.
Daš pare i pazariš. Ne daš pare i ne pazariš.

Odgovori
М

Мислим да ће одлука пасти на 12 нових ф16

Mi

Neće valda, nemoj me presecati, imenjače. Ne bi culi kraja od Falcona. Jos ako dodje onaj sa rezervoarima na ledjima, ili jos gore onaj sa „kockastom“ kičmom🤮

Ako ne Gripen E, ili neki J-31B (sto nije iskljuceno), nadam se da ce biti Rafal, mada je overkil sve sa tom cevčugom koju nikad necemo koristiti jer nam treba.

Ne

Ljudi, bez zezanja jednih drugih i politicarenja, Rafal je odlican, ali 3 milijarde, pa nek je i neki ekstra paket je jednostavno previse. Pljacka. Ne daj boze da Vucic to stvarno gura. Jednostavno je previse, pa nek je i Enterprajz.

Odgovori
Vl

Upravo tako…
Francuzi su bili toliko drski da su ponudili Rafale za idiotski bezobraznu cenu. A tek što smo mi idioti ako tu cenu i platimo.
Svakako su bolje rešenje da btaj novac damo na 3 eskadrile JF17 blok 3 i jedna eskadrilu L15 i na to da dodatno unapredimo PVO.
Možda dobijemo i gratis kao sa FK3…

Ne

Bilo bi dobro kad bi urednici kanala napisali koje su opcije ako Rafal ne prodje.Da urade neku analizu koji nam avioni zavrsavaju posao i koje mozemo da kupimo.Čitajuci tekstove i navodnu posetu predsednika Francuskoj i dalje su u opticaju Rafali,ali „insekt“ mi kaze da nam kinezi ne ginu.

Odgovori
Re

Iskreno za nas je dobro što su Hrvati kupili rafale,još ako stvarno dobiju Meteor i Skalp onda će i Srbija nabaviti slične rakete.Pritom su nam odvezane ruke i za Šumadiju sa većim dometom od 300 km.Praktično ubrzaćemo proces opremanja dosta ozbiljnijim naoružanjem,pre svega kvantitet.

Odgovori
Be

Kako?
Na temelju cega si dosao do takovog zajljucka?

Mi

Pa znas kako, u pravu si po meni, mada verujem da se mnogi ne bi slozili.
Mi imamo mali hladni rat sa Hrvatskom koji pumpa naoruzanje. U Srbiji malo ekstra zbog juznih komsija, Hrvati malo ekstra jer su NATO clanica i Rusi kolko god da su „nesposobni“ tolko su i „skupi“ jer su izgleda isto jako sposobni.

Drugim recima, ubedjen sam da je Srbija kupila FA-50 da zameni MiG-29ke i Orlove do sada, Hrvati ne bi lovili ni izraelske F-16, ni polovne Rafale, nego bi kupili nesto slicno, ako ne i isto. I tako bi obe strane umesto sto se ku&ce i pazare avione po ceni od $70k+ po komadu goli, kuovali bi nesto „lakse“

Ja sam se nadao da ce Suhoj progurati Su-75 do naseg pazara na vreme sa obzirom da ima dosta zajednickog sa Su-57 (krila, motor, rakete i avioniku), Katastrofa istorijskih razmera u vidu rata u Ukrajni je to odlozila do daljnjeg, a mi cemo pazariti kinesko ili nadam se evropsko.

Be

Milose….kakav hladni rat izmedju drzava koje nisu opasnost niti prijetnja jedna drugoj?

Iv

@Miloš77
Problem za Srbiju u tom tzv malom hladnom ratu je da Hrvatska raspolaže s puno više novca, pa tako za vojsku Srbija koristi 9% svog državnog budžeta, dok Hrvatska koristi samo 3% svog budžeta na vojsku, a razlika u vojnim budžetima je minimalna.

Va

Miloš77 Znači mi smo u mini hladnom ratu sa Hrvatima a NATO članstvo je papir običan zahvalnica neka ? Druže kakav SU-75 kakve trke u naoružanju ? I kod nas šta se radi jednostavno se menja staro za novo u svakom rodu vojske je dotrajali a predstavlja se u navijačkom žargonu narodu radi eto starih emocija ljudi koji vladaju još od devedesetih ! Stvarno bude nekad smešno kada ljudi počnu da računaju domete u kilometrima raketa i šta ko ima i šta ko kome može da uništi sa čime i slično ! A to što će sve države da se prepolovi da ljudima za 50 godina nikom ništa !

Ne

@Milos77

Pored toga sto su dve drzave po vise osnova neuporedive, jasno vam je da jedni drugima ne bismo naudili? Iz proste cinjenice da ne postoji vise nijedan razlog za to. Ovo sto mi ovde radimo je da ljubitelji vazduhoplovstva „mere“ ciji je veci. Skupili se popodne sa klincima u parku i „svadjamo“ se oko utakmice. I jedni i drugi smo toliko „ozbiljni i opasni“ da zajedno ne bi mogli (niti smeli) da napadnemo, recimo, Makedoniju. Samo opusteno i nastavljamo sa nasim avionskim nadmudrivanjem.

Pe

@Milos77 ma Suhoj 57 i ne postoji osim u par primeraka koje se“serijski“ proizvode tako uspesno da za 750 dana ne smeju da ih primene u ratu!
Ali bar nesto postoji i leti za domaci PR
Dok je Su-75 bukvalno PR predstava za jedà moskovski sajam, to je kao onaj autobus „Mercedes“ koji ce Srbija da proizvodi, pa posle izbora niko vise to ne pominje..

Mi

@PD
Ali ipak postoji i leti, i ispaljuje najnovije rakete. Bice ih najmanje 75tak pre kraja decenije i to uz naoruzanog S-70 Ohotnika koji isto ulazi u serijsku proizvodnju, svidelo se to tebi ili ne.

Mi

Sto se mini hladnog rata tice, razumem svu vasu logiku protiv. Medjutim definicija, i politicki razlozi sto istorijski sto danas za pumpanje mase jesu validni razlog po meni.

Ni USA i Sovjeti nisu imali razlog da naude jedni drugima niti da zapocnu treci svetski rat posle WW2, pa je opet hladni rat diktirao mnogo stosta.

Ni

Hrvati, baš vam je lep Rafal. Super je i boja i grb. Mada ja bih na rep samo stavio grb jedinice u kojoj je smešten avion. Neka vas dobro služe u zaštiti hrvatskog vazdušnog prostora. Što je vaše nebo bezbednije to je i naše.

Odgovori
Ac

Bacanje para…Uzeti 18 JF17blok 3 i da nas. Bog vidi

Odgovori
ma

Kupovinom rafala se kupuje jos mnogo toga drugoga, ne samo avioni i njihovo naoruzanje. Kukanje ovde za ruskim i kineskim avionima ne vidim kao opravdano, tih kako kazete 30 kineskih aviona dugorocno gledano bi nas doslo skuplje nego 12 novih rafala. Ruski avioni se nisu nesto dokazali u ovome ratu. I na kraju sloboda je uvek bila skupa, i mora da se placa….

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs