Sredina juna svake druge godine rezervisana je za Paris International Airshow, najveći vazduhoplovni sajam na planeti. Od 15.-og do 25.-og severno predgrađe Pariza biće mesto sastanka civilnih i vojnih segmenta industrije – svako ko je neko i nešto u svetu avijacije pojaviće se na prva četiri “trade” dana sa nadom da se predstavi, upozna ili rukuje posle ugovorenog posla. Kao i svake godine, Tango Six portal izveštavaće sa lica mesta svih sedam dana.
Prethodni Burže (2013. godine) zabeležio je 2.200 izlagača. Kroz hale, štandove i “šalee” prošlo je 140.000 posetilaca dok je na statici bilo prisutno 140 letelica. Ove godine nećemo videti previše novina. Nekoliko ključnih zemalja i kompanija ili ne dolazi ili će nastupiti skromnije nego ranijih godina (čitaj: Rusija).
Dešavanja ove godine neće biti toliko fokusirana na velike narudžbine i najave već više na opcije, derivate, konkurenciju u nišnim segmentima i industrijski aspekt – povećanje proizvodnih kapaciteta i sposobnosti da se zadovolji stabilan rast civilnog saobraćaja.
Ipak, ako su velika tri showa (Burže, Farnboro i Dubai) poznati po nečemu – onda su to iznenađenja. Nadamo se da će i ove godine biti tako.
Srbija i region
Naša i susedne zemlje i dalje nemaju šta da ponude svetu na ovom nivou i stoga će i ovogodišnji Burže proteći bez organizovanog nastupa regionalnih kompanija.
Ni jedna firma is Srbije i bivše Jugoslavije zvanično nije prijavljena kao izlagač.
Od poseta kompanija i pojedinaca saznajem da će menadžment Jat Tehnike “loviti” klijente, da je Air Serbia bila pozvana da prisustvuje (zanimljivo od strane Mitsubishija) ali da neće doći, da će nekoliko manjih inženjerskih kompanija i onih koje se bave proizvodnjom poslati svoje ljude ne bi li proširili bazu kontakata ili ugovorili novi posao. Dosta pojedinačnih poseta menadžment timova ali ni ove godine niko nije uložio u ozbiljniji nastup.
Nemam potvrdu da li će predstava srpskog Ministarstva odbrane sa prošlog Buržea biti izvedena i ove godine ali ću, tradicionalno, pozdraviti predstavnike MiG-a i Mil-a ne bi li dobio još nepreciznih odgovora na pitanja o aktivnostima Srbije u vezi nabavke borbenih aviona i transportnih helikoptera.
Hrvatska je ponovo pokrenula svoju priču o potencijalnoj nabavci novog hardvera pa ću sondirati koliko su SAAB, Eurofighter i ostali entuzijastični za još jedan krug sage naših zapadnih suseda koja će početi Zahtevom za informacijama.
Lajneri
Boeing i Airbus ne predstavljaju ove godine ništa novo i njihovi derivati će sigurno ostati u senci jedine prave zvezde Buržea 2015 – Bombardierove C Serije.
Put od Mirabela do Pariza (7,5 sati leta) prešlo je čak dve letelice – CS100 (108-125 sedišta) i veći CS300 (135-160 sedišta). Ovo će biti međunarodna premijera uskotrupnog regionalnog aviona koji u svojoj dužoj verziji ulazi u segment manjih letelica iz Tuluz – Sijetl duopola.
Na poslednjim zvaničnim nastupima u Airbusu čuli smo da će, po njima, potreba za putničkim letelicama nastaviti stabilno da raste ali da ne vide da će aviokompanijama biti potrebne one manjeg kapaciteta. Sigurno ne novorazvijene koje, opet po Airbusu, ne nude revolucionarni pomak u odnosu na njihovu ponudu. Ponudu koju baš zbog toga nisu hteli da osveže i zbog čega i dalje nemamo ni priču o početku razvoja naslednika A320 i B737 familija.
Bombardier je, uprkos ovim predviđanjima, na Burže sleteo sa obe svoje letelice i novim menadžment timom koji ima zadatak da konačno dođe do značajnijih narudžbina.
U letu će se predstaviti CS300, prvi opitni primerak. Sve o čemu su industrija i entuzijasti pričali do Buržea su neverovatno tihi motori – sada je vreme da ih (ne)čujemo uživo. Posebno iz razloga što je problem sa motorima bio razlog nepojavljivanja ovih aviona prošle godine u Farnborou.
Pre tri godine na Farnborou smo među prvima snimili obilazak mock-upa C Serije, ove godine na Buržeu imaćemo priliku da vidimo kompletiran serijski enterijer jednog od izloženih aviona.
Airbus je pre dve godine, odmah nakon prvog leta, proleteo iznad Buržea sa svojim tada novim A350 XWB. Ove godine posetioci će moći da se prošetaju kroz MSN2 (primerak u kojem smo leteli prošle godine) ali i da ga vide u vazduhu tokom dnevnog letačkog programa.
Na žalost, A320NEO program neće imati svog predstavnika ove godine u Parizu. Poteškoće sa novim Prattovim motorima su jedan opitni primerak vezale za stajanku u Tuluzu dok postoje glasine da će verzija sa CFM LEAP motorima možda preleteti show u nekom trenutku. Veliki hendikep za Airbus posebno u odnosu na pomenutu priču pojavljivanja Bombardiera kao konkurencije koja nudi nešto u potpunosti novo.
Qatar Airways će biti zadužen za predstavljanje širokotrupne Airbus ponude i kao na ni jednoj priredbi ovakve vrste do sada – doći će sa iznenađujuće jakom postavom od ukupno 5 aviona. Na statici će parkirati svoj A350-900 (prve mušterije), A380 u konfiguraciji od 517 sedišta, Boeing 787-8 (koji su na nekim linijama povukli u korist A350 kako bi putnici leteli najnovije), A320 sa najnaprednijim sedištima-krevetima u ovom tipu letelice i jedan A319 sa 40 sedišta u all-business konfiguraciji.
Boeing će prikazati svoj 787-9 Dreamliner koji je već globalno zapalio društvene mreže svojim vežbovnim letom za nastup u redovnoj dnevnoj displej rutini iznad Buržea. China Airlines će na statici parkirati svoj 777-300ER.
Embraer bi trebalo da obnovi podatke o svom E2 programu (novi motori za ERJ familiju), Suhoj će stići sa svojim Superjetom 100, ATR će prikazati ATR 72-600 dok će Mitsubishi pričati o svom novom regionalnom MRJ-u koji bi trebalo da poleti u oktobru ove godine.
Uprkos izostantku većeg broja ruskih vojnih izlagača, civilni će doći u punoj snazi. United Aircraft Corporation (UAC) će predstaviti Irkutov MC-21 koji pretenduje na deo kolača od A320NEO, Boeingove MAX serije, C Serije i kineskog Comac C919. Irkut najavljuje da će prvi primerak izaći iz hangara za sklapanje krajem ove godine dok je prvi let planiran između aprila i jula 2016. godine.
Vojni hardver
Dassault će sigurno dominirati na domaćem terenu u vojnom segmentu kroz tradicionalno veliko prisustvo francuskog ministarstva odbrane. Rafale će biti prikazan u skoro svim svojim verzijama posle veoma uspešne godine – prodat je Egiptu, Kataru i Indiji. Jedino je situacija sa Indijom i dalje kompleksna, nije sigurno da li će se realizovati zahtev indijskog RV-a za 126 letelica ili će direktno biti prodato samo 36 primeraka.
Američko ministarstvo odbrane vraća se posle dužeg odsustva sa Buržea sa A-10 i P-8 Posejdonom na statici dok se F-35 ni ove godine neće pojaviti na nekoj većoj evropskoj industrijskoj priredbi.
Za razliku od 2013. godine kada su Rusi nastupili sa Su-35 i Ka-52, zbog situacije sa Ukrajinom odlučili su da ove godine budu skromniji i neće se pojaviti sa svojim najmodernijim letelicama. Zanimljivo je da će Ukrajinski Antonov prikazati svoj An-178.
Zvezde u vojnom segmentu će svakako biti Pakistanski JF-17 koji će leteti svakog dana i airshow premijera Textronovog Scorpiona. Turska će predstaviti svoju modifikaciju helikoptera AW129 nazvanu T129 ATAK.
Tango Six će uz pomoć kompanije Sky Partner i podršku Schneider Electric izveštavati svaki dan sa najvećeg svetskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove sa Buržea kliknite baner: