Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

27. nov 2024

Međunarodna radionica posvećena žirokopterima okupila najiskusnije pilote iz Hrvatske, Srbije i Mađarske u Čakovcu

14. nov 2024

Rekordna godina za Aero-klub Otočac: Ostvareno 1000 operacija na Špilniku

12. nov 2024

Avio-služba Vlade Srbije: Osvežen izgled Lirdžeta 31, novi hangar u rebalansu državnog budžeta

11. nov 2024

Vazdušni saobraćaj budućnosti: Srpski i svetski stručnjaci na panelu o „letećim taksijima“

1. nov 2024

Od utopije do realnosti: Analiza izvodljivosti „letećih taksija“ za EXPO 2027 u Srbiji

31. okt 2024

ISSA simpozijum na Mašinskom fakultetu: Kompanija „Prince Aviation“ i održivo poslovanje – od „pametne zgrade“ do „chat bota“ u procesu zapošljavanja

30. okt 2024

FAA usvojila novu regulativu za eVTOL letelice: Prva nova regulatorna kategorija civilnih vazduhoplova od 1940-ih

28. okt 2024

„Prince Aviation“ produžio ugovor sa američkom kompanijom: Instalacija inovativnih vingleta za unapređenje performansi poslovnih aviona u Beogradu

25. okt 2024

[EKSKLUZIVNO] „Flying Bulls“ ispod mosta Mala Rijeka u Crnoj Gori: Negativna petlja Gripen pilota jer im je Red Bul to organizovao

24. okt 2024

Avioni Utva-75 u nepriznatoj afričkoj državi Somalilend, u projektu učestvuju i stručnjaci iz Srbije

24. okt 2024

[INTERVJU] Kanadska komercijalna korporacija: Pomoć zemljama Balkana u finansiranju kupovina aviona i helikoptera

22. okt 2024

Isporuka privatnog Air Tractora za Osijek preko Kanade, Grenlanda i većeg dela Evrope

14. okt 2024

Nakon pozajmice Skoplju radi restauracije i izlaganja jedrilica Ilindenka vraćena u Beograd

1. okt 2024

Bili smo na otvaranju novog hangara „Prince Aviationa“: Nova etapa u rastu srpskih bizjet eksperata

1. okt 2024

[NAJAVA] Trodnevni vazduhoplovni događaj u Trsteniku: Šesti po redu „Blanik Kamp Kup“ i otvoreni Letački dan

28. avg 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva zabranio poletanja i sletanja ultra-lakih aviona sa „operativnih mesta na vodi“

22. avg 2024

[NAJAVA] Fly-in na aerodromu Ćuprija u subotu 7. septembra

19. avg 2024

Egzotične registracije vazduhoplovnih vatrogasaca u Makedoniji: Nakon južnoameričkih, pomogli i australijski Er Traktori

15. avg 2024

[ANALIZA] Crnogorska dilema: Treba li ukinuti policijsku helikoptersku jedinicu i šta kupiti – „mali“ ili „veliki“ Kanader?

9. avg 2024
Ponovo incident aviona kompanije GAS Aviation, ponovo na letu bacanja mamaca za lisice, ponovo u inostranstvu, u drugoj godini bez fatalnih udesa za srpsku generalnu avijaciju
YU-DEM na aerodromu "Konstantin Veliki" / Foto: Aerodrom "Konstantin Veliki"

Ponovo incident aviona kompanije GAS Aviation, ponovo na letu bacanja mamaca za lisice, ponovo u inostranstvu, u drugoj godini bez fatalnih udesa za srpsku generalnu avijaciju

Kako su 28. novembra javili rumunski mediji, avion registrovan u Srbiji obavio je vanaerodromsko sletanje kod sela Povleni na istoku ove zemlje. Prema snimcima sa lica mesta zaključuje se da je reč o Cesni 182Q srpske kompanije GAS Aviation. Na letelici nije bilo vidljivih oštećenja, posada je nepovređena.

Kako se spekuliše u rumunskim medijma, posada je izvela vanaerodromsko sletanje usled nedostatka goriva. Avion registarske oznake YU-DEM vlasništvo je kompanije GAS Aviation koja se već više od decenije bavi i organizacijom komercijalnih letova kojima se obavlja izbacivanje mamaca protiv lisičjeg besnila iznad većine balkanskih zemalja. 

Ovo je drugi srpski avion koji je doživeo ozbiljan incident u Rumuniji na istom poslu izbacivanja mamaca. Prethodni incident dogodio se početkom novembra 2020. godine.

 
GAS Aviation je, uz STS Avijaciju, jedna od najproblematičnijih kompanija kada je percepcija (ne)bezbednosti letačkih operacija nekog srpskog vazduhoplovnog operatera u pitanju.

GAS Aviation imao je probleme u Crnoj Gori u maju 2021. godine, da bi mu samo dva meseca kasnije, (zajedno sa Jat Tehnikom) jula 2021. godine, bio privremeno suspendovan EASA sertifikat za održavanje vazduhoplova koji je kompanija povratila krajem aprila ove godine.

Pored toga što je GAS na kratko bio pomenut kao lokacija održavanja letelice koja je bila deo organizacije zloglasnog Erika Princa koji je krišio embargo Ujedinjenih Nacija na izvoz naoružanja i vojne opreme Libiji, kompanija je poznata i kao jedan od organizatora letačkih operacija na projektu Evropske Unije kojim se već više od decenija, upotrebom aviona, iskorenjuje besnilo divljih životinja na Balkanu.

Jurišna improvizacija Erika Princa bila je remontovana i u kompaniji GAS Aviation. Srpska kompanija tvrdi da su radovi obavljani kada avion nije bilo militarizovan. Fotografisan na premijeri 2017. godine na sajmu u Parizu / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Od drugih interesantnih aktivnosti, GAS Aviation već duže vreme bezuspešno pokušava da na tenderima od španske kompanije Air Tractor Europe (jedine ovlašćene od američkog proizvođača Air Tractor za prodaju i postprodajnu podršku aviona AT-802 u Evropi, Africi i Aziji) preuzme biznis baznog održavanja makedonskih protivpožarnih aviona AT-802A Fire Boss.

GAS Aviation je poslednje prijavljeno i/ili javno medijski zabeleženo vanaerodromsko sletanje imao oktobra prošle godine u Hrvatskoj. Avion koji je učestvovao u tom incidentu bio je takođe deo posla vakcinisanja divljih životinja. Kako je Tango Six već godinama izveštavao, ova aktivnost predstavlja (prema frekvenciji problematičnih dešavanja) dokazano najnebezbedniju komercijalnu letačku aktivnost na prostoru Balkana i obavlja se u organizaciji dve pomenute kompanije iz Srbije.

GAS Aviation i STS Avijacija su tako rekorderi ovog dela Balkana po broju ostvarenih sati letenja u segmentu generalne avijacije ali u isto vreme i rekorderi po broju poginulih članova posade i oštećenih i/ili uništenih aviona kao i ukupnog broja prijavljenih i/ili medijski zabeleženih vanaerodromskih sletanja i drugih manjih incidenata.

Organizacija letenja i nestručnost prilikom njegove realizacije bila je toliko dramatična da je došlo do toga da je vazduhoplovni istražitelj Bosne i Hercegovine zamolio da jedna od pomenutih kompanija više ne leti iznad ove zemlje. Tada je, u delu završnog izveštaja o nesreći aviona u kojoj je poginulo dvoje ljudi konstatovano da  je „politika kompanije STS Avijacija da se po cenu povećanog rizika i smanjenog nivoa bezbednosti ostvaruju poslovni planovi.“ GAS Aviation se u pomenutom izveštaju pominje samo kao kompanija koja je radila održavanje letelica i to na, kako je zaključeno, regulatorno ispravan način.

Na prvi post o udesu u Bosni i Hercegovini u Tango Six sekciji za komentare javio se neuobičajeno veliki broj komentatora koji su bili angažovani od strane jedne od kompanija u akcijama bacanja mamaca i pritom su izneli iznenađujuć broj primedbi na atmosferu, bezbednost letenja i stručnost organizatora ovih operacija. Tango Six je odlučio da te komentare ne cenzuriše.

Konačno bezbednija letačka sezona

Iako incidenta u Rumuniji nema u evidenciji srpskog Centra za istraživanje nesreća u saobraćaju, pregled ovogodišnjih incidenata donosi pozitivan zaključak da, u Srbiji, u letačkoj sezoni 2022. godine nije bilo udesa sa fatalnim ishodima, za razliku od proteklih godina. Gubitaka života u srpskim registrovanim letelicama u Srbiji i inostranstvu nije bilo ni 2021. dok je 2020. godine izgubljeno tri života.

CINS na svom sajtu beleži samo jedan incident u 2022. godini. Da li zbog nedovoljno optimalne kulture bezbednosti letenja (aljkavost u formi zaobilaženja pretpoletnih pregleda na primer) u srpskoj generalnoj avijaciji i neprimenjivanja „just culture“ sistema, broj stvarnih incidenata svakako je uvek veći budući da se određen broj njih (ukoliko nema fatalnih ishoda) ne (samo)prijavljuje.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

sc

nigde nije objavljeno da je pre nekolko meseci u subotici pao avion u nedelju dana tamo je bilo dva neaerodromska sletanja od toga jedno sa totalnom. Štetom aviona a jedno pre toga sa ultralakom letelicom u dalekovode ali nekom je ociglednonu interesu da na tom aerodromu radi ko sta hoce i da se o tom cuti

Odgovori
Pe

Kao što je u tekstu dva puta naglašeno, bitna je i kategorija „prijavljeno i/ili javno medijski zabeleženo“, jer postoje svakako i neprijavljeni incidenti.

Ne

Sta direktorat radi sve ove godine i ko sve ovo dozvoljava?

Odgovori
Mi

Niti je objavljeno pod kakvim uslovima je taj avion prinudno sleteo…
Koliko cujem, podvig pilota u slozenim meteo uslovima…

Odgovori
Ne

A avion je bio opremljen da leti u slozenim meteo uslovima pa je zato poleteo, ili je neko shvatio slozene meteo uslove olako?

Mi

Pa, pitajte, to su bitne informacije koje mogu odrediti da li je to slucaj ili posledica nemara ili cega vec…

Ve

U tekstu pise da je * sleteo usled nedostatka goriva*. Mada, i to deluje neprofesionalno, cak iako su razlozi bili zbog losih vremenskih uslova, jer ako su predvidjeni vetar,kisa…onda bi posledica bila i nedelotvornost mamaca, a o bezbednosti leta sa tako lakom letelicom po vetru u kosavskom podrucju nije potrebno ni govoriti.

Odgovori
Zo

Taj avion ima autonomiju 6 sati a po pravilima STS avijacije avioni se pune na max pre svakog poletanja.
To ostao bez goriva mi je samo još jedno mazanje ociju i prikrivanja brljotina odgovornih ljudi u toj kompaniji

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs