Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025
Na dohvat prstiju: Erbas obavio potpuno autonomni let helikoptera preko tableta
Projekat Vertex može biti primenjen u Erbasovom konceptu urbane aeromobilnosti ''CityAirbus NextGen'', kao i kod helikoptera koji lete na malim visinama blizu određenih prepreka / Foto: Airbus

Na dohvat prstiju: Erbas obavio potpuno autonomni let helikoptera preko tableta

Kompanija Erbas saopštila je da je uspešno obavila probu novog pojednostavljenog interfejsa čovek-mašina (Human Machine Interface – HMI) uz napredne autonomne karakteristike leta kroz projekat nazvan Vertex.

Ovo rešenje, razvijeno kroz Erbasovu UpNext inicijativu, kontroliše se preko tableta i njegovog ekrana osteljivog na dodir, sa ciljem da se pojednostavi priprema i upravljanje misijom, ali i da se smanji radno opterećenje pilota kako bi se dodatno unapredila bezbednost letenja.

Sekcija Erbas Helikoptera FlightLab obavila je potpuno autonomni let, od vožnje po zemlji, poletanja, krstarenja, prilaza na sletanje i sletanja tokom jednosatnog test leta koji je išao po unapred definisanoj marš-ruti. Tokom leta, pilot je nadzirao sistem koji je u stanju da detektuje nepredviđene prepreke i automatski ponovo preračuna bezbednu vertikalnu putanju leta kako bi ih izbegao.

Sistem predviđa preuzimanje ručne kontrole od strane pilota kada god je to potrebno. Test kampanja trajala je od 27. oktobra do 22. novembra u postrojenju Erbas Helikoptera u Marinjanu, Francuska.

– Ovaj uspešni prikaz potpuno autonomnog leta od poletanja do sletanja je veliki korak unapred kako bi se stepen radnog opterećenja pilota smanjio, ali i pojednostavio interfejs čovek-mašina koji će Erbasov tim za Urbanu aeromobilnost primeniti u „CityAirbus NextGen“ konceptu. Takođe, ono što je prikazano može uskoro imati primene u helikopterima koji lete na veoma malim visinama blizu prepreka, zahvaljujući informacijama koje se dobijaju od Lidara (radara baziranog na laserskim zracima) – kazao je Majkl Agelo, direktor Erbasovog UpNexta.

Erbas Helikopteri nastaviće da unapređuju različite tehnologije koje su sastavni deo Vertex programa: optičke senzore i algoritme za situacionu svesnost i detekciju prepreka; električne komande leta za unapređene funkcije auto-pilota; i napredni interfejs čovek-mašina u formi ekrana na dodir i naočara sa displejima za nadzor odvijanja autonomnog leta i upravljanjа – navodi se u Erbasovom saopštenju.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Mu

Impresivno do kamo je to došlo. Evo ja upravo u rukama držim jedan takav tablet koji na aplikaciji za kalendar može ići samo do 2100. godine što znači da nema programsku funkciju nego samo sličice datuma. I sad da takav jedan uređaj upravlja helikopterom… Hm.

Odgovori
ma

Zaista mislite da ima „sličice datuma“? Ljudi me zaista nikad ne prestaju iznenadjivati…
Svaki taj tablet ima dovoljno snažan hardver koji može svašta, možda je tek obrada videozapisa potrebnih za autonomnu vožnju iznad mogućnosti…

Mi

I ovi mali komercijalni DJI i slični dronovi su praktično autonomni. Čim pustite komande, on se smiri te lebdi u mestu i čeka dalje komande. Čak kompenzuje pomeranje od vetra. Ako izgube komunikaciju sa daljinskim upravljačem, sami se vrate i slete na mesto poletanja. Ako UZ senzori osete prepreku, ne idu na tu stranu. Zone zabrane letova su uprogramirane pa neće leteti gde mu je zabranjeno u fw. Odbija da leti dalje nego što mu napunjenost baterije dozvoljava, tj. sam će proceniti koliko energije ima u bateriji i sam će se vratiti korišćenjem poslednjih Wh u bateriji.

Video sam komercijalni dron koji npr. potpuno autonomno poleti, isprati trasu viskonaponskog dalekovoda, snimi unapred isprogramirana kritična mesta, posebno detaljno termovizijskom kamerom snimi ako otrkije neočekivana grejna mesta, i vrati se na mesto poletanja. Sam, bez komandi od strane operatera.

Daleko je to od toga da im se prepusti da voze ljude, ali zapravo, pa i nije toliko daleko.

Za AI, upravljanje letelicom je u stvari jednostavnije od upravljanja kolima u standardnom saobraćaju.

Odgovori
Bu

To nije nista novo Ameri davno upravljaju bespilotno, a te sposobnosti imaju i Rusi i uveliko primenjuju u praksi, kao i kinezi, turci itd.

Odgovori
Mi

Kod bespilotnog upravljanja letelicama, ima dva bitna načina rada. Jedan je da operater upravlja daljinski. Drugi je da letelica leti autonomno bez nadzora operatera.
Drugi mod je daleko kompleksniji (sem za neku krstareću koja treba samo da pogodi tamo neku tačku).
Za ovaj let iz teksta, reklo bi se da je u pitanju autonomni način letenja. Letelici se zada cilj, a ona treba da ode na taj cilj i sama da reši kako to da uradi na najbolji način, u skladu sa pravilima letenja. Pilot i tablet su tu da preuzmu komandu ako nešto ne bude po planu za ovaj eksperimentalni let.
Već dugo se priča o autonomnim letećim taxijima. Tehnološki nije to toliki problem („malo“ veći dron sa „malo“ većom baterijom i jačim motorima), koliko je problem sertifikacija takvog letenja, i hendlovanje eventualnih problema.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor