Ovogodišnji vazduhoplovni sajam „Zhuhai Airshow 2024“ ostaće upamćen kao jedan od izdanja ovog događaja na kojima je po prvi put bio prikazan veliki broj tipova interesantne vojne tehnike. Među njima se našao i ruski višenamenski borbeni avion Su-57 kome je to bila svetska premijera. Letelica je prikazana u letačkom programu, ali i na statičkoj izložbi.
Još od kako je 3. novembra stigao u Kinu, prvo na međunarodni aerodrom Taijuan Vusu, Su-57 je privukao pažnju javnosti. Odmah nakon sletanja okupljeni entuzijasti imali su priliike da slobodno obiđu avion, da ga snime i fotografišu. Tom prilikom je uočeno da završna obrada na zmaju aviona nije baš najboljа, posebno ne za avion 5. generacije, što je izazvalo kritike, podsmeh i nipodaštavanje.
Međutim, treba naglasiti da je ruska vazduhoplovna industrija odnosnо Ujedinjena vazduhoplovna korporacija (OAK, UAC) u Kinu poslala četvrti letni prototip T-50-4 (evidencijski broj 054) koji je svoj prvi let imao još 12. decembra 2012. godine.
Brzo se krenulo sa uvežbavanjima letnog programa. Za komandama se našao čuveni opitni pilot Sergej Bogdan, koji je i u svojoj 63. godini sposoban da izuzetno umešno leti, i da iz aviona izvuče maksimum, što se moglo videti na do sada objavljenoj multimediji.
Dan nakon što je ‘‘054‘‘ sleteo u Kinu, teškim transportnim avionom An-124 ‘‘Ruslan‘‘ je na Žuhaji dopremljen još jedan prototip Su-57 koji je izložen na statici. U pitanju je prototip T-50-7 KNS (evidencijskog broja 057) koji je služio za zemaljska ispitivanja, a koji od 2019. godine služi za reklamiranje izvozne verzije sa oznakom Su-57E.
Reč je o primerku koji nije u letnom stanju, na kome mnogi sistemi ne postoje ili nisu pravi, već su prisutni samo u obliku modela.
Interesantno je da su Rusi ovoga puta na 57-ci prvi put pred javnošću otvorili jedan od unutrašnjih spremnika za naoružanje. Konkretno se radi o potkrilnom spremniku u koji se postavlja raketa vazduh-vazduh kratkog dometa (za sada je to R-74M2, u budućnosti i raketa Izdelije 300M).
Na prezentaciji taktičko-tehničkih karakteristika Su-57E navedeno je da je maksimalna brzina na maloj visini 1.350 km/h, maksimalna brzina na većim visinama dva Maha, vrhunac leta 18.800 m, za maksimalni dolet se navodi 2800 km, sa jednom dopunom goriva u vazduhu 5.200 km, sa dve dopune u gorivom u vazduhu 7.800 km, dok je maksimalan operativni dolet 4.000 km.
Tu je potom podatak da avion može maksimalno ostati u vazduhu do 10 časova, da je maksimalno operativno opterećenje na podzvučnim brzinama +8 G, pri nadzvučnim +6 G, normalna poletna težina iznosi 26.700 kg, maksimalna 34.000 kg, maksimalna količina goriva u unutrašnjim rezervoarima 9.700 kg, i maksimalna masa naoružanja 7.500 kg.
Zvanično je saopšteno da je na Žuhaiju potpisan i prvi izvozni ugovor za Su-57E, što je pre dva dana u interjvuu za televizijski kanal ‘‘Rusija‘‘ izjavio generalni direktor Rosoboronoeksporta Alekandar Mihejev. Detalji ugovora nisu saopšteni, ne zna se ko će biti prvi strani korisnik ovog aviona, niti koliko primeraka je ugovoreno. Spekuliše se o velikoj verovatnoći da je u pitanju Alžir za koga se od ranije znalo da je zainteresovan.
Na početku ove nedelje iz OAK-a je objavljena još jedna vest vezana za Su-57, a to je da je Vazdušno-kosmičkim snagama Rusije (VKS) isporučena još jedna partija ovih borbenih aviona. Istovremeno je saopšteno da su VKS dobile dodatan broj borbenih aviona Su-35S. To je u tekućoj godini zvanično druga tranša Su-57 koja je predata ruskoj vojsci, predaja prve ture je objavljena 12. septembra.
Kako se od početka rata u Ukrajini ne objavljuje broj letelica isporučenih ruskoj vojsci, a njihovi evidencijski brojevi se na fotografijama i video snimcima ‘‘zamagljuju‘‘ ili brišu, i ovoga puta nije poznato koliko je Su-57 i Su-35S stiglo u jedinice. Za Su-57 se pretpostavlja da su do ove godine proizvedena 22 serijska primerka, a da se najnovijim isporukama taj broj povećao na 27-28 aviona. Do kraja 2028. se prema važećem ugovoru mora isporučiti ukupno 76 primeraka.
Kada je u pitanju Su-35S, do početka 2024. bilo je poznato da je VKS najverovatnije isporučeno oko 120 aviona, u ovoj godini je do sada bilo 4 isporuke (april, maj, septembar i sada novembar). Ukoliko je u svakoj tranši bilo samo po dva aviona, to bi značilo da su već ispoštovani svi poznati i zvanično objavljeni ugovori za ukupno 128 aviona.
Realni
Ovaj matorac je zaista pokazao vrhunsko letačko umeće,respekt.Svi Ruski avioni su nenadmašivi u izvodjenju akrobacija,medjutim pitanje je kakva mu je elektronika.Rusi su tu mnogo zaostali za zapadom,a to je najbitnij segment.Dokaz za to je što Ukri u trećoj godini rata još uvek lete u solidnoj meri.A što se tiče završne obrade skoro su izašle slike Raptora i ništa nije bolja obrada od Ruskih aviona,samo što imaju svemirsku elektroniku.Srećan sam zbog naših Rafala ali mi je ovaj SU35S fetiš,premoćno izgleda i prava je šteta što ga nismo mogli nabaviti zbog rata u Ukrajini.Ipak bi uz njega dobili moćnije rakete nego što ćemo dobiti za Rafale od Francuza.
Stojko
Kakve veze ima elektronika u Ruskim avionima sa tim sto Ukrajinci lete? Da su imali neku organkzaciju taktiku i strategiju jos pre 2 godine bi i sa postojecim SSSR avionima unistili kompletan Ujrajinski PVO, aerodrome i avijaciju Ovako ispada da je osnovni razlog za neefikasnost i neorganizovanost nedostatak elektronike.
Leon
Realni
Jednostavno nisi realan, nego si jako, jako navijački raspoložen! Ne zamjeram ti što si navijački raspoložen, ako ovo prvo – da nisi realan, a to ti je nick- e to ti treba svatko skrenuti pozornost. Biću kratak koliko mogu, a pokušati da ne spamam. Kao prvo, f22 je a koji napravljen davno i leti već 30 godina, a polako se već i povlači iz upotrebe. Drugo, nije točno da je završna obrada urađena sa milion zakovica, to je jednostavno žešći spam sa tvoje strane. Treće, materijali na f22 kao i premaz na njemu je apsolutno drugačiji i manji je odraz na radarima iako se radi o 30 godina starijem zrakoplovu. Četvrto, motori, njihov položaj i odraz , kako toplinski, tako i radarski je neusporediv za ova dva aviona. Četvrto, elektronika , radari i ostalo na f22, čak i na izvornom modelu, da ne spominjem novi softver koji se ugradio na f22 je također neusporediv sa su57! Žao mi je što se ovdje komentira navijački i čiji je veći, neovisno sa koje strane, a ne sa činjenicama. Jer su članci na t6 profesionalni, pa ne bi škodilo i malo objektivnosti i u komentarima! LP
YPT
Па ваљда је опше познато да је електроника у њему из веш машина кинеске производње. Све док има чиме артиљерија да се храни, за електронику нико не брине.
zoran Živković
Neće rat trajati večno. Već imamo neke ruske rakete koje će moći da se nameste da funkcioniše na rafalu.
Danilo
Da li su Rusi konačno počeli da ugrađuju nove motore na SU 57 (Izdelije 30) zna li neko?
Živojin Banković
Danilo
Нису, авиони се и даље испоручују са моторима Изделије 117.
Multi Boy
Ako sam ja dobro pročitao ima manju brzinu, manju nosivost, manji dolet od Rafala uz golemu potrošnju goriva s upitnom elektronikom.
PeleBC
@Multi Boy
Ne branim avion koji je nezavrsen proizvod – ali na osnovu cega ovaj zakljucak?
Rafale ne moze dostici 2M, dolet je kraci (toliko da se stalno provlaci tema da ne moze ici na misiju bez drop tankova), nosivost nije navedena, potrosnja pogotovo (ceka se ADAC test u gradskoj voznji). Elektronika je tek nepoznanica, ali svi znamo da mora biti „upitna“.
Ove prve serije Su-57 su nesto nalik EF tranche 1 ili nekakav LRIP programa F-35. U sadasnjoj verziji, nema motore i avioniku koji su predvidjeni. Ali kao ideja, moze da nosi oruzje unutar trupa, pokrivenost senzorima kao nijedan lovac ikada, kineticke performanse bez premca… Rafalu je trebalo cca 30 razvoja da dostigne sadasnji status, ako Rusi uspiju da realizuju ovo iznad, prodaja Felona ce biti jaca od Rafalea.
Falcon
Ali zato ako okače saćaste lansere na SU-57…
Vasa
Rafal je daleko bolji od ovog akrobatskog aviona, kobajagi prodaju a stari motori
Petrovic Dusan
Akrobatske sposobnosti Su-57 kao i Su-35 su oduvek bile fascinantne.
Ipak, u danasnjem BVR ratovanju nemaju veci znacaj, i vise Su-35 je obarano iznad Ukrajine pa i iznad Rusije.
Za sad ne postoji nezavisna procena kvaliteta Su-57 a posebno modernih sistema kojima je, kako proizvodjac navodi,opremljen.
Ipak, Vojska Rusije ima dostup ka Su-57.
To je i jedina objektivna procena ovog aviona.
Vojska Rusije je odlucila da Su-57 ne leti borbene misije iznad Ukrajine, osim „lansirati rakete sa teritorije Rusije“ sto moze bilo koji aviona. Su-57 cak ne leti iznad okupirane Kurske oblasti Rusije.
RV Rusije u ratu koristi samo proverene letelice konstruisane jos u SSSR (Su-25, MiG-31, Su-27,Su-30) ili njihova poboljsanja kao Su-35c.
Kako se to moze uporediti sa F-35 koji leti aktivne misije iznad Sirije,Irana, i fantasticno obavlja zadatke, jasno je svima.
nenad masina
3, 2, 1 krenite sa prepucavanjem deco.
Dragan Brankovic
Sada i Kinezi znaju koliki je radarski odraz Su 57 ukoliko je to uopšte i bila nepoznanica?
Petrovic Dusan
@Dragan Brankovic .
Ne treba zaboraviti da je americki program razvoja stealth karakteristika trajao desetinama godina, i progutao stotine milijardi dolara i rad najboljih svetskih naucnika obrazovanih na najboljim tehnickim univerzitetima sveta, koji su svi u Americi.
Preko projekta „tacit blue“ koji postaje najuspesniji bombarder u istoriji, F-117a (jedan srusen u desetine hiljada borbenih misija,sto je rekord za bombardere), pa B-2, najslozenija letelica u istoriji, F-22, F-35 do novog B-21 koji vec leti.
Danas Kina proizvodi avione J-20 i J-35, koji, po svim podatcima, imaju stealth karakteristike jer su Kinezi ukrali podatke o F-35 preko kompjutera, i kopirali.Takodje, Kina mnogo ulaze u obrazovanje, kako u samoj Kini, tako i za Kineze u Americi.
Ruski Su-57 tesko da moze da iznenadi nekog u Kini, jer Rusi nikad do Su-57 nisu imali avion stealth karakteristika, nemaju nijedan univerzitet u prvih 100, niti su ulagali u obrazovanje od pada SSSR.
Adeptus Mechanicus
Ne znaju.Stealth avioni na aeromitnzima koriste uređaj koji odzračuje sasvim drugačiji odraz.
саша
Па знате ли како изгледају испоручени примерци ВКС Русије ове и прошле године и овај што је први пут летео 2012.г.???
саша
Браво за пилота ловца Сергеја Богдана 63.године,браво за руске пилоте!!!