Kako je juče prilikom obeležavanja Dana Ministarstva unutrašnjih poslova kazao komandant Helikopterske jedinice MUP-a Nenad Nedić, njegova jedinica bi želela da nabavi još dva helikoptera Erbas H145, kao i još jedan H215 Super Puma. Takođe se moglo čuti da će uskoro u Srbiju stići i drugi naručeni Kamov 32A11BC.
Tokom postrojavanja svih organizacionih jedinica MUP-a radi pozdravljanja sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, došlo je do kratke interesantne razmene njega i komandanta Helikopterske jedinice.
Moglo se čuti da je Nedić kazao kako bi „još dve H145 značile“ jedinici, na šta je Vučić odgovorio da to nije problem, uz opasku da je veći problem nedostatak ljudi. Nedić je potom konstatovao kako će jedinica ukupno imati devet helikoptera koji će biti osposobljeni za gašenje požara iz vazduha. Zatim je pomenuo da bi im bila potrebna i još jedna Super Puma, što je takođe naišlo na Vučićevo verbalno odobravanje. Nedić je zahtev za još jednim H215 obrazložio Vučiću kroz potrebu SAJ-a i Žandarmerije za još jednom platformom za vertikalni transport. U jedan helikopter, kako je Nedić rekao, može stati 20 pripadnika.
Potreba za još jednim Erbasom H215 je i logična, kako je Tango Six ranije izveštavao, budući da se jedan od trenutna tri u floti Helikopterske jedinice koristi isključivo kao VIP prevoz i čija unutrašnja konfiguracija nameštaja nije pogodna za brzo prebacivanje u trupno-transportnu. Tome treba dodati i svojevrsnu borbu državnih vazduhoplovnih službi za prevoz predsednika kojoj se pridružio i RV i PVO. Sadašnje, američke uzdanice proizvedene u Italiji, koje su bile zadužene za trupni transport polako izlaze iz razmatranja zbog svoje starosti.
Ministar policije Bratislav Gašić je pomenuo da će uskoro piloti Helikopterske jedinice „imati veće plate od ministra“.
Vučić je u jednom trenutku ispričao i anegdotu tokom letenja sa Helikopterskom jedinicom kada su piloti, uprkos, kako je rekao, njegovom insistiranju, doneli odluku o obustavljanju leta i prizemljenju letelice zbog nepovoljnih meteo-uslova. Anegdota je pomenuta u kontekstu odgovornosti (prema bezbednosti letačkih operacija) mlađih pilota koje se nekad može kositi sa željama VIP putnika da letelicom negde stignu brzo ili uprkos meteo-situaciji. Helikopterska jedinica MUP-a, po svemu sudeći, tako nastavlja sa tradicijom sposobnosti da svojim ministrima i predsednicima kaže „ne“ kada je to iz strukovnog ugla potrebno.
ivkos
Ovi helikopteri su jednostavno prelepi, a verujem i da im je kvalitet u samom svetskom vrhu.
Feline
Kad bi AV kupio još desetak H145 i 5-6 H215M za policiju i 18-24 H22M za vojsku, da ne tapkamo u mestu dok se stvar sa uvozom iz Rusije ne bude rešila.
Posle se lako (ako opet ne bankrotiramo) dokupe Mi-17 ili Mi-38, Mi-35M i Mi-28NM/Ka-52M. Eurokopter Tigar je preskup i nije sam vrh a za AH-64 Longbow niti imamo novca niti bi nam prodali.
Leopold
@Feline
„Stvar sa uvozom iz Rusije“ se nikad više neće rešiti. Može gospon AVtokrator da promoviše rusofiliju koliok hoće, ali, sve i da ostane doživotno na vlasti, jedno jedino sredstvo vojno-policijske namene iz RF neće uči u Srbiju.
Nikad nismo ni bankrotirali, zli lopovi su nas bukvalno za 11 godina iskopali iz jame, pred bankrotom je Srbija bila tek 2014, a ovaj nas je, i to sam, ukopao, za mnoge decenije.
HJ MUP je oduvek imao standarde. Između ostalog, ICAO, pa zato nisu oni pali, nego heroj Mehić s posadom i pratećim medicinskim osobljem, i bolesna beba, a moglo je se spasiti i običnim sanitetom na točkovima.
Strela
@Leopold
Malo ga pretera al ajde, demokracija u diktaturi.
Ne poznajem primer, da se u bankrotu kupovalo toliko helikoptera i kako čitamo najverovatnije još.
Drugo na toj istoj smotri se je mogo lepo videti Repelent sistem za ometanje dronova kupljen u Rusiji u isto vreme naručen ko i jovi helikopteri koji se čekaju i drugo.
Možemo mi lepo sve da ubezemo preko trečih lica ali za sada ne želimo baš dodatnomda guramo prst u oku zapadnim „partnerima“.
Lp
Vlad
Zanimljivo mi je čitati hvalospeve o zapadnoj tehnologiji i opremi ljudi koji su zakleti NATO-fili. Sačekajte još godinu, dve pa da vidimo šta se to ne može nabaviti iz Rusije. Koliko se sećam mnogi od vas su se kleli u kuće i delove tela da mnogo šta naručeno nikada neće stići pa su na kraju eto ispali da ne kažem šta. Po nekima propadamo još od vremena Ante Markovića (nešto se i ne sećam kada nam je bilo toliko dobro) a eto još postojimo.
A pljuvačina po kineskoj opremi, PVO sistemima i letilicama je tek poseban deo patologije. Šta je sve ovde pisano sa podsmehom i podcenjivanjem o svemu šta dolazi iz te države.
I da, uskoro stiže i drugi Ka-32.
Realni
Odlično samo nek se nabavlja,samo gde je tu vojska? Ispade MUP jači od vojske po broju i kvalitetu helikoptera.Šta je sa Kiparskim Mi-24,nešto se utišalo.
PSA
Око кипарских мислим да се није утишало већ да ће набавка ићи у складу са аранжманом око Тамнаве и повлачењем њихових хеликоптера у складу са пристизањем замена. Мислим да Кипар неће просто да нама да МИ-24 а да му замена у виду Ербасових хеликоптера још није стигла, већ ће то ићи у пар наврата. Тако је бар логично а шта је стварно у ствари видећемо.
Trundle
Hvala bogu sto se utisalo i nadam se da na kraju nista nece ni biti sa kiparskim helikopterima i bilo kojom ruskom opremom. Ruska tehnika je ocigledno dobra samo ako je imas u neogranicenim kolicinama…
Aleksandar
Savršeni helikopteri za Srbiju. Svi modeli H145 i H215 koje je Srbija kupila za potrebe Vojske i Policije su odličan izbor i treba nastaviti dalje opremanje sa istim. Dodao bi samo da zbog problema oko nabavke ruskih aparata Mi 17 treba razmišljati o njegovom dubleru i mislim da je NH 90 savršen za našu VS i njene potrebe. Jedini problem za nas bi bio nabavka čistokrvnih borbenih helikoptera, tu treba da se odradi dobra projekcija, jel sa njihovom nabavkom ide i smer politike.
Živojin Banković
Aleksandar
Ваљда је логичније да за Ми-17 буде замена Н215М или Н225М, а не NH90.
Да не говоримо о томе колико је NH90 делимично неуспешан, добар део европских корисника гледа да се реши тих хеликоптера, као и Аустралија.
Njegos
@Aleksandar
Prosle godine sam procitao izjavu ministra vojnog kraljevine Norveske, gde je on rekao da su heliji NH 90 nepouzdani i da ce ih vratiti proizvodjacu, i jos ce traziti povrat sredstava od 523 miliona dolara. Mnoge drzave koje koriste ovaj tip helija su takodje nazodovoljne sa NH 90
Алекса
@Aleksandar
Иако би на папиру НХ 90 могао заменити Ми-17, читав програм је на јако лошем гласу у погледу изграђених примерака, а потом и логистике. Норвежани су већ повукли своје хеликоптере, а тренутно изгледа да ће још неки корисници одустати од њега.
Aleksandar
Ja sve Ruske helikoptere gotivim ali ova trenutna relanost govori da još neko vreme Srbija neće moći nabavljati nove i održavati postojeće. Tog NH 90 sa naveo iz razloga što nije uzeto u razmatranje opremanje naše vojske sa Supe Pumama. Taj NH90 možda sada ima mane i nedostatke ali mislim da će u dogledno vreme sve biti otklonjeno.Podržavam dalju nabavku i H145 i H215 za policiju ali bi bilo idealno da se te super pume pojave u našoj vojsci i to recimo u boji naših Mi 35. Naši piloti zaslužuju da lete na naj boljim aparatima i to ova država treba da im obezbedi. Ništa loše nisam mislio, pozdrav.
Thomas
@Aleksandar
NH 90 nije bas pouzdan. Nisu ni Franzusi i Svedi sa njim zadovoljni.
Zadnji ce verovatno ostat na UH-60. Mozda i dokupit.
Borbeni Helikopteri samo ako van dometa lakog PVO ispaljuju
vodjene rakete koji se navode sa dronoviman.
Nije li taj balisticki stit na vratiman pilota nespretno stavit. Izgleda
kao jedna improvizacija. Trebalo bi se to spojit sa sedistem pilota.
Ako zatreba da ga kao savesu prema spreda povuce.
Алекса
@Aleksandar
НХ-90 има мане практично од свог увођења у употребу, значи читаву деценију и по и никаквог наговештаја да ће исте бити коначно исправљене. Како год окренеш НХ-90 је изузетно лоше решење.
Longhauler
Piloti po svetu ne smeju da podležu pritisku predsednika da se leti u nepovoljnim meteo-uslovima pa ni u Srbiji. Videti detalje nesreće u Smolensku za primer.
Dejan
U Smolensku je pogrešio pilot. Prvo što je na insistiranje rukovodstva nastavio da leti (uvek poštuj struku!!! pogotovu svoju!!!!), a drugo jer je u Tu154 kojim je leteo bila dograđivana modernija avionika pa ga je zbunilo očitavanje visine. On je očitavao nadmorsku visinu smatrajući je aktuelnom visinom iznad tla. Kada je shvatio svoju grešku bilo je prekasno. Tu 154 je već udarao u krošnje drveća.
Longhauler
Dejane ako je u Smolensku pogrešio pilot zato što je na insistiranje rukovodstva nastavio da leti, da li se to onda jednim delom može reći i za udes helikoptera pored Surčina?
Gale
Да допуним Дејана. Пилот је тек био постао капетам од копилота, пошто је стари капетан отишао у пензију после сукоба са шефовима јер их није послушао ако сам добро запамтио, њихов налог код слетања у Техеран.
Grga
Zar nije bilo rečeno da i VIP Puma ima mogućnost nošenja pp vedra?
Isto pitanje imam i u vezi 4. H145?
Živojin Banković
Grga
Све наведене летелице могу да носе ПП ведро.
За VIP Н215 је у тексту наведено:
“unutrašnja konfiguracija nameštaja nije pogodna za brzo prebacivanje u trupno-transportnu.“
Дакле ХЈ МУП-а треба још једну Супер Пуму као што су HHJ i OPS.
Grga
@Živojin
Ma jasno mi je to. Samo nek stiže.
Nego nisam mislio na vaš tekst već na izjavu komandanta o PP kapacitetima. Pred Vučićem je rekao da ima tj. imaće 9 helija za tu namenu i nabrojao je: 2 Pume, 2 Kamova, 3 H145ice i 2 Bela 212..
Pa mi je zato bilo čudno što je preskočio tu jednu Pumu i jednu H145icu..
522
Зар је било потребно да се угаси девет живота да се дође до закључка да не треба по сваку цену неком испуњавати жељу по било ком основу. А много тога је некад и неко платио крвљу као што се нажалост у ваздухопловству дешава да се унапреди безбедност летења. Вероватно је и трагедија могла да се избегне да су испоштоване процедуре, али нажалост „пијани Мехић то није хтео да слуша“. Слетео вантеренски у Рашкој на непознатом терену и погинуо на аеродрому. Епилога нема, отприлике сви они који су мртви су криви, само налогодавци и они који су хтели да се сликају су набили главу у недра и заћутали. Па ваљда има неко ко ће и то да узме у обзир када стигне позивница за онај свет. Тај неко није овоземаљски…
Sladjan Kokot
Trenutno na trzistu nema bolje ponude kad se sve uzme u obzir, cena specifikacija, mogucnost koriscenja, podrska proizvodjaca za odrzavanje i rezervne delove, nas teren, a ima ih jos. Najava povecanja plata pilota ( nadam se i tehnicara jer i tu je problem ocigledan) idu u prilog stabilnosti i kontinuiteta jedne takve organizacije. Ne znam zasto drzava ne pokrene i projekt HEMS jer je to danas neophodno, pogotovo kako smo geografski postavljeni. Strah me da ovog momenta nemamo dovoljan broj kvalifikovanih pilota za tako kompleksan helikopter, tj operacije.
Xerxes
kompanija Belgrade Airport razmišljala da pokrene sopstvenu taksi službu
Bez toga nece biti poboljsanja, taksistima tamo kada izadjete i pogledate svima vire očnjaci. Cenim da ih organizuje lokalna mafija. Vlasnicima cini se nije jasno u sta su se upetljali.
Petar@12
Da li smo mi kupili balističku zaštitu za h145m ili su klot.