Novi komandant RV i PVO Vojske Srbije je general-major Brane Krnjajić

18. apr 2025

Ministarstvo finansija uplatilo drugu ratu za kupovinu Rafala

17. apr 2025

[NAJAVA] Zagrebački aero-miting AIRVG održaće se 10. maja

15. apr 2025

Turska šalje Bosni i Hercegovini donacije naoružanja i vojne opreme, na spisku helikopteri i besposadne letelice

15. apr 2025

[REPORTAŽA] Tango Six na vazduhoplovnoj vežbi „Iniohos 2025“: Vojno-vazduhoplovna egzotika sa Bliskog istoka i Azije, među posmatračima i Srbija

14. apr 2025

ASDA 2025: Makete hrvatskih Rafala ponovo naoružane samo MICA-ma i Hamerima, Turska nudi veće besposadne letelice

10. apr 2025

„Ohio Air National Guard“ delegacija posetila RV i PVO, saradnja u oblastima bezbednosti letenja i održavanju letelica

8. apr 2025

Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025
Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta
Erbas trenutno zvanično komunicira da je SIRTAP ISR platforma ali je poznato da će njeno naoružavanje doći u narednoj fazi, moguće i uz učešće Srbije / Ilustracija: Airbus Defence

Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta

Erbasova borbena besposadna letelica SIRTAP dostigla je CDR (Critical Design Review) fazu u projektu, saopštio je Erbas.

– Dostizanje CDR faze je ključni trenutak u razvoju najnovijeg Erbasovog projekta koji potvrdjuje da su dizajn, predloženi metodi proizvodnje kao i celokupan program letelice spremni za početak proizvodnog procesa i da su u skladu sa zahtevima kupaca.

Ocenjeno je usklađivanje između proizvodnih kapaciteta i principa dizajna, osigurana je zrelost različitih sistema, podsistema i opreme, kao i predstojeće aktivnosti validacije i verifikacije do konačne sertifikacije sistema krajem 2026. godine.

Ova značajna faza u programu odobrena je od strane španskog Ministarstva odbrane, prvog kupca letelice SIRTAP, koje je u novembru 2023. godine naručilo devet sistema, od kojih svaki uključuje tri bespilotne letelice i jednu zemaljsku kontrolnu stanicu.

Proizvodnja komponenti prvog prototipa SIRTAP-a započela je sa učešćem značajnog broja španskih dobavljača, kao i drugih dobavljača iz različitih zemalja širom sveta. Prvi let prototipa očekuje se 2025. godine, što će otvoriti put za prvu isporuku u prvoj polovini 2027. godine.

Namera Evropljana je da se, kada su u pitanju ovakve letelice, oslobode ili minimiziraju zavisnost od Izraela i SAD / Ilustracija: Airbus Defence

SIRTAP će unaprediti taktičke sposobnosti španske vojske i vazduhoplovstva za napredne misije nadzora, prikupljanja obaveštajnih podataka i izviđanja, kako na kopnu tako i na moru. – navodi se u saopštenju Erbasa.

Tango Six je bio prvi domaći medij koji je u julu prošle godine izvestio o eventualnoj industrijskoj saradnji Srbije i kompanije Erbas koja bi se odvijala u dva pravca, jedan u pravcu zajedničkog naoružavanja lakog višenamenskog helikoptera H125M, a drugi u projektu besposadne letelice SiRTAP. Takođe smo analizirali kako bi Srbija mogla da učesvuje u razvoju pomenutih letelica, sa posebnim osvrtom na integraciju domaćih vazduhoplovnih ubojnih sredstava.

Istovremeno, Tango Six je pratio vesti o prvim koracima u razvoju besposadne letelice SIRTAP, krajem jula prošle godine špansko Veće ministara dalo je odobrenje Ministarstvu odbrane da nastavi sa razvojem letelice i ugovor dodeli upravo kompaniji „Airbus Defense & Space“. Ugovor koji osim razvoja, podrazumeva i nabavku sistema, potpisan je krajem prošlog novembra, čime je faktički pokrenut program za koji je interesovanje pokazala i Srbija. 

Španija nabavlja devet sistema, svaki čine tri besposadne letelice i jedna zemaljska kontrolna stanica, a biće isporučena i dva simulatora. Iz Erbasa očekuju uspeh na međunarodnom tržištu jer letelica, između ostalog, sadrži komponente koje ne podležu Propisima o međunarodnom prometu naoružanja (ITAR).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Sad jedno pitanje za poznavaoce tematike. U cemu je poenta nabavljanja necega sto je u startu vec prevazidjeno?

Odgovori
Su

Na osnovu cega zakljucujes da je prevazidjeno?

St

@Sunny Boy
Na osnovu toga sto Reaper leti vec 20 godina a Bajraktar Tb2 vise od 10. A po ovome sto najavkjuju, Airbus ce napraviti manje vise to isto , ali za 3 godine.

go

Razvoj nikada ne prestaje. A nabavka je stvar potreba i vizije (svaka domaća nabavka nudi i mogućnost dalje prodaje, to jest izvoz, kao i nalaženje partnera). To što su SAD počele prve, nije razlog da ih niko ne stigne. Sposobnost korišćenja onoga što si samo kupio i onoga što si sam razvijao i proizvodiš je nebo i zemlja, posebno kod složenih sistema. Raste tvoja spsobnost i kao korisnika i kao kupca da stvari uradiš kako treba. Dakle poenta je u sposobnostima i da te uvek zezne ono što ne poznaješ dovoljno. Nije lako naoružati ni avion, a još je teže bespilotnu letelicu. Puno zemalja je pravilo svoja rešenja borbenih aviona, koji su i leteli, ali samo šaka njih je uspevala da ih naoruža. Isto je i sa bespilotnim letelicama, ako ne i teže.

Mi

To je kao kad bi se pitali zasto je Airbus odluco da pravi svoje vojne transportne avione? Zmaj se uvek moze bolje i jeftinije napraviti, sa boljim performansama. Taj zmaj onda moze da nosi najnovije elektronske uredjaje i naoruzanje. Ali bez zmaja nema letenja.

Av

Preciznije, Reaper leti vec 30 godina, a Global Hawk oko 20. Medjutim, to su platforme, kao sto je i Sirtap. Platforme se nadogradjuju, ostaje ista samo namena. Verujem da ce Sirtap biti daleko napredniji u trenutku usvajanja, nego sto je Reaper ili, naprimer Bajraktar.

Sr

@Miloš77
Ne nužno, zavisi kako je definisan razvoj i ponajviše proceduralni okviri serfitikacije i usvajanja.

Najveće usko grlo tih „sazrelih“ sistema i pristupa je što nisu modularni i procesi bilo kakve modifikacije i ponovne sertifikacije su spori. Primera radi, ako se protivnik pronađe način da ih uspešno ometa, ne možete tek tako mofikovati komunikacioni modul i produžiti životni vek letelice kao što to rade trenutno zaraćene strane u Ukrajini.

U koliko SIRTAP promeni taj pristup, može postati vrlo fleksibilna i potencijalno opasna letelica, ali ne zavisi samo od njih, potrebne su promene i u regulatornim telima, telima za sertifikaciju vojnih sistema, procedurama nabavke itd. Ceo evropski sistem(a i američki) je spor i totalno neefikasan, a to im je nekada bila glavna prednost.

Av

Saradnja na ovom projektu i sa Erbasom bi bila sjajna za Srbiju. I politicki i tehnoloski. Nazalost nece se desiti zbog „manjkavosti“ kojih trenutno imamo u „drzavi“. (koje nisu cak ni politicke nego druge vrste, a sto nije tema za T6, pre za neki „verovali ili ne“ portal)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor