Prvi vikend septembra svake druge ili treće godine, rezervisan je za održavanje aeromitinga Airpower – najvećeg i uglavnom najbolje organizovanog vazduhoplovnog događaja u kontinentalnom delu Evrope. Iako je dobrom delu ljubitelja avijacije to bio još jedan praznik za oči i uši, ovogodišnje izdanje mnogima sasvim sigurno neće ostati u baš najboljem sećanju.
Prvi razlog su veoma loši meteorološki uslovi prvog dana aeromitinga (na koje naravno organizator nije mogao da utiče). Kiša je tog prepodnevna padala dugo, na momente i veoma intenzivno, tako da je mnogim gledaocima u jednom trenutku dalji boravak na aerodromu postao nemoguć, jer nisu pomogli ni zaštitta od kiše, niti odgovarajuća odeća i obuća.
Loši meteo uslovi međutim nisu sprečili da letački program započne. Bilo je impresivno posmatrati borbene avione Gripen i Hornet kako lete na maloj visini ulazeći u prizemne oblake, praveći oštre horizontalne manevre kojom prilikom su se zbog velike vlage mogla videti obimna opstrujavanja vazduha oko letelica. Međutim, malo ko je zbog jake kiše to mogao da fotografiše.
Ono što se organizatoru može zameriti jeste da se ovaj put nije baš potrudio da na aeromiting dovede neke egzotične, samim tim i retke letelice, niti ratna vazduhoplovstva. Previše je tu bilo vazduhoplova i letačkog programa koje već godinama viđamo na ovom događaju, a malo toga zbog čega je bilo vredno posetiti Airpower 2024. Tango Six ekipi je ovo bila treća poseta Celtvegu, ali nismo sigurni da ćemo ga u budućnosti posećivati. Ukoliko ne bude bilo najavljeno nešto baš zanimljivo što je vredno dolaska.
Svemu bih dodao i očajno organizovan izlazak sa parkinga drugog dana, gde se čekalo po 2-4 časa, da ne govorim o tome da su pojedini parkinzi bili udaljeni i do 4 kilometra od glavnog ulaza u bazu. Drugog dana je i bilo mnogo ljudi ali je velika zamerka je što je za toliko posetilaca bio postavljen nesrazmerno mali broj poljskih toaleta.
Ipak, iznad vazduhoplovne baze Hinterstoisser bilo je kvalitetnih solo nastupa i zanimljivih formacija. Izdvojiću zajedničke letove borbenog aviona JAS-39C Gripen ratnog vazduhoplovstva Češke u specijalnoj šemi farbanja (za Tiger Meet) sa 4 akrobatska aviona Extra 300 LX akro-grupe The Flying Bulls, kao i formaciju tri lovačka aviona iz Drugog svetskog rata P-51 Mustang (Horsemen Flight Team) u letu sa borbenim avionom F-35A ratnog vazduhoplovstva SAD koji je stigao iz Nacionalne garde Vermonta sa kojom austrijska vojska ima poseban partnerski odnos.
I dok smo u Evropi do sada navikli na manje više dobre, ili odlične solo nastupe pilota borbenih aviona F-16, F/A-18, Gripen, EF-2000, američki F-35A postaje sve prisutniji na ovakvim događajima. U Celtvegu smo ove godine videli nastup demo pilota žene, kapetana Melanie “Mach” Kluesner koja je izvela sasvim dobar program za avion koji u odnosu na pomenute borbene avione 4 i 4,5 generacije, ipak ima skromnije manevarske sposobnosti.
Od ostalih interesantnih letelica u vazduhu navešću fantastičan nastup češke vojne posade helikoptera W-3, koja je prikazala određene radnje prilikom traganja i spasavanja, ali i solidne letne karakteristike ovog tipa helikoptera. Tu je i već mnogo puta izvedeno poletanje dežurnog para lovaca EF-2000 RV Austrije i njihovo presretanje transportnog aviona.
Poslednja dva zanimljiva nastupa bili su solo nastup pilota italijanskog mlaznog trenažnog aviona M346, kao i program posade borbenog helikoptera Tigar nemačke armije.
M346 može da leti veoma agilno, u pojedinim momentima se činilo kao da je na nebu mnogo sposobniji F-16, a treba reći da su Italijani ovaj avion izložili i na zemlji, obzirom da Austrija razmatra nabavku 12 M346 u borbenoj varijanti M346FA.
Od vojnih akro-grupa nastupili su španski Patruilla Aguila, švajcarski Patrouille Suisse i hrvatska Krila oluje. U vazduhu su neverovatno leteli “teškaši“, italijanski C-27J i nemački A400M, a posada putničkog Boinga 787 Dreamliner kompanije Austrian Airlines izvela je jedan “touch and go“.
Na statičkoj izložbi najviše letelica je naravno bilo iz austrijskih vojnih vazduhoplovnih snaga, od novih letelica mogli smo da vidimo lake višenamenske helikoptere AW169M koji su naravno korišćeni i u letačkom programu. Brazilska kompanija Embraer izložila je i svoj avion KC-390 koji će u bliskoj budućnosti biti novi transporter austrijskog RV.
Druga na statici najzastupljenija država bila je Nemačka, izloženi su bili borbeni avioni EF-2000 i Tornado, mornarički P-3C Orion, helikopteri Tigar, NH90, Lynx, H145M, ali je najimpresivniji bio teški transporter CH-53G Super Stallion.
Tip aviona koji nam je posebno privukao pažnju, budući da je nekada služio u jugoslovenskom/srpskom ratnom vazduhoplovstvu, bio je laki transporter Do-28D-2 Skyservant u privatnom vlasništvu registracije D-IRES povučen iz upotrebe u nemačkoj mornaričkoj avijaciji 1995. godine.
Među mnogobrojnim savremenim vazduhoplovima, kao i Red Bulovom flotom u kojoj dominiraju oldtajmeri (pretežno iz Drugog svetskog rata), našla su se i dva aviona iz Prvog svetskog rata. Prvi je bio francuski Bleriot XI-2 pored koga se nalazio nemački Fokker M.5L A.1 jedini primerak koga je 1915. godne nabavila Austro-ugarska.
Jedine sovjetske/ruske letelice na Airpoweru ove godine bile su na statici, u pitanju su bili srednji transportni helikopter Mi-17 ratnog vazduhoplovstva Slovačke, i laki transporter An-2T registracije D-FOFM čiji je vlasnik privatnik iz Nemačke.
Među izloženim vazduhoplovima našla se jedna i iz Srbije, Tango Six je ranije preneo da će se na ovogodišnjem Celtvegu naći privatni srpski mlazni škoslki avion G-2A Galeb registracije YU-YAF.
Darko
blerio i foker kakve su to mu..nje letele u velikom ratu,svaka čast.
Nenad
‘nesrazmerno mali broj poljskih toaleta’
Zato profesionalci idu natašte ili nose pelene…
Živojin Banković
Nenad
Али ако се пије много воде, сокова, нарочито пива…..Онда треба много пелена…..
А треба издржати цео дан наташте….
aco
Ja sam ove godine bio prvi put na airpower i to drugi dan kad su vremenski uslovi bili idealni a progrmom sam bio malo je reci odusevljen, jer nikada do sad nisam gledao F18 i F35 uzivo. Najaci utisak su na mene ostavila 2 eurofjtera prilikom poletanja u presretanje transportnog aviona i solo nastup F18. Sa moje strane stoji samo zamerka u vezi parkinga pogotovu u odlasku po zavrsetku aeromitinga
Tor
Jedna od mojih velikih zamjerki je parkiranje aviona na stajanci. svi su bilio poredani jedan do drugog i moglo im se prici i slikati samo sprijeda. Prije su bili tamo gdje su helici bili i transportni pa se moglo obilazit oko aviona. Ovo je ove godine totalno bezvetze bilo izvedeno
Steva
ni slovo o izloženom Titovom avionu DC 6 ???
Živojin Banković
Steva
Mnogo puta viđen, a i pisali smo.
https://tangosix.rs/2016/06/09/airpower-2016-vazduhoplovna-predstava-godine/
zoran
Hvala za reportažu …
Rogle
Krila oluje su bila daleko najbolji performans.
Vlada
I meni. celokupni program i onaj spiker
Prepelica
Moj jedini komentar je da je Tigar ubedljivo najruznija moderna letelica koja postoji.
Vlada Kovačević
A di su Rusi ??!
Paaa…oni aktivno koriste svoju avijaciju,ne šepure se sa njom !
Usput,njima vreme nije problem …..kad zatreba ,očas posla zasija sunce !