[ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

4. okt 2024

Komandant helikopterske flote bugarskog ratnog vazduhoplovstva: Nedostaju nam osoblje i operativni helikopteri

3. okt 2024

[ANALIZA] Detaljnije o Rafalu F4.1, verziji aviona koju će nabaviti RV i PVO Vojske Srbije

2. okt 2024

Bugarski predsednik poziva na nabavku dodatnih transportera C-27J Spartan i protivpožarnih Air Tractor AT-802 „Fire Boss“

26. sep 2024

Hrvatska i Francuska planiraju osnivanje centra za obuku pilota borbenih aviona u Puli, Srbija Rafale dočekuje sa zastarelim avionima za obuku

25. sep 2024

Aero-miting Vršac 2024: Šarenilo i optimizam srpskog vazduhoplovstva

24. sep 2024

Miloš Vučević detaljnije o razlozima zbog kojih je Srbija izabrala Rafale a ne ruske, američke i kineske avione

24. sep 2024

[REPORTAŽA] “Zastava 2024“: Skromnije letenje RV i PVO, ponovno preterivanje u broju izložene vojne tehnike

23. sep 2024

[REPORTAŽA] Najzanimljivije premijere sa prikaza “Zastava 2024“: Helikopteri Mi-35P, francuski i kineski osmatrački radari, nova sredstva za raketne sisteme FK-3 i HQ-17, emiratski dronovi kamikaze, artiljerija i oklop

21. sep 2024

[POSLEDNJA VEST] Zvanična potvrda: Srbija će kupiti Rafal F4.1

20. sep 2024

Aero-miting Vršac: Prijava za spotere i detalji letačkog programa

19. sep 2024

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

19. sep 2024

[ANALIZA] Ima li smisla integrisati rusko naoružanje na srpske Rafale i hoće li ovi avioni zaista biti degradirani u odnosu na sadašnje MiG-ove?

18. sep 2024

Rumuniji odobrena nabavka američkih borbenih aviona F-35

17. sep 2024

[ANALIZA] Rafal dezinformacija: Šta smo sve našli ispod gomile gluposti napisanih o nabavci francuskih borbenih aviona

16. sep 2024

Poljska uskoro povlači Su-22 iz upotrebe, polednji remont aviona tog tipa završen krajem avgusta

12. sep 2024

„Dnevni avaz“: Bosna i Hercegovina nabavlja turske besposadne letelice Bajraktar

12. sep 2024

[ANALIZA] Da li je borbeni avion F-16 ratnog vazduhoplovstva Ukrajine oboren raketnim sistemom Patriot?

11. sep 2024

[POMERENO ZA 20. SEPTEMBAR] Na batajničkom aerodromu u toku pripreme za vojni prikaz sposobnosti “Zastava 2024“

10. sep 2024

Mađarskoj isporučen prvi transportni avion C-390 Millennium

10. sep 2024
[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio
Jedna od zvezda AIRPOWER 24 bio je američki F-35A Nacionalne garde Vermonta kojim je upravljala demo pilot kapetan Melanie “Mach” Kluesner. Iza njega je na statici stajao Red Bulov DC-6 / Foto: Uroš Mitrović

[REPORTAŽA] Airpower 2024, aeromiting koji ove godine nije oduševio

Prvi vikend septembra svake druge ili treće godine, rezervisan je za održavanje aeromitinga Airpower – najvećeg i uglavnom najbolje organizovanog vazduhoplovnog događaja u kontinentalnom delu Evrope. Iako je dobrom delu ljubitelja avijacije to bio još jedan praznik za oči i uši, ovogodišnje izdanje mnogima sasvim sigurno neće ostati u baš najboljem sećanju.

Prvi razlog su veoma loši meteorološki uslovi prvog dana aeromitinga (na koje naravno organizator nije mogao da utiče). Kiša je tog prepodnevna padala dugo, na momente i veoma intenzivno, tako da je mnogim gledaocima u jednom trenutku dalji boravak na aerodromu postao nemoguć, jer nisu pomogli ni zaštitta od kiše, niti odgovarajuća odeća i obuća.

U Celtvegu već mnogo puta viđeni Me-262, ekipa Tango Six ga je prvi put tamo gledala sada već davne 2011. godine / Foto: Uroš Mitrović

Loši meteo uslovi međutim nisu sprečili da letački program započne. Bilo je impresivno posmatrati borbene avione Gripen i Hornet kako lete na maloj visini ulazeći u prizemne oblake, praveći oštre horizontalne manevre kojom prilikom su se zbog velike vlage mogla videti obimna opstrujavanja vazduha oko letelica. Međutim, malo ko je zbog jake kiše to mogao da fotografiše.

Ono što se organizatoru može zameriti jeste da se ovaj put nije baš potrudio da na aeromiting dovede neke egzotične, samim tim i retke letelice, niti ratna vazduhoplovstva. Previše je tu bilo vazduhoplova i letačkog programa koje već godinama viđamo na ovom događaju, a malo toga zbog čega je bilo vredno posetiti Airpower 2024. Tango Six ekipi je ovo bila treća poseta Celtvegu, ali nismo sigurni da ćemo ga u budućnosti posećivati. Ukoliko ne bude bilo najavljeno nešto baš zanimljivo što je vredno dolaska.

Svemu bih dodao i očajno organizovan izlazak sa parkinga drugog dana, gde se čekalo po 2-4 časa, da ne govorim o tome da su pojedini parkinzi bili udaljeni i do 4 kilometra od glavnog ulaza u bazu. Drugog dana je i bilo mnogo ljudi ali je velika zamerka je što je za toliko posetilaca bio postavljen nesrazmerno mali broj poljskih toaleta.

Češki Gripen u formaciji sa akro-grupom „The Flying Bulls“ / Foto: Uroš Mitrović
Zanimljiva formacija tri Mustanga i Lightning-a II / Foto: Uroš Mitrović

Ipak, iznad vazduhoplovne baze Hinterstoisser bilo je kvalitetnih solo nastupa i zanimljivih formacija. Izdvojiću zajedničke letove borbenog aviona JAS-39C Gripen ratnog vazduhoplovstva Češke u specijalnoj šemi farbanja (za Tiger Meet) sa 4 akrobatska aviona Extra 300 LX akro-grupe The Flying Bulls, kao i formaciju tri lovačka aviona iz Drugog svetskog rata P-51 Mustang (Horsemen Flight Team) u letu sa borbenim avionom F-35A ratnog vazduhoplovstva SAD koji je stigao iz Nacionalne garde Vermonta sa kojom austrijska vojska ima poseban partnerski odnos.

Nastup švajcarskog F-18C Hornet bio je onakav kakav smo i navikli, pilot je izvlaćio maksimum iz letelice koja ima izuzetne manevarske mogućnosti / Foto: Uroš Mitrović

I dok smo u Evropi do sada navikli na manje više dobre, ili odlične solo nastupe pilota borbenih aviona F-16, F/A-18, Gripen, EF-2000, američki F-35A postaje sve prisutniji na ovakvim događajima. U Celtvegu smo ove godine videli nastup demo pilota žene, kapetana Melanie “Mach” Kluesner koja je izvela sasvim dobar program za avion koji u odnosu na pomenute borbene avione 4 i 4,5 generacije, ipak ima skromnije manevarske sposobnosti.

Česi već godinama na evropskim aeromitinzima izvode prikaz akcije traganja i spasavanja / Foto: Uroš Mitrović
Simulacija presretanja transportnog aviona borbenim avionima EF-2000 RV Austrije / Foto: Uroš Mitrović

Od ostalih interesantnih letelica u vazduhu navešću fantastičan nastup češke vojne posade helikoptera W-3, koja je prikazala određene radnje prilikom traganja i spasavanja, ali i solidne letne karakteristike ovog tipa helikoptera. Tu je i već mnogo puta izvedeno poletanje dežurnog para lovaca EF-2000 RV Austrije i njihovo presretanje transportnog aviona.

Odličan nastup nemačke posade helikoptera Tigar / Foto: Uroš Mitrović
Španska akro-grupa Patruilla Aguila ostavila je sasvim dobar utisak / Foto: Uroš Mitrović
Posada italijanskog Spartana u svom elementu / Foto: Uroš Mitrović

Poslednja dva zanimljiva nastupa bili su solo nastup pilota italijanskog mlaznog trenažnog aviona M346, kao i program posade borbenog helikoptera Tigar nemačke armije.

M346 može da leti veoma agilno, u pojedinim momentima se činilo kao da je na nebu mnogo sposobniji F-16, a treba reći da su Italijani ovaj avion izložili i na zemlji, obzirom da Austrija razmatra nabavku 12 M346 u borbenoj varijanti M346FA.

Od vojnih akro-grupa nastupili su španski Patruilla Aguila, švajcarski Patrouille Suisse i hrvatska Krila oluje. U vazduhu su neverovatno leteli “teškaši“, italijanski C-27J i nemački A400M, a posada putničkog Boinga 787 Dreamliner kompanije Austrian Airlines izvela je jedan “touch and go“.

Nova letelica u inventaru RV Austrije, višenamenski helikopter AW169M koji je zamenio helikopter Alouette III / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Budući novi transporter austrijskog RV – brazilski KC-390 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Na statičkoj izložbi najviše letelica je naravno bilo iz austrijskih vojnih vazduhoplovnih snaga, od novih letelica mogli smo da vidimo lake višenamenske helikoptere AW169M koji su naravno korišćeni i u letačkom programu. Brazilska kompanija Embraer izložila je i svoj avion KC-390 koji će u bliskoj budućnosti biti novi transporter austrijskog RV.

Najveći zapadni vojni helikopter – CH-53G nemačke vojske / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Bivši nemački mornarički Do-28D-2 / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Druga na statici najzastupljenija država bila je Nemačka, izloženi su bili borbeni avioni EF-2000 i Tornado, mornarički P-3C Orion, helikopteri Tigar, NH90, Lynx, H145M, ali je najimpresivniji bio teški transporter CH-53G Super Stallion.

Tip aviona koji nam je posebno privukao pažnju, budući da je nekada služio u jugoslovenskom/srpskom ratnom vazduhoplovstvu, bio je laki transporter Do-28D-2 Skyservant u privatnom vlasništvu registracije D-IRES povučen iz upotrebe u nemačkoj mornaričkoj avijaciji 1995. godine.

Društvo Fokeru pravio je Blerio / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Jedini Fokker M.5L koga je Austro-ugarska nabavila 1915. godine / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Među mnogobrojnim savremenim vazduhoplovima, kao i Red Bulovom flotom u kojoj dominiraju oldtajmeri (pretežno iz Drugog svetskog rata), našla su se i dva aviona iz Prvog svetskog rata. Prvi je bio francuski Bleriot XI-2 pored koga se nalazio nemački Fokker M.5L A.1 jedini primerak koga je 1915. godne nabavila Austro-ugarska.

Jedina sovjetska/ruska operativna letelica ove godine u Celtvegu – srednji transportni helikopter Mi-17 RV Slovačke / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Nemački privatni An-2T / Foto: Živojin Banković, Tango Six
Školsko-borbeni avion G-2A Galeb srpskog „Galeb tima“ / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Jedine sovjetske/ruske letelice na Airpoweru ove godine bile su na statici, u pitanju su bili srednji transportni helikopter Mi-17 ratnog vazduhoplovstva Slovačke, i laki transporter An-2T registracije D-FOFM čiji je vlasnik privatnik iz Nemačke.

Među izloženim vazduhoplovima našla se jedna i iz Srbije, Tango Six je ranije preneo da će se na ovogodišnjem Celtvegu naći privatni srpski mlazni škoslki avion G-2A Galeb registracije YU-YAF.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Da

blerio i foker kakve su to mu..nje letele u velikom ratu,svaka čast.

Odgovori
Ne

‘nesrazmerno mali broj poljskih toaleta’

Zato profesionalci idu natašte ili nose pelene…

Odgovori
Ž

Nenad

Али ако се пије много воде, сокова, нарочито пива…..Онда треба много пелена…..

А треба издржати цео дан наташте….

ac

Ja sam ove godine bio prvi put na airpower i to drugi dan kad su vremenski uslovi bili idealni a progrmom sam bio malo je reci odusevljen, jer nikada do sad nisam gledao F18 i F35 uzivo. Najaci utisak su na mene ostavila 2 eurofjtera prilikom poletanja u presretanje transportnog aviona i solo nastup F18. Sa moje strane stoji samo zamerka u vezi parkinga pogotovu u odlasku po zavrsetku aeromitinga

Odgovori
To

Jedna od mojih velikih zamjerki je parkiranje aviona na stajanci. svi su bilio poredani jedan do drugog i moglo im se prici i slikati samo sprijeda. Prije su bili tamo gdje su helici bili i transportni pa se moglo obilazit oko aviona. Ovo je ove godine totalno bezvetze bilo izvedeno

St

ni slovo o izloženom Titovom avionu DC 6 ???

Odgovori
Ž
zo

Hvala za reportažu …

Odgovori
Ro

Krila oluje su bila daleko najbolji performans.

Odgovori
Vl

I meni. celokupni program i onaj spiker

Pr

Moj jedini komentar je da je Tigar ubedljivo najruznija moderna letelica koja postoji.

Odgovori
Vl

A di su Rusi ??!
Paaa…oni aktivno koriste svoju avijaciju,ne šepure se sa njom !
Usput,njima vreme nije problem …..kad zatreba ,očas posla zasija sunce !

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor