Kako je juče preneo portal Obris, turska besposadna letelica Bajraktar TB2 u nekim budućim iteracijama biće u stanju da nosi FPV (First Person View) dronove koji se proizvode u Hrvatskoj. Ugovor između turskog proizvođača „Baykar“ i hrvatske kompanije ORQA potpisan je u Istanbulu prošle nedelje na sajmu naoružanja i vojne opeme SAHA EXPO 2024.
Obris dalje navodi da su potpisivanju ugovora prisustvovali načelnik Sektora za naoružanje i opremu ministarstva odbrane Hrvatske brigadni general Davor Tretinjak, kao i hrvatski ambasador u Turskoj Hrvoje Cijanović.
– Danas, zajedno sa cenjenim predstavnicima hrvatskog ministarstva odbrane i našim hrvatskim ambasadorom, potpisali smo sporazum s hrvatskom kompanijom ORQA o integraciji FPV dronova koje su razvili u okviru naše platforme Bajraktar TB2, o razvoju zajedničkih kocepata operativne upotrebe, i o tehnološkoj saradnji. Želim da taj sporazum između dve države bude na obostranu korist – izjavio je na ceremoniji potpisivanja ugovora generalni direktor kompanije Baykar Haluk Bajraktar.
Direktor kompanije ORQA iz Osijeka Ivan Jelušić rekao je da je ovo veliki momenat za njega i kompaniju.
– Ceremonija potpisivanja je veliki korak za međusobne odnose Hrvatske i Turske, i dalji razvoj diplomatskih aktivnosti, kao i aktivnosti koji se odnose na odbrambenu industriju. Veoma sam srećan što je ovo jedna od aktivnosti koju zajednički izvode Hrvatska i Turska. Ovaj sporazum između ORQA i Bajkara predstavja novi nivo stvaranja novih naprednih sistema i metoda, interoperabilnosti između letelica Bajraktar koje se povezuju sa borbenim sposobnostima FPV dronova. Čvrsto sam uveren da će ovaj odnos doneti nove prednosti i sposobnosti za mnoge saveznike Hrvatske i Turske širom sveta –
Iako zvanično još uvek nije objavljeno, portal Obris je početkom oktobra preneo vest da je Hrvatska novi kupac turskih izviđačko-borbenih besposadnih letelica TB2 Bajraktar. To je potvrdio hrvatski predsednik Zoran Milanović koji je u obraćanju medijima spomenuo da su u pitanju turske besposadne letelice, da je njihova vrednost nešto ispod 100 miliona evra. Da su najverovatnije u pitanju Bajraktari može se zaključiti na osnovu dela izjave u kome navodi da su u pitanju letelice koje su ‘‘u Ukrajini sve skinute s neba‘‘.
Hrvatska kompanija ORQA koja je osnovana 2018. godine, bavi se projektovanjem i proizvodnjom opreme, komponenti i softvera za FPV dronove.
Od gotovih proizvoda krenuli su od video naočara za „trkačke“ FPV dronove, a danas, osim dronova, proizvode i razvijaju i antene, radio kontrolere, slušalice, sisteme za prenos video signala, drajvere, simulatore za FPV dronove i opremu za obuku u letenju FPV dronova.
gile
top. samo napred braćo Hrvati.
Stojko
Ja sam ocekivao da ce ovakve ideje i proizvodi izaci iz Hrama svetog Zexa, kad ono….mada, mozda sveti Zex racuna vreme po julijanskom kalendaru pa ce nesto da predstavi za dve nedelje.
PakleniVuk
Oprobano je i to…i „Sveti Žeks“ i VTI je oprobao i integraciju „drona na dron“, a u VTI je oprobana integracija „jedreće mine 120mm sa GPS navođenjem“ … Kod „Svetog Žeksa “ je problem što „dron nosač “ je na elektro pogon (kvadkopter tipa) ,a potrebno je da „duže vreme dežura i vrši ulogu releja “ … u suštini moguće je integrisati što god vam padne na pamet ,samo je pitanje zašto i kada bi koristili to što integrišete i da li je bolja i jeftinija raketa ili mina ili nešto na elektro pogon (tipa FPV ili „aviončić“ na elektro pogon)….
omniameamecumporto
Koliko znam ova ORQA i još neke firme iz Hrvatske imaju dil sa Estoncima na razvoju i proizvodnji komponenti koje integriraju situacijsku stvarnost na oklopna vozila, robotska i posadna. To je testirano na Patrijama još za prošlog ministra. Inače ORQA to odavno razvija za dronove i sada to ide na Barjaktar. Vjerujem da su tehnologiju prodali Turcima, ili su možda ustoličili saradnju kao što su i spomenutu tehnologiju koju su radili sa Estoncima a zove se „Vikinški kompas“, u prijevodu prodali na inostrana vojna tržišta.
Ivan O.
To je Vegvisir.
https://www.vegvisir.ee/
PakleniVuk
Samo radio antenu koja je integrisana na raketu (u ovom slučaju neku iz na primer MAM serije) integišete na FPV dron (bitna je frekvencija na kojoj se vrši prenos ) i to je to. A potpuno je drugi nivo pitanje da li za tim ima potrebe?
KK
Hm, mora tu biti još neka druga kombinacija u priči jer dron na dronu je prejednostavna ili prekomplikovana. Ne vidim korisnost, a ne bi radili ovu kombinaciju da nema neki plan ili stvarna funkcionalnost iza toga. Ovako “dron majka” sluzi kao nosač i relej podataka koji je Data linkom uvezan s operaterom. Nakon uočavanja cilja otpusta dron koji onda operater #2 navodi na cilj, a operater #1 i dalje navodi “dron majku”. Šta ako uoči 4 tenka? Otpusti 4 Drona? Znaci onda 4 operatera preuzima vodjenje preko matičnog Drona?
Mig 21 BiS
A što ako su npr. napravili FPV dron sa sistemom „lock on“? To bi bilo super samo „ispali i zaboravi“ sustav.