BEG airport status
Vučić potvrdio ograničenje Vansija za „Konstantin Veliki“ i sukob unutar niškog SNS-a: Šta se krije iza preuzimanja aerodroma od strane države? Lokalni "SNS odmetnici". Vladica Đurđanović, direktor "Konstantina Velikog" i direktor RRA "Jug" Bojan Avramović / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Vučić potvrdio ograničenje Vansija za „Konstantin Veliki“ i sukob unutar niškog SNS-a: Šta se krije iza preuzimanja aerodroma od strane države?

Vlada Republike Srbije na jedan administrativno-formlani korak daleko je od preuzimanja kompletne imovine aerodroma „Konstantin Veliki“ u Nišu. Predsednik države juče je zvanično potvrdio da će Vansi (na neki način) ograničiti Niš na milion putnika kao i pravi razlog uskakanja države – sukob unutar niškog SNS-a.

Zahvaljujući pre svega izvanrednom izveštavanju portala Južne Vesti prošlog petka odjeknula je vest o „vazduhoplovnoj aneksiji“ koja pored interesantnog tajminga u odnosu na koncesiju beogradskog aerodroma ima i izrazitu političku konotaciju i percepciju ugenjatavanja i centralizacije juga Srbije što je preko vikenda i izvelo građane Niša na ulicu.

Međutim, po sredi nije želja za centralizacijom već borba za prevlast unutar vazduhoplovno-političkih krugova, zauzdavanje (koje doduše može imati pozitivan epilog) jedne ekipe ljudi koja je izvela najimpozantniji poduhvat u novijoj istoriji srpskog civilnog vazduhoplovstva, sukob unutar niškog ogranka vladajuće partije i ograničenje za razvoj aerodroma „Konstantin Veliki“.

„U Srbiji se uspeh ne prašta“ – vazduhoplovna edicija

Da bi mogli da pratite analizu koja sledi potrebno je da ste filosofski i konceptualno u stanju da prelomite u sebi da i član SNS-a, zapravo jedan od njegovih ključnih funkcionera u Nišu, može uraditi nešto vanserijski kvalitetno za njegovu lokalnu zajednicu. Da opozicija može potpuno upropastiti potrebni narativ korektivne akcije i da razmišljate svojom glavom. Budući da ste redovan čitalac Tango Sixa verujem da ovo neće biti problem. Jer priča je zaista interesantna.

Glavni „krivac“ za uspeh niškog aerodroma Bojan Avramović / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Pre više od tri godine, Bojan Avramović, istaknuti funkcioner nekada Srpske Radikalne Stranke, danas Srpske Napredne Stranke dolazi na ideju da ispred Razvojne Agencije Jug (čiji je direktor) pokuša da privuče avio-kompanije na aerodrom „Konstantin Veliki“. Avramović, tada laik za vazduhoplovnu industriju, sluša neke pametne savete, istražuje primere u Zapadnoj Evropi, kopira i prilagođava poslovne modele sličnih aerodroma i zajedno sa novim menadžmentom „Konstantina Velikog“ za tri godine sa jedva hiljadu i nešto putnika i dve katastrofalno direktno subvencionisane linije uspeva da na aerodrom u Nišu dovede 11 linija, dve najveće low cost avio-kompanije na planeti, avio-kompanije za prevoz tereta i poslednju godinu završi sa preko 320.000 putnika. Poduhvat i rast nezabeleženi u novijoj istoriji srpskog civilnog vazduhoplovstva.

U svom planiranju Avramović izrađuje kratkoročne i dugoročne studije koje se oslanjaju na finansijska ulaganja grada, donacije državnih vazduhoplovnih agencija i Aerodroma Nikola Tesla sa ciljem da u nekom nudućem trenutku oprativni troškovi kao i troškovi plata budu izmirivani od strane aerodroma i da on u jednom segmentu bude samoodrživ. Drugi segment ove bajkovite priče su kapitalne investicije potrebne za dramatičan rast „Konstantina“ u narednih 20 godina (proširivanje infrastrukture, oprema) za koje sada država, preciznije ljudi u ministarstvu Zorane Mihajlović, veruju da grad Niš i aerodrom ne mogu sami izneti.

Činjenica da su u pravu ne abolira drugu komičniju činjenicu da se cela država tek prošle godine „probudila“ i uvidela šta su Avramović i menadžment aerodroma uspeli da urade baš negde u razdoblju početka finalnog segmenta koncesije za „Nikolu Teslu“. Komičan deo leži u tome da niko nije verovao da će jedan laik iz Niša uspeti ovo što je uspeo i da zapravo nemaju nikakav mehanizam da ga kontrolišu budući da je na kraju balade aerodrom u vlasništvu grada. Negde u isto vreme kada se država „budi“ dolazi koncesija, njeni specifični uslovi za kontrolu drugih aerodroma u Srbiji i potreba da se isključi svaka mogućnost da Avramović i Niš soliraju u pravcu interesa svoje zajednice. Državi je naravno potrebna i garancija da će korišćenje prvih ozbiljnih para moći da kontroliše (što je odgovorno rezonovanje) i ne žele da to radi menadžment koji im je, po njihovom nezvaničnom tumačenju, uvalio vruć kropmir svojim vrtoglavim uspehom. U zemlji u kojoj nikada ništa ne uspeva i u kojoj je potrebno odlaziti u Beograd po pare verujem da bi građani Južne Srbije pre glasali za opipljiv uspeh koji nije održiv nego za državno kontrolisani uspeh planiran u sklopu koncesije. Jednostavnije rečeno – da nije bilo koncesije i potrebe da se razvoj svih aerodroma u državi strateški planira iz jednog mesta niko ne bi obratio pažnju na Niš, svi bi se protokolarno kitili njegovim uspehom, građani bi jeftinije leteli. Činjenica da je Avramović funkcioner vladajuće stranke sigurno nije pretila da napravi ovakav „problem“. Ali on se dogodio.

…i po prvi put su rukovodioci vazduhoplovnih institucija Srbije, ni krivi ni dužni, zbog Ministarstva saobraćaja (kojem su samo formalno podređeni ali od kojeg su suštinski nezavisni) morali da budu izloženi besu dela građana Niša:

 

Mehanizam „preuzimanja“

Naizgled odjednom, barem u široj laičkoj javnosti, grad Niš više nema para da dugoročno finansira održivi rast „Konstantina Velikog“, država to primećuje i formalno ga „aneksira“ (bez naknade) kako bi u njega uložila mnogo veća sredstava nego što ih ima grad Niš koji je u lošoj finansijskoj situaciji.

Pored ove metafizike, na koju ćemo se kasnije osvrnuti, javnost se upoznaje sa obavezom grada prema Ministarstvu odbrane po  ugovoru iz 2010. godine koji izgleda mora da se ispoštuje. Preuzimanje aerodroma opravdano je kao jedina solucija ovoj situaciji. Gradonačelnik Niša objasnio je Južnim Vestima o čemu se radi bez pojašnjenja zbog čega nije pokušao da pomenuti ugovor izmeni.

Prvi pucanj iznad krme zapravo je došao iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture koje je iz nekog razloga reklo menadžmentu „Konstantina Velikog“ da taksu od 3 evra po putniku (cena koja je efektivno privukla avio-kompanije u Niš) povećaju na 6 evra. Ministarka tada sebi pripisuje uspeh Niša:

– …istorijskom razvoju Aerodroma u Nišu u prethodne dve godine, kako se inače navodi u toj Studiji, nisu doprinele niske cene već pre svega aktivnosti i investicije Vlade Srbije u taj aerodrom, koji se uprkos tome „konstantno obraća Vladi i Gradu Nišu za pomoć. –

Dolazi do „pozivanja u Beograd“, photo-op je ponižavajući, i lansira se glupost u vidu strateške formulacije da je Niš „alternativni aerodrom Beogradu“. Ne postoji kategorija „alternativnog aerodroma“ u političko-vazduhoplovnom segmentu već samo striktno operativnom a to nikako nije u nadležnosti ministarke saobraćaja i nema nikakve veze sa „preuzimanjem“. Avio-kompanije same biraju svoje alternativne aerodrome i njihova relativna geografska pozicija u mikro-situacijama tokom letova posmatra se u kontekstu plana leta a ne razvoja vazduhoplovne industrije.

Nekoliko nedelja ranije predsednik države Aleksandar Vučić iskreno ali neoprezno i na suviše grub način za stomake građana Južne Srbije govori da je država mogla da sabotira „Konstantin Veliki“ ali da to nije uradila. Ono što se zaista dogodilo je da su kasno shvatili šta se dešava, to se poklopilo sa potrebom da se svi aerodromi stave pod „kontrolu“ u kontekstu koncesije i nezadovoljstvo na jugu počinje razumljivo da raste. Država ne komunicira svoju odluku koherentno i razumljivo što podgreva osećaj „gušenja iz Beograda“ a juče se ta poruka dodatno zamućuje i dobijamo dva suprotna objašnjenja i dve dijametralno suprotne izjave.

Vansi neće dati Nišu iznad milion, „MI“ smo stvorili uspeh „Konstantina Velikog“

Predsednik Vučić je na jučerašnjoj konferenciji za medije povodom sastanka sa predsednikom Republike Srpske (skoro u isto vreme kada se dešavala poseta ministarke Mihajlović Nišu) potvrdio da se u ugovoru sa Vansijem koji će stupiti na snagu kada francuska kompanija isplati prvu „up-front“ tranšu nalazi „ograničenje“ za „Konstantina Velikog“:

– Mi smo podigli taj aerodrom. Imamo obavezu da se konsultujemo sa Vansijem ako Niš pređe milion putnika što je za narednih 12 godina nemoguće. Prognoza je da će 2027. on imati 774.068 putnika godišnje ako mi budemo njime upravljali. Nikoga ne pitamo za do milion putnika, nikoga. Za sve u prečniku od 150 do 230 kilometara od Beograda. –

Predsednik je zatim potvrdio i naše tumačenje sa početka ovog teksta, lokalni SNS je previše „poleteo“. Opozicija mu je sa svojim neshvatljivo glupim napadima (umesto da poentiraju koristeći ono što se zaista dešava) dala municiju za izmeštanje priče u prošlost:

– To je sve zbog sukoba u SNS u Nišu. Pa je sad opozicija to iskoristila. Hteli da ostanu, (lokalni SNS koji je preporodio aerodrom) da država njima daje pare, da niko ne može da ih smeni, kad pregovaraju sa low costerima, ovde ćemo mi da vidimo naše interese. Hoćete aerodrom? Evo vam ga ali nemojte da tražite pare od nas. Posle mesec dana biće šalili smo se. Neka grad koji je pred bankrotstvom zbog uprave do 2012. kaže nećemo državu Srbiju u Nišu. Hoćete lokalno rukovodstvo…? –

Ministarka Mihajlović u isto vreme, očigledno bez koordinacije sa predsednikom, daje suštinski drugačije razloge:

– 7,6 miliona evra uloženo je da bi niški aerodrom u 2014. imao 1.335 putnika. Naš plan je drumska infrastruktura i naš plan je ovaj aerodrom. Ovo što smo ulagali je najvećim delom donacija.

RRA Jug je rekla u svojoj analizi da su potrebna ulaganja u Niš 20 miliona evra. Mi smo svi seli onda za sto, Aerodrom Nikola Tesla, SMATSA, Ministarstvo finansija zaključili smo da je za sve to potrebno 15 miliona evra. Kad država ulaže pare onda kontroliše troškove. Za iste stvari smo dobili da su 15 a rečeno nam je da su 20 miliona. Aerodrom ne može da posluje iz donacija. Treba kupiti opremu.

Ovo nema nikakve veze sa koncesijom, uskoro ćemo objaviti ugovor. – rekla je Mihajlović na konferenciji za medije u Nišu.

Ministarka je sama sebi uskočila u usta delom izjave koji pominje da će (prema njenom tumačenju) Niš doći do milion putnika kako je rekla „tek 2031. godine“. Zbog čega uopšte pominjanje tog miliona kada je rekla da preuzimanje aerodroma nema veze sa koncesijom? Upravo zato što ima, upravo zato što ne bi ni pominjala milion putnika kao bilo kakav faktor u svom obrazlaganju da nema, verovatno ne znajući da je predsednik to na drugom kraju zemlje već potvrdio.

Drugi bitan deo ministarkine izjave i još jedna nezavisna potvrda naše teorije o „odmetnutom menadžmentu“ sa početka teksta je zapravo implicitna optužba da je Avramović hteo da za sebe zadrži 5 miliona evra. Zatim je tu naglašavanje da je „naš plan“ bio razvoj aerodorma u Nišu što je potpuno netačno.

Interesantno da je ministarka takođe preciznije definisala da je država zapravo donirala a ne investirala u poslednje tri godine. Saznajemo novu informaciju da će i Ponikve biti stavljene pod kontrolu dok izostanak pominjanja Morave zakucava još jedan ekser u njen kovčeg tragičnog mrtvorođenčeta.

Ugao ministarke Mihajlović pogledajte na ovom snimku jučerašnje konferencije za medije:

 

Da li će Nišlije izgubiti svoj aerodrom i da li će leteti skupo?

Ne. Zapravo sve će biti u redu.

Koliko god da vam se gadi gore raščivijana drama oko politikantskog preuzimanja budite uvereni da će sve biti u redu. Tržište Srbije tek treba da raste kada je vazdušni saobraćaj u pitanju, para za njegov razvoj će biti i koliko god da neko pokuša da upropasti ovu bajku koja tek treba da nastupi – neće uspeti.

Sve kul. Letećete za džabe i dalje / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Ali hajde da u interesu istine dodatno razjasnimo neke stvari.

Opaska ministarke Mihajlović da niko neće „odneti“ aerodrom je naravno faktualno tačna. Da li će država dobro upravljati „Konstantinom Velikim“? Naravno da ne. Država Srbija i njeni kadrovi nikada nisu bili dobri menadžeri koja god da je vlast u pitanju. Ako pričamo o aerodromima postoje samo dve osobe u Srbiji za koje pouzdano znamo da mogu da naprave čudo kada se radi o ovoj oblasti. To su Saša Vlaisavljević i Bojan Avramović. Svi ostali tek treba da se dokažu ili zapravo urade nešto da bi se uopšte kvalifikovali za razmatranje.

Famozno ograničenje Niša na milion putnika. Zapravo u pitanju neće biti nikakvo ograničenje, neće biti zatvaranja terminala kada se dosegne ta cifra niti će „Konstantin Veliki“ na bilo koji način prestati sa svojim rastom, karte neće poskupeti i građani neće biti onemugućeni na bilo koji način. Kako Tango Six saznaje iz više izvora mehanizam kompanzacije ili „odštete“ će najverovatnije biti isplata određenog novca od strane države Vansiju kada svi aerodromi u državi zajedno pređu milion putnika. Da li će mehanizam biti „prebijanje“ (Vansi plati manje godišnje koncesione naknade) ili nešto drugo – nebitno je. Vansi će u sklopu svoje strategije zarade velikih para ne bi li povratio velike pare koje je dao za koncesiju dovesti low costere u Beograd. Dakle ne samo da Niš neće stati nego će i Beograd postati mesto sa više opcija. Putnici sigurno neće gubiti i to će pored finansijskog segmenta biti još jedna pozitivna strana koncesije. Pod uslovom da ne postoje iznenađenja o kojima ćemo kasno saznati.

Raskidi ugovora sa trenutnim low costerima i drugim avio-kompanijama koje saobraćaju za Niš se mogu isključiti kao opcija, takođe ne bi trebalo da dođe ni do povećanja taksi. Naravno, jednom kad država preuzme upravljanje svakakva glupost je moguća ali ovim potezima bi mnogo brže zacementirala sudbinu „Konstantina“. To bi se dogodilo brzo, bilo bi veoma glasno i kao što smo videli za vikend, ne bi izgledalo lepo na ulicama.

Ulaganje države do sada? Pre će biti ulaganje grada Niša.

Kad ministarka priča o ulaganjima, pa se zatim samoprecizira da su u pitanju donacije, govori pre svega o Direktoratu civilnog vazduhoplovstva, SMATSA-i (Kontroli letenja Srbije i Crne Gore) i Aerodromu Nikola Tesla. DCV ulaže pare i resurse kao donacije u pogledu bezbednosti i obezbeđenja letenja i zemaljskih operacija, njihov budžet je nezavisan od državnog budžeta, dolazi iz Evrope i nikako se ne može smatrati investicijom u medijsko-manipulativnom smislu. SMATSA takođe, sve njihove pare dolaze takođe direktno iz Evrope, nikako iz budžeta Srbije i oni zapravo grade svoju infrastrukturu i nemaju nikakve veze sa operaterom aerodroma. U pitanju su tornjevi za kontrolore i druga oprema neophodna za osposobljavanje letenja raznih kategorija civilnih i vojnih vazduhoplova. Obe državne agencije bi ovo radile čiji god da je aerodrom formalno, bio to Niš ili neki drugi. Država bi jedino mogla da ih spreči da to urade, što ne bi bilo po evropskim pravilima ali znate već kakav je političar ili neki niži vazduhoplovni birokrata kad se naljuti. To zavidno do besmisla i sposobno za razne destrukcije ako se zainati.

„Konstantin Veliki“ uskoro postaje pretesan / Foto: Neda Mojsilović, Tango Six

Jedino opravdanje za „državne pare“ tvrdnju je zaista izdašna pomoć Aerodroma Nikola Tesla Nišu, kako u parama tako bitnije u opremi i stručnoj pomoći koja nije glamurozna za istaći i bliže opisati u političkim obračunima ali u strukovnoj perspektivi je neprocenljiva. Beogradski aerodrom svoj enormni profit nesebično deli i sa drugim aerodromima u zemlji.

Na kraju, da li je tačna ta tvrdnja Zorane Mihajlović o mnogo većim potrebnim ulaganjima koje grad ni aerodrom kao preduzeće ne mogu izneti radi dugoročnog širenja kapaciteta? Jeste. Niš će još rasti (uprkos Vansi „ograničenju“) i potreban mu je ozbiljan keš. Operativni troškovi, likvidnost i plate su već postignuti ali u sve ostalo neko treba uložiti. Država trenutno fiskalno sasvim OK stoji, mora li ovu vrstu ulaganja da konvertuje u vlasništvo ili da zbog njega preuzima kontrolu? Da ne započinjemo debatu o filosofiji upotrebe subvencija ali ono što kao političar ne bi trebalo da radite je iritacija već iziritiranog lokalnog stanovništva kojima su već neke nadležnosti i državne kompanije oduzimane. Niko ne želi ljude na ulicama makar to bila opoziciona manjina. Oni stvaraju vesti, vi postajete nervozni zbog tih vesti.

O kakvom to „niškom aerodromskom čudu“ pričamo?

Da ostane zapisano makar za kolektivno sećanje naše industrije, da je jedna grupa ljudi napravila izuzetnu stvar u veoma depresivnim uslovima. Od hiljadu i nešto stigli su do 332.000 putnika, 11 linija, 5 linija Rajanera i Vizera, doveli su čak i Svis iz Ciriha.

Kada je Bojan Avramović na početku svog projekta hteo da kopira Zapadnu i Istočnu Evropu i udruži okolne opštine u početnom finansiranju aerodroma samo ga Pirot nije iskulirao:

– Ne da nas niko nije sabotirao na početku nego nisu znali šta radimo. Nikada ni od Vučića ni od Zorane nismo imali problem. – pričao je Avramović pre ovih dešavanja:

– Počeli smo celu priču sa milion evra. Aerodrom na početku tehnološki nije mogao da odgovori avio-kompanijama. Grad je davao pomoć sve do decembra 2017. godine kada su zadnji put platili oko 45% iznosa plata. Od 2018. godine postigli smo samoodrživost za operativne troškove i plate.

Aerodrom „Konstantin Veliki“ je jedno od retkih preduzeća koje ima rešene imovinsko-pravne i urbanističke odnose. –

Na panelu posvećenom aerodromima na drugom Vazduhoplovnom samitu Jugoistočne Evrope u organizaciji Tango Six Eventsa Avramović je 9. marta, dakle pre svih dešavanja, imao još dobrih vesti:

– Nismo samoodrživi zbog low cost prevoznika. Veliki faktor i prihod predstavlja prevoz tereta, tu je koncesija za robno-carinski terminal što čini još 25% od ukupnih prihoda, tu je i naplata parkinga kao odličan izvor prihoda. Napravili smo velike rezove, na primer za reprezentaciju smo ukinuli nepotrebne troškove i za 3 godine ovaj trošak fiksirali na ne više od 500.000 dinara. Zaposlili smo mlade ljude, dobili veliku pomoć Aerodroma Nikola Tesla u njihovoj edukaciji. Pre nekoliko dana smo usvojili srednjeročni i dugoročni plan razvoja aerodorma i taksa od 3 evra ostaje do 2021. godine.

Do 2021. imaćemo oko 650.000 putnika. U pitanju je rast od 300% i to to organizaciono više neće biti realno. Biće to ogroman rast. Prihodi će od turizma biti odlični. Na primer, broj turista, od ukupnog broja putnika, će biti oko 76.000 u 2021. godini. Ako u najgoroj varijanti razmatranja kažemo da svako od njih ostavi minimum 50 evra prihod grada će biti 11 milina evra u toj godini. Aerodrom može sam da finansira sve ispod milion evra, trenutno imamo nula dinara kredita. – pričao je Avramović samo tri nedelje pre ovih dešavanja.

Sve do 2006. godine aerodrom u Nišu morao je da dobije i odobrenje Jata u slučaju da želi da dovede neku avio-kompaniju. Od tada Nišlije su se izborile za svoje, napravile objektivni uspeh na Evropskom nivou i sada im treba novac za dalje. To ne mora da znači da im se taj uspeh mora oduzeti na ovaj način.

Tako da Nišlije, branite svoje dostojanstvo i najbitnije – princip da svaka inicijativa održivog uspeha mora doći od privatnika ili lokalnih zvaničnika. Država ne zna da upravlja.

Pokušajte da odbranite i univerzalan princip sposobnosti i rezultata makar oni došli i od nekoga ko je u SNS-u. Potpuni mindfuck, znam.

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

A

Dodatak o ekonomici aerodroma u Evropi
Podaci su iz zbirke ACI Europe koja udružuje više od 500 evropskih aerodroma. Pa kaže:
„ECONOMIC: 47% of Europe’s airports are loss-making – with 76% of airports with less than 1 million passengers per year, in the red.“
I svi rade
Dodatak
„REGIONAL AIRPORTS FORUM: Regional airports play a vital role in connecting the regions of Europe – largely defining the economy of their communities and bolstering social cohesion. Proximity to an airport is still in the top 5 considerations of any international company considering investing in a region.“

Mislim da je za pametne dovoljno

Pozdrav Milan

Odgovori
V

Aeroprojekt,

Za pametne i više nego dovoljno. Nažalost takvih je malo u Srbiji. Većina se povodi polutačnim ili netačnim informacijama ili parolama.

Aerodromi ne stvaraju dobit samo direktnim generisanjem prometa, već i indirektnim. Kao što ste napisali, to je sinergija.

D

Tako je Vladimire, veliku korist od turizma ima i lokalna zajednica. Zaradjuju restorani, dobar deo njih ne izdaje fiskalne račune i zaradjuju oni koji izdaju stanove, uglavnom na crno. Da citiram Alena da ne zna aerodrom sa koga se uglavnom obraćaju LCC do 1 milion putnika da pozitivno posluje bez subvencija. I to nije sporno. Da li to može šuplji gradski budžet? Sumnjam, pogledajte izvestaje, dostupni su. Narod mora da zna da sve to košta i da na kraju balade, razvoj i održavanje neko mora da plati. Vlast je kriva za totalni cirkus koji je nastao počev od prve izjave Vučića. Ko će sve to na kraju da plati? „Mi“ ili“Vi“? Ako to žele Nišlije super, imaju moju podršku. Samo da ne bude glavobolje kad pijanka prodje.

A

Poštovani kolega Gagi

Jasno je da su svi aerodromi isti i istovremeno svaki drugačiji. Organizacija ACI Europe ima precizne podatke i generalni zaključak je da so aerodromi između 0,5 i 1 mio pax ispod granice samoodrživosti. Jasno je da su za male regionalne aerodrome finansiski „smrt“ zimska služba kao vatrogasno spasilačka služba, oprema skupa, puno ljudi a ništa ne zarađuju. E tu onda nastaje vazduhoplovno znanje, iskustvo intuicija kao i lokalna regionalna logistika da inovativno imaju aerodrom jer je prozor u svet i vrata u regiju.
Molim vas o ekonomici aerodroma ima toliko „stručnih“ mišljenja, zanima me koja železnička stanica u Srbiji je samoodrživa osim možda Mokra gora. Država plaća sve đuture za sve stanice i SŽ. I to je svima razumljivo.
A što se tiče Vensija tu vladaju druge zakonitosti, tu je jaka globalna sinergija celog sistema u kojoj je sistem profitabilan bez obzira na male neprofitne aerodrome.

Sreću želim i Nišu a možda i Ponikvama. Mož da bidne a ne mora da znači.

Pozdrav Milan

Odgovori
G

Ako je tačno, da se aerodrom Konstantin Veliki pominje u Ugovoru o koncesiji za aerodrom Nikola Tesla, postavlja se pitanje kako je došlo do toga. Naime, u Zakonu o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama ni jedan od 1. do 78. člana Zakona ne daje pravo koncesionaru, da koncesiju nad jednim javnim dobrom; aerodrom Nikola Tesla, uslovljava rezultatima poslovanja drugog javnog dobra; aerodrom Konstantin Veliki. Prema tome, očigledno je, da su nadležni napravili grešku kada su prihvatili da taj uslov koncesionara uđe u Ugovor o koncesiji za aerodrom Nikola Tesla. Imajući u vidu, da ni sa jednom rečju, da ne kažem slovom, Javni poziv za koncesiju nije davao »pravo« koncesionaru da tako nešto »zahteva«, zanimljivo bi bilo od nadležnih čuti, a ko je nadležnima »savetovao« da prihvate taj uslov koncesionara za aerodrom Nikola Tesla. Pored toga, time da je izabranom koncesionaru naknadno dato nešto čega nema u Javnom pozivu za koncesiju, otvara neizabranim kandidatima za koncesionara mogućnost žalbe na Odluku nadležnih o izboru konkretnog koncesionara za aerodrom Nikola Tesla.

Odgovori
A

Poštovani aerodromdžije
Imam utisak da je Vensi bolji pregovarač od prodavca koncesije. To su prihvatili jer su sami rekli da neznaju da vode aerodrom pa su ga dali strancima koji kao zna i još dobiju neke pare. Jasno je da neznaju jer postavljaju svoje kadrove koji neznaju. Sigurno znam da u Beg i Srbiji postoje kadrovi koji to znaju ali avj nemaju pravi dres.
Ko se imalo razume u ekonomiku aerodroma zna, da je aerodrom sa godišnjim saobraćajem između 0,5 i 1 mio putnika samostalno neodrživ posebno kad su LCC operateri. To Vensi zna i s tim ucenjuje potencijale Niša i Ponikava, Kraljevo je priča za sebe.
Postoji organizacija na svetskom i evropskom nivou ACI koja ima tačne podatke gde je granica održivosti nekog aerodroma sa velikim brojem statističkih podataka. Zna se koliko je aerodroma do 1 mio pax i kako ti modeli funkcionišu.
U vazduhoplovstvu postoji jedan aksiom koji se ne koristi u Srbiji: jedna milja autoputa ne vodi nigde a jedna milja PSS aerodroma vodi u ceo svet. To je keč.

Za aerodrome do 1 mio pax je model takav:
– prihodi regije i grada koji opslužiju male aerodrome generišu 5 do 10 puta veći prihod grada i regije koje opslužuju. To znači da na primer LCC dovede 100.000 punika u Regiju i ne plaća mnogo jer vam dovede toliko potrošača. E sada počinju da zarađuju drumski prevoznici, taksisti, hoteli, moteli, kafane, turistički objekti i mnogi drugi . I jasno je da kad dobiju toliko gostiju na vrata moraju da učestvuju i vrate aerodromu za tu uslugu. I tada aerodrom postaje isplativ što je i njegova funkcija. To je u vazduhoplovstvu jasno kao dan. Sve evropski LCC aerodromi posluju na takav način. Kad aerodrom pređe cifru od 1 mio pax godišnje postaje samostalan.

O tome bi trebalo da se napiše poseban članak, ali neznam da to u sadašnjoj situaciji oko AP INI pomaže

Mali prilog
Milan

G

Poštovani Milane – Aeroprojekt. Da li je aerodrom sa godišnjim saobraćajem između 0,5 i 1 milion putnika samostalno održiv teško je reći, jer to zavisi od mnogo faktora. Tu pre svega mislim na korelaciju cena aerodromskih usluga i troškova poslovanja tog aerodroma, a pogotovo na organizaciju rada službe P/O aviona, putnika i robe na aerodromu. Inače, kada je reč o Vinci Airports koji u svom porfelju ima 35 aerodroma sa koncesijom koja se kreće od 40% do 100%, godišnji saobraćaj u 2016. je na 18 aerodroma kojima Vinci Airports upravlja kao koncesionar, bio manji od 0,5 miliona putnika, dok je na tri (3) aerodroma bio između 0,5 i 1 milion putnika. Pa ako može Vinci Airports, da upravlja aerodromima koji imaju saobraćaj manji od 0,5 miliona putnika godišnje, da plaća koncesijsku naknadi vlasnicima tih aerodroma, pa još i da nešto pri tome i zaradi, ne vidim razloga da to nije moguće u Srbiji. Zato se 100% slažem sa Vama, da domaćih kadrova koju znaju rentabilno da vode kako aerodrome, tako i avio-prevozioce ima, ali nažalost nemaju, kako ste rekli »pravi dres«.

A

Poštovani profesionalci i ljubitelji vazduhoplovstva,
da bi neko mogao da ozbiljno razgovara iz neke oblasti mora da je stručan i obrazovan i da ima iskustvo. Izvršio sam kratku analizu vlasništva austriskih aerodroma. Tekst nisam prevodio ali to je ionako za profesionalce.

Podaci o vlasništvu AP Salzburg

According to the Articles of Incorporation, the object of the company is:

The construction and operation of commercial airports in the city and province of Salzburg and all the related ancillary facilities as well as their financing.
The company is also authorized to conduct any activities or invest in any companies with a similar object which are considered necessary or useful in carrying out these duties.

The capital stock amounts to €22,000,000 and is distributed as follows:

Land Salzburg Beteiligungen GmbH 75%
Stadt Salzburg Beteiligungs GmbH 25%

Klagenfurt
Airport Owners:
80 % Kärntner Beteiligungsverwaltung (Kertner je regija)
20 % City of Klagenfurt

Sad vidi AP GRAC

Group Structure

Shareholders:

99,9 % Holding Graz – Kommunale Dienstleistungen GmbH(Komunalno preduzeće grada)

0,1% GSU Gesellschaft für Strategische Unternehmensbeteiligungen m.b.H.

A sada BEČ

ownership structure Flughafen Wien AG

Flughafen Wien AG, one of the few quoted airport operators in Europe, was privatised in 1992.

Shareholders are:

Province of Lower Austria: 20.0%

City of Vienna: 20.0%

Private employee participation foundation: 10.0%

Airports Group Europe S.à r.l.: 39,20%

Freefloat: 10,20%

Zaključak vlasnici su Grad i Regija. Ovako rade uspešne države koje znaju svoj posao.

A što se tiče ulaganja kontrole letenja prihod se ostvaruje radom kontrolora na preletima iznad države a u cilju povećanja bezbednosti letenja se vrši modernizacija iz tih sredstava sa odobrenjem EUROCONTROL.

To je samo mali prilog kompleksnoj temi ekonomija aerodroma

Milan

Odgovori
D

Potpuno ispravan princip. Grad i regija treba da se najviše pitaju za razvoj sopstvene regije. Ima jedno veliko “ALI”. Nisu nam polazne tačke iste. Tako da ne možemo da u ovom momentu uporedjujemo najrazvijenije gradove i regije u Evropi sa najsiromasnijima. Naši gradovi su prezaduženi, presiromašni. Dobar deo njihovih gradjana, pa čak i Beogradu, nemaju vodovod i kanalizaciju. Infrastruktura naših gradova je daleko ispod nivoa evropskih zemalja. Nadam se da ćemo jednog dana dostići evropski nivo ali do tada treba da pokažemo elementarnu solidarnost razvijenih prema nerazvijenim delovima naše zemlje. Ako gradjani Niša misle da treba sami da gazduju i rukovode svojim aerodrom, smatram da je to potpuno uredu. Kako će to da uspe, drugi grad po visini javnog duga u zemlji, veliko je pitanje. Možda je rešenje u javno – privatnom partnerstvu, jer se iz aviona vidi da grad narednih godina neće moć sami da prati razvoj aerodroma.

V

Aeroprojekt,

Ne važe svetski principi za zemlju Srbiju. Ovde se krade i laže na veliko, a onda se javnost obmanjuje ili suludim izjavama ili dežurnim sendvič botovima.

Državni vrh redovno saopštava da smo nesposobni, da ne umemo, da moramo onako kako oni kažu jer bez toga bi završili u ambisu. Na to glupi aplaudiraju, botovi podržavaju, a pametni se stide. Sve mi se čini da je nestalo i stida u nas. Pametni i sposobni masovno odlaze iz ovog suludog scenarija koji se naziva Država Srbija.

G

Ok je to sto su neki strucnjaci iz, da kazem vazduhoplovstva, ukrstili koplja kroz komentare i izneli svoja misljenja ili neka saznanja pa je ok sto je i neki SNS Bot pokusao da se ubaci i mrsi konce, ali da postavim ja jedno pitanje kao potpuni laik i kao Kostunica u celoj ovoj situaciji, kako bre da drzava preuzme aerodrom od Nisa!!!? Koja drzava, Srbija? Pa jel Nis deo te drzave Srbije ili nije? Nije mi jasno koja drzava preuzima niski aerodrom, drzava Srbija u kojoj se nalazi i grad Nis kao drugi ili treci po velicini ili drzava Beograd? S*ebase ga za tri meseca evo zivi bili pa videli. Sto smo leteli leteli smo. A kako je pa tek jadno sto se ne usaglase kad vec lazu da imaju istu pricu nego kao mala deca kad ih uhvatis u lazi. Ali sutra cemo najverovatnije da procitamo objasnjenje ministarke da je ona zapravo rekla isto sto i predsednik samo drugim recima, a da su novinari ti koji hoce da zbune narod koji njima zapravo beskrajno veruje kao i do sada i koji im je naravno ukazao poverenje. Zalosnooooo!!! I molim novinare da ne pisu vise ovako duge textove propustio sam najnovije zbivanje tj. vest o Luni i Slobi, mada i nije tako strasno, koje god internet novine da otvorim to je prva i jedna od najvaznijih vesti mesecima u nazad. Pozdrav za umnu manjinu.

Odgovori
S

Aerodrom je jedna od svetlih tačaka ovog grada i treba sve učiniti da to i ostane!!! Oličan, nepristrasan tekst!!!

Odgovori
B

@Sunny
Kad vec pominjete Banat i Temisvar, nadam se da ste upoznati da je ukinut voz Vrsac – Temisvar, rumunska dizelka vise nesaobraca iz Vrsca za Temisvar je zeleznice Srbije nisu placale svoje obeveze prema rumunskoj strani od 2012 godine, sto se tice preuzimanja LYNI znace se uskoro sta je pozadina svega.

S

Kad ce Vojvodina doziveti jedan „low cost“ aerodrom?

Odgovori
p

Imate Zrenjanin, Ečku i Sombor koji propada.
Legendarna Komanda za obuku predložila da se
pista rashoduije, ne treba im….?

P

Imate Batajnicu,
samo oduvajte vojsku na Kovin

S

Verovatno nikad, pogotovo zato što u okolini ima dosta aerodrome koji već rade punom parom. Srem i južna Babka, te srednji i južni Banat su pokriveni ANT, kompletan Banat je pokriven iz Temišvara, severna polovina Vojvodine Budimpeštom, severna Bačka iz Osijeka,…
Potencijalni aerodromi u Vojvodini su Vršac, Ečka (Zrenjanin), Sombor, Čenej (Novi Sad), ni jedan od njih nije ni u kakvim ozbiljim planovima, osim u povremenim novinskim naslovima, Ostale da ni ne pominjem. Vršac može da živi od pilotske akademije, a ostali da preživljavaju. Projekat vlade „Aerodromi Srbije“ je zadnji ekser u njihov kovčeg.
Meni je nekako najbliži Aerodrom Ečka. Po novinskim naslovima se svi otimaju o njega (2008 fabrika aviona, potom Kinezi žele kargo centar za svoje 22 fabrike u obližnjoj industrijskoj zoni, Rusi žele centar poput onog u Nišu), a u stvarnosti na sajtu Aviokluba koji je suvlasnik sada stoje bugarske reklame za patike i kredite. U zemlji gde trenutno živim na svakom koraku su aerodromi, naravno za male privatne avione, voleo bih da to bude i kod nas. No, ova zemlja je bogata, ovde su sedišta mnogih svetskih kompanija i njihovih CEO, pa ima ko i da leti. Za sada mi smo daleko od toga. Voleo bih da grešim i nadam se da će me nešto iznenaditi. Eto, za početak da više puta ogromna kineska investicija u ZR zahteva i osposobljavanje tog aerodroma za njihove potrebe, kargo prevoz možda, ili bar asfaltiranje postojeće nemačke betonske piste za manje avione, pa nek prepakuju njihovu robu i raznose po Evropi… Ali, avaj, jedno su želje, drugo su mogućnosti, a sasvim treće šta je u glavama beogradskih despota… pardon, Vlade Srbije zadužene za ravnomerni privredni (ne)razvoj svih regiona Srbije.

S

Kada sam 2013. godine na Masinskom fakultetu u Nisu diplomirao na temu Razvoj avio kompanije u okviru aerodroma Konstantin Veliki u Nisu, analiticko hijerarhijskim postupkom sam dokazao da je aerodrom Konstantin Veliki najidealniji za ulaganje u celom okruzenju, izneo sam i precizne podatke o broju putnika kao i lokacijama na kojima je potrebno otvoriti linije. Od sest linija koje sam tada nabrojao kao neophodne danas se izvodi pet. Moj predlog sa kompletnim biznis planom je inace bio formiranje niške low cost kompanije sa rentiranjem ako se dobro secam aviona Foker 100. Pocetno ulaganje sa svim troskovima depozitom za CAA, kapitalom za tri meseca, clanarinom za navigaciju, opremom na zemlji, prvom ratom lizinga, depozitom za lizing na tri rate, osiguranjem i opremom za odrzavanje itd. bilo je 1.200.000$ za jedan avion. Mozda je vreme da neko danas pogleda taj diplomski rad pa da drzava osnuje i jos jednu svoju avio kompaniju :)

Odgovori
A

LCC sa F100? Auuu, ovo nije hrabro i avanturistički, ovo je…. hmmm… ajde da kažemo… ma ne, što god da kažem bilo bi uvrijedljivo i neprimjereno javnoj raspravi. No way ni prije 15 godina, a kamoli danas! F100 je neisplativ avion, u Europi se leti malo i to samo tamo gdje je ostao iz „starih dana“, a i takvi ga se rješavaju. Ni jedna LCC u svijetu ne leti sa F100 (osim na kratkom pardnevnom leasingu kada su u panici, pa je avion tu radi nedostatka kapaciteta, a tih je slučajeva jako malo).

Pokrenuti LCC u današnje vrijeme je ravno samoubojstvu. Ne bi tu navalili ko mutavi samo legacy carrieri, nego i postojeći veliki LCC, koji bi dumpingom, dupliranjem linija i jakom marketinškom aktivnošću uništili takvu kompaniju u par dana. Nekoliko desetaka LCC je u Europi bankrotiralo. Tako što više nikome ne pada na pamet. Prošla baba s kolačima.

D

Slobodane, ne postoji nacin da kompanija sa 1 avionom, starim preko 20 godina uspesno posluje po LC biznis modelu. Pogotovo time ne treba da se bavi drzava. Kamo lepe srece da se drzava ne bavi ni ovom koju imamo.

S

Predlozio bih jednu novu temu na ovom sajtu, a to je prikaz svih aerodrome po zemljama, kao i njihovih tehnickih mogucnosti i nivo trenutnog koriscenja. Naravno, to „svih“ bas svih, posto kod nas u Vojvodini svako selo koje drzi do sebe ima bar dva „aerodroma“, piste sa kojih u sezoni polecu dvokrilci za prskanje useva, vec oni koji zaista imaju funkciju aerodroma. Bila bi duga lista, znam, po Vikipediji 39. Na primer, dati tabelarno prikaz za svaki aerodrome da li je medjunarodni, povrsina, povrsina pista, tip zemljana/betonska, vrsta objekta na aerodromu, broj zaposlenih, ostvareni promet putnika/poletanja aviona/promet robe, svrha koriscenja poljoprivredni/sportski/vojni/putnicki/kargo/obuka, vlasnistvo, datum osnivanja, broj stacioniranih letelica, spisak kompanija koje obavljaju delatnost sa njih permanentno/povremeno,…
Znam da je veliki posao, ali na taj nacin bi posetioci sajta zaista dobili uvid koji aerodrom je zaista aerodrom u funkciji, a koji je ledina ispred koje stoji tabla sa natpisom, te ima direktora, sekretaricu i vozaca na budzetu.
Da napomenem jos nesto, prvo da u tekstovima ne bi trebalo da se pominje „nas sused“ i slicno. Tacno da je domen .rs, ali milim da je sajt odavno prerastao granice Srbije i postao je regionalni portal, kao takvog ga treba i razvijati i odnositi se prema njemu na taj nacin.
Drugo, steta je sto neki komentare shvataju kao mesto za prepucavanje i forsiranje svojih politickih stavova ispred komentarisanja stvarnog sadrzaja, uz postovanje tudjih stavova.

Odgovori
d

@Sunny
za Srbiju, obratite se:

Аеродроми Србије друштво с ограниченом одговорношћу Београд

Седиште: Општина: Београд-Сурчин | Место: Сурчин | Улица и број: Београд 59

Предраг Бабић
в.д. директора

S

Iskreno, mislim da bi to preduzeće, Aerodromi Srbije bili korisni da su zaista smišljeni da razvijaju aerodrome, a ne da ih drže pod kontrolom i sprece bilo kakve pokušaje razvoja, poput razvoja Konstantina Velikog.
Budući da ni sajt ne može da im se nadje na googleu, očigledno je da oni nisu mesto za dobijanje ikakvih informacija, a osim toga tako dobijena informacija bi bila samo za moju ličnu upotrebu, a ne podeljena sa ostalim ljudima kojima bi bila od interesa.
Pošto se ne bavim profesionalno temama iz sfere avijacije, niti se nalazim u ex-YU, moj jedini izvor informacija je internet i najviše ovaj portal.

d

@Sunny
ovo je formalan opis firme osnovane 2016. godine sa 100% drżavnog vlasništva, delatnost prużanje usluga u vazdušnom saobraćaju. Stvarno stanje nije mi poznato, ali da troši pare iz budžeta – da. Nije mi jasno kako drżava misli da je upotrebi za upravljanje aerodromima, jer je to firma a ne organ ministarstva. Sve u svemu još jedan mali detalj o razlozima odlaska naših ljudi iz Srbije.

T

Drzava preuzima Nis, a predsednik na RTS-u izjavio da se BEG daje u koncesiju jer Srbija ne zna da upravlja aerodromom. Toliko.

Odgovori
P

Železnička pruga vodi do unutrašnjosti aerodroma.
Pre par meseci oglašena prodaja pruge do aerodroma .
Master plan otuđenja vojnih nepokretnosti = master gluposti.

Odgovori
G

Jako loš osećaj u stomaku ostavlja ova realnost. Zbog toga mladi inženjeri ODLAZE iz Srbije sa željom da se nikada ne vrate. Diplomirani inženjeri vazdušnog saobraćaja su otišli u procentu od oko 90% po generaciji zbog ovakvih stvari. Aerodrom Niš je imao jako mali broj ovakvih stručnjaka (dva) i napravili su čudo.
Nije dobro da stručnjaci rade svoj posao kada mesni odbori stranke znaju bolje

Odgovori
M

Drago mi je da je neko, konačno, napisao tekst u kojem se trudi da iznese mišljenja i dela obeju „strana“ (koliko je to oguće) i da na ovaj način nauči mnoge novinare šta znači časno se baviti svojim poslom. Čestitam!

Odgovori
R

Koncesionar ANT za sitnu lovu koncesionirao cijelo nebo iznad RS.

Odgovori
D

Nope.

I

Kratko i jasno, u centar!

R

Djape
Yap,yap…
I sad kad ANT ima 6000000 putnika i kad bude imao 15000000, Nis i drugi smiju imati do 1000000.
Za vise putnika na drugim ZL RS će platiti koncesionaru, odnosno kupiti prava za druge ZL da mogu imati vise putnika.
Jako los posao za RS, dobar za koncesionara i Beograd i možda za neke pojedince.
Bez ikakve zlobe, volio bih da me vrijeme demantira.

D

1 milion putnika za INI je svetlosnu godinu daleko baš kao i 15 milona za BEG.

R

Djape

Kada novi koncesionar povisi cijene taksi i inih usluga (hoće sigurno), Nis bi bio konkurentniji i lako bi dostigao milijun putnika uz ogromne benefite za grad Nis i okolinu, a sto se sve odnosi i na Moravu i Ladjevce u bližoj ili malo daljoj budućnosti. Država stvara koncesionaru nekakav monopolisticki položaj i predaje mu skoro sav zračni promet putnika u RS. Lako je izračunati tko tu najviše dobiva i tko gubi.
Kome se isplati ulagati u Nis, Moravu… s ovakvim ograničenjima?
Postoje li druga ograničenja, obveze, naknade…???

D

@Robi, Naredne tri godine se takse na BEG nece povecavati. U njihovom iteresu je da imaju veci broj putnika a ne da ih preotima Budimpešta, Temišvar pa i Niš. Vinci ima više nego dobre odnose sa LCC tako da se mora računati na značajan porast njihovih operacija na BEG. Vinci pored taksi ima ogroman potencijal u povećanju zarade na BEG u komercijalnom segmentu koji je trenutno u velikom zaostatku za ozbiljnim aerodromima i čini svega 20% ukupnih prihoda aerodroma (74% su prihodi od avio operacija a 6% od robno carinskih usluga)
Jos jednom da ponovim, jako, jako daleko smo od uslova na Niš (a pogotovo Kraljevo) mogu da prime milion i vise putnika zajedno. Jako mi je drago da uopšte pričamo na tu temu jer do pre tri godine bi ljudi umirali od smeha da je to neko uopšte spomenuo kao mogućnost.

R

Djape
Poštovanje,
Slažem se, ukoliko nema dodatnih anexa ugovora. Ni za ovo ograničenje se nije znalo, a ugovor je bio potpisan.
Da li si je RS vezala ruke ovim ugovorom u pogledu ulaganja i razvijanja drugih ZL??? Mislim da jest. Da li su čvršće vezane to još ne znamo.
Da li su oštećene druge sredine osim BG??? Jesu.
Po mom skromnom mišljenju do sada prodana roba vrijedi vise od postignute cijene. Dodajem da cijenim i Vas stav. Kraj.
Pozzz

D

Robi, iz onoga sto za sada znamo, nikome nece biti „vezane ruke“ za razvoj, naprotiv. Regionalni aerodromi u Srbiji tek treba da se razvijaju. Cak i ako dodjemo do tog cuvenog milona, drzava ce se kompenzovati sa koncesionarem preko koncesione naknade.

R

Nisam ni baba, ni Vanga, ni vidovit, a ni Milan, niti se kitim epitetima eksperta, ali mi ova juha ne mirise tako. Od ograničenja, tajnosti ugovora, tajminga preuzimanja ZL u Nisu koji je jedina konkurencija koncesionaru u RS, centralizacije upravljanja svim ZL-ma u RS….
Srbija je svoje zlato u zračnom prijevozu koncesionirala, a srebra nema, tek možda nešto olova.
Volio bih da bude po tvom.

D

Evo rečenice Vučića iz intervjua Politici: “On je naglasio da država nema nikakvu obavezu prema „Vansiju”, koncesionaru „Nikole Tesle”, osim da se sa njima konsultuje ako bi broj putnika u Nišu premašio milion u narednih 12, 13 godina, što je, ističe, nemoguće.
Prognoza je da će 2027. niški aerodrom imati 774.068 putnika godišnje, te nikoga ni za šta ne moramo da pitamo, kaže predsednik i ponavlja da je i to jedna od laži kojima se obmanjuje javnost.”

Z

A šta se dešava sa slotovima za sletanje tj mesto gde sleću avioni iz Beograda na drugim aerodromima, ona su u vlasništvu našeg aerodroma a vrede više nego tri cela Nikola Tesla aerodroma, to niko ne spominje a to je jedini razlog zbog koga je ova strans kompanija preuzela aerodrom.

Odgovori
V

Zapitani,

Slotovi za sletanje nisu vlasništvo Aerodroma već Avio kompanija. ANT ne poseduje nikakve slotove na bilo kom drugom Aerodromu.

D

@Zapitani, slobodno pitajte ako vam nešto nije jasno. Brkate pojmove i kompanije. Drži te se vi teme koja vam je bliža pošto vazduhoplovstvo to svakako nije.

i

Gospodine Djape i ja bi vas pitao nesto iz vase struke, kako se konzumira dobar sendvic sa parizerom!

D

U cilju konstruktivne i civilizovane rasprave, molio bih admina da ovakve uvredljive postove (@Ivan1) uklanja. Hvala.

С

Negde se izgubilo 23,5 M $.
Nekako su nestali, nema aviona, nema miliona.

Svih 5 aerodroma bi se sredilo, a tek INI.

Odgovori
С

Мисли се на М $ које је ЈАТ уплатио 1998.године, недавно, испаде поклоњено ETIHAD-u.

s

Odlican tekst,bravo za autora.Nislijama porucujem da ne daju svoje.

Odgovori
t

Ispisali ste lep i dugacak tekst ali sustina problema staje u par recenica. Prvo decenijama je ta ista drzava ma ko je vodio otvoreno potplitala i gusila niski aerodrom i to je cinjenica i nema razloga verovati povuceni prethodnim iskustvima da drzava sada odjednom ima boljih namera. Drugo grad Nis je u drzavi Srbiji, jeste siromasan i bedan ali i kao takav ipak izdvaja neki novac u budzet Srbije. Od tog novca gradi se i BG i NS i druga mesta gde postoji zajednicki interes i nema potrebe Nis ucenjivati e necete sada nema para. Para ima Nis ih svaki dan uplacuje u budzet republike i deo tog novca se mora bez ucena uloziti u aerodrom ako je to zajednicki interes gradjana Srbije, a sudeci po naglascima i tablicama koje mozete cuti i videti na LYNI jeste. Trece Nis je procvetao skromno i malo ali procvetao od 2015. Svest gradjana o civilnom vazduhoplovstvu i njegovom znacaju za grad je neverovatno i neovratno podignuta. Stari hotel Ambasador u centru se renovira za koga? Za putnike aerodroma. Grad je od 2015 pun turista. I na kraju cetvrto milion putnika nije nerealan cilj, a pitam se koja ce kompanija kojoj je jedini interes profit i broj putnika doci i otvoriti bazu u Nisu, a to je cilj jednog lepog dana, znajuci da postoji bilo kakvo ogranicenje? U vazduhoplovstvu ogranicenja nema i ne sme ih biti sem kada je u pitanju bezbednost.

Odgovori
С

Који бре кајмак на аеродрому који је до јуче био на јаслама града? На аеродрому који је до пре три године имао хиљаду и кусур путника. Класична замена теза, са циљем да се прикрију прави разлози.

Odgovori
I

Suština je u gravitaciji. Ali ne onoj Njutnovoj već „aerodromskoj“.
U prečniku do tih 230km nema velikih naselja oko BGD-a ali IMA oko Niša. To su BGD, Sofija, Skoplje i Priština. Sve ukupno – mnogo više stanovnika nego oko BGD-a. A ulaskom u EU i završetkom koridora autoputeva sve će to biti na 1,5 sati vožnje od Niškog aerodroma. Zato je BGD-u bitno da „na vreme“ ograniči kapacitet NI aerodroma. Ali malo su se preračunali izgleda…

Odgovori
M

Dopada mi se kako razmišljaš Ige ali ipak mislim da je fantazija da će sve to da se desi tako kako priželjkuješ! Jeste to tačno ali da bi se sve to desilo, Srbija mora da uđe u EU (to se nikada neće desiti), koridor nikada neće biti završen jer se i ono malo što je napravljeno raspada (vidi se iz priloženog), tako da ogranićavanje Niša i njegovog aerodroma ne vidim kao strateški potez BgD-a, već kao osiguranje zaloga koncesionara, jer je ćoravom i njegovom bratu bitnije da pune svoje džepove dok mogu (dok ne prizna Kosovo), nego da razvija Srbiju koju navodno toliko voli!

j

Analiza problema sa strane vazdušne plovidbe i poslovanja aerodroma.
Zaboravljate „dugovanja“ aerodroma – grada Niša preuzeta ugovorom sa vojskom kada je od Ministartva preuzeto vojno zemljište a zauzvrat dogovoreni stanovi za vojna lica.

Odgovori
V

Ne zaboravljamo. Nisu ta dugovanja od juče. Zna se kako su uspostavljena. I odkud sada da se Država setila baš tih dugovanja? Nismo glupi.

D

Lično ministarka Mihajlović je položila kamen temeljac za izgrdanju NOVOG NIŠA gde su i dogovoreni stanovi za vojna lica.Taj NOVI NIŠ nešto ne napreduje, a tu je kriva i vlast u Nišu koja ništa nije preduzela da se ugovor poštuje, čak im je i produžen rok za izgradnju.
Ako postoji ugovor i sva ta dugovanja, zašto o tome niko ranije nije pričao, zašto se bar nešto nije rešavalo?
Očigledno je da žele da uspore razvoj aerodroma iz više razloga

D

Vladimire, pa možda je bolje da su se setili sad nego za godinu dana!
Da podsetimo, Grad Niš i Ministarstvo odbrane su 2009. potpisali ugovor kojim je Grad Niš preuzeo 157 hektara zemljišta na aerodromu a za uzvrat je trebalo da ustupi Ministarstvu odbrane zemljište u vrednosti od 1,5 milijardi dinara i 21.000 kvadratnih metara stambenog prostora.
Grad je imao na raspolaganju još samo godinu dana da izmiri svoju obavezu nakon toga bi plaćao penale za neizmirene obaveze od 6.013 eur dnevno!
Odlukom da prenese prava na državu, Grad Niš je u potpunosti izmirio svoju obavezu.

d

#Djape
u vezi dugovanja Niša, potpuno ste u pravu. Obaveza je obaveza, bez obzira na bilo kakvu politiku.

L

Predsenik je pominjao neke mućke…možda tu leži zec,….

Nikad se ne zna…ko tu pupi kajmak…

Odgovori
V

Ko kupi kajmak zna se. I taj nije iz Niša.

D

Vladimire, ovoga puta se potpuno slažem sa vama da kajmak kupi neko ko nije iz Niša. Jedan je u Dablinu a drugi u Budimpešti.

I

Ja pre mislim da je u Beogradu…

Z

Molim vas da mi objasnite kako neko u Dublin-u i u Budimpesti kupe kajmak.
Da bi uzimali profit moraju da imaju prozvod koji ce kupci da uzmu, u ovom slucaju je ugovor o prevozu izmedju tacke A i tacke B.
Wizz nisu oterali u Nis, on je nasao mesto gde moze da napravi pare.

Aerodrom u Nisu profitira od
– 3EUR takse po putniku. kada imate mnogo putnika je mnogo bolje od $30 EUR na malo putnika
– avion trazi gorivo, dakle zaradjuje NIS i drzava na porez
– do aerodroma sigurno neceti doci pesice
– odledjivanje aviona nije besplatno

Drzava profitira od poreza koji ranije nije ubirala, koliki god on bio.

Ko gubi su autobusni prevoznici koji voze do zapadne Evrope i gde se klackate celu noc.

D

@ZZ jedini ko trenutno posluje sa profitom su Ryan i Wizz. Aerodrom ne, pogledajte finansijske rezultate na sajtu pa se vratite ponovo sa komentarom. Prijatan dan.

E

Nedajte aerodrom nikome,Avramović je zaslužio da ga vodi i u buduće

Odgovori
С

@strale
А зашто Нишлије не би развијали свој аеродром? Да нису они ретардирани, па им ми у Београду морамо водити аеродром. Највећи проблем наше државе је што све почиње и завршава у Београду. Ко има већи интерес да тај аеродром добро ради, Београд или Ниш? Сада испада да Нишлије не плаћају порез у својој држави, па им милостињу даје Влада Србије. Као да Ниш није у Србији. Биће да их хранимо ми у Београду. Ово је највећи проблем наше државе. Све мора да се пита Београд и све је плен политичких партија. Будућност није битна, народ није битан, битан је лични интерес. Зато нам се народ исељава из Србије.

Odgovori
p

Posto veoma dobro poznajem situaciju na aerodromu Niš, mogu samo da kažem da je ovaj tekst jedan običan pamflet. Ovim je autor teksta pokazao novinarsku neobjektivnost i navodno ekspertsko znanje u vazduhopovstvu, veličajući samozvanog spasioca aerodroma u Nišu. Avramović se svojim manipulacijama, iskoristivši splet okolnosti prilikom „proterivanja“ Wizz Aira sa beogradskog aerodroma, nametnuo kao kreator dovodje nja aviokompanija. Prosto, tada je prihvaćena tražena cena i nikakve zasluge u tome nema niti Avramovića ni Đurđanovića. Njihova zasluga je u zapošljavanju neodgovarajućih kadrova. Upravo je njihova krivica za kreiranje lažne slike o profitabilnosti aerodroma. Uostalom, o poslovanju i vođenju aerodroma, sigurno će se još čuti u narednom periodu, nakon njihovog odlaska. Jadno i bedno od portala koje sredstavlja za vodeći u Srbiji.

Odgovori
A

@petar
Dobro si upućen vidim. Ako išta znaš o ekonimiji, trebalo bi da znaš da iza svake srećne priče stoji splet srećnih okolnosti. Avramović jeste najzaslužniji za uspeh aerodroma Niš, ne zato što je on neki bog ili ko zna šta, već zato što je u pravom trenutku uvideo šansu i iskoristio ju je. Jednostavno, veoma jednostavno.
Vi pričate o neodgovarajućim kadrovima. Ja vas pitam, a gde naći odgovarajuće kadrove u državi? Ili će se zapošljavati obični ljudi koji nemaju vezu sa vazduhoplovstvom i uz pomoć aerodroma Nikola Tesla oni adekvatno obučiti za svoj novi posao(kao što je rađeno do sad), ili će se odgovarajući kadrovi tražiti u inostranstvu. Mislim da je očigledno šta je jeftinije i bolje za Srbiju, jug, Niš.
Bukvalno svi u ovoj zemlji znaju da je aerodrom Niš neprofitabilan, to je za očekivati, ali odgovarajućim merama Avramović je uspeo da stvori fuziju između low cost kompanija, transporta tereta i dr. Takođe, uspeh aerodroma je pogodovalo razvoju lokalne ekonomije, faktor koji vi dobro upućen zaboravljate.
Voleli vi Avramovića ili ne, on je napravio odličan posao i ima veliku zaslugu za taj uspeh.

V

Petar,

Ti pojma nemaš. Ovo tvrdim odgovorno jer sam lično Imao uvid u ideje i planove Bojana i Vladice.

Ili si bot ili si zlonameran. Ono što nam sam svojim tekstom govoriš je da si totalna neznalica i diletant.

i

Petar , verovao bi ja tebi samo sto se bas slucajno poklopilo da je predsednik govorio kako Nis sputava Beograd i kako su obecali koncesionaru da ce ograniciti promet na ostalim aerodromima. Ta sitnica me tera da neverujem u tvoju pricu. Plus broj putnika je broj putnika tu nema lazi nema prevar!

D

Tekst je odličan, mada je priča o Niškom Aerodromu mnogo duža i sadrži čitav niz neverovatnih obrta u periodu od 1986. do danas. Činjenica je da je taj aerodrom uglavnom bio saplitan od centralnih vlasti, osim u par kratkotrajnih intervala. Interesantno je da je u celom njegovom životnom veku politika imala vrlo istaknutu ulogu.
Nezavisno od toga, imam jedno laičko pitanje: Potpuno je jasno da je na bazi velikog uspeha napravljenog u prethodnih par godina (iako smo politički neistomišljenici, sve čestitke gospodinu Avramoviću) i moguće i potrebno ići dalje. Takođe je jasno a to ne može bez velikih ulaganja. Moje pitanje glasi: Da li bi grad Niš, kao vlasnik aerodroma, mogao da raspiše konkurs za davanje aerodroma u koncesiju ili da na neki drugi način (privatno-javno partnerstvo, IPO i sl.) reši problem novca za investiranje? Zar je republički ili gradski budžet jedini izbor? Da li je strah od te opcije deo trenutnih problema?

Odgovori
A

@Dex
Nisam upućen sa pravne strane, ali gledajući ovako istorijski u našoj državi, koncesije su uvek davala vlada.

S

Po Zakonu o javno – privatnom partnerstvu i koncesijama, skupština jedinice lokalne samouprave i Vlada autonomne pokrajine mogu biti davaoci koncesije. Osim koncesije, moguće je i osnivanje zajedničkog privrednog društva, gde bi osnivački udeo privatnog partnera odgovarao iznosu potrebnom za investicije u aerodrom o kojima govorimo.
Postoji još jedan neiskorišćeni potencijal. Aerodrom se nalazi u neposrednoj blizini žel. pruge na koridoru X i ranžirne stanice. Šteta je da Infrastruktura ŽS ne izgradi žel. stajalište za putnički saobraćaj, a sam aerodrom kolosek za teretne vozove do kargo terminala.

P

Odlican clanak sa vrlo tacnim informacijama , sve pohvale. !!!

Odgovori
S

Ja ovde nevidim nikakav problem
aerodrom prelazi sa nizeg drzavnog organa na VISI sto je i logicno ako se zna da je drzava najvise ulozila i da planira da ulozi jos vise…
P.S.
Nevalja kad se nesto izdaje u koncesiju da bi sa regionalnog preslo na globalni nivo,nevalja kad se nesto vraca u drzavno vlasnistvo da bi sa lokalnog preraslo na regionalni nivo.
NISTA NAMA NEVALJA…

Odgovori
D

Očigledno je da niste ni čitali ovaj tekst. To što oni kažu da je država uložila najviše para u Niški aerodrom ne znači i da je tačno. Grad Niš je uložio više para nego država

V

Strale,

Pročitajte tekst još jednom.

Nesposobni, po sopstvenom priznanju, da rukovode Aerodromom Beograd, odjednom postadoše sposobni da rukovode Aerodromom Niš.

Što je mnogo, mnogo je.

I

Ti decko ne znas ni da se „nevidim“ pise „ne vidim“, ili „nevalja“ -> „ne valja“, a ponasas se kao da razumes nesto ozbiljnije, kao korupciju, kradju, centralizaciju, primitivizam, svojatanje tudjeg novca, sto opet vodi korupciji, kradji itd.

V

Mnogo toga i valja i NE valja…..a najociglednije sto iole pismenim „bode oci“ je Vasa nepismenost. Postedite nas Vaseg misljenja i vratite se kad se opismenite. Dotle…Psssttttt!

d

@Strale
molim te da prvo pročitaš tekst koji komentarišeš

S

Vladimire
Evo da ti pojasnim nesposobni priznaju da ne umeju da upravljaju aerodromom koji je dostigao REGIONALNI(Sofija Ljubljana Zagreb) nivo jer na zalost Srbija nema ni ekonomskih ni DEMOGRAFSKIH niti bilo kojih drugih potencijala da bi regionalni aerodrom podigla na GLOBALNI(Atina Bukurest Budimpesta Prag) nivo. Nis je LOKALNI i drzava hoce da ga podigne na nivo regionalnog aerodroma…
P.S.
Hvala svim kolektorima pardon lektorima na ukazanim pravopisnim greskama u pravu su ali bi trebali da znaju da je to mozda bitno za formu ali ne i
za SUSTINU napisanog teksta…

V

Stranke,

Nemojte više molim Vas!

Ne postoji različit menadžment regionalnog i lokalnog Aerodroma. Zato što takvu podelu struka ne priznaje. Obrazujte se malo, pa da onda nešto napišete.

B

Da pokušam šta je Strale htio reći:
Vlada će da „stegne kaiš“ i nevoljko da preume Niš i od lokalnog aerodroma da „zavrne rukave“ i napravi regionalni aerodrom sa 5 miliona putnika (imaju dokaz da to mogu) i onda da ga daju u koncesiju (i to imaju dokaz da to mogu)…

Jesam li u pravu?

:-)

I

Sve je jasno kao dan, i sada se vec vidi sta pise u tajnom delu ugovora o koncesiji, samo nije ko je omrsio brke, nekima nije. I to da „drzava“ preuzima Nis, kako bi mu ogranicila razvoj, a o Ladjevcima i Ponikvama da ne govorim, oni su ga ugasili, pre nego su i poceli.

B

Zato što nevidiš zato ti i nevalja. Kad naučiš da ne vidiš više neće da ne valja. Ostalo nije vredno komentara.
Pozdrav!

N

Naučili smo od SNS kadrova da kupuju diplome, ali baš za osnovne škole je preterano! Ne valja – piše se odvojeno. Ali nije toliko bitan ni pravopis, koliko nebuloza onoga što govoriš, Strale.

G

Pa da li smo mi iz unutrašnjosti država ili je država samo krug dvojke? Beogradizacija srbije ubija Srbiju, a bogami i Beograd!

G

*Srbije, lapsus kalami!

J

Koncesionar ili ne , bilo je samo pitanje vremena kada će da hi zaskoče.
Kao što napisaste uspeh se ne prašta , ostalo je samo kontekst stvari.
Pozdravi iz Čačka svima

Odgovori
M

Inače ne komentarišem, ali ovo moram..
Cela situacija je tako:
Napraviš veoma ukusan gulaš, odeš do gladnih i ispred njih ga prospeš, i još veoma posvećeno i temeljno izgaziš….

Odgovori
C

Gospodine Vojinovicu Svaka Cast!

Koliko god licno preferirao vojnu avijaciju i vesti iz te oblasti moram priznati da ovakvi tekstovi opravdavaju poverenje koje posetioci imaju u Vas (nas) portal.
Ovakvi tekstovi od kojih nam se zeludac prevrne i koji nas nateraju da jos jednom uvidimo sve sto se desava u ovoj nasoj napacenoj drzavi. Nije da do sada nismo bili svesni ili da smo ziveli u nekoj zabludi, ali ovako realno napisan tekst bez imalo (barem meni vidljive) politicke zadnje namere vec isljucivo iz ljubavi prema Srbiji i nasem narodu koji uvek treba da su nam na prvom mestu.
Sve pohvale i samo nastavite, pohvaliti kada se uradi nesto dobro, iskritikovati kada je nesto lose, realno i objektivno, jasno i glasno bez obzira koja politicka opcija je na vlasti, to je jedini nacin da menjamo stvari na bolje.

Odgovori
N

Sjajan tekst !
Potrudicu se da ga “ rasirim“ po mrezi !
Svaka cast !

Odgovori
V

Drage moje Nislije, SNS vas dobro zeznuo. Iskreno zao mi je sto je tako, ali kao sto sam davno rekao ovo je jedna privatna drzava i sam narod ju je takvu stvorio.

Odgovori
V

Predsednik je javno izjavio da Država mora da preda ANT u Koncesiju zato što ne zna da upravlja sa njim.
Sada kaže da mora da preuzme upravljanje Aerodromom Niš. Izgleda da su nešto naučili ili kupili diplome?

Odgovori
P

Ima mesta da VLADA pokaže svoje „umeće“: neka krene, ako već toliko voli aerodrome, od „Morave“ – npr. A ima i drugih „propuštenih prilika…

D

Ovim prilogom „uz prve ruke“ ste zaista optavdali Vaš renome! Čestitam!

Odgovori
i

Stomak mi se prevrnu samo dok sam procitao pola clanka!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Kubanac na: Ministar Vulin za Politiku: Belorusija poklanja Srbiji 4 lovca MiG-29, veruje da ćemo sledeće godine „biti jači“ i za helikoptere Mi-35

Odlicna vest ali steta sto se odustalo od planirane cifre Migova 29. Nadam se da ce Mi-35M doci u nase RV stvarno nam je potrebna tehnika tog tipa!

23. Apr 2018.Pogledaj

mr na: Ministar Vulin za Politiku: Belorusija poklanja Srbiji 4 lovca MiG-29, veruje da ćemo sledeće godine „biti jači“ i za helikoptere Mi-35

Valjda će sva četiri biti jednosedi,pa da skrpimo jednuneskadrilu.Za naše sirotinjske uslove dosta.

23. Apr 2018.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je niški aerodrom samoodrživ i koja je logika njegovog limitiranja od strane države?

Što se tiće LCC molim Vas da pročitate moje članak o tome. U pravu ste to je kompleksna i vrlo široka tema. I zato je i obrađena u nekoliko članaka. Nitko ne kaže da se putnici u Nišu temelje na turizmu. U ovom članku se jasno navodi koliki je broj turista sada i kakva su…

23. Apr 2018.Pogledaj

Beduin na: [ANALIZA] Detalji raketnog napada na Siriju, zapadna i ruska verzija događaja

Da se razumjemo i ne lazemo, MENA plemena ne mogu funkcionirati bez cvrste ruke. Ipak je godina 1439.

23. Apr 2018.Pogledaj

Beduin na: [ANALIZA] Detalji raketnog napada na Siriju, zapadna i ruska verzija događaja

Krivo se izrazavas. Iskander ne koristi nista, ove druge koriste Iskander kao platformu........ Ponovit cu, vojna moc, ako nije popracena gospodarskim razvojem je K od ovce.

23. Apr 2018.Pogledaj

Send this to a friend