Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

6. feb 2025

Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

5. feb 2025

Još jedan korisnik nove generacije Albatrosa: Češkom centru za obuku isporučeni prvi avioni L-39NG “Skyfox“

4. feb 2025

Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

31. jan 2025

Erbas Helikopteri odustali od HEMS tendera u Sloveniji, na globalnom tržištu blizu 500 novih porudžbina

30. jan 2025

Predsednik Srbije otkrio da Ministarstvo unutrašnjih poslova poseduje anti-dron sistem ruske proizvodnje Repelent Patrol

29. jan 2025

Severna Makedonija dobija američku donaciju besposadnih sistema Raven i Puma

29. jan 2025

Hrvatska i Srbija ove godine dobijaju nove besposadne letelice klase MALE: Srpska flota za sada raznovrsnija i brojnija

28. jan 2025

Makedonija planira otvaranje novog centra za obuku pilota, pet godina nakon zatvaranja modernog centra za obuku kojim je upravljao Elbit

27. jan 2025

[ANALIZA] Isporuke ruskih vojnih aviona i helikoptera u 2024. godini

23. jan 2025

[ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

16. jan 2025

Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

15. jan 2025

Završena isporuka Rafala Grčkoj

14. jan 2025

Interesantni novi kadrovi i detalji kineskih besposadnih letelica CH-92A i CH-95 u naoružanju RV i PVO Vojske Srbije

10. jan 2025

Godišnji izveštaj Dasoa za 2024: Povećan broj proizvedenih Rafala, još jedan indirektan podatak da je ugovor sa Srbijom stupio na snagu

8. jan 2025

Nove narudžbine i perspektiva za „Eurofighter“ EF-2000, novine u bugarskom i rumunskom opremanju avionima F-16

7. jan 2025

Rafal novogodišnjih informacija o budućem višenamenskom borbenom avionu RV i PVO

3. jan 2025

[DELIMO KALENDARE] Osvojite kalendar 101. eskadrile Vitezovi za 2025. godinu

27. dec 2024

[ANALIZA] Posao ulaganja u RV i PVO ni izdaleka nije gotov

25. dec 2024

Prva zvanična potvrda: Uz Rafale nabavljen i simulator letenja, RV i PVO i dalje računa na G-4

24. dec 2024
Pakistan bi mogao biti prvi strani korisnik kineskog borbenog aviona J-10
RV i RM NR Kine poseduju preko 470 J-10, na fotografiji je varijanta J-10B / Foto: Ministarstvo odbrane Rusije

Pakistan bi mogao biti prvi strani korisnik kineskog borbenog aviona J-10

Još jedan borbeni avion dobio je svog prvog korisnika. Reč je o kineskom višenamenskom J-10 Vigorous Dragon (zapadni naziv Firebird) koga je do sada koristila samo NR Kina. Kako prenosi Times of India, ministar unutrašnjih poslova Pakistana Šeik Rašid Ahmed izjavio je 29. decembra 2021. u razgovoru sa medijima u Ravalpindiju, da je Pakistan, kao odgovor na indijsku nabavku aviona Rafal, kupio eskadrilu sa 25 kineskih višenamenskih borbenih aviona J-10C.

Pakistanski ministar otkrio je i da će se borbeni avioni J-10C sa oznakama Ratnog vazduhoplovstva Pakistana pojaviti na velikoj vojnoj paradi koja će tradicionalno biti održana za Dan Republike 23. marta ove godine. Tako će RV Pakistana, pored američkog F-16 i kinesko-pakistanskog JF-17, dobiti još jedan tip savremenog višenamenskog borbenog aviona.

Tokom prošle godine su se u pojedinim kineskim, pakistanskim i indijskim medijima pojavile informacije da je Pakistan nabavio 36 aviona J-10 (navodi se i do 50) u varijanti J-10CP (ukoliko je to zaista prava oznaka, ranije su se spominjale i izvozne oznake J-10CE, F-10P i FC-20E) i da će oni biti isporučeni tokom 2022. godine.

Ovakve objave, kao i spekulacije koje traju još od 2006. godine, dodatno su podgrejali satelitski snimci kao i fotografije objavljene početkom prošle godine na pojedinim internet blogovima i forumima, na kojima se u krugu fabrike u Čengduu video veći broj parkiranih aviona J-10 za koje su bile iznete dve tvrdnje, prva je da tamo stoje usled nedostatka motora WS-10B, a druga da se čeka njihova isporuka Pakistanu. Ispostavilo se međutim da su ti avioni ipak bili namenjeni RV NR Kine.

Pakistan je već decenijama tradicionalni kupac kineskog naoružanja, od NR Kine su, što se tiče vazduhoplovne tehnike, nabavljani trenažni avioni Shenyang FT-2 i FT-5, lovački avioni Shenyang F-6, Chengdu F-7, jurišnici A-5 ’’ Fantan’’, laki bombarderi Harbin H-5, laki transportni avioni Y-12, leteći radarski sistemi ZDK-03 (KE-03), izviđačko-borbene bespilotne letelice CH-4, višenamenski helikopteri Z-9, realizovani su zajednički projekti školsko-borbenog aviona K-8 (JL-8) ’’Karakorum’’ i višenamenskog borbenog JF-17 ’’Thunder’’ (FC-1 Xiaolong).

RV Pakistana i dalje ima veliku potrebu za savremenim borbenim avionima kako bi se zamenilo oko 120 kineskih lovaca F-7 kao i oko 180 francuskih Miraža III i V. Izbor mu je zbog sankcija i političkih odnosa veoma sužen, u mnogim slučajevima kada je u pitanju vojna tehnika jedino rešenje je nabavka iz NR Kine. Prvih 10-11 od 50 naručenih JF-17 Block III trebalo bi uskoro da bude isporučeno, dok se u jedinicama trenutno nalazi 134 JF-17 Block I i II. Osim toga tu je i 75 američkih F-16 od kojih 18 u varijanti F-16C i D Block 52.

J-10C je najnovija verzija J-10, i predstavlja dalji razvoj varijante J-10B. Predserijski primerak J-10C poleteo je 2018. godine, a u naoružanju RV NR Kine sa motorom WS-10B primećen je tek novembra prošle godine. Osim domaćeg motora, ovu varijantu karakteriše i AESA radar kao i najnovije kineske rakete vazduh-vazduh PL-10 malog dometa i PL-15 srednjeg dometa. Procenjuje se da Ratno vazduhoplovstvo i Mornarička avijacija NR Kine koriste preko 470 J-10.

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Б

Да ли би овај авион могао да замени наше Ј-22 ?

Odgovori
Mi

Zavisi od toga kakvo RVO se bude pravilo. Odnosno kakvu ulogu će imati u budućnosti. Ako je to AIRPOLICE onda nam ne treba taj avion. Ako je strogo defanzivno bolje je uzeti SU30sm,rafal,F18,ako bude SU75.Ako se spremamo za sukobe u što većem broju!!!!!

Mi

Da sa obzirom da ih je preko 500 proizvedeno i u upotrebi možda bi trebalo ipak razmisliti o ovom avionu. Naravno svi imamo skepticizam u vezi kineske vojne tehnike. Ali taj avion trenutno je radni konj Kineskog vazduhoplovstva i njegova uloga je da se uspešno nosi sa svim 4+ avionima. Možda je i bolje gledati j10 nego kopije Ruskih ili Američkih aviona zato što je u ovom slučaju sve uradjeno po ps . Od konstrukcije ,dostupne Tex za njegovu izradu,primena znanja, ispitivanja,…… I to je Avion koji Kina trenutno sa svojim znanjem i iskustvom može sama kvalitetno u velikom broju da napravi. Njegove borbene karakteristike BiH ostavio nekom boljem poznavaocu da komentariše ali na papiru izgleda sasvim korektno.

Ne

Ovaj avion je lovac, tako da ne. Od Kineskih aviona Orla bi mogao da zameni JH-7, on je slican onome sto od Orla hoce da naprave modernizacijom. Mada da mi nabavimo Kineske avione je nerealno.

Fe

Naravno da bi mogao – najzad bi smo imali avion koji može da napada i ciljeve na zemlji i da pomaže teškim lovcima – nadam se par eskadrila Su-57M u vazdušnim borbama.
Ne smemo da dozvolimo da nam se avijacija svede na celu jednu eskadrilu, kojih god aviona…

Pe

Ovo je ozbiljan visenamjenski avion, neki poznavaoci cak tvtde da je J-10C ispred F-16 Viper u mnogim parametrima, ukjlucujuci avioniku.
Ovo je avion prve linije ako bi bio u nasem RV hipoteticki…

Za zamjenu J-22 i G-4 idealan bi bio kineski L-15B.

Vl

Perica,
E taj L15 je vrlo zanimljiv.
U pitanju je avion za obuku koji je uz to i laki višenamenski, po najavi supersoničan, sa AESA radarom i raketama na +100 km. Jedan je od braće (Yak 130, M346). I najjeftiniji je od sve braće.
Stvarno zanimljivo…

Go

Slazem se @Perice, avion je vise nego dobar za Srbiju. Sa dve eskadrile J-10C Srbija bi imala sasvim pristojno RV za narednih 30 godina, a i troskovi RV-a bili bi srazmerni ekonomiji Srbije.

Mi

Pogledao sam rezultate sukoba Etiopije i Eritreje. Etiopija je kupila SU27 jednu eskadrilu, Eritreja eskadrilu mig 29A. Za nedelju dana sve 29ke su oborene sa Suhojima. Nijedan Su nije oboren
Eritreja izgubila sve teritorije zbog kojih je izbio rat. Nijedni ni drugi nemaju pare!! Etiopija ekonomski max napregnula i kupila SU što joj se na kraju isplatilo višestruko. Naravoučenije cele ove priče je kada nemaš para da imaš ozbiljno vazduhoplovstvo nego eskadrilu to moraju biti vrhunski avioni. Tu jako mala razlika znači ili uništenje ili pobedu. Zato ako se država odlučila za malo RV tu mesta nema za kompromise a samim tim i ovaj avion.

Du

Ovaj avion nije nikako za potcenjivanje, aesa radar sa dometom od 300km, BVR rakete u eksportnoj verziji koje su 150+ km, brzina penjanja kao kod Rafale, HOTAS, FBW, brži od Rafale, multirole avion. Ja se ne bih bunio da ga nabavimo, a tek o Hongdu JL 10 tj L15, e to je strasan mali avion sa BVR mogucnostima, najmoćniji od svih tih trener-borbenih varijanti, dve pune eskadrile za 400 mil dolara, mogućnost korištenja ruskih r77-1 koje smo mi već kupili, lagan prelazak na J 10 a i bilo koji avion, za milijardu evra tri eskadrile ( 1 j10 + 2 L15) plus ove dve postojeće za male pare, a sposobnije od bilo čega što sad imamo

ev

Ovaj Avion bi trebali ozbiljniji opitni piloti da oprobaju na duzi period u raznim uslovima i raznim namenama. Izgleda i na papiru se cita kao dosta ozbiljan.Ako je mesavina Izraelskog LAVI-a sa ruskom primesom to nije za podsmeh nikako nego za ozbiljno ispitivanje u Takticko Tehnickom domenu. Padan orlu kao takvom je JH-7 a ne ovaj avion.
Kinezi imaju izreku: Ne potcenjuj zmiju zato sto nema rogove, nikada ne znas da li ce se iz nje jednom izrasti Zmaj!
….. Cini mi se da se jedan solidan zmaj u avionu J-10C vec izrodio, koj ce jos da raste.

Al

@evroprc

JH-7 је далеко већи авион од нашег Орла и по својим карактеристикама улази у ранг Су-24, Ф-111 и других тактичких бомбардера. Орао је с друге стране, више лаки бомбардер/јуришник.

Ne

@Aleksa

Orao je najslicniji sa Q-5 sto se tice kineskih aviona, ali konverzijom dvoseda na 2.0 standard ce biti slicnij JH-7.

Mi

Kineski krsevi… Kopije americkih Falkona,ruskih SU,MIG,francuskog Rafala i Miraza… Elektronika takodje preslikana (ukradena)ali neefikasna.Kineska vojna tehnika mi uliva poverenje isto kao i Cicolina kada tvrdi da je nevina.Stvarno ne mogu kineze da shvatim za ozbiljnu vojnu silu, obzirom sta im je jedan Japan radio koji ima 100 puta manje stanovnika,da nije bilo Amerike i Rusije,Kina bi sada bila Japansko carstvo da se razumemo.Smesno mi je uopste bilo sta kinesko.Suvise neozbiljno…

V-

Uskrsnuli Lavi

Odgovori
Tr

Bravo za komentar+izvozna verzija koju su pokupoli od rusa=nema nista tu kinesko(sve je kopija ili piraterija kako se kome svidja)

Mi

Lavi je bio F-16 sa delta krilom i kanardima.
Prostije rečeno evolucija Kfira u hibridni F-16 sa ciljem da se nosivost i dolet podebljaju, ali da zadrzi sposobnosti lovca.
Meni je J-10C lep zbog usisnika i nosa. One prve varijante A i B sa štapićima iznad usisnika su šou :-)

Mi

@Trangefranger
A šta je Lavi bio nego kopija F-16 sa delta krilom. Šta je izraelski Kfir bio nego kopija Miraža.
Koje je to avione Izrael napravio od Lavija i zašto?

Vl

Trangefranger,
Očito si mlad pa se ne sećaš kako je krenuo Japan i Tajvan. Uz to, 99% svetske elektronike se danas proizvodi u Kini.
U pitanju je jedna i od najstarijih svetskih civilizacija koju bi bilo stvarno nelogično i glupo podcenjivati na takav način. Uostalom, ko je izmislio barut i prve rakete?

Mi

Tacno! Ono sta se zna je da su Izraelci posto im je od strane Amera zabranjeno da razviju Lavija, tehnicku dokumentaciju prodali Kinezima ( pored toga Kinezi licencno proizvode i Izraelske v-v rakete iz serije Piton 2,3,4). Sa ovom trecom verzijom trebalo bi da je prelezao sve decije bolesti razvoja i eksploatacije aviona sobzirom da ih je proizvedeno preko 500 i da se koriste u Kineskom rv. Nesumnjivo dobar avion. Ja bih pored elektronike obratio paznju na zivotni vek motora. Kinezi dugo nisu uspevali da kod svojih motora koje su bez licenci „kopirali“ od Rusa ostvare zivotni vek bar priblizan ruskim motorima ( o zapadnim- americkim ne vredi ni pricati). Mozda bi vredelo uraditi ozbiljno paralelno testiranje J10 i Su30 ( znam, recicete dva razlicita koncepta lovackog aviona) i videti sta „struka“- piloti kazu.
Ja bih za potrebe srpskog rv-a umesto budzenja Orla ozbiljno razmotrio mogucnost nabavke kinesko-pakistanskog JF17mk3. Za prihvatljive novce dobili bi smo dobrog multirole koji bi se uvezao na J10 ili Su30.
Srbija je mala zemlja, dovoljno je jedna eskadrila J10 ili Su30 i eskadrila Jf-17mk3 uz dobro izgradjen sistem PVO
(S300pmu2 ili 350, Tor, Buk i Pancir, naravno sve umrezeno sa novim radarima kupljenim za VOJIN) da bar 20-30 godina budemo mirni.
Citam komentare ove dece, koji se gadjaju silnim eskadrilame, lovackim pukovima, Su57, 75… Daj Boze da ovi na vlasti i ovo prepoznaju kao neki prioritet, minimum minimuma, sve ispod toga je uzaludno, secem usi, krpim d..e. Pozdrav!

Bo

Ovaj avion bi bio dobar za nase vazduhoplovstvo,jedna eskadrila.I jos jedna eskadrila su 30 i onda mislim da bi sto se borbene avijacije tice posao bio zavrse za narednih 20 godina.Posle tog perioda trebalo bi razmisljati o nevidljivim avionima i novijoj tehnologiji.Volio bih znati kolika je cijena ovih novih varijanti ovog aviona i imali sanse da bi mi to mogli dobiti.

Odgovori
Zo

Treba odmah kupiti jednu eskadrilu SU-57 i uzeti ovaj najnoviji Jak za obuku i kao jurisnik.. Sto se bombardera tice ja bih isao na to da ga mi napravimo zajedno sa kompanijom Suhoj ( saradnju bi mozda mogli da dobijemo sa njima na osnovu te 2 milijarde koje bi smo potrosili na SU-57) i da taj novi avion bude reinkarnacija SU-25 sa najnovijim tehnologijama ukljucenim.. Ne bih se povezivao sa Kinezima dok oni ne preuzmu u svetu veliki deo trzista oruzija..

St

@Zoran
A d ane bi naljutili nase zapadne partnere, zajedo sa francuzima cemo da napravimo jedan mali nosac aviona za sve to sto si nabrojao. Ali da se dogovorimo da u izgradnji ucestvuje i brodogradiliste u Pancevu.

Fe

@Boro B
Muslim da bi nam treble i vise J-10C, 60-tak, ali ne treba se uopste fiksirati na tzv tipiziranu avijaciju – treba nama pored lakog lovca i teski lovac, nor Su-57M – pojavice se 2025-2027, premala je „cela jean, ali celcata“ eskadrila – sta moze da se uradi sa 12-18 aviona?
Medjunarodni odnosi nisu jednom dati za sva vremena, za 15-25 godina ce ekonomski rast Kine da ucini sadasnji poredak apsolutno neodrzivim – sva je prilika da ce za 10-15 godina Kineska privreda biti jaca nego Americka i EU zajedno. Ko ocekuje da posle toga sve ostane isto, jako se vara. Ko tada ne bude imao respektabilnu vojsku rizikuje da mu i nove Evropske (dolazak Kine u Evropu je izvestan, i povratak Rusije na velika vrata i stare Velike Sile skroje kaput kakav mu mozda ne bi prijao… Ne verujem da ce Mocni ovoga Sveta da se nesto da se medjusobno sukobljavaju, ali da ce mali da preplate svaki novi dogovor i preraspodelu interesnih sfera, preplaticem pa ce dobro da iskijaju, narocito oni koje bude moguce skrsiti za nekoliko dana, bez mnogo napora…

Ma

@Zoran Svidja mi se u tvom komentaru sto vise nista nije nemoguce. Moguce ili manje moguce nije bitno. Pobednicki mentalitet. Ne obaziri se na Stojka. On jos uvek vozi juga i zivi u savamali.

St

@Marko
Tako je, nije bitno sta je realno, sky is the limit, sto se vise ugovara, veci je posrednicki procenat pa ko zna, mozda nam dodju i francuske nuklearne podmornice.
Narocito u vreme kad sve sto verujes dolazi sa RTS1 i Pinka,a najvise se nauci na „proverenim“ jutub kanalima i vikipediji.
Inace Juga nisam nikad vozio, jednom jesam Ladu.

Yo

Mislim da posle 2030 – 35. možemo od Kineza očekivati značajnije pa možda čak i liderske pomake na globalnom nivou u vazduhoplovstvu i tehnologiji uopšte – akumulira se velika količina znanja, iskustva, para i istraživanja pa treba samo nešto vremena – u međuvremenu bih izbegavao njihove proizvode, ali ne i kooperacije sa njima…

Odgovori

Ima smisla. Iako je njihova ekonomija puna skrivenih mina, dosta ulažu u ozbiljno obrazovanje mladih generacija, dok na Zapadu stasavaju deca namerno zaglupljivana.

Sada se u SAD već priča o ukidanju testiranja za12 fakultete, da je matematika rasistička jer malo crnaca briljira u njoj a mnogo se muči. O društvenim smerovima da ne pričamo. Čemer i jad.

Vl

Kina ubrzanim tempom napreduje i po svim ekonomskim parametrima postaje ekonomija broj 1.
Kina je zemlja sa najvećim brojem srednje klase na svetu i samo ta srednja klasa može uticati na rast GDP per capita što je merilo životnog standarda.
Da ne govorim o tehnološkom, edukativnom i vojnom potencijalu i troškovima života koji su pristupačni čak i za naš standard.
Po mom mišljenju Kina ima jednu veliku prednost u odnosu na SAD, a to je paradoksalno istorijski nizak nivo ljudskih sloboda i prava.
Zatvoriti jedan grad kao Vuhan i disciplinovano sprovoditi mere sprečavanja kovida, nezamislive su u Zapadnom svetu.
Takođe, država striktno kontroliše privatni sektor, odnosno ne dozvoljava mu da se otrgne kontroli a najskoriji primer je nestanak osnivača Alibabe nakon javne kritike kineske administracije.
Međutim, otkako je sveta i veka važi pravilo. Ko kontroliše mora odnosno trgovačke puteve, kontroliše svet a tu je SAD neprikosnoven sa svojih 10 nosača aviona i pratećim borbednim grupama.
Kina tu jedino može da osigura svoju dominaciju u Južnokineskom moru i eventualno pojasu ka Tajvanu i donekle ruti ka Australiji.
Čak i tada, procene su da će Kina u narednih 5 do 10 godina postati ekonomija broj 1 a tada bi već postojala ozbiljna opasnost od izbijanja globalnog sukoba.

Kr

Kina je odavno na mestu broj jedan sti se tice mnogih stvati. Licno mislim da treba da uzmemo ne jedan vec vise aviona kineske proizvodnje. Njihovi avioni su jeftini i mislim da se nebi isplatilo da se za te pare bavimo proizvodnjom aviona mozda eventualno neki remontni centar ili nesto slicno. Oni imaju ogromne kapacitete za proizvodnju a nama treba 2 ili 3 eskadrile aviona. Pa mislim da je to puno para potrosenih u razvoj proizvodnje aviona. taj novac je bolje da se upotrebi u neke druge svrhe, recimo dronove ili nesto slicno. Od nih treba uzeti 1 eskadrilu aviona 5 generacije i 1 ili 2 eskadrile aviona 4plus.Ionako u globalnom ratu ni jedan nebi mnogo leteo.

Pe

Pa kina je vec sada broj1 ekonomski, i ne treba joj 10 nosaca, ima one svoje dongfen 10 za njih, ali ima potencijal da ima 20 nosaca. :)
Trenutno oni imaju drugi problem, a to je sko prvi pitope nosac dongfen10, da li ce imati dovoljno bombi da uzvrate na atomsku odmazdu SADa, ko prvi puca sa A bombom itd..mnogo je tu strategija, a opet da li ce Rusi gledati da Ameri ove satiru A napadom.. to su dileme.

Jo

Na godišnjem nivou, u Kini oko 4,7 miliona ljudi diplomira u tzv. STEM oblastima (nauka, tehnologija, inženjering, matematika). U Americi diplomira 560 hiljada, od čega trećina otpada na strance. (U Rusiji diplomira 510 hiljada). Samo je pitanje vremena kada će taj kvantitet da dovede do pojave izuzetno kvalitetnih stručnjaka.

Kina ima najveće unutrašnje tršište. Najveći dan u prodaji, na globalnom nivou, nije ni Black Friday ni Boxing Day – nego kineski Dan samaca.

Samo je pitanje vremena kada će se Kina nametnuti kao svetski lider u vazduhoplovnim tehnologijama. Ne bih izbegavao njihove proizvode, zato što su motivisani prodavac i imaju ogromne resurse ako nešto treba da se menja ili popravlja.

Mi

@Vlada
Kina će do 2030-te imati minimum 5 a možda i 6 nosača aviona punih J-15/16 i FC-31. Amerika ne moze da ima ni blizu toliko nosaca samo u tom delu sveta. Do 2035-40 ce imati koliko zele da naprave. 10+!

Do 2025-te ce imati preko 100 stelt J-20!
To je vise stelt aviona nego Rusi do 2030-te!
Do-2030-te i dosta FC-31.

Da ne spominjem anti-satelitske sisteme, hipersonicne anti- brodske rakete koje vec imaju, a koje ce tek ce da namnoze. Stelt bombarder(nosac hipersonicnih raketa) treba da poleti ove godine.
Bice amerima izuzetno čupavo tamo u tudjim vodama…

Yo

Suština (ekonomskog) liderstva se ogleda u tome u čijim bankama bogati Rusi, Kinezi, Arapi i drugi čuvaju pare…
To su, po pravilu, USA i GBR banke, obveznice, akcije i sl. i to se neće brzo promeniti.
Kapital tih ljudi investiranjem prvenstveno u sopstvenu privredu (jer je najisplativije) obrću – na Zapadu…
Kapital traži sigurno mesto za čuvanje – a to baš i nisu one države gde na mig vlasti neko prosto nestane (iz javnosti) ili sl…

Fe

@Yoda
Mislim da mnogi još uvek ne mogu da emotivno svare činjenicu života da je Kina ekonomski Nr 1, i da će tek da se vidi šta mogu, naročito u partnerstvu sa Rusijom – Zapadni mediji su puni napisa o tome da Ruska tehnička ekspertiza omogućava Kinezima da munjevito dostižu Ameriku u sferi vojne tehnologije.

Mi smo kao biljka koja je sve vreme rasla u senci Evropske Unije, i ne zna da ima mnogo većih i jačih od nje.

Daleko su čemerne devedesete, ko ne veruje može da pogleda malo pregovore Ru-U.S – o Evropi se pregovara BEZ njenog prisustva – Said enough ;)

Yo

@Feline

Ništa to ne čudi – antoglobalistična opcija u USA poodavno Putina i Sija naziva produženom rukom tzv. duboke države, a EU je na meniju (jer nije za stolom) jer ona može dugoročnije ugroziti USA – imaju sve.
Zato su na meti i evropske odbrambene snage i francuske podmornice i sl. što bi ih moglo dobro opremiti, a doduše svi pomalo zaziremo u kom pravcu bi to moglo krenuti…
Država je proizvod – ekonomski, ideološki, pravni – pa tek onda marketinški…
Ameri igraju po onoj „kupus gleda – meso vadi“… Nema više Ajzenhauera, Kenedija, Kartera i sl. – sve je temeljno razorila Klintonovska administracija koju su drugi nasledili kao duboku državu…
Cenim da će na Evropi ipak polomiti zube ako upotrebe Ruse za izgovor da je natankuju raketama, a tek nakon toga Rusija može ući u 1. ligu država – okrenuvši se evropskoj civilizaciji iz koje je i potekla…
Neće „Ameri“ rizikovati i ozbiljno zaratiti sa Rusima ili Kinezima, ali nemaju ništa protiv da se npr. bore protiv Rusa do poslednjeg Evropljanina, tj. protiv Kineza do poslednjeg Indusa i sl…
To je ta priča. Živimo u multipolarnoj iluziji unipolarnog sveta…
Ako ti najpametnije i najbogatije emigrira kod suparnika – možeš samo da glumiš strašilo onima kojima bi protivnik da nametne veću kontrolu – pa još kao spasilac…

Jo

@Yoda Bogati već duže vreme iznose pare iz američkih i britanskih banki. Šta misliš, zašto na formularima za otvaranje bankovnog računa, praktično na celoj planeti, postavljaju pitanje da li si američki poreski obveznik. Što se tiče berzi, i tu se stvari menjaju. Za 10 godina će među 10 najvećih svetski bezi biti samo 1-2 iz Evrope, a 6 iz Azije. Sedište globale ekonomije se seli na Pacifik. Pametni Englezi su to ukapirali i oslobodili se EU. Tek će se za 10-15 godina videti koliko su dobili.

Ra

Ovaj avion izgleda kao da ga je sastavljao Tuco iz filma Dobar Loš Zao (rastavio tri revolvera i od tri napravio jedan).
Kabina i nos sa onom „bubuljicom“ od MIG-29…sistem za dopunjavanje goriva i rep od Rafala, usisnik od F-16… :D

Odgovori
Fe

@Rade
Ne bih bas rekao – zakoni aerodinamike vaze za svakog.
Inace IRST – IC senzor – infracrveni „radar“ su od Rusa poceli da prepisuju svi od reda.
@ Boza – Kakve su to „skrivene mine“ u Kineskoj privredi – to trube oni kojima sadasnji odnos snaga prija, pa nikako da se naviknu na novu Supersilu. To sto ce ex-kolonizatori da se nadju na milost i nemilost bivse kolonije nije nista novo – pa i Stari Rim je terorisao sve okolo, napadao i prodavao u roblje, pa je sam malo kasnije pao saka onima koje je voleo da naziva „varvarima“…
Sic transit gloria mundi….

V-

Ovaj avion su sastavljali Izraelci.

Ovo je Lavi u kineskoj izvedbi.

To

Srbija nema dvije milijarde eura za 12 Rafale i neće ih imati ako ne otkantaju Rio tinto i ne prodaju sav Lirij koji mogu iskopati u slijedećih pet godina, a Francuska više nikome ne namjerava prodavati rabljene Rafale.

Pe

Ovo je vista drugo nego Izraelski Lavi sa ruskim motorom (prve verzije) i elektronikom.. tako da jeste, lici na f-16… potrazi otkazani program Lavi i vidjeces izraelski DNK.. a oni to i nisu krili.

А

@Feline

Демографија ти је прва, јер иста захтева подизање границе за пензију, нешто је у Кини изузетно непопуларна мера. Потом имамо питање некретнина са фирмама које су један дуг од банкрота. На крају, ту је и питање саме власти, која последњих година постаје све мање отворена за капитализам и слободније тржиште.

Проблема у Кини има још. Већина тих проблема су решиви, али како ће они бити решени зависи од стране саме КПК и врха државе, а ту се можда налази и највећи проблем данашње Кине. Једноставно речено, на кормилу се налази дружина која није спремна да прихвати грешку, него ће радије тражити најкомпликованије, најтеже и најскупље решење (које може бити и мање ефикасно од оног једноставнијег), само да би спасили своје лице.

@Tomislav

Имамо пара…

Du

@Rade
Ovaj avion je meni prelep, a mislim da nije uopšte ni za potcenjivanje, sa aesa radarom i popriličnom brzinom i PL 15 raketama

Vl

Ne razumem zašto se svi smeju nekom rešenju koje je u sebi intergrisalo sisteme koji su se pokazali uspešni i u matičnim letilicama?
U stvari, najbitnije je kako su Kinezi povezali i uklopili sve te sklopove u jednu celinu. A celina funkcioniše, reklo bi se odlično. Logika nalaže da Kinezi ne bi naštancali do sada 500 jedinica tog aviona, da je u pitanju promašeni projekat…

А

@Vlad

Тачно је да је најважнија ствар како су Кинези повезали и уклопили све склопове у једну целину. Е сад да ли је 500 наштанцаних примерака једног авиона доказ његове функционалности, па ту улазимо у проблем са Кинезима (мада ни остали нису далеко на том пољу) где исти и када направе грешку, то неће признати, бар не својом вољом.

Fe

@ Tomislav
1) Ovde nije reč o Rafale-u, nego o Kineskom lovcu J-10C, naoružanom raketama P-10 dometa 200km – Rafale-F3R (CRO varijanta) može da nosi samo raketu MICA dometa čak (;D) 80km!!!
2) To koliko Srbija može da plati će se tek videti, platiće i dve milijarde ali za dve eskadrile NOVIH Rafale-a F-4R, a neće da se zaustavi na tome – kupuje se i 30-50 Su-57M – nova verzija – optemanje kreće of 2025 do 2030 – po eskadrila godišnje.
Rusi će nam uz to dati i tri raketna puka S-400 – po 96 spremnih raketa, plus baterije S-500 i S-550… Čisto da bi Tomislav imao o čemu da razmišlja.

Kakva fiksacija na Rafale – nije baš najbolji lovački avion, ali Srbiji treba avion za napade na ciljeve na zemlji, a i za lansiranje assisted glide bombs – Košava-2, Košava-3 (bojeva glava 320kg domet 120 do 150 km, zavisno od varijante), kao i za lansiranje hipersonične rakete sa ram-jet motorom potiska 8 tona (!), RS-600 – 2 maha na nivou mora, na 25-30 brzina je daleko veća – 4.5-5 maha – oko 2 km/sec… Domet pri lansiranju iz vazduha je neuporedivo veći, pa će moći da kruži oko Tomislava dok ne pozeleni od muke – tad padobranom ispušta par stotina kg čokolade (miks – Milka i Godiva) na Zagreb, ali tako da Tomislav neće stići da zgrabi ni jednu ;)…

@Feline

Kao prvo, Kina nije ekonomija broj jedan, još uvek, po nominalnom BDP-u. Po BDP-u po glavi stanovnika je na nivou svetskog proseka.

Aleksa je pomenuo problem sa demografijom, ali ih ima još. Za razliku od Deng Sjaopinga, koji je uveo kapitalizam u Kinu i bio veoma protržišan, sadašnja ekipa kineskih političara ima velike sklonosti ka intervencijama u privredi, određivanju cena, pretnjama, hapšenjima onih koji slede tržišne mehanizme i slično. Imaju ogroman novac preinvestiran u građevinu, kredite koji se nikad neće vratiti (kao Zapad) a statistika im se redovno štimuje kad zatreba.

Kritično su zavisni od izvoza na Zapad i od uvoza hrane i energenata. Razlog što Kinezi svašta jedu su istorijski česte nestašice hrane, o najvećoj gladi u istoriji, kada su umrli milioni ljudi zbog suludih ideja partije o ubijanju vrabaca da ne pričamo. Tako da, partijašima svakakve gluposti mogu da padnu na pamet i spremni su da ih primene.

Zbog zavisnosti od uvoza energenata razvoj ekonomski održivog fuzionog reaktora je naučni projekat broj jedan za Kineze. Ako u tome uspeju, onda Kina zaista postaje Supersila, do tada su Zmaj od kartona, ako ne od papira. Sukob sa Australijom, iz koje uvoze ugalj, doveo je do restrikcija struje. Čisto da spomenem, koliki je problem energija u slučaju eventualne pomorske blokade Kine.

Takođe, Kina još uvek zavisi tehnološki od stranih korporacija. Uostalom, najveći proizvođači čipova su Tajvan i Južna Koreja, a najveća firma koja proizvodi mobilne za ceo svet u Kini je tajvanska. Kina je danas mnogo nezavisnija i ima svoje odlične stručnjake i firme, ali izgledaju jači nego što jesu. O poslovnoj etici da ne govorim. Dodatni problem je da zbog poremećaja zvog Korone i velikih troškova transporta koji nastaju, sve više korporacija razmišlja o vraćanju pogona iz Jugoistočne Azije bliže tržištima u Evropi.

Najgore je što ti partijski aparatčici, od kojih se većina domogla pozicija člankolizanjem, tretiraju produktivne ljude, kao pomenutog vlasnika Alibabe, kao klasu nižu od sebe.

Bukvalno je Francuska revolucija nastala iz istih razloga. Ljudi koji su bili zaslužni za uspeh ekonomije i društveni napredak na svim poljima su tretirani kao niža klasa, što su formalno i bili u odnosu na aristokratiju. Tako su sada kineski biznismeni koji vuku ekonomiju tretirani od strane partijske elite.

Kao što neko pomenu, zato Kinezi sa parama prave pribežišta u Zapadnim zemljama. Kupuju se nekretnine, otvaraju se računi i slično.

Isto kao što se Kina brzo razvila zbog pobede ekipe koja je bila za tržišnu privredu, tako može i da ponovo postane sirotinjska zemlja ako nadvladaju ljudi koji ne razumeju ekonomiju i koji su za to da država sve kontroliše, kao što je i bilo u socijalizmu.

П

@Boža M09

И једни и други знају да су Кинези и пре ће се држати заједно него уз Западњаке.

Питање је, наравно, моћи.

ns

Zbog americkih sankcija za sad ruski avioni nisu opcija.
Indija moze sebi da priusti da prkoski amerikancima ali ne i jedna mala zemlja poput Srbije.
Zato je Vucic i rekao da se za sad razmatra Rafal.
Realno Rafal i jeste najbolja trenutna opcija kad se izuzmu ruski avioni.
EF-2000 je preskup a Gripen je problematiacan i politicki (veliki broj americkih komponenti) a i najslabije je resenje.
Novi F-16 je isto dobra opcija ali politicki nije dobra za Srbiju barem za sad.

Odgovori
om

I Rafale ima podosta američke opreme.
Vidi link koji sam postavio na članak vojska odabrala Rafal.

Mi

@ns posmatrac
Jedini razlog zasto je pomenuo Rafal su dilovi koji su u toku sa francuzima u Srbiji i pokusaj Francuza da gde god mogu prodaju svoje oruzje posle skorasnjih otimanja francuskih poslova od strane amerikanaca. Kredit za metro u Beogradu kojim ce se drzava zaduziti 6 milijardi a koji ce da raste kako radovi budu odmicali,prodaja (koncesija) Bg aerodroma i monopol koji su dobili kroz blokiranje Nisa i Kraljeva i drugih stranih avioprevoznika ,ako se gadjaju sa destinacijama koje su pikirali francuzi. Borbene karakteristike aviona i tradicionalna prijateljstva su tu u trecem planu, ko se najbolje ugradi, dobice posao.

Jo

Mislim da će se za Srbiju izbor svesti između Rafala i ovog aviona. Amerikanci su poprilično zatrpani narudžbama, Rusi rade u tri smene za domaće potrebe, EF-2000 je bio preskup i za jednu Austriju. Šveđani su se poneli vrlo ružno i neprofesionalno pre desetak godina i treba zaboraviti Gripen.

А

@omniameamecumporto

Рафал нема америчке компоненте од почетних серија…

@Milos Pavlovic

Иронично, када су рађене студије тржишта пре десет година авиона код нас, Рафал је био топ производ за нас по проценама људи из РВ-а и министарства.

Ml

Nabavka novog aviona iskljucivo ce biti politicko pitanje. Ne ova trenutna igra masnih krpa,pustanja probnih balona i slicno. Zar mislite da ce stvarno Vucic rizikovati gubitak mocnog saveznika za krizna vremena ( mislim na Rusiju),i svakodnevnih kukanja Putinu za bagatelnu cenu gasa od 200 i nesto dolara,za rusko NE u Savetu bezbednosti za pokusaj diskreditacije srpskog naroda kao genocidnog,i potencijalnog ruskog veta na svaku buducu odluku zapada na status Kosova u buducnosti. Savremena politika ima dva nivoa – ovaj koji se pusta u javnosti,i onaj drugi ispod stola . Na stranu da stavimo sve benefite,cenu kostanja,kakav je kvalitet Rafala,i ostalo. Suvise smo mi mali,u svetu dolazi do ubrzanog menjanja geostrateskih polova,kapital se seli na istok,rastu Indija,Kina,Rusija postaje sve vise mocnija,Amerikanci gube svoje pozicije,dosta sveta uvidja njihovu pendrek politiku,isaranu sa silnim sankcijama Bogom dane nacije da svima ostalima kroji zivot.Ne,prilicno sam ubedjen u ovu cirkusku predstavu sa Rafalima naseg predsednika,da ce ovde ispasti na kraju jos veci cirkus nego u odabiru hrvatskog aviona. I sasvim na kraju,mogu da potpisem da ce RV Srbije i u narednim decenijama sa svom svojom dosadasnjom logistikom,obukom i svim ostalim,koristiti rusku avio bazu. Ne kazu uzalud,da je politika Ku…a . Hoces da se igras sa velikim igracima ? Pa to jednostavno ne funkcionise tako u ovom jadnom svetu. A i kad govorim io tom vetu,niko drugi nije nimao onu stvar da ga stavi u SB. Ni Kina,koja je tradicionalno u svemu uzdrzana,a kamoli Francuzi,koji s vremena na vreme nam glume prijatelje,a onda povremeno bace koju bombu na srpski narod. Razmislite malo logicnije o srpskoj neutralnosti. U nekim sitnicama mozemo kupovati ko na vasaru sa svih strana,ali kupovina strategijskih stvari kao sto su PVO ili RV,ipak nema tu „vojska je odlucila koji avion zeli“ , ili „strucnjaci su rekli,uzimamo Rafal“ ili jos gore „predsednik je rekao vojska je odlucila za Rafal“ . Ako vec zelis tako nesto,onda javni i transparetni konkurs,pa nek se baje koji proizvode avione takmice i ponude sto bolju verziju ili cenu za nas,pa da biramo ko sav normalan svet. Bas onakav kakav nismo trenutno.

Fe

Trebaju nam lovci-bombarderi – tj multirole avioni, dakle, Rafale, Su-34 (problem je što je u pitanju pre laki bombarder – treba mu lovačka zaštita), F-35 nije u ponudi, Gripen je premali, a Eurofighter je čist lovac – napadi na zemaljske ciljeve mu nisu jača strana.
Sumnjam da bi Rafale bio zamena za MiG-29SM – MiG je lovac, npr Egipat ima i jedne i druge – MiG-29M je lovačka zaštita Rafale-u – MICA ima manji domet od R-77-1, R-77M da ne pominjem, a za Meteor mora da se ima Rafale-F4R – radar na F3R ima duplo manji domet nego Meteor…
Bez R-37M ili AIM-260 nema ulova na par stotina km, baš uopšte…

Yo

I Indija nsmerava da zameni palubne Migove 29K Rafalima M… U igri je bio i Super Hornet, ali se sada umesto njega nudi najnoviji F-15.
Razneće se Daso od love ako prođe, a verovatno hoće jer Rafali već lete u Indiji – ili će vrlo brzo.
Očigledno da imaju extra proizvod za koji se tek skoro „saznalo“ i kreće navala…
Puno pritužbi imaju na kvalitet MiG 29K, a navodno nikada nisu imali više od 1/3 sposobnih za dejstvo itd., ali se pretpostavlja da su nosivost i radijus Rafala presudili da menjaju Migove – naročito nakon što su se Rusija i Kina približili kao nikada u istoriji…

Al

@Mladen

Добро јутро Младене. Леп је овам састав (са упитиним тврдњама), али исти има један велики проблем, пошто смо ми већ рекли то чувено не. Ми смо константно одбијали и одлагали да узмемо нов МиГ-29М/МиГ-35 (који је бар по ономе о чему знамо био по проценама на зачељу са Грипеном) од 2010. на овамо.

Да једноставно објасним ситуацију, Русија нема авион који Србији треба (лаки/средњи вишенаменски авион). Фирма МиГ је у изузетно лошем стању, што се одражава на њихове производе (који би нама највише одговарали од Руса). С друге стране, Сухој гура тешкаше, који су нама (Су-30 примарно) последња опција ако нема друге. Тако смо дошли у ситуацију да услед (мање-више проблематичног) развоја различитих програма вишенаменских авиона широм света, политике, наших потреба и могућности, као једини реалан будући авион за нас буде Рафал, са Су-30 као једином реалном (али проблематичном) алтернативом. Нормално, даља изненађења јесу могућа, свет иде даље и мења се, те је сасвим могуће да се појаве и још неки озбиљан конкурент (као што и могуће да ова два изгубе свој тренутни статус) за ових неколико година колико ми имамо да донесемо одлуку.

Mi

Sad ce neki da kažu kako i kineski JF–17 Blok3 i J-10C imaju jači radar od Su-35 jer imaju ono A :-)

Odgovori
Va

A ti si video radar od su35))) niko ga nije video mogu ruje da pevaju i o hiljadu kilometara al kinezi cepaju

Pe

Ali je dobar.. prica se da pvaj u varijanti C ima jako naprednu elektroniku. O radaru se malo zna ali se predpostavlja da je domet 200+ km..

Mi

@Vasa
Potraži info za Irbis-E kad ti je dosadno.

Po

Od kineza NIŠTA ne nabavljati.

Odgovori
Mi

A zašto? Onako pitam samo..

Kr

Druže ako je nešto kinesko ne znači da je loše.

Fe

Ajao, a zbog čega? Ekonomija im je veličine američke, a biće veća 2-3 puta za 15-25 godina.
Inače, pisac ‘vake poruke bi morao da zna da su mu i mobilni i kompjuter “Made in China” ;)

Mi

Vidjeli smo za mobilni kako ga Kinezi prave kad amer uskrati svoje intelektualno vlasnistvo.
Huawei u koji su se mnogi kleli je nestao sa svjetskog trzista kao nekad Nokia.
Xiaomi sl. Koji koriste njihove komponente opstaju samo radi milosti SAD.

Mi

@Mislav
Stvarno? Ne. Mislim da si nešto pobrkao :-)

Vl

Mislav,
Ja imam Huawei star nekoliko meseci i pogodi, telefon šljaka odlično. Nadogradnje uredno stižu a sve zapadne aplikacije rade bez obzira što nisu fabrički isporučene uz aparat.
Telefone tog proizvođača koristim već godinama i ne pada mi na pamet da ga promenim. Pored toga, Huawei je ogromna firma koja proizvodi mobilne telefone u samo jednom delu svog portfolia. Malo pogledaj na netu koliko Huawei proda mobilnih telefona samo na kineskom tržištu i sve će ti se samo kasti.

Re

Mislim da je ova verzija daleko zreliji proizvod od prethodnih. Kod nas i dalje postoje predrasude o proizvodima iz Kine, a oni održavaju najveću mrežu brzih pruga na planeti, napraviše odličan svemirski program, ogromnim koracima napreduju u raketnoj i mnogim drugim tehnologijama.
Da li je najbolji? Nije, ali je sigurno prilično dobar. Ne treba potcenjivati ozbiljne države koje ulažu ogroman novac u istraživanje i baznu nauku. To će sigurno dai rezultate, a dok pristup ne izbaci vrhunski proizvod i ovakva rešenja imaju smisao i svoje mesto. Za Pakistan je ovo sigurno jedno od boljih rešenja, uzimajući u obzir cenu i dostupnost na tržištu.

Odgovori
Pe

Kod nas su predrasude na kineske proizvode zato što kupujemo jeftine proizvode poput plastičnih stolica i kantica i lopatica za plažu. Kupite nešto
Skupo kinesko pa onda se može komentirati na kvalitetu. Primjer dobrog kineskog proizvoda je Huawei. Čisto sumnjam da vojna industrija zaostaje u kvaliteti za tim proizvodom.

Le

Да ли се зна зашто је Јужна Кореја приземљила ф35 свих око 40 ком?

22

Kao kad hoćeš da zameniš starog jugića, pa se dvoumiš između nove Lade i novog SsanYong-a. Možda bolje malo prištedeti pa kupiti polovan VW, Peugeot ili Ford?!

Pe

Najbolji nije ali sam siguran da je medju najboljima i vrhunski proizvod!

Pa najbolje verzije 21ce su i dolazile iz Kine :)

Pe

@22201
SsangYong je južnokorejski automobilski brend, koji je po licenci pravio mercedesov dizel motor,menjač i ugrađivao u svoje modele.

А

@Realista

Само зато што је Кинезима једна друга индустрија у самом врху, не значи да су и остале. Супер за пруге, свемирски програм, електронику итд., али то не значи да су Кинези у стању да направе авион са великим ресурсима (ово поготово важи за мотор) који би у свим способностима био у самом врху. Опет, ово не значи да Кинезе треба заобилазити у широком кругу, али ако би се ишло тим правцом, исти авион мора бити детаљно тестиран како би видели да ли тај авион испуњава наше услове и потребе, а не узет са слепом вером у друга Сија и Кинезе.

Dr

@Pera Slanina , nisu Koreanci „kupili licencu“ od Mercedesa već su kupili kompletne motore sa sve transmisijom i samo radili nadogradnju .
Pošto vidim da nisi upućen evo još ću ti dodati informaciju da se prva serija SSANGJONG na bazi prve generacije Mercedes ML-a !

Mi

@Lets go brendon.
Zbog incidenta vertikalnog sletanja na penu kad se stajni trap nije isvukao. Pronadjen defekt negde, pa dok se problem ne reši da se problem ne ponovi.

Sr

@Realista
Ako cemo vec da budemo „realni“. Ta najveca mreza, koju pokrecu najvise Siemens vozovi, je imala gomilu nesreca(dok za to vreme, japanska i evropska, racunajuci i rusku nisu imale ni jednu), a nedavno je stala komplet kad je Adobe ukinuo podrsku za flash player. Ako cemo da budemo bas komplet realni, kakve to sve veze ima sa ovom temom?

Ja ne znam sta je s ljudima kad povezuju neke teme, kad se pljuju Rusi pominje se Lada, kad se pljuju Ameri pominje se zdravstveno osiguranje. Kakve to veze ima?

Japan: de fakto najbolje automobile na svetu(Germanofili mogu samo da im pljunu pod prozor), najbolju zeleznicu na svetu, pa se oko njihovih aviona ne otima ama bas niko. Za to vreme Rusi se naprodavali aviona, Amere da ne pominjem, a bogami i Evropa.

Mozda je ovaj kineski avion zaista dobar, mozda je sjajan, a mozda samo prosecan, ne znamo. U ostalom, odrzati logisticku potpuru bez ustaljenih kanala snabdevanja u Evropi ne znam kako bi islo?

Sta vam govori cinjenica da su tek 2018. dovoljno sazreli da svojim motorom pokrecu jednomotorne avione? Da je 2022. prva godina izvoza 4. gen. nekog kineskog aviona?

Pride za ove nabavke u RViPVO voz, oprostite na sali, je napustio stanicu sa krajem drugog mandata Baraka Obame.

Drzimo se mi civilnih nabavki sa njima, pogotovo u telekomunikacijama, bice daleko vise koristi po sve nas.

Pe

@Dragan Dubonjac
SsangYong Musso koji je imao Mercedesove komponente svakako nije prvi model koji je kompanija proizvodila. Takođe, Musso se pravio od ’91. godine, a prvi ML od ’97. godine. Prvi model koji su proizvodili je bio na bazi Jeep-a i zvao se Korando. Kasnije izvedbe Koranda su se u drugoj polovini devedesetih zajedno sa modelom Musso prodavali i u Srbiji i jako dobro ih se sećam. Ali ovo nije automobilski portal, tako da ne bih više o ovoj temi.

Re

@Srbofil

Nije tesko naci informaciju ukoliko to neko i želi. Evo vam liste svih nesreća u Kini, pa prosudite sami: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_accidents_in_China
A evo vam i za EU: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Railway_safety_statistics_in_the_EU.

Ja nisam pljuvao nikoga, pa pročitajte ponovo ono što sam inicijalno napisao.
Zašto povezivanje? Iz prostog razloga što napredak u jednoj oblasti visoke tehnologije „vuče“ za sobom i nekoliko drugih.
Da li su japanski automobili najbolji ili ne je jedna stvar, ali šta kupac može priuštiti je nešto sasvim drugo i tu dolazimo do odnosa cena/kvalitet ili performanse.

Realnost je da je Kina zaostajala za modernim trendovima u svemu osim u stonom tenisu pa je trebalo novca, vremena volje i znanja da se stvari preokrenu, a ove dolazimo do toga da je kreiran efikasan sistem koji ceni izuzetnost.
Manje je bitno kada su napravili prvi pouzdan avio-motor sopstvenom pameću pred činjenicom da će u roku od 5-7 godina imati motore koji su generaciju ispred onoga što će Rusija moći da proizvede u tom trenutku.

Tr

Nemaju nista kinezi svoje sve same kopije i piraterija a o tome da ce da budu lideri su pusti snovi=uporedi SVAKI njihov avion,helihopter,tenk… sa ruskim ili zapadnim videces da su smesni

Odgovori
Dr

Hehehe evo nagradno pitanje za tebe , a znaš li mozda ko je napravio prvo integralno kolo ?
I ne nije bio niko iz USA , bio je Evropljanin .
Nisu USA kišta svoje izmislili , pa čak ni rakete ni današnji software ne prave oni već neki drugi oni to sve kupuju novcem koji stampaju koliko im treba a iz dana u dan im taj novac devalvira !

Va

Odlična mašina kinezi su novi sssr.ovo je za nas avion a i jeftino bi ga dobili kad smo dobri sa kinezima

Odgovori
Sr

Nije da sam pilot lovac, ali eto zanima me kako ovo cudo leti? Da li je two-circle fighter kao Tajfun i F-16 ili je one-circle kao Mig-29 ili Hornet? Kakva je vidljivost, kakav je FBW, koliko kanardi pomazu sa neizbeznim velikim indukovanim otporom delta krila? Bas je misterija.

Odgovori
Mi

:), Ipak prava pitanja su sledeca :

– MICA IR je superiornija od PL-8/9
– PL 15 vs Meteor
– Spectra vs izvozne Kineske EW/ECM opreme
– JL-10A jeste slabiji u dometu barem za 50km
– Kanari i softverski reseni GCA omogucavaju bezbedan let do koje najnize visine, optimalne brzine ?
– Na koje sve nacine se dele informacije sa ostalim nosecim platformama i pametnom municijom

Vl

Srbofil,
Pa očito je da su uspeli da naprave nešto…
Inače, ne bi štancovali to „nešto“ u 500 kom..

Mi

Bogami se drži odlicno ! Kanardi, FBW i TVC na novom motoru rade ko švajcarski sat!
https://www.youtube.com/watch?v=PhpQSMsE2xk

Sr

@Mig-29
Konkuristi na Miloradovicemo mesto u MO.
@Vlad
Sigurno da im odgovara, ali izvoz je nesto sasvim drugo.
@Milos77
Video sam taj snimak, to je tehnicki demonstrator, kao Mig-29OVT. Serijska proizvodnja i operativna upotreba su nesto drugo. Malo mi je slab u vertikali za tako mali avion sa veoma mocnim motorom, verovatno teska krila(sto moze upucivati na neke druge stvari), ali deluje kao one-circle, nije rate fighter(ja i nisam neki fan takvog dizajna).

Eh sad ovo ostalo, boga pitaj. Sa tih snimaka iz kokpita, cak i uz zamagljenje vidi se da su instrumenti dosta kabasti, strce, hud je kao iz 80ih. Softver, integracija, logisticka podrska, logisticki izdaci, da li je uopste taj radar AESA ili nije? I da jeste AESA, kako je izveden? Nista mi zapravo ne znamo.

Da se maksimalno ogradim, sigurno nije los cim ga stancaju toliko, ali ne znaci ni da je sjajan…. Sta su svi toliko zapeli kao da im je tata Si Dji Ping?

Mi

@Srbofil
Pa taj video sto sam ja okačio pokazuje kontrolu u veoma teskim manevrima pri malim brzinama sto dokazuje da je motor efikasan i da su kontrole letenja sto mehanicke sto FBW odlične.
Sad da li mu fali snage? Ne znam kolki potisak taj novi WS-10 motor ima, ali je sigurno veci od AL-31F koji njihovi Flankeri nose. Bas cu procesljati jos koji demo video kasnije.
Meni se avion svidja. Mnogo su oni naucili uz razvoj i evoluciju J-10.
Mislim ipak da Vučić naruči 4 komada pa da se sami uverimo. Poslacemo ih nazad ako ne valjaju :-))

Sr

@Milos77
Opet kazem, spor mi je nesto. Pokazuje kontrolu, svaka cast na FBW, ali to je motor direkt sa SU-30, 99.99% sam siguran da uopste nije cak ni napravljen u Kini po licenci nego je narucen od Saturna direkt. To sto ima mogucnost da ne izgubi kompresiju na V0 zahvali Rusima, no da ne skrecem sa teme. Operativno kako se avion „ponasa“ ne znamo i necu da nagadjam. Ne znam kako leti bez TVC, nema online nekih jasnih snimaka, ovo sto sam video, nije me impresioniralo. Malo je spor, roll rate nista posebno sposobnosti, tesko povrati energiju. Ovako „na oko“ mi se vise svidja JF-17 iskreno, i ako je manji i „slabiji“, lepo su ga dizajnirali stvarno.

Mislim da ljudi previse olako shvataju sve to. „Ja bi da mi ovo narucimo“…. nije to autobus. Zivojin je sve lepo objasnio, politika, cena, percepcija itd. itd. da ne duzim bezveze.

Ti kineski motori se bas i ne proizvode masovno, moze lako biti da izadje dosta skuplje tako, ako ga pogura u rang Flankera, mislim da je izbor jasan.

Cak bi pre i nog Mig-29/35 nego J-10 iskreno.

Mi

Srbofil

Izvinjavam se, ali nema ljutnje, kao sto znamo volite dizajn aviona, avion jeste zapravo dizajn Izraelaca na osnovu F-16, Kinezi su kupili, odradili modifikacije na osnovu njihovih zelja i planiranih mogusnosti.

Komentar koji ste ostavili povodom letnih utisaka jednog pilota malo je „staromodan“, vidite u proslosti ste hvalili JF-17, samo cudi me kako ne vidite cistu logiku.

Glavna stvar na avionima 4+,5,6 generacije jeste izuzetan hardver i ono najvaznije kvalitetan softver.Kao sto vidite Pakistanci logicno posle proracuna za upgrade softvera na F-16 avionima i pratecim raketama odlucuju se za J-10, sa skromnom podrskom Kineza za spomenuto.

Dakle Rafal ih dobrano uzdrmao samo zbog ECM mogucnosti, ono sto mi nemamo odgovor a Indijci, Pakistanci vec dobrano koriste je inegracija teskih i lovackih aviona sa (multirole mogucnostima) u napredne ofanzivne borbene grupe.Takticki su mnogo ispred nas.

Naoruzanje ima ogromnu ulogu naspram turn rate mogucnosti aviona zato sto vise niko prvi ne gadja raketama u BVR na osnovu podataka sa svojih radara

Miloradovic obavlja dobar posao za zemaljske komponente, nije covek svemoguc – niko to nije (zato je vazno uspostaviti dobar sistem), a kao sto sam ranije spominjao nama fali iskustva u bespilotnim letelicama i pametnoj municiji.

Zato nije lose raemisliti o nekim stvarima iz drugog ugla

Milos77

Tako je 4 na probu, sa otvorenim pristupom za nadogradnju softvera, mada iskreno SU-75 ovi nasi merkaju, sve ekonomske uslove ispunjava, samo pitanje koliko je otvoren za kodiranje i koliko mi razmisljamo u tom pravcu

Mi

@ Srbofil
Videcemo uskoro sta je i kako leti J-10C

@MiG-29
Slazem se za Su-75. Treba ga samo docekati i pametno uraditi nesto moderno u medjuvremenu jer nece biti spreman za nase eskadrile jos bar 8 godina. I tada ce biti pun decijih bolesti koje isto ja ne bi voleo da nasi piloti testiraju. Dakle najranije za nas negde 2034-5 sto je kasno.
Videcemo.

U svakom slucaju ja sam za jednomotorni lovac sa unutrasnjim spremnicima koji nije F-35 :-)

Mi

Srbofil

Odgovorili ste dole, ali nastavak cu postovati ovde,

Vidite to sto vi pricate MIlosu77 oko Kineskih i Ruskih motora na J-10 moze se cuti ovde n.p.r.
https://www.youtube.com/watch?v=51nFiRv-sMQ

Za sankcije nista strano isto ima ovde n.p.r.
https://www.youtube.com/watch?v=N8cFeU1H1uU

Nove mogucnosti Rafala moze se naslutiti ovde n.p.r
https://www.youtube.com/watch?v=9Y4DYCCOtNw
Dok kvalitet komponenti na Rafalu moze se naslutiti ovde n.p.r.
https://www.youtube.com/watch?v=fwCykIQHpRc

Takodje logika vam nije strana, imali ste mnogo zanimljivih razmisljanja u nekim komentarima, samo ne zaludjujte se ovde izjavama Pakistanskih generala oko F-16 i delta krila, oni imaju sankcije jos od 1990 za F-16 i transfer tehnologija, pa jos odbijene dozvole za nabavku AMRAMM-120-D. Takodje interesantno kako je Izraelski projekat Lavi imao skoro iste probleme sa Americkim transferom tehnologija

AESA radar skromno receno je softverska resenje u globalu, isto kao ECM uredjaji.Na primer par recenica od Thalesa moze vam vec napomenuti koliko je softver usavrsen

“Additionally, the data product from the SPECTRA sensors is of very high quality, so that the system can be used for the gathering of Elint (electronic intelligence).
Pop-up threats can be compared against the threat library, which can be updated with new information“

“SPECTRA also has a valuable offensive function. Fused data from the sensors provides threat tracks in the weapon system, which can be displayed in the cockpit. These tracks can be used for targeting in the defence suppression role“

Ovako nesto u specifikaciji aviona objasnjava naprednost softvera ili ono sto oni zovu JEWC, cak priblizno bloku 3 na F-35.

Imaju debeo problem oko Rafala gde delta krilo moze nositi mnogo opasne “pametne municije“ ispod krila.Kod Spectre ECM nije 360 stepeni, usmerenog tipa ali odlicno za neometan BVR prilazak i lansiranje raketa.Cak njegova softverska resenja objedinjeno sa FBW za let na malim visinama je problem u planinskim podrucjima sa Indijom

Dok J-10 ima paletu ECM
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/planaf-j-11bh-fighter-seen-using-potentially-new-ecm-pod

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2017-08-14/china-displays-wild-weasel-fighter

Kako ne bih duzio jeste veliki problem i prednost u njihovom slucaju, dok opet pametna municija i mlazni dronovi su nova era.Sve vise se sire njihove mogucnosti u ofanzivnim ulogama

Sr

@Milos77
Ne zele dvomotorne avione jer im je opterecenje za odrzavanje i budzet. U ostalom, covek je sve lepo objasnio. Posto je proveo u tom sistemu 30+ godina, valjda zna sta govori, a to „videcemo uskoro“, nema nista od toga za nas.
@Mig-29
AESA nije softversko resenje, nego upravo hardversko. Naravno da zahteva i odgovarajuci softver, ali nije to sto mislite. U ostalom, upisite elektroniku, pa ce vam objasniti profesori detaljno, a VTI nudi i master.

Mi

Srbofil

Podsecate me na nekoga ovde, upisite vi pilotsku akademiju za promenu, pa mozda posle nekih ozbiljnih drilova dogurate do taktickog dela.Takodje zamolio bih vas to sto pisete ne prepisujete od drugih.

Sve lepo napisano, ali bukvalista i zlonamerni pisac zute stampe moze protumaciti AESA radar drugacije od napisanog, samo to pokazuje vasu kulturu i obrazovanje.

Mi

I cisto da skratimo pricu za ubuduce, neko sa masterom ce vam reci kako je mozda AESA radar mehanicko resenje, a precizno kako TRM module „kontrolise“ softver.

Dok hardversko resenje ubaceno u vas kontekst teksta ne znaci ama bas nista.Neko ko je inzenjer to sigurno nece reci.Posto je to izbor ili solucija komponenti za neki sklop.

Toliko pa vi sad saljite nekog drugog na vama zahtevane specijalizacije iz raznih oblasti aeronautike, meni dosta i ovoliko da shvatim sa kakvim osobama komentarisem pojedine teme

Mi

Ne razumem cemu neprijateljstva, TR moduli i racunar koji radi DSP su haradrver, program koji u prinicpu odlucuje da li ce ti moduli kompletno ili delom vrsiti funkciju klasicnog radarskog senzora ili ce recimo delom raditi komunikaciju, ili SAR, ili E(C)M je softver. Kao i veoma aktuelan SDR. Veoma fleksibilan koncept. Teoretski, tehnoloski sposobna zemlja (recimo Izrael) bi mogla sa takvim „hardverom“ kroz sopstveni software da donekle prilagodi sposobnost takvog uredjaja svojim potrebama. Srbija to takodje moze, ako je potrebno, ali samo ako se takav pojekat poveri renomiranoj kompaniji na tenderu, firmi koja poseduje znanje i ljude a ne nekim prasnjavim, mastodontskim SFRJ „zavodima“ za nemam pojm sta… „Mehanicki“ ovde moze samo da znaci da cela AESA matrica dodatno biva mehanicki usmeravana cime se postize vece pokrivanje koje nije nuzno moguce cistim softverskim upravljanjem zracenja pojedinacnih TR modula. Dok je kod starijih resenja citav senzor bio dobrim delom resen (wired) u hardveru, danasnje softverski kontrolisane radarske „matrice“ omogucavaju unapredjenja i modifikacije koje su pre 20 godina bile nezamislive bez fizicke promene elektronskih sklopova.

Sr

@Miladojka Youneed
Naravno da je softver kljucan, najznacaniji je u odabiranju prilikom digitalne obrade signala i prostom promenom softvera su ranije postizana pobosljanja u detekciji, ali jednostavno AESA nije nikakvo „softversko resenje“, nego se radi prvenstveno o pojacivackim sklopovima za individualne TxRx, dok je kod PESA u pitanju multipleksiranje, do duse jako velikom brzinom, izmedju primoredajnika sa jednim pojacivacem signala, sto za uzvrat, smanjuje unutrasnji sum, rezolucioni limit, samim tim za istu snagu, daje bolje rezultate, sto je kljucno kod taktickih aviona jer su fizicki i energetski limiti takvi kakvi su.

Naravno resetkastom antenom se stvara konstruktivna interferencija gde je moguce i elektronsko upravljanje snopom, sa modernom solid-state konstrukcijom uz kvalitetan softver svasta od modova, no to vec sve znate, ali poenta je bila da AESA nije softversko resenje, jer nikakav softver i DSP od necega sto nije AESA ne moze napraviti AESA bez naravno promene komplet antene tj. hardvera. U ostalom, to je SAAB uradio npr.

Covek je pokrenuo raspravu sa mnom oko necego sto em nije bila tema, em ne razume. Nije bitno uopste, i onako mi trenutno nemamo pristup toj tehnologiji.

Ma

Velika nacija koja velikim koracima grabi ka svetskoj dominaciji u svim segmentima.nacija koja je izmislila barut.kompas.upravljivo jedro..ima itekako sta da pokaze u veoma bliskoj buducnosti.
Tako da je i ovaj vazduhoplov samo korak ka napretku u ovoj sferi.
U slucaju bilo kakvog sukoba prikazace svoje tehnicke mogucnosti i posle toga ide ubrzanje prema tronu vazduhoplovne svetske sile.
Nemam sumlje u njihovo znanje i napredak bogati su imaju sa cim da rade a znanje ce dodatno napraviti raskorak izmedju njih i drugih nacija pre svega zbog 5g mreze koju prvi startuju.
Pakistanci su najbolji ratni piloti na svetu…po priznanju nastavnika iz USA

Odgovori
OS

Master
Pakistan zaista nije zemlja za podcenjivanje iako ima mnogo problema i unutrašnjih sukoba. Kada njima odgovaraju Jf-17 i J-10 a zar maloj i siromašnoj Srbiji ne bi odgovarali takvi aparati. Ovo za pakistanske pilote zaista nisam znao, ako njima odgovaraju pomenuti avioni zašto našim pilotima ne bi bili dobri.

Sedeti u Srbiji i podcenjivati jednu Kinu i njihovu naučnotehnološku bazu i industriju je zaista ,,čudno“.

mr

Kako se može za avione uopšte govoriti koji je bolji, a koji lošiji, što ovde svi navode. Mogu se jedino uporedjivati tehničke karakteristike, ako su poznate, ili uporedjivati pojedini sklopovi u okviru složenog sistema, kakav je avion. Recimo, da li je svaki aesa radar u startu bolja opcija od pesa radara, naročito kada je ew u pitanju. To bi bilo dobro razjasniti za početak. Kako to Kinezi ne znaju da naprave avion, a znaju da razviju i naprave aesa radar za svoje avione, za razliku od Rusa. Kako to da su uspeli i svoje motore da razviju i kakvi su u poredjenju sa ruskim, od kojih su krenuli.

Odgovori
Yo

PESA kod Rusa me podseća na onu staru priču kada je neki sovjetski pilot prebegao Migom na Zapad – pa Ameri ismevali Ruse da koriste lampaše umesto tranzistore – dok nisu elektroniku na svojim avionima spržili EM pulsom tokom neke od nuklearnih proba, a lampaš ispravan…
Ne znam koliko je ta priča istinita, ali je bila popularna u ex-SFRJ…
Rusi imaju AESA – ali ih ne pakuju u avione, već na PVO koji detektuje i 5. generaciju bez većih problema i na pristojnoj udaljenosti (uočili pola eskadrile F-35 na prilazu iranskim južnim granicama pre oko godinu dana).
Avioni su im valjda umreženi sa PVO, pa im je dostupna info u realnom vremenu…
Ja sam laik za tu problematiku, ali Rusi nude i na peodaju AESA radare za avione, pa i za dronove, ali ih ne pakuju na avione ispod 5. generacije…
Ne znam, situacija podseća na Novaka Đokovića i procenu rizika – da li mu je bezbednije preležati Kovid ili se vakcinisati.

Mr

F-35 imaju sustav koji im pojačava radarski odraz u blizini PVO (u mirnodopskim uvjetima) i zato su ih uočili „bez problema“
https://www.quora.com/Does-the-F-35-have-the-ability-to-fly-in-non-stealth-mode

btw, Izraelci su rokali po Siriji sa F-35 (prva borbena upotreba) i za sada još nije bilo oborenih niti naznaka da su bili primjećeni.

Pr

@Mrle
Ipak je barem jedan izraelski F-35 dobio po nosu…
https://tangosix.rs/2018/18/10/pitanje-koje-se-retko-postavlja-f-35-kao-lovac-bombarder/
Ali ostaju kontraverze da li baš od sirijskog (sovjetskog) S-200 ili nečeg drugog.

Mi

>> Rusi imaju AESA – ali ih ne pakuju u avione

Zato sto ne jos uvek mogu tehnoloski sasvim da „iznesu“ tu „pricu“. Razlog za to je domaca civilna elektronska/poluprovodnicka industrija, koja ne postoji, a razvoj specijalnih elektronskih sklopova i masina za njihovu proizvodnju zarad malog broja vojnih aplikacija je prosto neisplativ (big scale economy). Zapad uvek poseze za tehnolosko-naucnom bazom razvijenom za komercijalne civilne aplikacije. Lako vam je da imate recimo specijalne GaAs TR module kada imate firme kao recimo Intel ili proizvodjace specijalnih masina za proizvodnju cipova (Holandija) koji rade na civilinim a kada treba i na vojnim projektima. Kod TR modula se konkretno radi o spec. poluprovodnicima, njihovim dimenzijama, snazi i upravljanju toplom (da li se to ovako kaze?) itd. Kod vecih radara, stacionarnih, zemaljskih, gde Rusija odavno koristi AESA, ekvivalentni TR moduli su znatno vecih dimenzija i drugacijeg dizajna, pa je cela prica oko njihove konkretne aplikacije jednostavnija.

Bizarno je zarad nekog svetonazora tvrditi da je AESA nepotrebna a upravo je SSSR bio prva zemlja koja je uvela PESA airborne radar. Logican nastavak, da nije doslo do kolapsa, bi bio AESA varijanta i bolji DSP za Mig-31.

St

Čitam ovde različite komentare o broju aviona koje bi trebalo da imamo. Samo bih napomenuo da smo 1999.g dočekali sa četiri lovačke eskadrile. Na Batajnici su bile 126.lae (MiG-21) i 127.lae (MiG-29), u Prištini na aerodromu Slatina su bile 123.lae (MiG-21) i 124.lae (MiG-21). Eskadrile naoružane sa MiGovima-21 su imale na brojnom stanju više od 20 aviona. Nikada niko nije rekao da nam je to mnogo aviona, osim „stručnjaka“ iz NATO pakta. Intezivno su od 1995.godine pratili stanje ispravnosti naših aviona i opet kada su se odlučili da nas napadnu sa enormnim brojem vazduhoplova nije im bilo svejedno. Svakako da tih više od 80 zastarelih lovačkih aviona nije uspelo da zaustavi agresiju i adekvatno odbrani vazdušni prostor SRJ. Da smo imali toliki broj savremenijih aviona sigurno nas tog momenta ne bi napali. Ukoliko naša zemlja hoće da zadrži neutralnost trebalo bi da razmišlja o formiranju najmanje četiri eskadrile višenamenskih aviona (sada imamo tri eskadrile koje bi mogli prenaoružati) naravno uz kvalitetnu i višeslojnu PVO. Tip aviona treba da odrede piloti koji će leteti na njemu, a država treba da se pobrine da u narednom periodu imamo dovljno pilota i tehničara.

Odgovori
V-

Bi.
Samo, drukcije.
Gadjali bi tomohawkcima aerodrome dok ih ne izbace iz funkcije

А

@Starina

Итекако тачно размишљање. Проблем је што те 4 ескадриле захтевају вишедеценијска улагања у школско-наставни систем РВ-а, промоцију позива, побољшање статуса припадника, набавку опреме, адекватно решење инфаструктуре итд. Када би кренули данас, нама би реално требало бар деценија две да догурамо до 4 ескадриле. Проблем је што је такав начин размишљања изузетно редак у „вишепартијским системима“ (мада данашња политика у Срба ову дефиницију растеже до крајних граница).

Cr

Nema se ni para ni resursa za to. Dve eskadrile su realnost, pa za 10-15 godina možda bude osnova da se doda još jedna, i tako polagano…

Što se za par godina upropasti, obnavljaće se decenijama.

Dr

Izgleda da će od sada biti majka Kina a ne Rusija više.

Pa daj ljudi mi smo u srcu Europe.
Kakvi kineski avioni.

Lp

Odgovori
BO

Dragan
Pa svi su u Evropi, a koriste Kineske mobilne telefone i kompjutere. pa u svim novim nemackim automobilima su cipovi iz kine. Zasto bi sa avionima bilo drugacije. jednostavno uzimas sta mozes, i sta ti odgovara.

Dr

Ista ta ‘eUropa’ lepo saradjuje i zaradjuje sa Kinom.

https://www.danas.rs/vesti/ekonomija/kina-najveci-trgovinski-partner-eu-pretekla-sad/

V

Bilo bi zanimljivo imati uvid u stvarne tehničke podatke za J-10C, uključivši i troškove eksploatacije.

Odgovori
ma

Koliko smo napredovali za godinu dana da nam je sad pitanje da li bi avion kao J10 bio dovoljno dobar za zamenu za Orla a zamena za 29ke mininum Rafal ali novi ili Su 35 u nekoj naj naj opciji. Kakav uzlet i potencijal i u zeljama i nekom novcu ocigledno jer kako drugacije objasniti sve ovo. Do pre par godina bilo je imamo li RV ili ga gasimo a sad nas muci sto Su 57 nije vec tu jer to je Srbiji sad najbitnije a realno nesto manje od toga, pa nismo deca daj odma dve eskadrile. Kombinacija sa polovnim 29kama je sacuvala i poboljsala mnogo stanje u RV. Kao da je nekoga sramorta toga sto imamo, pa se ne pise da li je modernizacija gotova i kad ce biti. Zasto se ne radi na promovisanju i uzdizanju popularnosti za profesiju vojnog pilota. Koliko godina ima najmladji pilot koji leti na 29 sada? Podrska promovisanju postojecih resursa i da se vidi i cuje prica osobe koja leti, prica o strasti vazduhoplovstva a da se politika u svemu umanji. Koji avion „sutra“ nas vise brine nego ko leti danas a taj neko treba da leti i sutra.

Odgovori
Ni

@markook
Potpisujem komentar.
Oko Srbije niko nema nove avione, sve što je naručeno dolazi za nekoliko godina, teških i neizvjesnih godina. I bugarski vajperi i krvatski rafali… usput, ni mađarski gripeni nisu više mlada za udaju, tek polovnjača koja je onako.

Pr

Eskadrila Su24 kao takticki bombarder za podrsku kopnenim trupama,lovacka eskadrila Su-35 ili Su-30 kao multirole lovac,I jedan I drugi imaju sirok repertoar ciljeva koji mogu da napadnu,ne samo air policing,nego I za dejstva po zemlji . Naravno,ovo kao desetogodisnji prelaz,obucavanju kadra,pripremi logistike,strucnjaka,pilota, za dolazak I prelazak na lovca 5 klase ( Su-75 ili Su-57). Ne bih licno avio bazu menjao,iz mnogo razloga ni sa francuskim,ni sa kineskim,iskljucivo ruska avionika. Sto se tice kineza,skidam kapu u njihovoj sve boljoj izradi bespilotnih letelica. Tu postoji I trebalo bi,uzeti njihove napadne bpl tipa wing long.

Odgovori
Ma

Realno gledajući ovo je prava prilika za Srbiju, po karakteristikama i politici. Solidne performanse i AESA radar sa solidnim naoružanjem i vjerovatno povoljna cijena od drugarske republike koja hoće utjecaj u europi. Međutim i Putin će imati što za reći kad mu je Srbija već tako dobra mušterija.
Zapadni zrakoplovi su daleka i neizvjesna opcija, mogu vas zavlačiti godinama dok vrijeme ne ide na ruku polovnim MiG – 29.

Odgovori
Vl

Za one koji pricaju uglavnom gluposti o N-035 Irbis-E radaru kod Su35. Ovaj radar je trenutno najaci radar kod svih serijskih aviona u svetu.Radar koristi i elektronsko i mehaničko skeniranje, sa pasivnim faznim antenskim nizom postavljenim na dvostepenu hidrauličnu pogonsku jedinicu. Pogonska jedinica mehanički okreće antenu na 60° po azimutu i 120° u nagibu, dok antena skenira pomoću elektronski kontrolisanog zraka po azimutu i uglom elevacije. Korišćenje elektronske kontrole i mehaničkog dodatnog okretanja antene omogućava da maksimalni ugao skretanja radarskih zraka dostigne veoma širokih 120°. Radar može da skenira ne samo naširoko, već i na velikim razdaljinama koje su četiri puta veće od radara N001 originalnog Su-27 sa mogućnošću praćenja aviona sa radarskim presekom od tri kvadratna metra na udaljenosti do 400 km. Ono što izdvaja senzorski paket Su-35 od ovih aviona je to što se postavlja na dodatne radare okrenute napred, koji dopunjuju njegov glavni radar na nosu kako bi se povećala svest o situaciji. Za razliku od Irbis-E koji koristi i elektronsko i mehaničko skeniranje, ova dva senzora ugrađena u prednju ivicu njegovih krila su radari sa aktivnim elektronskim skeniranjem (AESA). Dvostruki radari L-opsega N036B-1-01 pružaju povećanu ugaonu pokrivenost i idealni su za praćenje stelt ciljeva i za elektronsko ratovanje. AESA radari ne samo da su moćniji od pasivno skeniranih nizova, već ih je i mnogo teže ometati. L-opseg radi u oblasti radio spektra od 1,0 Ghz do 2,0 Ghz sa talasnim dužinama od 15-30 cm, što je mnogo duže od radara Ks-opsega frekvencije 8-12 Ghz. Smatra se da su ovi dugotalasni radari mnogo sposobniji da detektuju stelt avione, pošto je većina stelt lovaca optimizovana da izbegne radarske talase Ks-opsega. Svakako,posle 2 duboke modernizacije,od izvornog derivata Su27,danasnji Su35S je najpotentniji lovac 4++ ,sa vec sada mnogim karakteristikama lovaca 5 generacije,i svakako do uvodjenja Su57,trenutno najpotentniji lovac riskog vazduhoplovstva. Ovo je cisto info,za gomilu gluposto koji svakodnevno citamo o PESA ili AESA radarima,da li rusi mogu da ga naprave ili ne mogu, Jednostavno,mogu,Su35 je dokaz kombinacije mocnog umrezenog senzorskog paketa PESA I AESA radara.

Odgovori
Mi

Pohvale za trud. Sisteme koje Su-35 ima za osmatranje, aktivno i pasivno praćenje, i samozaštitu su duga tema. Al Jbiga, teško je nekima obasniti kad fali slovo A u specifikacijama :-) EPP je jači.
Puj pik ne važi :-)

Sl

Sve si super napisao,ali videćeš već sutra,na nekom novom tekstu o borbenim avionima,opet komentar kamo rusi ne mogu da naprave AESA radar. Jednostavno ljudska glupost ne zna za granice,tu pomoći nema.

mr

Kako to da je Alžir pre par dana odustao od su35s, navodeći kao razlog nedostatak aesa radara.

https://bulgarianmilitary.com/amp/2022/01/06/algeria-refuses-to-buy-su-35-due-to-lack-of-aesa-on-board-radar/

Mi

@mr
U tekstu se jasno navodi da se Alžir oficijalno odlučio na modernizaciju svoje Su-30 flote. Ta modernizacija podrazumeva ugradjuvanje Su-35 Irbis-E radara i Su-35 motora na njihove Su-30.
Takva odluka je skupa modernizacija, a uz to kupiti i jako skupe Su-35 ima manje smisla. Takodje tekst spominje da Alžir želi Su-57. Moguće je da je ce ta kombinacija upravo i biti potpisana. Modernizovani Su-30 i Su-57E.

mr

I jasno se još kaže da su njihovi steučnjaci procenili da avion nema „onboard“ aesa radar, što oni smatraju da mora da ima avion za vazdušnu dominaciju kao standard. Traže su57 u perspektivi za tu ulogu.

Mi

Ja se slazem i razumem da zemlja koje mogu da plate hoce da svoj „alfa“ lovac da ima najbolje sto se nudi, tojest novi AESA radar ako pazare danas i dobice ga tek za koju godinu.
Ponaručito Alzirci koji će već da imaju izvozni Irbis-E na svojim novomodernizovanim Su-30 koji tada efektivno postaju Su-35 dvosdi!

Zato i mislim da ce pazariti Su-57E osim ako ameri nisu smislili sankcije i za Alzir. Su-57E dodatno sa naoruzanjem u unutrasnjim spremnicima ima radarski odraz bar 10 puta manji od Su-35E.

Mi

8-12 Ghz je X band!

Kada kopirate tekstove sa interneta pa ih prevodite u Google translate na srpski morate malo da pripazite zbog cirilice. I za vas vazi komentar koji sam pre napisao kolegi da je pohvalno navesti izvor koji se citira:

https://militarywatchmagazine.com/article/su35-triple-radars-detect-stealth

Ja bi hteo da zamolim komentatore na obrate paznju cinjenicu da smo mi svi ovde nadprosecno inteligentni i vecina nas poseduje internet, razume engleski, neki su i studirali i rade na inzenjerskim pozicijama, cak imaju decenije iskustva, tako da smatram da nije u redu da nas se tretira kao da smo neki random likovi. Hvala

V-

Kina???
Jedini zdravi dio Kine je Formoza

Kina bi se trebala predati Taiwanu, jedini nacin za njihovo dobro

Odgovori
Mi

Srbofil

Izvinjavam se, ali nema ljutnje, kao sto znamo volite dizajn aviona, avion jeste zapravo dizajn Izraelaca na osnovu F-16, Kinezi su kupili, odradili modifikacije na osnovu njihovih zelja i planiranih mogusnosti.

Komentar koji ste ostavili povodom letnih utisaka jednog pilota malo je „staromodan“, vidite u proslosti ste hvalili JF-17, samo cudi me kako ne vidite cistu logiku.

Glavna stvar na avionima 4+,5,6 generacije jeste izuzetan hardver i ono najvaznije kvalitetan softver.Kao sto vidite Pakistanci logicno posle proracuna za upgrade softvera na F-16 avionima i pratecim raketama odlucuju se za J-10, sa skromnom podrskom Kineza za spomenuto.

Dakle Rafal ih dobrano uzdrmao samo zbog ECM mogucnosti, ono sto mi nemamo odgovor a Indijci, Pakistanci vec dobrano koriste je inegracija teskih i lovackih aviona sa (multirole mogucnostima) u napredne ofanzivne borbene grupe.Takticki su mnogo ispred nas.

Naoruzanje ima ogromnu ulogu naspram turn rate mogucnosti aviona zato sto vise niko prvi ne gadja raketama u BVR na osnovu podataka sa svojih radara

Miloradovic obavlja dobar posao za zemaljske komponente, nije covek svemoguc – niko to nije (zato je vazno uspostaviti dobar sistem), a kao sto sam ranije spominjao nama fali iskustva u bespilotnim letelicama i pametnoj municiji.

Zato nije lose raemisliti o nekim stvarima iz drugog ugla

Odgovori
Sr

@Mig-29
To za Pakistan ste vi zakljucili na svoju ruku. Jedan od bivsih komdanata u PAF je rekao kako bi svi najvise zeleli jos F-16(i on sam je bio medju prvim pilotima koji su leteli na tom avionu), ali da su trenutno na 8. sankcijama od strane SAD. Rusi prave samo dvomotorne avione, tako da im ostaje samo Kina.

I pitali su ga bas za J-10 prosle godine, rekao je „ne mogu nista govoriti, ali ima nekih planova“, njemu licno se ne svidjaju avioni sa delta krilima, ali trebaju im novi. JF-17 mu se jako svidja npr. I eto, nije niko nikoga tu „uzdrmao“.

Mi

A zasto ne uzmu ruske dvomotorce (Su-35) kad ne mogu apadne? Zasto mora da bude jednomotorac? MOgli bi i kao Alzir da stave modernizuju nekoliko desetina Su-30 sa Su-35 opremom i motorima.

Razumem da Pakistan razvija avione zajedno sa Kinom i imaju zajednickog neprijatelja (Indija). Rusike opcije su dosta skuplje, ali i sa njima razvijaju i proizvode ozbiljne rakete, itd.

Hteli bi jos F-16 zato sto im je to prvi i jedini moderan avion ikad. Fin avion, ali ne smeš ovo, ne smeš ono. MOdernizacija preskupa, a politički okovi neizbeżni. Ispalili nekoliko Aim-120 na Indijce da obore jedan MiG-21 Bizon. Kazu da su ga ustvari oborili sa JF-17 jer kao ne smeju da koriste Aim-120 protiv Indije!!!
Shvatili su da na zapadno naoruzanje ne mogu da arcunaju. To je i za nas važna lekcija.

м

Само руски и кинески авиони долазе у обзир. Рафал има доста америчких компоненти, ево и доказа:

https://eurasiantimes.com/at-americas-mercy-why-frances-highly-prized-rafale-fighter-jets-are-dependent-on-us-approvals-for-their-export/

Odgovori
Mi

Hvala za link.
Znaju naši vrlo dobro od koga se i na šta może računati.

Mi

>> Znaju naši vrlo dobro od koga se i na šta może računati.

Da? Razmislite o tome, ja mislim da je realno sumnjati jer kako vidimo kljucnom drzavnom infrastrukturom upravljaju nestrucne osobe sa na brzinu stecenim diplomama dubioznih privatnih fakulteta…

Mi

Slazem se. Nisam mislio da ce odluke biti obavezno one prave, nego da su svesni svih opcija i ko sta kome pravi i moze da uskrati. Nekad se ni struka sama ne slaze, a kamoli kad se jos i politika umesa.

Du

Aaaauuuu pa prošao je Sveti Nikola,zakasnili ste sa željama sačekajte do godine.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor