[POSLEDNJA VEST] Croatia Airlines predstavila svoj novi vizuelni identitet pred dolazak Erbasova A220

18. jun 2024

Kako Air France koristi veštačku inteligenciju

13. jun 2024

[REPORTAŽA] Obilazak nove infrastrukture za opsluživanje putnika aerodroma „Nikola Tesla“

11. jun 2024

[POSLEDNJA VEST] „VINCI Airports“ i mađarski državni fond preuzeli budimpeštanski aerodrom „Ferenc List“ od prethodnih koncesionara za preko 4 milijarde evra

6. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija pristupila IATA „CO2 Connect“ programu za preciznije merenje emisija Ugljen-dioksida po putniku

4. jun 2024

[IATA AGM 2024] Er Srbija uvrštena u „Hall of Fame“ časopisa „Air Transport World“, zajedno sa avio-kompanijama „American Airlines“, „Delta Airlines“, „Air Canada“ i „Emirates“

3. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Jirži Marek: Ove letnje sezone obezbedili smo dovoljno rezervnih kapaciteta da bismo bili spremni za svaki izazov, do kraja godine dve linije za Kinu i dva dodatna A330, ponovo pokrećemo kadet program za pilote

3. jun 2024

Godišnji IATA sastanak počeo u Dubaiju: Potražnja za putovanjima avionom globalno nikad veća, borba protiv klasičnog kerozina sve ozbiljnija

3. jun 2024

Novine u Air France-u: Usluga konsijerža na Šarl de Golu i novi somelijer

29. maj 2024

Air France najavio proširenje mreže letova za zimsku sezonu 2024-2025

22. maj 2024

Avio-kompanija u kojoj patike postaju deo uniforme

26. apr 2024

Muzej vazduhoplovstva u Beogradu počinje sa radom 2027. godine, na SEAS-u objavljen plan njegove rekonstrukcije

24. apr 2024

SEAS 2024: Potpisan ugovor za nabavku A320 „Full Flight“ Level D simulatora za Vazduhoplovnu akademiju, najavljena nabavka i FTD-a za tip helikoptera Erbas H145

22. apr 2024

Direktorat civilnog vazduhoplovstva domaćin ICAO kursa za nacionalne instruktore u oblasti obezbeđivanja u vazduhoplovstvu

20. apr 2024

[POSLEDNJA VEST] SMATSA smanjila horizontalno razdvajanje putničkih aviona u području aerodroma „Nikola Tesla“ sa 5 na 3 nautičke milje

18. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?

7. apr 2024

Najbolji martovski rezultat Er Srbije i prvo opsluživanje putničkog aviona sa vozilom na elektro-pogon u regionu

4. apr 2024

Unapređenje dualnog obrazovanja u avijaciji: Potpisan Memorandum o razumevanju između DCV-a i Kancelarije za dualno obrazovanje

3. apr 2024

SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“

22. mar 2024
Izmena Zakona o vazdušnom saobraćaju zbog haotične letnje sezone i spisak svih mogućih vazduhoplovnih grehova
Smanjenje minimalnog perioda za izmene rasporeda radnog vremena posadama na 12 sati najbitnija je izmena koju predlagač traži / Foto: Er Srbija

Izmena Zakona o vazdušnom saobraćaju zbog haotične letnje sezone i spisak svih mogućih vazduhoplovnih grehova

Vlada Srbije predala je 2. juna Skupštini Srbije predlog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o vazdušnom saobraćaju koji bi domaćim avio-prevozicima trebalo da obezbedi veću fleksibilnost prilikom planiranja rada posada.

Predlagač izmena zakona je resorno ministarstvo Građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i zbog matematike odnosa snaga u srpskom parlamentu i činjenice da je vladajuća većina efektivno i predlagač verovatno će biti usvojene ove nedelje.

Kako je predlagač obrazložio, izmene su nastale usled lekcija u realnim operacijama prošle letenje sezone i namenjene su, kako se navodi, „postizanju bolje iskorišćenosti letačke i kabinske posade domaćih avio-prevozilaca“. Ovo bi, prema obrazloženju, trebalo doprineti efikasnijem poslovanju domaćih avio-prevozilaca, smanjenju troškova i pružanju kvalitetnije usluge njihovim putnicima:

– Predlogom zakona se uzimaju u obzir posebnosti organizacije radnog vremena u uslovima povećanog intenziteta vazdušnog saobraćaja kod poslodavaca koji se bave komercijalnim letenjem.

Naime, tokom prošle letnje sezone domaći avio-prevozioci su se suočili sa poteškoćama u realizaciji reda letenja, koje su bile izazvane nepredviđenim okolnostima van uticaja operatera vazduhoplova kao što su, na primer, iznenadni tehnički kvarovi vazduhoplova, nagle promene meteo situacije i slično. Navedene poteškoće su imale za posledicu otkazivanje i kašnjenje letova i neprijatnosti za putnike i povećane troškove avio-prevozioca. Iz tog razloga bilo je neophodno da se tekst zakona dopuni odredbama kojima se operateru vazduhoplova daje mogućnost hitne izmene rasporeda radnog vremena članova posade vazduhoplova u slučaju nepredviđenih okolnosti, uz ograničenje koje podrazumeva poštovanje propisanog odmora. Ovaj nacrt ima za cilj da se postigne bolja iskorišćenost letačke i kabinske posade domaćih avio-prevozilaca, što će u krajnjoj liniji doprineti efikasnijem poslovanju domaćih avio-prevozilaca, smanjenju troškova i pružanju kvalitetnije usluge njihovim putnicima. – stoji u obrazloženju izmena Zakona.

Izmene su nastale usled poteškoća u realizaciji reda letenja koje su izazvane nepredviđenim okolnostima na koje operater nema uticaja / Foto: Er Srbija

Konkretno, izvršiće se dopuna člana 199. Zakona o vazdušnom saobraćaju na način da se, stavu 4 tačka 3 precizira da se odmor koji je operater vazduhoplova dužan da obezbedi članu posade vazduhoplova u komercijalnom letenju obezbeđuje srazmerno vremenu provedenom na radu. Pored toga, predviđa se dodavanje novog stava 5, kako bi se dala mogućnost operateru vazduhoplova da u slučaju potrebe posla, a usled nastupanja nepredviđenih okolnosti, obavesti članove posade o promeni rasporeda radnog vremena najmanje 12 časova pre početka dužnosti, vodeći računa o poštovanju propisanog odmora pre početka letačke dužnosti.

– Ovo rešenje uzima u obzir posebnosti organizacije radnog vremena kod operatera vazduhoplova, kao poslodavaca, poteškoće u realizaciji reda letenja koje su izazvane nepredviđenim okolnostima na koje operater nema uticaja i koje za posledicu nužno moraju da dovedu do promena u rasporedu radnog vremena. Na ovaj način će se, između ostalog, omogućiti avio-prevoziocima da se lakše suoče sa poteškoćama u snabdevanju gorivom na evropskim aerodromima, a što se očekuje u narednom periodu usled rada u Ukrajini. – navodi se u predlogu izmena Zakona.

Spisak svih vazduhoplovnih grehova

Pored navedenih izmena, interesantne su i izmene člana 258. Zakona o vazdušnom saobraćju. Ova sekcija Zakona zapravo predstavlja i  najdetaljniji spisak svih mogućih prekršaja u vazduhoplovstvu. Interesantno je pročitati kako su zakonodavac i regulator, u jednom trenutku, došli do spiska svih stvari koje fizička lica ili firme mogu uraditi a da se smatra kršenjem zakona u avijaciji.

Spisak navodi i novčane kazne sa svaki prekršaj koje, objektvino gledano, i nisu toliko visoke za pojedine stavke.

Kako su o ovoj temi za Tango Six kazali iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva, poenta vazduhoplovne regulative nije kažnjavanje već prevetntiva. Svako kome se uoči nedostatak predlaže mere za otklanjanje nedostatka i konkretne kazne su tako ređe:

– Kada je u pitanju politika kažnjavanja, odnosno omogućavanja otklanjanja nedostataka pre kazne, napominjemo da Direktorat kontinuirano prati rad vazduhoplovnih subjekata kroz osnovnu i periodičnu proveru objekata provere (otklanjanje nedostataka se vrši tako što, na osnovu pisanog izveštaja o proveri koji sadrži činjenično stanje i utvrđene, opisane i dokumentovane nepravilnosti, Direktorat može da naloži objektu provere da predloži korektivne mere za otklanjanje nepravilnosti i rokove za njihovo preduzimanje) i inspekcijski nadzor (vazduhoplovnom inspektoru koji uoči nepravilnost u radu nadziranog subjekta, da zapisnikom o inspekcijskom nadzoru, odnosno rešenjem naloži subjektu da u određenom roku  otkloni tu nepravilnost). – rekli su iz DCV-a za naš portal.

DCV-u su na raspolaganju i drugi mehanizmi, kao što je otklanjanje nedostataka kroz odredbe o prijavlјivanju događaja čiji je cilј sprečavanje udesa i nezgoda otklanjanjem uzroka koji su do njih doveli, a ne pripisivanje krivice i odgovornosti. Takozvani „just culture“ princip koji kulturološki i dalje nije dovoljno raširen pre svega u domaćoj generalnoj avijaciji.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Pe

Štrajk kabinskog osoblja i pilota se definitivno približava, pogotovu što će JU svoje vanredne okolnosti tumačiti kao redovne i na taj način dodatno eksploatisati svoje radnike…

S obzirom da svakako oni čitaju ove tekstove, da prenesem jednu poruku… Gospodo, posade su potrebne vama mnogo više nego što je posadama potrebna Air Serbia. Ti ljudi imaju alternative, to i sami znate zbog broja otkaza koje stalno dobijate. Umesto što se bavite dodatnom represijom svojih ljudi pokušajte da stvorite bolje radno okruženje u kojem će ljudi želeti da rade u kompaniji. Tako zvuči jednostavno a očigledno je tako nedostižno za JU…

Odgovori
Lj

Potpuno ste u pravu

Ve

Tesko se moze usvojiti nesto sto nije u skladu sa EASA FTL.

Bo

Svaka cast na komentaru. U pravu ste u potpunosti!

Odgovori
St

Voleo bih kada bi kompanija sama, bez prisile zakonodavca, poboljšavale uslove rada svog letačkog osoblja. To je ipak profesija koja zahteva posvećenost, preciznost, dugo i skupo školovanje, pa samim tim i kadar taj treba negovati i ceniti. A kod nas sve suprotno, zakonodavac podstiče da se kompanija može odnositi izrabljivački prema zaposlenima. Nadam se ipak da će u Er Srbiji shvatiti šta im se više dugoročno isplati.

Odgovori
Ru

Kompanija na sve moguce (pogresne) nacine pokusava da resi manjak posada. Nikako da posegnu za pravim: poboljsanje uslova rada (stabilan roster, duze vreme odmora, manji broj sektora, manji broj nocnih sektora i sl.).
Er Srbija nije jedina. Mladi menadzeri i HR ostalih svetskih aviokompanija, takodje, nemaju resenje za nedostatak pilota.
Flag carrier vrsi pritisak na svoj direktorat za izmenu pravila FTL, a ovi odobravaju.
Bezbednost?
Tu je i dalje na prvom mestu samo formalno.
Profit je br.1
Sledi dalji odliv pilota i jos veci pritisak na preostale da se let obavi.

Odgovori
М

Цео грех Директората је што не кажњава аеродром због злоупотребе неточења горива на аеродромима.

Odgovori
Pi

Petre, strajk kabinskog osoblja i pilota se nikad nece desiti. Ne postoje uslovi za to. Sindikat je odavno rasturen. Piloti nisu uopste zainteresovani za strajk. Iz njihovog ponasanja se da zakljuciti da je njima lepo. Oni kojima nije bilo lepo su otisli. Pojedinci talasaju ali nisu spremni da nesto stvarno promene. Veruj mi, znam (jedan od onih koji su otisli).

Odgovori
Mi

Piloti nisu svete Krave sta je sa Inzinjerima i Mehanicarima Njih niko ne spominje Ti isti Piloti a i Kabinsko osoblje u Inostranim Konpanijama su manji od makovog zrna Cinjenica je da su im plate vece Ali se zaboravlja da su to uglavnom bruto plate A ovde dobijaju neto platu a Konpanija placa im jos oko 60 posto Doprinose Prnziono Zdravstvo sto je zakonska obaveza Da li u Inostranim Konpanijama mogu da se pozivaju na Sindikat cisto sumnjam Brzbednost u Vazdusnom Saobracaju prvo pocinje od Tehnike pa Kontrole Letenja pa tek onda od pilota Naravno i od komletne organizacije Apostrofirati pilote bez ova prva dva segmenta je neozbiljno Znam da ce posle ovog komentara mnogi da me napadnu Ali ja sam prosao sve ove segmente i zato odgovorno tvrdim da je ovo izneto potpuno tacno Naravno da sve obuhvatno uslovi moraju da se drasticno poprave

Odgovori
Ro

Kancelarija pilota je na 11000m a inzenjeri i kontrola sede na zemlji.

Mi

Ali zavise od ovih sa zemlje sto se tice tehnike i kontrole letenja Ako ovi naprave gresku nista im ne pomaze I nemoj od vecine kursista praviti famu Za pilota nema zakonska skolska sprema ZA sada Tako stoji u Zakonu o Vazdusnoj Plovidbi U ostalom proverite

Odgovori
Ro

Kada inzenjeri naprave glupost (udesi MAX-a), pilot je taj ko ce da ispravlja njihove greske.
Kada mehanicari puste avion po MEL-u, premestajuci pokvaren deo sa jednog na drugi avion (udes THY u Amsterdamu), pilot ce da ispravlja njihove greske.
Kada loadmaster pogresno utovari avion, kursista-pilot treba da prepozna gde je prethodni u lancu pogresio.
Kada push-back vozac pocne da pushira u pogresnom smeru, opet ce kursista da ispravlja i njega.
Kada kontrolor dozvoli sletanje na pistu na kojoj je avion (Florida , Februar 2023), opet je pilot osoba koja je poslednja linija odbrane.
I tako dalje…
Ne placa se ovde znanje, nego odgovornost koje zanimanje nosi.
Pre neki dan je kapetan KLM utovarivao prtljag u BEG. Znate li da na Zapadnoj obali Afrike piloti sami vrse razdvajanje bez kontrole letenja?
Mozemo mi bez mnogih, ali vi bez nas – ne.
Slabi ste mi iz materije za koju kazete da ste je prosli.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs