Srbija i Mađarska regionalni eksperti upotrebe Erbasovog H145M: Prva zajednička vojna vazduhoplovna vežba dve zemlje sa nemačkim helikopterima

14. May 2026

Srpsko RV i PVO izvelo interesantnu vazduhoplovnu aktivnost: Prebaziranje borbenih letelica na Lađevce, prvi put uočen MiG-29UB sa novim kineskim nosačima raketa

13. May 2026

OTKAZANO – Posle nekoliko godina pauze “Otvoreni dani“ na vojnim aerodromima u Batajnici i Lađevcima

12. May 2026

Otkazan nastup srpskog ratnog vazduhoplovstva na aero-mitingu u Španiji

8. May 2026

Rumunija preko SAFE programa nabavlja helikoptere H225M “Caracal“, moguća i licencna proizvodnja

7. May 2026

Prvi kupac brazilskog vojnog transportera na Bliskom istoku: Ujedinjeni Arapski Emirati nabavljaju Embraerov C-390

6. May 2026

[EKSKLUZIVNO] Željko Mitrović pravi novu kompaniju „RoboMotors“ i najavljuje fabriku elektromotora u opštini Lučani: Plan za proizvodnju 40.000 jedinica mesečno, za bespilotne letelice i robotiku

6. May 2026

Predstavljen novi sistem obuke španskih pilota borbenih aviona: Erbas predvodi industrijski tim, turski Hurdžet postaje Saeta II

5. May 2026

Put ka drugoj eskadrili: Mađarskoj isporučena dva dodatna borbena aviona Gripen

5. May 2026

[NAJAVA] U Pančevu otvarena izložba fotografija posvećena Utvi-75 i Španskom građanskom ratu, maketarsko takmičenje na istoj lokaciji 9. maja

30. Apr 2026

Elbit u Rumuniji otvorio novi pogon koji će proizvoditi besposadne letelice: „Watchkeeper X“ će se ipak naći u rumunskoj vojsci

28. Apr 2026

[POSLEDNJA VEST] Srbiji isporučen poslednji od 10 vojnih lakih višenamenskih helikoptera Erbas H145M BK.117D3m

24. Apr 2026

Nove mogućnosti Erbasovog transportnog aviona A400M: Povećanje nosivosti, lansiranje raketa i dronova, protivpožarna borba

22. Apr 2026

Oružane snage Bosne i Hercegovine uskoro dobijaju lake višenamenske helikoptere AW119Kx

17. Apr 2026

Božićno čudo četiri dana nakon Uskrsa: Top Gan 3 zvanično potvrđen

16. Apr 2026

Operacija “Epic Fury“: U Ujedinjenom Kraljevstvu primećen oštećeni američki leteći tanker KC-135R koji je pre 17 godina bio u Srbiji

15. Apr 2026

Rumunija razmatra da odustane od Elbitovih besposadnih letelica „Watchkeeper X“

9. Apr 2026

BIRN: Elbit, Jugoimport i Pink u Šimanovicima prave novu zajedničku fabriku vojnih dronova; Pink Media Grupa: To nije tačno

7. Apr 2026

“La Tribune“: Zbog nespremnosti Francuza da dele tehnologiju, Emirati odustaju od finansiranja razvoja Rafala verzije F5

7. Apr 2026

Od Grdelice do Irana: Eskadrila koja je bombardovala Jugoslaviju izgubila F-15E

6. Apr 2026
[ANALIZA] Dokle se stiglo sa modernizacijom Orla: Da li nastaviti dalje ili preći na novu tehniku?
Modernizovani Orao, sada označen kao NЈ-22М1А / Foto: Dimitrije Ostojić

[ANALIZA] Dokle se stiglo sa modernizacijom Orla: Da li nastaviti dalje ili preći na novu tehniku?

U iščekivanju isporuke višenamenskih borbenih aviona Rafal, koja bi trebala da počne 2028. godine, RV i PVO Vojske Srbije će se i dalje oslanjati na dva tipa borbenih aviona sa kojima raspolaže – višenamenske MiG-ove 29 i jurišnike Orao.

Oba tipa letelica su pri kraju ili gotovo na kraju životnog veka koji je ionako već produžen, ali će određeni broj aviona sasvim sigurno morati da se koristi bar dok se Rafalima ne postigne početna operativna sposobnost.

Dva Orla u letu na promociji nove generacije podoficira Vojske Srbije u Takovu, 25. jul 2025. Može se uočiti da je jedan od njih modernizovani NJ-22M1A / Foto: Ministarstvo odbrane

Dok je kod MiG-ova 29 modernizacija 11 jednoseda na standard SM+ (uz doradu još tri dvoseda na nivo SD) završena pre dve godine, kod Orlova sve to ide mnogo sporije i neizvesnije.

Proces osavremenjavanja jurišnika počeo je pre devet godina, a kako Tango Six saznaje prvi modernizovani avion je tek skoro stigao u operativnu jedinicu.

Da je avion već neko vreme u 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili Tigrovi, moglo se videti na objavljenim fotografijama i video snimcima. Konkretno na bar jednoj fotografiji Ministarstva odbrane, kao i u video prilogu čačanske televizije ТV Galaksija 32 o obeležavanju Dana avijacije na aerodromu „Morava“ Lađevci.

Prvi avion koji je eskadrila dobila je ujedno i prvi primerak dvoseda NJ-22 koji je prvi put kao dorađen poleteo još krajem 2017. godine. Više puta je do sada korišćen na raznim prikazima, vežbama, a povremeno je sletao i na lađevački aerodrom.

Na osnovu spoljašnjeg izgleda letelice moglo bi se zaključiti da je na njemu odrađena samo prva od dve predviđene faze modernizacije.

Do sada se znalo da je u prvoj fazi planirana ugradnja optoelektronskog i napadno-navigacijskog sistema, računara naoružanja i misije, digitalne magistrale podataka i interfejsa ka postojećim i novougrađenim senzorima.

Izgled novog nosa modernizovanog Orla / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Takođe, na postojeći nišanski sistem – odnosno gornji elektrooptički prikazivač (HUD – „Head Up Display“) ugrađen je HLD prikazivač („Head Level Display“) koji pilotu omogućuje da pred sobom vidi sliku sa optoelektronskih uređaja, sa superponiranom nišanskom simbologijom i navigacionim parametrima, bez spuštanja pogleda na druge uređaje.

Osim termovizijske kamere treće generacije, u prvoj fazi se avion oprema i laserskim daljinomerom za precizno utvrđivanje daljine cilja, novim balističkim računarom kao i najsavremenijim inercijalno-navigacionim sistemom, koji trenutno koriste evropski lovci četvrte generacije (u pitanju je francuski SIGMA 95N). Sve navedeno čini da gađanje postojećim naoružanjem (top, nevođene rakete i avio-bombe) biva efikasnije. Ipak, najveća novina su sistemi za upotrebu vođenog naoružanja.

Pošto razvoj projekta nije bio do kraja transparentan, ne možemo sa sigurnošću tvrditi u kojoj fazi se nalazi razvoj novog naoružanja. Za modernizovani Orao bio je predviđen širok spektar novih vazduhoplovnih ubojnih sredstava domaće proizvodnje, ali se čini da ti programi nisu daleko odmakli.

Prilikom raznih vojnih manifestacija, od 2016. do danas mogla su se uočiti tri dvoseda NJ-22M1A. Tri primerka su daleko od broja aviona za koje se može reći da su deo procesa serijske modernizacije koja je najavljena pre 4 godine.

Navešćemo i da je na jednom od prikaza kao i na Partneru 2023. predstavljen i jednosedi avion sa optoelektronikom, ali je u pitanju letelica koja je služila samo kao demonstrator.

Najviše Orlova na raznim prikazima i vežbama viđali smo u periodu od 2017-2022. / Foto: Dimitrije Ostojić

U proteklih nekoliko godina RV i PVO je moglo da računa na ukupno 13 Orlova, od toga šest jednoseda (tri sa motorima koji imaju dodatno sagorevanje) i sedam dvoseda.

Ovi avioni stari su 33-39 godina (u proseku skoro 36 godina) i primetno je da ih je poslednjih godina manje aktivnih u odnosu na, na primer, period od 2017-2022.

Kako je za modernizaciju data prednost dvosedima, i kako njih naravno nema dovoljno za čitavu eskadrilu, na remont su 2019. godine iz muzeja jugoslovenskog vazduhoplovstva poslata još četiri NJ-22 koja su se tamo nalazila 23 godine.

Kako Tango Six saznaje, ove godine je izveden prvi let prvog „muzejskog“ primerka, koji bi nakon probnih i primopredajnih letova, bez modernizacije, trebao da bude isporučen operativnoj eskadrili.

Na kraju se, po ko zna koji put, može debatovati o pitanju svrsishodnosti modernizacije Orla (o čemu je Tango Six prvi put pisao 2016), naročito nakon što je Srbija pre skoro godinu dana potpisala ugovor za nabavku Rafala.

Ovaj francuski višenamenski borbeni avion mogao bi zameniti i MiG-ove 29, i Orlove, ali je pitanje da li je Srbija zadovoljna sa jednom eskadrilom koja ima samo 12 takvih aviona.

Držanje Orlova u naoružanju još izvesno vreme ima smisla samo ako se želi održati i druga eskadrila (ljudstvo, infrastruktura) koja bi u bliskoj budućnosti takođe mogla dobiti novu tehniku.

Epilog ove dileme nazire se u novim planovima koje o kojima je Tango Six ekskluzivno izveštavao prošlog meseca. Moguće je da se najavljene investicije francuskih kompanija u okviru dodatnih ugovora o industrijskoj saradnji odnose i na modernizaciju ili samo produženje životnog veka Orlova.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

А

Па ако се већ зезају нек рестартују производњу.
Кад је бал нек је маскенбал.

Odgovori
Ne

Kakav restart proizvodnje!?
Pa poslednjih 20 i vise godina muci se muka sa „restartom“ proizvodnje nekih potrosnih delova kojih jos tada nije bilo po magacinima ili im je istekao rok dat jos u SFRJ
Kao kada bi rekli ajde da Crvena Zvezda ponovo bude prvak u ligi sampiona u situaciji kad je plasman u istu ogroman uspeh

А

@Nebojša Шала…

Dr

Mozda je brze i bolje da u Pegaza dodaju par sedista?

Du

Delovi koji su pre 40 godina pravljeni na strahovima se danas prave na CNC mašinama. isto važi i za kalupe za livene delove. Te mašine koštaju neke pare, ali su isplative i na seriji od 10-20 letelica. inženjerski planovi postoje. Tehnologija je poznata.
Većina stvari može da se prilagodi. Da se nabave novi motori.
I sve to verovatno bi koštalo mnogo manje od para za koje su uhapšeni ova 2 ministra. MNOGO MANJE.

Jo

Nebojša, ironija Nebojša….

Ve

Srbijabi ukoliko zeli da razvija avio-industriju uz adekvatno ulaganje u tehnologiju i prijeko potrebne kadrove mozda mogla da napravi dobar avion za pocetnu obuku pilota,mali transportni avion koji bi bio savremena verzija An 2 i tip aviona koji bi se koristio kao protiv pozarni i poljoprivredni avion.Sve ostalo je pusta masta i gubljenje vremena i energije.

Kr

Treba pocepati ugovor sa Rafalima i uzeti Ruske Su30 moze i Su35 nama treba vazduhoplovstvo dole naoruzanje i rakete imamo.

Be

Bilo bi razocarajuce da ostanemo samo na jednoj eskadrili borbenih aviona.
Rafali su skupi, jedva smo kupili i ovih 12 komada a trebaju nam i novi skolsko-borbeni avioni.
Ja bih umesto turbopropova kupio nove skolskoborbene avione koji mogu preuzeti ulogu Orla i Super Galeba.
Na primer: T-7, T-50, M-346 ili L-39NG.

Obuka bi se mogla odvijati ovako:

1. Lasta 95
2. T-7
3. Rafale

Odgovori
To

@Beli

Vidi njega sto se setio. A od cega da zive onda ovi sto 9 godina ugradjuju strani meteosenzor u avion stariji od 50 godina. Kako tu da se ugrade, jel mislis na njih, gde ce ti dusa bre

Br

Slazem se.
Obuka moze i ovako:

1.Lasta 95
2.PC-7 MKX
3.Rafale

Mi

Može i ovako
1.Sova
2.Lasta 95
3.TAI Hurjet
4.Rafale
Ovi TAI Hurjet za obuku i da zamjene Orlove na Ladjevcima.

Ma

@ Točak- Zaista genijalno zapažanje, „A od čega da žive ovi….gde će ti duša bre“, Hahahahaha. Nasmejah se toliko da sam i kafu prosuo. ; )

Th

@Miraz

Ajde nek se i desi da nam Turci prodaju (nezavrsen) avion,
ali nema sanse da nam ameri daju svoj motor, pa makar dubili na trepavicama.

Ma

Potrebne su nam bar 2eskadrile da bi zamenili orlove,možda Južnokorejski FA-50,bilo je nedavno reći o njemu tako da bi imali 50+borbenih aviona u skoroj budućnosti !

Š

1. Zlin 242l
2. Utva-95 Lasta
3. Pilatus PC-21
4. Leonardo M-346FA
5. Rafale F4.1

Al

T-50 Golden Eagle! (ili još bolje FA-50, mada to bi Ameri morali da (ne)aminuju…
Za 20 i kusur miliona po letelici…mogli da kupimo 2 eskadrile…! Voleo bih da ih vidim u našem RV-u!

Pe

ili još bolje:
1. Tie fighter,
2.x wing,
3. Darth Vader’s Tie figheter

Mo

Koliko god mi bilo teško da priznam, ali Orlovi su debelo zaslužili penziju i vreme je da se nabave letelice koje će zameniti njih i G-4.

Odgovori
Br

Umesto Orla nabaviti J-10C sa većom količinom bombi..

Odgovori
Ba

ja nisam iz te struke i ne razumem se dovoljno, ali ne mogu da shvatim da propelerci kao super tucano mogu da zamene mlaznjake pa makar i orlove. druga stvar zadržavanje orlova podrazumeva i očuvanje neke jače domaće inžinjerije i znanja. ja bih ulagao u njih, pa makar i bili zastareliji, jer svakako oni u rat neće ići, kao ni supertucani…

Ki

ovi 10 godina unapredjuju old tajmere. Jbg kad sipaju iz supljeg u prazno i uzimaju od Srbije podsticaje. Meni da su dali jedan aviin za 10 godina bi ga barem oblozio kompozitnim materijalima. Daj kupi Srbijo nesto novo da imaju pitomci na cemu da se uce. Mislim da Brazil pravi dobre skolsko borbene avione, a mozda i Kina kad vec ne mozemo od Rusije uzeti yak 130.

ja

Žao mi je ali Orao, G4 i Lastu nema svrhe, da se modernizuje. Po mome bi bilo najbolje, da se uzme Super Tucano za naprednu obuku, a za osnovnu možda čak Pipistrel Virus.

Tako da bi obuka možda išla čak:
1. Virus
2. Super Tucano
3. Rafale

Odgovori
Pi

A onda kade se kupi nova tehnika, sto su kupljeni novi avioni, evo hrvati kupili polovne pa mozemo i mi. Stalno smo nezadovoljni i bolje su tudje odluke.

Odgovori
Mi

Orao modernizovati i prodati u Afriku, G-4 u paketu sa J22, blagi remont i prodaja. MiG zadržati, uz mađarske moći će da lete još 7-8 godina. Obuka, lasta, tucano, fa-50 iki M-346. La, Rafali 1 eskadrila i to je to. Lovu za drugu eskadrilu potpuno investirati u razne dronove, mnogo bolja investicija.

B

Orao sa klizecim bombama KAB-250 dometa 60km, sa 100km dometa je previše napredan za Afriku, malo ko ima PVO srednjeg dometa, to ga čini veoma opasnim za africke prilike. Pa i u našom bliskom okruženju je slično stanje što se tiče PVO sve se svodi na SHORAD sisteme. Samo kažem.

Ž

Miks

Афричке државе већ дуже време купују само нове ваздухоплове.

Не постоје код нас мађарски МиГ-ови који могу да лете још 7-8 година.

Il

Modernizacija Orla treba da se nastavi i u nekoj narednoj fazi treba zameniti i motore makar na nivou istrazivanja. Neka se igraju deca, mozda jednom dodju neka srecnija vremena pa se sa nekom partnerskom zemljom proizvede neki novi Orao. Ako se od Orla potpuno odustane, srecnija vremena za avio industriju nikada nece doci.

Sto se tice druge eskadrile FA50 ili L15 bi bio idealan. Na njemu mogu da nastave da lete piloti koji nisu za Rafale odnsosno za 9g. U miru mogu da se koriste za dezurstva, a u ratu kao podrska za Rafale.

Odgovori
Re

Ratosiljati se starudije i naravno da će se uzeti eskadrila Školsko Borbenih Aviona mnogo naprednijih od Orlova.Treba da se fokusiramo na proizvodnju ubojnih sredstava koja se najviše koriste u ratu,najbolje i najbrže po nekoj Licenci.Ozbiljnije naoružanje kupovati.Kada stignu neke nove mašine brzo će se zaboraviti Orlovi.Najbliži nam je Leonardo nešto iznad Tucana.
1.Lasta
2.Super Tucano
3.Leonardov M-346
4.Rafal
Rafala ako ne još jednu eskadrilu onda bar pojačati ovu jednu za 4-6 aparata kada se sa prvih 12 dostigne puna borbena gotovost.

Pe

Autor teksta je ovlascen od strane Vojske da pravi analize?
Ili to radi po sopstvenom nahođenju?

Odgovori
Mi

Pratim ovaj portal dugo vremena i rekao bih da autor teksta ima apsolutno pravo da uradi ovakvu vrstu analiza. Cak sta vise, po znanju rekao bih da autor teksta ima znanja (iako se nismo slozili oko izgradnje zastitnih kaponera za rusku strategijsku avijaciju) koliko i vecina nas komentatora zajedno.

Mi

Tako je Petre!
Ko jos danas bez ovlascenja pravi politicke, ekonomske ili vojne analize jedne zemlje, i koga uopste interesuju takve teme? To se sme samo na „ovlsascenoj“ televiiiziji, -jel tako! :-)

Th

@Petar

Po sopstvenom nahodjenju.

Di

Tako je! Javnost sme dobiti na uvid i citanje samo analize lica ovlastenih od strane vojske!

Il

Ti izgleda nisi ovlascen za razmisljanje.

sr

Ne treba nikakvo „ovlašćenje“ za izražavanje sopstvenih zaključaka na osnovi javno dostupne informacije.

Da možda ne mislite da li vojska finansira ili naručuje ove analize?

Du

Dobio je muhur na prijavnici kasarne u Pirotu, tako da ne brini!!!

Ma

Odavno je trebao da bude kraj za ove vazduhoplove….
1.slabi motori i veliki potrosaci
2.mala nosivost.
3.mali radijus borbene upotrebe
4.komplikovano odrzavanje
5.ogromno isijavanje preko 7m2
6.ogroman trag u ic spektru
7.komplikovani i nikad reseni gorivni sistem
8.ogroman trap….

Odgovori
Pe

Nešto nisu problemi već dizajnerska rešenja. Trap mu je takav jer je zahtev bio da može da sleće i na travnate piste u slučaju napada nadmoćnog neprijatelja. To što to nikad nije urađeno ne znači da je mana po sebi.

Najskuplji avion je onaj koji ne radi svoj posao, a on ga je ovakav traljav kakav jeste odradio dobro/odlično kad je trebalo. Kad se podvuče crta, od 90ih na ovamo više se isplatio tokom godina realne upotrebe od MIG-21 i MIG-29 zajedno.

B

Orao modernizovan da nosi 2-4 klizece bombe KAB-250 (modifikacija avio bombe FAB-250) je sasvim dobar orao. Još kad bi maksimalni domet dejstva bio od 60-100km to ga čini odličnim orlom.

Odgovori
35

Za taj produženi let fab bombi j potrebna visina a tu Orao postaje prelaka meta

B

Laka meta za šta to je pitanje? Lovački avion 4++ generacije sa dometom naoružanja v-v 60km, Mig29 sa 110km je definitivno opasan, u svakom slučaju Orao ako ima domet 100km sa kliznom bombom, 4++ generacija (da ne spominjem ime ovde jer je zabranjeno izgleda) sa dometom 60 km nije ni izbliza pretnja. Za PVO srednjeg dometa od 100km na primer, Orao sa 100km bombom je isto neuhvatljiv, a ko u ovom regionu ima PVO dugog dometa. Ovde je bilo reči bar pokušaja da se skrene pažnja na to da većina antiradarskih raketa sa avionskih platformi ima daleko veći domet od PVO koji mi na primer trenutno imamo. Ovo pišem zato što se stvara neki prividni osećaj za bezbednost, a u stvari FK3 na primer ne daje ništa u poređenju sa PVO99′ bez sistema dugog dometa, jednostavno je tako može da gasi radare kao i 99′ ili da ih izgubi, znači obezglavljen PVO a da avion koji napada nije ni ušao u zonu dejstva iste… Rafal u Indiji je padao ko pokosen, verovatno iz razloga što je dejstvovao na ciljeve na zemlji sa udaljenosti od 70-80 km. Tako da klizeca bomba dometa 100km ako možemo da je napravimo itekako vredi iako joj preciznost i nije najveća (odstupanje od 20 pa do 50m od planiranog cilja.

Ce

ccccc…uporno, ali uporno se omalovažava bilo šta naše. Samo da budemo robovi tudjeg tržišta i ništa više.
Naravno da treba nastaviti sa modernizacijom svog aviona, naravno da treba experimentisati sa motorima , naravno da treba držati mobilisane inženjere i raditi na svom razvoju.
Ovde se na žalost samo navode želje čestitke u smislu šta bi Perica kupio ….
Ne treba nama riba, daj da napravimo mrežu pa ćemo mi davati drugom ribu…

Odgovori
Th

Nazalost pokazalo se da to ne moze bas tako kako kazete. Eksperimemtisanje sa kakvim motorima? Mi jedva gumu za Orla mozemo da napravimo, i to je komplikovano. Nazalost, ali tako je.

Ne

Thor
Ne mozemo ni gumu.Setite se da je pre 15tak godina bila frka oko guma dok nisu najzad nabavljene mislim od Goodyear-a
Tada je bila ideja da se neki IJ/INJ22 vrati u funkciju ali izmedju ostalog problem je bio i u gumi nosnog tocka koja nije ista kao na J/NJ,a niko nece da pokrece proizvidnju za 2 aviona

Pe

Dakle, može guma ali se ne isplati na malu seriju. Nema neke filozofije. Ali ima rešenja i za to i nađeno je naravno.

DO

Vreme Orla je nepovratno prošlo.
Kao i Super Galeba.
Od samog starta je muku mučio sa prevelikom masom,problem koji nikada nije rešen.
Motori Viper najslabiji u ponudi tada,kada je krenula proizvodnja.
Ulagati u nešto što je prosek 36 godina,je potpuni promašaj.
Pa afričke zemlje kupuju samo novo!!!
Pitati struku,pilote,avio inženjere,koji je tip najpovoljniji po kriterijumu cena-kvalitet.
Videti kako i koliko finansijski to podržati,uz razmenu znanja i transfera tehnologije u našoj zemlji.
Izabrati tip koji menja oba aviona,radi unifikacije i lakšeg održavanja.
Obučiti ljude i sačuvati RV i PVO od propadanja i loših odluka.

Odgovori
А

Нема он велику масу него је завршио са слабим моторима од планираног.

DO

Problem prevelike mase Orla nikada nije do kraja rešen,znaju to u VTI.
Zato su izabrana dva uparena Viper motora umesto jednog,zna se to u RV i PVO veoma dobro.
Zanimljivo oko motora još nešto,Francuzi nisu hteli da nam prodaju svoje agregate,a i bojazni da će jedna komunistička država doći do vrhunske tehnike,kao ni Rusi,jer su smatrali da će Orao biti jeftinija varijanta protiv njihovog SU–25.

Б

Израел ,држава слична нама по људству,има 350 авиона,а ми причамо о 10-20 авиона!?!

Odgovori
Pa

@Boško,
pa gdje ste baš uzeli Izrael kao primjer?
To je država koja ima direktan pristup Bijeloj kući i svim ljudima koji nešto odlučuju u SAD-u. Velike ekonomske, političke i vojne moći mada ih je svega 10 miliona.
Okruženi sa 250 miliona muslimana.Oni su definitivno specifikum s kim se malo koja država može usporediti.

de

Meni i dalje nije jasno gde i kako oni smeste 350 aviona na teritoriji veličine Vojvodine?

А

Израел већ 15 година није сличан нама по људству. Имају 10 милиона становника (7.5 милиона јевреја) а ми једва 6.5 милиона.

Pe

@debeli šef Izrael je vecim delom kamena pustinja, dakle ne kao Sahara.
Kad krenes iz grada Beer Seva, gde pocinje pustinja Negev, pa do Eilata, vozi se 2 h po kamenim predelima.
Tu se ukopane i obezbedjene i kriju avio baze, neke piste se vide i iz autobusa blizu grada Mitzpe Ramon-to su veliki kompleksi, moze i vise da stane.
Do je Vojvodina mekana zemlja, i ravna.

Jo

@Pajo
Nije Izrael uvek imao podršku SAD, posebno ne ovakvu. Razvijali su svoju namensku industriju, u jednom trenutku su i proizvodili avione. Koliko god mogu, oslanjaju se na sopstvene mogućnosti.
Srbija ima susede koji ugrožavaju njen teritorijalni integritet ili ga osporavaju.

Mi

@Debeli šef, slazem se sa komentarom.

Rekao bih 350 vojnih aviona ukljucujuci trnsport, tankere, Recon , EW, i slicne. Dodajmo na to 150 trenaznih efova i manjih, i preko 120 vojnih helikoptera. Preko 500 vojnih aviona plus preko 100 vojnih helikoptera. E onda tek civilni aerodromi i stotine aviona/helikoptera na njima.
Ne mogu to da zamislim nad Vojvodjanskim nebom!
Buka u modi!

om

Izrael ni po čemu nije država slična Srbiji. Izrael je prirodnim resursima mnogo mnogo skromnija država, ali zato tehnološki mnogo razvijenija. Izvukao sam BDP per capita za 2023. godinu i stvari stoje ovako 54: 6,5, dakle Izrael je tu više od osam puta jači po BDP. Čak je i Hrvatska 2,3 puta jača od Srbije. Izrael ima direktan pristup američkim tehnologijama i svestrane pomoći. Srpska namjenska pod direktnim je patronatom jednog čovjeka koji predstavlja državu. Mnoge aktivnosti koje su neisplative pokriva država, samo to ima svoju cijenu i rok trajanja. Sve je to lijepo, tri, četiri eskadrile, modernizacija starudije, pa nek se ljudi uče, ali kako to sve platiti. No dobro sanjati je dozvoljeno. Izrael ima tristo operativnih aviona pa šta je nekoliko eskadrila onda za Srbiju.

Di

Zar nije te stotine izraelskih aviona Iran pre mesec dana unistio svojim nezaustavljivim raketama? Da li Izrael jos uvek postoji?

Mi

@Dionizije
Pa sigurno su napravili stete i po gradovima i po bazama i po rafinerijama. Ima snimaka udarta tona. Ali IDF vojnu stetu sigurno nece reklamirati za mene i tebe. Ne bi ni ja.

Ac

Smisao dosadašnje modernizacije je održavanje ogromnog viška radnika na državnim jaslama i tako razvlačenje projekta dok ne odeš u penziju.Da neko razmišlja realno o borbenoj upotrebljivosti J22, on bi bio davno na otpadu,a novac do sada potrošen na „modernizaciju“ bio bi usmeren na nešto korisnije.
Čak nisu bili u stanju da ugrade KDS na sve avione,o čemu dalje pričati.Istih ima dovoljo na stanju u VZ Orao tako da im to ne može biti izgovor.

Odgovori
Pe

NE POSTOJI apsolutno nikakav višak zaposlenih u sektoru vazduhoplovne industrije, postoji MANJAK. ZATO se i razvlače projekti.

Nekoliko stotina inženjera drže čitavu namensku industriju Srbije a samo je Vazduhoplovnotehnički institut u Žarkovu pred svoj kraj 91 ili 92. imao 1000 inženjera.

NEMA inženjera, zato se razvlači. Pri čemu inženjeri nisu samo u projektovanju, podjednako su značajni i proizvodnja, održavanje itd. O MANJKU obučenih radnika u vazduhoplovstvu da ne pričamo, svi posle obuke i nekog sticaja iskustva odlaze u strane firme zbog većih plata.

Iv

Da Perko upravu si, inzenjera i strucnih ljudi nema ali zato, „izmisljenih“radnih mesta koliko hoces.Da se sve firme koje su pod drzavnom sapom postanu privatne, smanjili bi broj ljudi tri puta a povecali produktivnost isto toliko.Paradoks, u drzavnim firmama visak a u privatnim manjak radne snage…

Pe

@Ivan Uzice
U vazduhoplovnoj industriji prosto fali ljudi i to je to, bez ikakve filozofije ili poređenja sa EPS-om ili bilo čim. Nema ljudi.

Ac

@Perko

Vi očigledno radite u jednoj takvoj ustanovi pa zato tako govorite.Da ste radili u nekoj zapadnoj firmi videli bi šta mali timovi ljudi rade i razvija sisteme kakve Srbija nema ni naznake da će uskoro imati.Kakve veze ima to što je nekad VTI imao 1000 ljudi, to vreme je prošlo i ne može se porediti sa današnjim načinom i sredstvima za rad.Nekada si šablonom pisao tekst na crtežu danas kucaš ,banalan primer ali ipak pokazatelj da danas se neuporedivo brže radi u svim domenima.

Di

>> Nekada si šablonom pisao tekst na crtežu danas kucaš

Danas imas CAD alate sa AI, predocis im artifakte projekata koje smatras relevantnima, konstruises promptove i oni u par iteracija generisu nesto za sta je, u zlatno doba o kojem se ovdje nonstop sa nostalgijom diskutuje, trebalo 1000 inzinjera da crtaju sestarom i lenjirom na papiru :-).

Sr

@Dionizije
Kad god sam koristio AI za neke projekte, zadao mi je više problema nego rešenja. Dobar je da se zaobiđe čukanje nekih generičkih stvari, ali kada treba naći pravo rešenje, mora inženjer to da odradi i uvek će biti tako.

de

Svih tih 1000 inženjera je početkom 90-tih autobusima sa sve porodicama prevoženo u Budimpeštu pa pravo u avione za Kanadu u Bombardijerove fabrike.

dj

Bilo bi sjajno kada bi imali sredstava za :
1 eskadrilu Super Tucano – samo za obuku
1 eskadrili FA-50 koji bi bili za obuku i kao druga eskadrila.
Naravno ako bi J.Koreja želela (dobila dozvolu) da nam proda sobzirom da su ga razvijali sa Amerima i da imaju Američke motore.
I Leonardo je interesantan u koliko ne možemo da kupimo FA-50.
Ako želimo sami da razvijamo nešto novo to bi moralo da bude sa stranim partnerom. Iskreno ne znam nikoga sa zapada ko bi želeo da podeli svoju tehnologiju sa nama.

Odgovori
Me

A čije motore koristi Leonardo?

Ma

Odlična reportaža kao i uvek maestralnog g-dina Bankovića! Teško je biti pametan šta raditi i u kom pravcu ići sa nabavkama tehnike za RV i VPo, jer se ratovanje ubrzano menja poslednjih godina. Ono što je sigurno je da treba izvući resurs iz postojećih Orlova, dok ne dođe njihova dostojna zamena. Argumentacija za i protiv kakve takve modernizacije Orla, se svodi na pitanje, koliko se vremena i sati naleta time dobija i svodi se na kupovinu vremena do dolaska novih aviona za LBA i postizanje njihove početne operativnosti. Orao se odlično pokazao u ratovima 90-tih i pokazao i dokazao da je bio vrlo koristan i upotrebljiv, to bez daljneg. Kao i mnogi ljubitelji vazduhoplovstva sa ovih prostora, navijam za FA 50 Fighting Eagle kao zamenu za Orla.

Odgovori
Ju

orao j22 super galeb g4 i mig 29 po svemu sudeċi ostaju u upotrebi VS odprilike 7-8godina pa možda i celih 10god najmladji i najsvežije remontovani primerci jer ċe prizemljeni aparati biti donori delova a namera je da se izvuče maksimum iz tehnike jer imamo dovoljno i tehničara i pilota i po svoj prilici održe kapaciteti i za drugu školsko borbenu eskadrilu.Po meni ta eskadrila bi trebala imati 4 avio odeljenja po 4 aparata 16 aparata ukupno.Ja se nadam mlaznih a idealno bi bilo kineske proizvodnje i nadzvučne brzine Vreme ċe pokazati šta nabavljamo

Odgovori
Go

Samo dronove praviti na hiljade komada, to je budućnost ratovanja, osvojiti tehnologiju uz pomoć Rusa i Kineza i napraviti stelt dron, lak za upravljanje, nemora da si pilot samo kratka obuka i napred džaba nam avioni, skupa je obuka i školovanje pilota!!!

Odgovori
Г

Давно сам то говорио и и даље тврдим да са Л15 можемо да решимо две муве једним ударцем.
Дакле узети 6 Л15А за обуку уместо Г4.
И 12 Л15Б уместо Орлова. Они носе ЛС6 које су еквивалент нашем пројекту планирајуће ФАБ250. Са Кинезима би сигурно могли да одрадимо интеграцију истих. Друго, могу секундарно да се користе и као ловци. СД 10 (извозна варијанта ПЛ12) има отприлике исти домет као и Мица. Можда ми купимо Мицу НГ, али тренутно је тако.
И немој неко да се прави паметан па каже како са Кинеза на Француза јер се у коментарима предлаже и Јужна Кореја која такође нема никакве везе са Рафалима.

Odgovori
Th

L15B ne postoji u serijjskoj proizvodnji, sto bi se reklo tek je prototip. Ne zna se ni da lo ce se praviti.

Г

Ако је 2017. полетео први прототип зар стварно мислиш да до сад Кинези нису били у стању да га заврше?
О правом броју произведених знају само они.
A ако се добро сећам чак га је и врховник једном приликом помињао. Значи да нам је био нуђен у некој комбинацији.

Mi

Grga,
Nije problem sto bi se islo sa Kineza na Francuza, nego sto bi bilo daleko ekonomicnije i prakticnije da ta dva aviona mogu da koriste isto naoruzanje i sisteme za ofanzivno i defanzivno dejstvovanje. Zato ako kupujete J-20 ili J-10 kupujete L-15, a ako kupujete Su-30/35 uzimate Yak-130 a ne nesto trece cak i ako je malo bolje samo za sebe. Zato nam kao zamenu za Orla i kao trenazni mlazni avion treba nesto kompatibilno sa Rafalom.

Thor,
Mozda ne postoji, ali ne vidim problem. Nije ni F-16Block 70 bio u serijskoj proizvodnji pre nego sto su pale narudzbine prvo u obliku modernizacije Blok-50, pa tek onda nedavno novoproizvedeni prvi komad. Tako to ide. MiG-35 je Ruski primer opcije nadogradnje MiG-29M/M2 samo sto nema kupaca pa zato nije u serijskoj proizvodnji.

L-15B jos uvek moze da „eksplodira“ kao Rafal zadnjih godina, kako se kineski avioni sve vise plasiraju kao ozbiljan proizvod za eksport.

Г

@Милош77
Прво бих хтео да нагласим да сам ја био и бићу категорички против куповине Рафала. Али сад је то нажалост већ свршено стање те с тим вези џабе трошити енергију на то.
Него дај да видимо шта ћемо са овим осталим.
Како су то питање решиле земље које поседују Рафале или ће их ускоро поседовати?
Француска
До скоро су имали Алфа Џетове које су повукли и раде на његовој замени. У међувремену од млазњака имају само 7 Миража у тренинг варијанти.
Египат
Л59 Супер Албатросе, такође Алфа Џетове и кинеске К8.
Грчка
Хрватска
Нема тренажно борбену млазну компоненту.
М346.
Индија
БАЕ Хоук и њихов Киран.
Катар
БАЕ Хоук и М346.
УАЕ
МБ339, БАЕ Хоук и пази сад 48 наручених Л15.
Може се стећи утисак да би М346 био добра опција али он управо не испуњава твој захтев да је палета оружја компатибилна са Рафалом. До сад су све што су рекламирали за њега су била америчка УБС.
Зато је мој предлог Л15 јер би могли да инсталирамо наша УБС која су планирана за Орао 2.0 (од којег очигледно нема ништа).

Ne

Preseci i preci na novo. Od babe nema devojke. A i vreme je za tehnoloski skok i za remontne zavode i odrzavanje. Kako signaliziraju sa vrha (a pise i T6), sada postoje sredstva za nabavku bar u broju koji vec postoji u Orlovima i Galebovima.

Odgovori
Jo

Ključno pitanje je koliki životni vek može da se izvuče iz orlova, uz sve modernizacije. Ukoliko je cilj da se sačuva druga borbena eskadrila, onda ima smisla zadržati ove avione dok ne stigne zamena.

Modernizacija je išla jako sporo i nemamo dovoljno informacija da li se radilo o nedostatku para, nedostaku sposobnosti – ili kombinaciji. U svakom slučaju, ovakve projekte treba podržavati radi održavanja i razvoja sposobnosti domaće industrije. Najveći broj ljudi ne shvata koliko je to značajno, u strateškom smislu.

Posebne avione za blisku podršku više niko u svetu ne proizvodi. Zamenili su ih nadzvučni borbeni avioni, helikopteri, dronovi i školsko-borbeni avioni. Pošto Srbiji predstoji i zamena školsko-borbenih aviona, moguće je da će se tražiti neko rešenje koje će zadovoljiti obe potrebe. Avioni kao što su M-346FA i FA-50 mogu u potpunosti da zamene i G4 i Orao.

Odgovori
Se

Bravo. Ključan je vek upotrebe. Naravno ne vremenski (o kojem svi po automatizmu pišu). Iole upućeniji bi trebalo da poznaju barem osnove….odnosno da znaju da je Radni resurs presudan za analize…Časovni vek upotrebe Orlova je u proseku manji od 1/3. Imajući u vidu: VTI raspolaže sa dokumentacijom; VZ Moma, vrši remont; za većinu ključnih agregata takodje je obezbedjen remont.
Pa zašto onda pobogu da se ti avioni tokom 2016-2020 odbace zbog isteka vremenskog (kalendarskog) VU. Jesmo mi toliko bogati?
Ovde je godinama unazad bilo raznih neverovatnih komentara sa sarkazmom, a posebno za remontovanje aviona iz muzeja. Do te mere da je čitalac trebao zaključiti da u vojsci rade „mentoli“ a da ovde komentarišu vrsni poznavaoci (čast izuzecima).
Šta je sad….šta će da napišu sad kada vide koliko je Orlova remontovano i na koliko ih je produžen VU.
Ono što je najbitnije je da ti avioni lete. Svim planiranim je uradjen remont i produžen je VU. To je najbitnije. Nisu bačeni, nisu ostavljeni da trunu i to za mnogo manje novca u odnosu da se tada kupio novi.
Modernizacija je trebala da obezbedi da se prvenstveno za dvosede nakon PRODUŽENJA RESURSA dobije tehnološki nešto savremeniji avion u razdoblju do nabavke novih.
Uradjeno je najbolje što se moglo sa malo novca i treba čestitati donosiocima odluka, svim inžinjerima i tehničarima koji su tome doprineli.
Posebno treba čestitati VTI, VZ Moma, VZ Orao, Petoletki, Teleoptiku itd….
Svaka čast.

No

Trose je vremena i novca .Nama treba L15,J10c i na zalost rafal

Odgovori

Коју ће нам патку авиони, свеједно ни једног потенцијалног непријатеља (јединог, НАТО, кхм, кхм) не можемо надјачати, боље све то ратосиљати и уложити цео новац у ПВО.

Odgovori

Druze, nije poenta nadjacavanje vec odvracajuci faktor koji ti upravo otvara mogucnost upotrebe vojske u nekom potencijalnom regionalnom sukobu – operaciji niskog intenziteta u buducnosti…Koju je to moderniju drzavu odnisno vojsku napao NATO pakt? Dakle napadaju iskljucivo tehnoloski inferiorne jer im je tolerancija na gubitke svega 5%…Tu je nasa sansa i treba dostici taj nivo razvoja…

Pe

@Georgije
I onda prodjes kao Iran. PVO je zaokruzeni sistem ciji je integralni i vrlo vazan deo i avijacija. Samo PVO sredstva znaci da samo primas udarce dok te ne razbucaju…

Odgovori
NI

Ja bih to sve proradio u mlazne bespilotne
projektila pune eksploziva dometa do 1000 km.
Imaju senzore, mogu nisko da lete nose do tri tone ako stignu do cilja mogu uništiti strateški stacionarni cilj,
Tako i G4 može do dve tone.

Odgovori
Iv

Može li analiza koliko od aktivnosti Orla, mogu preuzeti BL? Šta mogu, a šta ne?
Umjesto novog Orla, trebalo bi konstruirati mlazne BL s pogonskom grupom koju ima, razvija EDePro.
Postepeno razvijati jače motore. Bez dobrog motora nema dobrog: aviona, helikoptera, broda, tenka, kamiona, …
To je što se ima i poći od toga.
Skinuti s budžeta NVO i ostale, pa će biti novca za inženjere.

Odgovori
Mi

Ima smisla samo radi odrzavanja eskadrile, koja u buducnosti moze se opremi dodatnim rafalima ili jos bolje nekim ‘stelt’ kinezom.

Odgovori
Bu

Po ceni tri Rafala R4 ,Moguće je rešiti kompletnu školsko- borbenu i jurišnu konponentu u vrlo visokom nivou kvaliteta i svrhe ,koji bi značajno osnažili sveukupnu sliku R.V.Srbije.Državni i vojni vrh zemlje znaće da ovu možda najvažniju komponentu, naoružaju u velikoj meri domaćim naoružanjem i projektilima . Za oko 1-1,5 milijardi $ ,Srbija će rešiti kompletno svoje RV.

Odgovori
Zo

Sve je potpuno identicno od 2013. godine. Obecava se, prave se bajke na televiziji i na kraju… NULA. Nigde mi ne idemo vec 80 godina, od kako su crveni zacarili.

Odgovori
Jo

Slažem se sa svim predlozima samo za obuku kupiti bilo šta samo ne propeleraše…

Odgovori
35

Nostalgija me vuče ka Orlu medjutim ipak je to platforma zastarela i 86′ smo imali gomilu problema.Pokazao se odlično u Bosni i završavao dosta posla.Pitanje je šta mi to imamo da stavimo od naoružanja na njega a da nije kratkog dometa.Visokokrilac problematičan na bočne vetrove i na samoj stajanci.Ipak dva motora odlična upravljivost i otpornost čak i na ozbiljne pogotke.Imali smo sletanja bez hidraulke potpuno ali nažalost i rušenje pri sletanju zbog bočnog Mislim da treba uraditi dvosede poslužiće za obuku bar na kratko.Iskustva ne mogu stati u komentar ima ih previše i dobrih i loših.Pozdrav

Odgovori
Sr

@353(Mostar)
30 godina je prošlo. 30 godina rada, habanja, 30 godina bez firmi koje su bile ključne za njegovu proizvodnju, sa motorima koji su i pre 30 godina bili više decenija zastareli.

Dobra je to platforma za rad, razvoj naoružanja i održavanja eskadrile, ali za neku realnu upotrebnu vrednost(borbenu) ne vredi, mora se kupiti novo.

Mi

Rusi ne mogu da sklope SU-57, Ka-52, padaju im civilni avioni jer nemaju domaću industriju koja može sve to da razvija, a mi se pitamo ovde zašto je samo tri Orla modernizovano?!
Za sve to, drugovi moji, treba imati ljude, mašine, fabrike koje konstantno rade i proizvode, a ne adhoc rešenja.
I za najobičnije delove treba fabrika, sve to mora konstatno da se radi.
U Srbiji danas jedva možete da nađete keramičara, vodoinstalatera, automehaničara, a imamo kao pleve inženjere i aviomehaničare?!
Drugovi, nemamo ni svoj pasulj više, a kamoli gume za avione!
I još jedno, neko je ovde pitao kako Izrael ima, a Srbija ne?
Gospodo draga, ceo Izrael je vojna baza SAD-a, i stoga dobija sve što im treba.

Odgovori
Ac

@Milane

Rusija je primer anarhije i korupcije zato im tako i ide.Verujte, sve može da se uradi samo treba love,vizije,liderstva i dobar tim će se naći.Srbija može da razvije raketu za let u svemir ako hoćete, nikakav problem.Danas možete naći stručnjake iz celog sveta koji će doći ako ponudite dobre uslove.Ljudi u Srbiji nemaju predstavu kako efikasno može da se radi mnogo toga ako okupite prave ljude.
Što se tiče Izraela to je zemlja sa najavećim procentom ulaganja R&D u svetu,iz njih slede J. Koreja,SAD,Japan… ,I na kraju se neko čudi zašto oni imaju veće prinose u pustinji nego ti u Vojvodini.

Yr

Rusija proizvodi više artiljerijske municije nego kompletan NATO i to duplo, 600 modernih tenkova godišnje i preko 50 borbenih aviona godišnje stotine najnaprednijih raketa, hiljade dronova. O čemu Vi pričate? U odnosu na veličinu ekonomije oni su ravni čudu kada je namenska industrija u pitanju.

Di

Da, da, ‘iljade tenkova aviona, kamiona za 3 godine okupirashe 20-30 km zivica & oranica…

Ne

Milane

If there is a will, there is a way. Prosto ko taj pasulj koji nemamo.

Vl

@Yrraf

Rusi onda uzimaju municiju iz Severne Koreje iz hira. Razbucali bi Nato samo da u osvit 42-og meseca trodnevne svo konacno osvoje dace Pokrovska.

Yr

Čini mi se da i autor i komentatori maše poentu. Meni se čini da modernizacija Orla nikada nije ni planirana kao serijska. Očigledno je ideja da se održi kondicija i sačuvaju koliko toliko kapaciteti za modernizaciju, razvoj i održavanje vazduhoplova a da se ta šalica modernizovanih letilica koristi u suštini samo za prelaznu obuku i razvoj vođenih ubojnih sredstava dok se ne pređe na nove strane platforme. I kada tako sagledaš ceo proces, onda ima smisla. U svakom drugom scenariju modernizacija Orla je čist promašaj.

Odgovori
Ž

Yrraf

Ми смо само преносили да је серијска модернизација најављивана.

Не знам какве капацитете за модернизацију наводите, шта би ми то модернизовали у будућности па је потребно да се нешто одржи? Шта би ми то развили и одржавали?

Ваљда је сасвим нормално да постоји одржавање које је код Орла такође проблематично. А модернизација је то само погоршала.

Наводите да се то мало авиона користи за прелазну обуку. Па управо је постојао проблем јер су јединици одузели два НЈ-22 и користили их дуго у програму модернизације. Касније су узели и трећи двосед.

Развој домаћих вођених убојних средстава? Имате ли сазнања да се у томе значајно напредовало?

А нови авиони треба да стигну за три године….

Dr

Podržavam modernizaciju i remonte Orlova i modernizovao bi i nekoliko (4-6) Galebova G4 a evo mog skromnog mišljenja zašto.

Ako avioni budu u resursima još 10-15 godina (a što je najverovatnije) imaćemo platforme koje mogu dejstvovati (precizno) na 40..70..100 km GPS navodjenim UBS a možda i 200 i više km nekom krstarećom raketom,što bi opravdalo ulaganja koja mislim da nisu prevelika.

Nije ni malo isto da li neka država ima 10..20..ili 30 aviona koji mogu precizno dejstvovati na velikim ili pak malim udaljenostima sa termovizijom i preciznom navigacijom, zašto bi to bilo samo 12 novih Rafala..kvantitet je kvalitet sam po sebi, što vidimo i sad na ratištima…samo malo morate pogledati..ko ima više dronova svih vrsta..više artiljerije..više preciznih krstarećih i balističkih raketa..više ometača raketa..više dobrih PVO sistema i raketa za njih…taj dobija..

Svaka letelica koja ide oko 1000 km/h i nosi samo oko 1000 kg ubojnih sredstava (4x bl 755, 4x fab 250, 10x fab 100 itd) ne bi olako shvatio to,uz radarsko ometanje,korišćenje meteo uslova i konfiguracije terena gde udari …to su veliki udarci,za strahopoštovanje.

I na kraju, znanje stečeno se treba iskoristiti za integraciju UBS naše proizvodnje na nove avione i posle Rafala koji će doći, jer kupovinom samo aviona možeš da letiš..a ako imaš ubojna sredstva na njemu onda si čak i opasan za nekog…a ako ih sve kupujemo ??? izaći će na kraju kao više eskadrila novih aviona..a ne samo jedna.

Odgovori
Ne

Krvavo, vadili avione iz muzeja da kompletiraju eskadrilu.
Grunf pozdravlja.

Odgovori
Pe

Zamisli, to radili i Ameri. Vraćali u život prepotopske B-52 2008. i to primerke proizvedene početkom 60ih (neke primerke bukvalno lete unuci prvih pilota), isto tako F-117 koji su povučeni zvanično 2008. sad ponovo lete….

Di

F-117 leti sve vreme, 10-15 primeraka koriste se trening i tako ce ostati.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor