Slovenija planira da nabavi francuske sisteme PVO Mistral

16. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

12. jul 2024

Mađarska sertifikovala transportni avion KC-390, njihova vojna flota Erbasovih helikoptera naletela 15 hiljada sati

10. jul 2024

[NAJAVA] Aeromiting CIAV 2024: Još jedna prilika da se vidi hrvatski Rafal, ali i privatni Galeb G-2, MiG-15, B-25 „Mitchell“

9. jul 2024

[RAT U UKRAJINI] Rusi otvaraju novi front, pojačavaju udare po ukrajinskim vazduhoplovnim bazama, Ukrajinci dobijaju prve F-16 ovog meseca

6. jul 2024

Slovenija nabavlja nove osmatračke radare za sisteme PVO, u Crnoj Gori izvršena primopredaja slovenačkih besposadnih letelica

5. jul 2024

[REPORTAŽA] „Vatreni udar 2024“: Premijera SM kamikaza dronova i novog izraelskog 4D radara

5. jul 2024

Kako je ofarban Orao 001 u Muzeju vazduhoplovstva

4. jul 2024

Nove fotografije i detalji o dronu-kamikazi SM2 kompanije Edž: Srbija i Maroko među prvim mušterijama

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] RV i PVO Vojske Srbije sada raspolaže i sa mobilnom verzijom Talesovog osmatračkog radara GM400 Alfa

3. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Ministarstvo odbrane Srbije danas predstavilo do sada nepoznat bespilotni vazduhoplovni sistem

2. jul 2024

[FOTO-REPORTAŽA] Memorijalna izložba “Vojni objektiv Nela Mirkovića“

2. jul 2024

[POSLEDNJA VEST] Poleteo prvi bivši kiparski Mi-35P namenjen RV i PVO Vojske Srbije

1. jul 2024

Erbasova taktička borbena bespilotna letelica SIRTAP dostigla CDR fazu projekta

1. jul 2024

[ANALIZA] Novi detalji o sposobnostima kineskog raketnog PVO sistema kratkog dometa HQ-17A(E)

28. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Na Krimu pogođen ruski komunikacioni centar, Rusi tvrde da je iznad Crnog mora posada MiG-a 31 “oterala“ američku besposadnu letelicu RQ-4 Global Hawk

28. jun 2024

[EKSKLUZIVNO] Prva fotografija kineskog PVO sistema HQ-17AE Vojske Srbije

27. jun 2024

[ANALIZA] Sve o grčkim Miražima koji bi mogli da budu prethodnica Rafalima u RV i PVO Vojske Srbije

26. jun 2024

Vučić pričao sa F-22 pilotom, zatim se telefonom čuo sa Makronom

21. jun 2024

[RAT U UKRAJINI] Poteškoće u obuci ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16

21. jun 2024
[PARTNER 2023] Miloradović za Tango Six o trenutnom statusu projekta Orao 2.0: „Modernizovani Orao je u serijskoj proizvodnji, određen broj aviona već je u upotrebi“
Prikazani jednosedi Orao je na Partneru 2023 bio samo demonstrator modernizacije jednoseda. To je isti primerak koji je bio izložen i na prikazu ''Granit 2023'', a prethodno se u Školskom centru RV i PVO koristio kao učilo / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[PARTNER 2023] Miloradović za Tango Six o trenutnom statusu projekta Orao 2.0: „Modernizovani Orao je u serijskoj proizvodnji, određen broj aviona već je u upotrebi“

Prilikom eksluzivnog intervjua kojeg je na ovogodišnjem sajmu naoružanja Partner za Tango Six dao pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, jedna od glavnih tema bila je modernizacija jurišnih aviona Orao RV i PVO Vojske Srbije. Ili, kako je Tango Six nazvao ovaj projekat, Orao 2.0.

Tango Six je bio prvi medij koji je doneo detalje ovog projekta dan nakon njegovog predstavljanja široj javnosti pre sedam godina.

Miloradović je na Partneru 2023 za naš portal govorio o tome u kojoj se trenutnoj fazi nalazi proces razvoja modernizacije, uz napomenu da se proširuje spektar naoružanja.

– Modernizovani Orao je u serijskoj proizvodnji, određen broj aviona je već u upotrebi, a domaća industrija za Orla razvija veći broj vođenog naoružanja. Zaključeno je da se taj dijapazon proširi novom vrstom ubojnih sredstava, pre svega su u pitanju GPS vođene planirajuće bombe kojima je povećan domet i koje je relativno jednostavno integrisati u napadno-navigacijski sistem aviona. Na sajmu ste mogli da videti više takvih prototipova i funkcionalnih modela. To je nešto što se planira da bude dodato u planirano opremanje modernizovanog aviona Orao – izjavio je Miloradović za Tango Six.

VRVZ-200 je do sada jedina nova domaća raketa vazduh-zemlja za koju znamo da je lansirana u toku ispitivanja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Na Partneru 2023, ali i na prethodnom sajmu 2021. godine, kao i na nekoliko prikaza koji su od 2016. godine organizovani pretežno na batajničkom aerodromu, videli smo čitavu gamu vođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava (vUBS) kojima bi mogao biti naoružan modernizovani Orao.

Najveći broj vUBS predstavljaju rakete vazduh-zemlja. Najpoznatija među njima je VRVZ-200 za koju znamo da je već ispitivana, tu su potom VRVZ-240, zatim E-24 , Košava 3 i M-16D, laserski vođena bomba LVB-250, a pored Orla je prikazivan i davno započet, ali nikada nedovršen projekat rakete Grom-B.

Kao što je Tango Six već preneo, na ovogodišnjem Partneru su prikazani i projekti planirajućih vođenih bombi koje razvijaju domaće državne i privatne kompanije. Da podsetimo, u pitanju je sistem vWAGK koga razvija Institut za istraživanje i razvoj VLATACOM, kao i avio-bomba FAB-250 PGB koju je izložio Vojnotehnički institut. Miloradović je upravo i spomenuo ova ubojna sredstva koje se planiraju za naoružavanje Orla 2.0.

Jedan od do sada smo dva primećena modernizovana Orla / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Do sada su, što se tiče broja modernizovanih aviona, na dostupnim javno objavljenim foto i video snimcima ipak primećena samo dva dvoseda NJ-22 koji se već nekoliko godina koriste u programu razvoja i stacionirani su na batajničkom aerodromu. Par puta su korišćeni i na prikazima sposobnosti vojske koja su organizovana pre svega na poligonu Pešter.

Osim toga, bar jednom, najavljeni modernizovani Orlovi nisu zaista leteli, već se radilo o običnim varijantama koje su već u naoružanju. Akcenat modernizacije je na dvosedima, a zvanično komunicirani planovi govore da bi trebalo da se modernizuje eskadrila Orlova, odnosno primerci koji imaju motore sa dodatnim sagorevanjem. Ovakve motore imaju svi dvosedi, ali samo deo jednoseda, zbog čega se sasvim sigurno radi i na remontu dodatnih dvoseda koji su preuzeti iz Muzeja vazduhoplovstva Beograd.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Nešto mora da se radi….
I kondicira .
Sva sredsva koja se dovedu do nivoa operativnosti mogu da se koriste sa bilo kod nosača tj.aviona
Omo što svi znamo da će vrlo brzo orlovi otići u prošlost a vazduhoplovstvu ostaje stečena pamet proizvedena u srbiji.
To tako i treba da bude

Odgovori
ev

и ја то мислим, ово је платформа која то може све да испита, у свим војскама кој имају и развој се чак и нове турбине, и радаре итд. испитују на старим платформама пре интеграције на нове, то важи за све подсистеме, ништа друго се не ради овде.Није за очекивати да ће орао 2.0 да се произведе у 100 комада, није ни намера, али јесте да ће подсистеми који се докажу да иду у неку серију.

Re

Sve je to lepo ali presporo.Nema odavno nekih izveštaja sa poligona o isputivanju ovih ubojnih sredstava.Nas očigledno muči nišanski kontejner,data link,napadno navigacijski sistem,kako to sve uvezati da radi u svim meteo uslovima danju i noću da bude otporno na ometanje.Kad to sve uradimo samo nebo je granica.Sve to isto na BPL,još bolje uvezati Orla sa BPL u našoj varijanti kao Rusi SU57 i Ohotnik.Za ovakve stvari kao i za PVO dati pare da nežalimo,a ne za nove Rafale.Ili ćemo nešto da napravimo kako treba il nas jednostavno neće biti.

Odgovori
Ne

Evo koliko pratim TS ,vaša priča u vezi Orla traje godine i godine.
Stoga se kao neutralni promatrač pitam : ima li smisla forsati projekt
Orao 2.0 ?

Spomenuo si pesposadne letjelice npr.
Osim toga ,na tržištu postoji cijela lepeza lakih borbeno -trenažnih aviona pa sigurno tu možete odabrati.
Spominju se korišteni ciparski
Mi-35 za vaše RV.

Čemu muka sa Orao 2.0 ?

Pr

Sadašnja praksa je pokazala da stariji modeli aviona mogu da se opreme modernijim ubojnim sredstvima i da postanu znatno ozbiljniji: Su-24 kao nosač krstarećih raketa „Storm Shadow/SCALP“ I MiG-29 kao nosač HARM i JDAM-ER su već pokazali taj princip na ratištu. Tako i Orao, pa čak i Galeb G-4, može da postane mnogo ubojitiji i da sebi drastično poveća šanse za preživljavanje sa ovim jeftinim krilatim bombama, pre svega, kao i ovim drugim raketama vazduh-zemlja. A svejedno je da li će krilatu bombu da baci stari, jeftini avion domaće proizvodnje ili preskupi Rafal, čija nabavka bi ozbiljno ojadila budžet, ako je ostalo da 12 aviona košta 3 MILIJARDE evra…

ev

треба имати на уму да је интеграција свих нових подсистема и наоружања изузетно компликовано, као и да је испитивање изузетно захтевно, скупо и дуготрајно, тако да ме не чуди то трајање, орао 2.0 је велики залогај. А да је тако се види и по интеграцији домаћег наоружања на ербасове хеликоптере, о којем ја дуже говорио милорадовић.Чему онда та вежба, очигледно има ту шта да се пунуди у смислу средстава, па је зато толико улагање. Орао 2.0 је фактички платформа на којој се све то интегрише и на тај начин уводи. Мислим да је Орао постао борбена платформа, и то мења оно за шта је служио до сада у великој мери. То је тренд, авиони постају борбене платформе, класичан бој авион против авиона , то је управо пример Орла 2.0.

ev

тако је, има ту много техничких проблема, који се решавају, Мислим да је то убедљиво најсофистициранији подухват Војске, зато и траје и кошта, То се решава, и остаће одгромно искуство а и производ на крају, да није тако мислим да би прешли на нешто друго.Сада узмите ово што сте написали, 3 Мрд оду на дуг у француску. Знате ли шта све са тим износом може домаћег да се уради ? Енорман напредак у сваком случају је могућ већ у самом технолошком трансферу , па и у готовим производима.

Sh

@ProfaFini: Profesore, Su-24 je i sada, nemodernizovan, svetlosnim godinama ispred Orla u bilo kojoj iteraciji!

С

Браво

Ni

Posle 7 godina dva modernizovana. Tim tempom će za ekadrilu trebati 40 godina. Da nije žalosno bilo bi smešno. Ovaj Miloradović istu priču priča godinama, zamajavanje javnosti i prodaja magle…

Il

Nije valjda da ce kupovati mercedese(rafale) da bi išli u obližnju samo posluju po pivo.Neprihvatljivo

Tr

Daj bre saljite ove krseve u penziju dok se ne desi neka nesreca. Nisu valjali ni novi kad su bili…

Odgovori
PS

Kakav je da je, kad je trebalo bio je tegleći konj avijacije i isplatio je svaki dolar uložen u razvoj. Bliži mu se penzija, to da. Da nije ovog rata u Ukrajini sad bi tu veselo letuckao L15…

Da

PSA; meni je tragično da su sve republike bivše države financirale razvoj i proizvodnju tog aviona a samo jedna je koristila taj avion protiv ostalih! Ne slažem se da vrijedi svaki uloženi dolar.

Od

Neko ce mozda u penziju a neko na ukrajinsko ratiste sa sve rafalima, pilotima i tehnicarima mada realno ne bi im bio prvi put. Ionako tamo uglavnom ide polovna tehnika. Ako jedna CG izdvaja iz budzeta 14% za pomoc Ukrajini koliko li izdvaja Hr?

De

@Davor
NIko bivše republike SFRJ nije terao iz iste, same su odlučile da istu napuste bez obzira na posledice.

Mi

Ako bi mi u nekom scenariju isli na ukrajinsko ratiste u istom scenariju isli bi i vi ili vas u orotivnom vise nebi bilo

Fe

@Trundle

Odličan je kao platforma za razvoj novih oreciznih oružja vazduh-zemlja.

Sr

@PSA
Bez obzira na Ukrajinu L15 ne bi leteo ovde sigurno. Što se tiče Orla nikad nije urađena ili barem objavljena analiza učinka tokom tih ratova mislim da je i nemoguće jer mentalitet ne dozvoljava. Čim se bilo kakva kritika iskaže odmah si „neprijatelj i zapadni plaćenik“, a prelako se potegne i za „izdajnik“.

Najupitnije je novac, da su za taj novac kupljeni strani avioni, kolika bi bila njihova učinkovitost u odnosu onu postignutu Orlovima i da li je uopšte tako nešto bilo moguće?

Sve su to pretpostavke. Znamo u praksi da je Orao još tada imao mali dolet, jako zastarelu avioniku, nikakve dodatne podsisteme koji povećavaju učinkovitost, ali je služio da se ovlada znanjima, to ima neku vrednost.

Za kraj jednosed na slici nema UHF antetu iznad kokpita, to je verovatno samo demonstrator nije zapravo modernizovan avion.

Nj

@Odobasic
Da li mozete da nam pokazete link gdje ste procitali da Crna Gora izdvaja 14% budzeta za pomoc Ukrajini?

Mi

Šta nisu valjali?
Nama u Republici Srpskoj su se pokazali više neko dobro…
A vjerujem i 99 da su se pokazali bolje od Migova 21, 29.

PS

@Srbofil
Bi L15 leteo ovde i to vrlo verovatno. Jeftin je a kupile su ga i „bratske a daleke“ UAE koje su ga i preporučile (valjda su ga temeljno istestirali pre kupovine, pa ga naručile i još neke ozbiljnije države koje imaju novca) a imaju i francuske avione (što će reći da smatraju kako nema problema sa integracijom u sistem koji nama odgovara, tj sa budućim Rafalom, koje su i UAE naručile) pa bi tu bilo još kojih dilova ali nebitno.

Orao je dovoljno iskritikovan i njegove mane su poznate (bilo ih je ihahahj) i nisu ni skrivane od kako je napravljen. Zato ih uzimam kao opšta mesta i nemam nameru da pokrećem jednu istu raspravu iznova. Takav kakav je, teret koji je preuzeo junački je podneo i to je to. Nije izneverio. Bio je konstantno raspoloživ u najgorim mogućim trenucima, dok su stotine drugih aviona služile malo čemu. To je sve.

I da ovaj jednosed je za izložbu.

Sr

@PSA
Nisu postojali nikakvi planovi za nabavku takvog tipa aviona, niti postoje sada.

Br

Koliko je skoro sve ostalo sto se pocelo proizvoditi ili je jos u razvoju dobro i na kraju cenovno povoljno za vojsku, toliko je i ovo lose… Da se razvija samo 7 godina… Razvija se vise od 10 godina i sada je pitanje samo da li je za sada na ovom projektu potrosena jedna eskadrila FTC2000G ili L15B, a ako nekada i bude zavrsen verovatno ce kostati vise nego JF-17/3. Skuplji nego sve potencijalne zamene.
Jeste da ima smisla razvijati nasa vodjena v-z oruzja, ali ne po ovoj ceni, to se moglo raditi i na jednom Galebu, koji uz to ima mesta i za radar i znacajno su mladji, lakse se odrzavaju i imamo ih vise, plus su svi isti model. To sto je sporiji od Orla je nebitno, ovo oruzje se ionako razvija za neke druge avione, dovoljno je dobar da sluzi kao demonstrator.

Odgovori
Li

Lakirovka za naivne. Predizborna.
Milion projekata a ni jedan posteno nije zaziveo.
Modernizovati J22 „Orao“ u 21. veku je prelevanje iz supljeg u prazno i trosenje i ono malo para sta mozemo da izdvojimo.
Pametnije bi bilo da se mesto toga koncentrisu na dronove i njihov razvoj, licencu od Kinza ili sl.

Odgovori
Ma

@ Lingli slažem se donekle sa vašom konstatacijom da treba ulagati u razvoj dronova. Mada ruku na srcu ulaže se u tom smeru i to dosta, ali prolbem sa dronovima je što ne mogu da nose FAB 250 i neke teže bombe, koje sada dobijaju sposbnost da se lansiraju i prelete čak do 80km. Iskreno malo sam skeptičan sa deklaracijom tog dometa, ali da ima pola od tog dometa, tj oko 40 km, to od Orla čini mnogoo ubojitije oružje. Dakle ne bi Orao ni ušao u zonu Pvo protivnika i bezbedno bi ispustio bombe, dok dronovi ipak moraju da priđu na manju razdaljinu, naravno zavisno do vrste samog drona. Tako da ima sve svoje zašto i kako. ORao jeste star i od početka je imao mane, ali je bio i osato ratni tovarni konj naše Lovačko bombarderske avijacije.

Vl

Ako je to tako zasto se javno ne pokaze Orao 2.0 koji je u aktivnoj upotrebi. Pricaju se bajke godinama.

Odgovori
Kr

Sine ,vojska ne pokazuje sve

Dj

Bezveze prica, na netu postoje desetine oficijelnih snimaka testoranja svega i svacega, od Meteora i Taurusa, do americkog magnetnog topa itd. Zasto je problem pokazati Orao 2.0 i zacepiti usta nevernim Tomama (recimo da vidimo kako lansira VRVZ-200, navodno je to „raketa vazduh-zemlja za koju znamo da je lansirana u toku ispitivanja“)? Pa jedini razlog je da stvar jos uvek nije za pokazivanje…

Vl

Cudno posto su nedavno izlagali sve od metka do aviona na Batajnici.

PS

@Djuka
Ljudi u tekstu lepo ostavili link ka drugom članku o jednom od ranih testiranja VRVZ…

PS

@Djuka
U tekstu bukvalno imaš link do testiranja VRVZ.

Tr

@Krindzer

Koja sprdacina, pa nato kontrolise i sta pravimo i koliko cega imamo, daj bre uozbiljite se ;)

Cuj, ugradjena je napredna tehnologija za koju jos niko nije cuo pa vojska drzi u tajnosti..Ali zato uredno zaborave da obrisu snimke sa dronova koji su zavrsili kod kurtija..lol

Dj

>> Ljudi u tekstu lepo ostavili link ka drugom članku o jednom od ranih testiranja VRVZ

AKo imate video na kome se vidi dejstvo i njegov rezultat na recimo fiktivni cilj na zemlji podelite ga ovde.

Mi

I ja cekam video sa pogotkom na test metu. Onako promotivno, Go-Pro ispaljivanje, pa pogodak u bilo kakav cilj. Ako su testiranja lansiranja iz vazduha pocela pre dve tri godine trebalo bi da ima bar koji pogodak do sada. Ili je strogo cuvana tajna jer je vema uspesan, il su poceli od nule u nekom momentu.

ma

Kada ti je dobavljač muzej…

Odgovori
Me

@max
Vrhunski komentar.

Mi

@ max,Medo s mora
Zluradi komentari kao uobicajeno od vas dvojice

ma

@Miraz zasto zluradi? Mozda da u političkom i vojnom vrhu postoji netko tko se usudi izreći drugačije mišljenje ne bi se trošili resursi na avione doslovce iz muzeja.. EJ MUZEJA!
Pa ti avioni su već u JNA bili mrtvorođenče,a 90tih (prije više od 30 godina) ih je rušio svaki manpad – koliku šansu preživljavanja ima takav pilot?
Ako već avion ne vrijedi ništa – koliko vrijedi pilot kojeg ćete poslati da leti u tome?

Pa

@Max
Pa šta ako je iz muzeja? Tu je konzerviran i ostavljen jer je jedino tu moglo što iz birokratskih što iz praktičnih razloga, a ti zmajevi su tek na početku resursa korištenja, ne vidim problem u tome. Ako USAF može da u rezervu stavi i iz rezerve vrati avione sa tzv groblja aviona, ne vidim problem da mala Srbija koja nema toliko veliku finansijsku podlogu kao USA ne uradi ovo. Ja sam čak za to ukoliko se ovo kao platforma pokaće uspešnim da se preuzmu valjani zmajevi od Republike Srpske i od Rumunije i da se dorade na verziju 2.0 gde bi se dobio neki novi kvalitet a a i kvantitet

Yr

Problem je što ljudi ne znaju neke stvari a vole da komentarišu. Ti avioni nisu završili u muzeju zato što su bili na kraju životnog veka, nego zato što smo morali da smanjimo broj aktivnih letilica po regionalnom sporazumu o kontroli naoružanja. Sada se ispostavilo da su zmajevi ove konfiguracije najpogodniji za modernizaciju i zbog toga je odlučeno da se neki aktiviraju, naravno ako analiza pokaže da im je struktura u dobrom stanju. Vrlo je moguće da će neke opet vratiti u muzej ukoliko imaju značajna oštećenja. Ti avioni nisu prošli ni jedan jedini remontni ciklus, tako da su vrlo malo korišteni, samo je upitno kako su konzervirani i da li su pretrpeli oštećenja od izloženosti atmosferskim uticajima. To će svakako neko morati da oceni.

Be

Yrraf…kako sad to?

U jednoj recenici pricas o slanju u muzej zbog ogranicenja, a odmah u drugoj pricas o aktivaciji…….

Dj

>> Ti avioni nisu završili u muzeju zato što su bili na kraju životnog veka, nego zato što smo morali da smanjimo broj aktivnih letilica po regionalnom sporazumu o kontroli naoružanja.

To nije tacno, subregionalni sporazum s kraja 90tih je SRJ ostavljao mogucnost posedovanja cak 155 borbenih vazduhoplova!

Pe

@Pavlović Dušan Nas muze vazduhoplovstva ima i druge letelice koje bi i te kako posluzile RV
Realno, ove letelice jesu postizale velike brzine i veoma su ubojite.
Ako bi serijski napravili nove Messerschmitte sa touchscreanom, Maljutkama i „Alasom“, gde bi nam bio kraj.
Nasi eksperti i fakulteti bi, van svake sumnje, to mogli da odrade.

Sr

@Djuka
Broj borbenih aviona je prevazilazio 155, bilo ih je oko 200. Svaki avion koji ima SUV se računa kao borbeni makar bio i Galeb.

PS

@Srbofil
Ne SUV već instalacije za naoružanje. SUV ipak podrazumeva kompleksniju elektroniku.

@…
Ameri vraćali iz upotrebe B52 sa onog groblja. Koji su inače iz 50ih. Avioni 70 god stari letuckaju tamo amo. Nismo eto ni najgori. LOL

Mada, mrka kapa kod Orla, ovde je izgleda više poenta na razvoju naoružanja i sistema za modernizaciju matorih vazduhoplova po svetu. Eto i ERBAS se upecao da razvoj novih sistema radimo zajedno, a Orao se ne izlaže na Partneru što neko planira da proda Orla već ove sisteme i rakete.

ma

@PSA Ameri nisu vraćali B52 iz upotrebe sa „groblja“ ili muzeja, riječ je rezervama koje su bile propisno zaštićene, konzervirane i spremeljene tamo gdje su idealni klimatski uvjeti za čuvanje. I čak ni ti avioni nisu kao takvi reaktivirani nego su išli u opsežan remont gdje su stavljane nove generacija motora, zamjenjena kompletna avionika – ostao samo frame. Ameri imaju jako puno aviona tamo koji su službeno u rezervi.
Tu nema usporedbe s avionom koji je desetljeća stajao na livadi muzeja, a o obimu remonta da ne razgovaramo.
Ovo je valjda prvi slučaj u svijeti da netko uzima avione iz muzeja za neku „nadogradnju“ (da nije baš ratno stanje i prijeka potreba),

PS

@max
Groblje je groblje, kakvo crno propisno konzerviranje. Zato su na svakom i proveli po par godina da ga vrate u službu i sproveli toliki obim remonta. Da je sve to tako ideala ne bi ni morali. Nužda zakon menja. Jedino što je suva klima zaista odlična za konzervaciju. To da.
Uostalo, naveo samo kao primer da se dešava da starudija od 70 godina se vraća u službu kad se proceni da je neophodno.
Čisto perspektive radi, kao da je neko pre 15 godina zaista vraćao Meseršmite u vazduh lol.

Pe

@max Ja sam razumeo da se ovde radi o inicijativi ljubitelja avijacije, naime, muzej vazduhoplovstva Jugoslavije (kako je nazvan kad je otvoren) zaista ima retke i znacajne letelice.
Zar ne bi bilo lepo da neke od njih, naravno ne najredje koje moraju biti zasticene, budu ponovo u letnom stanju?
Na primer, u Americi postoji Me 262 koji leti, kao i bezbroj klipnih aviona i period 1915-1945.
Tu je svakako mesto i „Orlu“ kao najnaprednijem ostvarenom projektu Balkana (jer „Novi Avion“ nikad nije usao u proizvodnju).

Fa

Nastavak serijala „I posle JNA – JNA“.

Vojska zadovoljna – jer je ispunjen partizanski princip „bolje išta nego ništa“.

Politički vrh prezadovoljan jer „nešto se radi i ulaže u vojsku, dok ovi pre nas nisu ništa uradili“. Idealno pred decembarske izbore.

Namenska takodje prezadovoljna jer njihova „greota da se baci“ strategija opremanja VS očigledno prolazi iz raznih političko-ekonomskih razloga, i to bez da moraju da menjaju mindset iz 1959.

I najzad, najzadovoljnija kategorija, „ne treba nama ništa bolje od ovoga, ma kakav Rafal“ komentatora na T6.

Ukratko – svi srećni i zadovoljni :)

Odgovori
Pa

Jesi predao knjigu snimanja i scenario?
Ako nisi onda ostav….ionako pricas bajke samom sebi ovde

Fa

Čika Pavle, moj najveći fan :)

A sada ozbiljno – zar ti tehnološko ulaganje u JNA relikvije (šasija M84, Orao, Maljutke, itd…) ima bilo kakvog vojnog smisla u 2020-im?

Ovo nije valjalo ni 90-ih a valjaće sada u 21.veku, na visoko-tehnološkom bojištu?

Jedan Orao kao „tehnološki demonstrator“ za ispitivanje domaće avionike i nekih UbS – možda.

Ali ovde se govori o nekakvoj „serijskoj proizvodnji“ kojom su obuhvaćeni i primerci, pazi sad – iz Muzeja?!

I tebi sve ovo deluje super i ok? Ti bi zaista poslao naše pilote na bojište u Orlu 2.0? Rekao bi im ladno – „ma Falcon ke.ja non stop, Orao je zapravo super, samo vi poletite u rat“?

Ko bi onda pričao bajke, ti ili ja?

Pa

Nikako, cuj poslao bih ja nekog u rat??
U kojpj lozani zivis, cuj Falcon.
Strike Eagle mi je favorit, prsti od lozenja. Ovo vam i sluzi, da se lozite kao u igricama.
Sluzio ti vojsku nedobog?

Yo

Još uvek smo u „seci uši, krpi dupe“ situaciji, ali su neki pomaci ipak primetni.
Postoji tužna izreka „prvi mačići se u vodu bacaku“, ali baš ti noviteti koji modifikuju tenk u pvo sistem ili unapređuju Orlove – možda daju smisao i tim novim sokoćalima. Sve je proces.
Inače se slažem da većina skarabudženog ima najbolju funkciju kao demonstrator koječega, ali možda samo zato što još nije dovoljno upeglano da se nakači na nešto novo u perspektivi.
Poslužiće štošta od tih novotarija i u nekim drugim projektima pa ma koliko Orao 2 bio (ne)uspešan – za neke buduće bpl sigurno.
Konkretno – i samo zbog tih unapređivanja i usvajanja novih znanja trenutno vredi budžiti Orla i praviti „Frankenštajn“ verzije od M-84/Harpasa i Pasarsa – dok se ne utegne skalamerija u nešto što će u budućnosti biti efikasno, ekonomično i pouzdano.
Ima i neke poetike u tome što se u teškim vremenima vade i stvari iz muzeja zarad povećanja šansi u nekoj odsudnoj odbrani…
Nije ni to nevažno iako ne puni statistike i excell tabele modernih armija čiji pripadnici su sve više oruđa koja govore velikih korporacija – bilo da su farmakološke ili vojnoundustrijske…

Pa

Kome orao nije valjao u 90-im? Mozda je gadjao maverikom po Hrvatskoj i BiH? Izvidjao oko Kupresa? A da, nema pola sata forsaza, radar i interkontinentalne rakete v-v….cupkate u istim trikoima, koga to uzbudjuje…ne bih ja nikog u rat slao, nije to igrica, ko je leteo leteo, ko nije nikad nece. Kupi novi poster…

To

Jos iz vremena JNA imamo odlicnu oraksu uvodjenja poluzavrsenih proizvoda u naoruzanje. Pa tako imamo M-80 i M-80a, M-84 i M-84a gde su se u A varijantama krpili nedostaci. Jatrebe i Galebe ne spominjem jer ne treba, kao ni Orla sa mlflrima sa i bez dodatnog sagorevanja. Sad imamo jos gori problem, razvoj svega toliko dugo traje da to nesto pregazi vreme, ali mi veselo i ponosno uvldimo u naoruzamje Pegaza posle 12 godina razvoja, ALAS koji je prevazidjen zbog razlicitih verzija jedtinijih dronova kamikaza, PASARS za koga i nadlezni kazu da nike dovoljno dkbar kocelt ali se razvija od 2016, Nora hauikcu koja je tek u novopredtavljenoj Perun verziji postigla ono sto se obecava od pocetka, Lazara sa istim problemom kao Nora…i gomilu projekata koji realno nisu trebali da se pojave kao sto je BOV OT ili MRAP na sasiji FAP kamiona. Iskreno se nadam da ce Orao 2 i kakvo takvo naoruzanje za njega da se pojave u dogledno vdeme, pa da bar pilote obucavamo za nesto modernije, navodjeno, polunavodjeno, betonske bombe sa krilima…blo sta je bolje od predizbornog napada NRZ na Pasuljanskim livadama.

Mi

E a ti sanjas „bugarski“ scenario od Lokid Martina.
Razvoj namenske industrije sa radi sa onim koje mozes da posedujes a ne samo sa onim koje mozes da kupis bez uputstva za srevisiranje.

Sto se muzeja tice, tu prvo nove ulazne stepenice treba da vaskrsnu. Uzme i to dve tri godine..

Fa

@ Pavle

Zašto se uzbudjueš toliko, nije ti tata kupio Orla 2.0 pa da se ljutiš na mene što ti kritikujem poklončič :)

Slobodno iznesi svoje argumente vezano za temu bez da pljuješ po drugima – „onakav si, ovakav si, pričas gluposti…“ – mani se toga, daj da polemišemo o avionu.

Što se Orla tiče, kontam da znaš kakve su mu t-t karakteristike (nosivost, dolet, avionika, pouzdanost, potisak motora, broj incidenata, stajni trap i tako to…). Svaka čast ako si zakljucio da je bio dobar 90-ih i da je još uvek perspektivan za dalje modernizovanje – moje vidjenje je malo drugačije.

P.S. Služio vojsku na VA VJ, 51.klasa PVO :) Menjam poster danas – skidam Falcona i kačim tebe pored PS5 :)

Dj

>> Ima i neke poetike u tome što se u teškim vremenima vade i stvari iz muzeja zarad povećanja šansi u nekoj odsudnoj odbrani…

Odsudnoj odbrani? Jesi ti trentutno u nekom ratu?

PS

@Todor
M-84 je originalni T-72 po licenci, M-84A je modernizacija. Period razvoja zavisi od mnogo činilaca i naravno da to ne ide po loju. Dešava se mnogo boljima i to na kojim nivoima i sa više uloženih para. Mi smo u ovo krenuli sa namenskom industrijom uništenom ili teško oštećenom u bombardovanju itd. Ovo što pravimo je odlično. A periodi razvoja… Pisao već. Nismo ni najgori ni najbolji. Prosek zapravo za većinu svari. Nemci Pumu rade preko 20 godina još je nisu ispeglali, pola im stane na poligonu itd.
Samo me buni šta fali MRAPu na FAPovoj šasiji? Pa to i jeste definicija MRAP-a, oklopno telo na kamionskoj šasiji.

Dj

>> Nemci Pumu rade preko 20 godina još je nisu ispeglali, pola im stane na poligonu itd.

Ti verujes zaista u to? Pa „stane pola“ ali po nemackim standardima, ono kao nije promenjena sijalica u zmigavcu pume i tamo neki birokrata u kasarni pogleda u PS sta pise i vozilu ne da da izadje na teren. To ti je ta prica, po tim standardima bi cela VS bila stavljena izvan upotrebe…

PS

Puma je takodje nemarljivo kompleksnije (i skuplje) orudje od bilo cega sto srpaska namenska industrija pokusava da napravi.

Pe

@Djuka Sve se cini da neki jesu planirali da budu u nekakvom ratu, pa kao Rusi, traze sta je preostalo da radi u nekom skladistu.
A onda je zvonio telefon sa pozivnim „+1…“ i otkazan rat.

PS

@Djuka
Poštujem da imaš svoju agendu koju forsiraš ali ako stvarno spinuješ sa tom sijalicom… Od 18 Puma na vežbama operativno je bilo spremno nakon samo par dana 0 komada! Problemi od masivnih kvarova elektornike do skromnih požara na insatalacijama. Posle 20 godina razvoja… U jednoj Nemačkoj…

Le

Zašto “serijska proizvodnja” kad je “serijska modernizacija”? Reklo bi se nulta serija :)

Ili valjaju lim za zmaja od nule, migu misliti stepen korozije na onim primercima s livade pred muzejom.

Odgovori
St

Serijska jer smo namrsili emsto ma dva aviona, pa cim nije jedan, mora da je serija….spanska.

PS

„Do sada su, što se tiče broja modernizovanih aviona, na dostupnim javno objavljenim foto i video snimcima ipak primećena samo dva dvoseda NJ-22 koji se već nekoliko godina koriste u programu razvoja i stacionirani su na batajničkom aerodromu“
Vi ste svakako svesni da ste na sajmu uslikali jednosed ;)

Odgovori
Ne

Taj avion nije leteo bar 20 godina,preuzeo je ulogu manekena 25507 tako da tu nista nije modernizovano vec sluzi kao prikaz kako to treba da izgleda

go

Samo dvosedi?
Meni onaj što je na sajmu izgleda kao jednosed (ili mu se obaraju sedišta).

Odgovori
Mi

Modernizovani jednosed imas na slici ispred sajma.

Mi

Kad stize taj muzejac?

Vl

Mislav,
Taj muzejac je imao manji resurs od svih Orlova koji su bili u aktivnoj upotrebi. Treba li da podsetim kakve su se sve gluposti mogle pročitati u komentarima iznetim na portalu a vezanih za ove avione? Jedan od tih komentatora je bila i vaša malenkost…
Još ako uspemo konačno da dođemo do onih primeraka u Mahovljanima…

Za

Opet isto : „planira se“ , „nikad dovrseni “ , “ bi mogao biti“ … Smesno ili tuzno,zavisi od trenutnog raspolozenja !

Odgovori
Vl

Da si pročitao tekst video bi da je deo aviona modernizovan i da već leti. Čovek na prvu loptu pomisli da ima posla sa nepismenim osobama kada pročita ovako površne komentare.

Pe

Voleo bih da mi neko, kome je to struka, objasjni pojam „serijska proizvodnja“.
U jednom razgovoru na ruskom portalu , kad sam tvrdio da proizvodnja manje od 10 aviona Su-57 nije „serijska proizvodnja“, objasnili su da je „serijska proizvodnja“ ako je radi po unapred usvojenim, istim, dokumentima i planovima, makar napravili 2 aviona, dok je obim proizvodnje nesto drugo.Te je problematican „obim serijske proizvodnje“ tog Su-57.
Ne znam kako primeniti termin „serijska proizvodnja“ na „Orao“, ako znamo da se nikad nije u celosti pravio u Jugoslaviji, posebno ne u Srbiju, a motor je Britanski.

Odgovori
Pa

pa ti imas monologe na svim portalima, na vise kontinenata….
koji smo mi amateri ovde….

Sr

@Petrovic Dusan
Tipična kombinacija neutemeljene samouverenosti i totalnog manjka činjenica.

Vl

Postoji više vrsta serijske proizvodnje koje se definišu po boju jedinica koje izlaze kao završni proizvod (velikoserijska ili masovna i sl.). Naravno, nemoguće je definisati proizvodnju aviona na isti način kao i proizvodnju recimo upaljača. Uglavnom, za svaku serijsku proizvodnju je definisana dokumentacija i tehnološki postupci uz tačno određen i hodogram radova.
Dakle, u pravu su ti koji tvrde da i 10 izrađenih komada Su 57 predstavlja serijsku proizvodnju ukoliko je već definisano sve što je prati.

Yr

Lepo su ti objasnili šta je serijska proizvodnja i da u pravu su, jer po tvojoj logici ni Daso nije radio doskora serijski Rafale jer su prioizvodili 12 komada godišnje. To nisu viršle i tržište ne kupuje stotine komada godišnje, pa se i proizvodni kapaciteti dimenzionišu prema tome.
Sa druge strane, ovo što Miloradović govori je lapsus ili glupost, nazovimo to kako god, pošto se tzv. Orao 2.0 sigurno ne proizvodi od nule već se remontuju i modernizuju stari zmajevi. Određene novoproizvedene sekcije (pre svega repne) koliko ja znam su dostupne u Utvi, tj. izvučene su iz Sokola pred raspad, pa je moguće da će nešto od toga poslužiti za remont, ali gro zmaja i delova je sa starih aviona proizvedenih u Mostaru i radi se samo reparacija i zamena potrošnih delova čija je proizvodnja osvojena u Srbiji. Moguće je da su usvojeni postupci i spremne linije za modernizaciju većeg broja zmajeva, pa to Miloradović naziva „serijska proizvodnja“, što bi pre mogla biti serijska modernizacija, tj. korak dalje od ispitivanja na jednom ili dva prototipa. Svakako videćemo da li će se uskoro pojaviti neka nulta serija tih modernizovanih aviona ili Miloradović laže. Ja njima ne verujem mnogo, ali eto Miloš i lazar su sada de facto serijski proizvod a isto ovako sam bio skeptičan, možda bude nešto i od ovoga.

Pe

@vlad @yrraf zahvaljujem na odgovoru.
Isto mislim za Orao
@srbofil @pavle Ja sam dugo ziveo u Rusiji, savrseno govorim i pisem na Ruskom, ne znam tacno sta je problem

Da

Ovaj projekat ima onu dobru stranu,usvajanje novih tehnologija,prosirenje znanja,ucenje i primenu nekih resenja.Takodje mislim da projekat zbog zastaralesti same konstrukcije, kao potez je prilicno zakasnio u startu,spora realizacija pogotovu. Postojeca resenja u vidu bespilotnih letelica veceg kapaciteta su dostupna i jeftinija u vecim broju ce nadomestice sve Orlove kao jeftino i hitno resenje. Takodje se nova i buduca znanja mogu iskoristi, u ponudjenom zajednickom projektu sa Erbasom kao i drugim stranama. Konacno sam projekat i jesete evolucija , ali ne moze posluziti ni kao kupovina vremena jer ga nema, kamoli da zasnivamo buduci period recimo 15 god.naseg LBA.Na duge staze se moraju traziti inostrana resenja.

Odgovori
Ni

Ovo je primer naseg razvoja. U tekstu je pored samog Orla 2.0, nabrojano i nekoliko vrsta raznih vodjenih ubojnih sredstava. Njihov razvoj tece godinama. Ni jedan jedini prozivod nije u serijskoj proizvodnji. Tako nam je sa vecinom proizvoda. Mi samo serijski proizvodimo ubojna sredstva iz doba JNA. Sto se tice Lazara, Milosa i Nore…to je `srafciger` proizvodnja sa preko 80% delova uvezenih sa zapada (sasija je bila iz Rusije, ali sada smo i tu osudjeni na zapad). Sve u svemu od sofisticiranih prozivoda bukvalno nista serijski ne proizvodimo. Od vodjenih sistema samo Maljutka i Stela 2M. Onda izbacimo 100 raznih prototipova, demostratora i raznih opitnih modela, a to je vise nego sto izbace ameri … Evo sada da nam Cummins prstane sa prodajom motora ili Allison menjaca ili slovenci celika, da vidim koliko ce izaci novih Lazara, Milosa i Nora …. Izaci ce 0

Odgovori
PS

Pa i Patria i Boxer zavise od uvoznih delova. Boxer baš od tog Alisona… U složenim sistemima malo ko je samostalan u potpunosti. Skoro niko i od najvećih.

Ni

PSA. Slažem se, ali kod nas preko 80% delova su uvozni i nema zamene u domaćoj opciji., pa bih onda rekao da mi ne proizvodimo nego samo montiramo.

Sr

@Nikola P.
Udeo uvoznih komponenti se gleda u odnosu na ukupnu vrednost vozila. Usudio bih se reći da strane komponente ne čine ni 25%. Nije „šrafciger“ jer ubedljivo najteži deo posla jesu razvoj i verifikacija, odnosno da ti delovi koje neko kupi zaista rade harmonijski tačno kako treba. Šrafciger industrija bi bilo da neka strana firma ovde dođe i samo zaposli ljudi da sklapaju neki njihov proizvod.

Da vam bude lakše, Kina uvozi dizel motore iz Nemačke za svoja borbena vozila i brodove, Turska motore, menjače, oslanjanje itd. jako je teško tačmičiti se u specijalističkim segmentima mašinske industrije.

Ni

@Srbofil Ok, koji bitni delovi u Lazaru, Nori ili Milosu su domace proizvodnje? Mitraljez 12,7mm? naravno bez optoelektronike, s tim da i celik za cev tog mitraljeza isto moramo da uvezemo, posto Srbija nema proizvodnju bilo kog celika sa kvalitetom. Ne znam sta bih vam rekao, nije sporno da je dobro da Srbija proizvodi navedena oruzja, samo da budemo realni na kom smo nivou i koliko smo zavisni od uvoza. Zar ne mislite da je bolje da smo se fokusirali na nekoliko tipova oruzija i doveli ih do serijske proizvodnje, umesto sto ima na desetine prototipova koji nisu odmakli od prototipa vec deceniju.
Sto se konkretnih orudja tice, Nora je nejzreliji projekat, a Milos i Lazar su jos vrlo upitni….

Iv

Ovo je šminkanje krepotine koju je pregazilo vreme.
Ako ne dobije novi motor nema smisla kačiti bombe kada se jedva nosio sa sačastim lanserom.
Komšije imaju najmodernije višemanenske avione koji nose po 6-9t bombi i raketi, a mi šaljemo komarca koji jedva 500kg digne, spor je i ne može da se brani.
Što pričaju pilotima koja je njihova uloga da nisu već pobegli?

Odgovori
Bu

Sve je to dobro i sve se, bar donekle moze tehnicki uraditi. Brzo ucimo. Ali, na veliku zalost, Srbija ima jednu veliku prepreku, velikog neprijatelja koji koci i unistava svaki napredak. Zbog toga nema nista od toga. Ta prepreka ima i ime, inicijali su V. A.

Odgovori
Du

Od te „prepreke“ je i krenulo pomeranje sa mrtve tačke, posebno u vojsci i vojnoj industriji.

Ni

Ljudi dragi uhvatili ste za termin „serijska proizvodnja“ i sijaset nagađanja šta je suštinski rečeno ; Mod. Orao 🦅 je demo platforma na kojoj se godinama postepeno a sigurno testira čitava niska nove avionike, podsistema,termovizije,senzora,masnog navigacionih sistema, lepeze vođenog naoružanja i drugih koji su koliko juče bila misaona imenica za našu namensku proizvodnju. Setite se prvih nabudzenih displeja i podrupne optike od 2014-2015 i prve statične prezentacije uvek vikabularnog nadahnutog Miriilarudivića i čuvene kovanice „spinalni razvoj“ , jkada imamo naš termin postepeni razvoj, nadogradnja već osvojenih sistema. Jako je tada izgledao 25507 a kako danas izgleda 25330 i 25331do jednog prijatnog demonstrator a 102 (103). I’d izuzetnog je značaja da sami osvajamo gro najbitnijih sistema moderne avionike, naoružanja …principom otvorene arhitekture što manje zavisimo od drugih. Sijaset biljki otklonjeno a vazduhoplov dizajniran pre više od 50 +godina dobio stalnim radom i testiranjem u TOC-u potpuno novo TT odelo gde se sijaset znanja može primeniti i na drugim avio platformama. Ovde ne govorimo i pukim maketama, fitoshopu, već funkcionalnim sistemima gde veći broj već danas može biti upotrebljiv. Još sam pre 10 okvirno godina govorio i novim modulima , razvoju domaće naneti, dolazećih Kineskoj pameti i naišao na ismejavanje. Imamo li bilju test platformu od aerodizajnom odlično osmišljenih Orla. Nije sve puko copy paste gašenje sa Sepecat Jaguar.Ni iz daleka. Osim copy paste stajnog trapa koji recimo može biti olakšan kao i integracija novih sekcija legura u postojeći zmaj. Postepeno će se ugrađivati lepeza novih sistema …avionike do naoružanja do cele eskadrile koja će imati reklnu primenu u LIFT vodama makar još 10 godina. Od ogromnog značaja sinhrono sa dolaskom potpunog novog Lba-LIFT aviona i ubrzo potom višenamenskog. AVIC, tačnije NORINCO samo što nije i nacrtao i napisao o čemu se radi. Nije od Leonarda samo kupljen novi 4D Aesa radar za novi Pasars …; Ovakav matori, verni modernizovani Orao je „matica“ niske nove pameti koje ćemo gledati u u naslednicima Orla. Što da ne probati u skromnijih formi i na G-4 principom izmenljivuh modula. Gde piše da se nije mislilo i o boljoj pogonskoj grupi ? Za 8 godina ugrađeno je ne samo sa aspekta geografski male Srbije mnogo .Veliki TT skok koji nije mogao biti urađen preko noći u mžnekoj limenoj garaži već primenjenim laboratorijama na zemlji i ono najbitnije u vazduhu . ZNANJE bez koga nema teorije bilo kakav bez prelazak u nove vazduhoplove 21 veka. Recimo , ko kaže i gde to piše da Srbija neće ući kad tad pa u proizvodnju svog mlaznih vazduhoplova za početak sa licencom pogonskom grupom itd …; Znam odma će po pisanom pravilu atak sa evo „bota“ a ni ne znam ni šta taj pojam ni znači .Rekoh lepi pre 10 +godina koje vreme kad tad dokazi. Svaka čast momci na deceniju i više rada na „povratku otpisanih „.Hvala Orlu i na prošlosti i na vesnuku budućih tokova.

Odgovori
Ni

Izvinjavam se za slovna greška z kucanju .Dioptrija i godine učinile svoje. Hvala!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor