[PRVE FOTOGRAFIJE] Treći Embraer u bojama Er Srbije

26. sep 2023

Željko Mitrović najavio ulazak Er Pinka u redovni avio-saobraćaj: „U narednih 6 meseci ćemo probati da se okušamo u regionalnom „low-cost“ saobraćaju sa Embraerima“

25. sep 2023

Vazduhoplovna akademija i indijska avio-kompanija Džet vingz ervejz potpisali ugovor o obuci pilota: Cilj je obuka 800 indijaca u Vršcu u narednih 5 godina

21. sep 2023

[EKSKLUZIVNO] Prvi renderi izgleda novog dela putničkog terminala aerodroma „Konstantin Veliki“ u Nišu i planirana proširenja infrastrukture

14. sep 2023

Er Frans slavi 90. rođendan: Od Pariza do Beograda 11 sati

1. sep 2023

Kurs namenjen savladavanju straha od letenja ponovo u Zagrebu: Teorijska predavanja i praktični let u putničkom avionu protiv avio-fobije

24. avg 2023

[EKSKLUZIVNO] Poznati srpski pilot Živadinović nudi rešenje za srpsko letačko osoblje: EASA medical pregledi na granici Hrvatske i Srbije u Iloku

23. avg 2023

Er Srbija vraća u državni budžet 20 miliona evra, ističe istorijske rekorde u ostvarenom saobraćaju

10. avg 2023

Najstariji živi srpski pilot danas puni 100 godina: Avram Avramović i njegovih 22.000 sati u vazduhu

10. avg 2023

[POSLEDNJA VEST] Danas završena prva domaća konverzija puničkog u kargo avion u Jat Tehnici; Prve fotografije

9. avg 2023

Er Montenegro dobio IATA kod

7. avg 2023

Boingova procena potrebe za pilotima i mehaničarima: Do 2042. godine trebaće ih – baš baš baš mnogo

3. avg 2023

[EKSKLUZIVNO] Prva fotografija prvog Er Srbijinog Embraera E195

2. avg 2023

[POSLEDNJA VEST] Stiže prvi Embraer E195 za Er Srbiju

1. avg 2023

Šestomesečni poslovni rezultati MTU-a na globalnom nivou: Novu Pazovu očekuje deo od ukupno ugovorenog posla vrednosti do 20 milijardi evra

31. jul 2023

GoldAir prvi hendler koji se širi na „Nikoli Tesli“ nakon liberalizacije tržišta

27. jul 2023

Izmena Zakona o vazdušnom saobraćaju zbog haotične letnje sezone i spisak svih mogućih vazduhoplovnih grehova

25. jul 2023

[EKSKLUZIVNO] Rajner Beker, direktor MTU Serbia za Tango Six: Postrojenje u Novoj Pazovi biće najmodernije na svetu

19. jul 2023

Makedonska kontrola letenja kupila Rohde & Schwarz sistem glasovne komunikacije

12. jul 2023

[POSLEDNJA VEST] Direktorat civilnog vazduhoplovstva doneo odluku o slobodnom pristupu hendling tržištu na „Nikoli Tesli“

11. jul 2023
Vazduhoplovna industrija u problemu sa kadrovima: Novi izveštaj predviđa rekordnu potrebu za pilotima, mehaničarima i kabinskom posadom
Za razliku od drugih zemalja Srbija je prilično dobro pozicionirana u predstojećoj žurbi za proizvodnjom vazduhoplovnog kadra. Jedna smo od retkih zemalja koja ima zaokružen vazduhoplovno-edukativni sistem, na čelu sa Vazduhoplovnom akademijom / Foto: Vazduhoplovna akademija

Vazduhoplovna industrija u problemu sa kadrovima: Novi izveštaj predviđa rekordnu potrebu za pilotima, mehaničarima i kabinskom posadom

Tango Six je na ovogodišnjem vazduhoplovnom sajmu u Parizu prisustvovao i prezentaciji kanadske kompanije CAE koja je predstavila svoje istraživanje, odnosno predviđanje, o potrebama vazduhoplovne industrije za kadrom u narednih 10 godina. Dok proizvođači putničkih aviona takođe redovno objavljuju predviđanja iz svog ugla, CAE se fokusira na najbitniji segment – ljude. Odnosno, kako su na Zapadu to nazvali mnogo prikladnije od „kadra“ – talenat.

Dok su u Srbiji i građani koji se ne zanimaju za vazduhoplovnu industriju svedoci kako može izgledati kada jednostavno ne postoji dovoljno ljudi na ključnim pozicijama u najkompleksnijem globalnom saobraćajnom sistemu, industrija je i pre Korone postala svesna dve najbitnije nove realnosti: avijacija više nije bespogovorno atraktivna da bi garantovala tradicionalno veliki interes mladih i, još bitnije, sve i da jeste – stope projektovanog godišnjeg rasta industrije jednostavno su prevelike u odnosu na postojeći kapacitet.

Globalna projekcija potreba za novim kadrom u civilnoj komercijalnoj industriji / Grafika: CAE

Kako istraživanje kompanije CAE zaključuje, planeti Zemlji će u narednih 10 godina trebati 1,3 miliona novih profesionalaca koji će raditi u vazduhoplovnoj industriji. Od toga, 284.000 novih pilota, 402.000 novih tehničara i 599.o00 novog kabinskog osoblja.

Fenomen(alan) rast(a) industrije

Kako je IATA više puta komunicirala, globalna komercijalna avio-industrija izgubila je tokom Korone 4,8 miliona poslova, što predstavlja gubitak od 43% zaposlenih u poređenju sa predpandemijskom 2019. godinom. Najveći gubitnici u industriji bile su avio-kompanije i aerodromi. Avio-kompanijama je tako u godinu i po dana gotovo potpunog kolapsa potražnje tokom pandemijskih restrikcija zbrisano, kumulativno, 16 godina rasta.

U 2023. godini industrija se suočava sa novim problemima. Konfliktom u Ukrajini, inflacijom i nedostatkom kadra. Avio-kompanije i aerodromi investiraju u očegledni rast (Srbija doživljava rast obima vazdušnog saobraćaja od preko 40% u odnosu na prethodnu godinu) koji bi trebalo da bude, opet prema IATA-nim projekcijama, pet puta veći nego u ekvivalentnim poređenjima godina za godinu tokom  poslednjih 20 godina rasta. Jednostavno, globalna ekonomija ne može bez vazdušnog saobraćaja.

Najrazvijenija tržišta kada je avio-saobraćaj u pitanju su Severna Amerika i Evropa. Ona istorijski imaju najveću korelaciju između visokih BDP cifara i penetracije avio-saobraćaja. Najbrži oporavak nakon Korone zabeležili su niskotarifni prevozici, što zbog svog agilnijeg poslovnog modela, što zbog činjenice da često imaju flotu sastavljenu samo od jednog tipa letelice i najviše prihoduju na kraćim destinacijama koje su više okrenute zabavi i odmoru. Tradicionalni „network carrieri“ takođe će se vratiti u zeleno jednom kada se i dugolinijski saobraćaj bude vratio u većem obimu.

Globalna projekcija potrebe za pilotima u narednih 10 godina / Grafika: CAE
Globalna projekcija potrebe za vazduhoplovnim mehaničarima u narednih 10 godina / Grafika: CAE
Globalna projekcija potrebe za kabinskim osobljem u narednih 10 godina / Grafika: CAE

Potražnja u brojkama

Prema predikcijama kompanije CAE, u sledećih 10 godina flota civilnih komercijalnih aviona uvećaće se za 30%. Od trenutnih 31.000 letelica do potrebnih 43.000.

Najveći rast u okviru ove kategorije biće potreba za uskotrupnim avionima koji će do 2032. godine činiti 64% ukupne flote u poređenju sa 58% u 2022. godini. Globalna flota poslovnih mlaznjaka trenutno broji oko 22.000 letelica. Ova kategorija će najmanje rasti, za svega 18% do 2032. godine. Najveći broj letelica u ovoj kategoriji biće poslovni mlaznjaci sa većom kabinom, odnosno većim doletom.

Povećana tražnja za pilotima uslovljena je nekolicinom faktora. To su demografija, obavezna penzionisanja, rana penzionisanja, napuštanja industrije zbog rezova tokom Korone i već pomenut vrtoglavi rast projektovanog obima saobraćaja. Tradicionalni načini ulaska novih pilota u industriju (prekvalifikacija iz vojnih vazduhoplovstava i samofinansirajući civili) više ne proizvode dovoljne brojke. U poslednjih 15 godina primetan je i novi način, direktne saradnje avio-kompanija i većih škola letenja. Avio-kompanije u tom slučaju, većinom, finansiraju skupe obuke svojih budućih pilota.

Samo nadoknađivanje broja penzionisanih pilota neće biti dovoljno, tu je potreba da se zaposli 50% više mladih samo na osnovu projektovanog rasta avio-saobraćaja / Foto: Vazduhoplovna akademija

Kada se pogleda van reflektora pod kojim se trenutno nalaze utovarivači prtljaga, tradicionalno piloti i kabinsko osoblje, vazduhoplovnih mehaničara takođe nema dovoljno. Najveći problem ovog segmenta industrije je starost kadra. Dok novije letelice zahtevaju manje održavanja u poređenju sa ranijim vremenima, njihov rast brojnosti obećava dovoljno posla i za ovu specijalizaciju.

Starenje kadra CAE u svojoj prezentaciji ilustruje kroz podatke vezene za Sjedinjene Američke Države, naglašavajući da je situacija kod njih uporediva sa Evropom. Do 2030. godine američka radna snaga rođena između 1946. i 1964. godine (što kod njih predstavlja 40% populacije) ispuniće uslove za penziju. Danas, u Americi, 38% pilota i 34% kabinaca su stariji od 50 godina. Preko 50% vazduhoplovnih mehaničara stariji su od 40 godina.

Potreba za vazduhoplovnim mehaničarima biće takođe izražena budući da ova specijalizacija ima najstariji kadar u komercijalnoj vazduhoplovnoj industriji / Foto: Vazduhoplovna akademija

Podaci FAA, američkog vazduhoplovnog regulatora, pokazuju da će preko 45.000 komercijalnih pilota u ovoj zemlji biti penzionisano u narednih 10 godina. Ovo predstavlja 27% ukupne populacije komercijalnih pilota u Americi.

Situacija u ostatku sveta je slična kao u SAD. Svetu će trebati 99.000 novih komercijalnih pilota u narednih 10 godina samo da zamene postojeće koji će otići u penziju. Dodatnih 153.000 pilota, posmatrano u istom vremenskom periodu, biće potrebno samo zbog projektovanog rasta industrije.

Trenutno u Srbiji, najkompletnije vazduhoplovno obrazovanje možete dobiti na Vazduhoplovnoj akademiji. Pogledajte njihov sajt za konkurse, često i stipendije, za profile pilota, vazduhoplovnih mehaničara i kontrolora.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ne

Da cae je pravi izvor informacija. Imaju skole letenja i ovakvi tekstovi im pomazu da pune iste. Kad pak ljudi zavrse sa obukom shvate da posla ipak nema a i da ono sto ima je ravno robovlasnickim uslovima iz srednjeg veka. Ipak ko zavrsi cae moci ce da racuna na 140.000 eura kredita koji ce ga pratiti celog zivota.

Odgovori
Mi

Zna li neko kako postati pilot za dzabe. Pitam za drugara

Odgovori
Sr

@Miki
RViPVO.

Bu

Navedeneo jeu tekstu da u VA, postoje stipendije za pilote.

Th

@Srbofil
Verovatno je mislio kao civilni pilot za jedne aviokompanie.
Ako te vojska skoluje onda su i zahtevi visi nego kod civila.
Morace se valdja leteti po ugovoru do 40 godine zivota
za vojsku.

Sr

Mislim da je Nele upravu .. , Dok kompanije ne poboljsaju uslove za pilote , nece biti pomaka u tom smeru. Evidetno je da korporacije preko vazduhoplovnog zakonodavstva guraju povećanje radnog vremena i radnog staža , a naručito “legalne” planirane produzetke radnog vremena od 13 sati ( 4 dana mesečno) bez nadoknade osoblju je definicija ropstva. Drugim rečima cede limun do maximuma za male pare.. Tu sreće nema ni za aktivne pilote , a ni trend potrebe za novim pilotima. Kad bi zakonodavstvo globalno smanjilo radno vreme ili ogranicilo neke stvari i uredilo … posledično bi moralo da se kompanije pozabave da zaposle nove ljude i poboljsaju uslove rada.
Biti saobracejni pilot je postalo rad u rudniku i od kompanija za trud i žrtvovanje dobijete “thank you “

Odgovori
Br

Ne smemo zaboraviti da avio industrija ima jednu od najmanjih profitnih marzi od svih drugih grana. Mislim na usluge letenja ne proizvodnju naravno

Gr

Dokle god je EASA politicka organizacija, za koju ne postoje avijaticari van EU, za nas nema hleba. Njima nedostaju piloti, culi su da tamo negde ima jos letaca, ali „right to live and work in EU“ je glavni zahtev, koji poslodavac nece ili ne moze da ispuni. Bez dva uslova – EU pasos i EASA dozvola, za srpske momke buducnost nije ruzicasta.
Skole (inostrane i nase) takodje love u mutnom obecavajuci „svetlu buducnost koja samo sto nije“.
Avijacija nije mesto gde bih uputio svoje dete.
Na zalost.

Sr

I da jos dodam , da kompanije ne cene ljude ni malo , bukvalno vredjaju inteligencu ljudi prilikom bilo kakvog obraćanja i drže političke govore ..
Služe se trikovima da ne plate naknade , a troše milione na gluposti i nepotrebne stvari.
Generalno “ don’t give money to person” I neprestano viču “Thank you”

Odgovori
Mr

Srđane otvori ti jedu avijo kompaniju pa pokžai kako se to radi. Dijeli kapom i šakom pa da vidimo dokle ćeš dogurati. Ako se ti ne sviđaju uslovi koje nudi ompanija -samo kažeš doviđenja i ideš tamo gdje ti je bolje. Nema tu mudrog slova. Iz napisanog osjećam da si jedan veliki neradnik i prodavač magle.

Ne

Pilotaza nije konobarisanje. Nema odlucio sam i sad cu za 3 dana preci kod drugog. Proces traje i po godinu dana a posao posebno sa srpskim pasosem nije lako naci, da ne kazem da je nemguce. Ima mnogo oglasa ali svi imaju sitna slova. Svi koji zaposljavaju u eu ili usa traze svoje drzavljane. Kompanije sve to znaju i zato i maksimalno zlostavljaju radnike. Za velike radnike poput tebe samo savet da odradis jednu nedelju sa nama bez noci, vikenda, dobrog odmora pa da vidim kako bi onda komentarisao i sta bi pricao.

De

Klasična regrutacija napaljenih klinaca,san svakog tzv.poslodavca.Daj mi svežeg klinca koji nikada i nigde nije radio da ga ja oblikujem, radiće 8 dana nedeljno i pitaće ima li još.

Odgovori
YP

Ko je radio sa današnjim klincima, shvatio je da im je problem i jednodnevna radna nedelja.
Problem je isti u svim branšama.

Th

U Nemackoj fale puno tzv. Fachkräfte. Verovatno tu misle uz Lecnike
i Ucitelje i na Pilote. Moze bit da ce zahteve drasticno smanjit da se
dobije skolovanje.
Mora da su tako u bivsoj Yugoslaviji morali spustiti zahteve za Ofiziere.
Kako je to proslo videlo je se. Nekim se ne moze verovat da su prosli
osnovnu skolu.

Odgovori
Jo

Kod nas u Srbiji mislim da je problem i u kulturi omalovažavanja rada i radnika . Sve je to uz ostale probleme po aviosaobraćaj došlo na naplatu.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs