Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

5. dec 2024

Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024
[ANALIZA] Sve o grčkim Miražima koji bi mogli da budu prethodnica Rafalima u RV i PVO Vojske Srbije
RV Grčke trenutno koristi 24 Mirage 2000-5 Mk 2 od kojih je 14 isporučeno 2007. godine / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

[ANALIZA] Sve o grčkim Miražima koji bi mogli da budu prethodnica Rafalima u RV i PVO Vojske Srbije

U iščekivanju vesti o pregovorima, i potencijalnoj narudžbini francuskih višenamenskih borbenih aviona Rafal za RV i PVO Vojske Srbije, jedan grčki medij tvrdi da je, navodno, Srbija zainteresovana za kupovinu grčkih korišćenih Miraža 2000-5 Mk.2.

Kao što je Tango Six već preneo, internet portal grčkog Enikosa piše da bi Beograd nabavio i grčke Miraže jer, navodno, nema novca za veći broj Rafala. Dakle Miraži, po toj teoriji, ne bi bili nabavljeni umesto Rafala, već kao dodatni borbeni avioni za srpsko RV.

Poslednja zvančna informacija koju je u aprilu izneo predsednik Srbije Aleksandar Vučić je da bi Srbija nabavila 12 novoproizvedenih Rafala u varijanti F4, što je dovoljno za opremanje jedne vazduhoplovne jedinice.

Grčka je pre 17 godina primila u naoružanje poslednji u svetu proizvedeni Mirage 2000 / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Podsetimo da RV i PVO VS trenutno u svom sastavu ima dve eskadrile koje koriste borbene avione. Proces njihove zamene bi trebao da počne u narednih nekoliko godina. Životni vek na MiG-ovima 29 ističe u periodu 2027-2031., najmlađi Orlovi će 2030-32. imati 40 godina. U zavisnosti od tehničkog stanja, krajnji vremenski rok upotrebe bi mogao biti produže, konkretno na MiG-ovima do 5 godina.

Međutim, idealno bi bilo kada bi zamena počela da stiže već za 3-4 godine kako bi u tom slučaju dobar deo sadašnjih letelica bio povučen iz upotrebe oko 2030. godine. Ukoliko se to ne dogodi, odnosno Rafali ne budu nabavljeni ili bi rok isporuke bio previše dug, onda bi, možda, početkom sledeće decenije Srbija imala veoma mali broj operativnih borbenih aviona.

Grčko ratno vazduhoplovstvo trenutno raspolaže sa 24 Miraža 2000-5 Mk.2 od kojih 19 jednoseda Miraž 2000-5EG i 5 dvoseda Miraž 2000-5BG. Od tog broja, 14 je isporučeno 2007. godine (9 jednoseda i svih 5 dvoseda) dok preostalih 10 predstavljaju ranije nabavljene jednosede avione koji su naknadno modernizovani na nivo Miraž 2000-5 Mk.2 (izabrani su avioni koji su bili u najboljem tehničkom stanju). Ove letelice nose oznaku Mirage 2000EGM.

Miražima 2000 je trenutno opremljena 331. eskadrila ‘‘Tezej‘‘, 114. borbene brigade u vazduhoplovnoj bazi Tanagra, severozapadno od Atine. U 114. brigadi se nalazi i Grupa za preobuku koja takođe leti na ovom tipu. Primarna namena Miraža je odbrana grčkog glavnog grada od napada iz vazduha, ali mogu dejstvovati i po ciljevima na moru i kopnu, i to sa velikih daljina. U Tanagri se nalazi i 18 Miraža 2000 koji nisu modernizovani, povučeni su iz naoružanja 2021. godine, i biće zamenjeni za ukupno 24 višenamenska borbena aviona Rafal.

Kičma vazduhoplovnog segmenta PVO Grčke, borbeni avioni Mirage 2000 i F-16, leteći radarski sistem RJ-145H / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ukoliko bi Srbija želela da nabavi grčke Miraže 2000-5, bilo bi racionalno da to bude 12 ili svih 14 aviona koji su proizvedeni, odnosno isporučeni pre 17 godina.

Prvi 2000-5 sleteo je u bazu Tanagra 3. marta 2007. godine, poslednji od 15 naručenih aviona izašao je iz fabrike 23. novembra iste godine, a to je ujedno i poslednji ikada proizvedeni avion tipa Miraž 2000. Ako bi za Srbiju bili nabavljeni pomenuti avioni, oni bi mogli biti korišćeni u narednih 15-20 godina, a u slučaju da moguća isporuka Rafala duže kasni, omogućili bi Srbiji da svoju flotu borbenih aviona učini vitalnom do popune savremenijim letelicama.

Ostali avioni koji bi trebalo da budu ponuđeni na prodaju su avioni proizvedeni pre 35-36 godina. Svoje Miraže 2000 Grčka je naručila marta 1985. godine, kada je potpisan ugovor za 40 aviona (36 jednoseda Mirage 2000EG i 4 dvoseda Mirage 2000BG) kao deo programa modernizacije nazvan “Talos“. Modernizacija 10 jednoseda je, zajedno sa 15 novih Miraža 2000-5 Mk 2, ugovorena 2000. godine, a vrednost posla iznosio je na kraju oko 1,6 milijardi evra.

Od elektronske opreme treba istaći višenamenski radar Thales RDY-2 dometa do 140 km za cilj dimenzija taktičkog borbenog aviona, koji istovremeno može da otkrije 24 cilja u vazduhu, prati njih 8 i omogućuje dejstvo na 4 cilja (sve takođe istovremeno). Može otkrivati i ciljeve na kopnu i morskoj površini, a tu je SAR mod. Tu je potom sistem za samoodbranu ICMS Mk3, zatim inercijalni navigacijski sistem Thales Totem 3000 sa laserskim žiroskopom i GPS-om, kao i digitalni data-link za prenos informacija.

Kako je osnovna namena grčkih Miraža 2000-5 dejstvo po ciljevima u vazdušnom prostoru, njihovo primarno naoružanje su naravno rakete vazduh-vazduh. U pitanju su rakete MICA u dve verzije, MICA-IR domеta do 60 km i MICA-RF dometa do 80 km. Obično se nosi do 6 raketa MICA, 4 na podtrupnim nosačima (MICA-RF) i dve na potkrilnim podvesnim tačkama (MICA-IR). U avion su integrisana i dva jednocevna revolverska topa DEFA 554 kalibra 30 mm sa po 125 granata.

Jedan od 5 aktivnih dvoseda Mirage 2000-5BG / Foto: Živojin Banković, Tango Six

Obe rakete imaju kombinovano vođenje. Zajedničko im je da se radi o, na početku, inercijalnom vođenju, potom da postoji mogućnost da putem datalinka na srednjem delu putanje dobiju korekciju. U završnoj fazi MICA-IR ima infracrveno samonavođenje, a MICA-RF aktivno radarsko samonavođenje.

Sekundardna uloga ovih aviona su udari po ciljevima na kopnu i moru. Međutim, za takve zadatke mogu koristiti samo dva tipa vazduhoplovnih ubojnih sredstvava. Novoproizvedeni grčki Miraži 2000-5 nose višenamenske krstareće rakete SCALP EG (Système de Croisière Autonome à Longue Portée – Emploi Général) maksimalnog mogućeg dometa do 550 km (obično se jedna raketa podvešava na centralni podtrupni nosač). Samo stariji modernizovani primerci Mirage 2000EGM pored ovih raketa, mogu da nose i protivbrodske rakete AM39 Block 2 Exocet (do dve rakete) dometa nešto preko 70 km.

Kako Srbija najverovatnije ne bi mogla da dobije pomenuto naoružanje vazduh-zemlja/more, a pri tom bi možda nastojala da to budu višenamenski borbeni avioni, morala bi da plati doradu aviona. Stoga bi bilo potrebno integrisati ostala vođena vazduhoplovna ubojna sredstva vazduh-zemlja koja bi bila odgovarajuća, poput na primer klasičnih avio-bombi različitog kalibra, a takođe i raketiziranih avio-bombi AASM ili/i laserski vođenih bombi (LGB). Uz LGB obično ide i kontejner sa optoelektronskom opremom koji omogućuje njihovo vođenje.

Na kraju dodajmo i mnogima već poznatu zanimljivost da je Miraž 2000 sredinom 80-tih godina, kao novi tip lovačkog aviona razmatrala bivša SFRJ. Iako su na njemu 1986. godine letela tadašnja dva opitna pilota, Marjan Jelen i Branko Bilbija, odluka o nabavci sovjetskog MiG-a 29 je iz političkih i ekonomskih razloga već ranije bila doneta. Nezavisno od njihove procene.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Nj

Konačno nekakva realna i ozbiljna opcija za Srbiju. Trenutna politička situacija u svijetu je takva da svi „nesvrstani“ polako zauzimaju strane i već traje nekakav „hladni rat“ (Finska i Svedska ušle u NATO, Južna Koreja najavila slanje oružja Ukrajini zbog veceg približavanja Sjevernr Koreje i Rusije, Africke zemlje se preslaguju…) Jedini realan put Srbije, (a Vučić ga je već izabrao, samo nije jos popularno za objavljivanje) je približavanje NATO-u i EU.
Ovi avioni su odlični za prijelaz na zapadnu tehnologiju, nisu prestari, a cijena će sigurno biti vrhunska.
Iskreno, ja bi vrlo rado i da Hrvatska razmisli o njima i dopuni zadaće Rafala. Pruži pilotima više sati naleta na modernim zapadnim avionima, Rafale više koristi za borbeno uvježbavanje po cijelom svijetu, a Miraže za airpolicing… 12 Rafala F-3R i 12 Miraža s resursima do 2040 godine uopće ne zvuči loše za takvu malu državu.

Odgovori
Ve

Ako nemozemo dobiti Scalp rakete treba ih ucenjivat sa cenom ili nista od posla ,zasto mi nemozemo dobit te rakete sto imaju domet 500km,dali moze neko Kinesko naoruruzanje da se obesi na avion?

Ig

@Veljko
Mi smo u prilici da bilo koga ucenjujemo? Ovo bi bila prava stvar za Srbiju, treba i tu 4-5 godina da nam ih isporuce i obucimo kadrove, taman dok su MiG-ovi u zivotu. Trenutna kupovina aviona 4. i 4.5 generacije novih za 3-4 milijarde dolara, a koji stizu za 10 godina je za male zemlje ogranicenih finansijskih mogucnosti strateski promasaj. Desavaju se revolucionarne promene u savremenom ratovanju, za 10 godina treba planirati kapitalne nabavke aviona koji ce onda sluziti narednih 40+ godina, do tada treba samo „premostiti“ i razvijati kadrove. Pored toga odmah krenuti u zamenu orla i G4 sa M-346 FA novim naravno.

KK

@Veljko

Tako je. Ako ne daju SCALP treba ih ucenjivati, jer nemaju druge opcije poput Ukrajine ili Indije. To ce ih slomiti.

Ig

Tako je Veljko, samo ucjena, to prolazi 100%, pogotovo kad tako nastupi zapadnobalkanska supersila, jer za ove avione po ovoj cijeni neće bit zainteresirano niti 20 zemalja po svijetu. Ukrajina ih recimo ne bi uzela ni da joj plate.

PS

Vi ste svi naravno svesni da se ložite na jedan članak u novinama u kojem piše i da nikakav zvaničan upit nije poslan? Zec je još u dalekoj šumi, pričekajte sa ražnjem.

Nj

@Veljko
Pa mozes ti objesiti na krila sto god zelis… i kinesko i rusko… jedino sto to ne moze ispaliti s aviona…

Pe

@Veljko Scalp rakete ne trebaju Srbiji. Koja je to zemlja u dometu Scalp raketa (300km) da bi Srbija s njima ratovala?Nijedna, sve su NATO u komsiluku, ili pod zastitom NATO kao BiH i Kosovo.

Sv

@Petrovic Dusan Mnoge zemlje su isto kao i srbija okruzene 300 km nato zemljama pa imaju scalp ili storm shadow.

mr

Kakav je to rezon. Šta će onda Grčkoj, kad su i Turska i Grčka u Nato. Srbiji ne bi ništa falilo da ima scalp krstareće rakete, iako mije realno da nam prodaju zbog žalopojki suseda. To je oružje odvraćanja i svaka vojska koja drži do sebe bi volela tako nešto u aesenalu.

Bi

Ne kupovati nista do zavrsetka rata u Ukrajini. Odugovlaciti, krasti vreme, ali ne potpisivati nista pogotovo Rafale. Kad se zavrsi rat videti kom se carstvu prikloniti i kraj. Trebaju nam pare idu teska vremena.

om

mr@ kažeš oružje odvraćanja. Koja floskula, a koga bi to Srbija odvratila. Tko bi nju napadao. Balkanske zemlje sa kojima i protiv kojih je vodila Balkanske ratove, neće, jer su se odavno smirile. Zauzimanje Kosova i RS ili CG ne spada u kategoriju odvraćanja. Hrvatska jedina zemlja na koju je izvršena agresija iz Srbije nema nikakvih zlih namjera prema Srbiji. Onda što je u pitanju sa tim odvraćanjem.
Jedino možda ako bi Srbija krenula u širinu i treba joj vojska da odvrati nekoga koji bi to pokušao spriječiti. E baš nekako mislim da je to u pitanju.

Sr

@omniameamecumporto
Dokle god verujete u tu priču da je građanski rat nečija agresija, sve će vam izgledati naopako.

Ukratko, VS nema projektovanog neprijatelja i u skladu sa vojnom neutralnošću razvija sposobnosti koje se smatraju tehnološki relevantnim. Ništa više, ništa manje.

De

Kak ste krenuli sljedeća kupovina je F4🤣

Sa

Ne treba nam to djubre imamo dosta u svom dvorištu.

Mi

Uzimati zapadnjacku opremuje velika greska,em akupa, em losija od ruske, tesko se moze iskombinovsti sa ruskom i nssom, to su ukrajinci dobronosetili sada uvratu, da li je ovo ulizivanje i ulazak pod zapsdno kisibran i distanciranje od rusije

Odgovori
Fa

Tako je majstore. Pa samo radar na MIG-29UB je bolji od svega što su zapadnjaci ikada napravili, da ne pominjem ostale ruske tehnološke bravure iz 1943.

Ma kakav Mirage i ostale zapadne gluposti, samo crvena petokraka se računa…

PS

A pustili bi da nam stignu ruski avioni? Uveli bi nam sankcije treći dan…

KK

@Falcon

Tako je, najbolji radar na Mig29.

Zato su ih gasili ometanjem s pola snage. Pogledaj video s intervjuima s pilotima 29-ki u danima agresije pa zakljuci neke stvari sam. Cim su se digli prestao je raditi radar. I ne samo radar. Zato sto je najbolji.

Sa

@KK

Covek je sarkastican, MIG-29UB nema radar.

St

U nekom tamo paralelnom univerzumu nase vazduhoplovstvo koristi nasu tehniku, a Ukrajinci nisu na svoje sovjetske avione integrisali Storm Shadow, SCALP i HAARM, jer eto nije moglo, drugacija uticnica. U istom tom svetu sovjetski T-72 i ruski T-90 su pokazali odlicne karakteristike i unisten je jako malo broj, jer ih stite S-300 i S-400 pa nista ne prolazi. A sve to ponosno gleda marsal Sojgu sa komandnog broda Moskva dok ispaljuje nezaustavljive hipersonicne rakete koje precizno pogadjaju iskljucivo vojne ciljeve po Ukrajini.

KK

@Falcon

Moja greska za 29UB, iskrena izvinjavanja i sve uz to :)

С

@PSA

Па чекај мало, ако би нам увели санкције трећег дана због руских авиона, онда значи ипак они нешто вреде, иначе не би обраћали пажњу због неких играчака.

Zo

Kupovina Miraža je kao da ste uzeli 29-tke kojima je malo duži rok trajanja, a treba Vam potpuno prilagođavanje i obuka za taj tip letelica. Besmisleno. Dugoročno rešenje naših problema je definitivno neki JF 17 ili čista kineska varijanta. Mala zemlja kao mi treba dobar jednomotorni presretač i jaku PVO. Uostalom za 20 godina klasična avijacija će se umnogome promeniti što rat u Ukrajini najbolje pokazuje

Fa

@ KK

Ma sve OK :)

Barem smo se podsetili sta znači to UB – Ubogi Bogalj (ili po NATO reporting name – Useless Bullshit).

E

ако бацимо на папир, шта би за србију било најбоље онда је то по мени ово:
Узети 2 типа авиона и то нових ( у броју кој може да се уклопи у 2 плус Мрд -колико коштају Рафали)
1. Тренер кој може и да буде бомбардер као Јак-130 или слично, 2 Ескадриле?
2. Авион кој идеално испунјава ваз. патролираље и пресретаље, једна пуна ескадрила.
Који су то тачно авиони и у ком броју незнам, имамо људе за то, то не решавамо ми овде јер нико овде нема све податке.
Битно је тај сценарио у анализи за исте издатке направити и тек онда наручити.Пошто би и једни и други били нови, кумулативно би било исплаљивије него увек премостити до нечег новог.

Vl

Napomenuo sam to kada je najavljena kupovina BTR iz Mađarske a sada već deluje izvesnije da time što Srbija kupuje Mirage avione, za koje definitivno postoji opravdana logika, naša zemlja ujedno na neki način pomaže Rusiji pošto bi ovi avioni skoro pa sigurno završili u Ukrajini u nekom momentu.
Meni kao laiku ova nabavka kao što sam napomenuo deluje sasvim logično. Ostaje pitanje da li je cena potencijalnog ugovora oko nabavke Rafala opravdana ili ne ali ja nemam mogućnosti da to argumentovano iskomentarišem.

Odgovori
Nj

Ma kakav Rafale… ako Srbija uzme ove Mirage, do 2040 vise nece biti aktualni avioni cetvrte generacije, a Srbija u tom slucaju ima dovoljno vremena da nabavi avion pete generacije za buducnost…

Il

Da su uzeti svi BTR pa da poverujem u tu propagandu.

St

Srbija pomaze Rusiji tako sto izvozi municiju i rakete u Ukrajinu.
Kao sto vidis od izbora na ovamo nema vise ni velikih audijencija za Bocan-Harcenka ni dugih nocnih telefonskih razgovora sa Vladimirom Vladimirovicem, o kojima se prica na Pinku i Hepi TV.
A sto se BTR tice, verujem da su u istom magaciju gde i kiparski Mi-35, pa lagano da se sredjuju i farbaju, za parade i promocije.

Ro

@Boban i radar nije PESA na Mirageu nego je RDY, klasićna zakretna antena

Pa

Одлично решење, јер се са овог типа авиона може лансирати домаћа ракета VILA 2 коју производи Институт VLATACOM. Њен декларисани домет је до 300 километара. Она има одлике и лутајуће муниције и крстареће ракете. А не можемо је користити са авиона МиГ-29, јер је прављена тако да буде компатибилна само са западним авионима.

Pe

@Vlada Predsednik Francuske je vec objavio da su dodelili Ukrajini Mirage 2000-5 i da je vec poceo trening pilota.
Srbija ne moze da utice na te odluke, pitanje je da li ostaje neki broj aviona koji Ukrajini ne treba, pa postoji sansa da prodaju Srbiji.
Srbija ne „pomaze“ Rusiji, nedavno je objavljeno da smo za 800 miliona dolara izvezli oruzje za cash.Americi.A nekako je zavrsilo u Ukrajini.

Me

@Vlada
„ujedno na neki način pomaže Rusiji“ Do istog zaključka sam i ja došao, nakon mađarskih BTRova. PItanje je samo čija je to bila odluka, domaća ili ruska?

Pe

@Medo s mora „Srbija pomaze Rusiji“ ta ideja je kao oni americki snimci gde 30 policijskih vozila jure odbeglog kriminalca, i odlucite da pomognete kriminalcu.
Sta bi se desilo Srbiji da pokusa da se na bilo koji nacin umesa na strani Rusije protiv celog NATO, EU i Amerike, valjda je jasno.
U realnom svetu-Srbija prodaje municiju Americi, a oni daju Ukrajini…

Vl

Srbija bar deklarisano ne izvozi oružje za Ukrajinu.
Ako ono pak od reeksporta završi negde drugde, to mi ne możemo da znamo niti iskreno treba da nas zanima.
Dodatno, Rusija je snabdevala oružjem Hrvatsku tokom ratova devedesetih pa nismo od toga pravili neko pitanje.
Nemilosrdno je ali rat je i mogućnost za zaradu. Svako ko je u mogućnosti da proizvodi artiljerijsku municiju bi postupio isto kao Srbija.
Indijske rakete završavaju u Ukrajini pa opet indijski lider ide u zvaničnu posetu Rusiji.
Dok Nemačka snabdeva Ukrajinu koječim, izvoz sankcionih proizvoda u Kirgiziju, Kazahstan i zemlje oko Rusije skočio je 500% od 2022.
Dok ljudi ginu, posao cveta. Tako je kako je.

Ev

Vlada
Управо тако, прво мисмо послали захтев, вероватно треба видети да ли има уопште реалне шансе, неће послати ништа ако нема шансе.
Друго премало знамо о томе у каквом су стању , колико кошта солидан ремонт и модернизација, како иде са резерним деловима. Треће коштање, бартер за нашу робу, финансирање пошто предпостављам да немамо те паре у Буджету предвиђене за сада. Четврто шта после тих Мираже , Рафал или нешто друго?
Шесто , Политика Грци питају французе а французи НАТО/ САД због Украјине.
У ствари не знамо још увек ништа од субстанце, тако да полако са нагађанима.

KK

@Pantagruel

VILA2? Odlicno. U zemlji MiG-ova radis raketu koja nije kompatibilna s MiG-om, nije prodana nikome pa ni domacoj avijaciji a nije ni u serijskoj proizvodnji.

PS

@KK
Vila rakete se razvijaju za stranog zainteresovanog kupca. Naravno da nije prodata ili u serijskoj proizvodnji kad još uvek i ne postoji kao gotov proizvod.

Bo

Po ovim informacijama, ovi Mirazi su slicnih godista, radara i naoruzanja kao Hrvatski Rafali. Samo jeftiniji i kao avioni i za odrzavanje i znatno jeftinji po satu naleta. A sobzirom da bi ako ih mi ne uzmemo zavrsili u Ukrajini, cinimo i uslugu Rusima. Sto bi nas narod rekao, dve muve jednim udarcem!

Odgovori
Ro

je, kao sto je i rafale slican po tim parametrima raptoru. pa eto onda mirage slicanm kao raptor

Kr

Još kada se stavi amblem 4C biti ce najjači u Evropi

Bo

Rotring
Radar Pesa i jedan i drugi istog dometa. Naoruzanje koje nose, je isto, uglavnom Mica. godiste Rafali od 2005 do 2010, a Mirazi svi 2007, sto mu dodje na isto. Perfomanse, cak nesto bolje kod Miraza. Nosivost, malo veca kod Rafala, ali kad tu dodamo pomocne rezervoare za gorivo koje Rafal uvek nosi, dodjemo na isto! U sustini Miraz je jednomotorni Rafal!
A najveca prednost je cena, i aviona, i sata naleta, i odrzavanja. Sto u prevodu znaci da ce nasi piloti vise leteti od Hrvatskih!

Ro

@ Boban

Jel ima superkrstarenje, jel ima spectru, jel moze nosit hammere, jjel ima smanjenu vidljivost, jel moze nosit meteor, dali je radar LPI, itd itd itd

imas pravo skoro pa isti

Si

Bobane
Rafale ima 14 podvjesnih tocaka za nakaciti teret. Mirage ima 6. Kad mu okacis 2 tanka Rafale i dalje ima 12 tocaka za naoruzanje. Mirage i dalje ima 6. Dakle Rafal sa dodatnim tankovima za gorivo i dalje nosi koliko i dva Miragea. Zavisno o loadoutu sa dodatnim tankovima u nekim konfiguracijama ima slobodno 10 tocaka za naoruzanje ali i dalje daleko vise od Miragea. Okaci tank na Miragea i opet smo na duplo manjoj nosivosti u odnosu na Rafale. Postoji vrlo dobar razlog zasto Francuzi Mirage povlace i nasljedjuje ga upravo Rafale.

Ne

Boban

Sorry ,al o čemu ti to?
Vama pod hitno treba riješenje za RV Srbije i Miraži su baš to što vam treba za idućih 10 god dok ne stignu vaši Rafali. Ako ih kupite , a mislim da hoćete.
Usporediti Miraž i Rafal ?! Otišao si u krajnost.
Pitanje ?
Zašto vam je toliko bitna usporedba sa onim što ima Hrvatska ?
Nema više ratova na području ex Yu i da je Hr uzela tri eskadrile Rafala , to za vas ne znači baš ništa. Za vašu sigurnost …mislim.

Totalno je nepotrebno uspoređivati Miraže koji vas zanimaju i CRO Rafale

Ba

Zato ih Grci prodaju jer kupuju Rafale.

Si

I Mirage ne koriste PESA radare nego RDY ili RDY-2. 2 ica ima nesto veci domet ali oboje su zakretne antene.

na

Srpska nabava zapadnih aviona po meni moguća samo ako svoje MiG-ove proslijedi Ukrajini. Pozdrav i svako dobro.

Odgovori
С

Сигурно треба набавити 14 грчких Миража 2000-5 са постојећом опремом и резервним деловима. Грци ће нама испоштовати испоруку а ми њима делом новац, делом муницију. Француска би била сагласна. Не куповати нове Рафале него половне. Ово су ипак ваздухоплови 4/4,5 генерације који наследник 10 година захтевају наследника 5 генерације.

Odgovori
А

@Саша

Половних Рафала више нема, тако да то није опција.

Pa

Rotring
Smanjena vidljivost sa tri podvesna rezervoara, supercruise sa istim…da vazi se, rexovsky…meteor svi imaju vec ne

Sl

Imam predlog da se tekst malo dopuni sa podacima vezanim za radarsku uočljivost ovog aviona, cene časa naleta, resursima, njegovom vremenu reagovanja, kao i kompatibilnosti sa našim kaponirima i drugim instalacijama, kao i iskustvima drugih vazduhoplovstava, recimo Indijskog, u vezi sa njegovim održavanjem u letnom stanju. Kao zainteresovanom laiku deluje mi da bi zbog svojih malih dimenzija, konstrukcije sa jednim motorom, i solidnog radara bio sasvim dobar izbor za Srbiju. Pogledajte na YT nastup francuskog pilota na Batajnici 1997.

Odgovori
Du

Ja se i sad sećam tog nastupa samo nisam znao da je prošlo baš toliko godina, sećam se da nisam mogao da shvatim da je čovek zadao domaći zadatak toliko hvaljenim ruskim dogfighterima. Kao što sam napisao u prethodnim tekstovima ova nabavka bi za srpsko vazduhoplovstvo bila najsmislenija nabavka u svakom smislu, finansijskom, u smislu perspektive, u smislu mogućnosti , u smislu održavanja, bukvalno avion stvoren za momenat u kojem je srpsko vazduhoplovstvo

Do

Nama je ovo bolje resenje od Rafala, ali posto nas zapas izuzetno ceni i voli dobicemo kao i sve polovno iz EU sklepane polovnjake pred izdisajem

Presek stanja aviona je bitan, Grci arce svoje avione prilicno pritom klima takodje utice koje oruzije dobijamo podrsku itd itd! Samo veci broj aviona pokupiti posto vidimo iz Ukrajine kvantitet je takodje kvalitet

Odgovori
Mi

Ovo je super ako bi kupili Miraž 2000 Mk iz 2007 god.a koji bi leteo Jos oko 25 god,samo ako bi sa njima isle rakete Skalp!Za male pare avion Slican Rafalu i približno istog godista kao od komšija a niža cena naleta i 10tak puta niža cena aviona!Sa rezervnim motorima i hrpom raketa,odmah kupiti i čekati povoljan momenat bez žurbe za novim avionima!!!

Odgovori
Du

Bas tako. Za mnogo manje para kupicemo avione koji su skoro pa isti kao i Hrvatski, sa mnogo nizom cenom odrzavanja, i sa istim naoruzanjem! A i isto su stari!

da

Ako su ti Miraži tako super, zašto ih Grčka prodaje?

PS

@Dara
Nije nešto super al nije ni loš, a prodaju ih kao i 100+ komada F-16 i F4 jer su im višak. Prelaze na novo. Unificiraju flotu na Rafale i F-35.

KK

@dara

Zato sto su povuceni iz naoruzanja 2021?

PS

@KK
Jos uvek lete.

Ku

@Dunedain

Kad su već tako slični i gotovo novi, zašto ih onda Grci prodaju?

KK
Pa

Ja pritom ne vidim razlog da se ne mogu na njih nakačiti IC samonavodjene ruske R-73, jer su Indijci za svoje Mirage 2000 to uspeli integrisati, kao i domaće radarski samonavodjene rakete velikog dometa ASTRA. Nije onda nemoguće ukoliko postoji volja kod Francuya da i nama dozvole intergraciju R-73 i R-77 npr, jer imamo tih raketa prilično

Br

Ukoliko ovi avioni nemaju, a nemaju, rakete v-v dometa 120km, niti vodjenje v-z barem 70km, ne trebaju nam.

Odgovori
Bu

Ako se Srbija opredelila sa sigurnoscu za nabavku Rafala , onda bi trebalo uzeti kompletan paket Miraza, ipak su to polovni avioni koji se vise ne proizvode i valja imati za kanibalizaciju u narednih15-20 godina, treba odrzavati flotu ,a bog zna sta donodi buduce vreme. Po mom misljenju, puno bi bilo bolje za iste pare kupiti 24 kom JF17 C aviona od Kine, nova, sa boljim radarom KLj7, sa neupotedivo boljim i nama dostupnim naoruzanjem u vidu raketa VV PL10, PL12,PL15. Kao i VZ . Gde postoji mogucnost da se deo aviona naoruza raketama koje mi vec sada posedujemo na Migovima 29 . Gde je odrzavanje i zamena motora stvar rutine, a kao svakako jedan od najbitnijih elemenata odrzavanja. Pa cak i kada bi se opredelili za Rafale, drugi avion bi trebao biti JF17, ne samo radi nabrojanih prednosti, nego da nebi dosli kao vojno neutralna zemlja da se oslanjamo samo na jednu stranu i jednu silu, koja nam uz put i nije nesto previse naklonjena. Sve od naprednog i najsavremenijeg sto ima VSrbije, nije dobijeno niti iz Rusije niti od NATO drzava, nego od Kine i to treba postovati i negovati prijateljstvo sa najiskrenijima. Podsetio bih da mi vec sada imamo Vilu1 i Vilu2 kao i izradu kliznih bombi,u bedjen sam da bi Kinezi pristali na integraciju ovih domacih projektila VZ na JF17, tako da nam nebi bio potreban nikakav ,,Skalp“ za kojim toliko zalimo., nego bi instalirali nasu Vilu 2.

No

Samo je pitanje …dali bi Grci prodali samo
ove iz 2007 ili sve zajedno…

Odgovori
Sp

Srbija nastavlja živjeti u mitskom prostoru i vremenu i bez doticaja sa stvarnošću. Puste maštarije. Neće moći kupiti ništa osim ako ne bude partner, a za sada je samo tihi partner koji sjedi na dvije-tri stolice. Već su i Rusi shvatili, i tamo će se stopirat prodaja. Vojska, industrija i naoružanje, pogotovo viskotehnološko, je stvar geopolitike u kojoj se ne može biti nesvrstan, osim na riječima. Srbija je jaka samo na riječima.

Odgovori
PS

Zemlje Briksa lete na svim ovim avionima uključujući i Rafale. Tako da ne stoji baš sve to.

Ig

@PSA
To ti je samo dokaz da BRIKS nije nikakva organizacija pandan ili odgovor na NATO i “kolektivni zapad”, kako se to ovde predstavlja, odnosno vrsi propaganda. Recimo kao primer, Indija je bliza Britaniji ili Francuskoj nego Kini koja je bliska sa Pakistanom. Upravo prodaja naoruzanja savremenog, govori vise od bilo cega, ko ume da slusa i cita.

Av

Splico

Srbija je nedavno uvezla francuske rakete, francuske radare, izraelsku i svedsku komunikacionu opremu, bespilotne letelice iz Kine i Izraela. Ima pristup izraelskom izvidjackom satelitu, PVO sisteme iz Kine, americka vozila, nemacke helikoptere, protiv pozarne helikoptere iz Rusije, elektronska sredstva iz Rusije, spanske avione, man sasije za haubice, sirovine za municiju i tako dalje.

Izvozi municije za oko milijardu eura godisnje, oklopna vozila, rakete vodjene i nevodjene, samohodne haubice, sredstva za ABHO.

Za trgovinu ne mora da se bude „partner“, vec da se ima novac i proizvod.

Sr

Daj Boze da odustanemo od kupovine Rafala, ovi Mirazi bi nam bili prava mera i po ceni i po mogucnostima, a treba imati u vidu da ni oni nece bas biti bagatela, Grci pominju cifru od oko milijardu evra za njih, nadam se sa naoruzanjem i rezervnim delovima.

Rafale bismo svakako dobili u nekoj klot varijanti sa MICA-ma i avio bombama a sa cenom nabavke i kasnije odrzavanja bismo se zakopali za narednih 20 godina.

Bilo da kupimo Rafale, bilo Miraze, bice dovoljni jedino za air police, tako da bolje uzeti ove polovnjake do trenutka kada budemo mogli da nabavimo nove lovce pete generacije.

Odgovori
Ne

Ja tvrdim da ćete kupiti Rafale.
Miraži su tu da pokriju prijelazno razdoblje
Polako ćete ući u zapadne sigurnosne mehanizme
Sve je jasno
Lijep pozdrav iz Hrvatske

Ro

Ako Francuzi odobre prodaju (nakon službenog upita Beograda), onda će sigurno inzistirati da oružje bude kupljeno od francuskih firmi. Grcima itekako treba MICA i SCALP, to će teško biti dio paketa.

Re

Najvazniji deo clanka je cinjenica da se sadasnjim Migovima zivotni vek moze produziti do 2035-2036, bar nekima od njih. Sasvim dovoljno vremena da se od Rusije nabave avioni 5. generacije.
Od ovoga francuskog krsa treba bezati glavom bez obzira, nasi Migovi stariji 15 godina imaju bolje performanse. Mirage nikad nece zavrsiti u Ukr, jer njihovi ostaci pilota nisu u stanju ni za 1,5 god savladaju osnove F-16. Rat ce se uveliko zavrisiti, a oni ce jos da savladjuju jezicku barijeru.
Od Grka vredi kupiti smo S-300, sto je i njima u interesu sto pre. Inace ode u Ukrajinu.

Odgovori
Pe

@Rebel Ali Rusija jos nije zapocela program razvoja aviona 5 generacije, a ovo sto imaju PAK-FA SU-57, koji ima neke od osobina 5 generacije (kako Rusi tvrde) ima samo 6 komada i sama ruska vojska nece da koristi u ratu iz nekog razloga.
Pored toga, Rusija ne moze da preda avione Srbiji jer nemamo zajednicku granicu.

Mi

Petrovic Dusan
Ajd daj dobar linj kza tu tvrdnju o Su-57 brojkama i koriscenju u Ukrajni.

Takodje, ako kazes da Rusija jos nije zapocela program razvoja aviona 5 generacije, u kopju generaciju aviona bi ti stavio dizajn zmaja i senzora i radara tog aviona?

Ajd lepo bez preskakanja da cujemo sta stvarno mislis putem odgovora na ta dva pitanja.

Ne

Dusan

Imaju SU-57 u 22 komada (jedan manje sada). Avion je pete generacije. Zajednicka granica nema veze sa prodajom aviona. Nemamo je ni sa Grckom, ni sa Francuskom, niti smo je imali sa Sovjetskim Savezom ili Amerikom (Sejbr). I pored nelogicnosti koje si izneo, sve i da je moguce u ovom trenutku, Rusi nam ne bi prodali Su-57; jer ga nemaju dovoljno za debe i nece ga biti u prodaji bar jos 3-4 godine (do tada su Alzir, Malezija, Egipat, Iran vec pokazali interesovanje)

Ma

@Dusan,
Siris dezinformacije kao i obicno, ruskim VKS je do kraja 2023 isporucen 21 avion Su-57. Od toga, po godinama, 2020-2021: 4 komada, 2022: 6 komada i samo u 2023: 11 komada. I to su zapadni izvori koji prenose ove podatke. Ima i ovde, na T6, tekst o tome. Takodje, po zapadnim izvorima, za 2024 se predvidja da ce proizvodnja biti povecana i da ce biti isporuceno 14 komada, dok rusi planiraju bar 18..

Pe

@Markos @Milos77
Objektivno, svaki komandant bilo kojeg RV tokom 850 dana rata u kojem trpe vojne gubitke i poraze, iskoristio bi avione sa karakteristikama 5 generacije, a posebno „stealth“ karakteristike , protiv ciljeva neprijatelja.
Ne postoji nezavisna procena SU-57, ali rusko RV zna prave karakteristike aviona SU-57, i njihova odluka je da „stealth SU-57“ ne koriste u ukrajinskom vazdusnom prostoru.
Po ruskim navodima, SU-57 ni jedan jedini put nije uleteo u vazdusni prostor Ukrajine vec je „lansirao rakete sa teritorije Rusije“.
Svako iz ovih informacija moze da izvuce zakljucak, posebno posle dokaza kvaliteta ruskog oruzja u Ukrajini.
Po ruskim izvorima, do kraja 2023 ukupno je ikada napravljeno 22 ovih aviona, i takodje pise da se odustalo od uvodjenja motora 2 generacije „jer vec motor prve generacije prevazilazi F-35“.
https://bmpd.livejournal.com/4789177.html
Primedba: Amerika proizvodi preeko 150 F-35 godisnje i ima ih preko 1000.

Mi

Dakle, demantujes samog sebe, umesto da priznas da siris dezinformaciju non stop o Su-57 jer se tebi ne svidja.

Evo ti malo cinjenica:
1. Su-57 koriscen u Ratu u Ukrajni potvrdjeno. (iz ili van ukrajinskog VAp- nepotvrdjeno, i nebitno)
2. Su-57 proizvodnja u toku i serijskih komada preko 12, verovatno preko 20. Plus 10 prototipova. Ne ukupno 5 komada kako ti siris lazi.
3. Avion je daleko iznad svih aviona 4+ generacije na svetu u mnogin stvarima ukljucujuci smanjen radarski odraz, 3 prednja AESA radara, veliki unutrasnji spremnici za sakrivanje razlicitih raketa velikog dometa.
4. Veoma napredan aerodinamicki dizajn sa smanjenim radarskim odrazom koji nijedan zapadni avion 4+ generacije nema.
5. Nije tacno da se odustalo od novog motora. Losi su ti izvori. I Rusija i Kina su u zavrsnim fazama razvoja i pocetka proizvodnje istog.
6. Ameri sami ne prave F-35 nego citava koalicija bogatih razvijenih zemalja koja ga je uplatila jos pre prvog leta. Naravno da mora da se stanca tom brzinom.
Primedba: Mesas babe i zabe kao obicno.

Jedino sto si napisao da je tacno je da je taj motor daleko bolji od neefikasnog F-35 motora koji ce tek 25 godina od kad je nacrtan dobiti mozda modernizaciju (krajem ove decenije) i postati sposoban da odrzava F-35 kako je reklamiran.

Pe

@Miloš77 Naprotiv, objektivne informacije potvrdjuju:
1/da vojska Rusije nema aktivan Su-57 u borbama u Ukrajini ni posle 850 dana rata
2/ da su cak po ruskim navodima, kojima ne treba verovati, za sad proizveli jako mali broj aviona
3/ da se odustalo od uvodjenja boljeg motora sa supercruise
Druga stvar je kakve zakljucke iz toga mozemo izvuci.
Kako ziveo u Rusiji i znam mentalitet i prilike u toj zemlji, po meni u ruskom RV sede profesionalci, i nece da zbog PR projekta oligarha Kremlja salju svoje pilote pod americki PVO u Su-57, jer znaju da taj avion ne valja.Zato koriste Su-30 i Su-35 jer su to stari sovjetski isprobani avioni (Su-30 leteo 1991, Su-35 modernisan isti).
Takodje, ako im je od 20 komada Su-57 aktivno i 5-6 komada, pod velikim znakom pitanja u kojem su stanju, i sa kakvom nedostatcima, sto se opet nadovezuje na razlog zasto ga ruska vojska nece.
Ali da bi to shvatili morate ziveti vise godina u Rusiji i imati posla sa Rusima…

Mi

Objektivno, sve sto si napisao u tvom prvom Su-57 komentaru je bilo netacno, i sam si sebe demantovao. To te naravno nece spreciti da u buduce ne napises netacne iste stvari. Ne znam samo sa kojim ciljem to radis.

Pe

@Miloš77 Pojam aviona 5 generacije ukljucuje postojanje citave obrazovne i naucne strukture koja moze da iznedri ovakvu masinu.
Znamo koliko desetina godina i milijardi dolara je trebalo Americi da podigne tehnicke univerzitete na nivo, da postanu najbolji na svetu, i samo oni jesu dosli do ovog nivoa „5 generacija“.
Da bi zemlja imala pravi program 5 generacije, mora ulagati u razvoj obrazovanja i nauke i tehnike, i posledica je razvoj obrazovanja, univerziteta i td
Rusija to sve nema, tamo su privatna lica kao Zimin ulagali u razvoj nauke u Rusiji, jer vlasti desetinama godina nisu na to davali fondove.
Smesno mali broj proizvedenih letelica Su-57 ne ucestvuje u najvecem ratu koja se odvija u Ukrajini, pa i na teritoriji Rusije, iz nekog razloga-ne samo da nije „5 generacija“, vec je losiji od aviona 4 generacije koje Rusi koriste u ratu.

Mi

Rusi nisu napisali da su odustali od razvoja nobvog motora (zasto bi to radili?), nego da ga nece instalirati u do sada proizvedenih prvih 12-20 Su-57 jer nije neophodno, i da se novi motori vec instaliraju u novoproizvedene i modernizovane Su-57M. Verovatno si pogresno procitao ovaj ruski izvor TASS.

„Won’t Retrofit Operational Aircraft“
Russia will induct Su-57 fighter jets featuring a new engine from 2024.

„The second-stage Izdelie-30, or AL-51F1, engine is production-ready following its tests, state-owned TASS revealed citing two sources.
Meanwhile, Russia deployed the first-stage Izdelie-30-fitted Su-57s in Ukraine after receiving over 10 of the aircraft in 2023, TASS wrote.

“There are no plans to replace the first-stage engines on the Su-57s already transferred to the Aerospace Forces with new engines,” the outlet quoted one of the sources as saying, explaining that even with the first-stage engine, the Su-57 surpasses the US F-35’s capabilities.

Citing the developer AM Lyulka Design Bureau, TASS wrote that the first-stage engine provides the aircraft with super-maneuverability, better thrust-to-weight ratio, and low visibility.

“Another advantage is the oxygen-free plasma ignition system of the main and afterburner combustion chambers,” it said.

No

Koliko bi leteli da bi izgurali do 2035 tih par
migova što su 1991…nismo mi baš u poziciji
da biramo…miraž 2000-5 trenutno je najbolje prelazno rešenje…j10c pitanje dali bi odobrili…a i koliko su česti remonti…pa opet muka…f16 blok 30 ili tajfun tranše1
sa osnovnim naoružanjem još je lošija opcija…pominju su35…pa nisu ga prodali
Belorusiji,Alžiru,Kazakstanu…a da prodaju nama…a su75 ko zna kad će

Si

Milose „Low visibility“? Pa jesi li ti pogledao kako izgledaju spojevi na krilima Su-57?
Ne znam hoce li mi admini pustiti da stavim link ali pogledaj kako izgledaju spojevi.

https://www.reddit.com/r/WarplanePorn/comments/vg3i36/su_57_wing_1651x960/

S donje strane obrati paznju na gondole motora. Nema S-duct tako da radar sa prednje strane udara direktno u krilca turbine sto mu ubija svaku stealth osobinu. Dizajn kucista motora i uvodnika zraka je isti ko i u Su-35 ili Mig-29. Nema tu ni „S“ od stealtha., Na ovim slikama je to dobro vidljivo.

https://www.rand.org/pubs/commentary/2020/08/russias-su-57-heavy-fighter-bomber-is-it-really-a-5th.html

Dizajn trupa se krece prema stealthu ali ovo je tek mali sitni korak prema tome. Ni blizu nije RCSu od F-22 ili 35.
Meni je ova slika spojeva na krilima ravna kriminalnoj radnji. Odgovorne pred streljacki vod staviti za ovakvo nesto!

Pe

@Miloš77 Nemci su u sred 2 svetskog rata izmislili Me-262, i odmah ga uveli u borbe, iako je citava Nemacka bila pod bombama.
Rusi i posle 850 dana ne mogu da uvedu navodno kvalitetan avion sa posebnim mogucnostima u rat, u kojem Ukrajina bombarduje kako okupirane teritorije Ukrajine, tako i Rusiju.
Zato ruski izvori pisu da „cak sa motorom 1 generacije prevazilazi F-35“.
Da je Staljin na vlasti u Rusiji, kompletnu ekipu koja je radila na SU-57, sad bi NKVD bi uhapsili za sabotazu i streljali.

Mi

Sivi,
To je prototip Su-57 i kamera je nakacena na vrh krila. Zato se srafovi vide tako kako se vide jer je 15 puta rasklapan i nije ofarban nikakvim premazom. To nije primer za pokazivanje inace bi znacilo da im je Su-57 izrada 100x gora od Su-35, sto naravno nije slucaj.

Da bi ti pojasnio postavljam par slika (nadam se da ce linkovi proci) gde se vide „lepi“ spojevi i srafovi na neofarbanim F-22, pa i novi ofarbani F-35 kako ustvari izgleda pod uglom svetla. Sto se donjeg dela trupa tice, F-35 nema cime da se ponosi ali kad vec spominjes evo i jedna dobra slika. Takodje, F-35 ne moze da se ponost ni sa svojim motorom koji ga „koci“ kao proizvod u svakom pogledu, i mozda ce tek kroz nekoliko godina moci da ga terakako treba.

F-22 i F-35 detaljnije:
https://i.imgur.com/fXHGRze.jpg
https://i.imgur.com/LH8TZtD.png
https://i.imgur.com/S2AMgkD.png

F-35 od dole
https://i.imgur.com/ubQsijs.jpg

Dusane, dovoljno si rekao netacnih stvari i lepo sebe izdemantovao. Nema potrebe da sad ides u istoriju i poredis neuspeli proizvod Me-262 koji je zavrsio kako je zavrsio. Rusija nema para za bacanje.

Si

Milose,

Govorim o polozaju motora i uvodnika koji uvelike imaju efekt na radarski odraz. Koliko imaju snage za ubrzanje od nula do stotke za f-35 i su-57 bi trebalo biti nebitno. Obojici je bio cilj da ostanu neopazeni dovoljno dugo dok ne uhvate poziciju za pritisnuti okidac. Za f-35 mislim da je to odradjeno i sa slabim motorom. Za su-57 nisam siguran i sa turbo jakim motorom. Uvodnici su direktni i da stanes ispred njih dok je na zemlji vidio bi jasno lopatice kompresora. Cak i rafale koji nije stealth dizajn je sakrio lopatice u s-duct.
Za sarafe si dao logicno objasnjenje. Vjerojatno prototip u testnoj fazi. Bar se nadam da jest.

Mi

Sivi,
Nikakav problem nije napraviti S-duct inlet jer je prostiji. Sve ima svoja ogranicenja i prednosti. Za Su-57 je izabran drugaciji pristup usistnika vazduha koji je za generaciju ispred standardnog F-15, Su-35 usisnika , i dosta smanjuje radarski odraz u odnos una isti, ali ne ogranicava optimalan rad motora pri razlicitim visinama i brzinama i uglovima napada. Posebno ne vecim brzinama. Dva patenta su razvijena i primenjena samo za to. Usisnik na Su-57 nije mozda toliko „nevidljiv kao neki prostiji 5gen usisnici, ali je daleko od jeftine proste solucije kao sto ga imaju starije generacije.
Pozicija motora u odnosu na usisnik, i radar blokeri mu daju ono sto je dizajner zamislio. U praksi je to sve naravno nesto drugo, ali je daleko ispred vecine drugih aviona sto se tice dizajna.
Evo par linkova koji govore o tome. Sa novim motorom ce i lopatice biti keramicke pa se radarski odraz u tom delu dalje smanjuje u odnosu na do sadasnje modele.
https://imgur.com/a/Pxb48DG
https://premium.globalsecurity.org/military/world/russia/su-57-stealth.htm

Dj

>> nisu napisali da su odustali od razvoja nobvog motora (zasto bi to radili?)

Spanska serija sa Su-57 se nastavlja u nedogled…

>> nego da ga nece instalirati u do sada proizvedenih prvih 12-20 Su-57 jer nije neophodno

Poraz mnogih ljudi ne priznaju lako,
jer bi hteli da su uspešni u svemu;
Eto i lisica izvlači se tako:
kiselo je grožđe kad ne može k njemu.

Mi

Djuka,
Mnogo fozofiraš o logicnim poznatim stvarim. Stotine F-35 nece dobiti preko potreban novi motor otprilike u istom periodu jer je skupo i nepotrebno. Po mnei jento dobar izgovor. Ruski Su-57 provram jensMo 20 puta manji i jeftiniji od F-35 program. A ti filozofiraj o lisicama kolko ti je volja. Novi motor za Su-57 je sledeci prirodni korak u razvoju ruskih motora i nema logike da se ukine, svidelo se vam to ili ne.

Mi

@Djuka
Ni prvih par stotinjak F-35 nece biti modernizovano na block4, i to je normalno. Super za kupce koji su ga uplatili pre prvog leta, jel? Ponarucito ne sa modernizovanim motorom koji jos nije ni blzu spreman za serijsku proizvodnju, a daleko je potrebniji za F-35 nego novi motor za Su-57
PakFa program je daleko manj, odoka jedno 20 puta manji of JSF F-35 i nema se para za pedalanje u nazad. Sasvim logicno i nepotrebno u oba slucJa. Ponarucito jer je samo 12-24 Su-57 serijskih komda proizvedeno.

Al

Jel se zna više koja je cena bilo koje kombinacije za koju se Srbija odluči.

Odgovori
Va

Ili da kao kupimo i prosledimo nekom dalje …….Dok sam pisao unazad mesecima da Srbija deo mašine NATO pola njih piše uporno u nakaradnoj politici Srbije u Rusofilstvu koja je samo prikriveno da bi se narod umirio ! Pojedincima ovde nije jasno i dalje da smo od 2002 deo mehanizma !

Odgovori
PS

Kome dalje? Ti na koje misliš bi ih uzeli direktno da je to uopšte u opticaju.

Va

PSA Koliko sam do sada video gomila oružija je došlo preko posrednika ,pa se neki pitali kako je Maroko donirao T-72 modernizovani Ukrajini dok neko nije razjasnio da se preko njih vršio prebačaj drugih dobavljača iz drugih država ! Ni naše prodate silne granate i municija u Ukrajinu nije išla direktno već preko Čeških,Poljski i Američkih firmi i ko zna koja ruka je tek ta i isporučila to ! A da i uzmemo Miraž -2000 za nas bio bi to promašaj veka …. Malo proguglaj šta su sve dobili ,samo pazi treba to ceo dan da čitaš listu i države ,videćeš da mnoge države nisu imale to ili su naknadno preko njih isporučivali Ukrajini ! Niti je ništa novo da se rade takve stvari zbor različitih razloga !

de

Vidi ovako: Mi proizvodimo granate, rakete i municiju svih kalibara. Sve sto proizvedemo mozemo i da prodamo. U trgovini oruzija i municije bitno je nekoliko stavki a jedna od najbitnijih je da krajnji kupac ne bude pod nekim embargom odnosno da nije zabranjeno da mu se LEGALNO prodaje oruzije. E sad zamisli da si ti na mestu nekoga u SDPR-u ili u vrhu drzave i da ti neko npr iz Poljske kaze: Treba mi 100k granata od 152 ili 155mm! Poljska nije zabranjena kao krajnji korisnik. Zasto ne bi prodao? Licno ne bih ni trepnuo a prodao bih! Kad prodavac njima da robu, i oni njemu pare, tu prestaje svaka odgovornost prodavca. Jedini ko moze da krsi ugovore je kupac. I sta je sada Srbija kriva sto Cesi, Poljaci ili ko vec salje granate u Ukrainu? Istom logikom Rusi naoruzavaju Ukraince! Jesu li Rusi prodali Hrvatskoj helikoptere? Jesu! Jesu li ti helikopteri zavrsili u Ukraini? Jesu! Ista prica sa MiG 29, S300, Buk, Kub i ko zna sta je jos sve dato Ukraini a da je Ruskog porekla. A i inace ne bih trepnuo a prodao bih Ukraini sta god im treba a da mi proizvodimo. I to iz dva razloga! Prvo zasto ne prodati ako oni hoce da kupe i plate. A drugo ti isti Rusi nisu imali nikakvih zadrski pri prodavanju oruzija tokom rata na prostoru bivse SFRJ.

PS

Za grcke Miraze ne trebaju posrednici. Da hoce poslali bi.

Va

PSA Ko ti kaže da za ostale stvari trebaju posrednici sličnih i nejdu direktno ?! Ima toliko stvari koje mi ne razumemo oko tih stvari i trgovina ! Uostalom šta će nam Miraž-2000 ,da je postojeći Mig-29 i nešto gori avion ne vadi situaciju puno niti znači puno kupovina Morala 2000 za nas !

jo

U dve hiljade dvadeset i cetvrtoj godini.. kada svi kupuju avione pete generacije i rade na razvoju aviona seste generacije… „nas“ genije razmislja o tome da kupuje avione iz 1970tih godina koga se sve ostale drzave pokusavaju resiti.

Bravo, nasoj inteligenciji nema kraja.

Odgovori
Br

Rafali i Mirazi su 4+ milijarde, a vec uzimamo ogromne kredite za stadion, prugu, metro i famozni expo, a vec smo puno duzni…

Odgovori
ma

Bila bi odlicna nabavka za nas i sa mozda jos 10-12 iz UAE kad oni budu prodavali svoje koji su vrhunski opremljeni Mirage avioni (nece Maroco uzeti sve) imali bi RV sa zilavim i sposobnim apartima koji su vise nego dovoljni za nase potrebe u narednih 20god.
Smisleno protiv overkill-a finansijskog kakav je Rafal.

Odgovori
Mi

Bas tako, relano tih 14 komada su dobri avioni u svakom smislu. Jedino sto je upitno je po kojoj se ceni mogu nabaviti i ono sto je jos bitnije dali se barem deo domaceg naoruzanja pa makar i nevodjenog moze sa nekim nivoom dorada koristiti sa njima. Ako je moguce integrisati domace nevodjene projektila, manje i vece i domace bombe 250Kg to bi bilo top. Ako je jos moguce integrisati i Ruske R-73 IC rakete do bi bilo idealno. Sve ostalo je van naseg nivo, realno, jedino ako su Rusi voljni da pomognu sa nekim vec spremin resenjem ali sumnjam.
To bi za nas bilo idelano resenje AirPolice-inga i lovacko bombardrske avijacije za sve uslove u narednih 15 godina, sto bi nam kupilo vremena da ili barem malo smanjilo pritisak jer u treutnim uslovima imamo katastrofa opcije.
Naravno nasi tehnicari i svi koji rade na logistici bi morali da se osposobe za to i to nije mala stvar ali nije ni narocito teska. Grcka je blizu i svakao bi nam pomogli u svemu ako se dogovorimo kako treba. Ako sam dobro razumeo ovi avioni dolaze sa dosta rezervnih delova ukljucujuci i pozamasan broj rezervnih motora.
Sposobnosti koje bi ovi avioni doneli nasem vaduhoplosvtu da deluje po ciljevima na zemlji i u vazduhu u svim uslovima su odlicni.
i ne zaboraviti, avio je po gabaritima odlican za nas, mali a veoma mocan, lago ga je sakriti gde god.

Mo

UAR svoje Miraže prodaje po ceni od 67 miliona dolara po komadu. Preskupo.

Br

@Motorista

Mislim da je ta cena nemoguca, Rumuni su nedavno polovne F-16 placali oko 10 miliona po avionu, Hrvati Rafale, mnogo mladje i modernije, oko 65 miliona po avionu, bez poreza, nasi Migovi su sa naoruzanjem, modernizacijom, rezervnim delovima i sa desetogodisnjim odrzavanjem kostali oko 20 miliona po avionu… A UAR ima cak i slabije i starije modele od Grka, za 67 miliona moze da se kupi glanc nov J-10C, ili bilo koji noviji polovan avion.

Vo

@branko hrvatski Rafale koštao je oko 40 milijuna po komadu

https://www.morh.hr/ugovori-avion-rafale/

iz navedenog se vidi da je plaćeno 999+ milijuna, sa PDV ukupno 1.152+ milijuna, a kad taj PDV izračunaš, vidi se da je taj PDV na iznos od 522 milijuna, što znači da je 522+PDV koštalo sve NOVO u tom ugovoru, dakle oprema i usluge koji nisu polovni avioni – obuka pilota, gorivo, oružje, servisi/remonti, simulator i sve drugo.

sami avioni koštali su preostalih cca. 999-522=478 milijuna eura.
478 mil podijeljeno s 12 iznosi 39.8 milijuna,

Dakle sam avion je plaćen 40, a nikakvih 65 ili 80 mnilijuna eura, kako neki pogrešno pišu.

Ni

Na kraju ce Hrvatska 12 polovnih Rafala platiti oko 1 milijarde, a mi cemo te iste pare dati za 12 polovnih Miraza 2000. Odlican deal…mislim za hrvate

Odgovori
Mi

Sve je u novcu i ko je koliko spreman da plati iza sta. Hrvatska nece imati svoje Rafale za 1 milijardu sigurno, ne znam odakle ti ta cifra, bice mnogo vise svakako. Kad se uracuna sve sto uradili sto se tice zemaljske infrastrukture i sl. mnogo ce to biti para svakako.
Njihov problem, isto kao i nas, je sto ti avioni nikad ne bi bili iskorisceni kako treba, ni blizu i to je lepo rekao i onaj njihov pilot Ivan Selak. Ti avioni da bi bili svoji na svome zahtevaju AWACS avione, integrisani sistem PVO, avio tankere i naravno ono najbitnije zemlju koja je voljna da plati pilote da lete non stop kako bi bilo sposobni da ih koriste kako treba sto podrazumeva i redovna bojeva gadjanja.
Koliko nasih pilota, i kada, je zadnji put ispalilo neku radarski navodjenu raketu na cilj u nekoj vezbi.
Hrvati su jos gori od nas u toj poziciji jer integrisani PVO nemaju uopste a ni narocito otporni sitem VOJIN a ni nase iskustvo koricenja istog, njihovi ljudski resursi i kadara je los po tom pitanju. Mada i nama ti isti ljudi polako odumiru, vreme ide pa ide.
To ti je kao da uzmes vrh polovan BMW a nemas da das za dobre gume i premium gorivo i vozis samo vikendom ali imas BMW bajo.

П

1.150.000.000 nije baš “oko“ milijarde.
A kada se na to doda 400-500.000.000 koje ćete morati da date na modernizaciju, to je sve samo nije “odličan deal“.
Odnosno jeste za nas jer će zbog svega toga drugi vidovi vaše vojske trpeti.Tako da-samo napred i neka imate što više ovakvih “odličnih deal-ova“.

Si

Miroslave omasio si citav fudbal. Ako ijedan avion danas ne treba AWACS to je Rafale. Avion je dizajniran za duboku penetraciju u neprijateljski teritorij, zato je i dobio alat kao sto je SPECTRA, odlican radar i mali RCS. Integrirana PVO ti ne znaci nista kad si 300 km ili vise unutar neprijateljske teritorije, a to je Rafale vise puta odradjivao dosada. Trebaju mu doduse tankeri u takvim dalekometnim misijama ali borbeno je djelovao bez AWACSa, bez potpore PVO i bez VOJINa. I bez zastitne pratnje drugih lovaca. Sve je sam odradjivao. Zato je i dobio epitet omnirole. Zato je i tolika pomama za tom masinom u zadnjih 5-6 godina.

Ni

@Miroslav – ni nasi Mirazi ne bi kostali samo jednu milijardu…i mi bi morali da placamo dodatno za infrastukturu, obuke, odrzavanja, ubojna sredstv itd… ja ovde govorim da ugrubo hrvati dobijaju avion 4+ generacije, a mi miraze projektovane pre 50 godina i uvedeni u upotrebu pre 40 godina. Inace kao sto sam pisao i Mirazi su dovoljni za air-policing, zasta jedino i moze da sluzi jedna eskadrila bilo kog aviona. Sve ostalo treba uloziti u PVO, dronove, elektronske sisteme, kopnenu vojsku, nasu namensku industriju, obuku i standard vojnika. Pa nama vojnici u kopnenoj zoni bezbednosti patroliraju sa puskama starim 35 godina, bez opto-elektronika, uredjaja za nocno osmatranje, dvogledi stari 30 godina, pistolje nemaju (osim oficira, a i oni su stari 30 godina), snajperske puske iz 90-tih sa zrak optikom, da ne pricam da ne postoji odbrana od dronova. Nisu se cak setili da vojsci kupe poluatomatske sacmarice i da ih obuce u gadjanju glinenih golubova (sto je neki ekvivalent FPV dronova), a pokazalo se da pored uredjaja za ometanje i specijalnih nisana sa integrisanim balistickim racunarom (sto je dosta skupo), poluatomatske sacmarice su jedan od najednostavnijih nacina odbrane od dronova za obicnog vojnika (naravno ne i jedini niti dovoljan). Sve u svemu ovde se ponasamo kao pijani milijarderi, krov nam prokisnjava, a temelji Tirosove 2 stoje u korovu vec tri godine…

Pe

Sta li pričaš?
Za manje od milijardu, dobili bi 24 Mirage 2000-5, 18 Mirage 2000EGM/BGM, 22 nova rezervna motora, simulator letenja, i zaista ogromnu količinu rezervnih delova

Šta li ti citas i šta razumeš od toga što pročitaš to je ovde glavno pitanje

Ni

@ Pera…nasmeja me…živi bili pa videli…42 aviona sa kompletnom opremom i ubojnim sredstvima za 1 milijardu :) …Pa sam tekst kaže da grci koriste samo 24 trenutno, a ostali su povučeni iz upotrebe pre 3 godine. Ili možda da računamo odvojeno…koliko plaćamo Grčkoj za avione, opremu i ubojna sredstva koju grci imaju (naravno bez krstarećih raketa koje ne žele da nam prodaju), a koliko posle Francuskoj da te avione dovedu u pristojno stanje i eventualno modernizuju. Pero hočeš da kažeš da te dve cifre zajedno neće biti milijarda EUR/USD? Mislim da ste naivni… ali se nadam da ste u pravu…. Prvo Grci nam neće sve prodati, drugo mi ćemo proći mnogo lošije nego Hrvatska u svakom slučaju, pošto su cene vojne opreme drastično skočile zbog više faktopra, a najviše zbog rata u Ukrajni…

Ne

Miroslav

Hr je program CRO Rafale koštao
1 150 000 000 € PDV uračunat.
37 000 000 € nova infrastruktura .
Obuka pilota i osoblja za potporu
Simulator
Rezervni dijelovi
Potpora Francuza dok sustav ne profunkcionira
Osnovni paket naoružanja itd…
Dakle , nikako “ mnogo više “ kako si naveo.

Mislim da postoji plan eksploatacije aviona i da se zna koliko to godišnje košta i dali mi to možemo plaćati .

Dalje si naveo – citiram

Ti avioni trebaju zračnu dopunu goriva?

Da , ali znaš li koji je max borbeni domet Rafala ? Naime , mi ćemo ih koristiti samo u zračnom prostoru Hr i za to nije potrebna zračna dopuna.

Integrirani sustav zaštite zračnog prostora ?
Slažem se . Na tome se radi . Od modernizacije stacionarnih radarskih sustava do izgradnje PZO zaštite i tu će se ti avioni uklopiti .

AWACS ?

Nepotrebno za premoć u zračnom prostoru Hr.

Plaće pilota i zemaljskog osoblja ?

Samo da ti kažem jedan detalj – dragovoljni ročnici koji su na osnovnoj obuci primat će 900€ mjesečne naknade.
Borbeni piloti su elita nad elitom svake vojske i sad promisli….

I na kraju rekao si – loše za Hr , dobro za Srbiju .
Znam na što ciljaš . I Srbija i Hrvatska kupuju novu opremu i ako misliš da ćemo krenuti jedni na druge , nećemo .
Ratovi na Balkanu su davno završeni i potpuno je nevažno tko od nas ima bolju opremu i jaču vojsku.

I na kraju , mislim da je ovaj deal sa Francuzima za samo milijardu i kusur € bingo za Hrvatsku.

Pe

Odlicna opcija za Srbiju, ekonomski logicnija od Raffale, a avion je svakako bolji od MiG-29, sto su izvrsni piloti JNA znali jos 1980-ih
Od resenja koja su do sad bila u opticaju (Raffale, Eurofighter) ovo meni licno deluje kao pun pogodak.
Jedino, moguce je da ce Francuska sve ovo poslati u Ukrajinu.

Odgovori
Ma

Najbolji komentar sve ostalo je neargumentovano trabunjanje…

Ad

Samo eto, mora prvo ubrzani tečaj francuskog jezika, a imajući u vidu koliko su dobri sa engleskim i koliko im treba da ga savladaju, Mirage 2000 mi se čini kao gotova stvar.

Sh

@Adeptus Mechanicus: Francuzi su itekako dobri sa engleskim kada im je interesu. I JNA je htela Mirage, za njih je Tus bio najviše zagrejan. Avaj, para bilo nije.

Ko

MICA sa dometom 80km je smiješno naoružanje za avion čiji radar ima 50% veći domet.

Ako su sovjetske avione u Ukrajini uspjeli adaptirati da mogu koristiti zapadno naoružanje, vjerojatno je moguće da Mirage 2000 koristi sovjetske rakete R27 i R77AE koji imaju domet od 100-120km.

Odgovori
Ro

Ne ide to tako.
Maksimalni domet detekcije za cilj radarskog odraza od 5m2 iznosi 140km i to s pouzdanostii od 50%. Taj isti cilj će se moći pratiti tek na distanci od 80km ali ovaj put s bitno većom pouzdanosti od 90%. Znači MICA s kinematičkim dometom od 80km se poklapa s tim dometom praćenja, ali šanse za pogodak rastu kako se ta distanca smanjuje.
Problem nastaje ako je cilj avion s odrazom manjim od 5m2, recimo od 1-2m2. To su, u pravilu avioni koji su ciljano dizajnirani s namjerom manjeg radarskog odraza (zaobljene površine, S-oblik uvodnika zraka itd) ali nisu predstavnici 5.generacije – Rafale pa Gripen i Typhoon.
U takvom slučaju rakete većeg dometa od MICA-e nemaju previše koristi jer ih RDY-2 otkriva i prati na još manjim distancama.
Zaključak, ako ne vidiš gdje je meta, uzalud ti veliki domet rakete.

Bo

R-27 i R-77AE izvozne varijante nemaju ni priblizno taj domet. U realnosti je manje od 80km.

Mi

Nase R77 nemaju domet od 120km. Izvozna verzija.
R-27ER mozda ima. Samo ipak su avionika i radar na Miražu bolji od naših 29ki danas. Ne kazem da treba ku pupiti Miraza samo zbog toga.
Slazem se da nam trebaju rakete VV velikog dometa. Isto kao i PVO. Odbrana neba ne sme da se ogranicava politikom!

Vl

@robert

To mozda ako Rafal ili Gripen idu u neku samoubilacku misiju bez podvesenih raketa ili dodatnih rezervoara. Sa njima su savrseno vidljivi i spori. Manje gledajte holivudske filmove. Nas Mig29SM+ je bolji avion od Mirage2000. Ima bolju avioniku i radar, bolje naourazanje, brzi je i manevarbilniji.

Ro

@Vladimir,
Ne pratim Holivud, ali mi je zato daleko draži TangoSix.
O temi Rafala na ovom portalu pisao uvaženi novinar Živojin Banković, 27.maja 2021.
Pročitajte taj odlično sastavljen tekst, u njemu se spominje Rafal i MIG-29SM+, dometi detekcije i praćenja radara te detalji poput RCS. Kada (i ako) taj dio savladate s razumijevanjem, možemo nastaviti dalje s vašim zanimljivim scenarijem Rafala i MIG-29. Hvala.

Ne

Vladimir

Usporedi kokpit na Miražu i na vašem Migu SM i bit će ti dosta toga jasnije.

Gr

Po meni bi to bio odlican dil. Jos uvek zagovaram ideju o kupnji novih Fa50 iz Koreje I onda preici na Boramao, gde bi mogli cak biti deo programa Boramao. Taman dok bi Migovima istekli resursi, Boramao bi bio vec u masovnoj proizvodnji. A Korejci veoma brzo isporucuju tehniku, tako da bi piloti sa iskustvima na Fa50, mogli pa skoro samo da pređe na Boramao.
A ni ovaj dil sa Grcima ne bi bio los. Ali bi radje pazario f16 I digno na block 52 ako ne I 72…
F16 je stvarno zver. Mada ni sa Mirazima ne bi bio promasaj, pogotovo ako su stvarno 7mio po komadu sa pratecom opremom I sa resursima do 2040. To je onda to. Pune bolja odluka nego novi Rafali. Previse novca za 12 letelica I za ekonomiju Srbije.

Odgovori
To

Realna mogucnost za nas Rv.
Treba ici na otkup svih 24 aviona, Naravno cena ovih novijih bi bila veca, i njih bi trebali modernizovati u startu oni bi mogli da lete jos sigurno 20god. Ovih starijih 10 jednoseda nabaviti verovatno za dosta nize novce i oni bi verovatno mogli leteti koliko i nasi migovi, oni bi zajedno sa migovima ukupno 24 letelice po povlacenju bili zamenjeni za dve eskadrile rafala, 12 sad poruciti i plus 12 posle 2030-35, ako francuzi zatezu treba gledati na kineze.

Odgovori
To

Mozda cak ici na integraciju domaceg vodjenog i nevodjenog naoruzanja na miraze i eto zamene za orao.

Odgovori
Fe

@Tomix

To uopste nije nikakvo pitanje, ovde se recimo sistematski mistifikuju Storm Shadow i teoretise kako ni Rafale „nama ne vredi jer eto nema meteora“ kao da Indija na svojim Mirazima ne koristi izraelske rakete Python i Derby, sve modele Spice bombi i svoje protivbrodske Brahmos-e.

Da li se JDAM i AGM-88 koriste na Su-24 ili ne? Dezurni teoreticari imaju objasnjenje i za to, samo je problem sto se stvarnost ne osvrce ni na cija pljuvanja – Bas sve sto neki avion moze uopste da podigne u vazduh (tj odgovarajuce mase i dimenzija) je moguce integrisati na doticni avion, to sto se nekima ne dopada opcija srpskog Mirage 2000-5 sa raketama Python, glide bombama vFAB 1000 i recimo Vila-2 ne menja stvar da za navedeno nema bas nikakvih prepreka, jedino treba imati te Miraze.

Ne ratuju sertifikati nego oruzje, vidi se 24/7.

zo

Kupovina, dopremanje, obuka pilota, obuka tehničkog sastava itd…avion se ne proizvodi već 15 godina…biće komplikovano održavanje i servisiranje…jednomotorac, generacija 3,5 … potpuno druga oprema u odnosu koju sada koristimo…
Evo, nabavljeni su Kiparski Mi-35P – gde se sada nalaze, zašto ne lete, a vreme im prolazi?

Odgovori
Š

Tehnički pametna odluka da se kupe Mirage 2000-Mk5 naravno naruče i novi Rafali, ekonomski a i politički prihvatljivo kako god ko sabirao i oduzimao. RV i PVO VS bi imala VnBA za jednostavniji prelazak na Rafale plus bi u periodu posle isporuke i Rafala imali dve kvalitetno naoružane eskadrile sa VnBA. Šta se čeka?

Odgovori
De

Nama treba avion za Air policing i to je to. Budimo realni, za drugo nam ovi veliki i ne bi dozvolili da ih koristimo.

Odgovori
Pe

Djeluje kao vrlo razumna opcija. Vec za par godina mogle bi biti operativne dvije bribene eskadrile prve linije sa Mirage 2000 i MiG 29SM+ za koje smatram da ce iipak nesto duze ostati operativni.

Bilo bi zanimljivo znati da li mjerkamo samo 14 komada ili svih 24. Rekao bih da Grcki Mirage 2000 ipak ima jos znacajno resursa, obzirom na godinu isporuke, pa koju godinu stariji od hrvatskih Rafala. U svakom slucaju bile bi potencijalno dvije lovacke eskadrile operativne prije dolaska novih rafala.

Odgovori
Š

Ovo bi bila odlična odluka, kupovina 14 Mirage 2000-5Mk2 iz 20007.god sa velikom količinom rezervnih delova i motora, naravno uz nerudžbinu i novih Rafale-F4.1. Tehnički, ekonomski i politički prihvatljiva za Srbiju a i Francusku koja bi dobila novog korisnika svoje tehnike a tu je i podizanje vojno-tehničke saradnje sa Francuskom i Grčkom na puno viši nivo, SAD ne bi pravile problem jer se kupuje od članica NATO i jasno su iz USA ambasade u Beogradu na instagramu podržali pregovore Srbije i Francuske u vezi Rafale. Ono najvažnije je da bi RV i PVO VS dobio u nekom periodu od 4-6 godina dve eskadrile vrhunskih VnBA.

Odgovori
Ra

Srbija je siromašna zemlja i umesto toga treba da kupi HAL Tejas.

Odgovori
Ne

Ratko

Tejas jos nije usao u ozbiljnu serijsku proizvodnju, pritom je kopija Miraza. Taj avion moze da se razmatra tek za nekih 5-6 godina.

Mi

Kako to opravdavate, bas me interesuje?

Pa

Ako ovim potezom ne osvojimo Evropu nikad nećemo! Sad idemo svi ko jedan, samo sloga Srbina spašava. Mi smo najaci i najhrabriji. Hocemo rakete dometa i preko 500 km da gadjamo svaki grad na svetu ko se sme nama jos suprostaviti. Sve je ovo jako smesno i bedno, osim za trenazu sta ce nam svi ti avioni. Bacanje para kako god. Za svrhu koju nama treba, a to je airpolicing i trenaza moze i mnogo jeftinija varijanta ali opet i ovo je dobro u odnosu na suludu ideju o Rafalima. Razotrkiveni smo i u prodaji naoružanja gubimo konce i u Moskvi. Ja nisam rusofil ili evrofil znajte samo kao donaciju od te zemlje dobili T72 ms, BRDM-2MS, delimicno MIG 29 i obuku pilota i tehničara pa da im ovo sve radimo u najmanju ruku nekorektno, gde su druge zemlje bile u tim podrskama, cak smo opstruisani za dostavu sredstva koja smo uredno ugovorili i platili. Ova lazna politika doci ce nam glave.

Odgovori
Pe

@Padobranac Kad pominjete donaciju iz Moskve, setite se da su ovi MiG-29 bili otpisani za Rusiju, korisceni su za trening pilota (…) a rat u Ukrajini je pokazao da Rusi vise ne koriste MiG-29.
Srbija je Rusiji posteno i ne malo platila modernizaciju MiG-29, i bez Srbije bi Rusi ove avione poslali na otpad, a ovako su zaradili.
Ovi T-72 i bmp su se jako slabo pokazali u ratu, unisteno je na hiljade, pitanje je koja je od toga korist.Sustinski je to sve samo zakrpa do nabavke kvalitetne zapadne opreme.

Pa

@Petrovic Dusan potpuni demanti pisete o tehnici koju ste samo na slici videli. Kao prvo navedena tehnika se odlično pokazala u sukobu. Drugo pravite komparaciju zapad/istok a ne tehničke specifikacije. Vidimo lepu sliku Leoparda i Abramsa, nisu se proslavili, kao i Bredli vozila. Mig 29 za svoju klasu i namenu odličan avion, mozda ipak pisete jer Vi u Hrvatskoj dobijate donacije sa zapada i SAD-a ali to ne umanjuje Vase napisane nebuloze. Kvalitet se ne ogleda u zemlji porekla upamtite to.

Pe

@Padobranac podatci o broju izgubljenih tenkova u Ukrajini, a u procentu su jako losi za rusku tehniku.Samo beg ruske vojske posle poraza u Bitci za Kijev/Gostomelj kostao je Ruse vise stotina tenkova.
Posle milion snimaka eksplozija ruskih tenkova, sa kupolom T-72 koja leti u vazduh 50m, smesno je porediti.
Drugo, Ukrajina je dobila oko 100 Leoparda 2 i 31 Abrams, sto su mali brojevi.
MiG-29 se jako lose pokazao u svakom sukobu u kojem je ucestvovao, pa ga cak i sami Rusi ne koriste u Ukrajini jer je beznadezno zastareo

Ar

@Padobranac, Ne postoji tenk koji se može proslaviti u ratu Rusije i NATO-a, pa tako ni Leopard, Abrams, T90 ili Armata.
@Petrović Dušan, Kažeš da su procenti izgubljenih tenkova u Ukrajini jako loši za rusku tehniku? A kakvi bi bili kad Rusija i Ukrajina raspolažu samo ruskom tehnikom, odnosno u startu i do nedavno raspolagali su 100% ruskom tehnikom. Zamisli da ratuju Amerika i Mexico, procenti izgubljenih američkih tenkova bi bili jako loši za Ameriku, jelda? I ne bi tu puno promjenilo da dođe stotinjak ruskih tenkova u Mexico, i oni bi gorjeli. Svaki tenk kad ga dobro pogodiš kupola leti u zrak. Koliko su ono Kurdi Turcima uništili tenkova Leopard 2 u par sati, 13 ili tako nešto? Baš gledam slike tog masakra, nijednom nije kupola ostala na tenku. Negdje sam čitao da su u nekom sukobu ratovali zajedno Leopardi i Leclerc tenkovi, Leoparda je bilo uništeno hrpa, Leclerc ni jedan nije bio uništen do kraja, oštećenih je bilo, ali nijedan uništen.

Si

Arjuna,

Filozofija iza Leopard tenka je nesto drugacija. Svabe ga nikad nisu planirale koristiti u nekom klasicnom frontalnom sukobu za probijanje prve linije. On je planiran za brze proboje preko krila, obuhvat prve linije i brzo napredovanje u pozadinu. Temelji su to jos od Blitzkriega iz WW2. Zato su mu stavili dosta lagan oklop, jak top i snazan motor. Mora biti brz i pokretljiv i imati veliku udarnu moc. Tesko oklopljena masina to ne ispunjava. Mana je ta sto ces ga lako izbaciti iz stroja ako ga pogodis.

Sr

U koliko bi se nabavili nisanski kontejneri i naoruzanje, bili bi dobri za 241. Lbae, pod uslovom da se sami avioni ne plate vise od 150 miliona. Za 101 lae, ne znam…

Ne verujem da ce Grci prodavati naoruzanje jer je sve kompatibilno sa Rafalima.

Odgovori
Ig

Kako bi se sami avioni mogli platiti ne više od 150 milijuna eura ? Pa nisu krš za otpad, dobri su to avioni i Grcima u današnjem svijetu koji se ubrzano naoružava sigurno neće biti problem naći kupce.

Sr

@Igor M.
10 miliona je neka prosečna cenu koju su razne države plaćale za polovne avione 4. generacije(bez naoružanja). Možda imam pogrešan utisak, ali Miraž nije tražen na tržištu u meri kao F-16. Dakle 150 miliona za 12 aviona je sasvim realno. Tako da bi sa delovima i naoružanjem izašlo sve do 600 miliona, ali ne više od toga.

Fi

https://www.newsweek.com/ukraine-mirage-2000-5-f-16-fighter-jet-comparrison-1909568 Ovo su svi podaci o Rafalima 2000-5MK2 i o F-16MLU koji se isporucuju Ukrajini.Uporedili su ta dva aviona,Mirage ne nosi samo MICA rakete vec i rakete duzeg dometa koje pravi MBDA, uostalom ima ih u clanku.U svakom slucaju,F-16 varijanta koja stize u Ukrajinu je zver u odnosu na Mirage 2000-5 MK2.Samo domet radara na F-16 od 185 milja cilj velicine lovca govori sve.Link-16,veca nosivost,jaci i bolji radar, apsolutno je bolji u svemu.Kao sto rekoh,F-16 je nadokazaniji i najuspesniji multirolle fighter avion na svetu a i dalje drzi i povecava taj rekord.Pravi radni konj koji od 1974.godine nema konkurenciju u svojoj klasi.Od grckih Mirage za Srbiju nema nista,pisanja zute stampe ne shvatam za ozbiljno a i pokazalo se da je svaki put bio corak,kao i od pre dva ipo meseca informacija da ce licno Makron i Vucic potpisati sporazum o kupovini eskadrile Rafala F4 a sada se kuka kako nema novca za to odjednom.Mislim,sve je to smesno i amaterski smisljeno za ljude koji se previše“loze“da upotrebim izraz na neko srpsko ratno vazduhoplovstvo i tako to…Bio sam ucesnik sukoba na Kosovu i Metohiji 1999.i mogu reci da sam video samo delic zastrasujuce moci tadasnjeg neprijatelja a danas partnera.Da bi Srbija mogla da dobije neku moderniju eskadrilu aviona,mora da se opredeli na koju ce stranu i da svojim postupcima dokaze da je za slobodan svet a ne za rusko-severnokorejsko-iransko-kineski „svet“gde prosecan gradjanin ne sme da izrazi svoje misljenje a politicari tih zemalja propagiraju rat i pokusavaju da destabilizuju Evropu ciji smo mi deo!A o odabiru aviona,za Srbiju je F-16 Block 70/72 eskadrila kao porucena i koji bi bio za narednih 50 godina jedan od najboljih aviona u regionu.Srpski piloti i mehanicari bi stekli znanje o najnovijim avionima te obzirom da Srbiju vidim u NATO,jos jedna eskadrila F-35A bi zaokruzila odbrambene sposobnosti nad nebom Srbije a i sire.Pozz!

Odgovori
Gr

Mislim…jedan od najrealnijih komentara ikada. Svaka cast FF.
Ni sam ne bi bolje to uradio. Sve stoji kako kazete.

Br

Cekaj, cekaj, hoces reci da ti mislis da stari F-16, jer navedena modernizacija ne menja radar, ima domet za metu velicine lovca od cak 185 milja ili 300km? Pa jel ti znas da jos ne postoji takav avion, a svakako to nije F-16 iz ’83 koji stize u Ukrajinu. Takodje ne znam da li znas da na zapadu ne postoje rakete v-v dometa veceg od negde 180km?

Pe

Srbija samo treba da drzi svoju stranu.,.bar dok Rusi ne vrate Odesu i Rumuni olade od Nato a…. Nije to tako daleko….:)
F16 MLU jeste zvijet ali su resursi i odrzavanje upitni. Btw., proce kao i mig29 ukrajinski bez obzira…
A ukri od onolike flote migusa nisu napravili nijednu vrijednu paznje modifikaciju.. i da je odrade do kraja.

Pe

@Perica Pa kako Rusi da „vrate Odesu“ kad je to ukrajinski grad koji nikad nije ni bio u Rusiji?
I da Nemci „vrate Beograd“ u Treci Rajh?
Drugo, posle 850 dana napada najveci grad koji je Rusija okupirala je Marijupolj, prvi na granici, sve ostalo je kao omanji gradic u Srbiji, a i Ukrajinci su isterali Ruse iz vecine okupirane teritorije od 2022.

Va

F-16 iz 70ih sa radarom dometa 300km koji na toj daljini hvata manje borbene avione lovce. Decak to ocigledno pojma nemas sta si lupio jer mislim da ni Bjelka (radar na Su-57) koji je trenutno najbolji rwdar na svetu ne moze to a ti te karakteristike prepisujes osnovnom F-16 iz 70ih… Lupio si ti jos mnogo toga ali me mrzi da pisem.

Pe

@Valjevo A odakle Vi znate da je radar na Su-57 „najbolji na svetu“, postoji li bilo kakav iole nepristrasan navod o tome?
Za sad se tacno zna da do sad Rusi nikad nisu imali niti jedan AESA radar, osim sto sami za sebe tvrde da „Su-57 ima najbolji radar na svetu“ ali ga sami Rusi ne smeju poslati u rat.
Iako su pre toga tvrdili kako je Su-57 „stealth“ avion.
Najbolji radar na svetu je svakako u zapadnim lovcima, kao Raffale, F-15, F-16, naravno i F-22 i F-35, Eurofighter, sto je potvrdjeno od strane mnogih RV sveta koje ih koriste u velikim brojevima, znaju se provereno karakteristike, a od 1992 zapadni avioni koriste AESA radare (prvi japanski F-16).

Vl

Pa kako taj „najbolji“ avion na svetu F16 vec dve godine ne sme da se pojavi u Ukrajini??? Svi cekaju da on stigne i konacno potera Ruse nazad ka Moskvi, a njega nikako nema??? Pa ta krsina ne moze ni da poleti ako mu pista nije prethodno oprana AJaxom, a ne da leti na bojom polju. Najbolji americki radari su u svakom holivudskom blokbasteru i u komentarima dupe-a, ali u borbi nikad nisu izasli na crtu Rusima

Pe

@Vladimir „u borbi nikad nisu izasli na crtu Rusima“.Na internetu postoji statistika koja pokazuje air to air kills od 1945 do danas, gde se jasno navode tipovi letelica.
Uprkos besmislenoj PR kampanji o prednostima ruskih tehnologija, cinjenice pokazuju da su u svakom ratu zapadni avioni bili superiorni.

Fi

@Vladimir
Amaterski komentar od strane tebe pokazuje da si neznalica u domenu avijacije…Uopste i borbenih efektiva.Da si procitao text koji sam prosledio,makar procitao,ne bi sam sebe javno ismejao.Inace,F-16MLU stize Jula meseca u Ukrajinu kao sto pise u tekstu.Tvoje je pravo da zivis u svome „ruskom“svetu ali bar idi zivi u Rusiju da ne lazes vise sebe samog jer je to najgore… Pozdrav!
@Valjevo
Kao sto sam i pretpostavljao,nisi ni procitao tekst a nemas pojma uostalom ni o radarima.Ccc…F-16 ne postoji samo iz sedamdesetih godina,vec se proizvodi i dan danas kao multirolle fighter u Block 70/72 i to je avion koji je napravljen u najvise primeraka na svetu i koji je koriscen i koristi se najvise u svim borbenim konfilktima na svetu sto je dokazano i argumentovano na svim svetskim sajmovima o ratnom vazduhoplovstvu.Ukrajina ce dobiti uskoro verziju F-16MLU koju poseduje Rumunija takodje.Ne znam odakle ti to da je radar na opitnom avionu SU-57 koji sada postoji u samo 4 primeraka obzirom da su nedavno 2 unistena na stajanci u Rusiji najbolji na svetu…Taj avion nije ni borbeno koriscen,bar za to nema nikakvih dokaza.Rec „lupio“ne znam sta znaci ali znam da ti je komentar poput prozora koji lupa o svoj okvir usled promaje.Pozdrav!
@Perica
Rusi ce zauzeti Odesu kada ja sletim na Mars! Isto tako ce pobediti u ovom ratu u Ukrajini!Da F-16MLU nije pretnja za rusku vojsku,ne bi se sami Rusi i njihov „Vor v zakone“bunili zbog same isporuke F-16MLU Ukrajini na sva vrata i pretili nuklearnim oruzjem po hiljaditi put, naravno bezuspesno jer ih se niko ne boji.Pozdrav!

Be

Skuzajte na mojoj neukosti, ali sta to znaci izaci na crtu

To je ono kad Mirage 3 podere sve Migove, ukljucujuci i one kojima su sovijeti upravljali, na Bliskom Istoku ili nesto drugo???

Va

Beduin Ne nego kada Vijetnamski asovi nisu dozvolili Amerima totalnu vazdušnu nadmoć na teritorijužom duplom manjoj od Ukrajine ,i kada su morali da organizuju Top Gun školu ,za par godina angažovanja izgubili su na hiljade aviona i helikoptera nad Vijetnamom ,čak ni zadnja velika akcija da spasu obraz i iznude potpis i odu iz Vijetnama časno je rezultovalo velikim gubicima u vazduhu i dokaz ,kada neko gura ravnopravno oruđuje konstantno neprijatelju nije lako !

Si

@Vaste,

Jeli zato odnos oborenih aviona u zracnim borbama Vijetnama tokom 72 i 73 bio 15-1 za Amere? Jer su ih Vijetnamci izdominirali? Pa u samo jednoj akciji na pocetku rata su im F-4 oborili pola flote Migova 21 koje su im Rusi donirali. I kakve hiljade aviona kad je u Vijetnamu sve skupa oboreno manje od 270 aviona na obje strane? Sta naprica jarane? Da ne govorim da je velika vecina oborenih aviona bio jurisni F-105 thunderchief koji nije imao mogucnosti v-v borbe. Sa F-4 se nisu Vijetnamci bas dobro proveli.

Dj

Tehnoloska nadmoc zapadne avionike, kvalitet i pouzdanost njenih senzora, elektronskih komponenti, racunara i njihovog softvera je tolika da nista sovjetsko sto leti VKS nema neke narocite sanse. Ovde su sad krenuli citirati RUSI, Justin Bronk je lepo objasnio, samo cinjenica da f-16 ima superioran RWR i IFF, pa nece biti problema sa Patriotom na zemlji u vezi koordiniranja operacija je vec prilicna prednost, dok VKS ratuje protiv 2 PVO, ruskog i ukrajinskog…

A Rusi ce vratiti Odesu u svoj rajh kad na vrbi rodi grozdje!

Ar

Nevjerojatno je zanimljivo je kako je po mnogim tumačima ovdje Rafale F4 koji je Srbija kao trebala kupiti bio u odnosu na naš Rafale F3R svemirski brod koji Rafale F3 gazi kao Defiant neki kolonijalni transporter, iako se radi o poboljšajima tipa: više prikaza na kacigi, poboljšanje komunikacijskog sistema, targeting poda, i tako, ništa što bi se nazvalo revolucionarnim. Istovremeno sad kad se odustalo od Rafalea, priča je sljedeća: Mirage i Rafale su tu negdje, a prednost Rafalea se gubi jer nose iste rakete dometa 80 km, pa to dođe na isto. Smiješno je i jedno i drugo. Rafale F3R i Rafale F4 su tu negdje što se tiče borbe kao što su tu negdje po opremi i performansama Mercedes S klase istog godišta različitih generacija, naravno noviji ima još nekih đinđuvija, ali to je otprilike tu negdje. Razlika između Rafalea i Miraga je kao između Mercedes S klase 2023. i 1980. godišta. Rafale i Mirage ne mogu u istu rečenicu nikad i nigdje, jer je Rafale nova generacija koja koketira sa Stealth generacijom aviona. Nose istu Mica raketu, ali Mirage Rafale ne može vidjeti dok se ne sudari s njim, istovremeno Rafale i bez paljenja radara vidi Mirage na 100 kilometara, SPECTRA sustav, a s radarom da ne pričamo. O ostalim karakteristikama znaju oni koji poznaju temu. Jedina prednost Miragea je što ima veću krajnju brzinu, no kad bi to bilo mjerilo, onda bi Mirage bio bolji i od Rafalea i od F35, a MIG 29 bolji od svih skupa. Inače taj Mirage je bio strašan avion svojevremeno, a ni danas nije loš za air policing, zračne udare i održavanje letačke komponente, ali nema što tražiti u zračnoj borbi s modernim avionima nakrcanim elektronikom i stealth ili polustealth tehnologijom. Za rat s NATO-om, a s kim drugim kad ste okruženi NATO članicama, vam ne bi pomoglo ni da imate 24 F22. Da smo bili pametni i mi smo trebali kupiti neke polovne F16 od Finske ili ove Mirage i voziti se jeftino i puno, ovako će nas izaći skuplje letenje nego kupovina.

Odgovori
Av

Ja mislim da Rafal ne mora ni da ustaje ujutru, a vec je dobio rat.

Be

Finska nikad nije imala F16

Ne

Arjuna

Neka polovne ?!
Pa Hr javnost bi popapala Plenkija i Frku zbog kupovine “ starog krša”! I ovako 60% komentara na Hr portalima i ove Rafale trpaju u koš za smeće kao “ trulež i leteće kante” !

Finci lete na Hornetima al neće još dugo.

Ar

@beduin Jel se kaže Irak ili Iran? Krivo sam napisao, mislio sam na Norvešku, ali to ste valjda svi shvatili, ili niste, jer su Norvežani prodali desetke svojih F16.

@Nenad HR Izraelski su stvarno bili krš zbog abnormalne upotrebe, mada nakrcani ubitačnom opremom. Norveški su bili manje izraubani i dali bi se lijepo nadograditi uz dugotrajniju upotrebu.

Mi

Avala7

To se kaze odvracanje, a ne ustajanje. Ako znas da ne mozes ostvariti zracnu dominaciju protiv tehnoloski naprednijeg neprijatelja trebas biti glup napasti ga.

Ig

Sudeći po cijeni novih F-16 iz ponude za Hrvatsku od prije par godina, ta eskadrila Srbiju danas teško može izaći jeftinije nego eskadrila novih Rafala.
Sve je to naravno hipotetski, jer trenutno nijedna zapadna zemlja nije voljna Srbiji prodati nove borbene avione.

Odgovori
Br

Treba biti realan. Mi mozemo da kupimo u stvari jedan jedini avion. Nabavka iz NATO zemalja trenutno nije realno resenje, bilo bi milion ucena, od kojih bi mnoge bile jako teske. Nikada nam ne bi prodali ni najbolje naoruzanje koje imaju za te avione, tako da ih nikada ne bi smo ni iskoristili… Ideja, da se nabave Rafali, Mirazi i M-346 je van pameti, ali van pameti, imali bi tri tipa mlaznih aviona, skoro najskupljih na svetu u svojoj klasi…

Jedini avion koji moze da zameni sva tri tipa koja danas imamo, a da ima neke od modernih karakteristika, dobre senzore, modernu avioniku, aesa radar i dobro naoruzanje v-v i posebno v-z, a da nije ni skup, ni komplikovan za odrzavanje i letenje, je naravno JF-17 Block-3, 2028 ce verovatno moci da se nabave i polovni, a ni novi nisu skupi, a konacno je razvijen i dvosed u koga je moguce uci nakon Laste, ne postoji jos jedan takav avion. Plus sto je i novi motor i mnogo sta od delova nastalo na osnovu motora za MiG-29 i mehanike sa MiG-21, tako da bi se i mehanicari mnogo lakse snasli, plus avioni ne zahtevaju skoro nikakvu veliku i skupu novu zemaljsku pripremu, a kako nisu nesto na glasu, verovatno bi nam dali da ih kupimo.

I to je to, idealno resenje za nas. JF-17 sa radarom koga danas ima i sa PL-15 raketama sa dva AESA radara moze da obori i ove Miraze, kao i modernizovane F-16 (do bloka 60), kao i Rafale sa samo MICA raketama i bez AESA radara.

Dakle, ili ovo, ili verovatno 6 milijarde za Miraz, Rafal i Leonarda, a najveci domet raketa bi nam bio samo 80km. Manje nego danas sa Migovima za 180 miliona na deset godina… Dok JF-17 pored PL-15, koristi i PL-5/9/10/12, cak po pet tipova vodjenih raketa v-z i v-m, kao i oko 20 tipova raznih vodjenih i nevodjenih bombi, moze ukupno koristiti oko 35 tipa raznog naoruzanja.

Odgovori
Re

Uzeti sve Miraže koje Grci prodaju,naravno videti stanje i resurse.Dobar Avion za nas i omasovili bi naše RV.Dobro je da se intezivno traži rešenje za naše RV,nadam se da će se odabrati najbolje.Od Rusije trenutno nemožemo ništa,a svakako treba iskoristiti dobru saradnju sa Francuzima.

Odgovori
Be

Dobro.

A znas li ti uopce sto to sve vuce za sobom?

Re

Beduin

Šta god da vuče moramo se jednom ulogovati sa savremenim armijama.Sa Francuzima imamo dobru saradnju kao i sa Grcima u ovom momentu i to treba iskoristiti na max.Realno ovi Miraži su daleko bolji od 29-ki samo treba videti stanje i resurse.Ako bi kupili narednih 15-20 godina to je za nas sasvim ok dok se konačno nerazbistri situacija u svetu.Jesu Rafali extra mašine ali su i extra skupi.Miraži ili Gripeni od kojih naravno nema ništa su za Srbiju top mašine.Treba se spremiti za neku buduću Evro vojsku gde je i Srbij mesto.

Or

Mislim da Grci ne prodaju Mirage 2000-5 proizvedene 2007 već prodaju one starije, konkretno onih 18 spomenutih u Tanargi, iz one prve serije od 40 aviona 1985/86.
Trebalo bi to provjeriti.

Odgovori
PS

Prodaju sve i to lepo piše. I F-16 i Miraže i F4, sve da bi ih zamenili sa Rafalima i F-35. Prosto, bez ikakve misteirje.

Ra

Srbija mora da odluči da li je za SAD ili za Kinu. Trebalo bi da kupi F-16 ako je za SAD i JF-17 ako je za Kinu. Rusija je odlučila da je za Kinu.

Možda HAL Tejas ako želi da ostane nesvrstan?

Odgovori
ma

Izuzetna i jako detaljna analiza kao i uvek maestralnog gdina Bankovića! Miraž 2000–5 je bez ikakve sumnje vrhunski avion, i bio bi sjajan izbor za Srpsko RV i PVO, iz dosta razloga. Kao što je u komentarim iznad lepo naveo gdin Dušan Pavlovič, Miraž 2000 je avion „bukvalno stovren za stanje u kakvom je trenutno Srpsko Rv i PVO“. Jedino pitanje je koliki su preostali resursi na tim avionima, cena sa paketom naoružanja, cena promene infrastrukture ukoliko je ista neophodna, cena naleta i sl. Rafal je definitivno „overkill“ za RV i PVO Srbije, dok bi Miraš 2000 bio po meri, u skladu sa finansijama i realnim potrebama RV i PVO, iako je navedeno da bi Miraž 2000 bio dopuna uz Rafal.

Odgovori
Ko

Srbija već 70 godina živi u gluposti,korupciji i nameštanjima.Znali nabavili ruske krševe a mogli miraže.Znači kupiti lošije jer se tako nekom svidja a svidja mu se jer je tup

Odgovori
Dr

druze jel ti znas kakva je i kolika korupcija na zapadu , jel znas kakva se korupcionaska afera valja oko kupovine Eurofighter EF-2000 za Austrijsku Vojsku ? jel znate koliko se afera krije oko raznih lazi koje je iznosio BOING oko svojih letelica , jel znate kakva je korupcija u Washingtonu ili Brüsselu gde vazi ono “ glasam za onoga ko plati vise“ ! ima jos gomila stvari koje bih mogao da navedem ali cu otici mnogo u OFF ! Korupcije ima i na istoku i tek na Zapadu samo sto zapad tu cinjenicu koristi u Borbi protiv Istoka dok istok mudro cuti i ceka dok se zapad ne udavi ….. apropo udavi , jel je doprlo do vas da Kina i Rusija ne koriste Dollar kao rezervnu Valutu niti je vise primaju kao platezno sredstvo ??

Mi

Dragan,

Jel doprlo do tebe da u medjusobnoj trgovini koriste Juan. To je podanicki mentalitet Rusije koja svakim danom postaje sve vise ovisna o Kini dok se ne udavi.. apropo udavi . Nije to nikakvo saveznistvo protiv USA vec Kina mudro cuti dok sve vise steze i davi Rusiju koja nema nikakav drugi izbor.
Korupocije ima svugdje ali napisati da je ima vise na zapadu je ludo. Na zapadu se samo vise otkriva i odgovara za istu dok u Rusiji i Kini ide pod tepih pa se stvara dojam da je ima manje, a zapravo ti sistemi pocivaju na korupciji. Korupcija im je temelj.

Dj

>> u medjusobnoj trgovini koriste Juan.

Koji moraju kupiti za dolare posto sigurno ne izvezu toliko sirovina koliko uvezu plastike i ostalog otpada iz PRCa…

St

Umetna intelegencija kaže, da je daleko bolji izbor imati 100 višecevnih bacača sa dometom 80-300 km nego 24 borbenih aviona :)).

Za miljardu dolara nagradnog fonda možeš navuči pametne ljude iz celog sveta, da ti iznađu rešenje za preciznu raketu za višecevni bacač na 400+ km :).

Lp

Odgovori
Mi

Sta kaze koliko milijardi treba da navuces za obranu protiv scalp raketa i dronova kako bi mogao bez opasnosti da izvuces iz skrovista te visecevne bacace i koristis?

Vu

Dobar avion, jes da je lošiji od naših migova 29 ali dobro ako nam ih daju na poklon (kao što du nam Rusija i Belorusija dale migovr) onda da ih uzmemo. Doduše ogroman problem je prelaziti na sasvim drugačiju tehniku i još što je najgore proizvođač aviona je neprijateljska država koja nas je bombardovala koja nam je uvodila sankcije i koja se bori protiv interesa srpskog naroda gde god bio pa je to problem jer ta vrsta tehnike se ne nabavlja od takvih država. Nadam se da će oni koji odlučuju dobro razmisliti. Ove raznorazne najave i šarene nabavke su najblaže rečeno neozbiljne.

Br

Mogli bismo ponuditi migove 29 u zamjenu.
Grcima za miraze ili Amerikancima za F16 od nacionalne garde ohaja. Upola cijene.

Odgovori
Sl

Sve je to bacanje novca, samo nuklearke čiste, prljave kakve god da su…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor