Nakon prvih isporuka vojnih i policijskih primeraka helikoptera H145M i do sada nezabeležene prilike da jedna letelica sa srpskom rondelom bude izložena na Buržeu, Erbas grupa i Erbas Helikopteri uručili su prošlog meseca zvanično i sertifikat Vazduhoplovnom zavodu „Moma Stanojlović“.
Tango Six je imao ekskluzivnu priliku da intervjuiše direktora kompanije Erbas Helikopteri Bruna Evena tokom sajma naoružanja i vojne opreme Partner 2019.
Kada dolaze Super Pume, šta će „Moma“ sve moći da radi sa pomenutim sertifikatom, kako napreduje integracija domaćeg naoružanja na H145M i da li je sa željom Erbasa da Srbiji proda i H125 na pomolu preko potrebna objedinjena obuka vojnih i policijskih pilota helikoptera kojih već sad nema (i ako se nešto ne preduzme) tek ih neće biti?
Kako opisujete „Projekat Srbija“? Isporuke helikoptera H145M su otpočele, kako ste Vi i Vaš tim zadovoljni sa srpskom stranom?
Takozvani „Projekat Srbija“ predstavlja fantastičan uspeh za Erbas u Srbiji i u Jugoistočnoj Evropi. Projekat takođe predstavlja izvanredan primer vrste strateške saradnje koju mi kao kompanija možemo ponuditi. Zapravo, H145M su prvi vojni helikopteri isporučeni Srbiji iz Evropske Unije još od 80-tih. Ovo je postalo moguće zbog odluke srpske vlade da otpočne strateško partnerstvo sa Erbasom u kontekstu opšte modernizacije i industrijske saradnje. Ovo je takođe više puta prepoznato od strane srpskih vlasti tokom prethodnih godina i poslednji put lično od strane premijerke Ane Brnabić na vazduhoplovnom sajmu u Parizu prošlog meseca.
Koji su planirani datumi isporuke preostalih helikoptera H145M? Koji su datumi i faze isporuke za policijske H215?
Planirano je da se osam H145M isporuči tokom 2019. godine, poslednji će za Ministartvo unutrašnjih poslova biti isporučen u prvoj polovini 2020. godine.
Dogovoreno je da isporuka helikoptera H215 počne u 2022. godini.
Kada pričamo o H145M interesantno je pratiti njegovu prvu mušteriju Nemačku i njeno ratno vazduhoplovstvo koje je prvi operater tipa u ulozi podrške specijalnim snagama. Da li su zadovoljni sa H145M, kakva je operativna raspoloživost ovih letelica u njihovoj službi do sada?
Kao što znate, trenutno je 15 LUH primeraka u službi u nemačkim specijalnim snagama i povratne informacije od operatera koje dobijamo su veoma pozitivne. Oni koriste H145M za najizazovnije misije kao što su dominatno protiv-terorističke misije.
Operativna raspoloživost H145M u nemačkom ratnom vazduhoplovstvu je znatno iznad 95%, flota je akumulirala više od 10.000 sati letenja od prve isporuke 2015. godine. Efikasni koncept podrške koju pružaju Erbas Helikopteri dodatno doprinosi visokom nivou raspoloživosti ovih letelica. Uvereni smo da će ovo njihovo pozitivno iskustvo rezultirati sa još narudžbina za H145M od strane Nemačke.
Prošlog meseca je zvanično uručen sertifikat Vazduhoplovnom zavodu „Moma Stanojlović“. Koji su tačno nivoi održavanja Gazela i H145M ovime dobijeni i šta će Erbas Helikopteri dobiti od zavoda?
„Moma“ je sertifikovana za „O&I“ nivo održavanja, takođe nazvani prvi i drugi nivo održavanja. Saradnja sa Srbijom obuhvata sedam projekata industrijske saradnje. Jedan od njih je sertifikacija „Mome“ kao našeg dobavljača za rezervne delove helikoptera Gazela. Vrsta delova koju će „Moma“ proizvoditi još treba da se definiše u zavisnosti od njihovog tehnološkog kapaciteta i međusobnih interesa, što takođe treba da izađe iz redefinisane industrijske strategije same „Mome“.
Kako su Erbas Helikopteri zadovoljni sa procesom sertifikacije „Mome“? Kako bi iz vašeg ugla opisali taj proces?
Sertifikacija zavoda „Moma Stanojlović“ kao sada zvaničnog servisnog centra Erbas Helikoptera za SA 341/342 postignuta je na vreme i u relativno kratkom periodu što je dokaz posvećenosti projektu i zajedničkoj saradnji kako profesionalaca u „Momi“ tako i Erbasa.
Ovo takođe otvara put ka dodatnoj saradnji koja će, nadamo se, biti proširena u budućnosti sa novim projektima koji će konsolidovati industrijsku dimenziju „Mome“ i industrijsku bazu vaše zemlje u sektoru vazduhoplovne i namenske industrije u saradnji sa Erbasom.
„Moma“ je institucija srpskog RV i PVO. Očigledno će joj trebati novi nivo sposobnosti u oblasti prodaje i marketinga kako bi proširila svoju bazu klijenata, sada posebno uz dodatke trenutnom portfoliu usluga. Šta Erbas kao grupa i Erbas Helikopteri mogu uraditi da pomognu ove aktivnosti zavoda prema trećim licima, vojnim ili civilnim klijentima?
Kao slične komercijalne organizacije u svetu, „Moma“ će biti odgovorna za svoje operacije i aktivnosti prodaje. Ipak, Erbas će svakako podržati njihove aktivnosti kroz naše poznavanje globalnog tržišta i uz naše iskustvo koliko god to bude bilo moguće.
Ono što je takođe moguće je, uz posedovanje novih sposobnosti koje sam pomenuo, remontovanje značajnog broja helikoptera Gazela koji su trenutno prizemljeni, njihovo vraćanje u letno stanje i kasnija zarada od njihove prodaje na tržištu.
Erbas je nagovestio da bi želeo da ponudi i svoj najmanji helikopter H125 srpskom RV i PVO i Policiji. Zbog čega mislite da je ovaj helikopter dobar izbor kao zamena za Gazele i kako Erbas može u okviru te moguće nabavke pomoći da se reši boljka obuke sada hitno potrebnih pilota helikoptera? Da li to otvara prostor za moguće unificiranje ili čak i opciju zajedničke opbuke za RV i PVO i Helikoptersku jedinicu MUP-a?
H125 je savršena platforma za obuku pilota i višenamenske zadatke u segmentu tržišta koje obuhvata jednomotorne helikoptere. Takođe, ova letelica je preferirana opcija za mnogo vojnih i policijskih snaga širom sveta za najizazovnije zadatke i misije. Neki primerci su naoružani izviđači, protivoklopni helikopteri, služe za misije gašenja požara, kontrole granica i naravno za policijske misije.
Znajući ovo, i nakon što smo analizirali potrebe srpskog RV i PVO i Helikopterske jedinice MUP-a u oblasti obuke pilota, smatramo da je H125 veoma priuštivo, isplativo i efektivno rešenje da se uspostavi zajednički i moderan sistem obuke za vaše dve službe koje jedine upotrebljavaju helikoptere za državne zadatke. To, kombinovano sa sistemima za simulacije za potrebe obuke i H145M će omogućiti da Srbija poseduje sopstveni sistem obuke za vojne i policijske pilote po veoma priuštivoj ukupnoj ceni.
Imajući u vidu da su naše komšije Mađari sada veća H145M mušterija, da će takođe proizvoditi delove za vas, šta Srbija tu može da uradi? Zajednička obuka, održavanje?
Mađarska će, nakon što je izabrala H145M kao kičmu svoje flote helikoptera u ovoj klasi, sama uspostaviti svoj centar za obuku za helikopter H145M i njegove misije.
Ono što je interesantno primetiti ovde je da je većina zemalja u regionu, i šire, zainteresovana za nabavku H145M. To otvara vrata za dosta prilika u kontekstu usluga i obuke za rastuću zajednicu H145M operatera, uključujući i bilateralne saradnje.
Erbas Helikopteri su izložili H145M srpskog RV i PVO u Parizu sa srpski razvijenim kompletom nevođenog naoružanja. Kako ste zadovoljni sa ovim projektom integracije i da li će Erbas Helikopteri zaista uvrstiti srpsko naoružanje u svoj prodajni portfolio za treće strane?
Podrška za integraciju srpskog paketa naoružanja je u toku i mi smo zadovoljni saradnjom sa Ministarstvom odbrane i kompanijom Jugoimport.
Ova saradnja dokazuje modularnost našeg HForce sistema i njegovu sposobnost da prihvati širok dijapazon naoružanja od strane različitih proizvođača i takođe podvlači kvalitet srpske namenske industrije. Ovaj uspešan projekat pruža nam odličnu priliku da proširimo naš portfolio sertifikovanih rešenja kad je naoružanje u pitanju koje može biti nuđeno trećim tržištima u budućnosti. Istražujemo nove mogućnosti sa Ministarstvom odbrane Srbije u ovoj oblasti.
H125M
Trebali smo odmah da kupimo 30 komada H125M i zavrsimo posao jednim udarcem – 10 za policiju, 20 za vojsku i zdravo. Dobijemo i regionalni servisni centar, i rasprodamo sve Gazele, otvorimo novi centar za obuku…sve u jednom dahu.
H125M kosta 3 puta manje od H145M. Racun bi na kraju bio isti a imali bismo unificiranu flotu, sve nove helikoptere i pojednostavljeno odrzavanje narednih 30 godina.
Brad
Tesko da je 3 puta jeftiniji.
Al-41F1
Imam par pitanja:
1. Ko ce opsluzivati 30 novih helikoptera odjednom i u kom roku?
2. Kako da formiramo pored kadra, dovoljni stok delova, hangare za iste i sl.
Neko moje misljenje, trenutni broj H145m kroz 10ak godina popeti na 20ak do 30 za MUP i RV, integrisati domace vodjeno naoruzanje, Gazele sto u penziju, sto prodaja.
Na tih 10ak za RV, dodati dovoljan broj Mi-17 i Mi-35m i ta komponenta je zaokruzena skroz. U MUP-u, H145m da zameni bukvalno sve, od Puma da se odustane i nek ostane Sikorsky u VIP varijanti.
Citava poenta usvajanja licence za Gazelu je bila tehnicka priprema za srednji heli u vidu znanja i iskustva, a neka preterana potreba za istim ako cemo realno.
Trenutno nam tolika flota malih helikoptera ne treba ni za sta bukvalno. Ovako kad su vec tu(gazele) onda sta je tu je, ima smisla uloziti, no bilo kakve nabavke novih helikoptera te klase za vojsku i policiju nemaju smisla po meni iskreno. Bar ne sa ovim ekonomskim kapacitetima
Aleksa Radojičić
@Al-41F1
Manje više slažem se. Po meni, po pitanju helikoptera, RV bi trebalo da teži ka 2 eskadrile modernizovanih Gazela (jedan PO/izviđačka, a druga za obuku i vezu), 1 eskadrilu Mi-17, 1 Mi-35M i minimalno 1 eskadrilu H-145M (po meni bi bilo idealno dve, ali za to vrv nema novca).
U prevodu RV bi idealno trebalo da ima oko 30 modernizovanih Gazela, 16 Mi-17, 12-16 Mi-35M i 20-30 H-145M.
Živojin Banković
Па сад све то претворите у новце.
16 Ми-17, имамо већ 5 дакле треба 11, то је једно 190 милиона долара.
12-16 Ми-35М, имамо 4, дакле треба још 8-12, то кошта око 200-300 милиона долара.
20-30 Х145М, имамо 5, још 15-25, цена тога је око 180 до 310 милиона долара.
Плус модернизација Газеле.
Ске укупно 580-800 милиона долара.
А ту је и проблем кадра кога је све мање, како што се тиче пилота тако и у ваздухопловнотехничкој служби. Нисам сигуран да би и за неколико година имали посада за 78 до 92 хеликоптера. Да Вас подсетим да сада активно користимо око 20 хеликоптера. Ускоро ће тај број бити повећан на око 30 и то уз велика напрезања.
Airboss
Svakako da je takva velika kupovina nemoguca za nas, sto iz finansijskih razloga, sto iz tehnickih. Ali…
Zivojine,
znate li mozda podatak koliko godisnje sa akademije izadje pilota helikoptera?
Ja sam misljenja da bi uz preobuku postojecih pilota Gazela, i novih momaka sa akademije, i tempom kupovine recimo 4-5 helikoptera godisnje(pocevsi npr. od 2021.), do 2026-te mogli da imamo respektabilan broj novih i helikoptera i pilota. Vise od 25 novih aparata (recimo 15 H145M, 6 Mi-17 i 4 Mi-35) u narednih 5-6 godina nam sigurno nije potrebno. Naravno, sve je pitanje finansija i da li drzava zeli to. Rekao bih da su ovi na vlasti blizi tome da zele, nego da ne zele.
Al-41F1
@Zivojin
I kada bi sad nasli magicno novac, kadra nema.
Jedino ima smisla kroz 10ak godina postepeno povecavati broj novih letelica, penzionisati stare i smanjiti ukupan broj tipova da se rastereti logistika. Nekih 40ak novih/novijih borbenih helikoptera ukupno kroz 10 do 15 godina bi bilo sasvim realno, ali to zahteva ozbiljno ulaganje svake godine bez izuzetka, sto bojim se nije finanijski ostvarivo.
To nam je sto nam je.
Aleksa Radojičić
@Al-41F1
Problem pilota se može rešili veoma lako, samo ako ima volje da se taj problem reši. Dobra plata, povećanje naleta i dobar marketing i ljudi će doći. I to nažalost izostaje u ovoj celoj priči o modernizaciji.
Al-41F1
@Aleksa Radojcic
Slazem se, ovako ja to gledam
1. Obuka i prijem na VA moraju pod hitno da se menjaju.
2. Plate moraju da se mere u hiljadama evra mesecno pa na gore
3. Nalet mora biti rasporedjen ravnomerno, a ne kao sada da stariji oficiri vise lete jer od toga zavisi plata(koja nije neka)
I to da se resi, sam medjuljudski odnos unutar VS je otuzan, u MUP-u je opet bolje.
Uslovi u vojsci su sramotni, ali sramotni, ne samo plate nego i sve ostalo.
To sve da se popravi, pa kroz 10 godina bi se resio taj problem kadra. Ako bi digli plate drasticno i promenili pravilnik, mogli bi iz civilstva da vrse brzu preobuku, to bi dosta ubrazlo proces(plate su tu kljucna motivacija)
E sad koliko je nas kadar unutar sistema spreman na te kompromise…do sad nisu pokazali neku inicijativu za promene.
Brad
Jel moze neko da mi objasni zasto pominje remont prizemljenih gazela i njihovu prodaju kad O&I sertifikat ne ukljucuje remont. Jel zato sto je predvidjeno usvajanje i remonta?
Medo
Tesko da je H -125 M jeftiniji od gazele ali modernizacijom iste i digitalizacijom i novim PO raketama cak je i bolji! Francuzi jos koriste gazele u svim misijama,pokazao se pouzdaniji od Tigra!
Živojin Banković
Najmlađa Gazela kod nas će 2030. imati 40 godina, dakle treba razmišljati o zameni.
BB
Jedno utopističko pitanje (dovro za pokretanje rasprave):
Kako bi bilo napraviti Gazelu mk2? Modernizovati postojeću platformu više sa nekim šminkerajom, glass cockpit, malo veća kabina, 26g sjedišta, koji dizanerski pitez, kolor šeme…
Svi recikliraju stare varijante u nešto malo novije.
A ova platforma je dobra (za razliku od Utve 75, recimo). I daleko je lakše nego Galeb, Orao i sl..
Ko je bio nosilac licence (da ne kažem razvoja) od Gazele?
Vojna, policijska, i civilna varijanta (i ostale).
Tržište Kina, Afrika, privatni preduzetnici (oni malo manji, ‘beš Mercedesa…), naravno cijena mora biti dobra…
Znam da će biti pitanja tipa kapitala, kadrova i sl. Al ovdje je prvenstveno pitanje volje (a ibonaj glavni dio, mehaniku, ne treba pretjerano čačkati, da ne bi pokvarili 😄).
Ja napisah, a na T6 je da objavi
Aleksa Radojičić
@BB
S obzirom da mi nemamo neko preveliko iskustvo u razvoju helikoptera i imamo osrednje znanje o izradi istih, koje je danas pod velikim upitnikom, mislim da bez pomoći nekog stranog patnera mi ne možemo razviti Gazelu mk.2. Ono što možemo je da polako krenemo sa razvojem vazduhoplovne industrije koja bi nudila i vojne i civilne proizvode. Takva industrija bi mogla da ponudi tržištu BPL, klipne i mlazne školske avione i lake helikoptere. Ako bi mi krenuli ovom stazom razvoja, po pitanju helikoptera trebalo da usvojimo licencu i proizvodimo komponente za neki strani helikopter i/ili da počnemo da razvijamo lake helikoptere. Za početak, trebalo bi razviti razviti neki jednostavan, ali pouzdan laki helikopter, a potom krenuti dalje na kompleksnije proizvode.
Al-41F1
@Aleksa
Bolje razvijati napredne podsisteme, nego gotove proizvode nize-srednje klase. Tako meni bar trziste izgleda. Nemamo mi brend, ni logisticku podrsku za slozenije vazduhoplovne platforme.
BLP da, ultra lake i sl da, ali ne nista kompleksno poput helikoptera jer ne mozemo da se merimo sa konkurencijom koja nudi gotov, proveren, pouzdan proizvod iza kojeg stoje najjaci brendovi vazduhoplovnog sveta.
Nesto poput domaceg naoruzanja za HForce, pa preko Airbus-a nuditi kupcima, to je prava stvar i to treba prosiriti. Mislim da je takav put razvoja najbolji za nasu zemlju
Aleksa Radojičić
@Al-31F1
Tu se definitvo slažem.
nikola
Kada se ocekuju Super pume
Lošmi
Pa pročitaj tekst , sve piše .
Nenad
Super pume dolaze 2022 godine. Lepo piše u tekstu.
Milovanov Srbislav
Divno je modenrizovati Ratno Vazduhoplovstvo Svaka cast na nabavci novih helikoptera Normalno je da ih treba kupiti sto vise Ali to neznaci da se treba odreci starih Gazela koje imamo To je i dalje izuzetno dobat i ako star helikopter Imamo komlet osvojen tehnicki sistem remonta i odrzavanja Pa zar to da bacimo Sto vise helikoptera ispravnih to bolje za RV Sto se tice Mome Stanoljlovic Bojim se da ce taj remontni zavod da kaska za nadolazece potrebe i zahteve sto se tice odrzavanja Imamo helikoptere MI 8 MI17 MI 24 nove MI 35 Gazele i sad Erbasove helikoptere Sta je sa kadrovima Zar ce neko da radi u zavodu za 1000 evra kad ima ponude za triputa vecu platu Usto stari kadrovi iz Mome su najureni a novih niti su obuceni niti ih imamo dovoljno Bojim se da ce tu da bude problem Naravno nisam nabrojao i avione koji se tu remontuju i odrzavaju /AN 2 AN 26 Pajper Seneka Utva 75 Lasta Dornijer Jak 40 G-4 Orao MIG 21 MIG 29 U Momi Stanojlovic sad po nekim procenama radi oko 800 ljudi Licno cu biti srecan ako se svi ovi nabrojani moguci problemi prevazidju
Doca
Lep je H-125M, ali mislim da bi zbog unifikacije kao i vecih mogucnosti bilo bolje uzeti H-130 (iako nema M verzije).Nazalost mi nismo na vreme uradili nudjeni reset i modernizaciju Gazela i to ce uskoro doci na naplatu.
Mozda gresim, ali realno je da Gazela nema potpunog naslednika, njena brzina,okretnost i jednostavnost je nemeriva sa bilo kojim danasnjim verzijama Erbasa. Tako da je H-125 jedini izbor.
Po svemu sudeci, neki buduci izgled vazduholpovstva bi izgledao ovako:
6-8 H 125M (H-130) Za obuku svih pilota RV i MUP
14-16 H-145 u RV + Mup
8+ Mi-17
8 Mi-35