CH-95: Još jedna izviđačko-borbena bespilotna letelica za Vojsku Srbije

17. sep 2021

[ANALIZA] Ako Srbija zaista kupi Pancir S1M: Sva unapređenja u odnosu na verziju sistema koju već imamo

16. sep 2021

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija nabavlja Kornet, Pancir S1M, kineske bespilotne letelice CH-95, dodatne helikoptere H145M i Talesove laserski vođene rakete vazduh-zemlja

15. sep 2021

[NAJAVA]: Ministarstvo odbrane i Vojska Srbije 15. septembra organizuju Taktičko-tehnički zbor na Ušću

13. sep 2021

Šabla 2021: “Pogođene sve mete predviđene za uništenje“

13. sep 2021

Svečanost promocije novih oficira Vojske Srbije: Do sada najveće učešće letelica RV i PVO

10. sep 2021

Armiji SAD isporučen prvi helikopter UH-72B

9. sep 2021

Protivvazduhoplovni raketni sistem Antej-2500: Izvozna verzija sistema S-300VM

9. sep 2021

Defile povodom Dana nezavisnosti Severne Makedonije: Delimičan uvid u makedonska policijska i vojna sredstva

8. sep 2021

Vazduhoplovna vežba “Šabla-2021“: Srpski MiG-ovi 29 stigli u Bugarsku

6. sep 2021

Naredne nedelje RV i PVO Vojske Srbije ponovo u Bugarskoj, učestvuju lovačka avijacija i jedinice za protivvazduhoplovna dejstva

3. sep 2021

[FOTOREPORTAŽA] Kečkemet-2021: Mađari ponovo pokazali kako se organizuje aeromiting

1. sep 2021

Bugarska započela proces nabavke još 8 borbenih aviona F-16

27. avg 2021

Srpsko ratno vazduhoplovsto posle pauze od sedam godina ponovo učestvuje na inostranom aero-mitingu

24. avg 2021

Utva prvi put učestvovala na aero-mitingu u inostranstvu sa Sovom: „Napravili smo baš ekonomičan avion, zar ne?“

24. avg 2021

[VIDEO] Srušio se prototip ruskog vojnog transportnog aviona IL-112V kod Moskve, nema preživelih

17. avg 2021

[POSTANI PILOT] Upis nove klase 15. septembra: Aeroklub „Zrenjanin“ zove sve koji su zainteresovani da postanu Sportski Piloti

12. avg 2021

[POSLEDNJA VEST] Vučić: Srbija kupuje 2 helikoptera Ka-32

11. avg 2021

[POSLEDNJA VEST] Kiparski medij: Srbija pregovara sa Kiprom o kupovini 11 borbenih helikoptera Mi-35P

9. avg 2021

Novi zapadni avioni u Ratnom vazduhoplovstvu Turkmenistana

9. avg 2021
Održana svečanost povodom prijema lovačkih aviona MiG-29 koje je Belorusija donirala Srbiji
Avioni iz Belorusije nose evidencijske brojeve 18204, 205, 206 i 207, i imaju drugačiju šemu farbanja od aviona doniranih iz Rusije / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Održana svečanost povodom prijema lovačkih aviona MiG-29 koje je Belorusija donirala Srbiji

Na vojnom aerodromu „Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ u Batajnici juče je održana svečanost povodom prijema četiri aviona MiG-29 iz  Belorusije koji su isporučeni na osnovu ugovora o vojnotehničkoj saradnji, saopšteno je iz Ministarstva odbrane Srbije.

Kako se navodi, avioni se u Vojsku Srbije primaju nakon izvršenog remonta i modernizacije u Vazduhoplovnom zavodu „Baranoviči“ u Belorusiji, a njihovim uvođenjem u operativnu upotrebu značajno će se unaprediti sposobnosti Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane i Vojske Srbije u celini.

RV i PVO sada ima 14 lovaca MiG-29 od kojih je najbrojnija jednoseda verzija 9.13  / Foto: Ministarstvo odbrane Srbije

Svečanosti su prisustvovali zamenik načelnika Generalštaba Vojske Srbije general-potpukovnik Petar Cvetković, pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse dr Nenad Miloradović, prvi zamenik predsednika Državnog vojno-industrijskog komiteta Republike Belorusije general-major Igor Mihajlovič Demidenko i ambasador Republike Belorusije u Beogradu Valerij Briljov.

Gosti na svečanosti su upoznati sa realizacijom remonta i modernizacije u zavodu „Baranoviči“ i procesom prijema vazduhoplova, a jučerašnja ceremonija je bila prilika da se uputi zahvalnost svima koji su učestvovali u realizaciji ugovorenih zadataka za pokazanu stručnost, profesionalnost i odgovornost.

Podsetimo, Belorusija je Srbiji donirala 4 jednoseda varijante 9.13, njihova primopredaja izvršena je 25. februara 2019. godine a tri dana ranije je započet njihov generalni remont i modernizacija koje je Srbija platila. Prva dva aviona isporučena su 17. aprila ove godine, a druga dva mesec dana kasnije.

 

Pratite Tango Six i na društvenim mrežama. Na Instagramu, Jutjubu, Tviteru i Fejsbuku.

Komentari

M

Uskoro najgori avioni u „regionu“..

Odgovori
B

Milan
Za tebe najgori? Da te podsetim, da su i najispravniji u regionu, i da dodam, sa pilotima koji su najiskusniji u regionu. A i ovo je prelazno resenje, gde ce nasi piloti nabijati sate leta, odrzavati letacku kondiciju, i iskolovati mlade pilote, do prelaska na nov avion.

a

Tesko da su najiskusniji u regionu sa 40h godisnje. Dobro da znaju poletiti.

N

@alpha
Mislim da sad imaju po 80h leta godisnje, nekad je bilo po 10-30h.

Ž

alpha

Одакле Вама инфо да српски пилоти имају налет 40 сати годишње?

B

@Milan

Ja mislim da je najgore kad nemas aviona, kao BiH, Crna Gora, Albanija, Makedonija.

Hrvatska tek 2024 dobija Rafale

Bugarska 2023 dobija F-16 Block 70

A pitanje je koliko ce Grippen biti bolji od Mig-29SM. Sigurno je da je Grippen moderniji i noviji avion. Ali pitanje je koliko je on sposobniji sa AMRAMMom od Miga-29SM sa R-77.

Tako da, da bice jednog dana najgori avion ali koliko dugo?

A

@alpha

To već godinama nije tačna informacija…

M

Bob Jeste da, za mene za sve druge je Mig-29 star 40 godina bolji od Rafala, F-16V i Gripena..

B

Milan
Nije najbolji, ali je ispravan, i nas. I imamo ih 14.

A

Živojin Branković
Jedno pitanje na koje ako može stručan odgovor. Koja je šema farbnja predviđena za ovu našu eskadrilu. Pa neće ostati ovako šareni njih 14 ko da su uskršnja jaja. Ovo ako ostane ovako je čista bruka. Naši stari koji su preživeli NATO, Ruski i Beloruski, pa sad su jedna eskadrila pa zar ne bi trebalo da su svi isti. Ovo ako neko čita iz uže struke neka ne doživi kao vređanje i sprdnju nego kao pozitivnu kritiku i ako je u stanju da interveniše i dovede ih u red, onako kako jednoj vojsci i njenom RV doliči. Što se tiče samih letelica imam samo da poželim našim pilotima da ih dobro služe i da imaju što manje problema i komplikacija sa istim. I normalno da nam čuvaju naše nebo ko slobodu. Pozdrav braćo Srbi.

A

Samo još da dodam da je neuporedivo jasna i slična šema farbanaja sa Francuskim rafalima. Jel ovo šalje neku drugu poruku.Pozdrav.

M

Ako imaju 40 časova naleta to je odlično. Pre dve godine su imali službeno 20 časova naleta, a ovi migovi su više rastavljeni nego u službi.

B

Aleksandre, ti to za ozbac???

Prouci malo pojam low visibility

M

Milane, zasto pisete kratke glupe komentare. Bolje nego duge a?
Stvarno pljuvanja nikad dosta.
Da smo kupili 12 Rafala bila bi ista kolicina pljuveza.

Ž

Aleksandar

Мислим да ће флота остати шарена, авиони из Русије фарбани су 2017-18, ови сада белоруски су стигли у свежим бојама. Нема смисла да их фарбају поново.

До сада смо могли приметити да ни после радова који су скоро извршени на 4 авиона која су наслеђена од СФРЈ, они нису фарбани већ су остали у шеми коју су добили 2008-2011.

Белоруски авиони су фарбани пре него што је Хрватска саопштила да је набавила Рафал, тако да то наравно да нема везе једно с другим. Плус ми ту шему нисмо баш скоро дефинисали.

J

Živojin Banković
poštovani odakle Vama da su preko 40sati leta??? bez obzira što su svi aparati na trenutnoj „nadogradnji“ ili prolaze ispitivanja 🤣🤣🤣

E

@Aleksandar
„…da je neuporedivo jasna i slična šema farbanaja sa Francuskim rafalima“
Kakva shema na Francuskim Rafalima? Francuski Rafale jednobojni, sivi.
https://omnirole-rafale.com/le-coin-des-spotters/
https://omnirole-rafale.com/videos/

Г

Да се и оних 10 офарбају овако као и ова 4 то би било бомбона.

A

Lepi su. Je li to avioni imaju ,,grbu“ zbog dodatog rezervoara za gorivo (kao na SMT) ili me to samo perspektiva vara?

Odgovori
J

9.13 Ima grbu, vise goriva, veca nosivost, za razliku od 9.12 koje je SFRJ kupila prije raspada

S

Ima malo veću “ grbu“ u odnosu na naše stare 9.12, ali nije ni blizu SMT kamili.

D

Ova šema farbanja je jednostavna lijepa i svrsishodna….da vas zdravo služe komšije

Odgovori
R

I gotovo da se ne razlikuju od plavog neba. Da ne dime kao parnjače bili bi skoro nevidljivi na nebu sa odredjene daljine.

V

Rade,
Polako sa dimom…
Da vidimo koji su motori u modernizaciji…

J

Znaci, ipak su modernizovani.

Da li se zna nesto vise o modernizaciji, u odnosu na one ,kod kojih se trenutno odvija modernizacija kod nas.

Odgovori
Ž

Jarić T Živadin

Извршена је модернизација мањег обима, тј довођење на ниво МиГ-29СД на коме су већ били авиони наслеђени од СФРЈ као и из руске донације (наравно пре модернизације на ниво МиГ-29СМ).

P

Jako mi se svidja sema bojenja.
Sve u svemu sjajno!

Odgovori
F

To isto kažu i budući piloti Rafala HRZ-a :)

N

U tom „HRZ“ sve nesto u nekom futuru…Sta rade ti piloti u prezentu? Gledaju klipove Rafala na youtubu?

S

Možemo i R-77 da ofarbamo u toj šemi da izađemo u susret oduševljenim „budućim“ pilotima…

T

Naglasak je na „buduci“ .. Posto zivimo u sadasnjosti, a u istoj ti piloti gledaju svoja 3-4 Miga-21 i lete 30 sati godisnje.

B

NKVD…

Otisli na sela, prevode recepte za vino na francuski.

Netko i te zabare treba nauciti kako se pravo vino spravlja

S

Jos da ih sve prefarbamo po istoj semi.

Odgovori
T

Lepi su, nek’ je sa srecom i neka nas dobro služe.

Odgovori
B

Pitanje: g Bankovicu, da li to znaci da su ova 4 komada vec modernizovani na standard SM.

Odgovori
Ž

Boban

Нису, доведени су на ниво СД.

K

Treba vršiti pritisak na državno i vojno rukovodstvo, kao i na Miloradovića, o kojem imam najlepše mišljenje i u koga polažem velike nade, na temu izbora i pravljenja prvih koraka u vezi izbora i nabavke novog višenamenskog aviona. Pitati ih svakog dana, bombardovati ih na svakom mestu i u svakom trenutku. Po meni, idealno bi bilo već sada naručiti 6 migova 29 m2, od čega 2 dvoseda, što bi bio uvod u nabavku Mig-35, koji je logičan i najbolji izbor za naše RV. Dogovoriti sa Rusima tempo i uslove plaćanja, rate bi mogle da krenu što pre, kako bi naš budžet to što lakše i neosetnije izneo.

m

@Kovač
Postoji plan koji treba biti usvojen ove godine,desetogodišnji plan, takozvani DPRSO , pošto je zaključno sa krajem 2020 godine završena realizacija prethodnog DPRSO taj plan će, između ostaliog, postaviti okvire sposobnosti koje treba postignuti u narednoj deceniji. U skladu sa tim okvirima pristupiće se nabavci novog naoružanja tako da bombardovanje novinarskim pitanjima i kuknjava po forumima neće imati nikakvog uticaja na odabir niti brzinu realizacije nabavki.
Obrazložite, milom Vas, na osnovu čega mislite da je MIG 35 najbolje rešenje za Srbiju? Koliko znate o tom aparatu? U koliko primeraka je proizveden? Ko ga je usvojio u naoružanje, da li su jedinice u kojima je primljen postigle punu operativnu sposobnost? Da li postoje primerci tog aviona u upotrebi a da imaju deklarisane karakteristike, one na koje ćete se pozvati?
Ja ne znam, ali bih baš voleo da čujem, od onih koji zanju više i čije znanje i iskustvo daleko prevazilazi moj amatersko-entuzijastički pristup.
U zadnje vreme često sam u prilici da čujem jedno višeglasje kako je još uvek nepostojeći avion naručen tek u 12 primeraka od strane vazduhoplovnih snaga matične zamlje proizvođača idealno rešenje za našu zemlju i mnogo toga mi baš nije najjasnije, onako da ne kažem zdravorazumski, pa Vas najlepšse molim da ako ste u mogućnosti ovo dalje ukratko elaborirate dok ja pristavim kokice.

N

@Kovač
A zašto bi RV sredinom 2020ih nabavljalo Mig-29 M2, avion na nivou F-16 Block 50/52 i sa tehnologijom starom 20 godina? A tek nabavljati MiG-35 bi bila neopevana glupost, mnogo vece šanse po meni imaju Rafale, J10, Su-35 ili čak nešto američko.

B

Živojin Banković
OK. Hvala na odgovoru.

B

Nikola
Mig 29M2 je u stvari izvozna varijanta MIG 35. Pa nasi Mig 29 SM su u rangu blok 50-52, u necemu bolji, u necemu losiji, a Mig 35 je daleko bolji.

N

@Bob
To prosto nije istina. Stari MiG-29SD koje je Srbija posedovala su bili na nivou F16A Block 15, ovi novi modernizovani SM će biti na nivou F16C Block 25/30 i to je to. Prosto treba shvatiti da modernizovani radar na SM i dalje nema domet koji je F16 imao sa block 25 krajem 1980ih.

R

Ma ni ne treba imati toliki radarski domet. Ovaj avion je prelazno rešenje do nabave novog modela aviona. Ovaj avion sluzi za revitalizaciju letackog kadra, a za za desetak godina kad bude svega…i para i pilota onda ce da se kupi novi…bilo koji model koji se bude smeo kupiti.

B

@Bob

Pravi MiG 35 poseduje drugaciji zmaj i promenjenu geometriju krila, supercruise motor i aesa radar, ali postoji jos uvek samo kao prototip. MiG29 M2 je dvosed, jednosed se zove MiG 29M, isti taj model za rusku vojsku se naziva MiG 35, ali to nije punokrvni potpuno novi model. Trenutno ne postoji interesovanje za pravim MiG 35 jer je skuplji od Su-30, pa njegov razvoj ide vrlo sporo.

M

@ Nikola
Ipak ste malo preterali sa poredjenjem.
Mig-29SM zahvaljujuci radaru zajedno sa naoruxanjem je u klasi F-16 Blok-30-50 zbog naoruzanja koje moze da nosi pa i dometa radara koji nije kao Blok 50 ali dovoljan za naoruzanje koje nosi. Takodje bi napomenuo prednosti u naoruzanju koje moze da ponese kao naprimer R-77 , R-27ER i H-31 varijante. Plus minus, nije tako lose za prelazno resenje do novih aviona oko 2030-te.

B

Nikola i Branko
Nas SM u rangu blok 50, 52, kao sto sam i rekao. Sam radar je na tom nivou, avionika i ostalo. Sam Blok 50 ima radar dometa 80-110 km, nas SM 120 km.
Mig 29 M2 je izvozna verzija MIG 35, sto je g. Bankovic vec vise puta pisao o tome. Zmaj na M2 je drugaciji u odnosu na strandardni Mig29.

Ž

Branko

Не постоји такав прототип МиГ-а 35.

Нова генерација МиГ-а 29, дакле палубни МиГ-29К и КУБ, извозни МиГ-29М и М2 као и МиГ-35С и УБ имају исти змај. Па и прототипови свих тих верзија.

МиГ-35С и УБ нису ништа друго него верзије настале од МиГ-29М и М2. И наравно 35-ца је намењена ВКС Русије.

B

@Bob

Mig29 M2 nije unapredjena verzija Mig 29M, vec dvosed, koji je potpuno isto opremljen kao i Mig 29M. Pre godinu i nesto je neki polupismeni novinar pisao o tome kako se nabavlja mig 29 M2, ne znajuci da je to dvosed i tako se ta prica prosirila… A Tangosix nije pisao o tome, vec su objasnili da je u pitanju zabuna.

@Zivojin

Pa verovatno nema bas sve nabrojano, ali ovde je bio clanak o nekom mitingu u Rusiji gde je bila izlozena i unapredjena verzija Mig-35, sa aesa radarom, modernim elektro-optickim uredjajem, izmenama na krilima i u unutrasnjosti zmaja, za koji se razvija i novi motor…

S

@Bob
SM nije na nivou Block52, daleko je jako. Block52 ima near-real-time dvosmerni datalink, moze primati podatke o meti sa AWACS-a, sa zemlje, sa drugih aviona, moze pratiti vise meta od SM, ima daleko vecu rezoluciju i daleko je otporniji na ometanje jer su radari frekventno agilni. Takodje moze koristiti razne napadno-navigacijske kontejnere koji mu daju citav niz mogucnosti, a moze da lansira cak i krstarece rakete srednjeg dometa koje nekoliko korisnika vec ima(npr. Poljska). Zbog FBW, konfiguracije naoruzanja su mu dosta fleksibilnije i pilot ne mora da se prilagodjava u zavisnosti od tereta.

Mig-29SM sa N019M1 nema nista od tih mogucnosti. Nisu Rusi budale sto su razvili Zuk-M i sto su svoje 29K opremili bas tim radarom, a ne „doradjenim“ N019 jer to nikako nije isto! Indija je takodje sve svoje 29ke i stare i nove opremila bas sa Zukom, cak su i hvalili te radare javno nedavno i to na vezbi bas sa Rafalima. Ti avioni imaju sve sto ima Block52 cak i vise. FBW, data-link, moderne impulsno-doplerske radare, svo moguce naoruzanje itd. Dzabe sto je podatak o osmatrackom dometu kao „isti“ na deklarisanih 120km, ali ti radari nikako nisu isto i ne znam koliko puta to treba da vam se objasni? Razlika vam je kao modernizovani Kub i Buk. Mozete istu raketu ugraditi, ali baterija Kuba ce biti jednokanalna po cilju, dok Buk nece i neuporedivo teze ce se ometati.

Block52 ili 29M ce uociti, „zakljucati“ i pratiti veci broj meta na vecim udaljenostima sa vecom pouzdanoscu i u uslovima ometanja ce se daleko bolje pokazati nego 29SM. To vam i sam Mig garantuje.

29SM je na nivou Block25 ili Block30, ali i za njima zaostaje u nekim aspektima jer Block30 ima Link-16, dok 29SM kakav ce biti kod nas nema, dok 29M ima integrisani OLS, vecu paletu VV naoruzanja….

Nista od ovoga naravno ne znaci da Mig-29SM ne moze da obori bilo koji avion od navedenih, jer apsolutno moze! Samo kada neko napise „na nivou Block52“, ili ne zna nista od Block52, ili precenjuje daleko 29SM.

F

Nekome najmoderniji avioni današnjice a nekome avio otpad Varšavskog pakta.

Neki će piloti minimum do 2030 blenuti u skazaljke aviona koji mali servis može da radi kod sajdžije, dok će neki drugi piloti imati SPECTRE, glass cockpit sa data fusion najmodernijom avionikom i AESA radarom. Nekome HOTAS a nekome PROPAS’…

Neko će da purnja saćastim lanserima po njivama a neko će da uvežbava najmodernije taktitke sa najmodernijim PGM sredstvima.

I tako još jednu deceniju dok ne nabavimo neko novo „čudo od aerodinamike“ iz SSSR-a…

Bitno je da „prigodnim svečanostima“ i paradama nikad nema kraja.

Partizanska eskadrila u svom punom sjaju :(

Odgovori
D

Ako ikada Falcon postavi komentar u kome ne pominje saćaste lansere, toga dana će sunce izaći na zapadu :-)

P

Bullseye :)

B

@Falkon

Nisam znao da sve to imate na vasim MIG21

m

Nekome najmoderniji avioni današnjice a nekome avio otpad Varšavskog pakta.

Vidim neki već lete a ni ugovor nisu potpisali :)
Koliko vam piloti imaju naleta godišnje na Rafalima???

D

“Neko će da purnja saćastim lanserima po njivama a neko će da uvežbava najmodernije taktitke sa najmodernijim PGM sredstvima.“

Da, ubise se od uvezbavanja najmodernijih taktika sa najmodernijim precizno vodjenom municijom. Pogotovo na nasim prostorima.

Daleko mocnije vojske od srpske koriste NRZ.
Ali eto, po Falkonu mi svaki dan treba da koristimo PGM, u suprotnom imamo ‘partizansku eskadrilu’.
https://imgur.com/a/ns2VMTS

Sledeci put pre nego sto se uhvatite za NRZ, pogledajte cene PGM i izracunajte koliko bi novca bilo potrebno da 12. aviona vezba sa PGM bar 3-4 puta godisnje, pa ce vam neke stvari biti jasnije.

N

Pa jeste u hipotetickom ratu je mnogo jednostavnije servis jedne kazaljke kod majstora za satove nego staklenog kokpita kod staklara u Francuskoj po jedno 500x vecoj ceni.
Realnost je da ce ti Rafali verovatno malo leteti a da ce se od silnih „taktika“ najvise uvezbavati sletanje i poletanje.
I da ce u nekom sukobu do kog nadam se nece nikad ni doci, ispucati sve svoje visoko tehnolosko precizno naoruzanje u prva 2 dana sukoba, koje ce kostati vise od cilja koji gadja i ispromasivati kao i NATO, jedino sto su umeli da pogode su civilne zgrade, bolnice i civili.Pod uslovom da i prezive toliko i da budu imali ikakvo precizno naoruzanje, a ako prezive nakon 4 dana ce leteti samo ako se bas mora jer su suvise skupi za ratne uslove.
Ali to je onako moje misljenje.
Da bi taj Rafal mogao da bude upotrebljne kako treba ekonomija mora biti francuska a sistem u kom funkcionise, msm na vojni,od skolstva do samog sistema RV i PVO i VOJIN barem na novou teritorjalno male ali srcano velike Srbije.
Rafal je avion koji je sve, a msm da inicijalno nije tako zamisljen, a to stvara probleme, pa je skup komplikovan verovatno osetljiv na odrzavanju a kada se podvuce nije najbolji ni u jednoj kategoriji, samo je dobar u svim.
Ali opet kazem, to je moje misljenje.

S

@Falcon
Ako letis 70h+30 simulator, sasvim je svejedno u koje instrumente gledas. Ako si od ‘92 do 2016/7 leteo slabo ili nikako, nema bas mnogo smisla te godine da kupis nesto “novo” ako bas ne mora.

Po meni je ovo optimalno resenje, jer mozda je tesko priznati, ali nas sistem za bolje nije bio. Sad lete svaki dan, kad nabiju sate i povrate iskustvo, kupice se novi avioni, a ovo ce sluziti sasvim ok.

HRZ necu komentarisati, nije moja briga niti smo u istoj situaciji. Pride ugovor nije ni potpisan jos, polako. Tako su stizali F-18, Gripeni, F-16….videcemo sve.

L

Realno su i meni ti sacsti nekako simbol besmislenosti, ono da se ima za vatromet i preoravanje pred sadjenje pasulja na pasuljanskim…

Sto se tice ovoga da će neki drugi piloti imati SPECTRE, glass cockpit sa data fusion najmodernijom avionikom i AESA radarom, svakome prema mogucnostima. Da li ste skoro bili u HR? Razlika izmedju njih i nas je otprilike kao u ta dva gorepomenuta vazduhoplova…

M

Za saćaste lansere je falkon 101% upravu.
Al davi sa „staklenom kabinom“ i kritikama na odluku pre 5 godina. Kao da je bilo para i pilota i tehničkog kadra da se preko noći uzme eskadrila Rafala.
Videćemo kako će ta varijanta ići komšijama, i koliko godina i novaca od odluke da se uzme Rafal će postojati iole finkcionalna eskadrila.
Taman do 2030te cemo nesto novo i uplatiti.

S

@Kovač

Ne treba, odradili su to komšije u naše ime več i omogučili, da kupimo šta želimo brez previše zavijanja u oblandu. Naše je, da spremimo kintu, ukoliko trend buđeta bude išo u pravcu u kom ide onda što bi se narodski reklo nema zime.

F

@ Danilo

He he u pravu si, moram malo oladiti sa pominjanjem saćastih lansera. Samo se nadam da ih Rusi neće nakačiti i na SU-57 i Typhoon podmornice (samo još tu nisu), to bi me dotuklo :)

@ Drina @ Srbofil @ Miloš77

Drugari, da se sve ovo dešava 2001 imalo bi smisla – sa modernizovanim donacijama do sledeće nabavke a onda 10-15 godina kasnije juriti bolje rešenje i priključak sa 21.vekom.

Sada je međutim 2021, NATO svuda oko nas, mi šurujemo sa „miljenicima“ zapada Putinom i Lukašenkom, Republika Srpska u veoma nepovoljnom strateškom položaju, sve deluje kao loša uvertira za još jednu katastrofu.

NATO članica Hrvatska, sa kojom 107 godina intezivno negujemo neprijateljske odnose, prilično dobro oprema kopnenu vojsku (posebno oklopne jedinice) i sada je na korak od nabavke 12 Rafala i jačanja vojno-tehničke saradnje sa moćnom Francuskom.

Sa druge strane, okosnicu vojno neutralne (čitaj izolovane) Srbije treba do 2030+ da čini 11 MiG-29, aviona-luzera koji za 35 godina postojanja nema čime da se pohvali ali će baš sada od nas da napravi „regionalnu silu“ (?!?!)? I to sa sve saćastim lanserima (sorry Danilo), ubojnim sredstvima iz 2 svetskog rata (?!?!).

Šta li je sledeći nivo modernizacie? Sat sa kukavicom koja izleće i kljuca pilota po levom kolenu kao upozorenje da je na njega lansiran Meteor?

A ako počne da ga kljucka po desnom kolenu znači da je ostao bez S-8 raketa i da nema više čime da ore njive?

Tri MiG-29UB neću ni pominjati jer više pripadaju poljoprivrednoj avijaciji nego RV-u. RC maketice u prirodnoj veličini.

Do 2030 može svašta da se izdešava, ne zaboravite gde živimo i koliko su nas koštale nepovoljne startne pozicije svaki put kada bi se zapucalo na Balkanu.

Veoma neizbalansirana nabavka i opremanje RV-a u odnosu na vojno okruženje i spoljno-političku realnost. Nisu OVK i drugi teroristi jedina pretnja sa kojom se Srbija može suočiti.

Ništa nije skupo kao izgubljen rat…

Ž

Falcon

Можете ли нам рећи против ког озбиљног противника се показао Рафал дејствујући прецизним вУБС? Баш је било тешко да се докажу против неких тамо “сандалара“ изнад Авганистана, Либије, Сирије, Ирака….

Мислим да Ви апсолутно немате појма (или се правите да немате појма) у каквом је стању било РВ и ПВО Војске Југославије као и сама држава 2001. године. И колико се улагало у ВЈ/ВС у периоду од 2000. до 2016. године.

И ја се слажем да би било добро да смо 2001. имали МиГ-29СМ, чак и МиГ-21-93 али мислим да то тада није било могуће.

Кажете да смо окружени НАТО и да ОВК и други терористи нису једина претња. Да ли би 12 или не знам ни ја колико Рафала значајно поправило ситуацију? Против НАТО сигурно не би.

Није ствар само имати борбене авионе већ имати читав систем, школоване, добро обучене пилоте са неким нормалним налетом, исто важи и за ваздухопловнотехничку службу, ваздухопловну медицину, школе, и разне друге установе које доприносе очувању и функционисању борбене авијације.

Донације МиГ-ова 29 су једина реална и разумна одлука што се тиче могућности државе и система, сетите се да смо 2017. имали три активна МиГ-а 29 (од којих један двосед без радара) као и два двоседа МиГ-21УМ (наравно без радара, који су, пошто су им интегрисане ракете ваздух-ваздух Р-60МК били послати да буду у дежурној пари).

Па онда се сетите проблема са акумулаторима, гумама, горивом, пиропатронама за избацива седишта….Број пилота на МиГ-29 није био већи од десетак….

Будимо мало реални……

C

@Falcon

Daj dve milijarde dolara za eskadrilu F-16/70 i siguran sam da će ih Srbija odmah nabaviti.

Ili možda neće jer joj ih niko neće prodati, čak i kada bi izvadila keš na sto?

Uslov da Srbija dobije dozvolu da nabavi F-16/70 je upravo da pusti Republiku Srpsku niz vodu, i još štošta. Tako da je briga za RS u tom kontekstu kvaka 22 – nemoguće je u isto vreme držati leđa RS i uvoditi F-16/70 u vojsku. Neće biti dozvoljeno.

Sve dok Srbija hoće da drži leđa RS, moraće da prevashodno oprema vojsku ruskim naoružanjem, uz poneko cinculiranje kao što je slučaj sa H-145. To je naprosto činjenično stanje, sviđalo se nekome ili ne. Prvi i osnovni uslov da se Srbija propisno opremi sa modernim F-16, Leopardima, Patriotima i ostalim čudima je taj da Republika Srpska ne postoji, a iza toga idu još poneki uslovi.

Tako da, kada ti uslovi budu ispunjeni onda više nećete gledati ruski luzeraj u VS. Do tada, tako vam je kako vam je.

D

@Falcon

U 21. veku i zapadne vojske koriste sacaste lansere, okacio sam vam slike iznad. Javite im da koriste oruzje iz drugog svetskog rata, posto oni ocigledno ne znaju.

Kakve veze ima s kim saradjujemo i vezbamo?
Jedna Nemacka moze da saradjuje, i zaradjuje, sa Rusijom ali eto Srbija po nekima treba da prekine svaku saradnju sa Rusijom i Belorusijom, da im uvedemo sankcije i samim tim odsecemo granu na kojoj sedimo. Tako nesto moze da predlozi samo neko ko ne zeli dobro Srbiji.

Vezbaju i Amerikanci sa Kosmetskim Albancima, vasom logikom i mi treba da vezbamo sa njima.
Bili smo i ’90-ih u istom okruzenju, mozda cak i gorem, tako da danas tesko mozemo biti u gorem polozaju nego sto smo bili ’90-ih. Pogotovo ne RS koja je u to vreme ratovala protiv 4 protivnika u isto vreme.

Hrvatska se toliko naoruzava da od nezavisnosti do danas nije nabavila nista kapitalno za svoju vojsku. I dalje im okosnicu oruzanih snaga cini tehnika bivse JNA, donirana tehnika koju su Amerikanci i drugi povukli iz upotrebe i slicno.
Vecina toga su oklopna vozila tockasi, a ako niste znali takva vozila su potrebna onima koji ce da ucestvuju u medjunarodnim misijama, da prevale stotine kilometara po pustinjama Bliskog Istoka.
Pogledajte gde je bila hrvatska vojska tamo negde 2005. godine i upredite je sa danasnjom HV, videcete da su bili daleko mocniji tada nego danas.

Sto se aviona tice, da smo nabavili par eskadrila Su-xx takvi kao vi bi prvi vristali da smo nabavili lose avione, da je to bacanje para i slicno.
Shvatite da nismo imali mnogo izbora, mogli smo da kupimo nove avione (nije bilo para), da uzmemo donirane MiG-29 (spasemo LA) ili da ugasimo LA.
Pogledajte Rumuniju, sta su oni dobili nabavkom F-16 koji su bili jos stariji i losiji od nasih MiG-29?
A radi se o zemlji koja je u Nato-u, koja na svojoj teritoriji ima americki PR stit i koja ce u slucaju sukoba Rusija vs Nato biti prva na udaru. Zasto im Amerikanci nisu donirali F-35 ili nove F-16?

Do 2030. moze svasta da se izdesava, a moze da se desi i veliko nista.
Vojska Srbije se oprema u skladu sa onom ‘koliko mogu da se protegnem tj. koliko ima novca u budzetu’, sve ostalo su zelje. Svi bi voleli da Srbija sklapa ugovore o nabavci naoruzanja poput Saduijske Arabije, ali zapitate li se odakle pare? Dakle, ne brinite i ovo sto imamo je vise nego dovoljno da niko iz susedstva ne krene u neku avanturicu.

F

@ Živojin Banković

„Можете ли нам рећи против ког озбиљног противника се показао Рафал дејствујући прецизним вУБС? Баш је било тешко да се докажу против неких тамо “сандалара“ изнад Авганистана, Либије, Сирије, Ирака….“

Nisam uopšte ni rekao da se pokazao protiv bilo koga, ali 27.05. Vi jeste rekli ovo:

„Kao što smo već napomenuli, francuski avion je u jednom trenutku bio što se tiče opštih osobina, najkompletniji borbeni avion kada je u pitanju njegova namena i sposobnost da izvrši sve zadatke koji su pred njega postavljeni kako bi se dokazalo da je to prava višenamenska platforma… I dok prednost Rafala u vazdušnoj borbi i nije toliko velika, ona je ipak izrazita što se tiče dejstva vazduh-zemlja/more pre svega kada se sagleda nosivost aviona, broj podvesnih tačaka i raznovrsnost vazduhoplovnih ubojnih sredstava (vUBS). “

Ni reči o „sandalarima“ u Vašoj analizi od pre par dana a sada odjednom Rafal nije dokazan avion?

A kako se tek MiG-29 dokazao? Njega nije oborio samo ko ga nije gađao. „Sandalara“ 29-ka može da sredi samo ako pilot izađe iz njega i upuca ga sa CZ-99.

„Мислим да Ви апсолутно немате појма (или се правите да немате појма) у каквом је стању било РВ и ПВО Војске Југославије као и сама држава 2001. године. И колико се улагало у ВЈ/ВС у периоду од 2000. до 2016. године.“

Nije moje da promovišem SNS i njihova današnja „ulaganja“ u vojsku kao ni da licitiram koliko su „žuti“ ulagali/nisu ulagali u vojsku u periodu koji Ste naveli.

Moj komentar i kritika se odnose na smisao ove nabavke imajući u vidu poziciju Srbije i njeno vojno-političko okruženje kao i na dugoročne posledice politike „sedenja na dve stolice“.

Mislim da Vi uopšte nemate pojma (ili se pravite da nemate pojma) šta je se 90-ih izdešavalo i koja je politička garnitura kumovala sunovratu Srbije i vojske zajedno s njom.

„Кажете да смо окружени НАТО и да ОВК и други терористи нису једина претња. Да ли би 12 или не знам ни ја колико Рафала значајно поправило ситуацију? Против НАТО сигурно не би.“

Protiv NATO-a nas može zaštiti jedino mudra politika prema USA/NATO, ne rekoh ni jednog momenta da nas bilo koji model aviona u bilo kojoj količini može zaštititi od najjače alijanse na svetu. Po drugi put izvrćete moje reči i komentarište nešto što nisam uopšte napisao.

Ono za šta se zalažem (i sada i u svim prethodnim komentarima), a imajući u vidu naše okruženje, jeste da lično mislim da bi Srbija trebala da postane NATO članica i pređe na zapadni tip aviona, što bi po meni bila daleko bolja pozicija da štitimo svoje nacionalne interese.

1:1 sukob sa nekom od susednih država po Vama nije jedan od mogućih scenarija? Na Balkanu? Posle svega što se izdešavalo u poslednjih 100 godina? No comment

„Донације МиГ-ова 29 су једина реална и разумна одлука што се тиче могућности државе и система, сетите се да смо 2017. имали три активна МиГ-а 29 (од којих један двосед без радара) као и два двоседа МиГ-21УМ (наравно без радара, који су, пошто су им интегрисане ракете ваздух-ваздух Р-60МК били послати да буду у дежурној пари).

Па онда се сетите проблема са акумулаторима, гумама, горивом, пиропатронама за избацива седишта….Број пилота на МиГ-29 није био већи од десетак….“

Po meni sve ovo što Ste naveli je bio idealan momenat da jednom za svagda raskrstimo sa 29-kom i počnemo da razmatramo druge neke opcije a ne da nabavimo nove količine ove kršine.

Meni lično se svideo rumunski potez sa F-16AM/BM kao jedan od mogućih prelaznih opcija za nekih 700 miliona evra. Nabavka aviona na Zapadu donosi i velike političke poene ako već ne želimo u NATO.

Dakle ne treba sve posmatrati samo i isključivo sa stanovišta para, suvoparno i pravolinijski, već bi u analizu trebalo uključiti (barem ponekad) i širu sliku – dugoročne političko-ekonomske posledica tih nabavki.

Suma sumarum – neko će, pored jakih „leđa“, uskoro imati i zrakoplov sposoban, naoružan i opremljen za rat, a neko avion „čisto da se ne ugasi nadzvučna avijacija“.

To je velika razlika i zbog toga mi nije prijatno uopšte…

N

@Crni
A šta ako uopšte nemamo želju za F 16/70. Ne kupuju se te stvari da bi se hvalili kako nešto imamo. Republika Srpska je trajna kategorija, koja svakako smeta muslimanima, hrvatima, šiptarima i srpskim autošovinistima. Ja bih volio kad bi se kupilo još tog ruskog „luzeraja“ od S400, preko Iskandera, pa sve do Su 35 ili Su 57.
Ovo što se trenutno radi je u okviru mogućnosti, uz konstantan pritisak od US.
Dječaci, maketari, na ovom forumu konstantno lupaju te F16 te Rafal, nikako da shvate da od toga nema ništa jer imamo bar dvije stvari oko kojih se razilazimo, KiM i Republika Srpska.
Ako vrijedi F16 te dvije stvari onda je takvo razmišljanje za posete doktoru.
Često se naglašava kako je Mig 29 neuspješan avion, kako je oboren, kako….. Postavlja se pitanje, ako na 2 ili 3 Miga ide 50-60-70 fantoma, ako su svi ti famtomi obnovljeni, modernizovani i imaju svu moguću asistenciju Avaksa, radarskih stanica iz Mađarske, Rumunije, Bugarske, satelite KH 12, Lars…. a vi ne možete nabaviti dijelove za radar na 29tki onda nije Mig 29 loš nego se to zove davljenje države. Isto to su radili i Iraku, i na kraju ga okupirali pod nekim glupim izgovorom.
Ljudi koji zagovaraju nabavke sa zapada moraju da imaju u vidu da to što kupujete, oni mogu da ugase. Ti avioni nisu namjenjeni da lete iznad Čada, Mauritanije ili CAR nego iznad Balkana, a tu se ipak traži nešto više, kao prvo da možeš da ga upališ i poletiš.

M

@Falkon
Vi govorite kao da je MiG-29SM poslednji avion koji ćemo ikad imati.
Posle katastrofalnog stanja LA nakon bombardovanja i dugogodišnjeg zapostavljanja mi smo konačno počeli da letimo sa eskadrilom od 14 remontovanih i uskoro modernizovanih MiG-29. Takvi MiG-29 nisu nikad leteli u nijednom ratu protiv zapadnih aviona, ali ni to naravno nije poenta.
To će nam itekako pomoći da ponovo izgradimo ljudstvo neophodno za veću i jaču modernu eskadrilu u bliskoj budućnosti, tojest za samo 5-10 godina! Izuzetno važan period!
Taj pazar zapadnih aviona o kojem vi sanjate moze vrlo lako i da se desi za 7-8 godina. I ako budu zapadni, ruski ili kineski, nadam se da će biti novi i sa perspektivom upotrebe do 2060te.

Rafale koje će Hrvatska izgleda dobiti su odlični avioni. Ipak oko 2030te će biti već oko 20 godina stariji avioni od onih koje mi kupujemo sledeće.
Bolje da kupimo novo 2028-2030te nego da smo nasumice to obavili 2016te bez ikakve baze, dovoljne infrastrukture i ljudstva da se koristi takva tehnika danas u miru.

Ž

Falcon

‘’Ni reči o „sandalarima“ u Vašoj analizi od pre par dana a sada odjednom Rafal nije dokazan avion?’’

Naravno da nije realno da je avion borbeno dokazan jer nije bilo ravnopravnog protivnika, kako na zemlji tako ni u vazduhu.

‘’A kako se tek MiG-29 dokazao? Njega nije oborio samo ko ga nije gađao. „Sandalara“ 29-ka može da sredi samo ako pilot izađe iz njega i upuca ga sa CZ-99.’’

A kako da se MiG-29 dokaže? 35-44 MiG-a 29 koji je u službi RV Iraka bio manje od 4 godine protiv 144 F-15C i D (u službi od 1979.) sa najbolje uvežbanim pilotima u svetu? (A naveo sam samo deo zapadne vazduhoplovne moći)) Ili 16 tehnički nepouzdanih MiG-29 RV i PVO SRJ protiv stotine NATO aviona (tokom rata letelo 10)? U uslovima sankcija i nemaštine tokom 90-tih protiv NATO ne bi bilje prošlo ni npr. 16 F-16 niti recimo 16 Mirage-2000.

‘’Nije moje da promovišem SNS i njihova današnja „ulaganja“ u vojsku kao ni da licitiram koliko su „žuti“ ulagali/nisu ulagali u vojsku u periodu koji Ste naveli.’’

Niko ovde ne promoviše SNS niti licitira ko je šta uradio, pomenuo sam period do 2016., setite se da je današnja garnitura na vlasti od 2012 (deo garniture od 2008).

‘’Moj komentar i kritika se odnose na smisao ove nabavke imajući u vidu poziciju Srbije i njeno vojno-političko okruženje kao i na dugoročne posledice politike „sedenja na dve stolice“.’’

Smisao nabavke je privremeno rešenje problema u kojoj se lovačka avijacija našla (naveo sam Vam stanje sa tri aktivna MiG-a 29 i dva MiG-21), mi smo to uradili za period od 10-15 godina (spominjalo se 2016. oko 14 godina). Eto Rumuni za 20 godina, za mnogo više novca za 12 aviona, pri tom još nisu rešili probleme npr. helikopterske flote (nismo ni mi u potpunosti, ali će se izgleda ipak rešiti).

‘’Mislim da Vi uopšte nemate pojma (ili se pravite da nemate pojma) šta je se 90-ih izdešavalo i koja je politička garnitura kumovala sunovratu Srbije i vojske zajedno s njom.’’

O da, jako dobro znam šta se dešavalo, pisali smo o tome ovde na portalu, mogli bi malo da prošetate vojnim temama. Problem je što se nakon tih 90-tih urušavanje države i vojske nastavilo. Čak i pod prozapadnim političarima koji su nas približavali NATO.

‘’Protiv NATO-a nas može zaštiti jedino mudra politika prema USA/NATO, ne rekoh ni jednog momenta da nas bilo koji model aviona u bilo kojoj količini može zaštititi od najjače alijanse na svetu. Po drugi put izvrćete moje reči i komentarište nešto što nisam uopšte napisao.
Ono za šta se zalažem (i sada i u svim prethodnim komentarima), a imajući u vidu naše okruženje, jeste da lično mislim da bi Srbija trebala da postane NATO članica i pređe na zapadni tip aviona, što bi po meni bila daleko bolja pozicija da štitimo svoje nacionalne interese’’

Isli smo ka tome u periodu od 2000. do 2012. I šta se desilo? I kako možete da zaključite da se i sada ne krećemo ka zapadnim integracijama? Mislite da je nemoguće da oko 2030. godine nabavimo zapadni borbeni avion?

‘’1:1 sukob sa nekom od susednih država po Vama nije jedan od mogućih scenarija? Na Balkanu? Posle svega što se izdešavalo u poslednjih 100 godina? No comment’’

Gde sam naveo nekakav sukob sa nekom od okolnih država ‘’jedan na jedan’’? To je vrlo komplikovano pitanje, a da Vas podsetim da samo jedna zemlja u okolini nije članica NATO.

‘’Po meni sve ovo što Ste naveli je bio idealan momenat da jednom za svagda raskrstimo sa 29-kom i počnemo da razmatramo druge neke opcije a ne da nabavimo nove količine ove kršine.’’

Problemi koje sam naveo ne znači da je MiG-29 ‘’kršina’’, već je to nemar države koji je trajao sve do 2016. godine. Znači nije bitan tip aviona već odnos prema vojnoj tehnici.

‘’Meni lično se svideo rumunski potez sa F-16AM/BM kao jedan od mogućih prelaznih opcija za nekih 700 miliona evra. Nabavka aviona na Zapadu donosi i velike političke poene ako već ne želimo u NATO.
Dakle ne treba sve posmatrati samo i isključivo sa stanovišta para, suvoparno i pravolinijski, već bi u analizu trebalo uključiti (barem ponekad) i širu sliku – dugoročne političko-ekonomske posledica tih nabavki.’’

Rumuni su platili 628 miliona evra za 12 aviona koji će možda leteti 20 godina. Sa vrlo simboličnim količinama naoružanja. Potom su nabavili još 5 aviona ali nisu rešili problem zamene MiG-21. Sumnjam da smo mi 2016. imali novac za to, a problem LA je bio gorući. Da Vas podsetim da je početna operativna sposobnost rumunskih F-16 postignuta 6 godina od kako je potpisan ugovor za nabavku i tri godine od kako su stigli prvi avioni. I još su imali manjak pilota i mehaničara pa su u pomoć morali da pristižu Portugalci.

‘’Suma sumarum – neko će, pored jakih „leđa“, uskoro imati i zrakoplov sposoban, naoružan i opremljen za rat, a neko avion „čisto da se ne ugasi nadzvučna avijacija“.
To je velika razlika i zbog toga mi nije prijatno uopšte…’’

Po toj logici ‘’jakih leđa’’ Hrvatskoj i ne trebaju Rafali, u slučaju nekog sukoba imali bi iza sebe F-35, F-22, EF-2000, Rafal….. Patriot….
Da sačekamo ipak prvo ugovor za zapadne susede, prvi avioni trebalo bi da im stignu 2024, IOC će možda postići 2027, FOC ne znamo kada.
A velika je razlika to što oni iza sebe imaju verovatno najmoćniji vojni savez u istoriji čovečanstva….
Ni meni to nije prijatno….

C

@Nixon

Sve što kažete stoji. Falcon je uveo Republiku Srpsku u priču a evo sad kaže i da vojska mora da bude spremna na mogućnost sukoba „1 na 1“ sa nekom zemljom iz okruženja jer je ovo Balkan. I tu je skroz u pravu.

Ono što mu konstantno promiče je to da Srbija ne može da se trka u naoružanju sa zemljama iz okruženja. Prvo jer nema para za tu trku, a drugo i još važnije jer nema političku dozvolu za tu trku. Ja sam poprilično siguran da bi srpski piloti rado seli u nabudžen F-16 i da struka takođe nema ništa protiv, ali ko će Srbiji taj F-16 da proda?

Niko. U tome je kvaka.

Ako bi ga neko i prodao, to bi bilo pod nekim suludim uslovima poput onih koje su ispostavljeni Pakistanu. Može AIM-120 ali možete da ga koristite samo za air policing i antiterorističku borbu (!!) a nikako da njime pucate na protivničke avione. Sve što iole vredi od opreme i naoružanja na tom imaginarnom srpskom F-16, bilo bi uslovljeno tako nekim ludorijama. To bi zaista bio samo i isključivo paradni avion.

Tu dolazimo do pitanja kako Srbija može da pazari dobro nabudžen F-16 bez takvih ograničenja. I do čitave liste političkih uslova koje Srbija mora da ispuni kako bi dospela na zapadnu „belu listu“ za ovakve kupovine. Te uslove niko u Srbiji, ko je pri čistoj svesti, ne može niti ima nameru da ispuni.

Iz toga sledi da su sve prednosti F-16 u odnosu na MiG-29 potpuno irelevantne jer F-16 nije opcija za Srbiju niti će to biti sve dok Srbija drži bilo šta veće od beogradskog pašaluka.

Isto se odnosi na bilo koji američki borbeni avion, i na Gripen, i na Typhoon. Jedini eventualni izuzetak mogao bi da bude Rafale. I sasvim je logično da u takvoj situaciji dominira ruska tehnika.

A kada jednog dana budemo videli poluispravne F-16 blok 10 kako uz pomoć navođenja sa zemlje izlaze na crtu čitavom roju MiG-29 SM kojima podršku pruža nekoliko A-50, moći ćemo da prosudimo ko je tu kanta a ko neprikosnoveni car neba.

M

,, A kada jednog dana budemo videli poluispravne F-16 blok 10 kako uz pomoć navođenja sa zemlje izlaze na crtu čitavom roju MiG-29 SM kojima podršku pruža nekoliko A-50, moći ćemo da prosudimo ko je tu kanta a ko neprikosnoveni car neba.“

Bravo za komentar Crni

S

@Falcon
Mene ne brine vojska koja ima mnogo manji vojni budzet, cija struktura i tako umanjena svakako ode preko 70% na plate i penzije, a budzet za operativne troskove i razovj im je dva-tri puta manji. Mogu da kupe i F-22, ako se leti par desetina sati godisnje, ta eskadrila nikako nije „spremna za rat“. Nije ni ova nasa, niti ce biti jos jedno 5 godina ovim tempom. Prosto nalet mora! Decenije ne letenja se nadoknadjuju, kod njih to nije jos ni pocelo. N primer, mnogi ovde omalovazavaju Orlove, oni od svih eskadrila, bilo fixed-wing ili vertical VS i HV imaju najvise sanse da polete, izvrse zadatak uspesno i vrate se kuci jer su najuvezbaniji i najbolji kolektiv imaju. Sreca, od skoro i LA ide u tom pravcu.

VS ima daleko vise vezbi i daleko bolje obucene i opremljene i pripadnike i sve sluzbe od HV. Da ne pominjem sto imamo neke kljucne prednosti kao namenske jedinice za SIGNIT/ELINT, sajber ratovanje, naoruzanje BPL, raketnu PVO i svasta nesto oni ni ne poseduju.

Nije sjajno, nije cak ni „dobro“ biti u poziciji da NATO nije bas siguran na cijoj si strani, ali ako se vec poredimo 1 na 1, ja VS ne vidim inferiorinu naspram bilo koje vojske regiona, a i malo sire. Jedini tu ozbiljni su Grci, sa njima smo srecom u vise nego dobrim odnosima.

V

Falcon,
Vi ste Copy – Paste PeDu…
Na ovim prostorima postoji jedena lepa izreka koja glasi
„Prvo skoči, pa reci hop“.
Skakutalo se dosta u Hrvatskoj na pomen F18, F16, Gripena i sada Rafala…
Ništa još nije potpisano, ništa se oko ugovora ne zna, a isplativost kupovine će se videti tek nakon dolaska aviona (i kada se sve stavi na papir nakon početka upotrebe).
Dotle, Mig 29 SM će da pegla i pegla nebo, a piloti da stiču iskustvo i nabijaju sate. A kada se odredi zamena za Mig 29 i krene u kupovinu, pa onda ćemo da pravimo pravo poređenje između Srbije i Hrvatske.

E

@Vlad
u RH je bio samo jedan natjecaj za VBA, koji je ponovljen jer Izraelci nisu mogli isporuciti ono sto su ponudili. Na ponovljenom natjecaju sad je odabran Rafale. Kad i kako ce zavrsiti znat ce mo za koji mjesec.
Nekakvi F-18, Gripen nikad nisu sluzbeno razmatrani prije ovog natjecaja.
Bilo je i ponuda i za F-4, Eurofighter, Mig-29, Mirage 2000, F-16 Block50 prije ovog natjecaja, ali nista od toga nije sluzbeno uzeto u obzir tj da je doslo do nekakve analize ponuda i pregovora. uglavnom se svodilo na novinarska naklapanja i forumske price.

P

ako su u sacastom lanseru laserski navodjene S-8 ili iste sa blizinskim upaljacem ili nedobod munje, ja ga ne bih dirao

B

Alo ekipa, a da odete na pivo kakvo?

Kakve to gluposti pricate???

Borbeni avion ne cini sustav,vec samo kariku u njemu.

A i za.sitne novce se da posloziti heben sustav.

М

Ништа не знам о авионима. Знам само да ови у Србији имају два мотора а у осталим бившим републикама које уопште авионе имају са једним. Колико сам мога да видим и више их има у Србији. Мало сам истраживао на интернету и колико сам схватио нису на лизинг. Неке државе у окружењу ће чекати на испоруку авиона на лизинг. Наши су то је најважније а остало је у рукама пилота.

M

Kako lijepo izgledaju ovi zrakoplovi. Bravo Srbi

Odgovori
B

@Mare

Da, dosta su ljepsi nego Rafale. ;-)

Pisem samo o ljepoti, ne o sposobnostima.

L

A dodajte im jos jedan plus kad ste ih tako fino opiturali. Sad su 3++ generacija

M

Ta slika gore je stvarno lepa. Bravo!
Iskoristicemo MiG-29 do realnog maksimuma i precicemo na novog zmaja za 8-10 godina.
Kada se pogleda stanje i vreme u kojem zivimo, ovo je dobro resenje za pripremu kupovine skroz nove eskadrile kasnije. Danas nam ne treba 14 novih aviona 5te ili 6te generacije. Ali ce nam trebati mozda najbolje od 2030-2060te.

D

@Leni

Svakako su daleko ispred MiG-21 koji ne mogu ni FAB-ovku da bace.
Nije mi jasno zasto se vi javljate, pa vi ste do juce tvrdili da je Barak najbolji polovni avion na svetu. Sad je to Rafal, prekosutra ce biti nesto trece.
A kad se opasuljite, vidite da srpski piloti lete na avionima 4. generacije, a hrvatski na avionima 2. generacije.

T

Leni Mig-23 je avion 3., a Mig-29 4. generacije, odgovor SSSRa na stariji F-16.

K

Koja je cena te „modernizacije“ i remonta pre prave modernizacije?
Izgleda da će nas ti vazduhoplovi koštati barem 400-500 miliona dolara sa svime.

Odgovori
Ž

Klopp

Тешко да је 400-500 милиона, пре реда величине 250-300.

B

@Klopp

Ugovor o donaciji, remontu, modernizaciji i oruzju koji je sklopljen sa Rusima za 6+4 je bio 185 ili 189 miliona dolara tezak. …mislim i da je obuka bila u toj ceni.

Sa ova cetiri Beloruska ta suma ne bi trebala biti veca od 250 miliona.

M

OPERATIVNI I SPREMNI ZA DEJSTVO
To je trenutno u našem okruženju misaona imenica za većinu armija.
Biće ovo sasvim dovoljno i dobro….

M

@MASTER
Upravo tako. Mnogi to ne kontaju kad porede eskadrile iz komsiluka.
Posle modernizacije koja je u toku jos bolje.
Pre 2027-30-te mi biramo novo!

D

250

K

Daj beli u to ne veruješ ni sam. Ta brojka je bila za onih šest od Rusa i naše preostale, beloruski su došli kasnije u planiranje.
Kupljeno je nešto novih raketa, jel 30, moraju da se kupuju i delovi, prilagođava infrastruktura.
Kada ih moderniuuju neće to da budu isti avioni.

L

пре реда величине 250-300.

Za dovodjenje na SD nivo? Dakle, nova radio stanica, VOR/ILS, GPS novi displey umesto starog TV, mozda ADS-B tansponder. Avioni su apsolutno kupljeni a ne dobijeni na poklon, modernizacija je minorna. Da li ta verzija ima HOTAS? Hvala

P

LK
Apsolutno kupljeni….a odakle ti to?
HOTAS je sta? Neko merilo, kao i domet radara jel?
Kao i domet raketa koje bi taj radar mogao da navodi?
Zaista sve sem kabinskog sirokougaonog MFD, glasovnih komandi, supercruisa, meteora, beskonacno trajucih motora je malo….

M

Zasto vas HOTAS toliko pali? Pitam ozbiljno.

M

Ta suma je placena za dovodjenje na SM nivo a ne samo SD.

Z

Liegestuhl Klappbar

Ne nego za ukupan posao koji traje jos od 2017. godine.

A to na kraju podrazumeva dovođenje jednoseda na nivo MiG-29SM.

Dakle dorada radara, SUV-a, integracija novog RWR, integracija novog sistema za PED, integraciju novih raketa vazduh-vazduh, integracija vođenih vazduhoplovnih ubojnih sredstava vazduh-zemlja.

A u taj novac su uračunati i transport, prethodno dovođenje ruskih i beloruskih aviona na nivo SD, remont razlicitih obima, generalni remont jednog ruskog i 4 beloruska aviona.

Tu je potom nabavka rezervnih delova, naoruzanja, zemaljske opreme, remonti motora, produzenje zivotnog veka, prelazenje na odrzavanje po stanju.

Naveo sam samo najvažnije, a o citavom poslu smo mnogo puta pisali ovde na T6.

S

@Milos77
Bitan je jako HOTAS, olaksava posao, ali mislim da je to deo paketa modernizacije. Problem je sto nije to nista precizirano, svaki kupac ima nesto namenski svoje. Ja sam najvise navijao za „SMT“(bez T kvazimodo grne), jer to obuhvata nove Zuk-M radare, HOTAS, drasticno pojednostavljenje kokpita i najnovije motore….malo bi preoubuka duze trajala i skuplje bi bilo za „nijansu“, ali onda i ako ostanu koju godinu duze nije strasno. Za te avione mozemo reci da imaju koliko-toliko modernu avioniku, na nivou Block52, bar sto se senzorike i sistema naoruzanja tice. SM je na nivou Block30. Mada opet ponavljam ko zna koji put, posle 3 decenije ne letenja, ovo je vrhunski. Da ih sprze(a lete svaki dan malte-ne), i onda lepo spremni u nove platforme.

Ž

Srbofil

За авионе који ће бити у употреби око 10 година (можда коју годину дуже) нема потребе да буду на нивоу СМТ (без како сте навели “Т“).

Не би било скупље “за нијансу“…..

Пре бих ја тај новац потрошио да пилоти имају налет нпр. бар 80-100 сати годишње….

А знате и сами да смо могли да купимо делове за 50 али и за 150 милиона долара. Исто је и за наооружање.

Стетите се да један борбени комплет од нпр. две Р-77 и 4 Р-73 за једноседа, кошта бар 1,6 милиона долара, дакле за 11 једноседа то је 17,6 милиона. А где су двоседи? Дге су резервне ракете? Где су вођена УБС ваздух-земља? То може коштати на десетине па и стотине милиона.

S

@Živojin Banković
Slazem se, ima rezona i logike iza toga. Ali R-77 se mora kupiti i cena je ista, pa kada se vec uzimaju jako skupe rakete(nadam se da je tako), i kada su avioni vec bili donacija, mozda je trebalo jos malo dodati novca pa uzeti i Zuk-M radare i odraditi ostatak avionike kao SMT, da budu maksimalno modernizovani. Mozda bi cak i brze bilo, jer je to plug-and-play operacija, dok sa doradama starog Rubin radara, potrebno je sve rasklopiti, osveziti, integrisati nove komponente itd. Onda bi imali mnogo modernije radare vece rezolucije, sa daleko boljom uvezanoscu, mogli bi pravi data-link da imaju.

Ali slazem se kada realno sagledamo sta je bilo, ovo sada je vise nego racionalno i sluzice svrsi. Sreca pa lete sada stalno. Kad se setim tamo pre 7-8 godina, Mig na nebu sam vidjao jednom godisnje ako i toliko.

V

Molim vas za pomoc za nas laike – kako vizuelno najlakse (i da li uopste) mozemo da razlikujemo stare (SFRJ) avione, „nove“ „ruske“, i „nove“ „beloruske“? Ok, razumeo sam da beloruski imaju vecu „grbu“ za gorivo iza kabine, ali mozemo li ih razlikovati i po boji (sema bojenja) ili po necemu trecem?

Odgovori
L

I od Rusa smo dobili 9.13, tako da je najlakše po – broju :)

a

@Leopold

Od Rusa smo dobili i jedan 9.12A i dva dvoseda 9.51 kao i 3 komada 9.13

B

@Vlada

To je malo komplikovanije nego grba i ne grba.

1. Iz doba SFRJ ostala su 4 Miga-29

2. Od ta četiri 3 su jednosedi bez grbe (9.12) i jedan dvosed bez grbe i bez radara (9.51)

3. Iz Ruske donacije smo dobili 6 aviona:
2x dvosed bez grbe i bez radara (9.51)
3x sa grbom (9.13)
1x jednosed bez grbe (9.12) kao naši iz doba SFRJ

4. Iz Beloruske donacije smo dobili 4 aviona: 4x sa grbom (9.13)

Znači ako vidiš dvosede, mogu biti naši stari ili iz Ruske donacije.
Ako vidiš grbave, mogu biti iz Ruske ili Beloruske donacije.
Ako vidiš bez grbe onda su naši stari ili iz Ruske donacije.

Ako (za sad) vidiš grbavog sa radarom u tamnijoj boji, onda je iz Ruske donacije.

Ako (za sad) vidiš grbavog sa radarom u svetlijoj boji, onda je iz Beloruske donacije.

L

Kod naših starih je boja sjajna i tamnija u odnosu na ruske i beloruske. Kod beloruskih je metalni neobojeni deo kod topa nešto veći nego kod ostalih.

S

@Vlada
Od sfrj imaju tamniju šaru, ruski svetliju, beloruski su bez te šare.

M

Prepoznaćete ih po obliku a i za sada po šemi farbanja.
Ali najbolje po evidencijskim brojevima na repu.

Ako ima „grbu“ onda su svi donirani. Model 9.13
Od Rusa # 18201, 18202, 18203
Od Belorusa # 18204, 18205, 18206, 18207

Bez „grbe“ model 9.12 doniran jedan komad od Rusa # 18151
Preživeli jugoslovenski # 18101, 18102, 18108

Dvosedi
Model 9.51
Preživeli jugoslovenski # 18301
Doniran ruski # 18351, 18352

Ž

Vlada

Најлакше по евиденцијским бројевима. :)

Авиони наслеђени од СФРЈ су:

МиГ-29Б 9.12Б: 18101, 102, 108, МиГ-29УБ 9.51 18301.

Руска донација:

МиГ-29А 9.12А 18151, МиГ-29 9.13 18201, 202, 203 и МиГ-29УБ 9.51 18351 и 352

Белоруска донација: МиГ-29 9.13 18204, 205, 206, 207

Имамо дакле 7 9.13, један 9.12А, три 9.12Б и три двосеа 9.51. Део авиона је већ доведен на ниво МиГ-29СМ (само једноседи) остали су МиГ-29СД.

Тренутно имамо чак 4 шеме фарбања, две на авионима наслеђеним од СФРЈ (једна на 18101, 102 и 301, а друга на 18108), потом ту је шема на руским авионима као и четврта на белоруским.

V

Hvala vam svima, sad je dosta jasnije. Naravno, najlakse ih je razlikovati po brojevima (mada su mali i iz daljine tesko vidljivi) i hvala vam na evidenciji, sada cu pogledati neki slike i uoprediti evidencijske brojeve sa sarama i bojom o kojoj ste svi takodje pisali.

Hvala puno jos jednom, bas mi je drago da cu sada moci da ih razlikujem!

E

Lepo su ofarbani, ali . . .
Jel neko primetio da su oznake, rondela sa krstom, skroz pogrešne?
Kosovski krst na rondeli je skroz promašen. Kraci su od korena ka vrhu ravni umesto da od korena ka vrhu idu u širinu.
Avioni jednostavno nisu označeni po standardu. Ovo je sramota i ogroman propust.
Ne zna čovek dali da se smeje ili da plače. Možda oboje.

Odgovori
L

Koliko vidim, sve oznake su standardne. Zumirajte.

M

Nemojte plakati. Pogledajte malo bolje. Ima dosta slika. Sve je lepo uradjeno po standardu.

Ž

Leopold

Рондела јесте нешто другачија, краци крста су доста тањи.

M

U pravu ste, malo su kraci mršaviji od onih 11. Meni deluju fino. U svakom slučaju nisu ravni kraci nego se šire prema spoljašnjem krugu.
Evo malo zumirano i sa pojacanim kontrastom.
http://imgur.com/gallery/r3No6lh

P

300 miliona $ na avione koji u bili na putu za muzej (otpad)????

Odgovori
B

@PRO

Ti ovde govoris samo o zmaju aviona. Zmaj aviona ne cini sistem.
A i 300 miliona je preterano.
A i „otpad“ je preterano.

Nama trebaju avioni da odrzavamo obuku pilota na ovakvom sistemu. Treba nam air policing a i trebaju nam za nedaj boze.

Sa modernizovanim radarom (domet 120km) i raketama R-77 to ce biti solidna platforma. Uz to ce verovatno dobiti protivradarske rakete Kh-31 i vodece bombe KAB-250/500.

Tako da ce taj otpad biti na nivou Grippena C, kojeg imaju Madjari.

Jeste da je Grippen fensi sa Glaskockpitom itd., ali sto se tice borbenih mogucnosti, Mig-29SM ce biti na njegovom nivou.

M

Bolje nego Hrvati 4x vise za stare Rafale.
Nama je 10 MIG-29 barem donirano, dok Hrvati moraju da kupe 12 aviona za 4x vise para.

B

PRO
Nije 300, vec ukupno 250 miliona, za remont i modernizaciju svih aviona, svih motora, kao i onih iz rezerve. Kao i nabavka zemaljske opreme, modernizacija simulatora, nabavka naoruzanja, ( da li znas da samo po jedan komplet za sve avione koje imamo kosta vise od 30 miliona dolara, a mi sada imamo po nekoliko kompleta za sve), kao i skolovanje nasih mladih pilota u Rusiji. A zasto ne racunas i 30 tenkova, i oklopnih vozila, koja idu pride. Hrvatska planira da da nesto manje od milijardu dolara kupi donirana vozila Bredli, i to 60 komada, i 20 neispravnih za delove. A da ne pominjem da 12 polovnih aviona, zeli da plati 1,22 milona dolara (milijardu evra) sa samo osnovnim paketom naoruzanja. Jedna raketa meteor kosta oko 2 milona dolara. Mi smo sa nasom nabavkom prosli i vise nego jeftino. A ti misli sta hoces, ali nisi u pravu.

B

@Boban

Ne zna se koliko je tacno novca, spominjana je najcesce cifra od oko 220 miliona, ali to je samo za 4 nasa i 6 ruskih aviona, kada se u racunicu dodaju i beloruski, cifra je verovatno blizu 300 miliona. Takodje je navedeno jos pre par godina da u paketu stize i oko 50 raketa za avione, verovatno smo i mi imali nesto od starijih verzija raketa, ali tesko da imamo nekoliko kompleta po avionu. Ako je nekoliko npr. samo po 3 paketa za svaki od 14 aviona, to je vec 200-300 raketa…

I

Za avione i opremu koji poslije 2024 ne budu vrijedeli 3 mil $?

L

Beli,
što 120km, za putnički avion?
Realnije je da F16V i Rafale vidi na nekih 30-40km sa njihovom protivelektronskom opremom i smanjenim radarskim odrazom.
Znači vraćeni su na nivo miga 21 kako god ih modernizovali.

L

Mile Mile

Da ste kupili dvokrilce jos bi povoljnije prosli od nas.

B

Branko
Rekao sam po nekoliko kompleta raketa za sve avione. 180 milona je bilo za 6 Ruskih, i 4 nasa, (i za onaj nas kanibalizovan), za sve motore, kao i oni iz rezerve, sto moze potvrditi i g. Banovic, koji je vec pisao o ovome. Oko 70 milona je za Beloruske. Nabavljene su nove rakete VV I VZ.
Sve jedno, ovo je vise nego jeftino. 14 ispravnih aviona, sa dovoljno naoruzanja, uradjena infrastruktura piste, modernizacija aviona, modernizacija trenanzera, prelazak na odrzavanje po stanju, nabavka rezervnih delova i podrske do isteka resursa aviona, obuka mladih pilota…A kao sto sam rekao i vredan poklon u vidu tenkova i oklopnjaka ide pride. Neka pise ko sta hoce, ovo je vise nego jeftino.

P

MIG 29 babaroga u vazduhu…svidjelo se to nekome ili ne…heheheheh

D

@Ivan

Kako mislite nece vredeti ni 3. miliona posle 2024?
Nismo nabavili MiG-29 da bi se takmicili sa nekim, vec da ne bi ostali bez LA.
Sama cinjenica da srpski piloti, dok ovo pisem, lete i vezbaju vredi mnogo vise nego sto vama vrede Horneti, Gripeni, Baraci i Rafali o kojima ste mastali i mastate, iz prostog razloga jer vasi piloti dok ovo kucam lete na Pilama, Zlinovima i MiG-21 uz bedan nalet.

@Leni

Niste vi kupili jos nista, jos se leti na MiG-21. E sad ko je tu bolje prosao, srpski piloti koji lete na MiG-29, ili hrvatski piloti koji ce mozda nekad leteti, a do tada mogu da glume crvene na vojnim vezbama sa onih nekoliko MiG-21.

Г

@Лимус
Смањени радарски одраз не значи ништа сад кад имамо Пастељ.

L

Grga,
Pastelj je beskoristan ukoliko mora da odbrani avion od IC vođene rakete ili Rafala koji koristi svoju flir kameru dometa 100km umesto radara za prilaz, u takvom modu on je praktično nevidljiv za radare koji imaju osetljivost na ciljeve od 5m² na deklarissnim maksimalnim daljinama tj. drastično smanjuje daljinu detekcije za ciljeve od 1m² poput Rafala ili 2m² za F16V.

Rafal koristi moderne MICA rakete dometa 80km kao osnovno naoružanje u radarski i IC vođenoj varijanti, pritome koristi ic glavu rakete kao dodatni senzor.

Flir kameru ima i Mig 29, ali sa daleko skromnijim mogućnostima.

Г

@Лимус
Тих 100 км Рафал може да постигне ал у цртаном филму. Мало већи облак и можеш тих 100км да преполовиш, а ту су већ приближни. Миг га хвата и радарски и Флиром. По правилу се лансирају по једна Р 27Т/ЕТ и једна Р 27Р/ЕР(или Р 77),што је практично немогуће избећи. Тако да су ту негде и у потенцијалном дуелу би више одлучивало умеће и храброст пилота него ли сами апарати.

M

Mislim da nikada nismo imali IC rakete R-27T. Definitivno ne za vreme Jugoslavije. Mislim da tek 9.13 moze da ih nosi bez modernizacije. Ne znam da li manjeobimna modernizacija SD zahvata i SUV.

Lansiranje u paru jednu radarsku i jednu IC navodjenu je vise za Flankere po meni. Oni imaju mocniji KOLS za R-27T koja ima domet 60tak km, ali i sposobnost da nose 4-5 para rakete srednjeg dometa (R-27) u kom slucaju ima smisla lansirati to dve razlicitog tipa navodjenja.

Pitanje je da li smo sada kupili R-27Tili ET i da li mozemo i sa ovom modernizacijom da koristimo R-27ER ili ET ?
Ako neko zna ..🍻

Ž

Miloš77

Не може 9.13 да носи Р-27Т, то је могао тек 9.13С.

S

@MIlos77
R-27ET bi trebalo da ima lock on after launch, sama glava na raketi, barem prema javno dostupnim podacima je dovoljno mocna da uhvati poprilicno daleko cilj. Otp. na istim daljinama ces lansirati i AIM-120C-7.

Na velikim visinama(7km+) ja bih se najvise bojao R-27.

M

Hvala na ispravci Živojine.

@ Srbofil
To bi značilo da je R-27ET fleksibilnija od R-27T kad je reč o platformama koje je mogu lansirati. Mozda je i kupljena.

S

@Milos77
Ja se nadam da jesu, barem po jedan komplet od 2 rakete za svih 14 aviona. To bi omogucilo i dvosedima kakvu-takvu zastitu u vazduhu.

Obzirom o kolikom novcu se pricalo, i da se ne kupuju novi radari, ocekujem ozbiljan paket naoruzanja.

L

Grga,
nemoj da si smešan, Rafal, F16, Gripen, da sada ostanem na avionima u okruženju, vide mig 29 sa velikim radarskim odrazom od 7m² na minimalno 100km, imaju i oružje da ga obore na toj daljini.
Mig 29 njih zbog manjeg radarskog odraza vidi na maksimalno 50km,ako mu protivmerama ne spale radar i elektroniku kao što su 1999.

Znači mig 29 je samo na papiru donekle opasan za vojne vazduhoplove nove generacije uvedene u službu posle 2000. godine ili sa aktualnom modernizacijom.
1999. su naše migove obarali F16A starije proizvodnje, ali modernizovani 80-tih na nivo koji će mig 29SM modernizacija tek sada dostići, a gde je tek zapad sada 20 godina kasnije sa novim avionima.

Pogledaj što rade po Siriji i Libiji sa modernim ruskim PVO-m i kako ga uništavaju.

D

Imali smo 1999. sasvim solidne rakete na MiGovima 29, R27R1 radarsku dometa 75km i R73 toplinsku za blisku borbu dometa 30km.
Sve džabe jer nisu stigli ni jednu da ispale pre nego su sami oboreni sa preko 40km odstojanja.
Nemam iluzija da bi sa modernizovanim dvadesetdevetkama bilo imalo drugačije protiv komšijkih zapadnih aviona.

Г

@Милош77
Тако је како је. Миг има 6 подвесних и то му је што му је. Сад негде сам прочитао, немој ме хватати за реч да ће ови наши након модернизације моћи носити 6хР 77, а знамо да се Р 27 било која верзија качи на онај први унутрашњи носач, тако да би могли да их опремимо све са по два пара Р 27/Р 77 и да на преостала два иду Р 73 нпр.
Не може се поуздати да ће једна ракета било радарска било иц да одради посао, поготово на неким већим даљинама.
Овако имаш сигурицу.

S

@Drago
Ni jedan avion nije oboren na preko 40km, svi su oko 20, maksimalno do 30. Dzabe raketa ako su svi do jednog pilota konstatovali da im nije radio nisanski mod na radaru. Pritom svi su oboreni na 3.000m visine gde je aim-120 najefikasnija i primenjena je po recima svih pilota potpuno pogresna taktika.
@Grga
Nema sigurice. R-27 se moze poneti na unutrasnjim, pored toga mogu jos 2 R-77 i 2 R-73. 29ka dozvoljava takvu konf. SMT moze i 6 R-77.

D

Srbofil,
upravu si, obarani su sa daljine do 30km. Što baca još lošiju sliku na migove 29 jer to već spada u područje dejstva R73 koja se navodi toplinski i radar nije potreban za zahvat cilja.
Ono što je indikativno da su radari, komunikacijska oprema i senzori radarskog ozračenja na migovima 29 otkazivali u kontaktu sa neprijateljskim avionima na nebu, verovatno njihovim protivelektronskim delovanjem.
Dali je poznato koliko se modernizacijom, pošto radar ostaje isti, može očvrsnuti avionika na protivelektronska dejstva neprijatelja i dali naši migovi dobijaju nešto slično modernizacijskim paketom na SM standard?
Pitam jer u svim pisanjima o modernizaciji migova uvek ispada da je sve nešto između, ni pravi SM ni pravi SD standard, uvek nešto fali.

P

Drago
Najveci domet IC samonavodjene rakete imaju na velikoj visini i taj domet opada sa njom. Na visinama na kojima su obarani mig29 ne verujem da je domet veci od 10 km.

M

@Drago, Limus

Lepo je gore Crni napisao i to se NE MOZE IGNORISATI:

,, A kada jednog dana budemo videli poluispravne F-16 blok 10 kako uz pomoć navođenja sa zemlje izlaze na crtu čitavom roju MiG-29 SM kojima podršku pruža nekoliko A-50, moći ćemo da prosudimo ko je tu kanta a ko neprikosnoveni car neba.“

Ne moze se taj sukob gledati kao MiG-29 protiv F-16 ili F-15 jedan na jedan u granicama dometa do 30km iako su sa Aim-120 upravo na tim daljinama pogadjali nas. To je sta vi predstavljate u zadnjem vasem komentaru i to je skroz pogresno.

Nasi Migovi su bili na radarima odmah po poletanju i na zalost svi su zavrsili upravo na visini na kojoj su je Efovima bilo najlakse da ih gadjaju. To je kako je rekao Srbofil bila losa taktika uz generalno izuzetno nepovoljne okolnosti.

Nasi Migovi su bili ne samo primeceni od strane avaksa i F-16/15 daleko ranije, nego su isti vrsili non stop debelu protiv elektronsko dejstvo protiv nasih generaciju ili dve starijih radara. I ovih gore i ovih dole. Da ne govorimo o kratkom vremenu i riziku da te ne spuca AGM-88 HARM
Samo u holivudskom filmu bi nasi MiG-29 uspeli da obore te efove u takvim uslovima.
Skoro isti problem si i nasi PVO imali.

Činjenica je ( iz usta NATO pilota) da su uspalili mnogo Aim-120 AMRAMA jer im se moglo i isli su na u boj komforni sa sto manjim rzikom. O tome moze dosta da se cita.
Itso tako su i 10x vise HARM-ova ispalili nego sto je unisteno radara i PVO sistema.

Da li mislite da uvijam istinu sa ovim gore napisanim?

@Grga,
Nadam se da si upravu da ce nasi moci da nose do 4 R-77 plus R-73.
Jos ako su uzeli i R-27ET bilo bi vec opcija za ozbiljne taktike.

S

@Drago
Piloti su rekli da su konstatovali neispravnost raznih sistema, izmedju ostalog i radara odmah pri poletanju, za neke sisteme cak i dok je avion bio na zemlji. Dakle tesko da je ometanje.

Drzava je efektivno od kraja 1991. bila pod pritiskom i od ’92 embargom na uvoz naoruzanja ubrzo i sankcijama najgore vrste kao sto i sami znate. Pritom avioni su svega 3 ipo godine pre toga u naoruzanju, a pune operativne sposobnosti su dostignute godinu ipo dana pre sankcija i radilo se o svega jednoj eskadrili. Znaci da vojska nije sedela ne nekom velikom stoku delova ni iskustva kao npr. kada imate neki aparat koji vam je 10, 15, 20 godina u upotrebi i imate 3 puka, pa mozete od toga sastaviti 2-3 ispravne eskadrile jer imate stok delova, znanje, iskustvo, a i veliki broj aparata za kanibalizaciju.

Pritom zbog raspada drzave nisu postojali uniformni, integrisani sistemi za komunikaciju i navigaciju na svim platformama i pratecim sistemima sto je kljuc za normalno funkcionisanje LA. Druga strane je to imala, dok je taj isti NATO dobro uvezbao svoje pilote za borbu protiv 29ki i znali su sta i kako treba da rade, a nasi nisu imali pojma kako adekvatno da se postave jer su bili skoro deceniju zakljucani u drzavi, niti su imali novca i uslova da lete i odrzavaju te svoje aparate…. I sta da ocekujemo? Koji to zapadni ili Ruski avion bi u tim okolnostima nesto ucinio? Ni jedan.

Nasi Migovi trenutno dobijaju nesto „iznad“ SM standarda jer vec imaju bolju kom. i nav. opremu, a radari nece ostati isti. Nije idealno resenje, ali je odlicno do kupovine novih aviona sto je vojska jasno rekla. Imacemo dobro uvezbane pilote i sistem koji kako-tako funkcionise i moci ce glatko da predje na nesto novo. Bez ovoga, nije moglo dalje, barem ne kvalitetno.

Podseticu vas da je Rumunija punu operativnost proglasila tek 6. godina nakon potpisivanja ugovora za polovne F-16, a da su pritom u tom trenutku bili vec 10 godina u NATO i imaju 5x veci vojni budzet od Srbije i 6x od Hrvatske i svo to sa ulaganjem u infrastrukturu je kostalo preko 900 miliona dolara! Dok sami avioni nisu bog zna sta ako cemo iskreno….dobri su, sluzice im, ali je isto tako privremeno resenje i polovicno.

I sta onda da kazemo za Srbiju? Da vam se kompanija Mig izvinjava sto njihovi avioni posle skoro decenije sankcija u vojsci koja je isrcpljena i pretekla je od raspadnutnog sistema ne mogu da se suprodstave najvecem, najmocnijem i najbolje finansiranom alijansom na planeti u tom trenutku? Ili da vam se RViPVO objasnjava sto nisu mogli mnogo da ucine sami sa bankrot malom drzavom iza sebe protiv takve alijanse? Ne razumem? Ili da je to merilo kojim kvalitetom ce funkcionisati aparati u trenutnom sistemu sa trenutnim finansiranjem, prednostima i problemima?

Budite makar malo realni.

D

Radari na našim migovima ostaju isti, biti će dorađeni da mogu da koriste R77 rakete i verovatno nešto oko digitalizacije što će doneti bolji obradu podataka i time nešto bolju detekciju u vazduhu i na terenu.
Nešto iz SM paketa poput novog dojavljača radarskog ozračenja, možda IR dojavljač prilaska rakete, pod za lasersko označavanje ciljeva na zemlji, eventualno glas cockpit i to je to.
Najveći izazov i trošak će da bude održavanje tih aviona u letnon stanju pošto su već iznad životnog veka predviđenog od proizvođača, posebno ruski i beloruski koji su se naleteli.

V

Aždaja bato.f35 il rafal nemaju šanse 1 na 1 sa našim migove

Odgovori
B

@Vasa

To niko ovde nije tvrdio.

M

Ne mogu da razumem nekog ko nešto zna o borbenim avionima da piše kako sacasti laseri nisu više potrebni. Barem za manje i ekonomski iscrpljene zemlje. Onda više nisu potrebni ni kontejneri sa kasetnim bombama. Zar bi se neka velika jedinica u nekoj tamo šumi ili sličnom terenu gadjala visokosofisticiranom bombom ili raketom? A potrebno je u munjevito napadu neutralisation tu veću jedinicu brzim salva plotunom. Zasto se ne izbace iz upotrebe VBR sistemi?
Zna se šta se gadja vodenim ili samonavodjenim skupim projektilima.
Zaista amatersko razmišljanje. Spucati takve projektile u kratkom vremenskom periodu na takve ciljeve je slom. Ubrzo će se minijaturni dronovi preseliti na leteće platforme pa će biti prilike da se jeftinim dronovima vrše precizna lansiranja i iz aviona. Na tom polju je počela da radi upravo Rusija.
Puno zahvalnosti našoj braci iz Belorusije.

Odgovori
B

Hint.
Sace su, onako laicko receno, za blisku borbu.
Dovoditi stroj vrijedan milijone u zonu djelovanja jeftinih a ucinkovitih MANPADa je krajnje glupo.

B

@Beduin

Polako, dobiće i oni moderno oruzje, verovatno: R-77, Kh-31, KAB-250 ili KAB-500

Ovo sa saćastim je samo ako baš mora.

L

Dovoditi stroj vrijedan milijone u zonu djelovanja …

upravo tako, znaci imamo tu sve neka ludila, radari, rakete, bwr, „lovac presretac“ i onda taj sofisticirani stroj treba da bombarduje pesadiju bombama kao iz drugog svetskog rata. Vidi se ko ne zna nista o „borbenim avionima“.

M

Nije stvar u tome sta se i kada koriste kakva zrna, nego koja platforma ih lansira.
Zašto bi slao MiG-29 da ore dzunglu ili breg? kao sto velite zna se sta se koristi za takve napade i kakvi su rizici..

D

@Beduin

Naoruzani su i helikopteri PO raketama i NRZ ciji je domet manji od dometa lakoprenosivih PVO sistema, pa opet vidimo da helikopteri lete, gadjaju itd., ne padaju svaki dan kao sto neki misle.
Sa avionima je jos sigurnije, pojave se niotkuda, istresu NRZ i vec su van dometa LPRS.
E sad, mozda na drugoj strani bude Rambo koji ce usred te tarapane ustati i gadjati avion LPRS, ako mu opste bude pri ruci.

Cela prica oko NRZ krenula je tako sto je komentator iznad napisao da svi drugi vezbaju sa najmodernijom precizno vodjenom municijom, a mi purnjamo NRZ (iako Rusima, Kinezima i ostalima nije problem da vezbaju sa NRZ).
Doticni ne shvate da zemlje poput Srbije, sa skromnim vojnim budzetom, nikada nece moci da vezbaju sa pametnom municijom u tolikoj meri kao sto vezbaju neke druge armije sveta koje to sebi mogu da priuste.
Ipak se radi o skupim bombama/raketama i nema smisla trositi ih na vezbama.
Takva oruzja, koje siromasne zemlje ne mogu da priuste u dovoljnim kolicinama, predvidjena su da stoje u skladistima za ne daj Boze i zna se sta se njima gadja, a to sigurno nije svaki neprijateljski polozaj.
Za sve ostalo mogu da posluze NRZ koja nisu slaba kao sto neki misle, otvorice ili osakatiti svako oklopno vozilo koje je lakse oklopljeno od tenka T-72 jer probijaju 420mm RHA i unistavanje utvrdjenih ciljeva, sto nije zanemarljivo.

D

@Liegestuhl Klappbar

Ne, nego treba ispucati ceo vojni budzet na vojnim vezbama.
Ipak je to ‘fensi i kul’ kao sto cesto volite da napisete.
A NRZ su losa, to je na nivou drugog svetskog rata…

L

Kul ili ne, ne postoji danas use case scenario za upotrebu NRZ osim mozda terorisanja civilnog stanovnistva. A da je pilotima zabavno da ih ispaljuju siguran sam da jeste…

M

NRZ su izuzetno ubojita protiv vojske i oklopnjaka, ali samo ako neprijatelj nema skoro nikakav PVO veci od 12,7mm.
NRZ ipak nema smisla na MiG-29

D

@Liegestuhl Klappbar

Itekako postoji.
NRZ S-8KOM sa kumulativno-parcadnom bojevom glavom udarnog dejstva i brzinu od skoro M2, sasvim je dovoljno da se izotvara ili osakati sve sto je slabije oklopljeno od T-72 na primer.
Ili recimo dejstvo po utvrdjenim tacaka, dejstvo po zivoj sili i slicno.
Ja nisam pilot ali verovatno im je bolje da lansiraju NRZ nego nista, s obzirom da retko ko moze sebi da priusti oranje poligona skupim pametnim oruzjem, i tako vise puta godisnje.
Takodje, zaboravljate da vodjena i nevodjena raketna zrna koriste skoro svi helikopteri. Verovatno ih koriste da imaju cime da ‘terorisu civile’…

Г

@Сад кад буде, ако буде додатне набавке Крокодила купити и петоцевне лансере Б13 са ракетама С 13 и са тиме додатно растеретити Мигове од такве улоге.

M

Beduin
Sacasti lanseri se upotrebljavaju tamo gde ne postoji rizik po bezbednost aviona i pilota. Niko nije toliko lud da bude jeftina kamikaza.

Odgovori
L

Avioni su prelijepo ofarbani. Kakve veze ima što su avioni toliko stari. Bar su svi remontovani. Avionima se ne računaju godine nego resurs. A naši imaju još dosta resursa. I da se još zna, tek remontovan avion i nov koji je izašao iz fabrike imaju istu pouzdanost. Oko 98%.

Odgovori
V

Mig 29 je sasvim dovoljan za ono za sta nam je potreban, dok ne dodje nesto bolje. U diskusiji se zaboravlja da pvo ne cine samo avioni vec i svi ostali raketni i artiljerijski sistemi pvo kao i vojin. Osim toga, avioni ne moraju biti u vazduhu da bi bili unisteni ;-) Sve se svodi na taktiku upotrebe raspolozivih sredstava.
Na kraju, mislim, a i nadam se, da ce se rat voditi samo u ovakvim diskusijama.

Odgovori
J

lako je za farbu..idemo vidjeti stvarno koliko lete piloti i sami avioni…
700 sati na 10 godina znači 70 sati godišnje ako su 2 pilota to je 35 sati ako su 3 pilota to je 23sata godišnje???????…znači najnuvježbaniji piloti u regionu uz hrvatske krntije 2 generacije…zbog toga se treba prizemljiti…ovo je jedan od razloga zašto se avione ne ruše jer ne lete

Odgovori
A

@Joke1975

Avioni se održavaju po stanju, tako da tih rokova više ne bi trebalo da bude. A leti se više nego što se letelo od raspada bivše nam države.

Z

Joke1975

Nema vise tog međuremontnog roka od 700 sati ili 10 godina.

Kakvih 2-3 pilota na jedan avion?

Mislite da ce Srbija imati 28 do 42 pilota za 14 aviona? Vrlo tesko.

M

Da ne dime kao da idu na dizel, ne bi ih ni vidio na nebu :)

Odgovori
D

Furnjaju kao Adimral Kuznjecov, jedini nosac aviona koji je izgubio dvije letjelice od 2. svetskog rata…

М

Furnjaju i zavrsavaju posao, Rusi dominiraju u Siriji. Mađari čupaju kose zbog gripena. Francuzi su odradili najavu( ako će rafael da se ponasa ka mirage 2000 iznad Pala bolje da ne ide.. Igla voli francuske avione ako ikada stignu u Hrvatsku.

P

Lepo su ih iznijansirali… dominira boja vedrog neba.
Uzdravlju ih leteli do kraja resursa!
Naročito mi se sviđa što je prelaz sa radoma na ostatak trupa blag, to mi se inače ne sviđa kod većine ostalih jednoseda (kod ruskih doniranih svih i nekih naših preostalih od RVJ).

Odgovori
A

da i ja nesto dodam,

MiG-29 ili ti Ramenskoe M kako je obelezen kao prototip je avion koji je poleteo 1969. sa namenom na zameni avion MiG-23, radi se dakle o frontovskom lovcu, da ne bih objasnjavao imate objasnjenje tog pojma na ruskim kanalima interneta.

Srpsko vojno i politicko rukovodstvo je donelo, odluku o formiranju eskadrile 29-ki. Avioni ce biti doradjeni na nivo SM, sto je gotovo isti avion kao SMT samo nama ne treba previse dodatnog gorva pa nase 29-ke nemaju to T toplivo ili ti gorivo.

da li je resenje dobro, zavisi kako gledate na problem, ako je bitno sacuvati LA da, ako zelite armiji obezbediti tkz Multi Role Combat Aircraft, onda to i nije optimalno resenje

samo se nadam da se vec ozbiljno planira naslednik 29-ke

Odgovori
Ž

Alan Ford

Прототип МиГ-а 29 је полетео 6. октобра 1977.

S

@Alan Ford
SM i SMT veze nemaju jedan s drugih sto se tice avionike. Od upravljacke palice do radara, sve je promenjeno.

D

Avioni su tek modernizovani, nikakve tu sad dodatne SM modernizacije nece biti, ili valjda mislite da ce ih sada opet po treci put poslati za Rusiju ili vec gdje da ih modernizuju na (politicki) 4++ model???

Ž

Demiur

Наравно да ће бити модернизације на ниво СМ.

Не морају авиони да се шаљу у Русију, РСК МиГ је то радио на Батајници.

E

Da li je poznato kolika je raspolozivost 29-ki u VS? Koliko ih je na dezurstvu i rezervi, a koliko ih je na modernizaciji istovremeno?

Odgovori
J

Moj komšija uporno vozi Ladu Samaru, svakih par dana leži ispod nje, nešto menja ,popravlja i kaze da mu se ne isplati menjati jer je jeftino održavanje ??!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Send this to a friend