Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

2. dec 2024

Bosna i Hercegovina nabavlja dodatne helikoptere za svoje oružane snage

29. nov 2024

Helikopterska jedinica makedonske policije proslavila 55 godina

28. nov 2024

Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

26. nov 2024

Hrvatska potpisala ugovor za nabavku 6 besposadnih letelica Bajraktar TB2, stigao sedmi Rafal

21. nov 2024

[ANALIZA] Da li su Srbiji zaista potrebni izraelski raketni artiljerijski sistemi PULS i besposadne letelice Hermes?

21. nov 2024

Erbas započeo sa sklapanjem prototipova besposadne letelice SIRTAP

20. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Vučić najavio nabavku sistema „jačeg od HIMARS-a“ i dronova; dan ranije izraelski Elbit objavio da je prodao svoj konkurentski sistem PULS i dronove Hermes 900 „neimenovanoj evropskoj zemlji“

19. nov 2024

Svetska premijera ruskog borbenog aviona Su-57 u Kini, prvi izvozni ugovori i još jedna isporuka za rusko ratno vazduhoplovstvo

18. nov 2024

Hrvatska Vlada dala zeleno svetlo za nabavke Bajraktara, tenkova Leopard 2 i održavanje Rafala

15. nov 2024

[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024
[POSLEDNJA VEST] Rojters prenosi francuski Le Tribune: Srbija pregovara sa Francuskom o kupovini Rafala, prva ponuda poslata u martu
Navodno pregovara se o kupovini 12 letelica / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

[POSLEDNJA VEST] Rojters prenosi francuski Le Tribune: Srbija pregovara sa Francuskom o kupovini Rafala, prva ponuda poslata u martu

Kako prenosi Rojsters, citirajući današnje pisanje francuskog poslovnog nedeljnika Le Tribune, Srbija je u pregovorima da kupi 12 Rafala od Francuske.

Kako Le Tribune navodi, „prodaja će se dogoditi u 2022. godini“ i, prema nedeljniku, radiće se o 12 letelica uz napomenu da je „prvobitno bilo razgovarano o šest aviona“. List takođe izveštava da je Daso navodno poslao ponudu srpskoj strani u martu.

Kako je Tango Six prvi potvrdio još u novembru prošle godine, Srbija je u aktivnim pregovorima za nabavku novoproizvedenih višenamenskih borbenih aviona Rafal. Ovo su potvrdili i predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministar odbrane Nebojša Stefanović, dok današnje pisanje Le Tribunea prestavlja i prvu indirektnu potvrdu iz francuskih medijskih izvora. Srpski mediji su početkom marta pisali o navodnom razgovoru francuskog i srpskog predsednika i o Rafalima.

 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Р

Скуп хоби мерења мушкости између нас и наших најревноснијих комшија. Било би лепо имати 12 авиона, у миру, да се школује нова генерација авијатичара и штитоноша нашег неба. Каквагод власт, импликација иза куповине или намена неће одузети тај мерак који ће наши авијатичари имати. Само да буде налета и капацитета за одржавање, гађање и додатне обуке као и системе…

Odgovori
V

Ja samo čekam da netko izbaci 1/72 maketu novijih verzija s egipatskim, grčkim, hrvatskim i srpskim dekalima. 😀

Odgovori
Zo

Sad kad Francuzi istaknu cijenu od 2-2,5 milijarde eura , bit će zanimljiva reakcija javnosti i stručnjaka je li skupo ili jeftino i kakvi su uvjeti plaćanja – broj rata i sl

Kr

Zasto mislis da ce cena biti iznesena u medije. I ako mislis da je to da bi se opravdala kupovina komsiskih vazduhoplova, obda napominjem da je ovo bolji model nego onaj koji je kupila Hrvatska.

Ni

@Zoro
Cena sigurno neće biti manja od 2,4mlrd. Ne znam šta vi očekujete, ali okvirno 200mil po avionu

Ek

Pa nek I bude 2+ milijarde ako se provuče kroz kakav barter aranžman s francuzima nek je i 2,5 milijarde nije mnogo. U igri su aerodrom NT, beogradski metro i još po nešto. A barter možemo platiti malinama, bakrom, krompirom, čistim zrakom, litijom…

Me

@V
Mogu ti ih ja napraviti, samo mi pošalji slike/crteže i dimenzije.
Sada sebi radim decalle za Kiowe i Black hawk-ove s hrvatskim oznakama.
https://youtu.be/6BvTrHkyIis

RS

Konačno i neka lepa vest.

Odgovori
BS

Bas konacno! Jos da potpisemo ugovor i to je to. Kao sto sam i ranije rekao, to je stogodisnja tradicija i niko u velikom krugu oko nas ne moze da dobije od Francuza to sto mozemo mi, tako da mogu samo da gledaju i da se cude, malo iz neznanja, a vise zbog neistina koje im se plasiraju. Kako sam ja saznao trebalo bi 14 aviona, e sad izgleda da se tu zateze. Ipak je izuzetno ozbiljna suma u pitanju, a ima veze i sa Utvom i sa Momom i sa PPT Namenskom, cak i sa MTU. Velika je lova u pitanju.

Ipak smo ovde udomili neke „ruzne” Francuske princeze u srednjem veku, neka nam progledaju malo kroz prste, salim se naravno, to nikoga nije briga, kao ni sto ministar Bartu i Aleksandar odose zajedno.

Mi

Naravno da se cekalo samo da se objavi zvanicno vest o kupovini Rafala tipa F4,to je svako znao da ce tako biti ko se i malo razume u istoriju srpsko-francuskih odnosa.Prvi avioni u avijaciji Kraljevine Srbije su bili francuske proizvodnje.Drago mi je sto je tradicija nastavljena jer realno gledano ovi avioni su trenutno najbolji izbor za Srbiju.Ljudi pisu da su to skupi avioni ali grese mnogo jer Rafal kao avion je veoma zahvalan avion koji ce sluziti u srpskom vazduhoplovstvu bar 30 godina.Bravo za Francusku i Srbiju!

B

Nemam nista protiv Rafala i Francusko-Srpskih odnosa koji su za postovanje i bastinjenje (na stranu nekoliko gafova za vreme obelezavanja 100 Velikog rata), ali imam protiv potencijalne cene. Ako je verovati procenama da eskadrila od 14 Rafala F-4 kosta do 2,5 milijardi evra, tada mozemo da pricamo o ozbiljnom propustu u povecavanju odbrambenog potencijala zemlje. Ne mogu a da ne primetim da eskadrila SU 35 (ne potenciram kao idealno resenje, Su30, Su27 takodje) kosta 1,5 milijardi. Tako da za isti ili bolji avion moze da se ustedi do 1 milijardu evra. Primera radi 1 milijarda evra moze da se posmatra kao 120 borbenih vozila pesadije BMPT-72 Terminator i 120 tenkova T-90 Proriv ili 40 helihoptera Mi-35 ili 6 diviziona (36 raketnih vozila) Pancir SM itd. Sta bi doprinelo odbrambenim sposobnostima drzave vise ostavljam vama na procenu.

VR

Jedino što valja, a da mi možemo kupiti.
Cena će biti prava sitnica, ali je izbor pravi i da imamo sve opcije u ponudi, koje se prave u svetu.

Odgovori
Mi

Glupo do bola treba obucavati pilote ,mehanicare i svo pratece osoblje da bi dobili za mnogo vece pare losiji avion od su 35 ili mig 35 za koje vec imamo sve glupo do bola da bismo se priblizili nato naoruzanju

Ne

Miso po cemu je rafal losiji od su35 ili mig35 zaista me interesuje?

Sr

@Nenadm
Od SU-35 jeste po nekim karakteristikama, od Mig-35 tesko. Mig bi imao jedino prednost u odredjenim envelopama leta i sto ima mocniju pogonsku grupu, ali posto su ga otezali i natakarili mu predimenzionirane upravljacke povrsine, pitanje je koliko mu je zapravo manji indukovani otpor(sto bi mu bila glavna prednost). Ovako kao borbena masina Rafal je ipak bolji.

ab

>> Od SU-35 jeste po nekim karakteristikama

Su-35 je nasminkani Su-27 iz 80tih inferiorne avionike i nepotrebnih manevarskih sposobnosti. Jaci jedino u kvadraturi radarskog odraza od nekih 20 kvm…

>> Ovako kao borbena masina Rafal je ipak bolji.

Ma da ono kao Rafal jedva nesto bolji od cuvenog Mig-29. Haha, jeste li vi to Zivojine?

Ne

Ajde budimo racionalni. Šta će nama ovo uopšte. Ako kupujemo mir ok. Pogledajte Ukrajinu polupaše Rusi sve živo bez ikakvog preterivanja. Nama avioni trebaju za patroliranje…. 12 komada. Možda čak i kineskih j20. Ovo je bacanje ogromnog novca kroz prozor. Nama treba odličan PVO u velikim količinama. Dobri helikopteri… Ovo sa rafalima i tajfunima čisto bogaćenje bogatih. Novac ulagati u ljude. Ljudi brane zemlju…

П

Рационално – спрема се јужно крило, најпре ће хрватски и наши авиони летети заједно са грчким.

Б

Скуп спорт…

Ако кренемо са Русима-санкције, са Кинезима-питање квалитета, са УСА(неће продати и прескупо), Шведима(политичко питање)

Никад гора ситуација….

Ја сам више за Су-30/35….али у овом тренутку нема од тога ништа

Odgovori
Sa

Jedina dobra stvar je sto se nije uslo sa Rusima u posao ranije, inace bi nam propao novac kao da ga nije ni bilo. Oni kao snabdevac oruzjem istocno od Belorusije vise ne postoje.

Mi

Nije svet ova jadna Evropica. Oni sa ostatkom sveta imaju sve bolje trgovinske odnose, samim tim i prodaju oruzja, a to sto mi izvodimo zakljucke po regionalnim parametrima i mislimo da je Evropa najbitnija tacka na planeti je nas problem.

iv

Mi smo prijatelju okruzeno ostrvo u sred Nato zemalja. Mi da ostanemo neutralni i da gledamo svoja posla. Mislim da je vreme. Dosta smo se trpali gde nam nije mesto. Red je da Balkan dodje malo u pamet i da se jednom integrise u moderni svet. Ne moramo u svakoj corbi biti mirodjija.
Bilo kakvu saradnju vojnu sa RF mozemo zaboraviti na bar 10 godina, a sa Kinom ce biti isto ako dodje do napada na Tajvan. Hteli ne hteli, zna se sta nam je ciniti.

Be

@Milos

Mi vise ne mozemo birati.

I ako prodje ovaj nesrecni rat, Rusija ce biti sankcionirana, tako da mi necemo moci transportovati oruzje iz Rusije preko NATO zemalja kao sto su Bugarska i Rumunija. I do sad je bilo komplikovano, a od sad ce biti totalna blokada.

I kako onda da prevezemo taj Su-30/35 ili nesto drugo do Srbije?

U ostalo kada pogledam gubitke Ruskih aviona u Ukrajini, vidim da se nisu nesto pokazali.
Ok, ako Su-25 koji je tu za podrsku kopnenen vojske bude oboren svaki treci dan, ali ako imas dva srusena Su-34, 2-3 Su-30 i 35 za nekih 40 dana rata, onda je to zabrinjavajuce.
Amerikanci su 78 dana bombardovali Srbiju i izgubili samo dva aviona (F-117 i F-16). Ok, mozda je srusen jos koji avion za sta nemamo dokaze, ali su to minimalni gubitci.

Ja bih se upitao da li ima uopste smisla kupovati Rusku tehniku.

Pe

@Брат Rusiji su uvedene sankcije na sve elemente od kojih su sklapali Su-30, Su-35 itd
Dakle, kad potrose to sto je do februara isporuceno, Rusi vise nikada nece moci da naprave takav Su-35 kao do 2022.
Sigurno ce praviti sa kineskim delovima umesto kvalitetnih, i td, samo je malo verovatno da ce dobiti isti nivo kvaliteta, sigurno ne bolji.
I ko bi sad kupovao macku u dzaku.

Mi

@Dusan Petrovic

Ruski avioni vise nisu opcija za nas, to je svakome jasno.

Medjutim SU-30/35 ne koriste zapadne komponente odakle vam to uopste?

Pe

@Mile Svaki ruski avion koristi uvozne komponente jer sama Rusija nikada nije proizvodila mikrocipove niti provodnike za elektroniku.
Ili verujete da ruski avioni u sebi nemaju elektroniku?
A do 2015 su imali u sebi i dosta delova iz Ukrajine.Takodje, kompozit je uvozen.
Upravo Su-35 ima u sebi cak do 70% uvoznih delova.
Uvozili su uglavnom iz Juzne Koreje i sa Tajvana, ali i iz Evrope (provodnici)..
Sankcije koje su uvedene sad,u kojima se specijalno pominju poluprovodnici,mikroprocesori itd potpuno onemogucuju uvoz tih komponenata.
Dakle morace da kupe na drugom mestu, jer je potpuno iskljuceno da Rusija od nula pocne da to proizvodi.Odakle-iz Kine.
Kakav god da bude avion, nece biti isti kao pre.

ma

@Mile Ruski avioni su i dalje opcija i tako ce i ostati. Srbija ce imati 2 eskadrile , jednu lovacku (mig29 za sada) i jednu visenamenskih, tacnije vise bombardersku (rafale). Mig29 ce u buducnosti biti zamenjen novim lovcem, verovatno ruske proizvodnje. Vucic je sam izjavio da je odluceno da Srbija mora imati dve eskadrile borbenih aviona.

Gl

Dule ne zaboravi da su kineski su 30(j16) i su 35 jaci od ruskih imaju AESA radar i kinesku elektroniku

Vl

Petrovic Dusan,
Rusi mogu kupiti iz Kine, Indije, Pakistana i ostalih slobodnih država šta god da im zatreba, a isto to važi i za Kineze i ostale u šopingu u Rusiji. Pa 99% svetske proizvodnje čipova danas je u Kini. Ne mogu da verujem da si još uvek toliko naivno ubeđen da će se poštovati patentna prava u današnjem vremenu. Osim toga, zemlja koja ima aktivni kosmički program, proizvodi svoju aviaciju, proizvodi hipersonične i krstareće rakete, da nije sposobna da proizvede čip? Stvarno ne znam kome možeš da prodaš tu tvoju podcenjivačku priču?

B

@Beli
Ukrajinska vojska je imala jaci PVO od Francuske i Britanije zajedno, to sto su ga ocajno koristili je druga prica.

Pe

@Vlad Ja i jesam napisao da ce Rusija sada kupovati sve delove u Kini, i logicno je da proizvod nece biti isti, ako ima u sebi drugacije delove?Ipak, Taiwan i Koreja su napredniji od Kine, i prave kvalitetnije delove.
Rusija do danasnjeg dana jos nikada nije proizvodila mikrocipove ni poluprovodnike,vec je sve to kupovala u Koreji i na Taiwanu.
https://www.ship-technology.com/special-focus/taiwan-semiconductor-ban-russia-catastrophe/
Prvi „Ruski“ mikrocip „Bajkal“ je trebalo da se proizvodi na Taiwanu.Zbog sankcija je to otkazano pre mesec dana.
https://www.washingtonpost.com/technology/2022/02/25/ukraine-russia-chips-sanctions-tsmc/
Zbog odsustva ovih tehnologija,Rusija nije samostalno proizvela ni napredniju ves-masinu kao Mielle, sa kompjuterskim programima, a posebno ne kompjutere, telefone ili daleko slozenije borbene avione.
Aktivni kosmicki program Rusije se i dan danas zasniva na SSSR – Sojuz,raketni motori, koji su pravljeni jos 1950-1960-ih. Danas su ih i po efikasnosti i po mnogo cemu prestigle privatne firme iz Amerike,i ne znam sta time zelite da kazete.
Jeste,mogu da naprave raketu, mogli su i 1957 i sta?

ab

Poluprovodnike Rusija proizvodi sama, u malim serijama za vojne potrebe, tehnologija je nekih 20 godina iza aktuelne, zato su sklopovi glomazniji i trose vise energije ali to nije nuzno problem ako se zeli autarkna proizvodnja za vojsku po svaku cenu. Moze se naci i procitati koje racunare imaju Su-35 i 57. Displej je druga stvar ja mislim da ih uvoze iz Koreje. Po tome sto se i u najaktuelnije avione ugradjuju glomazni mehanicki uredjaji vidimo da je to usko grlo, uzima se dakle to sto neka fabrika iz doba SSSR pravi i sto jos radi posao.

Kina ne prozvodi 99% cipova, sta mislite sta onda rade Tajvan, Koreja, USA pa i recimo Nemacka??? U Kini prosto zbog jeftine radne snage i lanca snadevanja (gde se sklapaju televizori tu je i najbolje da se prave poluprovodnici) vodeci (tajvanski) proizvodjaci cipova imaju svoje gigantske fabrike a u njima su masine za cipove proizvedene u da li Belgiji ili Holandiji. Bez tehnologije tih masina, i dizajna koji je intelektualna svojina zapadnih kompanija, nema ni poluprovodnika. Rusija mozda kupije neke COTS sklopove ili consumer grade procesore/cipove i ugradjuje ih u neke vojne aplikacije, to nije iskljuceno, cak nije nemoguce da sasvim dobro radi posao.

Ruski avioni nisu opcija ni za koga osim mozda Belorusije, Irana, S.Koreje… sta god u njih da se ugradjuje i kakvi god bili oni su crvena marama pred ocima zapada a logistika je skoro pa nemoguca. A i ko bi sa jednom agresivnom zemljom koja vodi osvajacki rat i cija vojska radi ratne zlocine ulazio u tako osetljive deal-ove…

Sr

@about:blank
Sto se procesora tice, ima tu masina iz Holandije(ASML), Japana(Tokyo Electron) Nemacke(Bosch Sensortec, Zeiss), EDA alati iz Amerike imaju manje-vise monopol.

SAAB je npr. za PS-05/A Mk 4 naveo kako su upotrebili COTS procesor i postigli neverovatne rezultate.

Rusija to obicno pegla mehanikom. Ne, ne mislim na osovine i zupcanike nego na matematicke proracune kretanja. Oni to u sitna crevca, stvarno su resursno najoptimizovaniji, rekao bi i najbolji u toj sferi, ali to je verovatno sto su decenijama bili izopsteni iz pristupa najnovijim integrisanim kolima(cesto i onim iz prethodne generacije). Kad je sve low-level, ne treba procesor preteranih kapaciteta. Mene bi brinula jedino digitalna obrada signala, u telekomunikacijama to ipak znaci, Sempling i slicno se ne mogu peglati. Verovatno zato njihovi radari imaju uvek domet fenomenalan, ali ukupan broj meta bude manji.

ab

@Srbofil

Da, mislio sam na ASML. Iz toga sto ste napisali vidimo da je Kina daleko od toga da bude supersila u proizvodnji procesora. DSP bi teoretski mogao da se odradi sa COTS komponentama, recimo grafickim procesorima sa standardnog consumer trzista. Cisto sumnajm da za recimo F-35 radili neki ASIC dizajn po narudzbi. Poenta je, Rusija ocigledno moze doci do razlicitih procesora, mozda ne skroz transparentno ali moze, ipak koliko je poznato koriste se samo komponente iz domace proizvodnje sto navodi na zakljucak da postoje odredjene smetnje. Recimo ako bi ste ugradili sada vec prastari 68030 u neki vojni hardver (mislim daje primer za ovo F-22) morali bi ste da ih imate na zalihama za ceo life cycle proizvoda a to ni amerikancima nije jednostavan produhvat.

PS

Osnovno pitanje je šta bi išlo od dodatne opreme i naoružanja. Ako idu samo rakete kratkog dometa, mrka kapa… Ako ide čitav komplet isplati se. I ne bi se platilo odjednom sigurno.

Odgovori
Ha

Mica nema manji domet od 20tak kilometara problem je u njihovoj cijeni skuplje su od sličnih raketa sličnih proizvođača.

Fe

@Брат
Ne menja ova kupovina mnogo – nije baš najbolje rešenje da se ima ceo jedan tip aviona, ako se planira na duge staze već sad treba da se razmišlja i o avionu 5-te generacije, i to pre o lovcu sa multirole karakteristikama – npr Su-57(M) ili možda J-20 (ako i kada ga Kina bude izvozila). Ovo je praktično jedino što sada može da se kupi – i da nema zapadnih pritisaka pitanje je da li su Rusi baš sada raspoloženi za proizvodnju Su-35S za izvoz…
Zanimljivo bi bilo znati koliko J-10C može da se kupi za te pare, a i domet izvozne verzije PL-15, kao i domet Meteora koji ide uz Rafale.

Pe

@Feline Posebno Su-57M bi nam odlicno dosao.A najbolje u tandemu sa Su-75M , jer nasi vojnici onda lakse mogu da zapamte kako im se zovu avioni (75-57) a ne ovo, Mig-29 a nemamo i MiG-92!
Inace, od sad se Su-57 pravi sa kiselim krastavcima u radaru, najnovija istrazivanja Ruske Akademije Nauka su dokazala da samo ruski,domaci,kiseli krastavci, nalaze stealth avione najbrze.

Sa

Ovo je super vest samo s obzirom da vec ima dosta porudzbina kada bi oni stigli kod nas? Takodje uz nabavku ovih aviona bi bilo idealna i nabavka Meteor raketa, stvarno greota uz ovakvu masinu da ih ne nabavimo….

Odgovori
Ha

3-4 godine minimalno možda malo više ali Meteor van NATO osim ako se ne zoveš Švedska eventualno Finska good luck cijena sitnica 2 miliončeta ojra po komadu.

Sa

@Hakan

Plasim se da je to mozda i vise, tipa ispod 5-6 godina tesko… Nije mnogo strasno ako je taj tajming jer tada ce krenuti polako da isticu resursi MIGovima.

Da meteor skup ko otrov ali bi voleo da bude u naoruzanju sad da li ce ili nece videcemo znam da su sanse takve kakve su ali ja bi licno voleo da bude pa ke sera sera…. :)

Ha

Say Dasault diže proizvodnju jednostavno mora jer imaju rupu u svojoj nabavci aviona a imaju i dvije tri ogromne narudžbe za van sigurno ne žele da im se desi kao Amerikancima da kasne narudžbe F-16 za Bugare oni si to sa jedne strane mogu priuštiti Dasault baš i ne tako da ako se kupi Rafale više od 5 godina čekanja jednostavno se ne isplati bolje gledati Kineze ili priupitati za Gripen NG veći izbor naoružanja ovako si ograničen na Francusko naoružanje nešto američkog ako dopuste prodaju. Isto važi i za Meteor bez obzira na cijenu ali treba pokušati zašto ne :)….

iv

Ja sam bio protiv ovih nabavki, jer je skupo. Medjuti, kad pogledam kako smo prosli sa Lazarima, Norama, Sorama, i ostalim projektima od kojih nema nista osim rasipanja para i vozanja po vasarima i predstvaljanja kao nekih projekata koji samo jedu pare… Kad ne znas sta je dobro, kupi sta je skupo. Sa ovim smo resili problem narednih 30 godina. Od Kineza i Rusa nema vise nista, kad smo okruzeni Nato

Odgovori
Zi

Prosipanje para? Nora koja je izvezena u preko 100 porimeraka, koja je medju parnajboljih u svetu, Lazar koji ce tek biti usavrsen i koji ce tek biti izvozni, a o visestruko manjoj ceni od nabavke u odnosu na slicna strana oruzja da i ne govoruimo. Svaki nas primerak koji udje u nase naoruzanje je usteda za nasu drzavu, a ono sto izveze i zarada. Za vas je izgleda najbolje raspustiti vojsku.

Ž

Ne treba ovo kupovati, čak ni iz političkih razloga. Preskup avion, sa preskupim održavanjem. U ratu bi bio beskoristan jer nam ne bi isporučivali delove. Ako ne mogu da se nabave ruski avioni onda treba uzimati kineski J-10C . Dosta solidan avion sa za nas prihvatljivom cenom.

Odgovori
YP

U slučaju rata sa nekom državom iz okruženja, kako bi nam npr. Kina dostavila bilo šta?

Na kraju, valjda približavanje zapadu znači i da nema rata sa tim istim zapadom i njegovim satelitima.

Mi

@Zare

Sta kad izbije sukob oko Tajvana, a Kina postane nova Rusija sta onda da radimo?
Da ne pricamo o tome da je Rafal znatno bolji avion od bilo kog Kineskog koji se moze kupiti.

Fe

@Mile
Morace neki da se prilagode situaciji – i mere protiv Rusije se propisno osecaju, a tek bi bio zanimljiv ekonomski rat protiv Kine – nije moguce da se ista uradi a da sebi ne nastete i mnogo vise nego sto je podnosljivo…
A to koji je avion bolji, to se ustanovi tek kad zagrmi, pre toga su svako ima svoje misljenje…
Multirole je ipak samo to, multirole – nekadasnji lovac-bombarder, sa povecanim sposobnostima V-V, ali ne bas lovac specijalizovan za borbu u vazduhu. Za napade na ciljeve na zemlji Rafale je odlican, za presretanje veoma brzih lovaca mozda ne i toliko, maksimalna brzina mu je 1.8 maha, i kako da stigne npr Eurofighter koji leti 2.35? To sto su daleko ne znaci mnogo – opet i opet je prednost kod brzeg – izlazi iz borbe po volji, i moze da nametne borbu bas kad njemu odgovara…

Vl

Za tu cenu možemo da kupimo 25 aviona SU-35 jel ste vi normalni, koj će vam to đavo. Bolje da sačekamo pa da kupimo Suhoje

Odgovori
Yo

A kako ih dopremiti ovde bez saglasnosti NATO?
Ceo vojno-industrijski komplex Rusije je pod sankcijama – koje ništa ne znače za neke druge zemlje koje imaju izlaz na more ili sl., ali do nas mora da pređe preko NATO država…
Meni se sviđa kako se pokazao SU-35 u Ukrajini – protiv čijeg rv i pvo NATO nikad ne bi ni poleteo, ali svaki naredni vojni aranžman sa Rusijom je najverovatnije bacanje para…
SU-35 je npr. sam rutinski oborio 2 modernizovana SU-27 – 2 loša dobiše od Miloša…
Da dobijemo ono što je već naručeno i plaćeno i obezbedimo servisiranje toga i municiju – na konju smo…

ab

Sta da se ceka, da RF postane normalna drzava? To se nece desiti za nasih zivota, imacete hladni rat 2.0 narednih 30 godina!

Gl

Yoda ali neva je oborila su 35,kod izjumija

jo

Ukojem ratu su dokazani ovi avioni?

TT

Vlada

Sta da cekamo, pola veka da zakad skine sankcije RF pa da kupimo SU-35?
Jeste vi ljudi prespavali ovu godinu?
Rafal je sada jedini i najbolji izbor, morate to razumeti.

Vl

Vlada,
Imenjače, ja sam prvi za kupovinu Su 30 i Su 35, ali posle svega, pitanje je kada ćemo moći dobiti od Rusa i ono što smo platili. O novoj kupovini nema govora osim ako zapadni poredak ne pukne za par godina. A i da se to desi, Rusi će morati nadohnaditi gubitke i obnoviti zastarelo. Teško da će neko vreme imati za izvoz.
Gladius,
Kakva Neva, kakav Su 35?
Nema dokaza da je do sada oboren ni jedan Su 35 (Su 34 i Su 30 su obarani), ali zato ima dokaza da je jedan ruski Su 35 oborio (koliko se sećam) 3 ili 4 ukrajinska Su 27 i Mig 29 aviona.

Mi

I onda pojavi se Rafal o sprzi elektroniku Suhoju, i sta onda?
Naprotiv ja jesam za kupovinu ako ne znamo sta je kvalktetno, pitajmo sta je skupo.

Ma

Da smo pametni, kao što nismo, pa da te silne pare koje se troše na naoružanje preusmerimo na vatrogasne vazduhoplove, medicinske helihoptere, sisteme za odbranu od poplava, navodnjavanje i sl, a da za air policing uzmemo nešto naj-naj-najjeftinije što može (neko je pominjao južnokorejske avione). Ako smo nešto naučili iz ovog RUS-UKR rata je da ne postoji ta količina naoružanja koja te može odbraniti… naročito ne nas u srcu Evrope, okruženi sa svih strana NATO zemljama… treba usmeriti sredstva na opremanje granične policije, specijalnih jedinica (i naravno dronove), granice su jedina stvar koju bi mi mogli (i trebalo) da štitimo, a kako vidimo ne možemo ni drvokradice da odbijemo….

Odgovori
Mi

Potpisujem.

ab

Ne bih se slozio, videli smo da svakako postoje odredjena sredstva i taktike koje vas mogu odbraniti od RF! Recimo moderna porotivoklopna sredstva, dronovi, MANPADS, savremene zapadne taktike ratovanja, konsolidovani obavestajni podaci u realnom vremenu itd.

Ma

Svaka čast ako Srbija nabavi novih 12 Rafala!
Treba dići spomenik onome tko nađe minimalno 2 milijarde Eura, ali realnija cijena je puno viša, pogotovo ako se nabavlja, a mora se, i naoružanje.

To su dva vojna budžeta u samo jednoj godini, a neka se sljedeće godine počne otplaćivati u ratama do 2030, to je oko 300 milijuna Eura godišnje. Već vidim da bi zbog ovog zalogaja mogle jako patiti sve ostale grane srpske vojske.

Jednostavno neće biti para za ostale moderne, danas potpuno digitalizirane, ali jako skupe vojne sustave.

Odgovori
Ma

Cijena jednog Rafalea s osnovnim naoružanjem je prije ove inflacije bila oko 200 mil Eura.

To je gola cijena bez obuke, simulatora ili prlagodbe infrastrukture.

Za ozbiljnije naoružanje od Mica raketa treba iskeširati ozbiljne novce.

Odgovori
Ma

NATO cjenik je opak!

Ha

@Marko Rafal ne ide po NATO cjeniku Typhoon već da skupa sa naoružanjem…..

Da

Goli Rafal košta oko 70mio eura, ali to onda nije ni za aeromitinge jer nema alata, obuke pilota, tehničara, rezervnih dijelova. Naoružanje od topova do raketa da ne spominjem. Na zapadu se uvijek objavljuje cijena cijelog paketa, na istoku samo cijena aviona, ostalo je tajna pa za neukog izgleda da je zapadno puno skuplje..

Fe

@ Davor

E to sluzi da se siromasni i mali tese, lepo su osetili Francuzi da zbog povecanih tenzija (Rusi), i zabrana Kongresa (US) ima malo konkurencije, Eurofighter je bitno skuplji i jos ili ima americkih delova – made in UK, ili je svaka prodaja skoro nemoguca – Nemacka, ili se ne proizvodi u celosti kod kuce (Italija, Spanija), pa mu trebaju dozvole za izvoz, a toga nema, pa sad deru kako pozele. Eurofighter je prodat samo pouzdanim americkim saveznicima kojima zbog obzira prema Izraelu nije bilo uputno prodati US avione…
Kina je Srbiji svojevremeno ponudila borbene avione, i to samo do nivoa J-10C, oni bolji nisu u ponudi… J-10C izgleda ima samo V-V i antiship mogucnosti – u pitanju je mornaricki lovac za zastitu obale i ostrva, bez ambicija V-Z. Srbija (ni ex-SFRJ, od pada Kraljevine) nikad nije imala nesto sposobno za napade po protivnickoj pozadini, i eto Rafale-a…
Takodje se ima prilicno veliki program naoruzanja Vazduh-Zemlja, sa izvoznim ambicijama vidljivim iz kosmosa, a kako to prodati ako ne mozes da ga pokazes na ozbiljnom avionu?

ma

Fino, ipak su nove masine. Uz eskadrilu lovaca bice respektabilno. Verujem da ce i ruska tehnika biti isporucena, uz manje kasnjenje. Kada je prikaz FK3, r77 i Pegaza? Vucic rece dan, dva posle izbora?

Odgovori
Na

Ooo hvala Bogu da se uzimaju Rafale avioni. Jeste skup, ali brate jeste i najbolji trenutno višenamenski borbeni avion u svetu. Jedva čekam da ih vidim na Batajnici sa srpskim rondelama. Bravo bravo bravo!

Odgovori
Be

Prodaja će se dogoditi u 2022. godini…. Znači ništa od toga. Čak ni Grčka još uvijek nije dobila svoje, kamoli ostali. Da li ljudi uopće znaju listu zemalja i brojeve Rafala koji su već naručeni ? Možda se ugovor može potpisati u 2022, ali ništa od dostave prije 2035 godine, ako je riječ o novim avionima. Rabljeni bi se mogli dobiti negdje iza 2028 godine.

Odgovori
Ž

Beduinko

Први авиони се могу добити брзо.

“Trapije je izjavio da će kompanija, i pored velikog broja naručenih aviona, biti sposobna da, čak i u bliskoj budućnosti, primi i dodatne narudžbine.“

https://tangosix.rs/2022/10/03/analiza-makron-i-vucic-navodno-pricali-o-rafalima-neponovljiv-tajming-za-francusku-i-svrstavanje-srbije-sa-istoka-na-zapad/

Индонезија потписала уговор у фебруару ове године, први авиони за пар година, Грчка потписала за додатних 6 нових пре две недеље, испорука 2024.

Be

@Živojin Banković U 2015 Egipat je naručio 24 komada i Katar 24 komada. Indija je 2016 naručila 36 komada. 2017 godine Katar je naručio dodatnih 12 komada. 2021 godine Grčka je naručila 24 komada, Hrvatska 12 komada. Iste godine, Egipat je naručio dodatnih 30 komada, Indonezija 42 komada i UAE 80 komada. Tako da… Čak i da Srbija potpiše ugovor u 2022 godini ( što naravno neće, jer Srbija nema novaca ne samo za te avione, nego i za infrastrukturu, obuku i sve ostalo. Prebacivanje sa istočne tehnologije, strategije na zapadnu, nije niti jednostavno, niti jeftino ), ti avioni ne bi došli prije 2035 godine. Jednostavno nije moguće, lista je preduga. A nitko ne misli da bi Francuska „prevarila“ bilo koju zemlju na listi što se tiče naručenih aviona.

Ž

Beduinko

Хвала Вам на подсећању, наш портал је итекако упућен о наруџбинама и испорукама Рафала.

Уосталом претражите шта смо све писали о томе, а писали смо о готово свему што сте навели.

Као да нисте прочитали комплетан линк који сам Вам послао, дакле господин Трапије је изјавио да поред свих нових наруџбина има места за нове.

Ако је Грчка пре мање од две недеље наручила 6 нових Рафала који ће бити испоручени већ 2024. године, зашто мислите да би Србији авиони били испоручени тек 2035?

Како Ви то знате да Србија нема новаца? Имате увид у српске финансије?

TT

Beduin Bitno da ekonomska i vojna velesila Hrvatska ima novca, infrastrukturu i ljudstvo za Rafale, a Srbija sa istom ekonomijom i razvijenijim RV i PvO nema.. -.-

Be

Dobro si napisao, 6 novih Rafala, dostava 2024. Ispisano je tko je i koliko je tko naručio Rafala. Valjda ljudi znaju računati ? Matematika nije toliko komplicirana kao što netko možda misli da je. Da li imamo uvid u srpske financije ? Da. Zadnje dvije godine tj. 2021, 2020 za vrijeme pandemije, ne, jer više ne radim za određenu instituciju Europske Unije, ali se ništa značajno nije promjenilo zadnje dvije godine ( Srbija je pala, ali je to normalno jer su i svi drugi u Europi pali za vrijeme pandemije ).

Mi

Beduinko, ako se naruce u 2022 sigurno stizu do 2028-29 ako ne i ranije, kada i treba sadasnji MiG-29 da pocnu da se povlace (po proceni stanja) iz upotrebe. Ne moraju svi da stignu odjednom. Dovoljno 6 da stigne do 2030. Vazbine je da se dovoljno mladih pilota spremi do tada. Nemamo potrebu za tim Rafalima pre 2026-7 jer nemamo dovoljno pilota za 14 MiG-29 plus Rafale.

Mi

@Beduinko

Rafali ce biti kupljeni na kredit, vrv i do 10 godina, zasto bi Srbiji bio problem da placa 200 miliona dolara godisnje za ovaj ugovor?

Ž

Beduinko

Египту су прва 24 авиона испоручена, као и Катару, Индији је такође завршена испорука.

Остаје да се испоручи преко 200 авиона али рецимо испоруке за УАЕ (80 авиона) крећу тек од 2026-7.

Хрватска и Грчка добијају по 12 половних авиона.

Од 2023. Дасо ће производити 36 авиона годишње, није џабе директор Дасоа изјавио да још има капацитета.

Србији Рафали нису хитни, реално би први авиони могли бити испоручени 2027-28.

Cr

@Miloš77

Znači, Srbija kompletira eskadrilu Rafala do 2028-me. Pošto su nove mašine u pitanju, trajaće 30 godina, što dalje znači da avion pete generacije uvodimo u službu tamo negde 2060-te. Taman na vreme, kao i sve drugo.

Do juče smo pisali kako su remontovani migovi dobro rešenje da se gura i nabija nalet još nekoliko godina, i sačeka još neki avion pete generacije u ponudi na tržištu, pa da njega pikiramo za kupovinu 2030-te. Sa kupovinom novih Rafala mi se zakucavamo na 4+ generaciji do 2050-te. To je ozbiljan zaokret u strategiji.

Le

Zivojine,

Hrvatska i Grcka dobijaju polovne ali ti avioni ce se nanovo proizvesti za Francusku i nadoknaditi..drugo eventualne isporuke Srbiji ne mozete gledati kroz prizmu Grcke. Francuska je otvoreno stala na Grcku stranu u sporu s Turskom i njihova isporuka ima prednost.

Mi

@Crni

Procitajte pazljivije sta sam napisao. Ne kompletira se eskadrila novih Rafala 2028nego isporuka tek počinje ako se naruči 2022-2023. Trajaće nam do 2060te sigurno. Na zalost nista od pete generacije manjeg aviona. Rafal je super al je skup i previse visenamenski za nase potrebe.
Imaćemo vrhunskog lovca i vrhunske VV raketa, sto me najvise raduje..

Vl

Pre nekoliko sedmica imali smo vesti da je Srbija kupila dva Airbus C295.
Sada se vode intezivni pregovori oko kupovine Rafala.
Ako se pregovori realizuju i dođe do zvaničnog potpisivanja, možemo zaključiti da se Srbija okreće od istoka ka zapadu i da je taj zadatak pre nekoliko godina na sebe preuzeo francuski predsednik Emanuel Makron.
Voleo bih da FK3 stigne i to je verovatno sve što će se nabavljati desno od Kladova (istočno).
Iskreno to me raduje, pošto realno gledano mi smo oslonjeni na EU pre svega na Nemačku i Francusku tako da je ovo sasvim logičan potez.

Odgovori
Go

Mozda budu isporuceni kao i kontejneri LORAP, sa odredjenim spojem koji bi dovodio do pozara – dovoljno velikog da proguta ceo avion…

Odgovori
Bo

Bogami,odakle nama oko 3milijarde,racunam I radare(kao 22) plus mistrali.jedna zemljica od 2500000 miliona radnika tesko da moze da zaradi.

Odgovori
Be

Na kredit, kao i sve. Ima se, može se. Nije bitno što ti građani rade za 300 eura :)

Fr

Да ли неко од вас има идеју-предлог шта ће се догодити са 241.лбае,да ли ће се за њих набављати неки апарати(Западни или Кинески) или ће остати са беспилотним дроновима?

Mi

@Beduinko

Gradjani koji rade za 300 evra rade za minimalac i to je njihova licna star i izbor.
Prosecna plata u Srbiji je 650 evra, ko se malo potrudi lako moze da zaradi toliko cak i u nekom pogonu.

Sa druge strane drzava ne isplacuje plate van javnog sektora tako da plate u privatnom sektoru nemaju nikakve veze sa vojnim nabavkama.

Ma

@ Beduinko Čisto za Vašu informaciju, mnogo ljudi na severu Srbije, i u vecim gradovima Srbije radi za plate preko 1,000 Evra. Ja radim u avio industriji, srednji menadžment, za platu od 1,650 Evra. I ova plata nije ništa posebno obzirom da viši menadžment ima mnogooo veće plate. Tako da zaista ne znam o čemu pričate, 300 evra je minimalac.

Dr

Čitam i ne mogu da se načudim , zar je moguće da niko od ovde prisutnih ( bez susjeda ) nije TAČNO čuo i razumeo ono što je rečeno nankongerencijivza štampu u vezi Vojnog Budzeta ??!!
1,35 Milijardi € & preko toga verovatno još 500 miliona € mada je rečeno da će ministar finansija pokušati da napabirči 700milona € svake godine u narednih 5 godina .
Šta vam ovde nije jasno dakle redovan budzet plus 500-700milki€ svake godine to je 3,5 Milijardi € . Ko ono reče da para nema ???

Le

Markus

Mozda mnogo radi za platu koju mavidite ali nemjerljivo vise mnogo radi za 300-400 Eura.

Vl

Leni,
Malo objektivnosti nije na odmet…
Kod mene u gradu ni u najgorem kiosku više neće da rade za 40000. A nije nu pitanju Beograd ili neki veći grad.
Realno, prosek plata spuštaju zaposleni u privatnom sektoru koji se vode na minimalac, a deo novca im se plaća na ruke. Toga ima koliko god hoćete. Realno stanje će se videti tek kada neko natera sve privatnike da radnike prijavljuju na ceo iznos plate.

ab

>> srednji menadžment, za platu od 1,650 Evra.

Super, srednji menadzment, vi ste moj idol. Koliki je medijan plate u Srbiji?

Al

Zar Srbija zaista ima ~2.5 milijarde evra da da za ove avione trenutno?

Ljudi skinite naocare entuzijasta i pogledajte realno na situaciju…

Ja jesam za zapad ali ne moze se kupiti najubojitije i najslozenije vojno sredstvo od zemlje koja ne priznaje Srbiju u celovitosti…

Snaga vojske bi bila mnogo veca da se sa pola tih para modernijuzu M80 i M84, nabave novi PVO sistemi i 2-3 eskadrile dronova nego da se kupuje bezobrazno skupi avioni.

Da li je normalno da svaki Srbin odvoji prosecnu platu da bi kupili 12 aviona? Nakon toga svake godine po petinu jedne plate na odrzavanje?

Odgovori
de

@Aleksa
A zar Srbija NEMA tih 2,5 milijardi evra? Ima i to lagano! Javni dug Srbije je 30 milijardi evra ili oko 57 % BDP-a. Pri tom je kreditni rejting Srbije BB+/ pozitivni izgledi! Javni dug Hrvatske je 45 milijardi evra i skoro 85 % BDP-a. Kreditni rejting Hrvatske je BBB- (jedan nivo vise od nivoa koji je dostigla Srbija). Dakle Srbija lako moze da se zaduzi za tih 2,5 milijardi i da opet ostane daleko manje zaduzena od Hrvatske! Cak i sa tih 2,5 milijardi novog duga opet bi bila na nivou od 60% zaduzenja u odnosu na BDP a to je granica koju predvidja sporazum iz Mastrihta. Drugi kriterijum iz istog sporazuma (Mastriht) je da novo zaduzenje godisnje ne sme preci 3% BDP-a! Hrvatski dug je za godinu dana porastao skoro 6%. Novi dug Srbije oko 4%! Srbija je za vreme Korone dala oko 5 milijardi evra pomoci gradjanima i privredi. Korone vise nema. Eto i tu para! Takodje ogromne pare se izdvajaju za infrastruturu (uglavnom autoputeve) u narednih nekoliko godina svi koji su trenutno zapoceti bice zavrseni. A onda ne samo da vise nece kostati njihova izgradnja nego ce se na njima i zaradjivati! Znaci para ima! Sasvim drugo pitanje je da li je pametno dati tolike pare na 12 aviona?! Moje misljenje je da je to budalastina! 12 bilo cega ne znaci nista u slucaju rata! U vreme mira 12 aviona za air polising je i vise nego dovoljno! Samo da su ispravni!A da li ce to biti 40 godina stari MiG 29 ili F-16 ili potpuno novi Rafali, F-35 ili Su57 sasvim sve jedno!

Zu

@dejanera „jedan nivo vise od nivoa koji je dostigla Srbija“

Kad uspoređuješ kreditni rejting ne miješaš kruške i jabuke nego gledaš istu kuću i godinu za dugoročno zaduživanje:

Hrvatska: Fitch BBB 2022
Srbija: Fitch BB+ 2022.

Tako da je Hrvatska za 2 razreda iznad Srbije.

Sr

@dejanera
Ali je devizni priliv HR daleko veci i sudeci po budzetu, poreski potencijal takodje. Nije to isto, oni lakse servisiraju svoje kredite od nas.

Le

dejanera

Hrvatska ima BBB sto je dva nivoa iznad Srbije.

Le

Da ne pominjem da se Hrvatska zaduzuje mnogo povoljnije nego Srbija koja u velikoj mjeri je duzna kod Kineza cije su kamate vrlo nepovoljne.

ni

@dejanera
Ajde kada ste se već dirnuli hrvatskih financija da vas podsjetim da se javni dug HR i SR nikako ne može uspoređivati. Ti dugovi nisu usporedivi jer je HR napravila reformu mirovinskog sustava a SR nije. Dakle kada HR uzima novac iz mirovinskog stupa (makar to bilo za financiranje mirovina) taj iznos uđe u javni dug. To u SR nije slučaj. Da bi doveli te dugove na usporedivu razinu moramo pretpostaviti koliki bi dug HR imala da sada nacionalizira 2. mirovinski stup (i da se mirovine isplaćuju kao u SR na osnovu međugeneracijske solidarnosti). Budući da je imovina 2. mirovinskog stupa 17 mlrd eur. Dobijamo da bi HR javni dug u ekvivalentu SR javnog duga bio 44-17 = 27 mlrd eur.

Međutim kako je prof. Santini izjavio još 2006. godine (ako se ne varam) javni dug nije problem – problem je vanjski dug. Jer kada dođe kriza vanjski (privatni) dug prelazi u javni (npr. država preuzima insolventne firme odnosno banke da ne bi okužile ostatak gospodarstva ili izazvala golemu nezaposlenost na određenom području – sindrom : too big to fail). Tu SR stoji bolje od HR. Zadužena je 36,5 nasuprot 44,5 mlrd eur. Problem sa SR vanjskim dugom leži u trendu: povećanje od 10 mlrd eur u zadnje 3 godine nasuprot HR povećanju od 2 mlrd eur (isključivo na konto povećanja zaduženja HNBa koje se mogu lagano vratiti iz deviznih rezervi). Kamate na 10-godišnje zaduženje trenutno su za HR 2,1% za SR 5,0%

To naravno ne znači da HR para ima niti da SR para nema. Samo daje okvirnu cijenu novca koja je potrebna za neku investiciju.

Usput: zarađivanje na autocestama, čega smo svjedoci u HR, spada u domenu SFa. Iz naše perspektive SR ima tu nesreću da je njezin „Sanader“ predugo na vlasti. Mi smo doslovno Sanaderovih 5 ipo godina vlasti nastojali anulirati slijedećih 5 ipo godina. A svašta se izgradilo za vrijeme Sanadera: autoceste, dvorane, luke, obnovljeni su aerodromi, izgrađen je plinovod do Dalmacije, kupljene su Patrie i kamioni za vojsku, prodana je INA ….. zvuči li vam poznato?

le

@dejanera

drugi kriterij iz mastrihta ne odnosi se za novo zaduženje, već na budžetski deficit, a on je u srbiji bio 4,6% za 2021. i optimistično je planiran na 3% za 2022. godinu (prije rata u ukrajini). hrvatska ima veći javni dug, ali plaća duplo manju kamatu. velike su to pare, i milijarda koju hrvatska plaća za rafale, a da ne govorimo o 2,5 koje bi srbija trebala platiti

Le

Pitanje je i kako placa Hrvatska tih milijardu. Cinjenica je da je Hrvatska budzetom EU za oporavak od Covid-a dabila nesrazmjerno vecu pomoc u odnosu na vecinu drugih clanica. Javna je tsjna da je isto Francuska izlbirala jer novac ide zapravo njima za Rafale. To je bilo jos u vrijeme kad je proizvodna linija Rafalea bila pod upitnikom i nije bilo svih ovih narudzbi, te su Hrvatskoj i Grckoj prodani polovni kako bi Francuzi proizvodnjom nadoknadili svoje ustupljene Rafale i time sacuvali proizvodnu liniju. Na prvom propalom natjecaju kad je ispala afera s Barakom Francuzi nisu ni ucestvovali. Kad je Dasoova proizvodna linija zbog tadasnjeg manjka narudzbi dosla u pitanje svi su se iznenadili da ucestvuju u drugom tenderu jer su do tad bili nezaintetesirani. Zbog tog spekulacije ali prlicno uvjerljive da je posao s Hrvatskom zapravo njihova ideja. Znalu su da Hrvatska nema para 2.5 mlrd. za nove pa su kroz budzet EU sve sami zavrsili. Kako ce Srbija namaketi 2.5 mlrd. sami gatajte..

Vl

Prvi sam protiv kupovine Rafala, već za kvantitet a ne kvalitet. U slučaju rata nam ovih 12 aviona ne bi značilo ništa. A bezbednost neba mogu da čuvaju i kineski L15, ili još bolje KAI T 50 / FA 50 za mnogo manji novac.
Međutim, imam i jedno pitanje za sve dušebrižnike za srpski budžet:
Da li mislite da će Srbija celi iznos platiti u novcu ili će biti trange – frange za robu?
Osim toga, tu je i verovatni offset…
Metro, aerodrom, i to treba posmatrati zaokruženo sa Rafalima.

Zu

@Leni

Radi se o 1,1 milijardi EUR (dio se vraća u državnu blagajnu kroz PDV).
Prva rata (od njih 5) za Rafale je već plaćena (bez kredita).

Hrvatska je dobila „nesrazmjerno veću“ pomoć zbog COVID i 2 potresa.

Bi

S&P: Croatia Ba1 Serbia Ba2 (jedan stepen razlike)
Fitch: Croatia BBB Serbia BB+ (dva stepena razlike)
Moody’s: Croatia BBB- Serbia BB+ (jedan stepen razlike)

CDS Srbije je 438bps a Hrvatske 73bps.

Obaveze prema PIO fondu se placaju iz tekucih budzetskih prihoda tako da nema zaduzenja. Srbija je vratila i sve dugove po osnovu stare devizne stednje. Hrvatsko resenje za privatno dobrovoljno penziono osiguranje je jedna od najboljih stvari koje je HR uradila.

Kineski krediti su za projektno finansiranje, izuzetno su povoljni (jer su u sustini politicke prirode) i vezani su za konkretne projekte – zavrsetak obilaznice oko Beograda, Milos Veliki i deo brze pruge do Subotice.

De

Kako izgledaju kineski krediti imate na primjeru izgradnje koridora 11 gdje su kinezi dali 208 miliona eura i kamatna stopa za taj kredit iznosi tri posto, dok je kredit koji je Srbija 2009. godine uzela od Svetske banke za izgradnju Koridora 10 imao kamatu od 1,19 posto. Pritom, Kina davanje kredita uslovljava pogodnostima za sebe da će kineske kompanije graditi autoput i biti placene, a da će srpske kompanije u tom poslu učestvovati sa maksimalno 49 posto.

Mi

Realno gledano mi imamo samo dva izbora – Francuze ili Kineze …

E sad – pare 2 milijarde i kusur neki sitni plus zemalsko sredjivanje itd … kazete nema para – pa upravo se desava potpuno prekomponovanje svetske ekonomske scene gde hrana i energija izbijaju u prvi plan. Sa izbacivanjem Rusije i Ukraine iz poljoprivrednih tokova u narednih 10 godina i rastom (neizbeznim ali mnogo nezgodnim) Srbija ima lepe sanse – ionako su najnaj dve grane u prilivu deviza poljoprivreda i IT sektor – tako da nije nemoguce …

Samo ovde malo ko prati problematiku psenice, kuruza i suncokreta kao i secera – Rusija i Ukr skoro najveci izvoznici ali sad cvrc … menjace se cipovi za kilo krompira …

Odgovori
Pe

ne zaboravi Bakar, (Bor i Majdanpek) i zeljezara…cijene metala su otisle u nebo… eee…12000 USD za tonu rude bakra…ihhh jo smalo pa ko Saudija..kupuj gdje stignes :) :)

Sr

@Perica
Bakar nije u nasem vlasnistvu tako da pare od toga neces gledati.

ab

>> 12000 USD za tonu rude bakra…

Kinezi tu izvade godisnje preko milijardu dolara. Od toga vi nemate nista narocito, par procenata rudne rente i nekih 5K zaposlenih tamo primaju nadprosecne plate i boli ih dupe. Sav bakar ide u Kinu naravno a ne u Srbiju da se preradi u kablove, elektrode, limove itd. Uz to ide divljacka devastacija okoline tog regiona i indirektna steta u milijardama evra. To vam je kako bratska Kina pravi deal-ove sa prijateljskim zemljama…

Be

Lijepo je sanjati o eskadrili novih avion za 2.3 milijarde eura, dok ti građani rade za 400 eura…

Odgovori
Me

@Beduinko
Dogovori se za koliko radimo: u 17:50h je bilo za 300€, sad za 400€. Do kraja dana bi mogli da izađemo i na 600-700? :-)

ma

Tih 400 evra mozda radnik na trafici 😁. Inace, bice 2 eskadrile. Jedna lovacka (mig29 za sada) i druga lovacko-bombarderska (rafale) . Orlovi ce u penziju.

Be

E da ljudi malo idu u Srbiju pa da pričaju sa ljudima, onda bi znali pravo stanje u Srbiji i koliko je radnik plaćen tamo. Nije nimalo čudno što neki Srbijanci doslovno misle da je Beograd Srbija…a dovoljno je izaći samo 30 minuta iz Beograda i vidjeti pravo stanje. Da li se mogu kupiti novi Rafali ? Naravno da se može, sa kreditom. 2.1/ 2.3 milijarde eura samo za avione, bez ičega. Sve u svemu, prelazak sa istočne na zapadnu tehnologiju, sa gradnjom nove infrastrukture koja trenutno ne postoji u Srbiji, rezervnim djelovima, simulatorima, obuka pilota, itd, itd. finalna cijena negdje oko 2.6 milijarde eura. Sve se može u nedemokratskim državama, to nitko ne osporava, pogotovo dok im građani rade za 400 eura…

Mi

@Beduinko

Hoces da kazes da je lakse Hrvatskoj da predje sa Miga-21 na Rafal, nego Srbiji sa aviona 4. generacije na 4.5?

U Srbiji je prosecna plata 650 evra, u Beogradu je oko 800, to sto postoje ljudi koji rade za niske plate je realnost ali to je povrsno gledanje na stvari.

TT

Beduinko

Evo ja zivim na 30 minuta od Beograda u Indjiji i ovde ljudi sa srednjom skolom u fabrikama zaradjuju oko 600+ evra, u susednoj Pazovi su plate vise, postoji deficit radnih mesta, fabrike placaju radnicima da im dovedu nove itd..
Plate visoko obrazovanih ljudi su naravno znacajno vise.

Odakle vam ideja da ste upuceniji u stanje trzista rada u Srbiji nego mi koji zivimo ovde, mislim neverovatno, cuj da mi „odemo malo po Srbiji“, pa mi zivimo u Srbiji zaboga .. -.-

Plate od 400 evra se isplacuju u trgovini i pomocnim poslovima, kao vozac viljuskara na primer mozes da zaradis u Indjiji i po 1000 evra mesecno, varioce, gradjavince i slicno da ne spominjem.
Minimalac imaju cistacice i portiri.

Plate u Beogradu i Novom Sadu su jos vise naravno, zato dosta ljudi putuje tamo na posao na primer, posebno IT sektor.

Jo

Srpski BDP meren paritetom kupovne moći je 2,5 puta veći od nominalnog GDP. To znači da 1 dolar vojnog budžeta koji je potrošen u zemlji vredi kao 2,5 dolara. Ako je srpski vojni budžet 1,5 milijarde dolara, a 50% nabavki se obavi u zemlji – onda je njegova realna vrednost 2,625 milijardi dolara. To je sasvim dovoljno da se iz regularnog vojnog budžeta kupi ta eskadrila. Neće biti potrebe da se poseže za parama van budžeta. Pri tome je srpski vojni budžet i dalje u okvirima onoga što preporučuje NATO, 2-2,5% GDP.

Iv

Kada nismo 90tih Miraž da sad barem uzmemo Rafal.Nadam se da će i 29tke još dugo ostati u upotrebi bar još 10tak godina.12 migova R77 + 12 Rafala Metor nije loše.Biće lepo videti troškove eksplatacije Rafala

Odgovori
Zo

Nije problem u ceni koja je zestoka nego u ceni rezervniih delova I kostanju sata naleta.Srbija ne moze finansijski to da izdzi,jer treba mnogo,mnogo sati naleta da bi piloti bili u trenigu.Sledece,oko nabavke rezervniih delova I naoruzanje,da li bi nam clanica NATO pakta to uskratila u slucaju da se moramo braniti od njih.Trece ,Francuzi nam nisu nikakvi prijatelji,to je izmisljeno.

Odgovori
Pe

@Zoran u slucaju da se moramo braniti od NATO nece nam pomoci ni 16 ni 32 ni 300 Raffale,pa ni da imamo F-22.
Jedina zastita je normalno ponasanje i diplomatski odnosi Srbije sa svetom,a ne teranje inata kao 1990-ih i vodjenje ratova sa komsijama.

Me

Možda se pravi kombinacija za prvu tranšu od 6 komada u trouglu Srbija, UAE, Daso. Bilo je šuškanja prošle godine za kombinaciju sa UAE baš za Rafale, od njihovih 80 komada.

Tih 6 komada koji bi stigli godinama pre druge tranše bi bili za obuku i uvođenje u naoružanje. Taman, jer uz eskadrilu migova jedva da će biti dovoljno pilota i za ovih 6. Samo nagađam…

Odgovori
Ni

E al stvarno je postalo mucno vise citati komentare tipa „Ako ne rusko onda kinesko“.

Odgovori
Gl

Bogami j10c imas analizu zapadno sto prica bivsi ili pilot ili inzenjer RAFa gde govori koliko su zutaci uznapredovali i da su tehnoloski ispred rusa a egal sa amerikom

Zu

Kinezi su odavno preskočili Ruse i ispred su Amerike po doletu zrakoplova 5. generacije i dometu raketa zrak-zrak.

De

Ekipa, ja bih sačekao sa tim ugovorom. Zašto to kažem? Svako ko ima veze sa pregovaranjem zna da ne pregovaraš kad je druga strana u prednosti. A u ovom slučaju francuzi jesu. Imaju robu koja se super prodaje, ni nemamo puno opcija, itd. Ali ko garantuje da se neće desiti „pometnja“ u lancima snabdevanja na zapadu? Ako se obavežemo da plaćamo, mi ćemo morati platiti, a niko ne zna šta će biti sa ekonomijom, našom, yapadnom ili istočnom.

Sve iznad napisano ne važi ukoliko iza cele priče ne leže zakulisne igre iz kojih mogu da proisteknu geoplitički poeni za nas, ili barem mir, najvrednija stvar danas. Francuzi dobijaju odlične poslovne prilike u Srbiji. Rekao bih da smo konačno počeli da plaćamo „reket“ i ko zna zašto je to dobro/mudro.

O samom avionu sve najbolje, ali cena je priča za sebe.

Odgovori
Mi

Ako bas mora da se kupi onda je najbolji izbor. Ali bolje bespilotne. U svakom slucaju samo ne ruske krsine SU30. Ako nekome treba, eno ih po Ukrajini leze po kojekakvim livadama.

Odgovori
Vl

Pa imaš i gomilu F 35 po raznim svetskim livadama?
A imaš ih i gomilu parkiranu na dnu mora …

Br

Mislim da je suludo dati 2 milijarde i vise za samo 12 aviona, koji nicemu nece da sluze, 50 aviona nesto i znace, 12 ne pa bili i F-22, plus ce migovi leteti jos barem 10 godina, samo sto su remontovani i modernizovani. O tome treba razmisljati za 5-6 godina, do tada ce se sankcije Rusiji skinuti, a ako ne, onda polovni J-10. Sta ce nama avion od 200 miliona…

Odgovori
Al

@branko
Prvom MiG29 resurs ističe 2027 ili 2028, dakle za 5-6 godina. Šta onda? Opet kamatški kredit od Rusije i uzeti MiG ili SU koji bi oni poslali na otpad da nema nas?

Iv

Slažem se ali se nadam da neće migove tako lako otpisati i da će ostati uporedu sa Rafalima 12+12.To će nešto značaiti ovako 12 Rafalčića lak zalogaj za bilo koga ozbiljnijeg.

Ga

Beskorino je nabaviti te avione po trenutnim cenama. Drugo, nema odgovora zasto dugo niko nije hteo da kupi taj avion, pa odjednom bum. Trece, previse se veruje u snagu Zapada da godinama moze da blokira Rusiju. Evropa postaje beznacajna prema Aziji. Da vidimo kako ce da izdrze ovaj reset sa ekonomijom od kovida pa tek onda da vidimo uticaj rata u Ukrajini.

Odgovori
De

Dva su razloga zato je doslo do buma u prodaju Rafala. Prvi je veoma efikasna upotreba u Libijskom sukobu od strane UAE ili Egipta. Koliko sam uspeo da pohvatam informacije na ovom portalu ali i na drugim sajtovima turci su grdno proveli. Drugi razlog je pretnja US sankcijama u slucaju kupovine ruskog oruzja. Ovo se desilo u slucaju Indonezije i Egipta.

Pe

@Dejan K. u raznim avio casopisima,blogovima „bum „prodaje „Raffale“ pripisuje se znacajnim tehnickim poboljsanjima aviona tokom vise generacija proizvodnje aviona.
Fabrika“Dassault“ je izvukla pouke iz istorije koriscenja aviona, i uspesno su popravili nedostatke mukotrpnim radom.
To je stvar efikasnog rada u bilo kom poslu,i Francuzi su to uspeli bas zbog nepristrasnog i objektivnog odnosa ka svom proizvodu.
Pretnja sankcijama USA nema sa tim veze, jer bi onda svi kupovali F-16,F-18, ili Eurofigher.

Fe

Lepo, najzad da se kupi nešto novo, mada je broj daleko od potrebnog – celih 12 aviona za 2.5 milijarde evra – bar sudeći po tvrdnjama u štampi. To je čak i veća cena po avionu za Kanadsku nabavku 88 F-35 za 15 milijardi dolara, ali šta da se radi, mali plate više da bi dobili manje…

Nadajmo se bojim danima i povećanju flote. Ko zna da li će se imati dovoljno sluha da se kupe barem Talesovi optoelektronski podovi za migove, time bi se značajno popravile ukupne mogućnosti zemlja-vazduh, jurišnici nisu baš (uopšte) za napade po dubini, niti Orao može da ponese dovoljno ozbiljne standoff municije, a samo 12 multirole aviona je premalo.

I naravno, bez Meteora da se i ne pojavljuju! Da ne pominjem Python i Derby, ko zna koliko raketa može da se kupi od Francuza, da ne bude sutuacija: hoćeš još raketa? lepo, kupi još aviona…

Odgovori
Ha

Python i Derby koliko znam nisu prilagođeni za Rafale zemlja koja bi to tražila plaća se extra kao npr Targo HMD pošto Francuzi svoj još nemaju dobijaju ga tek od F4 verzije.

Ra

Pricamo o Rafalima a nemamo PVO do kraja formiran

Odgovori
Ne

Znači onda nam ne treba mlazna aviacija jer nemamo vrhunski PVO?

Go

Verujem da je to mnogo veća priča od kupovine aviona (u njoj je Grčka, Italija, Španija, Francuska, Srbija, Hrvatska…), ali o tom potom. Ne bi bilo ni prvi ni poslednji put da nešto ispadne fatamorgana, ili premalo, ili prekasno, a jednom se umešaše i klimatske promene, ali dokle god je učenje, infratsruktura, tehnologija, energija, razmena, trgovina… što se buniti. A možda bude i dobro ako je mnogi budu videli kao fatamorganu. Bilo bi izmedju scile i haribde. Ali treba da vidimo i izbore u Francuskoj i kako će Francuz sebe da vidi u evropi, a i nju samu i da li u njemu uopšte štofa i ima.

Odgovori
Д

Колико се да прочитати већ неко време се пише на ову тему као озбиљне намере државе .Коначно када дође на ред одлука, да ли ће се отворити нека шира дискусија, нису у питању мале паре које држава треба да искешира, дугорочно везивање за земљу који ипак није самостални играч. Ово може бити проблем, ово није само ствар струке као се пише и прича стално, већ и политичка одлука. Све што мислимо већ сутра „можда“ бити другачије у стратешком смислу, будимо паметни. Мигови су такви за полисинг добри купили смо неко себи мало време. Набавка не треба да угуши занављање друге војне опреме, а много тога фали. За ову играчку треба једноставно много и пре и после набавке, нема ту робусност као постојећа опрема. Да јесте сјајна је то машина.

Odgovori
Р

Некомпетентно и навијачки да се купује авион 4+ генерације од НАТО земље то је самоубиство и ништа друго!

Odgovori
TT

Рале

Pa sta drugo da radimo, da ne kupimo avione nikako i da ih nemamo?

Mi

@Рале

Rusije za Srbiju posle ovoga vise nema, kako vam to nije jasno?
Rafal je jedini avion te generacije koji mozemo da kupimo, Kineski avioni su losi i isto nisu pametno ulaganje jer je moguce da ce Kina biti sledeca na listi za sankcije EU.
A ono sto EU stavi na sankcije je nama zabranjeno zbog geografije, ne znam sta vam tacno tu nije jasno.
Srbija posle ovoga nema drugi nacin vec da predje na zapadnu tehniku, to je realnost i na tome se vec radi.

Vl

Nemamo mi standard za ove igracke. Sto se zalecu sada u ova luda vremena? Bolje pricekati da vidimo kako ce situacija da se razvija, nije valjda da moramo po svaku cenu sada da odlucimo?

Odgovori
Mi

Ruski su dobri avioni,Francuski rafal takodje. Sa Francuzima treba uci u posao, i poceti proizvodnju naseg Na (novog aviona) u varijanti lift. Daso nema jednomotorca,lakog lovca.

Odgovori
Br

Za taj novac, ukljucujuci i visegodisnje odrzavanje i naoruzanje, dakle najmanje 3 milijarde, moze se nabaviti odlican PVO srednjeg i kratkog dometa, ne krsevi od pre 35 godine kakve je imala Ukrajina, vec novi, sa najnovijim radarima i komandnim centrima, moze se napraviti i veci broj Pegaza i Gavrana, a moze se i zavrsiti razvoj Aleksandra, Tamnave, Morave i raznih varijaniti Alasa, Kosave i Jerine, kao i PO sistema Nova, to mnogo vise moze posluziti u odvracanju neprijatelja od 12 ili 16 bilo kojih aviona i oklopnih vozila.

Avione imamo. Kakvi takvi moci ce da lete mozda i do 2035. I to i Migovi i Orlovi i Galebovi i Laste, dakle ocuvace se avijacija i kadar za neka bolja vremena, ako ikada dodju, a nabavice se mnogo korisnije stvari, od kojih osim PVO sve sami mozemo proizvesti…

Sada je prelaz izmedju 4+ i 5-te generacije. Ovi drugi jos uvek nisu dostupni svima, a nama svakako ne, sada je najgore vreme za kupovinu novih aviona, ne samo za nas, za sve kojima nije hitno. F-35 nezavrsen, ima izmedju 600 i 900 nedostataka, trebace jos desetak godina da ga ispeglaju, Kinezi svoja dva modela naravno ne nude, Rusi proizvode Su57 na kasicicu, 75 je jos na papiru, jos nemaju nove motore a imaju sankcije, evropski model je jos u ranom razvoju, kao i japanska, indijska i turska varijanta aviona 5. generacije.

Odgovori
Lo

Mislim da ne treba srljati. Imamo mi još 10god. fore da nabavimo druge aparate. Neznamo mi šta će biti sa Ruskom ekonomijom za dvije god. A bogami ni sa Francuskom. Sve je neizvjesno.

Odgovori
Pe

@Lovac Mozda Vi licno ne znate, a ostalima je prilicno jasno da Rusija pod sektoralnim sankcijama ide ka dnu i trebace im oko 50 godina da dodju ponovo na nivo 2021.
Francuska je 7 ili 8 ekonomija sveta, i to vec 50 godina, i ostace uvek napredna i razvijena zemlja sa visokim primanjima i naprednom tehnologijom.

Su

Izvinite, ali 10 godina nije puno vremena.
Treba racunati da pregovori traju 2-3 godine. Potom se na isporuku ceka oko 3-4 godine i jos toliko da avioni udju u punu upotrebu (kompletno ljudstvo osposobljeno za let i odrzavanje, svi objekti adaptirani, svi sistemi umrezeni i testirani.
Dakle, danas treba da se pocne sa pregovorima da bi za 10 godina imali osposobljeno vazduhoplovstvo.
Ovakvi avioni se ne drze na lageru, da mogu da se kupe kad kome zatreba. Pregovori mogu da zapnu ili propadnu, pa da se krene sa drugim ponudjacem i/ili modelom. Mnogo nepredvidjenih stvari moze da se desi, koje odgode na kraci ili duzi rok. A Migovi su vec na kraju resursa.

Д

Видим гомила хрватских коментатора се насекирала око потенцијалне цене и потенцијалних рокова испоруке за Србију. Знају све колики нам је БДП, колике су нам плате, колики ће то бити намет за наш војни буџет, чак и шта ће нам бити испоручено и када итд итд. Господо платићемо их исто онако као што сте ви платили ваше. Требали су вам, купили сте. Требају нам, купићемо. Што стара изрека каже: „Кад деца воле, ништа није скупо!“

Odgovori
Mi

🤔Tačno tako, Od Francuza Rafal ,od Kineza FK i dronove,Od Rusa S400 ,pancir…. artiljeriju rakete ,MRAP,BOV,streljačko naoružanje, pravimo i sami i to vrlo uspešno.Malo sam zabrinut šta će nam sve to???

Jo

Bravo Srbija.

Odgovori
Mi

Ovo mi lici na pokusaj priblizavana nato opremi gluposti do bola bolji je mig 35 a pogotovo su 35.

Fe

@ Gale
Problem koji nemamo samo mi nego i U.S, Rusija, Kina, Francuska i ostali je u tome da složenost aviona sa tehničkim napretkom postaje sve veća, cene rastu, a i vreme potrebno da se proizvedu. Kako avioni, tako i svi ostali sistemi naoružanja.

Treba kupiti Rafale, i to ne samo 12 primeraka, doći će vreme kad će se svi oni konvertovati u dronove, a MiG-29 verovatno i pre toga, u kokpitu možda nekad budu “sedele” satelitske antene umesto pilota…

Kina je već počela ili ozbiljna ispitivanja ili čak i uvođenje u upotrebu svojih klonova MiG-21 konvertovanih u supersonične dronove. Veći broj plus što više kapaciteta za samostalno servisiranje, uz obavezan razvoj 3D štampe za kritične delove.
Zvuči suludo, ali treba izvući nesrećni Novi Avion iz fijoke, i početi ponovo, ko zna da li će ikad da poleti sa pilotom, ali ne odustajati dok se ne napravi neka nova verzija nesuđenog Snecma-m88Y, radar za NA, FBW i avionika, dronovi sa propelerima neće moći da budu večno upotrebljivi, treba sad da se misli na ozbiljne turbofan motore za ozbiljne stealth dronove, a pre ćemo uspeti da napravimo svoju varijantu m88 ili RD-33 (RD-93?) za dronove nego da polazeći od mini turbopropa snage par kN sami razvijemo turbofan uporedivih performansi polazeći od nule. Mk 633-47 je preslab i neefikasan u svakom pogledu, a ni njega ne možemo da proizvodimo, dakle, krenuti sa motorima još i pre nego što prvi Rafale i stigne. Novi Avion jedino može da nam bude zamena za Orla, a da li će to biti avion ili dron, o tome kasnije… ako osvojimo metodu proizvodnje lopatica turbina motora 3D štampom, neće nam biti kraja – zamislite samo RD-93 sa lopaticama turbina od monokristala, i dron leteće krilo sa takvim motorom, eto nama mini Su-70…

Bez kompletnog savladavanja bar jedne kritične komponente (npr motora) i posedovanja zaokružene proizvodnje nije moguće da se povoljno pozicioniramo u industriji dronova, ako proizvodiš nešto što svima treba tad od drugih zainteresovanih – npr Turska i još neki lako dobiješ neku drugu potrebnu komponentu za sebe, inače ti kažu da lepo kupuš celi dron i platiš još i licencu za svaki dodatni primerak…

ke

Da li neko može da pronađe Reuters link koji navodno prenosi ovu vest? Ne postoji na samom Reutersovom sajtu.

Odgovori
Pe

Može li neko da anonimnom komentatoru pronađe mozak?
Kek, u čemu je problem?

Yo

Nama treba 10-ak mlrd €/$ da uložimo u vojsku i vojnu industriju i mirni smo do 2050.
I to ulaganje ne mora biti odjednom, već 5-6 mlrd sada, pa opet za 5 godina…
I to prvenstveno na vrhunski rv i pvo – jer sve ostalo na zemlji – tenkovi, artiljerija, ali i bolnice i civilna infrastruktura – bez toga ne vrede ništa. Nula. Prašina…
Trebaće i satelit-dva, u 21. smo veku, a Rafale – 2 eskadrile + bar 1 eskadrila čistikrvnih lovaca da sa pvo sprečava oduzimanje vazdušnog prostora.
To je matematika koja pravi razliku između horoskopa i hororskopa…
Počelo je orkestrirano, mentalno izbijanje na masu i to može voditi samo u jednom smeru.
Kada je aktuelni aranžman u pitanju – lično bi me više interesovalo sve drugo sa strane od samih pomenutih aviona – npr. šta naša vojna industrija dobija od toga i sl.
Samim tim što je Francuska stalna članica SB OUN čini ovu i sl. nabavke više nego opravdanim – naričito ako pridobijemo njenu podršku uz postojeću Rusije i Kine.

Odgovori
Г

Најпростије речено: мерење оне ствари са Хрватима. Бацање пара на обе стране. И једнима и другима ЛА служи искључиво за ер полисинг а то могу да раде једнако добро и М346ФА/ФА 50/Л 15Б. Прво су се комшије испрсиле преко своје потребе, а сад и Вучко узвраћа ударац.

Odgovori
Mi

Overkill za Srbiju. Sa svime što bi trebalo napraviti, prebacivanje sa istočne tehnologije na zapadnu, pa čak i kada je riječ o novoj infrastrukturi, gdje doslovno počinju od nule, koliko bi na kraju izašlo kada sve apsolutno sve zbroji ? Negdje oko 2.6 – 3 milijarde eura ? Više od toga sigurno nije, a ni manje od toga nije baš realnost. Jako skupa igračka za Srbiju i doslovno overkill. Gripen , F16 ili neki kineski je puno realnije za Srbiju, pogotovo sa financijskog aspekta.

Odgovori
ab

>> prebacivanje sa istočne tehnologije na zapadnu

To vam je kao prebacivanje sa Lade 1600 specijal na neki BMW SUV, niti ce vozacu pasti narocito tesko da sedi u BMW, a ni oni u servisu imaju problem da kvarove traze u kompjuteru umesto da gledaju u kristalnu kuglu…

Sr

@about:blank
Ne bih poredio automobile i LA, ali eto u slucaju HRZ to mu dodje kao Lada i BMW, u slucaju 101.LAE i ne bas.

Komplikovana je to tema jako, sve ima svoje prednosti i mane. Mene ovde bride cena i finansiranje. Avion je beskorisan ako pilot ne vezba konstantno, visenamenski avion tim gore. Zivojin je sve to lepo napisao u onim analizama potencijalnih avion za RViPVO.

Le

Апсолутни противник сам куповине авиона из државе која нас је бомбардовала и која нема своју суверену политику. Француска не одлучује самостално те као таква није поуздан партнер за било шта. Мишљења сам да би то биле бачене паре.

Odgovori
Re

Razocaran sam izborom. Budalastina teska.

Odgovori
No

Rusi nam pokloniše 6 MIG-ova 29, a Belorusi 4. Mi ih otpisasmo a da nismo ni trepnuli! Neće ovaj rat sa Ukrajinom trajati doveka. Moraće se vrlo brzo skinuti i sankcije Rusiji bar od strane EU jer ako im Rusi zavrnu slavinu za gas, Evropa je načisto propala. Ne razumem kuda se toliko žuri sa nabavkom Rafala? Bolje je sačekati godinu dve, videti kako se razvija situacija u svetu i onda donositi odluku koje avione kupiti. Ovi francuski su preskupi. Dobro je neko ispred napisao, bolje je za iste pare kupiti eskadrilu SU-57 i ostatak novca potrošiti na tenkove T90, još PVO sistema (S400 i Pamcira SM).

Odgovori
YP

Ništa oni nisu nikome poklonili, već su uposlili svoje remontne zavode kako bi zaradili i ostvarili direktan priliv deviza iz inostranstva. U suprotnom bi ovi vazduhoplovi završili na otpadu. Srbija je procenjena kao idealan kandidat za ovakve vazduhoplove s obzirom na nalet koji naši piloti ostvaruju.
Kao što si i sam napisao, bolje sačekati, pa videti… to kalkulisanje nas je i dovelo tu gde jesmo. Pametni deluju proaktivno, a oni „pametniji“ čekaju da vide šta će da bude. Čitav život prođe u nekom čekanju.

Mi

Ti znaš i sam da to nij moguće sve i da Rusija hoće da nam proda pomenuti avion a svi jako dobro znamo da neće, zašto to uopšte pominješ kao opciju? Rusija nije htela da nam proda ni nove SU35 a kamoli SU57. Nekoj Saudi Arabiji hoće ali Srbiji neće i to je istina. Kada je nama Rusija prodala nov avion? Nikad!

Me

Dajte više ostavite se Su57, Mig35 i ostalih Ruskih neproverenih igračaka koje i oni imaju na kašičicu ili na silu proizvode i uvode u jedinice nebi li se kako tako održavala proizvodnja. Naročito sad posle Ukrajinskog rata i sankcija Moskvi trebalo bi zaboraviti bilo kakve strategijske nabavke odatle.

Rafal jeste skup i nije 5G ali nam je izgleda jedini dostupan za duži period vremena. Kinezi i Ameri su suviše daleko a mi smo deo Evrope.

Odgovori
Vo

Izgleda da mnogim ljudima kod nas još uvek nije jasno da , čak i kada se ovaj rat završi, narednih 10-20 godina ni metak neće moći da dođe iz Rusije ovde a kamoli avion.
Srbija nije Jugoslavija, zemlja između NATOa i Varšavskog pakta sa lukama na Jadranu da može da balansira i bude nesvrstana već jedan džep okružen NATO paktom sa svih strana i može da bude „neutralna“ samo onoliko koliko joj to NATO dozvoli.
Uostalom, put u EU vodi preko Nemačke i Francuske tako da je Rafal u svakom slučaju strateški dobar izbor za nas ako nam to obezbeđuje podršku Francuske po bitnim pitanjima za nas (ne ulazeći u cenu/tehnikalije).

м

Само комплетан идиот може да улази у овакве финансијске обавезе (Рафал) према неком ко управо извршава економско самоубиство, а то раде све ЕУ земље…па и Француска. Ко то не види, тај је слеп код здравих очију. Треба сачекати наредну годину, ствари ће бити мало јасније.

Odgovori
Mi

Rafal ke preskup, nezgodan za održavanje i naši ne znaju i nisu za to da ga održavaju. Rafal nije pogodan za nas jer je dvomotorac a srbiju preleti za 5 minuta leta, Gripen ili Miraž bi bio daleko bolje rešenje od bilo kog dvomotorca.
Ima samo jedna stvar a to je konačno ćemo da se ratosiljamo ruske polovne tehnike za koju sada više ne postoje ni teoretske mogućnosti za održavanjem. Konačno ćemo ući u red država koje imaju savremene lovce zapadnog porekla. A to znači jako jako puno….. Mi moramo u glavama da se menjamo da bi vojska bila savremena.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs