[EKSKLUZIVNO] Utva iz Pančeva i kineska kompanija ALIT na sajmu u Žuhaiju potpisali memorandum o formiranju Centra za održavanje vojnih dronova srpske i kineske proizvodnje

13. nov 2024

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

13. nov 2024

EDGE potpisao ugovor sa Erbasom o serijskoj proizvodnji modularnih paletizovanih rezervoara goriva za avion C295

12. nov 2024

[POSLEDNJA VEST] Nastavak isporuke druge tranše: Srbiji počeli da stižu i naoružani helikopteri H145M

8. nov 2024

U Hrvatskoj u toku zajednička francusko-hrvatska vazduhoplovna vežba sa borbenim avionima Rafal

7. nov 2024

Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

6. nov 2024

Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

5. nov 2024

Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

4. nov 2024

Prva javna potvrda: Mistrali 3+ u jedinicima Kopnene vojske

1. nov 2024

Pola veka od prvog leta IAR-93: Obeležen zlatni jubilej jugoslovensko-rumunskog jurišnika

31. okt 2024

FPV dronovi proizvedeni u Hrvatskoj biće integrisani na tursku besposadnu letelicu Bajraktar TB2

31. okt 2024

[NOVA KNJIGA] 50 godina od prvog leta Orla: Foto-monografija „J-22 Orao, Prototip“

30. okt 2024

Rebalans budžeta otkriva iznose prvih rata za Rafale: Naoružanje ključno za konačnu cenu nabavke

30. okt 2024

Otvoren pogon za finalnu montažu vojnih transportnih aviona Erbas C295 u Indiji

29. okt 2024

General Bandić: Ministarstvo odbrane tek sad pregovara o nabavci naoružanja za Rafale; SAAB sa Gripenom ipak učestvovao u prvobitnom razmatranju za nabavku novog aviona

28. okt 2024

Slovenija nabavlja helikoptere za hitnu medicinsku pomoć

22. okt 2024

[PREDSTAVLJAMO KNJIGU] „Samohodni raketni sistem 2K12 Kub-M/Kvadrat: Od SFRJ do Srbije“

18. okt 2024

Piloti Helikopterske jedinice MUP-a Kantona Sarajevo školuju se u Crnoj Gori, dobijene prve PPL dozvole

17. okt 2024

Prve fotografije hrvatskih Rafala sa vežbovnim raketama vazduh-vazduh

15. okt 2024

Nova TV: Zaštitu vazdušnog prostora Hrvatske privremeno će obavljati borbeni avioni Mađarske i Italije

14. okt 2024
Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala
Egipat je prvi inostrani korisnik Rafala. U operativnoj upotrebi ratnog vazduhoplovstva ove države nalazi se već više od 9 godina / Foto: Daso

Uloga Egipta u procesu srpske nabavke Rafala

Pre nego što će krajem avgusta ove godine potpisati ugovor za nabavku 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal, Srbija je oko tri godine ne samo pregovarala, već se nizom aktivnosti pripremala i upoznavala sa vazduhoplovom koji namerava da kupi.

Srpske delegacije koje su u njima učestvovale bile su obično mešovite, sastavljene od političara i vojnika, ali se događalo da budu i isključivo vojne.

Egipat i ratno vazduhoplovstvo te zemlje, pored Francuske, bili su ključni za informisanje srpskih oružanih snaga pred realizaciju najskuplje pojedinačne nabavke u njihovoj istoriji.

Nakon što smo 2021. godine imali zvanične i nezvanične potvrde o tome da je Srbija zainteresovana za Rafal, kao i da su već ostvareni kontakti sa proizvođačem, tokom 2022. i 2023. godine preduzeti su konkretniji koraci u procesu pregovora i razgovora o mogućoj nabavci. Tako je tokom juna 2022. visoka srpska delegacija boraveći u Francuskoj obišla proizvodne lokacije i razvojni centar kompanije Daso u Parizu.

Načelnik Generalštaba Vojske Srbije general Milan Mojsilović u kabini Rafala, vazduhoplovna baza Mon de Marsan mart 2023. / Foto: Ministarstvo odbrane

U oktobru iste godine francuski mediji su prenosili da su pregovori u poodmakloj fazi, te da je u julu 2022. bar jedan srpski pilot najverovatnije u Francuskoj već leteo na Rafalu. Usledile su posete ratnim vazduhoplovstvima koja su korisnici ovog aviona. Pored Francuske, predstavnici MO i VS našli su se i u Grčkoj i Egiptu.

Visoka vojna delegacija prvo je oktobra 2022. obišla grčku vojnu vazduhoplovnu bazu Tanagra, matičnu bazu eskadrile ratnog vazduhoplovstva Grčke koja leti na Rafalima. Potom se sredinom marta 2023. slična delegacija takođe na čelu sa načelnikom generalštaba Vojske Srbije generalom Mojsilovićem, našla u francuskoj vazduhoplovnoj bazi Mon de Marsan.

Tadašnji ministar odbrane Miloš Vučević u obilasku jednog od simulatora za borbene avione RV Egipta, avgust 2023. / Foto: Ministarstvo odbrane

U avgustu iste godine mešovita delegacija MO i VS je tokom zvanične posete Egiptu, takođe obišla vazduhoplovnu jedinicu koja je opremljena ovim francuskim višenamenskim borbenim avionom. Tada je Tango Six preneo i svoja saznanja da ovo nije prva takva poseta, i da su predstavnici RV i PVO VS u Egiptu već imali prilike da se upoznaju sa onim što ih interesuje, a to su egipatska iskustva sa Rafalom.

Krajem maja ove godine Srbiju je posetio komandant vazduhoplovnih snaga Egipta general-potpukovnik Mahmud Fuad Muhamed Abdelgauad Abdelkadir. U izveštaju srpskog ministarstva odbrane navedeno je da poseta predstavlja kontinuirani razvoj odnosa dve države koje imaju uspostavljenu saradnju već dugi niz godina.

Napomenuto je da je ta saradnja ‘‘institucionalizovana kroz rad Zajedničkog mešovitog komiteta za saradnju Srbija – Egipat, sa posebnim projektima saradnje na nivou ratnog vazduhoplovstva‘‘.

Ono što posebno treba istaći je da je saopšteno da su se na sastanku obe strane saglasile da razmena iskustava u oblasti održavanja višenamenskih borbenih aviona, kao i remonta i modernizacije vazduhoplovnih ubojnih sredstava imaju, kako je rečeno, izuzetni potencijal za saradnju. Osim toga, dogovorene su buduće posete u kojima će stručnjaci dveju zemalja ‘‘uspostaviti neposredne kontakte i proširiti saradnju kroz konkretne zajedničke poduhvate‘‘.

Rafal naravno nije pomenut, ali nije teško zaključiti da su srpskoj strani sasvim sigurno bili interesantni detalji koji se tiču njegovog korišćenja u ratnom vazduhoplovstvu Egipta koje je i prvi inostrani korisnik ovog aviona.

Egipat je za nešto više od 8 milijardi evra nabavio 55 Rafala u dve tranše / Foto: Daso

Prema ugovoru vrednom 4,2 milijarde evra potpisanom 16. februara 2015. godine, u periodu od jula 2015. do decembra 2018. Egiptu je isporučeno 24 aviona od kojih 8 jednoseda Rafal EM i 16 dvoseda Rafal DM (na standardu F3). U sporazumu je tada postojala opcija za još 12 primeraka koja tada nije iskorišćena.

Rafalima su naoružane dve eskadrile 203. taktičke lovačke brigade, 139. vazduhoplovne divizije: 34. eskadrila ‘‘Divlji vukovi‘‘ stacionirana je u vazduhoplovnoj bazi Gebel El Basur (Berigat), dok se 36. eskadrila ‘‘Lavovi‘‘ nalazi u vazduhoplovnoj bazi Habata.

Druga narudžbina je usledila tek krajem aprila 2021. godine. U paketu koji je najverovatnije vredan oko 4 milijarde evra, nalazi se 31 avion. Prisutni spoteri oko aerodroma u Marinjanu primetili su u prvoj polovini oktobra ove godine prvi egipatski jednosed iz nove tranše sa evidencijskom oznakom EM09. Nezvanično, Egipat bi do kraja 2024. trebalo da dobije prvih 6 primeraka.

Armement Air-Sol Modulaire (Modular Air-to-Ground Armament) je francusko vazduhoplovno ubojno sredstvo poznato pod skraćenicama AASM ili HAMMER (Highly Agile Modular Munition Extended Range). U naoružanju je borbenih aviona Rafal RV Egipta / Foto: Ministarstvo odbrane

Kada se sagledaju navedene aktivnosti može se konstatovati da se Srbija ozbiljno pripremala za nabavku Rafala, i da je prikupljala konkretnije informacije o iskustvima iz operativne upotrebe ovog tipa aviona. Pripadnici RV i PVO tako su mogli da se iz prve ruke upoznaju ne samo sa iskustvenim taktičko-tehničkim karakteristikama, već i sa procesom obuke, detaljima oko održavanja, logistike ali i potrebne infrastrukture.

Srpskim delegacijama je čak prikazivano i reagovanje dežurne lovačke jedinice uz poletanje aviona, prezentovane su operacije i zadaci jedinica naoružanih Rafalima, kao i vazduhoplovna ubojna sredstva koja se mogu koristiti.

Sve pobrojano trebalo bi da utiče na to da Srbija spremno dočeka najavljenu isporuku prvih aviona 2028. godine, da doprinese lakšem prelazu na novu tehniku, i pomogne postizanju operativne sposobnosti.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

To

Kao i uvek, dobar članak

Odgovori
Ma

4,2 milijarde 24 aviona,
4 milijardi 31 avion u drugoj nabavci..
Sta li smo mi kupili tj. platili…

Odgovori
Pe

Malo inflacija, malo ovo, malo ono, i F4 je skuplji zbog nove opreme. Dok druga nabavka je uvek drastično jeftinija od prve (jer si u prvoj skoro sve kupio što je potrebno). Nekakva druga tranša bi i nas koštala otprilike kao Egipat.

Pa

@Marko,
ključna stvar je da je ugovor potpisan prije izbijanja agresije i rata u Ukrajini
Cijene svih vrsta naoružanja nakon izbijanja rata lete u nebo.

Br

Inflacija je bila oko 8%, nova tehnika kosta slicno kao stara u svoje vreme, tako da to nije objasnjenje za poskupljenje od preko dva puta. Ako je poskupulo samo zbog rata, pa da sacekamo onda da rat prvo stane…

YP

Verovatno i rok isporuke utiče na cenu. Ako bude po dogovoru, rok je onda relativno kratak uzimajući u obzir trenutnu ponudu i rokove koji važe za Srbiju.

Pe

@Branko
Koje naprasno poskupljenje od preko dva puta? Nema ga. Inflacija u Evrozoni samo od 2020. ili 2021. do danas je kumulativno preko 20% (i ne, ne može da se dobije prostim sabiranjem procenata, jer se uvek zaračunava na prethodno uvećanu osnovicu), dok je Egipat Rafale ugovorio još 2015. A nikakvog čekanja nema i ne može da bude jer je sve već ugovoreno i prve pare uplaćene. Neka sledeća tranša će svakako da bude skoro upola jeftinija jer je sad kupljena skoro sva potrebna oprema.

Pa

@Perko,
ova vaša tvrdnja da je kupljena sva potrebna oprema, pila bi vodu da je kupljeno i naoruzanje. Ali nije
Ja bih rekao da je vaše političko rukovodstvo to namjerno napravilo kako bi ukupni trošak (podijeljen na dva odvojena procesa) izgledao manji.
Da su odmah prikazali trošak od cca 3,5 mild. EUR vjerujem da bi bilo puno više pitanja.

Pe

@Pajo
Nema potrebe za mistifikacijom. Sam ugovor je potpisan „na oruk“, pregovaralo se bukvalno do poslednjeg dana, što smo ispratili koliko je moglo i u medijima a o čemu je pisao i Tango Six.

Nije prosto imalo vremena da se zaključi i deo oko naoružanja. Rečeno je u startu da će ceo ugovor koštati oko tri milijarde i to je to. Nije se krilo u tom smislu ništa. Ostalo će se saznati vremenom.

Odlicna avion

Ro

UAE (2021.) i Indonezija (2022.) su plaćale rafale približno 200 milijuna po aparatu uz puno veći broj naručenih aparata i sa potpunim kompletima naoružanja. Kada se tomu doda inflacija dođe se bliže cijeni koju Srbija plaća. Kada i ako saznamo pakete naoružanja moći ćemo detaljnije razgovarati o ovom poslu.

Yr

Ako poredimo cene iz prethodnih nabavki, inflacija u Evrozoni od 2015. do danas 28%, te 2015. Rafal je imao nula stranih korisnika i naručene avione samo za Francusku, nivo trošenja na odbranu globalno bio znatno niži. Danas Daso ima backlog od 250 aparata, rat je drastično povećao cene naoružanja a zbog istog tog rata nama je izbor drastično sužen jer sa istoka ne može da stigne ozbiljna vojna oprema tako lako a resursi Migovima ističu za 5-6 godina. Svi ostali proizvođači koji su nam dostupni nisu nezavisni proizvođači i prodaja može biti zaustavljena od SAD ili UK vrlo jednostavno i vrlo verovatno, kao što smo videli u slučaju Meteora. Ovo je objektivno bio jedini izbor, naravno pored gašenja lovačke avijacije kao alternative. A nabavka Rafala od strane Hrvatske i Srbije i jeste zanimljiva zato što bi da nije bilo raspada Snecma M-88 verovatno parala jugoslovenso nebo. Jugoslavija je odavno bila na neki način deo tog projekta.

Vl

@Yrraf
“ Ovo je objektivno bio jedini izbor, naravno pored gašenja lovačke avijacije kao alternative“

To je naravno notorna glupost. Istocni avioni ce biti dostupni vec od sledece godine, cim imperija zla odstupi sa vlasti. Ono sto je SU57 pokazao u Kini prkosi svim zakonima fizike. Bukvalno vanzemaljska tehnologija za ovo sto nudi Rafal. I za ovaj novac bi dobili 2.5 puta vise letelica sa triput potentnijim naoruzanjem. Zalosna greska naseg rukovodstva

Br

@Yarraf

Inflacija od 28% u EU zoni je skupljena prosecna inflacija u EU za 10 godine, ali je ona za pojedine proizvode iznosila 5%, a za neke druge 50%, pa i vise, stim sto je u francuskoj bila manja od proeka, relno poskupjenje aviona bi bilo najvise 30% a ne skoro 250%, razlika je zbog rata i velike traznje. Sada samo bogati i oni kojima je nuzno kupuju zapadne avione za enorman novac, a mi to nismo. Globalni zapad ne samo sto se radikalno menja, sve je vise nacionalnih politika, vec gubi i uticaj, znaci, kao sto rekoh puno puta, treba bti strpljiv.

Me

@Vladimir

To što je Su57 pokazao u Kini je da izvinu Rusofili cirkuska predstava. Manevri koji nikad neće imati upotrebnu vrednost u stvarnom sukobu ikada više. Kvalitet izrade i završne obrade su ismejavalini sami Kinezi, imate klipove na netu. Nedovršeni avion nategnute 5-te generacije proizveden u količini koja ni za Ruse nije dovoljna i za koga je Rafal svemirski brod. Ali dobro, svako ima pravo da želi šta hoće.

Vl

@mecka

Klasicni zapadni narativ, smesan svakom poznavaocu avijacije. SU57 je JEDINI avion 5. generacije dokazan u pravom ratnom sukobu, zaista DOKAZAN avion 5. generacije. Pitajte ukrajince sta misle o „zavrsnoj obradi“…
Ostale gluposti ostavite za holivudske blokbastere, ocajne zapadne vojne blogere. novinare, generale, i sl. Oni ce pricati o zavrsnoj obradi, a ne o avionu koji je superioran u svemu sto su oni do sad napravili i zamislili. Videli smo da i wingman dron Ohotnik vec ucestvuje u borbama, da obara avione sa preko 210km daljine, da ima supermanevarske sposobnost. To sto je za Vas cirkuska predstava je zapravo manevar izbegavanja navodjenih raketa koji za koji ni jedna zapadna nema resenje. Ukratko, ono o cemu zapad masta i sanja, u Rusiji je realnost.
Daj Boze da se rukovodsvo Srbije opameti i nabavi ove avione sledece. Ili umanjenu verziju SU75

KK

Okay, ovo samo potvrdjuje 2 stvari:

1. Rafale je bio meta duze vremena (jos od vremena YU), i cini se jedna od retkih realnih opcija koje je dobijalo podrsku iz redova vojske ali i politike.
2. Radilo se studiozno koliko se moglo, i skupile su se informacije o zeljenom lovcu/nije se kupovalo na slepo.

Ako se ne varam o tim posetama se i izvestavalo, ali se nije islo u neke detalje koji se iznose ovde.

Odgovori
Re

Naša prva tranša 3milijarde 12 aparata (bez naoružanja) naci druga tranša bi bila za iste pare oko 20 aparata f4 što bi ukupno bilo 32 ili 2 rskadrile za 6milijardi + naoruzanje

Odgovori
Le

Kojih crnih 6 milijardi, znate li vi koje su to pare??? to su ogromni novci i za jednu Ameriku, a ne za Srbiju! I o čemu pričate, o 32 aviona??? Da li vi znate koliko košta sat naleta jednog Rafalea, koliko je održavanje, koliko treba pilota??? Uostalom, niko ne brani Vučići da kupi još 20 aviona, samo tko će to da plati i održava? Pa trebao bi proračun za obranu da bude barem 3-4 milijarde eura, samo zbog troškova oko zrakoplovstva! Sreća je pa Srbija nema more, inače bi raznorazni megalomani navukli proračun za vojsku i do 5-6 milijardi eura… Malo realnosti ne bi bilo naodmet

li

Obzirom na ono šta se je radilo unazad sedam, osam godina po pitanju Rafala (kako se u T6 prenosi), Srbija bi več morala imati bar pet eskadrila. Jer kad se ozbiljno radi onda se i ima.

Odgovori
Fi

U okviru dvodnevnog službenog posjeta predsjednika Francuske Republike Emmanuela Macrona Republici Hrvatskoj, u Vladi Republike Hrvatske, u četvrtak 25. studenoga 2021. potpisana je Deklaracija o strateškom partnerstvu dvije zemlje i Ugovor o kupnji francuskih borbenih zrakoplova Rafalea.
Sad pogledajte kad su krenule posjete srpskih delegacije pa zbrojite dva i dva i zaključite šta je najviše doprinijelo da se Srbija (Vučić) odluči za Rafale. Nema veze što je paprena cijena i što se „čekalo“ da postane upitan datum prijema prve isporuke.

Odgovori
Mi

Ma skroz si nas provalio. Srbija je kupila Rafale posle Hrvatske iz čistog zavida i to brze bolje nasumice nasuprot svim poznatim činjenicama, jel. I to isti broj istih aviona za daleko vece pare da vam se rugamo! Pravo u centar.

Da li si uopste procitao ovaj članak, ili od kada Srbija planira Rafala kao zamenu za MiG-29?

PS

Jedino je moglo da pogura malo. U igri su zapravo bili i drugi avioni (tada dostupni, sada manje više), ove posete su samo iskristalisale prednosti i mane više tipova aviona u višegodišnjoj realnoj upotrebi, jer delegacije nisu išle samo u Egipat i Grčku već i druge zemlje.
Vi ste zaista imali puno sreće u konačnom izboru, kako god došli do njega. Da ste uzeli one F-16, iskijavali bi ih natenane.

Mi

@Fishbed Da, sve je jasno. Tango Six je prilično sve pratio i pisao kroz godine tako da se može bez problema čitati, gledati datume i doći do logičnog zaključka.

Pa

ako neće biti zajednickih istraživačko razvojnih centara, transfera tehnologije na izvolite, logističkih centara i svih nevidjenih sustava onda nista….da bivši komsija procveta od zavisti.

Ro

@Fishbed, malo pretjeruješ ili ti nisu poznate javno dostupne činjenice.
Vlada RH je novi RFP za nasljednika MIG-21 raspisala početkom 2020, malo više od pola godine nakon zatvaranja fijaska s Barakom. Tad se teško moglo prepoznati da cilja na Rafale, ali u jesen te iste godine, nakon što su ispali Koreanci i Typhoon, malo bolje upućenom u preostale kandidate je sasvim jasno tko je tajni favorit.
Da bi reducirao političku štetu od neuspješnog ministra obrane, premijer je rješenje potražio tamo gdje su tradicionalno alergični na Trumpa ili na USA općenito. Tu je odmah dobio podršku jer se već tada unutar EU uveliko raspravljalo kako osigurati da se 2% BDP-a za obranu potroši na EU obrambenu industriju, a ne za Trumpa ili Bidena. COVID-19 je dodatno otvorio neke budžetske opcije koje su omogućile bolju likvidnost članica EU koji su nisu neto kontributori (tj.uplaćuju manje sredstava nego ih povlače). HR je to iskoristila, nema veze sa srećom kako kaže PSA nego rijetkom prilikom da odgovorni u RH naprave ono za što su jako dobro (pre)plaćeni.
Da nije bilo rata u Ukrajini, Srbija bi teško dala prednost Rafalu ispred nekog od Su-27 derivata. Interes koji su pokazali u 2021 se može povezati sa Hrvatskom jer je to razumljiv argument za svaku vojsku, da se informira o platformi koja će postati dio naoružanja zemlje koju Srbija smatra barem nekim etalonom za usporedbu, ako ne i rivalom. Tim više jer je, ako se ne varam, Srbija već 2010 imala studiju o TT karakteristikama u kojem je avion dobio afirmativne ocjene.
Rat u Ukrajini je samo ubrzao neophodne aktivnosti da se upravo Rafal postavi kao primarni cilj nabave; nije najbolje rješenje, ali je sigurno najmanje loše rješenje.

Ne

@Robert

Uz postovanje, Hrvatska Srbiji nije ni etalon ni rival, osim politickom vrhu koji to radi iz cisto populistickih razloga i to na los nacin. Pa im ni tako ne ide, jer se radi o dve drzave koje nemaju mnogo osnova za poredjenje.

Srbija bi svakako uzela Rafal jer je iskazan interes i tehnicke delegacije posecivale Egipat, Grcku i Francusku daleko pre rata u Ukrajini. O cemu ima i dosta tekstova na T6 (imate i na sajtu vojske Srbije). Svo to vreme nijedna delegacija, osim politickih koje su preuzele Migove, nije isla u Rusiju. Kina nije bila na kraj pameti. Da ce avion biti zapadni znalo se jos od 2009. (intervju generala Bandica), samo je trebalo odluciti koji. Izbor je trenutno najbolji.

Jo

Rafal je bio preporučeni izbor vojnostručne komisije RVPVO Srbije još 2011. godine. Nije Srbija ništa započela 2021. nego nastavila, u trenutku kada je ekonomski malo stala na noge. U međuvremenu su nabavljeni Mig-29 avioni da ne bi ostali bez nadzvučnog vazduhoplovstva. Da situacija oko Ukrajine nije krenula da se pogoršava, verovatno bi i neka nova verzija migova bila među opcijama (Mig-35).

Ro

@Nenad N, Jordan
Hvala na odgovorima, ispravkama i dopuni.

Il

Modernizacija aviona Mig29 tada jos uvek nije bila gotova. To ne znaci da se nije razmisljalo o novom avionu jer se znalo da je modernizovani Mig29 prelazno resenje.

Odgovori
Ne

Dobar sumarum i analiza. A sad, sta se desava sa skolskim avionima? Ima li nekih naznaka da se „sacuje“ nesto?

Odgovori
Hi

I mene iskreno ovo zivo zanima. Licno ocekujem da ce biti M346(FA), ali s obzirom na rezultate izbora preko bare mozda cak i Boeing T7/F7.

Al

Što se tiče ovoliko izdvojenog novca za kupovinu 12 novih Rafala, mogu samo da kažem da se neutralnost skupo plaća. Kako god bilo, bolje da smo ostali u programu nabavke sa Kinom, i to za početak 1 do 2 eskadrile j10C a posle toga preći na j35. Kada smo već rešili da damo toliki novac onda smo mogli do tri puta više aparata da kupimo, sa naj savremnijim naoružanjem. Kada smo kupili FK3 sa njima su došli i kineski radari što je dobro po nas jer oslanaje samo na zapadne moglo bi nas kad tad ponovo zaslepiti. Mislim da vrata za kineske avione treba da držimo otvorenim jer Zmaj sa istoka upravo ubacuje u šestu brzinu.

Odgovori
Pe

@Aleksandar Kina je tek pokazala prvi put taj J-35,nema govora o prodaji tog modela, kao ni J-2.Stavise ni kopije Su-27 ne bi prodali, vec one manje kineske avione, koji su zaista vise klasa ispod MiG-29 koji sada imamo.
Ako jednoj Kina i odlici da proda nekome J-20 ili J-35, tesko da bi to bila manja zemlja u Evropi kao Srbija.

Le

Opet ista megalomansko-dječja priča o kao prvo 1-2 eskadrile jednih , po a onda još koja drugih…. Ne mogu da vjerujem da pismen čovjek ovako nešto može da napiše o kupovini aviona:) Kao da si u restoranu, pa naručuješ malo ovog malo onog predjela, pa onda smišljaš šta za glavno jelo! Otvori šampanjac , da poentirao na kraju kako si genijalan

Re

99-te smo se isključivo oslanjali na Američke radare.

Bu

Ubeđen sam da će sledeća nabavka biti upravo iz Kine, i da se neće sva jaja držati u istoj korpi, nego će se raditi upravo po Egipackom receptu ,malo sa zapada, malo više sa istoka zbog cene ako ničeg drugog.

Bo

Rat u Ukrajini je promenio sve iz korena, cene odose u nebesa. Ne verujem da ce po okoncanju rata cene ici mnogo dole, jednostavno potraznja je velika.
Sankcije prema Rusiji i nemogusnost kupovine ruskog naoruzanja , Srbija se okrenula Kini i Francuskoj kao glavnim dobaljacima naoruzanja.

Nabavka FR radara GM400 i 200,rafali i mistrali mi govori da ce u buducnosti biti verovatno nabavljen i FR pvo. Mica vl ili cak Samp/t. Francuzi mogu da insistiraju na toj nabavci pravdajuci zastitom radara i aviona.

Sa druge strane Kinezi. Nabavka FK3 i HQ-17 zatim i nabavka radara veceg dometa mi govori o verovatnoj nabavci kineskih aviona negde u buducnosti. J-10 dolazi kao prvi izbor, samo je pitanje koliko su smanjene performanse izvoznom modelu. Babska prica, prilicno. Nasi nisu bili zadovoljni.
Sto se tice J-35, teska prica za nas. Pakistan i Egipat zainteresovani ali Kinezi zele da uvale odredjeni broj j-10 pre kupovine J-35.

Neko moje razmisljanje,ne mora da bude istina.

Al

Leon

To što si napisao kao kritiku ima smisla, samo ja nisam spomenuo nabavku j20 nego J35 što bi i bila realnost. A što se tiče te megalomanske i to još dečije, pa nisam ja dao u početnu cenu za kupovinu 12 Rafala skoro tri milijarde evra i da još ne saopštim cenu za opremanje istih sa izabranim odnosno po njihovoj volji dozvoljenog naoružanja . Zašto misliš da sam sanjar, do juče Srbija nije imala ništa konkretno za PVO a vidi sada FK3. Srbija mora za svoj novac da dobije kvalitet i kvantitet a ovo sa Rafalima je otišlo sa značenjem u sasvim drugačijem pravcu. I što je naj gore, mi smo toga i svesni. Pozdrav.

Mi

Odličan avion i najbolja moguća kupovina u datim okolnostima. Sledeća kupovina bi mogao biti J-35 ili čak SU-57 ukoliko se do tad situacija u avetu smiri. Videćemo šta će biti slučaj.

Odgovori
Me

Jedva skupili para za Rafale, gdje za razliku od Hrvatske koja plaća iz budžeta, Srbija plaća kreditom. Sve ti je jasno…

Fr

Zašto su Egipćani nabavili toliki broj dvoseda u poređenju sa jednosedima? Mislim da nikada nisam video toliki disparitet u korist dvoseda u bilo kojoj nabavci modernih VBA.

Odgovori
Le

Što se tiče Rafala, dvosjed je čak borbeno jači u odnosu na jednosjed. Dvosjed se u njegovom slučaju koristi ne samo za obuku, za razliku do recimo Mig 29

Ro

Dvosjed, kako kaže Leon, je bolja opcija jer omogućava ‘workload sharing’. Pilot se fokusira na upravljanje i samoobranu, dok oficir za oružje upravlja većim dijelom senzora i pomaže pilotu u vizualnom osmatranju, navigaciji i pripremi za borbeno djelovanje.

Su

Kupovina aviona sa sobom povlaci i mnogo drugih detalja u paketu.
Ono sto smo videli je da u paketu nije kupljeno naoruzanje za njih.
Ja nisam nigde video detalje sta sve jos ide u paketu, a ne odnosi se na same avione. Jasno je da ce u paketu ici obuka pilota i mehanicara. U kom obimu (koliko osoblja, koliko dugo, koliko sati naleta, koliko na simulatorima?) to jos ne znamo. Da li ce nase osoblje kasnije imati permanentnu doobuku?
Sledece je pitanje infrastrukture. Da li znamo sta su obaveze Francuske? Izgradnja pista i hangara, samo projekti ili samo tehnicki detalji koje mi moramo da tokom pripreme ispunimo?
Ne znamo ni sta ce nam od tehnickih detalja biti predoceno. Pri tome mislim o mogucnosti da i mi projektujemo i proizvodimo neke vrste naoruzanja za ove avione. Da li smo kupili kao zatvorenu arhitekturu koju ne mozemo da diramo, modifikujemo i nadogradjujemo, ili cemo dobiti odresene ruke da nesto samostalno radimo po svojim potrebama.
Kakve garancije imamo na letelice, koliko dugo, da li je u paket uracunat i odredjeni broj servisa, nadogradnja necega sto ce biti implementirano posle isporuke?
Koji ce biti nivo samostalnosti koji cemo imati za odrzavanje i servisiranje letelica? Samo osnovno, ili ce biti moguce raditi i nesto vise, poput servisa motora kod nas? Koji stok rezervnih delova je dogovoren, koja brzina isporuke u slucaju porucivanja?
Kakva ce biti uloga Francuske u umrezavanju ovih aviona sa nasim sistemima? Radice aktivno, ili cemo biti prepusteni sami sebi?

Puno je detalja koje ne znamo, a mogu uticati na nacin upotrebe aviona, a pre svega uticu na cenu koju cemo platiti. Pa danas ni auto ne mozes da kupis, teras i sam popravljas, vec moras ili da ides kod ovlascenog servisera, ili da postanes jedan od njih. No i to kosta (znanje, alati, softveri, delovi), a ima i razlike medju njima, ko moze sta da popravlja.

Odgovori
Mi

Naravno da se ništa ne zna, jer bi se onda i otkrila korupcija i pljačka u cijeloj ovoj nabavci

Sl

Sva doskusija oko cene i troskova aviona se svodi na to ko je i kako prikazivao troskove, odnosno placanja.
Egipat i npr Hrvatska su prikazali samo cene koje su placene Francuzima, bez dodatnih troskova i naknada – na primer, Hrvatskoj ceo „posao“ je vredan oko 1.3 milijarde EUR jer je kasnije obracunala poreze, naknade, bankarske troskove i garancije… Egipat je u startu sebe oslobodio svih naknada.
Srbija avione placa iz „tekuceg zaduzivanja“ na medjunarodnom trzistu te su u cenu od 2.7 milijardi EUR uracunati i porez (sigurno 250 – 300 miliona eur), naknade i garancije banaka (skoro 80 miliona eur po sadasnjim tarifama) i slicno – samoj Francuskoj ide oko 2.2 milijarde EUR. Tako i samom budzetu Srbije ostaje par stotina miliona EUR za koje ne treba posebno zaduzivanje a koje mogu da se upotrebe na bilo koje potrebe

Odgovori
ma

Slavene ne ide to tako kako si ti napisao-zamislio.
Kad se zaključi ugovor o kupovini onda je vrijednost ugovora iznos koji ide prodavaču opreme. interni porezi se ne iskazuju. Hrvatska je napisala da je ugovor 1milijarda eura. i to je iznos koji ide francuzima. porez koji se kanije plaća francuze ne zanima. i nije bitno kako se iskazuje.
On se ne spominje kao vrijednost ugovora. Ako se napiše da je Srbija platila Rafale 2.7milijardi onda je to iznos koji ide francuzima.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor