[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako je vlast uništila slovensko zrakoplovstvo

18. jun 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Da li je FlyBosnia odskočna daska ili mlinski kamen za Sarajevo?

11. jun 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Potpuno nova vrsta avio-kompanije

4. jun 2019

[REPORTAŽA] Dva i po sata do Pakla i nazad, nova snaga Er Srbija marketinga, biznis case iz doba početka i povratak na mesto pobede nakon 12 godina

4. jun 2019

Direktor EUROCONTROL-a: Hvala SMATSA-i, porast saobraćaja iznad Srbije i Crne Gore u sledećoj godini 4,9%

3. jun 2019

Kompanije KLM, SkyNRG i SHV Energy najavile otvaranje prve evropske fabrike za proizvodnju održivog avio-goriva (OAG) u Holandiji

31. maj 2019

Austrijski FACC u Hrvatskoj gradi fabriku za proizvodnju delova za avione

30. maj 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Postaje li MEB3 uskoro MEB2, iliti umire li Etihad?

28. maj 2019

[ASCE18 VIDEO] Integralni snimak panel diskusije posvećene skenerima za telo i prtljag na aerodromima

27. maj 2019

Održana svečanost dodele priznanja i promocije novih zvanja članova Udruženja linijskih pilota Srbije u Aeroklubu u Beogradu

24. maj 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Air Serbia: Najveća ekspanzija u novijoj povijesti regije

21. maj 2019

Er Srbija proširila kabinsku i letačku posadu u susret najavljenom širenju mreže u redovnom i sezonskom saobraćaju

20. maj 2019

[ASCE18 VIDEO] Alen Šćuric: Trenutna dešavanja u vazdušnom saobraćaju zahtevaju preispitivanje funkcionisanja postojećih aerodroma

20. maj 2019

Er Srbija od sutra počinje sa prodajom karata za PSO linije iz Niša; Prvi letovi od 15. jula

16. maj 2019

AD Aerodrom Nikola Tesla prezentovao aspekte koncesije beogradskog aerodroma na Festivalu investicija u nekretnine u Crnoj Gori

15. maj 2019

Kompanija Vansi postala većinski vlasnik londonskog aerodroma Getvik

15. maj 2019

[POSAO] Akcionarsko društvo Aerodrom Nikola Tesla raspisalo konkurs za 7 radnih mesta na poslovima nadzora i kontrole sprovođenja koncesije i izvršavanja investicionih aktivnosti

14. maj 2019

Montenegro erlajns u prva četiri meseca ove godine prevezao više od 130 hiljada putnika; Do kraja 2019. očekuje se preko 660 hiljada

14. maj 2019

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Priština dobiva prvu Eurowingsovu bazu u regiji

14. maj 2019

[ASCE18 VIDEO] Generalni direktor Aerodroma Brač: Politika bezbednosti na aerodromima često se dovodi u pitanje

14. maj 2019
[FOTO REPORTAŽA] Obeležen početak koncesije „Nikole Tesle“; Predsednik Vansi erportsa: U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra
"Do kraja koncesionog perioda 15 miliona putnika na godišnjem nivou" / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Obeležen početak koncesije „Nikole Tesle“; Predsednik Vansi erportsa: U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra

Događaj pod nazivom „Osvetljavamo vaš svet“ kojim je povezano nasleđe Nikole Tesle i slogan kompanije Vansi erports „Otvaramo vaš svet“ održan je večeras na beogradskom aerodromu povodom obeležavanja početka koncesije.

Tom prilikom, prisutnima su se obratili predsednica Vlade Ana Brnabić i generalni direktor Vansi koncesije (VINCI Consessions) i predsednik kompanije Vansi erports Nikolas Notbar (Nicolas Notebaert).
 

Simbolično predavanje „ključa aerodroma“ / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Notbar je u svom obraćanju istakao uspehe i iskustva Vansi erportsa na drugim aerodromima kojima upravlja i obećao da će te prakse primeniti i u radu na „Nikoli Tesli“, te da će između ostalog iskoristiti svoje kapacitete da poveća intenzitet avio-saobraćaja na beogradskom aerodromu i učini ga referentnom tačkom u regionu:

– Plan nam je da učvrstimo poziciju „Nikole Tesle“ kao vodećeg aerodroma na Balkanu. U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra, koji će tokom trajanja koncesije biti uloženi u rekonstrukciju, izgradnju i modernizaciju, a jedan od ciljeva je da se pet miliona putnika koji se opsluže na godišnjem nivou podigne do cifre od 15 miliona do kraja koncesionog perioda. –

Pozdravni govor najvišeg predstavnika novog operatera beogradskog aerodroma / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

On je naglasio i značaj saradnje sa nacionalnim avio-prevoznikom Er Srbijom, pre svega kada je u pitanju obezbeđivanje uslova za dalji razvoj:

– Unapredićemo operativne uslove kako bi Er Srbija, koja je nedavno najavila devet novih destinacija, mogla da nastavi da se razvija i uspostavlja nove linije. –

 
Premijerka Brnabić je u svom obraćanju govorila o dosadašnjim uspesima beogradskog aerodroma i značaju koncesionog projekta, a po završetku konferencije Notbaru je uručila simbolične ključeve Aerodroma.

Svečanost je organizovana u zgradi Terminala 1 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

 „Teslin“ put do koncesije

Davanje aerodroma u koncesiju ideja je koja se razmatrala još 2015. godine kada je bilo neophodno osmisliti novi poslovni model za „Nikolu Teslu“. U kontekstu privatizacije tog preduzeća, nalaženje koncesionara opstalo je kao najverovatnije rešenje što je početkom jula 2016. godine i potvrdio izvršni direktor aerodroma Raša Ristivojević.

Samo nekoliko meseci kasnije, u ekspozu koji su poslanici Srbije dobili pre početka sednice Skupštine za izbor nove Vlade našao se i deo namenjen aerodromima u zemlji. Tadašnji premijer Aleksandar Vučić tom prilikom izneo je planove o budućoj privatizaciji „Nikole Tesle“ i naglasio da je „Vlada najbliža da se odluči za koncesioni model upravljanja“.

Beogradski aerodrom napravio je korak bliže koncesiji već početkom decembra iste godine kada je po hitnom postupku Vlada predala Narodnoj skupštini Predlog zakona o upravljanju aerodromima kojim se predviđa mogućnost davanja srpskih vazdušnih luka u koncesiju, dok je krajem tog meseca u intervjuu za Tango Six „posao oko aerodroma“ komentarisao i v.d. direktora „Nikole Tesle“ Saša Vlaisavljević.

Da je koncesioni model upravljanja konačno rešenje postalo je jasno 12. februara 2017. godine kada su Vlada Republike Srbije i akcionarsko društvo Aerodrom „Nikola Tesla“ objavili Javni poziv zainteresovanim stranama za koncesiju beogradskog aerodroma u trajanju od 25 godina. Neposredno nakon toga oglasio se i pomoćnik ministarke Zoran Ilić koji je govorio o razlozima za davanje aerodroma u koncesiju, ali i najavio moguću izgradnju umetnute piste kao rešenje za rekonstrukciju postojeće.

Izostala procena ekonomske opravdanosti koncesije? / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ipak, odluka o davanju „Nikole Tesle“ koncesionaru na upravljanje, prema tvrdnjama Transparentnosti Srbija (TS), nije bila doneta prema predviđenim procedurama, zbog čega je TS podnela tužbu Upravnom sudu protiv Vlade Srbije nakon odbijanja da prema Zakonu o slobodnom pristupu informacijama dostavi ili objavi dokumente u vezi sa koncesijom. Kako su tom prilikom objasnili, Zakon o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama propisuje da je pre ulaska u takav aranžman neophodno uraditi studiju koja bi pokazala da je upravo koncesija najbolji način za postizanje željenog cilja:

– Vlada na zahtev nije odgovorila, zbog čega je TS podnela urgenciju, a potom i tužbu Upravnom sudu. –

U emisiji „Kontekst“ koja je usledila nedugo zatim, o ekonomskoj opravdanosti koncesije govorili su pomoćnik ministarke saobraćaja Zoran Ilić, Tango Six kolumnista i vazduhoplovni analitičar Alen Šćuric i ekonomski stručnjak i investicioni savetnik Mahmed Bušatlija, pri čemu se ni Šćuric i Bušatlija nisu saglasili sa tvrdnjama Ilića da je koncesija najbolje rešenje za beogradsku vazdušnu luku.

Uprkos neusaglašenosti stručnjaka, javni poziv ostao je otvoren za zainteresovane ponuđače, ali je sticajem okolnosti krajnji rok produžen kako bi se što većem broju potencijalnih ponuđača omogućilo da pribave sva neophodna dokumenta i podnesu kompletne prijave. Produžavanja rokova nastavila su se i u drugim fazama, pri čemu je rok za podnošenje neobavezujućih ponuda odlagan je tri puta, zatim je rok za donošenje odluke o ponuđačima koji ulaze u Fazu 2 produžen jedan put, dok je rok za podnošenje obavezujućih ponuda odlagan tri puta.

Rokovi produžavani do samog kraja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Inicijano, za učešće u drugoj fazi procesa Vlada Srbije i Aerodrom Nikola Tesla odabrali su pet kompanija, ali je nedugo zatim jedna od njih odlučila da od nadmetanja odustane. Prve najave o preliminarnoj odluci o najboljim ponudama za koncesiju dala je premijerka Ana Brnabić i rekla da bi ta odluka trebalo da bude doneta do 25. decembra 2017. godine. Ipak, i taj rok je produžen – dva puta.

Konačno, početkom januara 2018. godine kao najbolji od četiri preostala ponuđača izabrana je kompanija Vansi erports sa kojom je i zvanično potpisan koncesioni Ugovor 22. marta iste godine, a prema tadašnjim najavama u planu je bilo da Vansi aerodrom preuzme najranije 15. septembra.

Ta francuska kompanija 21. decembra prošle godine uplatila je jednokratnu koncesionu naknadu od 501 miliona evra za beogradski aerodrom i time zvanično 22. decembra preuzela upravljanje „Nikolom Teslom“.

Poslednje vesti i detaljnije informacije o planiranim radovima javnost je dobila krajem januara ove godine, kada je kompanija Terna S.A., podružnica GEK Terna Grupe, potpisala sa Vansi erportsom ugovor o obavljanju radova na izgradnji i rekonstrukciji „Nikole Tesle“.

U današnjem ekskluzivnom intervjuu za „Novosti“ predsednik kompanije Vansi erports Nikolas Notbar govorio je detaljnije o prvim utiscima, budućim poslovnim planovima za beogradski aerodrom, saradnji sa Er Srbijom i očekivanjima koncesionara u narednih 25 godina. Takođe, povodom obeležavanja početka koncesije oglasio se i pomoćnik ministarke Zoran Ilić koji je govorio o tome šta tokom koncesionog perioda čeka „Nikolu Teslu“.

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Send this to a friend