Hajde da pričamo o SEX-u

9. jul 2020

[EKSKLUZIVNO] MTU pomera početak rada svog postrojenja u Srbiji za 6 meseci usled Korona krize

8. jul 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Nakon 50 godina odlazi legendarni 747

7. jul 2020

Erbas otpušta: „Nalazimo se u najvećoj krizi koju je naša industrija ikada iskusila“

2. jul 2020

Ako želite Korona PCR test i rezultate nakon 5 sati – letite Lufthanzom

30. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Uzlet Banja Luke prekinut Koronom

30. jun 2020

Adria Tehnika nudi obuke za A320NEO, lansira e-learning platformu i prvi put servisira Erbasov A318

24. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Mjere zaštite okoliša kao izgovor vlada

23. jun 2020

[ANALIZA] Da li će Er Srbija preživeti Viz er?

22. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Wizz Air iskoristio Korona krizu za osvajanje Europe

16. jun 2020

Korona haos i prevoz tereta avionom: „Kako smo prevezli 35 miliona maski avionima do Srbije“

12. jun 2020

[EKSKLUZIVNO] Jedan radni dan i 120 km/č sa vatrogascima „Nikole Tesle“ na aerodromu bez putnika

12. jun 2020

[POSLEDNJA VEST] Novi video građevinskih radova na aerodromu „Nikola Tesla“ iz vazduha

11. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Vraća se zrakoplovni život u regiju

9. jun 2020

[POSLEDNJA VEST] Prve fotografije novog izgleda aerodroma „Nikola Tesla“

4. jun 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Ruši li se Neelmanovo carstvo?

2. jun 2020

Novi sukob Srbije i Crne Gore ima ipak vazduhoplovnu pozadinu i opravdanje?

27. maj 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zrakoplovna oaza Ohrid

26. maj 2020

[KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Globalni sukob 14. dio: Nastavak sukoba uprkos Koroni

19. maj 2020

Aerodrom „Nikola Tesla“: Sledeće nedelje ponovo letimo

15. maj 2020
[FOTO REPORTAŽA] Obeležen početak koncesije „Nikole Tesle“; Predsednik Vansi erportsa: U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra
"Do kraja koncesionog perioda 15 miliona putnika na godišnjem nivou" / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Obeležen početak koncesije „Nikole Tesle“; Predsednik Vansi erportsa: U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra

Događaj pod nazivom „Osvetljavamo vaš svet“ kojim je povezano nasleđe Nikole Tesle i slogan kompanije Vansi erports „Otvaramo vaš svet“ održan je večeras na beogradskom aerodromu povodom obeležavanja početka koncesije.

Tom prilikom, prisutnima su se obratili predsednica Vlade Ana Brnabić i generalni direktor Vansi koncesije (VINCI Consessions) i predsednik kompanije Vansi erports Nikolas Notbar (Nicolas Notebaert).
 

Simbolično predavanje „ključa aerodroma“ / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Notbar je u svom obraćanju istakao uspehe i iskustva Vansi erportsa na drugim aerodromima kojima upravlja i obećao da će te prakse primeniti i u radu na „Nikoli Tesli“, te da će između ostalog iskoristiti svoje kapacitete da poveća intenzitet avio-saobraćaja na beogradskom aerodromu i učini ga referentnom tačkom u regionu:

– Plan nam je da učvrstimo poziciju „Nikole Tesle“ kao vodećeg aerodroma na Balkanu. U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra, koji će tokom trajanja koncesije biti uloženi u rekonstrukciju, izgradnju i modernizaciju, a jedan od ciljeva je da se pet miliona putnika koji se opsluže na godišnjem nivou podigne do cifre od 15 miliona do kraja koncesionog perioda. –

Pozdravni govor najvišeg predstavnika novog operatera beogradskog aerodroma / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

On je naglasio i značaj saradnje sa nacionalnim avio-prevoznikom Er Srbijom, pre svega kada je u pitanju obezbeđivanje uslova za dalji razvoj:

– Unapredićemo operativne uslove kako bi Er Srbija, koja je nedavno najavila devet novih destinacija, mogla da nastavi da se razvija i uspostavlja nove linije. –

 
Premijerka Brnabić je u svom obraćanju govorila o dosadašnjim uspesima beogradskog aerodroma i značaju koncesionog projekta, a po završetku konferencije Notbaru je uručila simbolične ključeve Aerodroma.

Svečanost je organizovana u zgradi Terminala 1 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

 „Teslin“ put do koncesije

Davanje aerodroma u koncesiju ideja je koja se razmatrala još 2015. godine kada je bilo neophodno osmisliti novi poslovni model za „Nikolu Teslu“. U kontekstu privatizacije tog preduzeća, nalaženje koncesionara opstalo je kao najverovatnije rešenje što je početkom jula 2016. godine i potvrdio izvršni direktor aerodroma Raša Ristivojević.

Samo nekoliko meseci kasnije, u ekspozu koji su poslanici Srbije dobili pre početka sednice Skupštine za izbor nove Vlade našao se i deo namenjen aerodromima u zemlji. Tadašnji premijer Aleksandar Vučić tom prilikom izneo je planove o budućoj privatizaciji „Nikole Tesle“ i naglasio da je „Vlada najbliža da se odluči za koncesioni model upravljanja“.

Beogradski aerodrom napravio je korak bliže koncesiji već početkom decembra iste godine kada je po hitnom postupku Vlada predala Narodnoj skupštini Predlog zakona o upravljanju aerodromima kojim se predviđa mogućnost davanja srpskih vazdušnih luka u koncesiju, dok je krajem tog meseca u intervjuu za Tango Six „posao oko aerodroma“ komentarisao i v.d. direktora „Nikole Tesle“ Saša Vlaisavljević.

Da je koncesioni model upravljanja konačno rešenje postalo je jasno 12. februara 2017. godine kada su Vlada Republike Srbije i akcionarsko društvo Aerodrom „Nikola Tesla“ objavili Javni poziv zainteresovanim stranama za koncesiju beogradskog aerodroma u trajanju od 25 godina. Neposredno nakon toga oglasio se i pomoćnik ministarke Zoran Ilić koji je govorio o razlozima za davanje aerodroma u koncesiju, ali i najavio moguću izgradnju umetnute piste kao rešenje za rekonstrukciju postojeće.

Izostala procena ekonomske opravdanosti koncesije? / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ipak, odluka o davanju „Nikole Tesle“ koncesionaru na upravljanje, prema tvrdnjama Transparentnosti Srbija (TS), nije bila doneta prema predviđenim procedurama, zbog čega je TS podnela tužbu Upravnom sudu protiv Vlade Srbije nakon odbijanja da prema Zakonu o slobodnom pristupu informacijama dostavi ili objavi dokumente u vezi sa koncesijom. Kako su tom prilikom objasnili, Zakon o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama propisuje da je pre ulaska u takav aranžman neophodno uraditi studiju koja bi pokazala da je upravo koncesija najbolji način za postizanje željenog cilja:

– Vlada na zahtev nije odgovorila, zbog čega je TS podnela urgenciju, a potom i tužbu Upravnom sudu. –

U emisiji „Kontekst“ koja je usledila nedugo zatim, o ekonomskoj opravdanosti koncesije govorili su pomoćnik ministarke saobraćaja Zoran Ilić, Tango Six kolumnista i vazduhoplovni analitičar Alen Šćuric i ekonomski stručnjak i investicioni savetnik Mahmed Bušatlija, pri čemu se ni Šćuric i Bušatlija nisu saglasili sa tvrdnjama Ilića da je koncesija najbolje rešenje za beogradsku vazdušnu luku.

Uprkos neusaglašenosti stručnjaka, javni poziv ostao je otvoren za zainteresovane ponuđače, ali je sticajem okolnosti krajnji rok produžen kako bi se što većem broju potencijalnih ponuđača omogućilo da pribave sva neophodna dokumenta i podnesu kompletne prijave. Produžavanja rokova nastavila su se i u drugim fazama, pri čemu je rok za podnošenje neobavezujućih ponuda odlagan je tri puta, zatim je rok za donošenje odluke o ponuđačima koji ulaze u Fazu 2 produžen jedan put, dok je rok za podnošenje obavezujućih ponuda odlagan tri puta.

Rokovi produžavani do samog kraja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Inicijano, za učešće u drugoj fazi procesa Vlada Srbije i Aerodrom Nikola Tesla odabrali su pet kompanija, ali je nedugo zatim jedna od njih odlučila da od nadmetanja odustane. Prve najave o preliminarnoj odluci o najboljim ponudama za koncesiju dala je premijerka Ana Brnabić i rekla da bi ta odluka trebalo da bude doneta do 25. decembra 2017. godine. Ipak, i taj rok je produžen – dva puta.

Konačno, početkom januara 2018. godine kao najbolji od četiri preostala ponuđača izabrana je kompanija Vansi erports sa kojom je i zvanično potpisan koncesioni Ugovor 22. marta iste godine, a prema tadašnjim najavama u planu je bilo da Vansi aerodrom preuzme najranije 15. septembra.

Ta francuska kompanija 21. decembra prošle godine uplatila je jednokratnu koncesionu naknadu od 501 miliona evra za beogradski aerodrom i time zvanično 22. decembra preuzela upravljanje „Nikolom Teslom“.

Poslednje vesti i detaljnije informacije o planiranim radovima javnost je dobila krajem januara ove godine, kada je kompanija Terna S.A., podružnica GEK Terna Grupe, potpisala sa Vansi erportsom ugovor o obavljanju radova na izgradnji i rekonstrukciji „Nikole Tesle“.

U današnjem ekskluzivnom intervjuu za „Novosti“ predsednik kompanije Vansi erports Nikolas Notbar govorio je detaljnije o prvim utiscima, budućim poslovnim planovima za beogradski aerodrom, saradnji sa Er Srbijom i očekivanjima koncesionara u narednih 25 godina. Takođe, povodom obeležavanja početka koncesije oglasio se i pomoćnik ministarke Zoran Ilić koji je govorio o tome šta tokom koncesionog perioda čeka „Nikolu Teslu“.

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs

Send this to a friend