[POSLEDNJA VEST] SMATSA smanjila horizontalno razdvajanje putničkih aviona u području aerodroma „Nikola Tesla“ sa 5 na 3 nautičke milje

18. apr 2024

Vazduhoplovni samit jugoistočne Evrope u Beogradu: Najava drugog dana konferencije

15. apr 2024

[ANALIZA] Da li je besmislena Vučićeva želja za „letećim taksijem“ tokom EXPO-a?

7. apr 2024

Najbolji martovski rezultat Er Srbije i prvo opsluživanje putničkog aviona sa vozilom na elektro-pogon u regionu

4. apr 2024

Unapređenje dualnog obrazovanja u avijaciji: Potpisan Memorandum o razumevanju između DCV-a i Kancelarije za dualno obrazovanje

3. apr 2024

SMATSA pustila u operativni rad dva nova Talesova radara: „Istorijski trenutak za Kontrolu letenja Srbije i Crne Gore“

22. mar 2024

Poslovni rezultati kompanije Embraer za 2023. godinu

18. mar 2024

Druga godina profita za Er Srbiju bez subvencija: Preliminarni razultat za 2023. – 40,5 miliona evra zarade

16. mar 2024

Nedeljnik Radar: Sumnja se da su Er Pink, Er Emeralds i Star Fly Wings manipulisali naletom vazduhoplova i letačkih posada, izbegavali redovne servise

14. mar 2024

ACI proglasio „Nikolu Teslu“ za jedan od najboljih aerodroma u kategoriji do 15 miliona putnika, najčistiji i aerodrom sa najposvećenijim osobljem

11. mar 2024

Odbranjen prvi doktorat na temu bespilotnih vazduhoplova u Srbiji: Dr Lidija Tomić razvila metodologiju za procenu rizika upotrebe dronova u vazdušnom saobraćaju

7. mar 2024

[EKSKLUZIVNO] Kompanija „Menzies Aviation“ preuzela zemaljsko opsluživanje aviona Er Srbije: Prvi jutarnji talas bez kašnjenja

5. mar 2024

Poslovni rezultati kompanije MTU za 2023. godinu: Profit preko 800 miliona evra, više zarade u proizvodnji nego održavanju motora

1. mar 2024

[POSLEDNJA VEST] Aerodrom Nikola Tesla privremeno zatvoren zbog istovremenih dojava o bombama u avionima dve avio-kompanije, posada Viz erovog aviona na rulnoj stazi obavila evakuaciju putnika iz letelice

29. feb 2024

Međunarodno udruženje avio-kompanija: Da poginete u putničkom avionu morali bi da letite svaki dan u sledećih 103,239 godina

28. feb 2024

KLM ne smanjuje broj letova za Beograd

27. feb 2024

[ANALIZA] Zbog čega postoje dve paralelne istrage udesa Embraera na letu JU324 i zbog čega putnici ne bi trebalo da tuže Maraton erlajnz i Er Srbiju

26. feb 2024

[POSAO] Wizz Air regrutuje u Beogradu: Otvoreni dan za pilote sa srpskim ICAO dozvolama

26. feb 2024

Sindikat avio-mehaničara Er Srbija Tehnike: Netačne tvrdnje naših anonimnih kolega o ugroženoj bezbednosti aviona Er Srbije

23. feb 2024

Direktor Avio Stara za Tango Six: Tekst na N1 mi je napravio štetu, ne vrbujemo Er Srbijine avio-mehaničare, nacionalna avio-kompanija nam nije jedini klijent

22. feb 2024
[FOTO REPORTAŽA] Obeležen početak koncesije „Nikole Tesle“; Predsednik Vansi erportsa: U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra
"Do kraja koncesionog perioda 15 miliona putnika na godišnjem nivou" / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

[FOTO REPORTAŽA] Obeležen početak koncesije „Nikole Tesle“; Predsednik Vansi erportsa: U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra

Događaj pod nazivom „Osvetljavamo vaš svet“ kojim je povezano nasleđe Nikole Tesle i slogan kompanije Vansi erports „Otvaramo vaš svet“ održan je večeras na beogradskom aerodromu povodom obeležavanja početka koncesije.

Tom prilikom, prisutnima su se obratili predsednica Vlade Ana Brnabić i generalni direktor Vansi koncesije (VINCI Consessions) i predsednik kompanije Vansi erports Nikolas Notbar (Nicolas Notebaert).
 

Simbolično predavanje „ključa aerodroma“ / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

Notbar je u svom obraćanju istakao uspehe i iskustva Vansi erportsa na drugim aerodromima kojima upravlja i obećao da će te prakse primeniti i u radu na „Nikoli Tesli“, te da će između ostalog iskoristiti svoje kapacitete da poveća intenzitet avio-saobraćaja na beogradskom aerodromu i učini ga referentnom tačkom u regionu:

– Plan nam je da učvrstimo poziciju „Nikole Tesle“ kao vodećeg aerodroma na Balkanu. U aerodrom ćemo investirati više od 730 miliona evra, koji će tokom trajanja koncesije biti uloženi u rekonstrukciju, izgradnju i modernizaciju, a jedan od ciljeva je da se pet miliona putnika koji se opsluže na godišnjem nivou podigne do cifre od 15 miliona do kraja koncesionog perioda. –

Pozdravni govor najvišeg predstavnika novog operatera beogradskog aerodroma / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

On je naglasio i značaj saradnje sa nacionalnim avio-prevoznikom Er Srbijom, pre svega kada je u pitanju obezbeđivanje uslova za dalji razvoj:

– Unapredićemo operativne uslove kako bi Er Srbija, koja je nedavno najavila devet novih destinacija, mogla da nastavi da se razvija i uspostavlja nove linije. –

 
Premijerka Brnabić je u svom obraćanju govorila o dosadašnjim uspesima beogradskog aerodroma i značaju koncesionog projekta, a po završetku konferencije Notbaru je uručila simbolične ključeve Aerodroma.

Svečanost je organizovana u zgradi Terminala 1 / Foto: Branislav Milošević, Tango Six

 „Teslin“ put do koncesije

Davanje aerodroma u koncesiju ideja je koja se razmatrala još 2015. godine kada je bilo neophodno osmisliti novi poslovni model za „Nikolu Teslu“. U kontekstu privatizacije tog preduzeća, nalaženje koncesionara opstalo je kao najverovatnije rešenje što je početkom jula 2016. godine i potvrdio izvršni direktor aerodroma Raša Ristivojević.

Samo nekoliko meseci kasnije, u ekspozu koji su poslanici Srbije dobili pre početka sednice Skupštine za izbor nove Vlade našao se i deo namenjen aerodromima u zemlji. Tadašnji premijer Aleksandar Vučić tom prilikom izneo je planove o budućoj privatizaciji „Nikole Tesle“ i naglasio da je „Vlada najbliža da se odluči za koncesioni model upravljanja“.

Beogradski aerodrom napravio je korak bliže koncesiji već početkom decembra iste godine kada je po hitnom postupku Vlada predala Narodnoj skupštini Predlog zakona o upravljanju aerodromima kojim se predviđa mogućnost davanja srpskih vazdušnih luka u koncesiju, dok je krajem tog meseca u intervjuu za Tango Six „posao oko aerodroma“ komentarisao i v.d. direktora „Nikole Tesle“ Saša Vlaisavljević.

Da je koncesioni model upravljanja konačno rešenje postalo je jasno 12. februara 2017. godine kada su Vlada Republike Srbije i akcionarsko društvo Aerodrom „Nikola Tesla“ objavili Javni poziv zainteresovanim stranama za koncesiju beogradskog aerodroma u trajanju od 25 godina. Neposredno nakon toga oglasio se i pomoćnik ministarke Zoran Ilić koji je govorio o razlozima za davanje aerodroma u koncesiju, ali i najavio moguću izgradnju umetnute piste kao rešenje za rekonstrukciju postojeće.

Izostala procena ekonomske opravdanosti koncesije? / Foto: Uroš Mitrović, Tango Six

Ipak, odluka o davanju „Nikole Tesle“ koncesionaru na upravljanje, prema tvrdnjama Transparentnosti Srbija (TS), nije bila doneta prema predviđenim procedurama, zbog čega je TS podnela tužbu Upravnom sudu protiv Vlade Srbije nakon odbijanja da prema Zakonu o slobodnom pristupu informacijama dostavi ili objavi dokumente u vezi sa koncesijom. Kako su tom prilikom objasnili, Zakon o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama propisuje da je pre ulaska u takav aranžman neophodno uraditi studiju koja bi pokazala da je upravo koncesija najbolji način za postizanje željenog cilja:

– Vlada na zahtev nije odgovorila, zbog čega je TS podnela urgenciju, a potom i tužbu Upravnom sudu. –

U emisiji „Kontekst“ koja je usledila nedugo zatim, o ekonomskoj opravdanosti koncesije govorili su pomoćnik ministarke saobraćaja Zoran Ilić, Tango Six kolumnista i vazduhoplovni analitičar Alen Šćuric i ekonomski stručnjak i investicioni savetnik Mahmed Bušatlija, pri čemu se ni Šćuric i Bušatlija nisu saglasili sa tvrdnjama Ilića da je koncesija najbolje rešenje za beogradsku vazdušnu luku.

Uprkos neusaglašenosti stručnjaka, javni poziv ostao je otvoren za zainteresovane ponuđače, ali je sticajem okolnosti krajnji rok produžen kako bi se što većem broju potencijalnih ponuđača omogućilo da pribave sva neophodna dokumenta i podnesu kompletne prijave. Produžavanja rokova nastavila su se i u drugim fazama, pri čemu je rok za podnošenje neobavezujućih ponuda odlagan je tri puta, zatim je rok za donošenje odluke o ponuđačima koji ulaze u Fazu 2 produžen jedan put, dok je rok za podnošenje obavezujućih ponuda odlagan tri puta.

Rokovi produžavani do samog kraja / Foto: Petar Vojinović, Tango Six

Inicijano, za učešće u drugoj fazi procesa Vlada Srbije i Aerodrom Nikola Tesla odabrali su pet kompanija, ali je nedugo zatim jedna od njih odlučila da od nadmetanja odustane. Prve najave o preliminarnoj odluci o najboljim ponudama za koncesiju dala je premijerka Ana Brnabić i rekla da bi ta odluka trebalo da bude doneta do 25. decembra 2017. godine. Ipak, i taj rok je produžen – dva puta.

Konačno, početkom januara 2018. godine kao najbolji od četiri preostala ponuđača izabrana je kompanija Vansi erports sa kojom je i zvanično potpisan koncesioni Ugovor 22. marta iste godine, a prema tadašnjim najavama u planu je bilo da Vansi aerodrom preuzme najranije 15. septembra.

Ta francuska kompanija 21. decembra prošle godine uplatila je jednokratnu koncesionu naknadu od 501 miliona evra za beogradski aerodrom i time zvanično 22. decembra preuzela upravljanje „Nikolom Teslom“.

Poslednje vesti i detaljnije informacije o planiranim radovima javnost je dobila krajem januara ove godine, kada je kompanija Terna S.A., podružnica GEK Terna Grupe, potpisala sa Vansi erportsom ugovor o obavljanju radova na izgradnji i rekonstrukciji „Nikole Tesle“.

U današnjem ekskluzivnom intervjuu za „Novosti“ predsednik kompanije Vansi erports Nikolas Notbar govorio je detaljnije o prvim utiscima, budućim poslovnim planovima za beogradski aerodrom, saradnji sa Er Srbijom i očekivanjima koncesionara u narednih 25 godina. Takođe, povodom obeležavanja početka koncesije oglasio se i pomoćnik ministarke Zoran Ilić koji je govorio o tome šta tokom koncesionog perioda čeka „Nikolu Teslu“.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Marta Lutovac Zamenica glavnog i odgovornog urednika marta.lutovac@tangosix.rs